Onko kokemuksia henkilöauton hinaamisesta toisella henkilöautolla ?
Tuli ostettua katsastamaton lava-auto, (vm. 80-90) ja se pitäisi saada siirtymään tänne 100km päästä.
Kannattaakohan yrittääkään hinata tuota autoa 1,6 opel kadetilla vai suosiolla hankkia maasturi?
Siirtokilvet eivät tule kysymykseen, koska lava-auton tankissa polttoöljyä.
Hinaus tapahtuisi trailerilla, johon ajetaan vain hinattavan auton eturenkaat.
auton hinauksesta ja muustakin
16
1454
Vastaukset
- Aapo
"lava-auton tankissa polttoöljyä" entäs erillinen
polttoaine tankki systeemi jutska kanisteri.- ****
Tätä mietin itsekin, tosin se vaatii letkua ja muita systeemejä. Ja auton renkaat eivät ole viimesen päälle hyvät, että tuonti ainakin viivästyisi myöhemmälle keväälle, joilloin tiet sulat.
- Aslaggi
**** kirjoitti:
Tätä mietin itsekin, tosin se vaatii letkua ja muita systeemejä. Ja auton renkaat eivät ole viimesen päälle hyvät, että tuonti ainakin viivästyisi myöhemmälle keväälle, joilloin tiet sulat.
Voi tulla vetäessä isompi vahinko kun mitä hinuri maksaisi. Kova rasitus vetareille ja kytkimelle kun kyseessä on 1.6 Kadett. Matkaakin 100 km ja liukasta. Mitä tuolla vedettävällä autolla olisi tarkotus määränpäässä tehdä jos ei ole tarkoitus ajoon ottaa?
- ****
Aslaggi kirjoitti:
Voi tulla vetäessä isompi vahinko kun mitä hinuri maksaisi. Kova rasitus vetareille ja kytkimelle kun kyseessä on 1.6 Kadett. Matkaakin 100 km ja liukasta. Mitä tuolla vedettävällä autolla olisi tarkotus määränpäässä tehdä jos ei ole tarkoitus ajoon ottaa?
Jep, ja jarruton kärry maksimissaan kadetin perässä 900kg, eli ei mahdollinen.
Lava-auto tulee jäärata käyttöön ja piha-ajoon (pientä tavaran kuljetusta, halpaa jäärata ajoa polttoöljyllä)
Tutulla on maasturi, että eiköhän hän tule vetämään, ja jos ei muuten niin käyn itse vaikka traktorilla hakemassa, kun sellainen löytyy. Traktorin kans menee koko päivä kyllä siihen (n. 8 tuntia yhteensä ajoa) mutta kun aikaa ottaa niin kyllä se siitä.
Ei kyllä tosiaan uskalla kadetilla lähteä vetämään, kun kytkin muutenkin kuluneen puoleinen... **** kirjoitti:
Jep, ja jarruton kärry maksimissaan kadetin perässä 900kg, eli ei mahdollinen.
Lava-auto tulee jäärata käyttöön ja piha-ajoon (pientä tavaran kuljetusta, halpaa jäärata ajoa polttoöljyllä)
Tutulla on maasturi, että eiköhän hän tule vetämään, ja jos ei muuten niin käyn itse vaikka traktorilla hakemassa, kun sellainen löytyy. Traktorin kans menee koko päivä kyllä siihen (n. 8 tuntia yhteensä ajoa) mutta kun aikaa ottaa niin kyllä se siitä.
Ei kyllä tosiaan uskalla kadetilla lähteä vetämään, kun kytkin muutenkin kuluneen puoleinen...puhe kytkimen rasittumisesta on?
Sehän rasittuu vain ja ainoastaan silloin, kun sitä luistatetaan liikkeelle lähdettäessä, ei muulloin. Ja se on tosiaan mitoitettu siirtämään koko moottorista saatava vääntömomentti vaihteistoon. Sitä suurempaa rasitusta sille ei kerta kaikkiaan pysty tulemaan ajotilanteessa.
Kannattaisi opiskella edes toimintaperiaate ennen kuin alkaa väittämään mitä sylki suuhun tuo.
Toinen asia sitten on se hinattava auto. Joskus ainakin oli sääntö, ettei kevyemmällä saa raskaampaa hinata. Uudemman ajokortin omistavat varmaan muistavat tarkemmin.- ****
sitroen kirjoitti:
puhe kytkimen rasittumisesta on?
Sehän rasittuu vain ja ainoastaan silloin, kun sitä luistatetaan liikkeelle lähdettäessä, ei muulloin. Ja se on tosiaan mitoitettu siirtämään koko moottorista saatava vääntömomentti vaihteistoon. Sitä suurempaa rasitusta sille ei kerta kaikkiaan pysty tulemaan ajotilanteessa.
Kannattaisi opiskella edes toimintaperiaate ennen kuin alkaa väittämään mitä sylki suuhun tuo.
Toinen asia sitten on se hinattava auto. Joskus ainakin oli sääntö, ettei kevyemmällä saa raskaampaa hinata. Uudemman ajokortin omistavat varmaan muistavat tarkemmin.Kukaan ei ole väittänyt että se rasittuisi itse ajon aikana.
Juuri liikkeelle lähdettäessähän se kytkin rasittuisi, ja kytkintä tässä tapauksessa saisi luistattaa aika lailla kaasua vähän polkien liikkeelle lähdettäessä. Siinähän se sitten kuluisi. Kytkin ei ole myöskään ainoa rasittuva osa, joten unohdankin tämän kadetilla hinaamisen.
Lava-auto olisi suunnilleen saman painoinen kadetin kanssa.
tosiaan niin ettei siirtokilvillä saa ajaa polttoöljyllä?
Jos niin on ni sit kannattaa hakee maasturin perässä.- ****
Luulisin ettei saa, asiasta ei AKE:n sivut mitään sano. Toisaalta siirtokilvet maksaa sen verran, että sillä rahalla tuttava lähtee maasturillaan hinaushommiin.
**** kirjoitti:
Luulisin ettei saa, asiasta ei AKE:n sivut mitään sano. Toisaalta siirtokilvet maksaa sen verran, että sillä rahalla tuttava lähtee maasturillaan hinaushommiin.
kytkimen rasittumisesta.
Liikkeelle lähdettäessäkin se kytkin rasittuu todella vähän. Liikkeelle lähdetään yleensä ykkösellä, jolloin vaihteiston välityssuhde on suurimmillaan ja luistatustarve pienimmillään. Pahimmillaankin kytkimen luistatus kestää muutaman sekunnin ja sen se kyllä kestää. Toisaalta eihä sitä tarvitse luistattaa ellei halua. Saahan Kadetillakin otollisissa olosuhteissa "sutilähdöt". Samalla rasituksella onnistuu liikkeellelähtö hinatessakin jos kuski niin haluaa.- ****
sitroen kirjoitti:
kytkimen rasittumisesta.
Liikkeelle lähdettäessäkin se kytkin rasittuu todella vähän. Liikkeelle lähdetään yleensä ykkösellä, jolloin vaihteiston välityssuhde on suurimmillaan ja luistatustarve pienimmillään. Pahimmillaankin kytkimen luistatus kestää muutaman sekunnin ja sen se kyllä kestää. Toisaalta eihä sitä tarvitse luistattaa ellei halua. Saahan Kadetillakin otollisissa olosuhteissa "sutilähdöt". Samalla rasituksella onnistuu liikkeellelähtö hinatessakin jos kuski niin haluaa.Olet selvästi tutustunut kytkimen saloihin. Mutta siltikään en taida uskaltaa kadetilla hinata. Liukastakin...
Sutilähdöt kadetilla kyllä saa, ei se niin laiska ole ettei saisi. 1,6 suorastaan vaatii sudittamista.
- jäädä hinaamatta
Köydellä ja laillisesti meinaan. Kadett on liian kevyt, se on jo todettu. Mutta jos se auto ei ole rekisterissä eikä katsastuskunnossa (kesärenkaat ym.ym.) eikä tietenkään vakuutettu niin jopa on sakotuksen aihetta poliisille. Eikä muutu mihinkään vaikka hinaat traktorilla. Kiinteän puomin jos saat rakennettua väliin ja ohjauksen hirtettyä kiinni, niin sitten on tilanne parempi. Hinausauto (toinen pyöräpari ylhäällä), autonkuljetustraileri ja iso veturi, kuorma-auton lavalle tai traktorin peräkärryyn. Siinä ovat mahdollisuutesi, jos et halua lain kanssa vaikeuksiin.
- ****
Eikös se ole kiinteä puomi jos hinaa tällä trailerilla mihin ajetaan hinattavan eturenkaat ? (täällä paikallinen autokorjaamo käyttää sitä hinauksiin) siitä en ole varma pitääkö hinattava olla rekisterissä.
Kuitenkin unohdan tuonkin vaihtoehdon, saan lainatuksi kunnon trailerin ja tuttu lähtee maasturillaan.
Jos ei, haen traktorilla ja lavetilla tai tavallisella perävaunulla.
- trailerilla
Trailerilla, johon ajettaisiin vain hinattavan eturenkaat, ja kevyt henkilöauto vetämään. No kannattaa kokeilla ja toivoa että poliisit kuolevat nauruun kun tuon virityksen näkevät.
- ****
Tutulla on sellainen traileri, uutena tehdasvalmisteisesna ostettu.
Traileria ei tarvii rekisteröidä, ja muistaakseni yli 60km/h ei saa ajaa sen kans.
Vain hinattavan eturenkaat trailerin päälle ja menoksi, hinattavan takarenkaat tiessä kiinni tietenkin.
Hankin kuitenkin oikean autotrailerin, johon koko auto päälle ja sitten tutun maasturi. - trailerilla
Se on dolly se semmonen traileri
- löytyy
trailerilla kirjoitti:
Se on dolly se semmonen traileri
Näyttää olevan.
Ajoneuvolaki 18§. Hinattava laite
1) (tässä on dollyn määritelmä termi on välivaunu)
2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen.
Löytyipä asetuksesta ajoneuvojen käytöstä tiellä määräys, että nopeusrajoitus on 60 km/h. Kytkentämassa oli vähän hankalampi pykälä, mutta enintään puolet se on vetoauton omasta massasta (tyhjämassasta) tai enintään 750 kg (pienempi näistä kahdesta).
Eli kysyjän alkuperäiseen kysymykseen. Opel Kadett on ehdottomasti aivan liian heppoinen veturiksi, jos tällaisella välivaunulla hinataan.
Sitä kyllä ihmettelin asetusta lukiessani, että millä ihmeen oikeudella aika pienet kuorma-autoksi rekisteröidyt hinausautot hinaavat linja-autoja tai omapainoaan kolme kertaa suurempia kuorma-autoja. Kait laissa poikkeuspykälät on "luvanvaraiseen hinaustoimintaan". Onhan nuo isot autot saatava pois tienposkesta. Pitääköhän kuskilla olla CE-kortti? Oikeastaan tyhmä kysymys, varmasti pitää olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo696590Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583103- 322279
- 201858
- 131857
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto201845Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131572- 181549
- 521538
- 101529