Syy miksei suomen autokanta pääse

uudistumaan

Vika ei ole autojen hinnoissa, mitkä muuten ovat suomessa ihan kohtuu tasolla, vaan suomalaisen perus-juntti luonteessa! Uskotaan sokeasti että "ennen tehtiin kaikki paremmin" ja "nykyautot eivät kestä" Tämä asenne estää suomalaisia ostelemasta enempi uusia autoja.
Joku saattaa ajaa jopa 14 vuotta vanhalla autolla ja luulee sitä paremmaksi kuin uudet, vaikka totuus on että uusilla autoilla ajetaan nykyään paljon enemmän. Esim.ennen vain mersuilla ajettiin kevyesti yli 300000km, mutta nyt sellainen määrä ajetaan jopa halvimmilla kinnereillä, puhumattakaan miten paljon turvallisempia nykyiset autot ovat.
Suomalaisten olisi jo aika päästä eroon "mettäläisjunttiudesta" ja olla avoimempia uusille asioille:)

15

1138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajaa vaikka

      minä sitä vaan ajan autoni loppuun oli muut mitä mieltä tahansa!

      • vaatteesi?

        risat kalsarit päällä niin kauan kuin vain pysyvät.


      • ajaa vaikka
        vaatteesi? kirjoitti:

        risat kalsarit päällä niin kauan kuin vain pysyvät.

        Muuten käyttäisin,mutta minulla on stylisti joka "pukee" minut muodikkaasti.


    • kuin.........

      Ihan simppeliä, ei todellakaan ole kyse mistään muustä kuin RAHASTA!!!

      Kyllä kansa ostaa jos on rahaa se on ihan varma.
      Uuden auton velan lyhennys on niin suuri kulu erä kuukaudessa kun päälle tulee vielä pakolliset muutkin autoon liittyvät menot. Voitte vaan kuvitella kuinka moni niistä liikenteessä olevista autoista on työsuhdeautoja! Kun vanhempiakin autoja joudutaan ostamaan velalla.

      Mulla on ollut 2 vuotta vanha auto uusimmillaan ja kyllä siitä saa tehä ison velan pitkäksi aikaa. Järkeä siinä ei ole hitustakaan, se on vain halu ajaa uudemmalla ja nykyaikaisemmalla kun niitä muutkin ajaa liikenteessä.

    • juntit

      Minulla on 80 luvun Fordi ei ole mennyt happiantureita eikä keskustietokoneessa ole mitään ollut häikkää,katalysaatoreita ei ole vaihdettu koska siinä vehkeessä ei ole niitä turhia vempaimia.
      -Yli 260tkm ajettu eikä ole mennyt edes vetoniveliä.
      -Öljyä syö vähemmän kuin uudet autot.
      -Ruostetta ei ole juuri missään.( pakoputkessa on)

    • realisti

      kun Audi pysyy uudenveroisena niin kauan...

      No jaa, minä vain satun pitämään siitä autosta.
      Ajakoon uusilla ne jotka pitävät uusista.

      Rahastahan minulla ei ole enää aikoihin ollut kiinni.
      Asuntovelka on maksettu jo 8 vuotta sitten.
      Tästä eteenpäin kaikki on vain nautiskelua;

      ei tarvitse jonottaa terveyskeskuksissa vaan voi hoidattaa hampaat ja muunkin kaluston yksityisellä terveysasemalla.
      Ei tarvitse myöskään tungeksia markettien kassajonoissa vaan voi käydä kauppahallissa ja ravintoloissa.

      Voi elää ihmisarvoista elämää !

      • vertu

        Huhhuh. Sinulle taisi tulla oikea trauma siitä vanhasta Audista.

        Jos se Audi pysyy uudenveroisena kauan niin rapistuuko se sitten yhtäkkiä vai miksi ei edes 80-luvun alun Audeja enää juuri näe. 70-luvun japanilaisia näkee enemmän.

        Tuulilasin 10000km käytetyllä oli kerran testissä Audi 100 ja todettiin että esim. samassa testissä olleeseen MB 123 verrattuna Audi on heppoinen ja häviää laatuvertailun 6-0.


    • mä tietenkin uuemman ostaa, mutta ku niit on käyny koeajamassa, ni ei oo saanu semmosii fiiliksii ku noista mitaä tos pihalla makaa.
      (kaikki yli 15v, vanhoja)

      • Joo.

        Samalla,ostin sen 6 vuotiaana sopuhintaan ja ajan sillä kevyesti seuraavat 10 vuotta.

        Ei maksa vuotta päälle paljoa eikä tarvi maksella mitään *itun autolainoja vaan rahaa jää reilusti kaikkeen kivaan.

        Suomessa sen ylikalliin uuden arvo putoaa tänäpäivänä alaspäin aivan järjettömästi.


    • uutta

      kymmenen vuotta vanhoilla autoilla ajaa sen minkä uusillakin..itse ostin 7-vuotta sitten 10-vuotta vanhan ja 230 tuhatta ajetun japsin ja ajan sillä vieläkin ja mittarissa on tällä hetkellä 460 tuhatta ja ei ole mileenkään tullut ostaa uudempaa..

    • Luonnollinen kehitys "...

      Kirjoitit, että nykyautot kestää ja se on totta.
      Mutta milloin alkoi tuo "nykyautot" -aikakausi???
      Ei se alkanut eilen
      ei toissapäivänäkään...

      Autot ovat olleet todella kestäviä jo ainakin
      viimeiset 20 vuotta.
      Ja kun autot kestävät, niin niiden käyttöikä jatkuu eli LUONNOLLINEN SEURAUS HYVÄSTÄ LAADUSTA.

      Kalleimmat kilometrit (mitä uudempi sen kalliinpaa) sitten on vielä asia, joka
      puolustaa NAUTTIMAAN autojen KESTÄVYYDESTÄ.

      Keskimääräinen suomalainen vuotuinen ajokilometrimäärä on n. 17000km.
      Siis 20 vuotta ja 340000km.
      Ei mitään ongelmaa kestävyydestä siis 20 vuoteen.

      Isommilla se jatkuu 30 vuoteen saakka kevyesti.

      Mainitsemastasi "Mettäläisjunttiudesta" on todellisuudessa kysymys niiden autoiluajatuksissa, jotka EIVÄT HALLITSE TALOUDELLISTA AJATTELUTAPAA, ainoana ohjenuorana heillä on NÄYTTÄMISEN TARVE.

      Onneksi meidänkin maassamme on vielä paljon tuota
      TALOUDELLISTA VIISAUTTA JÄLJELLÄ ja sen hyvinä
      näyttöinä ovat monet sellaisetkin henkilöt, jotka MILJOONA-OMAISUUKSISTAAN huolimatta ajelevat
      selkeesti noilla käytetyillä autoilla, puhumattakaan niistä, joille se on muuta elämän laatua nostava VIISAS ratkaisu.

      Hyvä esimerkki oli tässä taannoin jossain lehdessä haastattelu. Kyseinen nainen, joka on suomen 50 varakkaimman listalla, ajelee yli 10 vuoden ikäisellä ESCORTILLAAN tuntematta ollenkaan
      jäävänsä mistään paitsi.

      Lopuksi totean, että olis aika tavalla

      LUONNOTONTA KEHITYS, jos 10 vuoden ikäiset
      AUTOT (ajettu 150-200tkm) poistettais jonkun
      PERÄTTÖMÄN JA/TAI KUVITELLUN USKOMUKSEN takia
      liikenteestä, eli romutettais, kun todellisuudessa

      niillä alkaa KÄYTTÄJÄLLEEN kaikkein TALOUDELLISIN AIKAKAUSI elinkaarensa puolivälissä.

    • VANHOJA

      BEMAREITA MAAHAN ?????

      SYYTTÄKÄÄ ITTEENNE , TUNTIBEMAREIDEN KESKI-IKÄ ON N. 12 VUOTTA ?

      BEMARI OLI VAAN ESIMERKKI , MERSUSSA KESKI-IKÄ TUONTIAUTOILLE ON VIELÄ SUUREMPI !

      EI SYY OLE AUTO-VERON VAAN ASENTEEN ASIAAN !

      • vanha pappa

        Katsos, tuohon vanhojen (yli 10v) tuontiin on selkee
        ja yksiselitteinen syy.

        Suomalaiset ovat niin asunto- ym. velkaisia, että
        heillä ei ole maksukykyä nuoriin autoihin, niin
        pakko tyytyä hyvään käytettyyn.

        Siis suomalaiset ovat köyhiä ja sen tosiasian
        tunnustaminen on rehellisyyttä. Ja rehellisyys näkyy
        tuontitilastoissa, vanha ja halpa se hankitaan, mutta
        samalla koetetaan ostaa HYVÄ JA PITKÄIKÄINEN.
        Ja Saksassahan niitä kuulemma on pilvin pimein.
        Ne kuulemma siellä ostavat uusia autoja ja eivät
        niillä paljoo ajele, että sitten kun ne heidän
        seisokki-ajokkinsa ovat tulleet rippikouluikään
        niin niitä 50000 km ajettuja he ilomielin myyvät
        suomi-tytöille ja -pojille ONNELLISEN ELÄMÄN
        TUOTTAJIKSI...
        Saksalaiset on niin ihania ja suomalaiset niin
        oivaltavia.


    • uudempaan

      Miksi Suomen autokannan pitäisi uudistua nopeammin? Jos se 14 vuotta vanha auto on lähes uutta vastaavassa kunnossa, ei ole oikein mitään järkeä maksaa 20 - 30 k€ siitä ilosta, että saa vähän uusia lisävarusteita.

      Siinä että toiset ajavat vanhoilla autoilla ja toiset uudemmilla ei ole kysymys mistään metsäläisjunttiudesta tai avoimuudesta uusille asioille, vaan yksinkertaisesti ihmisten erilaisista tarpeista. Niille jotka ajavat paljon, on yleensä tärkeää että auto toimii ja on käytettävissä joka päivä. He myös osaavat arvostaa mukavuusvarusteita, koska joutuvat paljon autossa istumaan. Siksi he vaihtavat auton uuteen mielellään jo ennen kuin siihen alkaa tulla vikoja.

      Tässä vaiheessa autosta on ajettu kalleimmat kilometrit pois ja se on edelleen käypä ajopeli sellaiselle joka ajaa vähemmän ja on valmis autoaan silloin tällöin korjauttamaan. Kun autolle tulee ikää ja kilometrejä lisää, jossakin vaiheessa siinä alkaa olla vikoja niin paljon, ettei ole enää mitään järkeä korjauttaa sitä korjaamolla, ja se vaihtaa taas omistajaa.

      Seuraavalla omistajalla on mielenkiintoa, taitoa aikaa ja sopiva paikka, jossa korjata autoa itse. Autolla ajettavat kilometrit todennäköisesti vähenevät taas edelliseen omistajaan verrattuna ja jos se hajoaa, sitä ei välttämättä tarvitse korjata samana iltana, vaan omistaja tulee tarvittaessa vähän aikaa toimeen ilman autoakin. Kun omalle työlle ei laske hintaa on ajaminen monessa tapauksessa todella halpaa.

      Auton käyttäminen loppuun asti on sekä taloudellisesti, että ympäristön kannalta huomattavasti järkevämpää, kuin toimivien autojen romuttaminen. Kukaan tuskin kuvittelee, että se 14 vuotta vanha auto olisi kestävämpi kuin uusi vastaava, joten kysymys ei ole ainakaan sellaisesta asenteesta kuin luulet. Sen sijaan suomalaisten asenteesta saattaa johtua se, että autot pysyvät suhteellisen hyvässä kunnossa varsin pitkään. Monelle suomalaisellehan auto on lähes pyhä esine, huollot suoritetaan tarkasti ajallaan, sitä pestään ja vahataan ahkerasti ja pienet kolhut ja naarmut ovat kuin haava sydämessä, joten autoa varjellaan niiltä lähes sairaalloisesti ja mahdolliset vauriot korjataan mahdollisimman nopeasti.

    • 8 vuotias

      Jo otsikkosi on järjetön. Autokannan ei ole mitään tarvetta päästä uudistumaan.

      Ei tarvi "luulla jopa 14 vuotta vanhaa" autoa paremmaksi, kuin uudet. Sen vanhan auton ylläpito on roimasti halvempaa, kuin vastaavan uuden! Pääomakuluista puhumattakaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe