Tuli kerran väittelyä että haihtuuko vesi, siis lumi/jää pakkasella. Itse sanoisin että kyllä mutta hitaammin.
Miten on viisaammat?
Haihtuuko lvesi pakkasella?
17
5694
Vastaukset
- mielestä
lumi/jää lisääntyy pakkasella; vaikka pakkasella ei yleensä sadakaan lunta ilman kosteushitusia tippuu maahan ja muutenkin ilmankosteus tiivistyy pintoihin eli ei haihdu.
- Yrjo
Ei kai se nyt niin paljoa tiivisty.
Tein muuten huomion että vaikka ulkona oli noin -10 pakkasta niin autolla ajaessa sivupeileistä poistuu huurre itsekseen. Tuskin ajaessa autokaan säteilee lämpöä peileihin että ne sulaisi. Eikä kyse ole myöskään pelilinlämmittimestä, sen olisi joku kuitenkin viisaana sanonut.
Ja muutenkin, mistä se kosteus ilmassa olisi jos sitä ei kerran haihdu?
Odotetaan nyt jotain joka oikeasti tietää.. - Aamukävelijä
kuivuvat pakkasella kummasti.
- xxxL Jussi
Haihtuu. Verkkoavannoista nostetut jääpalat tuuli syö pakkasellakin pyöreäkulmaisiksi, ja uurteisiksi, vaikka ei olis lainkaan suojasäätä.
Myös pyykit kuivuu pakkasella, vaikka aikaa se vie.
- muttamutta
mutta sublimoituu kylläkin, eli siirtyy suoraan jäästä kaasuksi ilman että välillä olisi veden muodossa.
- Yrjo
Kuitenkin sitä tarkoitin ja itselleni se on sama asia. :)
Mutta kuitenki pääasia että jää ja lumi siis muuttuvat höyryksi vaikka olisivatkin pakkasen puolella. Eikö näin ollut?
Kiitos vastauksesta.
Esim tiet oli viimeviikolla jäisiä alijäähtyneestä sateesta johtuen. Nyt pakkasjaksolla on jo raiteet kuivat ja jäättömät. Tien runko antaa tiellä ylimäräistä lämpöä, lisäksi aurinko ja liikenne lämmittää sitä vielä lisää. Pihalaatat ja muutkin vastaavat muuttuvat jäättömiksi jos jää kerros on ohut ja pakkasjakso jonkin mittainen. Hidasta se haihtuminen on, mutta kuitenkin nähtävissä kun osaa katsoa.
- kuivaa
Ennen äitee kuivasi talvella pyykkiä ulkona narulla ja kyllä ne vaan kuivivat.
- sublimi
Joo. Kyllä entivanhaan lakanat oli pakkasella ulkona ja jää vaan haihtu pikkuhiljaa tuuleen.
En tarkaan tiedä mutta jotenkihan sen on ilmaan haihduttava eli kai suoraan kaasuksi jäästä, vai jäähippuinako?
Sublimoitumiseksi kutsutaan ilmiötä. Mutta jos jääkiteet tuulen mukana järvellä syövät jäätä on kai kyseessä enempi hioutuminen. - xxxL Jussi
sublimi kirjoitti:
Joo. Kyllä entivanhaan lakanat oli pakkasella ulkona ja jää vaan haihtu pikkuhiljaa tuuleen.
En tarkaan tiedä mutta jotenkihan sen on ilmaan haihduttava eli kai suoraan kaasuksi jäästä, vai jäähippuinako?
Sublimoitumiseksi kutsutaan ilmiötä. Mutta jos jääkiteet tuulen mukana järvellä syövät jäätä on kai kyseessä enempi hioutuminen.En usko, että jääpalat hioutuu pelkästään tuulen mukana lentävien jääkiteiden vaikutuksesta. Niistä häipyy ainetta myös suojan puolelta. Nurkat ja särmät pyöristyy melko nopeasti siitä kun lohkare on nostettu jäälle. Eiköhän niissä tapahdu amanlaista sublimoitumista kuin pakkasella kuivuvissa lakanoissa, hitaampaa vain.
- Pikkuveli.
xxxL Jussi kirjoitti:
En usko, että jääpalat hioutuu pelkästään tuulen mukana lentävien jääkiteiden vaikutuksesta. Niistä häipyy ainetta myös suojan puolelta. Nurkat ja särmät pyöristyy melko nopeasti siitä kun lohkare on nostettu jäälle. Eiköhän niissä tapahdu amanlaista sublimoitumista kuin pakkasella kuivuvissa lakanoissa, hitaampaa vain.
Isoveli tiesi jo kansakoulussa asian ja kirjoitti aineeseensa:
"Tuuli vie lumet Afrikkaan missä ne sitten sulavat."
Näin on
- keemikko
Eli kyseessä on "tasapainoreaktio", jossa tapahtuu sekä haihtumista että tiivistymistä. Olosuhteista riippuu, kumpi on vallitsevana.
- Kuivaa
Vesi haihtuu kyllä säällä, kuin säällä. Itseasiassa pakkasella ilma on äärimmäisen kuivaa, eli suhteellinen kosteus voi olla alle 40%, joten sitä tapahtuu paljonkin.
Tälöin esim. pyykissä oleva vesi jäätyy kyllä, mutta saman tien sublimoituu (muuttuu kiinteästä suoraan höyryksi) kuivaan ilmaan. Joten kyllä. Vesi/jää/lumi höyrystyy/sublimoituu pakkasella. Tosin harvemmin suoraan hangenpinnasta, jos ei sitten ole kevät aurinkoa apuna.
Toisinpäinkin tapahtuu. Eli heitä mukillinen kiehuvaa vettä todella kovassa pakkasessa ilmaan. Välitön veden höyrystyminen ja yhtä nopea härmistyminen jääksi on aika komeaa katseltavaa.koska keväällä olisi muuten pikkasen märkää jos kaikki lumi sulisi maahan ennen höyrystymistä.
- sitten
napajäätiköt? aika hissunkissun haihtuu jos haihtuu
- rusalka
Tietenkin pakkasella haihtuu vesi vrt.esim pyykit. Kun pyykki on lämpimämpää kuin pakkasilma, nimenomaan pitää olla pakkasen puolella ja reilusti. Jos ehtii pyykki jäätyä, on sitten ongelmia esim. kuivuminen hidastuu, tuuli pieksee pyykit rikki jne. Elikkä haihtuminen parasta aurinkoisella pakkassäällä noin niin kuin pyykkien kannalta.
Ihminen vaan ei itse havaitse eri lämpöisten ilmojen kosteutta/kuivuutta kovin helposti.
Eri olomuodoissaan vesi sitten "haihtuu" eri tavoin. Sitten on myös muita vaikuttajia tapahtumaan niin paljon.
Esim. virtaava vesi kuluttaa jäätä. Onko kyseessä veden lämpötila, liike jne.? Väitän, että tuulessakaan ei tarvi olla mitään "hiukkasia", jotka aiheuttavat jääpalan kulmien hioutumisen tai sivupeilin kirkastumisen.
Niin ja ajatelkaas, on olemassa jäävirtoja!- perheenpyykkiukko
Esim. virtaava vesi kuluttaa jäätä. Onko kyseessä veden lämpötila, liike jne.? Väitän, että tuulessakaan ei tarvi olla mitään "hiukkasia", jotka aiheuttavat jääpalan kulmien hioutumisen tai sivupeilin kirkastumisen.
Niin ja ajatelkaas, on olemassa jäävirtoja!
Juuh, ilma itsessään on 'hiukkasia'. Kaikki aine koostuu atomeista jne. Eli jos ei ole hiukkasia ei ole pykkejäkään. Aineen haihtumiseen vaikuttaa myös paine. Pyykit pitää valuttaa ennen pakkaseen vientiä. ''Ei jäädy liikaa. Vesi valuu nopeammin pois kuin jää''.
Jos on 30 pakkasta ja ilman kosteus 10% tai 30 astetta lämmintä ja ilman kosteus 99, tiedä sittenk ummassa kuivuu nopeammin. Ainakin jos aurinko lämmittää pelkät tummat pyykit kovassa kevät pakkasessa, kuivuminen voi olla yllättävän nopeaa.
Mulla ei oo kiirus, saa ne pari päivää olla ulkona.
Purutalossa liika pyykinkuivatus sisällä voi olla pahasta rakenteille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1185181- 472849
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332802Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺302508Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231909En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä101650- 1181647
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231405- 971397
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101358