AA, lahko vai hoitomuoto?

spouse

Harmittomana juoppojen toveriseurana pidetty AA-liikehän täyttää aika monta uskonlahkon tuntomerkkiä!Näkemyksiä asiasta, onko muilla?

18

2532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • al-anon

      Vastasin omasta mielestäni asialiisesti tähän. Miksi viestini poistettiin?
      Eikö saa olla mielipidettä jossa kerrotaan AA toiminnasta?
      Joka tapauksessa järjestö on oma varainen ei hanki jäseniä tai varoja, jokainen anonyymi kävijä saa säilyttää uskonnollisen vakaumuksensa ja AA toimii vertaistukiryhmänä.
      AA malli pohjautuu usean ideologian ja uskonnon sekä aatteen pohjalle, sanonta Ota se minkä tunnet hyväksi ja jätä loput osittaa yksilön vapauden arvostamista.
      AA:n ainoa tavoite on tukea alkoholismiin sairastuneita toipumaan päivä kerrallaan.

      • spouse

        tarkemmin niitä askelia


      • al-anon
        spouse kirjoitti:

        tarkemmin niitä askelia

        Kun edelinen viesti missä kommentoin ohjelman sisältöä poistettiin niin en tiedä mitä tänne uskaltaa kirjoittaa ettei astu kenenkään liikavarpaalle.
        Olen tuntenut ohjelmn 80-luvulta asti lukenut askelia perinteitä ja iskulauseita.
        Mitä niistä, ei kai rehellisyys, teoistaan vastuun kantaminen ja oman heikkouden myöntäminen, tuunustaminen etä tarvitsee apua ole aivopesua vaan tosiasia, harva alkoholismista omin voimin paranee.
        Kultit pitävät kiinni jäsenistään AA ei jokainen on vapaa lähtemään vaikka juomaan jos siltä tuntuu.
        Kukaan ei käytä taloudellisesti hyväksi ja johtajia ei ole ei edes omaa nimeä tarvitse ilmoittaa.
        Oman puheenvuorosi ryhmässä voit käyttää tai olla hiljaa ja sinun sanomaasi ei kommentoida, siis ei pyritä vaikutamaan ajatuksiisi.
        Ne henkilöt jotka tunnen AA avulla raittuidessa vuosia pysyneenä eivät ole yhtään sen erilaisempia kuin ennen ainoastaa he eivät käytä alkoholia, voivat olla jopa vaikeampia ihmisiä kuin juodessaan.
        Totta moni ensimmäisen AA vuotensa aikana on AA-humalassa ja innostunut puhuu ja on lähes fanaattinen kuka ei olisi jos on viimein löytänyt jutun joka toimii ja saa luopumaan viinasta., mutta se rauhoittuu ajan kanssa.
        Jos ihan pakko on kultiksi luulla niin varmasti niitä yksilön kannalta parhaita kultteja.
        Mene avoimeen ryhmään ja kuuntele tutustu muutenkin kuin yhden kirjan kautta.


      • spouse
        al-anon kirjoitti:

        Kun edelinen viesti missä kommentoin ohjelman sisältöä poistettiin niin en tiedä mitä tänne uskaltaa kirjoittaa ettei astu kenenkään liikavarpaalle.
        Olen tuntenut ohjelmn 80-luvulta asti lukenut askelia perinteitä ja iskulauseita.
        Mitä niistä, ei kai rehellisyys, teoistaan vastuun kantaminen ja oman heikkouden myöntäminen, tuunustaminen etä tarvitsee apua ole aivopesua vaan tosiasia, harva alkoholismista omin voimin paranee.
        Kultit pitävät kiinni jäsenistään AA ei jokainen on vapaa lähtemään vaikka juomaan jos siltä tuntuu.
        Kukaan ei käytä taloudellisesti hyväksi ja johtajia ei ole ei edes omaa nimeä tarvitse ilmoittaa.
        Oman puheenvuorosi ryhmässä voit käyttää tai olla hiljaa ja sinun sanomaasi ei kommentoida, siis ei pyritä vaikutamaan ajatuksiisi.
        Ne henkilöt jotka tunnen AA avulla raittuidessa vuosia pysyneenä eivät ole yhtään sen erilaisempia kuin ennen ainoastaa he eivät käytä alkoholia, voivat olla jopa vaikeampia ihmisiä kuin juodessaan.
        Totta moni ensimmäisen AA vuotensa aikana on AA-humalassa ja innostunut puhuu ja on lähes fanaattinen kuka ei olisi jos on viimein löytänyt jutun joka toimii ja saa luopumaan viinasta., mutta se rauhoittuu ajan kanssa.
        Jos ihan pakko on kultiksi luulla niin varmasti niitä yksilön kannalta parhaita kultteja.
        Mene avoimeen ryhmään ja kuuntele tutustu muutenkin kuin yhden kirjan kautta.

        .....niissä kokouksissa ei siis ole korvaankuiskuttelijoita ketkä (niinkuin ohjelma sanoo) torjuvat kaikki ulkopuoliset virtaukset?


      • al-anon
        spouse kirjoitti:

        .....niissä kokouksissa ei siis ole korvaankuiskuttelijoita ketkä (niinkuin ohjelma sanoo) torjuvat kaikki ulkopuoliset virtaukset?

        Mitä ulkopuolisia virtauksia??? Jokainen kun tulee sellaisena kuin on käyttää puheenvuoronsa, kommenttikieroksella jos sellainen ylipäätään pidetään sanoo mielipiteensä tai on hiljaa , lähtee kun siltä tuntuu.
        Jokaisella on oikeus omaan poliittiseen kantaan, uskontoon, aatteeseen, ainoa miksi AA on on alkoholismista toipuminen.
        Juuri lahkoontumisen ja tietyyn aatteeseen kuulumisen vuoksi kaikki on anonyymeja, eikä myös sotke AA omiin muihin harrastuksiin järjestötoimintaan, politiikkaan. Luottamus siitä että mitä puhut jää niiden seinien sisälle, toista AA:laista ei tarvitse edes tervehtiä jos ei halua muualla.
        Itse olen Al-anonissa joka on lähes sama ohjelma saanut paljon oivaltavia näkökantoja alkoholismiin ja kyennyt keskittymään omaan elämään ilman että läheisen sairaus olisi keskipiste.
        Silti olen vain minä ilman jotain al-anon iskulause aate maailmaa, sovellan vain saamiani ajatuksia ja ne toimii.
        Uskonto on jokaisen oma asia ei AA:n sisältö
        Jumala sana mainitaan vasta 11 askeleessa ja myös Korkein Voima sellaisena kuin jokainen sen itse ymmärtää, se voi olla vaikka roskapönttö tai naapurin kissa, kukaan ei väitä ettei se olisi hyväksyttävä joillekin Korkeni Voima on luonto, Ryhmä jne...
        Ulkopuoliset virtaukset jos tarkoitat niillä omien ideologioiden tuomista ohjelmaan niin että kaikki alkaisivat niitä noudattamaan ei onnistu, koska tarkoitus on vain raitistua ei muuta.
        Pointti on ettei ryhmissä keskustella eri ideologioista tai politiikasta, yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta vain siitä miten selviän tämän päivän ilman viinaa. Luultavasti muille ajatuksille on olemassa omat ryhmänsä joihin voi osallistua, vaikka onkin AA:ssa kävijä


      • spouse
        al-anon kirjoitti:

        Mitä ulkopuolisia virtauksia??? Jokainen kun tulee sellaisena kuin on käyttää puheenvuoronsa, kommenttikieroksella jos sellainen ylipäätään pidetään sanoo mielipiteensä tai on hiljaa , lähtee kun siltä tuntuu.
        Jokaisella on oikeus omaan poliittiseen kantaan, uskontoon, aatteeseen, ainoa miksi AA on on alkoholismista toipuminen.
        Juuri lahkoontumisen ja tietyyn aatteeseen kuulumisen vuoksi kaikki on anonyymeja, eikä myös sotke AA omiin muihin harrastuksiin järjestötoimintaan, politiikkaan. Luottamus siitä että mitä puhut jää niiden seinien sisälle, toista AA:laista ei tarvitse edes tervehtiä jos ei halua muualla.
        Itse olen Al-anonissa joka on lähes sama ohjelma saanut paljon oivaltavia näkökantoja alkoholismiin ja kyennyt keskittymään omaan elämään ilman että läheisen sairaus olisi keskipiste.
        Silti olen vain minä ilman jotain al-anon iskulause aate maailmaa, sovellan vain saamiani ajatuksia ja ne toimii.
        Uskonto on jokaisen oma asia ei AA:n sisältö
        Jumala sana mainitaan vasta 11 askeleessa ja myös Korkein Voima sellaisena kuin jokainen sen itse ymmärtää, se voi olla vaikka roskapönttö tai naapurin kissa, kukaan ei väitä ettei se olisi hyväksyttävä joillekin Korkeni Voima on luonto, Ryhmä jne...
        Ulkopuoliset virtaukset jos tarkoitat niillä omien ideologioiden tuomista ohjelmaan niin että kaikki alkaisivat niitä noudattamaan ei onnistu, koska tarkoitus on vain raitistua ei muuta.
        Pointti on ettei ryhmissä keskustella eri ideologioista tai politiikasta, yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta vain siitä miten selviän tämän päivän ilman viinaa. Luultavasti muille ajatuksille on olemassa omat ryhmänsä joihin voi osallistua, vaikka onkin AA:ssa kävijä

        anonyymejako?hmm...uskokoon ken tahtoo! olen vain tulkinnut (mitä olen ehdotuksista ja kuiskutteluista kuullut) asioita kuin ilman askel-oppeja elävä ihminen yleensä tulkitsee!
        Eikö määrittämättömässä korkeimmassa voimassa
        (tietenkin Isolla Kirjoitettuna) ole vaara että
        se on ryhmä-päällikkö,ai niin eihän tietenkään sellaista voi olla kun kaikki ovat tasavertaisia!
        ;-)


      • oikein, snoppailet?
        spouse kirjoitti:

        anonyymejako?hmm...uskokoon ken tahtoo! olen vain tulkinnut (mitä olen ehdotuksista ja kuiskutteluista kuullut) asioita kuin ilman askel-oppeja elävä ihminen yleensä tulkitsee!
        Eikö määrittämättömässä korkeimmassa voimassa
        (tietenkin Isolla Kirjoitettuna) ole vaara että
        se on ryhmä-päällikkö,ai niin eihän tietenkään sellaista voi olla kun kaikki ovat tasavertaisia!
        ;-)

        Kuule juova juoppo on niin kurjassa jamassa oleva ihminen ja hänen läheisillään, vaimolla/miehellä/lapsilla/vanhemmilla jne, jne on niin kurjat oltavat, että jos esim. AA:ohjelman avulla tuo maan päällinen "helvetti" loppuu, niin se OK.
        Rehellisyyden nimissä haluan kuitenkin todeta että AA-ohjelma on lähtöisin Amerikasta ja Jeesukseen Kristukseen uskovaksi tullu mies joka oli raitistunut, meni kertomaan tästä itselleen tapahtuneesta asiasta toiselle, vielä juovalle kaverille ja hänkin tuli uskoon Jeesukseen ja vapautui juomahimosta ja nämä menivät taasen kertomaan toiselle jne, jne, näin AA-liike alkoi.
        Nää kaksi ekaa kaveria olivat nimeltään Bob ja Billy, toinen heistä muistaakseen oli tuomari ammatiltaan.


      • al-anon
        spouse kirjoitti:

        anonyymejako?hmm...uskokoon ken tahtoo! olen vain tulkinnut (mitä olen ehdotuksista ja kuiskutteluista kuullut) asioita kuin ilman askel-oppeja elävä ihminen yleensä tulkitsee!
        Eikö määrittämättömässä korkeimmassa voimassa
        (tietenkin Isolla Kirjoitettuna) ole vaara että
        se on ryhmä-päällikkö,ai niin eihän tietenkään sellaista voi olla kun kaikki ovat tasavertaisia!
        ;-)

        Kirjoita nyt oikein mitä ajat takaa, että tyhmempikin ymmärtää.
        Ensin kannattaisi tutkia ja sitten hutkia.
        Kuitenkin moni juova alkoholisti suhtautuu juuri noin AA:han koska on löydettävä vaikka tikulla kaivaen jotain negatiivista että voisi sanoa ettei tämä ole minun juttu ja jatkaa juomista rauhassa.
        Ja silloin se ei olekaan tämä liike kun ei ketään jäseneksi pakota.
        No tämä nyt on viimeinen kommentini tähän ketjuun, koska on täysin turha jatkaa silloin kun vastapuolella ei ole mitään faktaa vaan ennakkoluuloihin pohjautuvia pelkoja keskustelun motiiveina.
        Jutellaan kun tulet oikealla tiedolla keskustelemaan:)


      • spouse
        al-anon kirjoitti:

        Kirjoita nyt oikein mitä ajat takaa, että tyhmempikin ymmärtää.
        Ensin kannattaisi tutkia ja sitten hutkia.
        Kuitenkin moni juova alkoholisti suhtautuu juuri noin AA:han koska on löydettävä vaikka tikulla kaivaen jotain negatiivista että voisi sanoa ettei tämä ole minun juttu ja jatkaa juomista rauhassa.
        Ja silloin se ei olekaan tämä liike kun ei ketään jäseneksi pakota.
        No tämä nyt on viimeinen kommentini tähän ketjuun, koska on täysin turha jatkaa silloin kun vastapuolella ei ole mitään faktaa vaan ennakkoluuloihin pohjautuvia pelkoja keskustelun motiiveina.
        Jutellaan kun tulet oikealla tiedolla keskustelemaan:)

        keskustelen oikeilla tiedoilla,niillä tiedoilla
        mitä minulle on liikkeen kanssa tekemisissä ollessani syntynyt,AA-kirjat lueskeltuna ja mantroja kuunnellessani....


      • al-anon
        spouse kirjoitti:

        keskustelen oikeilla tiedoilla,niillä tiedoilla
        mitä minulle on liikkeen kanssa tekemisissä ollessani syntynyt,AA-kirjat lueskeltuna ja mantroja kuunnellessani....

        selvennä vähän


      • spouse
        al-anon kirjoitti:

        selvennä vähän

        läheisen "raitistumista" piste.
        en ilmeisesti ole ihan yksin ajatuksineni!
        www.sanegallery.morerevealed.com


      • al-anon
        spouse kirjoitti:

        läheisen "raitistumista" piste.
        en ilmeisesti ole ihan yksin ajatuksineni!
        www.sanegallery.morerevealed.com

        AA-humalan kokee jokainen raitis alkoholisti se on ihan luonnollista, kun ajattelee ehkä kymmenien vuosien jouppoputkea. Silloin on lähes fanaattinen eikä osaa puhua muusta kuin AA:sta iskulauseista ja askeleista.
        Kuitenkin taas useita vuosia raittiina olleet voivat suhtautua AA:han järkevämmin ja elää elämäänsä raitiina, mutta ei persoona muutu miksikään ohjelman myötä, voi tulla jopa hankalammaksi.
        Oma läheiseni pelastui varmalta kuolemalta AA:n avulla, kaikki hoitolaitokset kierrettyään 30 vuotta lähes yhtä jaksoista humalaa.
        Meidän läheisten huolta surua, tuskaa pettymystä ja pelkoa.
        Tänään hänellä on 7 vuotta raittiutta takana ja minä olen siitä kiitollinen AA:n ohjelmalle.
        Se roskalaatikoissa nukkunut ihminen joka nyt purjehtii, matkustaa, viettää antoisaa elämää, ei välitä onko aivopesty vai ei hän on onnellinen ja niin olen minäkin, kun näen hänen onnensa.
        Itse käyn Al-anoneissa säännöllisen epäsäännöllisesti l. 1-2 kertaa vuodessa.
        En kuulu mihinkään uskonnontoon tai tunnusta mitään aatetta, mutta tiedän saavani ikuisesti kiittää AA:ta rakkaan ihmisen elämästä.
        Vaikka hän alkaisi tänään juomaan ja jättäisi saamansa elämän niin hänellä on ollut monta hyvää vuotta, siksi toivon niiden jatkuvan päivä kerrallaan AA:n tuella tai ilman. Ei pidä tuijotta ihmisiin vaan asiaan ja sen tuloksiin.


    • Raitis nainen

      Tervehdys! AA alkoi Akronissa vuonna 1935.Sieltä se on tullut Suomeen. Alkoholistit tukee toisiaan pysymään päivä kerrallaan raittiina. En uskonut Jumalaan kun liityi AA:han. Halusin vain pysyä raittiina ja tarvitsin apua. Tätä ennen minua oli hoidettu. Sairaalassa, Katkolla TK:ssa ja psykiatrien luona. A-klinikalla oli terapia. Ei auttanut minun kohdalla. Sain kuulla AA:sta ja luulin uskonnolliseksi yhteiseksi joka myöhemmin selvisi minulle, että AA perustuu myös hengellisyyteen, mutta ei mihinkään ole pakko uskoa. Ei edes siihen että auttaako AA vai ei. Minua se sattui auttamaan ja kukaan ei edes tiedä mihin uskon? Jos en kerro sitä itse. Raittiina olen pysynyt toisten alkoholistien tukemana. Niin kävi minulle ja olen siitä hyvilläni. Ei tarvitse enää juoda. Olen myös tavannut ihmisiä jotka ovat tulleet uskoon. Käyneet A-klinikalla, Paukun vartioissa. A-killassa, alkoholistien kuntoutus yksiköissä ym. alkoholistia auttavissa paikoissa ja saaneet raittiutta. AA ei auta kaikkia mutta se auttoi minua ja olen tavannut paljon muitakin jolle se on ollut viimeinen keino saada juominen loppumaan ja päästä kiinni elämään. Toivon että jokainen alkoholisti saa apua silloin kun sitä todella itse haluaa.

      • al-anon

        puolestasi ja toivon sinulle onnellista, antoisaa elämää, päivä kerrallaan.


      • Raitis nainen
        al-anon kirjoitti:

        puolestasi ja toivon sinulle onnellista, antoisaa elämää, päivä kerrallaan.

        Kiitos! Onhan meitä paljon. Vuosipäiväni ovat huomenna. Jännittää! Olen iloinen että olen saanut myös ystäviä teistä Al-Anoneista! Olen saanut tukea myös teiltä. Kiitos! Tämä päivä on loppu elämän ensimmäinen päivä. Jännittää! Tulee paljon väkeä! Ehkä Kouvolassa isoilla päivillä tavataan? Terve tuloa kaikki joita alkoholismi sairauden hoito puhuttelee ja koskettaa läheisesti tai yleensä parempaan elämään auttaminen kiinnostaa. Onnea jokaiselle ikiomaan elämään.


    • AA-jäsen

      AA:n kannattaa käydä itse tutustumassa eikä uskoa netissä kirjoitettuja useimmiten täysin vääristyneitä käsityksiä. AA:ssa on avopalavereja joihin ovat tervetulleita kaikki joita asia kiinnostaa. Ei siis tarvitse olla alkoholisti jotta voi mennä ja saada oikean käsityksen AA:sta. AA ei ole salaseura tai lahko josta ei pääse irti kun sinne kerran menee. AA:ssa kukaan ei soittele perään ja taivuttele palavereihin jos on niistä pois. AA:n ainoana jäsenvaatimuksena on halu lopettaa juominen joka tarkoittaa että mikäli on halu lopettaa juominen on myös omasta halustaan helppo mennä palavereihin. Mikäli halua ei ole niin sitten palavereihin ei kannata mennä. Niin yksinkertaista se on. Se on täyttä roskaa väittää että AA olisi lahko jossa ihmisiä hallitaan ja josta ei pääse pois. Sieltä pääsee niin helposti pois kun ei mene sinne enää. Itse olen käynyt AA:ssa säännöllisesti monta vuotta ja heti alkuvaiheessa tuli positiivinen käsitys paikasta eikä mitään lahko-fiiliksiä yms. Toipumiseni on mennyt siitä lähtien kovasti eteenpäin ja en usko että sitä olisi tapahtunut ilman AA:ta. En ole AA-uskovainen (ihminen jolle AA:sta on muodostunut uskontoa vastaava tila, sellaisiakin ihmisiä on mutta se ei tarkoita että AA olisi uskonto, uskonnollinen liike, lahko yms.) eli en julista AA:ta kaikille tai käy palavereissa monta kertaa viikossa ja en elä ja hengitä AA:ta. Kerran viikossa riittää minulle. Teen AA-ohjelmaa ja koen sen auttavan jokapäiväisessä elämässäni. AA kulkee kanssani mutta ei hallitse minua. AA:n ansiosta olen ollut raittiina pitkään. AA:ssa puhutaan jumalasta mutta se ei tarkoita että kyseessä olisi uskonto tai uskonnollinen liike. Jumalaan saa uskoa tai olla uskomatta tai käsittää sen miten haluaa. Minäkään en usko jumalaan mutta uskon että on olemassa itseäni suurempi voima. Kuten alussa sanoin, kannattaa käydä muutamassa avoimessa AA-palaverissa ja vasta sitten muodostaa oma käsitys AA:sta. Uskonnolla, lahkoilla yms. ei ole AA:n kanssa mitään tekemistä. Tämä on oma käsitykseni AA:sta kun minulla on siitä kokemusta usean vuoden ajalta. Kukaan ei ole yrittänyt hallita minua, eikä hallitse minua. Saan olla menemättä palaveriin jos siltä tuntuu, saan erota AA:sta jos siltä tuntuu.

      • Anonyymi

        Ei se lahko ole, mutta AA:n sisällä on vahva kultti. Fanaattinen kultti. Tosin tässä yhteydessä kultista voi puhua positiiviseen sävyyn. Vastaavaan tulokseen voi päästä ymmärryksellä, mutta se ei taida olla mahdollista kuin hyvin hyvin harvalle kaikista ihmisistä.


    • AA-jäsen

      Lisään vielä, että se mikä erottaa AA:n lahkoista on että AA:ssa ei ole taloudellista hyväksikäyttöä. Mitään jäsenmaksuja ei ole. Kokouksissa kerätään ainoastaan vapaaehtoinen lahjoitus jonka voi antaa valitsemallaan summalla tai olla antamatta. Kukaan ei huomauta yms. jos ei anna rahaa. Jos joku AA:n jäsen käyttää jotakin taloudellisesti hyväkseen niin se ei ole AA:n vika vaan vika on tässä jäsenessä. Tätä ei pidä yhdistää AA:n. Lisäksi se erottaa AA:n lahkoista (kuten kerroin ylemmässä viestissä) kukaan ei pidä sinusta kiinni eli sinua ei painosteta olemaan AA:ssa. Voit olla menemättä kokouksiin tai erota jos siltä tuntuu. Edelleen jos joku AA:n jäsen painostaa sinua pysymään AA:ssa niin sitä ei pidä yhdistää AA:n koska AA:ssa pysymisessä on olennaista oma halu ei kenenkään muun halu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe