sroderiuksella

ride

On surkea opettaja joka opettaa huutamaan. Vaihtaisi opettajaa, niin oppisi laulamaan. ääni on upea...Toivottavasti ei huuda sitä rikki.

63

8728

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Musiikin ammattilainen

      Ääni ei ole mitenkään erityinen. Tyypillinen suihku/kylpyhuone-tenori. Kukas sitä edes opettaa? Eihän se edes ole kirjoilla Akatemiassa! Musikaalisuutta ei ole pätkääkään, miten solfa? Laulaisi vain Vaccai:ta pari vuotta ja sitten tulisi Akatemiaan niin oppisi musiikkia. Totuus on, että hänen kaltaisiaan tähdenlentoja on maailman sivu. Uskokaa tai älkää, ex-poliisista ei saa todellista taiteilijaa tekemälläkään! Todelliset taiteilijat opiskelevat useita vuosia ja aloittavat laulunopiskelun jo nuorella iällä. Mieshän on jo pitkästi yli kolmenkymmenen, taitaa aika loppua kesken. Sitäpaitsi taiteen tekemiseen tarvitaan muutakin kuin halu tehdä sitä, pitää olla uskottavuutta lavalla ja pitkä koulutus. Ei yksityisopiskelulla saa aikaan yhtään mitään. Täysin median nostama tekele koko mies! Valitan.

      • kana

        Ihan niin kuin se olisi tuo kateuden kukko mikä sieltä kiekaisi.


      • tyhmäää

        vai mikä sulla on hätänä??

        "Kukas sitä edes opettaa? Eihän se edes ole kirjoilla Akatemiassa!"

        Sanooko Esko Jurveliini sulle mitään? ja työnnä sun akatemias sanonko minne ;) lahjattomat siellä opiskelee kymmeniä vuosia se on kuule näin ;) luulenpa ettet todellakaan ole mikään musiikin ammattilainen ja jos olet niin tosi tyhmä sellainen!! Schroderuksella kiva ääni tosin ylärekisterissä paljon tekemistä :(


      • Elli

        Eipä opiskellut Camilla Nylundkaan koskaan Akatemiassa ja hyväksi laulajaksi on silti tullut. Akatemia ei ole mekka, hyviä laulajia on myös sen ulkopuolella.

        Schroderus oppii vielä. Lavalla olemista ei opi muualla kuin lavalla, anna siis miehelle mahdollisuus. Materiaali on hyvä.

        Ja miten sitten solfa tähän liittyy? Kuinka moni Akatemian laulaja pärjää solfassa, kysyn vaan.. Siellähän on laulajille ihan toiset solfat kuin muille taiteilijoille, sattuneesta syystä.

        Juha Uusitalokaan ei aloittanut laulunopiskelua ennenkuin vanhalla iällä, eikä mitenkään voi väittää, etteikö hän olisi nyt todellinen taiteilija. Hyvin ehti aloittaa myöhemminkin.

        Opiskele vielä vähän lisää, ehkä sinustakin tulee vielä joskus - jotain.


      • mursu

        idioottimainen! Petrus on lahjakas laulaja jolla on hieno äänimateriaali. Hän on myös todella paneutunut lahjojensa kehittämiseen ja opiskeluun.
        Lilli Paasikivikin on saanut oppinsa muualla kuin Sibiksessä...


      • Mortadella

        meille kaikille, mitä on käsityksesi mukaan solfaaminen ja miksi se on niin kovin keskeistä, kiitos.


      • mursu
        Mortadella kirjoitti:

        meille kaikille, mitä on käsityksesi mukaan solfaaminen ja miksi se on niin kovin keskeistä, kiitos.

        Yhdyn edelliseen kysymykseen, tosiaan pisti omaankin silmääni tuon naurettavan kultuuri- ja taidekäsityksesi ohella myös tuo suunnaton arvo, jonka solfaamiselle taide- ja koulutusajattelussasi annat. Valaisepas meille tosiaan hieman solfaamisen kovaa ydintä, annapa tekniikkavinkkejä ja vakuuta meidät siitä, että niin laulaja kuin muukin muusikko seisoo tai kaatuu juuri solfaamisen varassa.

        Pallo on sinulla, annapa tulla!


      • mursu
        kana kirjoitti:

        Ihan niin kuin se olisi tuo kateuden kukko mikä sieltä kiekaisi.

        Kateuden kukko ja kylläpä laulaakin epäpuhtaasti ja paineella... Petrus on todellinen lahjakkuus ja sehän se kateellisia kaihertaa.


      • todellisella
        Elli kirjoitti:

        Eipä opiskellut Camilla Nylundkaan koskaan Akatemiassa ja hyväksi laulajaksi on silti tullut. Akatemia ei ole mekka, hyviä laulajia on myös sen ulkopuolella.

        Schroderus oppii vielä. Lavalla olemista ei opi muualla kuin lavalla, anna siis miehelle mahdollisuus. Materiaali on hyvä.

        Ja miten sitten solfa tähän liittyy? Kuinka moni Akatemian laulaja pärjää solfassa, kysyn vaan.. Siellähän on laulajille ihan toiset solfat kuin muille taiteilijoille, sattuneesta syystä.

        Juha Uusitalokaan ei aloittanut laulunopiskelua ennenkuin vanhalla iällä, eikä mitenkään voi väittää, etteikö hän olisi nyt todellinen taiteilija. Hyvin ehti aloittaa myöhemminkin.

        Opiskele vielä vähän lisää, ehkä sinustakin tulee vielä joskus - jotain.

        taiteilijuudella saattaa olla tekemistä sen kanssa, että hän on alunperin huilisti. Hän on siis ollut muusikko jo ennen laulu-uraansa, Petrus Schroderus taas ei.


      • Elli
        todellisella kirjoitti:

        taiteilijuudella saattaa olla tekemistä sen kanssa, että hän on alunperin huilisti. Hän on siis ollut muusikko jo ennen laulu-uraansa, Petrus Schroderus taas ei.

        Tiedän hyvin. Yhtäkaikki: Uusitalo aloitti laulamisen vanhana niinkuin Schroderuskin. Ja taiteilija Schroderuksessa kehittyy kaiken aikaa. Ex-poliisi tai ei, sillä ei ole tekemistä sen kanssa, etteikö ihmisestä voisi tulla taiteilijaa. Kun laulaja kilpailussa menestyttyään saa mahdollisuuksia kehittää itseään ja edetä uralla, ei siinä pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista. Schroderus teki Mustakallioissa vaikutuksen, toisin kuin niin moni ikuisuuksia opiskellut. Eikä hän musiikillisessa mielessä hävinnyt heistä kenellekään.

        Niin että jäädään seuraamaan Schroderuksen uran kehitystä ja toivotaan vaan kaikkea parasta!


      • mitään häntä
        Elli kirjoitti:

        Tiedän hyvin. Yhtäkaikki: Uusitalo aloitti laulamisen vanhana niinkuin Schroderuskin. Ja taiteilija Schroderuksessa kehittyy kaiken aikaa. Ex-poliisi tai ei, sillä ei ole tekemistä sen kanssa, etteikö ihmisestä voisi tulla taiteilijaa. Kun laulaja kilpailussa menestyttyään saa mahdollisuuksia kehittää itseään ja edetä uralla, ei siinä pitäisi olla kenelläkään nokan koputtamista. Schroderus teki Mustakallioissa vaikutuksen, toisin kuin niin moni ikuisuuksia opiskellut. Eikä hän musiikillisessa mielessä hävinnyt heistä kenellekään.

        Niin että jäädään seuraamaan Schroderuksen uran kehitystä ja toivotaan vaan kaikkea parasta!

        vastaan ole, mutta hänen muusikkoutensa loistavuudesta olen vähän eri mieltä. Olen kuullut häntä monissa muissa yhteyksissä Mustakallioiden jälkeen enkä ole ollut kovin vakuuttunut. Mutta mistäpä sitä tietysti tietää jos vaikka tapahtuu huimaa kehitystä tässä lähiaikoina. Toivotaan näin.


      • höpö

        Vai ei sun mielestä poliisista voi tulla hyvää laulajaa?? Miten sitten puusepästä (Matti Salminen), kokista (Matti Kastu) ym. ym. voi tulla sellainen. Ei opettajan koulutus tarkoita sitä että sen olis jotenkin eduksi oopperalaulajan ammatissa. Paskan marjat! Ääni se on josta maksetaan eikä tittelit. Kysykää vaikka Salmiselta.


      • papageeno
        mursu kirjoitti:

        Kateuden kukko ja kylläpä laulaakin epäpuhtaasti ja paineella... Petrus on todellinen lahjakkuus ja sehän se kateellisia kaihertaa.

        En tiedä noista mitään mutta oikein hyvä papageno siitä tuli, jos se nyt se oli. Montakin hyvää laulajaa on tuossa nyt alkavassa taikahuilussa, jos kohta pieniä tasoeroja havaitsee maallikkokin.
        orkesterikin soi hienosti vaikka kapellimestari viime tingassa korjattiin/korvattiin pallolaajennuksella.


      • Postiljooni Pärnänen
        papageeno kirjoitti:

        En tiedä noista mitään mutta oikein hyvä papageno siitä tuli, jos se nyt se oli. Montakin hyvää laulajaa on tuossa nyt alkavassa taikahuilussa, jos kohta pieniä tasoeroja havaitsee maallikkokin.
        orkesterikin soi hienosti vaikka kapellimestari viime tingassa korjattiin/korvattiin pallolaajennuksella.

        Petruksen rooli on Tamino, Papageno on baritonirooli.


      • nolo
        Postiljooni Pärnänen kirjoitti:

        Petruksen rooli on Tamino, Papageno on baritonirooli.

        No onpa noloa. Hyvä että edes kehuin, enkä haukkunut. Kuka se papageno on?

        Tamino ei kyllä minusta ollut hullumpi sekään.


      • Näkemystä on asiasta

        Kateutta vaan tuo kommentisi! Hyväksi laulajaksi voit tulla ilman Akatemialla opiskelua. Se vaatii vaan laulajalta hyvää perusääntä, harjoittelua sekä hyvää laulunopettajaa. Hyvä laulunopettaja ei löydy välttämättä Akatemialta!


    • mursu

      Tenorin nimi on Petrus Schroderus. Toki se on vaikea kirjoitettava apukoulun käyneelle, mutta noin se mimi silti kirjoitetaan.

      • ride

        Vai olet sinä käynyt apukoulun...vaikka ei sen puoleen se on iso saavutus mursulle!


      • mursu
        ride kirjoitti:

        Vai olet sinä käynyt apukoulun...vaikka ei sen puoleen se on iso saavutus mursulle!

        minä olen korkeasti koulutettu akateeminen kansalainen, mutta sinun kirjoituksesi ja erityisesti omaperäinen "oikeinkirjoituksesi" paljastaa sinun koulutuksellisen taustasi. Se viittaa vahvasti vanhan ajan apukouluun.
        Minulle mursu on nimimerkki, en siis ole kirjoitustaitoinen mursu, vaan homo sapiens, joka tunnetaan eläimellisellä nimimerkillä mursu.


      • ride
        mursu kirjoitti:

        minä olen korkeasti koulutettu akateeminen kansalainen, mutta sinun kirjoituksesi ja erityisesti omaperäinen "oikeinkirjoituksesi" paljastaa sinun koulutuksellisen taustasi. Se viittaa vahvasti vanhan ajan apukouluun.
        Minulle mursu on nimimerkki, en siis ole kirjoitustaitoinen mursu, vaan homo sapiens, joka tunnetaan eläimellisellä nimimerkillä mursu.

        Minulla on maisterin paperit,Että sorry... En vaan viitsi olla netissä mikään pilkunnussia. Sitä saa olla ihan tarpeeksi töissäkin...Harmi kun et ole oikea mursu,olisi ollut kiva tutustua fiksuun eläimeen... Tyhmistä ihmisistä en välitä...


      • Antero Ö.
        ride kirjoitti:

        Minulla on maisterin paperit,Että sorry... En vaan viitsi olla netissä mikään pilkunnussia. Sitä saa olla ihan tarpeeksi töissäkin...Harmi kun et ole oikea mursu,olisi ollut kiva tutustua fiksuun eläimeen... Tyhmistä ihmisistä en välitä...

        Maisteri, eikä silti ymmärrä suoria kysymyksiä, saatika kykene antamaan niihin vastauksia! Hukkaan on mennyt koulutus.


      • mimi?

        Mikä mimi, tarkoitatko nimeä? :DDD


    • on muuten

      hyvä ääni mutta uskon että todellinen läpimurto jää valitettavan heikohkoon ja epäpuhtaaseen ylärekisteriin ja se kyllä ikäväkseni täytyy todeta melko synnynnäinen juttu johon ei älyttömissä määrin voi treenauksella vaikuttaa ja mikäli hän olisi ylä ääniin hyvin kykenevä niin se olisi jo tapahtunut tähän mennessä!! mutta täytyy kuitenkin sanoa että erinomainen laulaja hän on siitä ei pääse mihinkään!! ja kuka väittää muuta niin ei tiedä mistä puhuu!

      mutta kuten jossain aiemmissa jutuissa olen ohimennen maininnut eräästä henkilöstä niin en ihan voi mennä lupaamaan koska mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma, mutta kuitenkin jos kaikki menee hyvin niin hän tulee lakaisemaan maton kaikkien Suomalaisten tenoreiden alta! seuratkaa pohjoisen suuntaan tulevaisuudessa! ja vieläpä Ouluun ;) mikä on muuten minunkin koto kaupunkini ja ylpeä siitä!

      tv: käyttänyt nm ex opettaja

      • mursu

        onko sillä ridellä jo toinenkin nimimerkki?
        Opettelepa kuule sinäkin kirjoittamaan edes äidinkieltäsi oikein ennen kuin täällä arvostelet muiden ylä-ääniä. Sitä paitsi adjektiivit kuten suomalainen ja oululainen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Samoin suomen kieli...
        Ja kyllähän se Jamppa Tuominen Oulusta oli, mutta Jamppa lopetti paitsi juomisen myös hengittämisen jo vuosia sitten, joten taitaa se maton lakaiseminen jäädä siltä osin vain sinun haaveisiin.

        Kellarihumppaa!!!!!


      • Musiikin ammattilainen

        No, enpä ole tuota "ylärekisteriä" vielä Schroderuksen kohdalla paljoa ajatellut. Mies kyllä tosin laulaa Toscat ja Manon Lescaut keikalla kauniisti (korkea B) ja ilmeisesti pystyy laulamaan koko Cavaradossin roolinkin (näin olen kuullut). MUTTA: tämä ei riitä, todellinen tenori laulaa esim. Rossinin "Stabat Mater" korkea Cis-sävelet ja sillä siisti! Muutenkin minusta tuon ex-polliisin kohdalla ei ole kysymyksessä nuo ylä-äänet, vaan pelkästään koulutuksen puute. Mies ei yksinkertaisesti ole musikaalinen. Prima vista ei tulisi hänen kohdallaan kysymykseenkään! Pelottaa ajatella koko tehtävää! Varmaan opettelee roolinsakin levyjä kuunnellen! Tähän asti on tultu: vain todellisella akateemisella koulutuksella on merkitystä ja sillä siisti! Näinhän Minna Lindgrenkin sanoi aikanaan Suomen Kuvalehdessä Timo Mustakallio-kilpailun jälkeen heinäkuussa 2004 (hän ei pitänyt Mustakallio-kilpailua todellisena laulukilpailuna). Miettikääpä tätä. Kyllä musiikkikriitikko ymmärtää mistä on kysymys.


      • juuseppijoenpää
        Musiikin ammattilainen kirjoitti:

        No, enpä ole tuota "ylärekisteriä" vielä Schroderuksen kohdalla paljoa ajatellut. Mies kyllä tosin laulaa Toscat ja Manon Lescaut keikalla kauniisti (korkea B) ja ilmeisesti pystyy laulamaan koko Cavaradossin roolinkin (näin olen kuullut). MUTTA: tämä ei riitä, todellinen tenori laulaa esim. Rossinin "Stabat Mater" korkea Cis-sävelet ja sillä siisti! Muutenkin minusta tuon ex-polliisin kohdalla ei ole kysymyksessä nuo ylä-äänet, vaan pelkästään koulutuksen puute. Mies ei yksinkertaisesti ole musikaalinen. Prima vista ei tulisi hänen kohdallaan kysymykseenkään! Pelottaa ajatella koko tehtävää! Varmaan opettelee roolinsakin levyjä kuunnellen! Tähän asti on tultu: vain todellisella akateemisella koulutuksella on merkitystä ja sillä siisti! Näinhän Minna Lindgrenkin sanoi aikanaan Suomen Kuvalehdessä Timo Mustakallio-kilpailun jälkeen heinäkuussa 2004 (hän ei pitänyt Mustakallio-kilpailua todellisena laulukilpailuna). Miettikääpä tätä. Kyllä musiikkikriitikko ymmärtää mistä on kysymys.

        täällä näemmä käy keskustelu kuumana :O
        mutta mitä sillä on väliä miten kappaleet opettelee jos hommansa hoitaa? mitähän noista ylä-äänistä pitäs ajatella kun olen amatööritenori vielä ja laulan korkean D ihan tuosta vain ;) ja sointia löytyy ihan samaten kuin Pavarotilla :) aarian opetteluun menee noin 1pv, käytän pianoa apuna hankalissa kohdissa jos jotain ääntä en löydä! Miksi te olette tyrmäämässä heti jos ei ole niin kouluja käynyt?? eikö ihminen voi oppia jos on ahkera? tehän tapatte täällä ihmisiltä kaiken uskon höh!!


      • muusikkoja
        juuseppijoenpää kirjoitti:

        täällä näemmä käy keskustelu kuumana :O
        mutta mitä sillä on väliä miten kappaleet opettelee jos hommansa hoitaa? mitähän noista ylä-äänistä pitäs ajatella kun olen amatööritenori vielä ja laulan korkean D ihan tuosta vain ;) ja sointia löytyy ihan samaten kuin Pavarotilla :) aarian opetteluun menee noin 1pv, käytän pianoa apuna hankalissa kohdissa jos jotain ääntä en löydä! Miksi te olette tyrmäämässä heti jos ei ole niin kouluja käynyt?? eikö ihminen voi oppia jos on ahkera? tehän tapatte täällä ihmisiltä kaiken uskon höh!!

        ja se, joka opettelee aariansa pianon avulla, laulaa yleensä tasavireisesti. Piano on tasavireinen soitin ja laulajan taas pitäisi laulaa puhtaasti. Syvällinen musiikin ymmärtämys vaatii myös laajaa musiikintuntemusta. Esimerkiksi Martti Talvela oli todellinen muusikko, joka ymmärsi myös liedin merkityksen laulajan taidoille. Valitettavaa, että hänen kaltaisiaan syvällisesti musiikkia ymmärtäviä laulajia on nykyään niin kovin vähän. Täytyy myös sanoa, että jos opettelet aarian yhdessä päivässä, niin silloin et kyllä osaa vielä muuta kuin nuotit. Hiomiseen menee kovan tason ammattilaisiltakin kuukausia, jopa vuosia.


      • kysyä

        miten laulaja voi olla erinomainen, jos ei kykene ylä-ääniin ja laulaa ne epäpuhtaasti ja heikosti, niinkun sanot?


      • kiki
        mursu kirjoitti:

        onko sillä ridellä jo toinenkin nimimerkki?
        Opettelepa kuule sinäkin kirjoittamaan edes äidinkieltäsi oikein ennen kuin täällä arvostelet muiden ylä-ääniä. Sitä paitsi adjektiivit kuten suomalainen ja oululainen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Samoin suomen kieli...
        Ja kyllähän se Jamppa Tuominen Oulusta oli, mutta Jamppa lopetti paitsi juomisen myös hengittämisen jo vuosia sitten, joten taitaa se maton lakaiseminen jäädä siltä osin vain sinun haaveisiin.

        Kellarihumppaa!!!!!

        pitäisi puhua musiikista? Nyt näyttää pahasti siltä, että eräät ovat väärällä palstalla kommentteineen kirjoitustaidosta...Osoittavat näin oman tyhmyytensä ja herkkähipiäisyytensä,kun eivät kestä Schroderiuksen, tai muiden laulajien arvostelua,vaan kääntävät keskustelun epäolennaiseen. Ride puhuu muuuten asiaa!


      • hehhee...
        kiki kirjoitti:

        pitäisi puhua musiikista? Nyt näyttää pahasti siltä, että eräät ovat väärällä palstalla kommentteineen kirjoitustaidosta...Osoittavat näin oman tyhmyytensä ja herkkähipiäisyytensä,kun eivät kestä Schroderiuksen, tai muiden laulajien arvostelua,vaan kääntävät keskustelun epäolennaiseen. Ride puhuu muuuten asiaa!

        Ettei vain olisi Ride itse joka kommentoi... Edelleen se on Schroderus, ei Schroderius. =)


      • kiki
        hehhee... kirjoitti:

        Ettei vain olisi Ride itse joka kommentoi... Edelleen se on Schroderus, ei Schroderius. =)

        nimimerkillä? Vai oletko sinä mursu? ja mitä väliä sillä on jos tulee painovirheitä? Vai etkö itse koskaan sorru virheisiin? väliä on sillä osaako schroderus laulaa... Te jotka täällä kommentoitte virheistä olette vikapalstalla ja omaatte huonon itsetunnon. Menkää kirjoituskerhoon niin voitte loistaa erinomaisella kirjoitustaidolla...Kun ette muulla voi!Sitäpaitsi korkeakoulututkinto ei kerro ihmisen todellisesta älykkyydestä mitään!

        Toisen mollaaminen jota temursut ym. harrastatte osoittaa hyvin pientä älykkyyttä.


      • ride
        kiki kirjoitti:

        nimimerkillä? Vai oletko sinä mursu? ja mitä väliä sillä on jos tulee painovirheitä? Vai etkö itse koskaan sorru virheisiin? väliä on sillä osaako schroderus laulaa... Te jotka täällä kommentoitte virheistä olette vikapalstalla ja omaatte huonon itsetunnon. Menkää kirjoituskerhoon niin voitte loistaa erinomaisella kirjoitustaidolla...Kun ette muulla voi!Sitäpaitsi korkeakoulututkinto ei kerro ihmisen todellisesta älykkyydestä mitään!

        Toisen mollaaminen jota temursut ym. harrastatte osoittaa hyvin pientä älykkyyttä.

        Näitä oikeinoppineita kirjoittamalla väärin enedes yritä kirjoittaa oikein.enää ei olla koulussa paitsi mursu näyttää olevan koska on niin pilkunnussia. Noilla naljailijoilla on pahoja ongelmia kun ei voi päteä muuten niin pottuillaan... Tai sitten mursu on schrodeeriius!


      • eimursu
        kiki kirjoitti:

        nimimerkillä? Vai oletko sinä mursu? ja mitä väliä sillä on jos tulee painovirheitä? Vai etkö itse koskaan sorru virheisiin? väliä on sillä osaako schroderus laulaa... Te jotka täällä kommentoitte virheistä olette vikapalstalla ja omaatte huonon itsetunnon. Menkää kirjoituskerhoon niin voitte loistaa erinomaisella kirjoitustaidolla...Kun ette muulla voi!Sitäpaitsi korkeakoulututkinto ei kerro ihmisen todellisesta älykkyydestä mitään!

        Toisen mollaaminen jota temursut ym. harrastatte osoittaa hyvin pientä älykkyyttä.

        ...vain sen, että löysää ihmeessä pipoa. =) Kevät keikkuen tulevi eikä kaikkea kannata ottaa liian vakavasti. Siitä olen kanssasi kyllä samaa mieltä, että Schroderus ei ole mikään Suomen toivo kun tenoreista puhutaan. Mutta sielläpä se nyt Raimon siipien hellässä suojassa jollottaa.


      • mahtisonni-sonni
        kiki kirjoitti:

        nimimerkillä? Vai oletko sinä mursu? ja mitä väliä sillä on jos tulee painovirheitä? Vai etkö itse koskaan sorru virheisiin? väliä on sillä osaako schroderus laulaa... Te jotka täällä kommentoitte virheistä olette vikapalstalla ja omaatte huonon itsetunnon. Menkää kirjoituskerhoon niin voitte loistaa erinomaisella kirjoitustaidolla...Kun ette muulla voi!Sitäpaitsi korkeakoulututkinto ei kerro ihmisen todellisesta älykkyydestä mitään!

        Toisen mollaaminen jota temursut ym. harrastatte osoittaa hyvin pientä älykkyyttä.

        vaan olen sonni, olen jopa mahtisonni. Ja ridekiki on ääliö.


      • mahtisonni-sonni
        ride kirjoitti:

        Näitä oikeinoppineita kirjoittamalla väärin enedes yritä kirjoittaa oikein.enää ei olla koulussa paitsi mursu näyttää olevan koska on niin pilkunnussia. Noilla naljailijoilla on pahoja ongelmia kun ei voi päteä muuten niin pottuillaan... Tai sitten mursu on schrodeeriius!

        ride jäi valheesta kiinni: sellaista maisteria ei olekaan, joka ei tietäisi, että tekijää osoittavassa pilkunnussijassa on j-kirjain. Ride, siis pilkunnussija eikä pilkunnussia.
        Taisit nukkua niillä apukoulunkin suomen tunneilla, voi sinua pöljäkettä.
        Ja en ole sen paremmin mursu kuin Petrus Schroderuskaan. Siinä on muuten sympaattinen ja komeaääninen kaveri!


      • j a
        muusikkoja kirjoitti:

        ja se, joka opettelee aariansa pianon avulla, laulaa yleensä tasavireisesti. Piano on tasavireinen soitin ja laulajan taas pitäisi laulaa puhtaasti. Syvällinen musiikin ymmärtämys vaatii myös laajaa musiikintuntemusta. Esimerkiksi Martti Talvela oli todellinen muusikko, joka ymmärsi myös liedin merkityksen laulajan taidoille. Valitettavaa, että hänen kaltaisiaan syvällisesti musiikkia ymmärtäviä laulajia on nykyään niin kovin vähän. Täytyy myös sanoa, että jos opettelet aarian yhdessä päivässä, niin silloin et kyllä osaa vielä muuta kuin nuotit. Hiomiseen menee kovan tason ammattilaisiltakin kuukausia, jopa vuosia.

        muusikko toi Talvela, mutta lauloi kovin epäpuhtaasti.Ja tuskin osasi soittaa mitään soitinta kauhean hyvin; epäilenpä vaan. Jos olen väärässä, korjatkaa.


      • mutta
        mahtisonni-sonni kirjoitti:

        vaan olen sonni, olen jopa mahtisonni. Ja ridekiki on ääliö.

        sairaita kun eivät osaa lopettaa. Aikuisia ette ole,ettekä ammattilaisia te muiden pilkkaajat.


      • menkää itseenne
        Musiikin ammattilainen kirjoitti:

        No, enpä ole tuota "ylärekisteriä" vielä Schroderuksen kohdalla paljoa ajatellut. Mies kyllä tosin laulaa Toscat ja Manon Lescaut keikalla kauniisti (korkea B) ja ilmeisesti pystyy laulamaan koko Cavaradossin roolinkin (näin olen kuullut). MUTTA: tämä ei riitä, todellinen tenori laulaa esim. Rossinin "Stabat Mater" korkea Cis-sävelet ja sillä siisti! Muutenkin minusta tuon ex-polliisin kohdalla ei ole kysymyksessä nuo ylä-äänet, vaan pelkästään koulutuksen puute. Mies ei yksinkertaisesti ole musikaalinen. Prima vista ei tulisi hänen kohdallaan kysymykseenkään! Pelottaa ajatella koko tehtävää! Varmaan opettelee roolinsakin levyjä kuunnellen! Tähän asti on tultu: vain todellisella akateemisella koulutuksella on merkitystä ja sillä siisti! Näinhän Minna Lindgrenkin sanoi aikanaan Suomen Kuvalehdessä Timo Mustakallio-kilpailun jälkeen heinäkuussa 2004 (hän ei pitänyt Mustakallio-kilpailua todellisena laulukilpailuna). Miettikääpä tätä. Kyllä musiikkikriitikko ymmärtää mistä on kysymys.

        Kyllä on naurettavaa seurata tätä keskustelua täällä. Kyllä totuus on, että ääni ja jopa vielä luonnostaan kaunissointinen ääni on luojan lahjaa ja vain harvat sen omistavat. Jonkinlaisen ammatin toki varmasti saa huonommallakin äänellä vaikkapa Sibiksen käymällä. Taitaa se kateuden piikki siellä lihassa ikävästi kaihertaa, kun pitää täällä luonnonlahjakkuuksia käydä täällä viikkotolkulla mollaamassa.


      • Musiikin ammattilainen
        menkää itseenne kirjoitti:

        Kyllä on naurettavaa seurata tätä keskustelua täällä. Kyllä totuus on, että ääni ja jopa vielä luonnostaan kaunissointinen ääni on luojan lahjaa ja vain harvat sen omistavat. Jonkinlaisen ammatin toki varmasti saa huonommallakin äänellä vaikkapa Sibiksen käymällä. Taitaa se kateuden piikki siellä lihassa ikävästi kaihertaa, kun pitää täällä luonnonlahjakkuuksia käydä täällä viikkotolkulla mollaamassa.

        Käsittääkseni tässä keskustelussa ei ole ollut kysymyksessä Schroderuksen äänen sointi tai "kauneus" (joka kylläkin on aina kuuntelijan korvassa), vaan yksinkertaisesti tietyt musiikin lainalaisuudet: jos et kykene solfaamaan ja lukemaan nuotista opiskeltavaa materiaalia eikä sinulla ole musiikinhistoriallista tuntemusta, et kykene olemaan uskottava esiintyjä. Ainoastaan todellinen musiikillinen koulutus (mielellään korkea-aste) antaa tällaiset valmiudet. Minusta on todella erikoista se, että tällaiset "ääni-laulajat" menestyvät, kun samaan aikaan on useita, jopa kymmeniä muita, jotka ovat koko ikänsä harjoitelleet ja opiskelleet alaa varten. Minusta tämä kertoo enemmän yleisön ja kriitikoiden arvostelukyvyn puutteesta, kuin edellämainitun "kylpyhuonetenorin" todellisista kyvyistä! Olen pahoillani, mutta näin uskon asian.


      • vaikeus...
        juuseppijoenpää kirjoitti:

        täällä näemmä käy keskustelu kuumana :O
        mutta mitä sillä on väliä miten kappaleet opettelee jos hommansa hoitaa? mitähän noista ylä-äänistä pitäs ajatella kun olen amatööritenori vielä ja laulan korkean D ihan tuosta vain ;) ja sointia löytyy ihan samaten kuin Pavarotilla :) aarian opetteluun menee noin 1pv, käytän pianoa apuna hankalissa kohdissa jos jotain ääntä en löydä! Miksi te olette tyrmäämässä heti jos ei ole niin kouluja käynyt?? eikö ihminen voi oppia jos on ahkera? tehän tapatte täällä ihmisiltä kaiken uskon höh!!

        Juu. 1. Äänet saa. 2. Orkesteri soittaa.

        Mihin sitä musiikillista koulutusta tarvitaan.
        Esimerkiksi siihen että roolissa on yleensä aika paljon muutakin, kuin vain se aaria. Maksava yleisö haluaa yleensä saada nauttia kokonaisesta taideteoksesta, ja tunnetusti rooleissa ne vaikeimmat kohdat sitten löytyvät sieltä ensembleiden puolelta. Kun sitten orkesteri soittaa (pitäisi pysyä oikeasti kyydissä) ja sopraano huutaa korvaan vieressä (ja niistä lähtee AINA isompi ääni kuin tenoreista koskaan), niin siinä se musiikillinen koulutus punnitaan. Mieluusti pitäisi osata suhteuttaa oman osaamisensa kokonaisuuden mukaan, eikä vain paahtaa omaa stemmaansa menemään.

        Eli, teoriaa, historiaa, mieluusti sitä solffaakin. Eikä ole ihan tavallinen yleissivistyskään pahitteeksi. Ihan oma keskustelunsa on sitten se että kuinka paljon pitäisi olla näyttelijäntaitojakin sitten....


      • yleisö
        Musiikin ammattilainen kirjoitti:

        Käsittääkseni tässä keskustelussa ei ole ollut kysymyksessä Schroderuksen äänen sointi tai "kauneus" (joka kylläkin on aina kuuntelijan korvassa), vaan yksinkertaisesti tietyt musiikin lainalaisuudet: jos et kykene solfaamaan ja lukemaan nuotista opiskeltavaa materiaalia eikä sinulla ole musiikinhistoriallista tuntemusta, et kykene olemaan uskottava esiintyjä. Ainoastaan todellinen musiikillinen koulutus (mielellään korkea-aste) antaa tällaiset valmiudet. Minusta on todella erikoista se, että tällaiset "ääni-laulajat" menestyvät, kun samaan aikaan on useita, jopa kymmeniä muita, jotka ovat koko ikänsä harjoitelleet ja opiskelleet alaa varten. Minusta tämä kertoo enemmän yleisön ja kriitikoiden arvostelukyvyn puutteesta, kuin edellämainitun "kylpyhuonetenorin" todellisista kyvyistä! Olen pahoillani, mutta näin uskon asian.

        Nyt rupeaa menemään väärille raiteille, kun ruvetaan haukkumaan yleisöä. Taiteilijaa ei liene ilman yleisöä ja nöyryyttä kaivattanee laulajaltakin tässä suhteessa. Koulutusta kannattaa varmasti hankkia nykypäivänä vaikka ylemmän korkeakoulututkinnon verran ja luultavimmin useimmat lahjakkaat muusikoksi haluavat sitä hankkivatkin, mutta niin kuin on nähty, loppupeleissä ratkaisee varmaan kuitenkin lahjakkuus, persoonallisuus, herkkyys tulkita sanoma yleisölle ja ei vähimpänä se ÄÄNI. Kaunista ääntä kun vain on miellyttävämpi kuunnella kuin värittömämpää ääntä. Varmaankin kaikenlaisille äänille tässä maailmassa löytyy paikkansa että ei kannata masentua!


      • Musiikin ammattilainen
        yleisö kirjoitti:

        Nyt rupeaa menemään väärille raiteille, kun ruvetaan haukkumaan yleisöä. Taiteilijaa ei liene ilman yleisöä ja nöyryyttä kaivattanee laulajaltakin tässä suhteessa. Koulutusta kannattaa varmasti hankkia nykypäivänä vaikka ylemmän korkeakoulututkinnon verran ja luultavimmin useimmat lahjakkaat muusikoksi haluavat sitä hankkivatkin, mutta niin kuin on nähty, loppupeleissä ratkaisee varmaan kuitenkin lahjakkuus, persoonallisuus, herkkyys tulkita sanoma yleisölle ja ei vähimpänä se ÄÄNI. Kaunista ääntä kun vain on miellyttävämpi kuunnella kuin värittömämpää ääntä. Varmaankin kaikenlaisille äänille tässä maailmassa löytyy paikkansa että ei kannata masentua!

        Mitä ihmeellistä siinä on, jos sanotaan että yleisö ei ymmärrä? Totuushan on että, "sokeiden joukossa yksisilmäinen on kuningas", eli juuri näin että Schroderuksen kaltaiset "äänilaulajat" menestyvät, vaikka samanaikaisesti olis MONTA paljon parempaa taiteilijaa, jotka yksinkertaisesti eivät vain saa sitä mahdollisuuttaan osoittaa todellisia kykyjään. Sitäpaitsi yleisömenestys ei kerro yhtään mitään! Esim. "Kaukainen Rakkaus" esitettiin puolityhjille katsomoille (viimeiset näytökset) vaikka kysymyksessä on todellinen modernin oopperan mestariteos. Mistä tämä kertoo? Vain siitä, että yleisö, joka on tottunut syömään Verdiä, Puccinia ja Mozartin Taikahuilua "kädestä", ei kykene ottamaan vastaan todellisia taiteellisia, moderneja aiheita. Sitäpaitsi; Schroderuksen "lahjoista" en puhuisi kovinkaan paljon tässä yhteydessä......
        Muutaman laulun tai Taikahuilun esittäminen (vieläpä suomenkielellä) SKO:ssa ei kerro yhtään mitään.


      • ilmoittele
        Musiikin ammattilainen kirjoitti:

        Mitä ihmeellistä siinä on, jos sanotaan että yleisö ei ymmärrä? Totuushan on että, "sokeiden joukossa yksisilmäinen on kuningas", eli juuri näin että Schroderuksen kaltaiset "äänilaulajat" menestyvät, vaikka samanaikaisesti olis MONTA paljon parempaa taiteilijaa, jotka yksinkertaisesti eivät vain saa sitä mahdollisuuttaan osoittaa todellisia kykyjään. Sitäpaitsi yleisömenestys ei kerro yhtään mitään! Esim. "Kaukainen Rakkaus" esitettiin puolityhjille katsomoille (viimeiset näytökset) vaikka kysymyksessä on todellinen modernin oopperan mestariteos. Mistä tämä kertoo? Vain siitä, että yleisö, joka on tottunut syömään Verdiä, Puccinia ja Mozartin Taikahuilua "kädestä", ei kykene ottamaan vastaan todellisia taiteellisia, moderneja aiheita. Sitäpaitsi; Schroderuksen "lahjoista" en puhuisi kovinkaan paljon tässä yhteydessä......
        Muutaman laulun tai Taikahuilun esittäminen (vieläpä suomenkielellä) SKO:ssa ei kerro yhtään mitään.

        Ilmoittelehan sitten, kun itse laulat SKO:ssa, niin tulemme sinua sitten JOUKOLLA kuuntelemaan. Olet niin paljon täällä Petrus Schroderusta arvostellut, että todella mielenkiintoista olisi päästä kuulemaan omaa ääntäsi ja nauttimaan siitä "oikeasta taiteesta", jonka perään sinä täällä kuulutat. Jos ja kun sinulle kansallisoopperan ovet aukeavat, saattaa olla, että ehkä opit arvostamaan muitakin ihmisiä etkä vain itseäsi. Missä tahansa työssä, olisi se oopperassa tai missä tahansa muualla vaaditaan ihmissuhdetaitoja, joista toisen ihmisen ja hänen kykyjensä kunnioittaminen lienee niistä tärkeimmät. Saattaapa vastassasi olla vieläpä joku "ääni-ihme", jolla ei ole akateemista koulutusta ja niin on kuitenkin sinun hänen kanssaankin töitä tehtävä. Tämä siinä tapauksessa, jos olet laulaja tai tuleva sellainen. Jos olet joku muu, kannattaa harrastuksiin lisätä jotain muutakin kuin toisten ihmisten haukkuminen.


    • ...koskakun.

      Opettajana hällä toimii käsittääkseni tällä hetkellä kyllä Raimo Sirkiä. Ja Juha Uusitalo on laulanut nuorempanakin, mutta "ammattimaisesti" tehnyt ensin töitä huilistina, nyttemmin siirtynyt montusta ylös lavalle ja hyvä niin. :)

      Akatemia tarjoaa mahdollisuuksia ja hyviä eväitä ammattiin oopperalaulajana, mutta ne eväät on osattava itse hyödyntää. Töitätöitä.

    • kirjoittamaan

      ensin kannattaa opetella kirjoittamaan inhokkinsa nimi oikein, ennen kuin ryhtyy haukkumaan häntä. Toisaalta sinä, ride, et ole koskaan suurta sivistystä tällä palstalla osoittanut. Tämäkään kerta ei ole poikkeus.

    • käytännössä

      mitä tarkoittaa että akatteeminen ura on välttämätön tenorilla!? mitä se tarkoittaa niinkuin käytännössä jos olet vaikka kansallisoopperassa laulamassa? jos vaikka Schroderus opetteleekin aarioita koulutuksen puutteen vuoksi vaikeamman kaavan mukaan mutta jos hoitaa hommansa hyvin niin eikö se ole OK?? ei hän siihen välttämättä tarvitse akateemista uraa! eikö kyse ole esiintymisestä oopperassa ja konserteissa? hänhän on ne hoitanut tähän asti hyvin!?? ja jos lauluääneen puututaan niin sillä ei ole paskankaan väliä oletko akateemikko vai et sitä ääntä voi harjaannuttaa muuallakin kuin akatemiassa ;)

      eli käytännössä kertokaa mikä tekee akateemikosta niin ylivertaisen???? eihän maailmankuulu Pavarottikaan ole mikään akateemikko...

      • Tiedän

        Ooopperalaulaja voi aivan hyvin tulla vaikka paskakuskista tai turvenuijasta, mutta on sentään liikaa olettaa, että poliisista sellaista koskaan saisi!


      • kuten tuomaritkin
        Tiedän kirjoitti:

        Ooopperalaulaja voi aivan hyvin tulla vaikka paskakuskista tai turvenuijasta, mutta on sentään liikaa olettaa, että poliisista sellaista koskaan saisi!

        Poliisi kuuluu yhteiskunnan väkivaltasektoriin kuten lakimiehetkin. Niiden tehtävä on toteuttaa vallanhimoaan muita ihmisiä nöyryyttämällä ja hakkaamalla. Tämän poliisin olisi paras pysyä lestissään. Hänestä ei tule koskaan vivahteikasta laulaja. Typerä möyhkääjä hän jo on. Niitä riittää Suomessa.


      • varmasti

        verrata Pavarottiin, sellaisia luonnonoikkujahan syntyy kuin sieniä sateella. Pavarottilla on miljoonan dollarin pilli, Petrus Schroderuksella kuitenkaan nyt ehkä ihan ei... Kyllä syvällinen muusikkous vaatii muitakin opintoja kuin laulutunnit. Onhan se kiva kuunnella tenoria, jolla ääni toimii mutta jos fraseeraus ja tulkinta on vähän niin ja näin... Ei sillä silloin pitkälle pötkitä.


      • Musiikin ammattilainen
        varmasti kirjoitti:

        verrata Pavarottiin, sellaisia luonnonoikkujahan syntyy kuin sieniä sateella. Pavarottilla on miljoonan dollarin pilli, Petrus Schroderuksella kuitenkaan nyt ehkä ihan ei... Kyllä syvällinen muusikkous vaatii muitakin opintoja kuin laulutunnit. Onhan se kiva kuunnella tenoria, jolla ääni toimii mutta jos fraseeraus ja tulkinta on vähän niin ja näin... Ei sillä silloin pitkälle pötkitä.

        Just joo! Pavarottin fraseeraus on ihan perseestä..... .)....... No, kaunis ääni peittää huononkin fraseerauksen.....vai kuinka? Tulkinta on huonoa: no, joo, olen samaa mieltä: Schroderus tarvitsee paljon opetusta Mozartista ja fraseerauksesta Mozart-tyyliin. Ehkä nämä asiat voidaan sitten oppia? Uskon niin: teen parannuksen; kuulin taas (heh, nurkan takaa!) Schroderusta Savonlinnassa (suosikki-inhokkini!) ja hämmästyksekseni täytyi todeta: mies lauloi tenoraalisesti! Huh huh! Pelottaa....... täytyy miettiä mitäs tässä ajatella.......kaiken laulettavansa. Erityisesti Verdin Macbethin: Macduffin aaria (O`figli, o figli miei) oli koskettava...hämmästyttävää....NO: ehkä muistakin kuin SIBA:n käyneistä voi tulla taitelijoita......ehkä. En osaa sanoa..............


      • en tietääkseni
        Musiikin ammattilainen kirjoitti:

        Just joo! Pavarottin fraseeraus on ihan perseestä..... .)....... No, kaunis ääni peittää huononkin fraseerauksen.....vai kuinka? Tulkinta on huonoa: no, joo, olen samaa mieltä: Schroderus tarvitsee paljon opetusta Mozartista ja fraseerauksesta Mozart-tyyliin. Ehkä nämä asiat voidaan sitten oppia? Uskon niin: teen parannuksen; kuulin taas (heh, nurkan takaa!) Schroderusta Savonlinnassa (suosikki-inhokkini!) ja hämmästyksekseni täytyi todeta: mies lauloi tenoraalisesti! Huh huh! Pelottaa....... täytyy miettiä mitäs tässä ajatella.......kaiken laulettavansa. Erityisesti Verdin Macbethin: Macduffin aaria (O`figli, o figli miei) oli koskettava...hämmästyttävää....NO: ehkä muistakin kuin SIBA:n käyneistä voi tulla taitelijoita......ehkä. En osaa sanoa..............

        väittänyt, että Pavarotti fraseeraa hyvin. Sanoin vain, että hänellä on miljoonan dollarin pilli. Toivotaan, että Schroderus oppii.


    • keskustelut?

      Täällähän on akateemiset keskustelut! :D Näyttää olevan niin että asiallinen käytös ja keskustelutaito, sosiaaliset taidot yleensäkkin, häviävät oikeinkirjoituksen ja korkeakulttuurin kustannuksella näillä muutamilla palstalla pyörivillä 'korkeasti koulutetuilla'. Taidan pysyä tuolla iskelmäosastolla ;D

    • n y t

      edes kirjoittamaan miehen nimi oikein!!

    • veljet

      ja sisaret! Johan poliisitkin nauravat kun ette osaa kirjoittaa noin yksinkertaista nimeä kuin:
      SCHRODERUS

    • Laulupedagogi

      On helppoa haukkua muita, mutta vielä vaikeampaa mennä itse lavalle koko kansan arvosteltavaksi.
      Laulajia tulee muualtakin kuin Akatemiasta, tärkeintä on kuitenkin löytää juuri itselle sopiva opettaja joka osaa sanoa juuri oikeat asiat,että asia menee perille.

      Tenorin korkeat äänet ovat monen vuoden harjoittelun tulos. Muutaman vuoden opetuksen jälkeen tenori saa aarioissa a:n tai b:n. Lihasrefleksien muodostuminen kestää 3 vuotta, vasta sen jälkeen alkaa toimia hengitys,legato, ehkä korkeat äänet,tulkinta yms.Sitä ennenkin voi laulaa hyvin,mutta helppoa se ei ole. Tenoreille tyypillistä on puskeminen ja puristaminen,kun yrittää saada sitä ääntä edes jotenkin tulemaan ulos.Siitä pitäisi sitten tekniikan kehittyessä yrittää päästä pois,mutta se vasta vaikeaa onkin.Laulaja kun ei voi luottaa omiin korviinsa.Kun ääni kuullostaa itselle hyvältä se onkin tosiasiassa päin honkia ja oikein laulettu ääni kuullostaa itselle tosi kauhealta(mutta kaikkeen tottuu).

      Solfa eli nuoteista laulaminen on erittäin tärkeää jokaiselle laulajaksi havittelevalle samoin musiikin tyylilajien tuntemus. Pianonsoittotaito on myöskin suuri apu.
      Martti Talvelallekin roolien opettelu oli vaikeaa
      vaikka hänellä olikin oma pianisti joka auttoi roolien opettelussa. Hänellä oli kuitenkin mahdollisuus harjoitella rooleja vuoden tai kaksi. Kansallisoopperassa ja oopperoissa yleensä,aikaa on vain muutama kuukausi ja useita rooleja harjoitellaan samanaikaisesti.

      Schroderus on selvästi äänellisesti lahjakas, mutta on selvää että hänelle on annettava aikaa kasvaa kunnon tenoriksi.Yleensä laulukilpailujen voittajat harjoittelevat ensin rooleja ja näyttelemistä maakuntaoopperoissa,konservatorion ooperaluokilla yms.ja vasta sitten kun ovat osoittaneet kykynsä pääsevät laulamaan suurille lavoille. Toivottavasti siitäkin huolimatta Schroderus tulee pärjäämään.

      Vielä tenoripulasta; Sitä ei ole. Meillä on tenoreita pilvin pimein ja uusia on tulossa koko ajan.Suurin ongelma on, että vain muutamat laulavat kaikki roolit ja muut eivät pääse esille. Vain kunnon tehtäviä laulamalla ääni voi kehittyä.

      • öööööööhhhhhh

        "Vielä tenoripulasta; Sitä ei ole. Meillä on tenoreita pilvin pimein ja uusia on tulossa koko ajan.Suurin ongelma on, että vain muutamat laulavat kaikki roolit ja muut eivät pääse esille. Vain kunnon tehtäviä laulamalla ääni voi kehittyä"

        olisi mielenkiintoista tietää ;) minulla on vallan toinen näkemys asiasta :o

        ja mitä tuohon äänen ulos tuloon ruumiista tulee niin tokkopa voit tuota yleistää että jos omassa korvassa sointi on huono niin ulos hyvä ja päinvastoin ;) äänen resonointiin omassa korvassa vaikuttavat lähinnä kallon muoto ja pehmytkudokset joten äläs lähde typisoimaan ;)


      • Musiikin ammattilainen
        öööööööhhhhhh kirjoitti:

        "Vielä tenoripulasta; Sitä ei ole. Meillä on tenoreita pilvin pimein ja uusia on tulossa koko ajan.Suurin ongelma on, että vain muutamat laulavat kaikki roolit ja muut eivät pääse esille. Vain kunnon tehtäviä laulamalla ääni voi kehittyä"

        olisi mielenkiintoista tietää ;) minulla on vallan toinen näkemys asiasta :o

        ja mitä tuohon äänen ulos tuloon ruumiista tulee niin tokkopa voit tuota yleistää että jos omassa korvassa sointi on huono niin ulos hyvä ja päinvastoin ;) äänen resonointiin omassa korvassa vaikuttavat lähinnä kallon muoto ja pehmytkudokset joten äläs lähde typisoimaan ;)

        Johan tämä keskustelu alkaa käydä hankalaksi, ilmeisen riittämättömän sisälukutaidon vuoksi. Taannoin minäkin mainitsin noita tenoreita ja ihan nimeltä, mutta koska oppi ei näy menevän perille, kerrataan:

        TENOREITA, suomalaisia:

        Jyrki Anttila, Topi Lehtipuu, Tuomas Katajala, Ilkka Hämäläinen, Jorma Silvasti, Ari Grönthal, Jussi Myllys, Niall Chorell, Petri Bäckström, Juhana Suninen, Mika Nisula, Hannu Jurmu, Aki Alamikkotervo, Lassi Virtanen, Pertti Mäkelä, Tom Nyman, Juuso Hemminki, Petrus Schroderus, Mika Pohjonen.

        Ei ihan pieni lukumäärä kuitenkaan. Niin, noista kukaan ei tietysti pysty laulamaan kuuluisaa "Postipoijaan"-aaria vai pystyykö? Liekö barytoneja kaikki sitten :)

        Seuraavaksi jäänkin odottelemaan vastausta, MIKSI tuosta joukosta ei löydy tämän keskustelupalstan kirjoittajien mielestä ainuttakaan kelvollista ääntä....


      • Laulupedagogi
        öööööööhhhhhh kirjoitti:

        "Vielä tenoripulasta; Sitä ei ole. Meillä on tenoreita pilvin pimein ja uusia on tulossa koko ajan.Suurin ongelma on, että vain muutamat laulavat kaikki roolit ja muut eivät pääse esille. Vain kunnon tehtäviä laulamalla ääni voi kehittyä"

        olisi mielenkiintoista tietää ;) minulla on vallan toinen näkemys asiasta :o

        ja mitä tuohon äänen ulos tuloon ruumiista tulee niin tokkopa voit tuota yleistää että jos omassa korvassa sointi on huono niin ulos hyvä ja päinvastoin ;) äänen resonointiin omassa korvassa vaikuttavat lähinnä kallon muoto ja pehmytkudokset joten äläs lähde typisoimaan ;)

        Vasta 23 vuotta on tullut opetettua laulua, eikä pelkästään opetettua. Eli enköhän ole jo jotain oppinut.Niiden satojen oppilaiden joukossa yksikään ei ole vielä kuullut ääntään sellaisena kuin se tosiasiassa soi. Senhän takia ihmiset laulavat väärin, jokainen yrittää laulaa niin, että se kuullostaa itselle hyvältä. Tiedän kyllä miten pehmytkudokset,luut ja onkalot vaikuttavat ääneen ja kuulemiseen, silti yksikään oppilaistani ja muistakaan tuntemistani ammattilaisista ei silti kuule ääntään "oikeasti". Kun sitten vihdoin oikean tavan oppii,korva tottuu ja mukautuu tuotettuun ääneen.


      • nauhoitella
        Laulupedagogi kirjoitti:

        Vasta 23 vuotta on tullut opetettua laulua, eikä pelkästään opetettua. Eli enköhän ole jo jotain oppinut.Niiden satojen oppilaiden joukossa yksikään ei ole vielä kuullut ääntään sellaisena kuin se tosiasiassa soi. Senhän takia ihmiset laulavat väärin, jokainen yrittää laulaa niin, että se kuullostaa itselle hyvältä. Tiedän kyllä miten pehmytkudokset,luut ja onkalot vaikuttavat ääneen ja kuulemiseen, silti yksikään oppilaistani ja muistakaan tuntemistani ammattilaisista ei silti kuule ääntään "oikeasti". Kun sitten vihdoin oikean tavan oppii,korva tottuu ja mukautuu tuotettuun ääneen.

        omaa ääntään se on oiva apu myös ja auttaa kummasti oman tekniikan löytämisessä sillä loppupeleissä itse laulaja on paras oman äänensä asiantuntija eikä välttämättä se opettaja ;)


      • Tunari...
        Musiikin ammattilainen kirjoitti:

        Johan tämä keskustelu alkaa käydä hankalaksi, ilmeisen riittämättömän sisälukutaidon vuoksi. Taannoin minäkin mainitsin noita tenoreita ja ihan nimeltä, mutta koska oppi ei näy menevän perille, kerrataan:

        TENOREITA, suomalaisia:

        Jyrki Anttila, Topi Lehtipuu, Tuomas Katajala, Ilkka Hämäläinen, Jorma Silvasti, Ari Grönthal, Jussi Myllys, Niall Chorell, Petri Bäckström, Juhana Suninen, Mika Nisula, Hannu Jurmu, Aki Alamikkotervo, Lassi Virtanen, Pertti Mäkelä, Tom Nyman, Juuso Hemminki, Petrus Schroderus, Mika Pohjonen.

        Ei ihan pieni lukumäärä kuitenkaan. Niin, noista kukaan ei tietysti pysty laulamaan kuuluisaa "Postipoijaan"-aaria vai pystyykö? Liekö barytoneja kaikki sitten :)

        Seuraavaksi jäänkin odottelemaan vastausta, MIKSI tuosta joukosta ei löydy tämän keskustelupalstan kirjoittajien mielestä ainuttakaan kelvollista ääntä....

        "Postipojjaalla" tarkoittanet Le Postillon de Lonjumeau -oopperan tenoriaariaa... Oopperaa esitetään niin harvoin missään, ettei paljoa kannata haaskata aikaansa sen opettelemiseen. Kuriositeettina tosin aaria voi kokeilla, jolloin havaitsee ettei se korkea "d" olekaan se vaikein osa aariaa...

        Jos korkeutta kaipaa kannattaa suunnata korvansa Bellinin oopperaan I Puritani, jonka viimeisessä näytöksessä tenorilla on mahdollisuus partituurin mukaan tavoitella korkeaa "f" säveltä. Siinä on jo suurta urheilujuhlan tuntua... Tosin, ääni esitetään suuren ensemblen keskellä, eikä musiikin dramaturgia juurikaan tuo tätä suoritusta sille kuuluvalla huomiolla esiin. Pavarotti "inisee" äänen Sutherland -levyllä...


    • Olen Tenori

      En tiedä mitä teillä korvien välissä liikkuu??

      Jos joku väittää ettei Petruksella ole ääntä / ylä-ääniä niin voi mennä metsään huutamaan ja kuuntelemaan ylä-ääniä.

      Petruksen ääni on todella kaunis ja materiaali loistava. ylä-äänet on vielä hakusessa mutta tulevat aikanaan(toivottavasti) kunhan saa oikeaa opetusta.

      Ja haluan nähdä sen akateemisesti koulutetun henkilön joka lähtee pari vuotta laulaneena lavalle laulamaan Toscaa/muita teoksia??
      Petruksella on munaa ja halua tehdä tätä hommaa, ja toivon mukaan pärjää tässä ammatissa. Antakaa aikaa... kyllä se vielä siitä paranee.
      Petruksella on aivan riittävästi aikaa opetella.

      (Pentti Perksalo teki komean kansainvälisen uran ja tuli tunnetuksi ennen kaikkea Wagner-tenorina. Voimistelunopettaja ja filosofian maisteri aloitti laulamisen vasta 40-vuotiaana ja nousi nopeasti maineeseen.)

      Kaikkien ei tarvitse olla nuoria ja korkeasti koulutettuja muusikkoja.
      Se kyllä helpottaa tässä ammatissa työskenteleviä ihmisiä niin itseä kuin kanssa työskenteleviä.

      Ja toivon sydämmestäni Petrukselle hyvää menestystä.

      • Kiitos mielipiteestäsi ja kannustuksestasi, olisi ollut kurja mennä nukkumaan, jos olisi jäänyt mieleen vain kitisevä musiikin ammattilainen, joka hädissään turvautui Minna Lindgreniin, josta taas on jäänyt mieleeni lähinnä surkeat muusikkohaastattelut Sibeliuksen juhlavuonna ja jota en ole sen jälkeen televisiossa ilokseni nähnytkään.


      • Anonyymi
        palstaviljely kirjoitti:

        Kiitos mielipiteestäsi ja kannustuksestasi, olisi ollut kurja mennä nukkumaan, jos olisi jäänyt mieleen vain kitisevä musiikin ammattilainen, joka hädissään turvautui Minna Lindgreniin, josta taas on jäänyt mieleeni lähinnä surkeat muusikkohaastattelut Sibeliuksen juhlavuonna ja jota en ole sen jälkeen televisiossa ilokseni nähnytkään.

        Lindgrenhän kutsui Sibeliuksen sävellystyyliä tämän sinfonioissa lähes minimalistiseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe