F:n sinisessä ei tuoretta maitoa

connoisseur

Oletteko yhä siinä harhakäsityksessä että Fazerin sininen olisi jotenkin erikoisen korkeatasoista suklaata. Muistatteko mainoksen, jossa väitettiin että siihen pannaan tuoretta maitoa?

Maitohan on yli 90 % vettä. Ja arvaatte mitä suklaalle tapahtuisi, jos siihen pantaisiin vettä? Maitosuklaan kosteusprosentti on aika alhainen, sillä kaikista ainesosista, joita siihen on pantu, vesi on haihdutettu pois. Eli tuoreesta maidosta on ensin tehty maitojauhetta tai muuta kuivaa massaa, jota sitten on pantu suklaaseen. On aika saivartelua puhua "tuoreesta maidosta".

Kai tiedätte myös, että Fazer panee siniseensä voirasvaa, koska se on paljon halvempaa kuin kaakaovoi, joka on aidon suklaan raaka-aineita. Fazer on oppinut niin leivonnaisissa kuin makeisissakin tinkimään kaikesta mikä on kallista. Sokeri on myös halvempaa kuin kaakaovoi, siksi sitä on sinisessä aika roimasti.

Fazer-laatu on mainonnan luoma harhakuva.

Verratkaapa sinistä maailman parhaisiin maitosuklaisiin, älkääkä johonkin Pandan halpatuotteeseen.

16

2416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suklaahirviö

      Itse en ole koskaan pitänyt Fazerin sinistä minään kovin kummoisena suklaana. Tietysti lapsena se meni, mutta lapsena sitä oli muutenkin kallellaan kaikkeen äklömakeaankin, joka ei aikuisena menisi kurkusta alas. Eikä joku parikymmentä vuotta sitten vielä ollut tällaista valikoimaa kuin nyt.. Siihen aikaan Fazer saattoi hyvinkin tuntua laadukkaalta, kun vertailukohtia ei juuri ollut. ;)

      Suomalaiset ovat käsittääkseni ostoksissaan "isänmaallisempia" kuin monet keskieurooppalaiset. Joku saksalainen oli kirjoittanut kirjan suomalaisista ja yhtenä erikoispiirteenä mainitsi juuri tämän suosi suomalaista-ominaisuuden. Ostetaan kotimaista, vaikka se olisi laadullisesti huonompaa. Tavallaan tietysti se on hyvä, mutta nykyisin makeistehtaittenkin ulkoistaessa hommia & valuessa ulkomaille alkaa olla aivan sama, mitä ostaa. Turun Leafkin pistää hyvin pitkälti pillit pussiin ja "perinteiset suomalaiset suklaat" aletaan tehdä jossakin Ukrainassa. Merkkiuskollisuus ei siis minusta ainakaan ole enää mikään arvo sinänsä.

      Fazerin sininen on minusta sentään parempaa kuin Maraboun maitosuklaa. Mutta oikeassa olet, ei siitä ole todellisen laadun kanssa kilpailemaan. Muutenkin raivostuttaa se, kun Fazer ja Panda leuhkivat suklaarasioidensa olevan "Suomen myydyimpiä". Kyllä varmasti ovat: koska joulua ja pääsiäistä lukuun ottamatta monissa kaupoissa EI OLE MUUTA kuin Fazeria ja Pandaa! Joko ostat sitä tai olet ilman! Jos belgialaiset, italialaiset, sveitsiläiset yms. suklaatit olisivat saatavilla pienempien kaupunkien Prismoissa ja K-kaupoissa, niin voitte olla VARMOJA siitä, että Fazerin myynti kärsisi aika huimasti. Olisiko siinä joku juoni, Fazer pyrkii monopolisoimaan suklaatarjonnan itselleen, koska tietää, ettei kestä reilua kilpailua?

      Ihmettelen muutenkin näitä Fazerin "uutuuksia". Samaa vanhaa kauraa vähän uudella tavalla. Marianne Snacks ja Marianne-sininen-suklaalevy, Dumle Snacks etc. Kun saisi kerrankin uusia makuja, IHAN UUSIA, mantelisuklaita ja täytesuklaita ja hyviä konvehteja! Ei auta, kyllä minä ostan perussuklaani Lindtin suklaalevyjen joukosta ja Nestlé ja Lindt ynnä Guylian, Witors ja Sorini saavat minusta konvehtien ostajan.

      • herkku

        samaa miletä suklaahirviön kanssa, kaipaisin Fazerilta täysin uusia uutuuksia! On harmillista, että ne pyörittävät näitä vanhoja tuttuja..siinä samaan aikaan muut keksivät uusia.
        Kirjoitetaan vaan palautetta Fazerille, ei ne muuten tiedä mitä me halutaan..vai mitä?:)


      • Chi

        Mikä on tämä "todellinen laatu"? Mikä sen määrittää, kilohintako? Pitäisikö ostaa ulkomaalaista suklaata hintaan 30€/100 g ja sitten huokailla sen "laatua" ja paremmuutta? Minusta Fazerin Sininen on omassa ryhmässään laadukas, maku on suomalaisille sopiva eikä täällä varmaan olisi kovaa menekkiä kovin kalliille suklaalle...

        Ja btw, en pidä Sinistä laadukkaana siitä syystä mistä useimmat, olen toki maistellut useita "hienojakin" suklaita, mutta omaan makuuni tuo vaan sopii.


      • tämä:

        Fazeria viedään ulkomaille asti ja kovin kysyttyäkin se on tietyissä maissa! Että aivan turha siinä purnata sen huonoudesta. Kehut ostavasi Nestleä. Onneksi olkoon, tuet maailman suurinta riistofirmaa, jonka suklaantekoprosessi on osittain lapsityövoimalla mahdollistettua! Tuliko nyt hyvä olo laatusuklaasta?


      • suklaahirviö
        herkku kirjoitti:

        samaa miletä suklaahirviön kanssa, kaipaisin Fazerilta täysin uusia uutuuksia! On harmillista, että ne pyörittävät näitä vanhoja tuttuja..siinä samaan aikaan muut keksivät uusia.
        Kirjoitetaan vaan palautetta Fazerille, ei ne muuten tiedä mitä me halutaan..vai mitä?:)

        Minä laitoin jo palautetta Fazerille. ;) Tuli vastauskin, sellainen ympäripyöreä "pidämme esittämäsi asiat mielessä.." Eli luultavasti menevät Ö-mappiin suoraan. :(

        Kyllä minusta esim. Mariannet sinänsä on ihan hyviä, mutta jotain uutuutta tässä kaipaisi.


      • suklaahirviö
        Chi kirjoitti:

        Mikä on tämä "todellinen laatu"? Mikä sen määrittää, kilohintako? Pitäisikö ostaa ulkomaalaista suklaata hintaan 30€/100 g ja sitten huokailla sen "laatua" ja paremmuutta? Minusta Fazerin Sininen on omassa ryhmässään laadukas, maku on suomalaisille sopiva eikä täällä varmaan olisi kovaa menekkiä kovin kalliille suklaalle...

        Ja btw, en pidä Sinistä laadukkaana siitä syystä mistä useimmat, olen toki maistellut useita "hienojakin" suklaita, mutta omaan makuuni tuo vaan sopii.

        Ei kallis hinta tee hyvää suklaata. En minä siksi ulkomaisia osta, vaan siksi kun ne ovat mielestäni oikeasti paremman makuisia.

        Sanot Fazerin sopivan suomalaiseen makuun. Mutta mistä tiedämme, mitkä muut sopisivat suomalaiseen makuun, jos tarjolla on ulkomaisia vain rajoitettuina sesonkiaikoina?

        Makuasioitahan nämä suklaatiasiat tietysti ovat, yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Mieluummin minäkin Fazzua vedän kuin Marabouta.


      • suklaahirviö
        tämä: kirjoitti:

        Fazeria viedään ulkomaille asti ja kovin kysyttyäkin se on tietyissä maissa! Että aivan turha siinä purnata sen huonoudesta. Kehut ostavasi Nestleä. Onneksi olkoon, tuet maailman suurinta riistofirmaa, jonka suklaantekoprosessi on osittain lapsityövoimalla mahdollistettua! Tuliko nyt hyvä olo laatusuklaasta?

        Nestlé on minusta hyvä suklaafirma ja minä kerron miksi: siksi, kun suklaa on HYVÄÄ. En oikeastaan muusta niin kauheasti piittaa. Taitaa Fazerinkin käyttämä kaakao tulla lapsiorjaplantaaseilta. Kuulin jostakin, että suurin osa eurooppalaisista makeisfirmoista käyttää raaka-aineena tätä "riiston" kautta saatua kaakaa. Että sillä lailla. Tietysti ovat Reilun Kaupan sukut, jos tahdot pelata "varman päälle", mutta kuten suklaayhdistyksen sivuilta olemme lukeneet, ei niiden maku ole kaksinen.

        Minä vain haluan herkutella. Siksi kai olenkin suklaaHIRVIÖ.


      • neiti halla
        suklaahirviö kirjoitti:

        Nestlé on minusta hyvä suklaafirma ja minä kerron miksi: siksi, kun suklaa on HYVÄÄ. En oikeastaan muusta niin kauheasti piittaa. Taitaa Fazerinkin käyttämä kaakao tulla lapsiorjaplantaaseilta. Kuulin jostakin, että suurin osa eurooppalaisista makeisfirmoista käyttää raaka-aineena tätä "riiston" kautta saatua kaakaa. Että sillä lailla. Tietysti ovat Reilun Kaupan sukut, jos tahdot pelata "varman päälle", mutta kuten suklaayhdistyksen sivuilta olemme lukeneet, ei niiden maku ole kaksinen.

        Minä vain haluan herkutella. Siksi kai olenkin suklaaHIRVIÖ.

        Fazerin kaakao ei ole lapsityövoimalla tuotettua, Nestléstä en tiedä (tosin sen äidinmaidonkorvikejutun takia en osta mitään Nestlén tuotteita).

        Mulla on suklaanostossa muuten ihan sama periaate: ostan sitä, mikä on mielestäni hyvää. Yllättävää kyllä tykkään eniten juuri Marabousta ja sitten Fazerista.

        Uudessa Gourmet-lehdessä oli oikein hyvä juttu (kolumniksi sitä kai lähinnä sanotaan), jossa kirjoittaja kertoi, kuinka hän kovasti yrittää olla hienostunut muttei saa espressoa juotua jos siinä ei ole paljon maitoa ja sokeria. Mulla on vähän samanlainen "juntti" maku...


    • JooJoo

      Jälleen kerran vaikuttaa siltä, että kun tyyppi ei tykkää fazerin sinisestä, niin hänelle ei riitä se, että sanoo että "se on pahaa" vaan pitää yrittää keksiä faktanomaisia tietoja mielipiteensä vahvistamiseksi. Moni varmaan uskookin tuon viestisi.

    • Cordon Bleu

      ettei maitoa olisi HK:n sinisessäkään.

      Maito maitona on kauhistus! Vasta hapatetusta maidosta saa syötäviä/juotavia tuotteita.

    • Todelleinen tuntija

      Olisi ehkä parempi olla kirjoittamatta asioista joita ei hallitse. Suomessa (Fazer sininen) ja Englannissa (Cadbury) suklaata tehdään edelleen niin, että käytetään maitoa, jota haihdutetaan:

      "At the milk processing factory fresh liquid full cream milk is cooked with sugar and condensed to a thick liquid. Cocoa mass is added, making a rich creamy chocolate liquid, which is then evaporated to make milk chocolate crumb."

      Jos tuoteselosteessa lukee maito, niin sitä on käytettävä. Jos taas siinä lukee maitojauhe, niin silloin maitojauhetta on käytettävä. Jos epäilet, että Fazer huijaa ja käyttääkin maitojauhetta, niin siitä vain esittämään tutkintapyyntöä viranomaisille virheellisestä tuoteselosteesta. Numero löytyy puhelinluettelosta.

      Mitä tulee voirasvaan niin maitorasvaahan se on ja samaa tavaraa löytyy myös noista korvikemaitosuklaista, jotka tehdään maitojauheesta. Voirasva ei sitäpaitsi voi korvata kaakaovoita, koska sen käyttäytyminen on täysin erilaista.

      Fazer tekee myös halpisuklaita, joissa käytetään halpisraaka-aineita. Kokonaisuusdessaan laatu on melkoisen hyvä.

      • connoisseur

        Tätä sanaa käytin, ja sitä ne siihen panevat. Fazer on taloudellisesti niin tiukalla yrityksenä, että kaikki löysät on puristettu pois. Sinisessä ei ole mitään mikä olisi liian kallista tai liian hyvää!

        Sama konserni on itse tiedotteissaan julistanut mm. "ruislimpun ajan olevan ohi".


      • SuklaaJarkko
        connoisseur kirjoitti:

        Tätä sanaa käytin, ja sitä ne siihen panevat. Fazer on taloudellisesti niin tiukalla yrityksenä, että kaikki löysät on puristettu pois. Sinisessä ei ole mitään mikä olisi liian kallista tai liian hyvää!

        Sama konserni on itse tiedotteissaan julistanut mm. "ruislimpun ajan olevan ohi".

        Huomaat varmasti itsekin, kuinka epäuskottavaa sun teksti on, kun vertaat ruislimppua elinkaarta suklaan tuoteselosteeseen, etkä voi tarjota mitään todisteita sanojesi tueksi. Suo anteeksi, mutta sinun sanat ei ihan kelpaa todisteeksi.

        Kukaanhan ei pakota sinua syömään mitään tiettyä tuotetta jos se aiheuttaa noin paljon ahdistusta.


      • vraiconnoisseur
        SuklaaJarkko kirjoitti:

        Huomaat varmasti itsekin, kuinka epäuskottavaa sun teksti on, kun vertaat ruislimppua elinkaarta suklaan tuoteselosteeseen, etkä voi tarjota mitään todisteita sanojesi tueksi. Suo anteeksi, mutta sinun sanat ei ihan kelpaa todisteeksi.

        Kukaanhan ei pakota sinua syömään mitään tiettyä tuotetta jos se aiheuttaa noin paljon ahdistusta.

        Ihme faniboyta täällä liikkuu. Itse en kutsu tuoreeksi maidoksi sellaista, jota on sokerin kanssa keitetty tuntikausia, niin että jäljellä on erittäin paksu maitosiirappi (joka ostetaan takuulla valmiina tuotteena), jossa on vettä mahdollisimman vähän. Sillä kiinteeän suklaaseen EI VOI LISÄTÄ VETTÄ kuin äärimmäisen vähän, muuten tuloksena on suklaakastike.

        Voitte tietysti elää siinä harhaluulossa, että Fazer tekee tuotteet tinkimättömällä laadulla maailman parhaista raaka-aineista. Itse satun tietämään, että tuo on markkinointikieltä.


      • efd
        vraiconnoisseur kirjoitti:

        Ihme faniboyta täällä liikkuu. Itse en kutsu tuoreeksi maidoksi sellaista, jota on sokerin kanssa keitetty tuntikausia, niin että jäljellä on erittäin paksu maitosiirappi (joka ostetaan takuulla valmiina tuotteena), jossa on vettä mahdollisimman vähän. Sillä kiinteeän suklaaseen EI VOI LISÄTÄ VETTÄ kuin äärimmäisen vähän, muuten tuloksena on suklaakastike.

        Voitte tietysti elää siinä harhaluulossa, että Fazer tekee tuotteet tinkimättömällä laadulla maailman parhaista raaka-aineista. Itse satun tietämään, että tuo on markkinointikieltä.

        Ootko harkinnu terapiaa? Vielä lähes 10 vuotta myöhemmin asia näyttää korpeavan sinua niin paljon, että olisi ehkä syytä hakeutua lääkäriin.


    • tepitepi

      Kaakaoon käytetään maitoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8406
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2565
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1684
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe