juutalais-suku

sari73

äitini kertoi käyneensä ns.israel-seminaarissa,jossa "asiantuntija"antoi kaikkien kuullen tietoa, että hän oli tutkinut sekä äitini että isäni sukujuuret.sain nipun todisteeksi tarkoitettuja nettisivuja.nyt tiedän sukuni historian siihen asti, kuin mahdollista.eli esi-isäni elivät inkerissä juutalaisheimona, koska heidät oli karkoitettu maastaan."Jewish Gen"luki joka sivun ylälaidassa..ongelma oli vaan sivujen epäloogisuus.Jotkut tiedot1800-luvulta ja seuraava jo 1900-luvun alusta.Mies oli lopettanut sukuni historian tutkimisen tähän pisteeseen.Selkeämpää tietoa olisi saanut maksamalla tälle "asiantuntijalle".
Jos mies puhui totta, että minut voidaan sukunimeni perusteella luokitella juutalaiseksi, niin mistäköhän saisin toisen varmistamaan tilanteen...tämä sukututkija on nyt seminaarinsa pitänyt tällä paikkakunnalla ja koska ajallaan en mm.rahatilanteeni vuoksi päässyt selv.asiaa..olen nyt mahdottomassa jamassa tämän asian kanssa.
pystyyköhän kukaan teistä antamaan vinkkiä miten tästä eteenpäin...ja maksaako vaivaa edes yrittää.

61

5353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;-)

      millä rahastaa

      • mä vaa

        Eikös ne keksinyt verotuksenkin ? Ihan ihme kansaa :D


    • Kristitty Israelin ystävä

      Hei.

      Suosittelen sinulle miulummin DNA-perusteista tutkimusta sukusi mahdollisista juutalaistaustoista.

      Tältä sivustolta selviää paljon enemmän.Itse olen käyttänyt kyseistä yritystä ,ja suosittelen.

      http://www.familytreedna.com

      Siunausta.

      • rasismia vastaan

        ei siitä mitään selviä. Oliko tämä Israel-tilaisuus josta mainitsit (sari73), jonkin kristillisen liikkeen järjestämä?


      • hämmentynyt

        Eikö juutalaisuus olekkaan uskonto? Miten uskonto näkyy DNA:ssa?

        Olen lukenut kuinka natsit tarkistivat verikokein jonkun keskitysleireille vietävän vangin juutalaisuutta? Olen ymmärtänyt että juutalaisuus olisi pelkkä uskonto? Olenko sittenkin väärässä? Kertokaa jos tiedätte!


      • sari73
        rasismia vastaan kirjoitti:

        ei siitä mitään selviä. Oliko tämä Israel-tilaisuus josta mainitsit (sari73), jonkin kristillisen liikkeen järjestämä?

        pitäs varmaan tietää, mutta en kysynyt.sen muistan,että niitä tilaisuuksia mainostettiin nimellä"israel-seminaari"ja ne ihmiset ketkä osallistu oli uskossa jollain tavalla.
        Mulla on lääkäri huomenna muutenkin..täytyy kysyä tehdäänkö mulle tällainen dna-testi.Ja sitten vaan keltaista tähteä hankkimaan...?!


      • rasismia vastaan
        sari73 kirjoitti:

        pitäs varmaan tietää, mutta en kysynyt.sen muistan,että niitä tilaisuuksia mainostettiin nimellä"israel-seminaari"ja ne ihmiset ketkä osallistu oli uskossa jollain tavalla.
        Mulla on lääkäri huomenna muutenkin..täytyy kysyä tehdäänkö mulle tällainen dna-testi.Ja sitten vaan keltaista tähteä hankkimaan...?!

        yleensä kristittyjen juttuja ovat. Et pääse DNA-tutkimuksilla yhtään mihinkään, älä turhaan pane rahojasi moiseen. Yleensä nämä jutut milloin missäkin asuneista juutalaisista, joista ei ennen ole kuultu, mutta joilla tuntuu olevan valtava määrä jälkeläisiä, ovat puuta heinää.


      • Mila
        hämmentynyt kirjoitti:

        Eikö juutalaisuus olekkaan uskonto? Miten uskonto näkyy DNA:ssa?

        Olen lukenut kuinka natsit tarkistivat verikokein jonkun keskitysleireille vietävän vangin juutalaisuutta? Olen ymmärtänyt että juutalaisuus olisi pelkkä uskonto? Olenko sittenkin väärässä? Kertokaa jos tiedätte!

        eli tietyn aika eristyneen etnisen ryhmän uskonto.


      • rasimia vastaan
        Mila kirjoitti:

        eli tietyn aika eristyneen etnisen ryhmän uskonto.

        ole mitään erityistä juutalaisgeeniä josta DNA-testillä näkisi yksittäisestä ihmisestä kuka on tai on joskus ollut juutalainen.
        Eihän suomalaistakaan tunnista näin vaikka suomalaisetkin ovat kansa kuten juutalaiset, jopa juutalaisia pienempi ja enemmän eristyksessä elänyt. Tietty tautiperimä on suomalaisilla ainutlaatuinen, mutta ei sekään auta tunnistamaan suomalaista minkään perimätestin perusteella.


      • Kristitty Israelin ystävä.
        rasimia vastaan kirjoitti:

        ole mitään erityistä juutalaisgeeniä josta DNA-testillä näkisi yksittäisestä ihmisestä kuka on tai on joskus ollut juutalainen.
        Eihän suomalaistakaan tunnista näin vaikka suomalaisetkin ovat kansa kuten juutalaiset, jopa juutalaisia pienempi ja enemmän eristyksessä elänyt. Tietty tautiperimä on suomalaisilla ainutlaatuinen, mutta ei sekään auta tunnistamaan suomalaista minkään perimätestin perusteella.

        Heippa taas.

        Ei ole tapanani yleensä ryhtyä väittelyihin näillä palstoilla ,koska jos jaksat perustella ja todistaa näkökantasi niin tällöin vastaväittjä/t useimmiten hiljenevät tai alkavat "jankkaamisen", ilman sen kummempia perusteluja.

        Todennäköisesti et edes jaksanut lukea kyseisen yrityksen sivuja, vai luitko ?

        Jos et luota tämän tietyn yrityksen tietoihin , on netissä löydettävissä useamman eri dna-tutkimusta sukututkimuksessa hyödyntävän yrityksen sivustoja, tosin vaatii itseltä hieman vaivannäköä.

        Itse en lähde suosittelemaan näille keskustelupalstoiille mitään ellei itselläni ole siitä kokemusta tai näyttöä.

        Itse tutkitutin oman dna-näytteen sekä isä- että äitilinjastani.

        En itse ole juutalainen,enkä tätä asiaa lähtenyt todistamaankaan testiä tilatessani.

        Väität ettei ole mitään tiettyä "juutalaisgeeniä".Olet väärässä.

        On olemassa haploryhmiä, jotka ovat huomattavasti yleisimpiä nimenomaan juutalaissuvuilla.

        Erään uskovan ystäväni(kristitty) juutaisystävät(suomalaisia) ovat mm.teettäneet kyseisen testin, ja ovat saaneet varmistuksen juutalaisuudelleen dna-testillä.


        ...ja vielä, olen myös tietoinen muutamista suomalaisista kristityistä suvuista joilla on ollut aikaisemmin vain suusanallista perimätietoa sukunsa mahdollisista juutalaistaustoista, ja jotka ovat sittemmin osoittautuneet todeksi dna-tulosten valmistettua.


        Itse tilasin keskimääräistä laajemman testin ,ja maksoin siitä 419 dollaria 4 dollaria postikuluja.En pidä testiä kalliina huomioiden sen antaman tietojen paljouden.


        Suosittelen edelleen keskustelun aloittelijalle(sari73) testin tilaamista jos suvun taustat kiinnostavat, oli kysymys sitten juutalaisuudesta tai muista ihmisryhmistä.


        Siunausta.


      • Rifkele
        Kristitty Israelin ystävä. kirjoitti:

        Heippa taas.

        Ei ole tapanani yleensä ryhtyä väittelyihin näillä palstoilla ,koska jos jaksat perustella ja todistaa näkökantasi niin tällöin vastaväittjä/t useimmiten hiljenevät tai alkavat "jankkaamisen", ilman sen kummempia perusteluja.

        Todennäköisesti et edes jaksanut lukea kyseisen yrityksen sivuja, vai luitko ?

        Jos et luota tämän tietyn yrityksen tietoihin , on netissä löydettävissä useamman eri dna-tutkimusta sukututkimuksessa hyödyntävän yrityksen sivustoja, tosin vaatii itseltä hieman vaivannäköä.

        Itse en lähde suosittelemaan näille keskustelupalstoiille mitään ellei itselläni ole siitä kokemusta tai näyttöä.

        Itse tutkitutin oman dna-näytteen sekä isä- että äitilinjastani.

        En itse ole juutalainen,enkä tätä asiaa lähtenyt todistamaankaan testiä tilatessani.

        Väität ettei ole mitään tiettyä "juutalaisgeeniä".Olet väärässä.

        On olemassa haploryhmiä, jotka ovat huomattavasti yleisimpiä nimenomaan juutalaissuvuilla.

        Erään uskovan ystäväni(kristitty) juutaisystävät(suomalaisia) ovat mm.teettäneet kyseisen testin, ja ovat saaneet varmistuksen juutalaisuudelleen dna-testillä.


        ...ja vielä, olen myös tietoinen muutamista suomalaisista kristityistä suvuista joilla on ollut aikaisemmin vain suusanallista perimätietoa sukunsa mahdollisista juutalaistaustoista, ja jotka ovat sittemmin osoittautuneet todeksi dna-tulosten valmistettua.


        Itse tilasin keskimääräistä laajemman testin ,ja maksoin siitä 419 dollaria 4 dollaria postikuluja.En pidä testiä kalliina huomioiden sen antaman tietojen paljouden.


        Suosittelen edelleen keskustelun aloittelijalle(sari73) testin tilaamista jos suvun taustat kiinnostavat, oli kysymys sitten juutalaisuudesta tai muista ihmisryhmistä.


        Siunausta.

        >>>ovat saaneet varmistuksen juutalaisuudelleen dna-testillä.>>>

        Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että juutalaisuutta ei ihan oikeasti voi jäljittää. Juutalaisuuteen voi kääntyä vaikka tänään ja tämä kääntynyt on ihan yhtä juutalainen kuin 1000 tai 2500 vuotta juutalaisesta traditiota noudattaneessa suvussa elänyt. Eikä kääntymisen hetkellä kukaan tule edes mittaamaan nenän pituutta tai sen kaareutumiskulmia, vaikka yleisesti tuota nokkavaa :) piirrettä pidetään jonkinlaisena ulkoisena juutalaisen merkkinä. Sitten on tietysti onnellisia sattumia, kuten erään suomalaisen näyttelijättären kohdalla, että kasvonpiirteet sujahtavat uskon mukana uuteen oletusarvoon paremmin kuin hyvin...
        Totta on, että harvemmin viimeisen 2000 vuoden aikana juutalaisuuteen kääntyminen on ollut mitenkään hip ja pop (paitsi nyt ehkä katolilaissyntyisen kabbalisti Madonnan ansiosta - joka ei siis itsekään edelleenkään ole juutalainen, vaikka onkin uudelta nimeltään Ester) ja niin Lähi-idän maisemista lähteneitä on varmasti edelleen valtaosa juutalaista uskoa tunnustavista.
        Mitähän minä nyt oikein kirjoitan. Ajatus ehti harhailla jo kymmenen kertaa, mutta pidän siis o-mi-tui-se-na lähteä johonkin dna-testeihin USKONNON vuoksi!


      • tietääkö täällä kukaan?
        Kristitty Israelin ystävä. kirjoitti:

        Heippa taas.

        Ei ole tapanani yleensä ryhtyä väittelyihin näillä palstoilla ,koska jos jaksat perustella ja todistaa näkökantasi niin tällöin vastaväittjä/t useimmiten hiljenevät tai alkavat "jankkaamisen", ilman sen kummempia perusteluja.

        Todennäköisesti et edes jaksanut lukea kyseisen yrityksen sivuja, vai luitko ?

        Jos et luota tämän tietyn yrityksen tietoihin , on netissä löydettävissä useamman eri dna-tutkimusta sukututkimuksessa hyödyntävän yrityksen sivustoja, tosin vaatii itseltä hieman vaivannäköä.

        Itse en lähde suosittelemaan näille keskustelupalstoiille mitään ellei itselläni ole siitä kokemusta tai näyttöä.

        Itse tutkitutin oman dna-näytteen sekä isä- että äitilinjastani.

        En itse ole juutalainen,enkä tätä asiaa lähtenyt todistamaankaan testiä tilatessani.

        Väität ettei ole mitään tiettyä "juutalaisgeeniä".Olet väärässä.

        On olemassa haploryhmiä, jotka ovat huomattavasti yleisimpiä nimenomaan juutalaissuvuilla.

        Erään uskovan ystäväni(kristitty) juutaisystävät(suomalaisia) ovat mm.teettäneet kyseisen testin, ja ovat saaneet varmistuksen juutalaisuudelleen dna-testillä.


        ...ja vielä, olen myös tietoinen muutamista suomalaisista kristityistä suvuista joilla on ollut aikaisemmin vain suusanallista perimätietoa sukunsa mahdollisista juutalaistaustoista, ja jotka ovat sittemmin osoittautuneet todeksi dna-tulosten valmistettua.


        Itse tilasin keskimääräistä laajemman testin ,ja maksoin siitä 419 dollaria 4 dollaria postikuluja.En pidä testiä kalliina huomioiden sen antaman tietojen paljouden.


        Suosittelen edelleen keskustelun aloittelijalle(sari73) testin tilaamista jos suvun taustat kiinnostavat, oli kysymys sitten juutalaisuudesta tai muista ihmisryhmistä.


        Siunausta.

        Eikö juutalaisuus ole siis sittenkään pelkkä uskonto? Onko juutalaisuudessa kysymys jostakin tietystä ihmisrodusta? Jos on, niin mistä? Vai onko niin, että jotkut tietyn rotuiset ihmiset ovat etupäässä juutalaisuskovaisia? Miten natsit varmistivat keskitysleireille joutuvien juutalaisten juutalaisuuden?


      • rasismia vastaan
        Kristitty Israelin ystävä. kirjoitti:

        Heippa taas.

        Ei ole tapanani yleensä ryhtyä väittelyihin näillä palstoilla ,koska jos jaksat perustella ja todistaa näkökantasi niin tällöin vastaväittjä/t useimmiten hiljenevät tai alkavat "jankkaamisen", ilman sen kummempia perusteluja.

        Todennäköisesti et edes jaksanut lukea kyseisen yrityksen sivuja, vai luitko ?

        Jos et luota tämän tietyn yrityksen tietoihin , on netissä löydettävissä useamman eri dna-tutkimusta sukututkimuksessa hyödyntävän yrityksen sivustoja, tosin vaatii itseltä hieman vaivannäköä.

        Itse en lähde suosittelemaan näille keskustelupalstoiille mitään ellei itselläni ole siitä kokemusta tai näyttöä.

        Itse tutkitutin oman dna-näytteen sekä isä- että äitilinjastani.

        En itse ole juutalainen,enkä tätä asiaa lähtenyt todistamaankaan testiä tilatessani.

        Väität ettei ole mitään tiettyä "juutalaisgeeniä".Olet väärässä.

        On olemassa haploryhmiä, jotka ovat huomattavasti yleisimpiä nimenomaan juutalaissuvuilla.

        Erään uskovan ystäväni(kristitty) juutaisystävät(suomalaisia) ovat mm.teettäneet kyseisen testin, ja ovat saaneet varmistuksen juutalaisuudelleen dna-testillä.


        ...ja vielä, olen myös tietoinen muutamista suomalaisista kristityistä suvuista joilla on ollut aikaisemmin vain suusanallista perimätietoa sukunsa mahdollisista juutalaistaustoista, ja jotka ovat sittemmin osoittautuneet todeksi dna-tulosten valmistettua.


        Itse tilasin keskimääräistä laajemman testin ,ja maksoin siitä 419 dollaria 4 dollaria postikuluja.En pidä testiä kalliina huomioiden sen antaman tietojen paljouden.


        Suosittelen edelleen keskustelun aloittelijalle(sari73) testin tilaamista jos suvun taustat kiinnostavat, oli kysymys sitten juutalaisuudesta tai muista ihmisryhmistä.


        Siunausta.

        "Erään uskovan ystäväni(kristitty) juutaisystävät(suomalaisia) ovat mm.teettäneet kyseisen testin, ja ovat saaneet varmistuksen juutalaisuudelleen dna-testillä." millään DNA-testillä ei voi saada varmistusta "juutalaisuudelle ". Ei ole mitään mitattavaa tekijää joka olisi vain juutalaisilla. En kyllä liioin ymmärrä mitä varmistusta juutalainen ylipäänsä juutalaisuudelleen tarvitsee.
        "On olemassa haploryhmiä, jotka ovat huomattavasti yleisimpiä nimenomaan juutalaissuvuilla."
        Tiettyjä yhteisiä tekijöitä on esim suurimmalla osalla juutalaista, mutta samoja monilla muillakin lähi-idän etnisillä ryhmillä. Kaikilla juutalaisilla ei silti ole niitä tekijöitä joita on monilla tai ehkä jopa useimmilla.

        On tietty markkeri joka on tähän mennessä löydetty useimmilta tutkituilta kohaneilta, mutta myös muilta ryhmiltä, esim eräältä afrikkalaisheimolta. Laajasti ei eri väestöjen miehiä ole tämänkään markkerin osalta tietääkseni tukittu, joten sekin voi olla lopulta yleinen eikä välttämättä viittaa kaikkien sen haltijoiden yhteiseen alkuperään.


        Mikä olisi näyttö jonka avulla saisi varmuuden juutalaisesta alkuperästään? Kerro sinä,jos sellaisen tiedät.


      • rasismia vastaan
        tietääkö täällä kukaan? kirjoitti:

        Eikö juutalaisuus ole siis sittenkään pelkkä uskonto? Onko juutalaisuudessa kysymys jostakin tietystä ihmisrodusta? Jos on, niin mistä? Vai onko niin, että jotkut tietyn rotuiset ihmiset ovat etupäässä juutalaisuskovaisia? Miten natsit varmistivat keskitysleireille joutuvien juutalaisten juutalaisuuden?

        vaan on juutalaisen kansan uskonto johon kutenkin muutkin voivat kääntyä ja on käännytty.

        Natsien yleisin varmistus olivat erilaiset väestörekisterit. Itä-Euroopassa tietyissä kylissä tai kaupunginosissa asuminen, toisinaan miehillä housut-kinttuun tunnistus tai vaikka pelkkä ympäristöstä poikkeava ulkonäkö. Moni vaalea juutalainen toisaalta pelastui juuri tämän takia.


      • ottia tuota
        rasismia vastaan kirjoitti:

        vaan on juutalaisen kansan uskonto johon kutenkin muutkin voivat kääntyä ja on käännytty.

        Natsien yleisin varmistus olivat erilaiset väestörekisterit. Itä-Euroopassa tietyissä kylissä tai kaupunginosissa asuminen, toisinaan miehillä housut-kinttuun tunnistus tai vaikka pelkkä ympäristöstä poikkeava ulkonäkö. Moni vaalea juutalainen toisaalta pelastui juuri tämän takia.

        Kun kysyin: Onko juutalaisuus pelkkä uskonto, niin sain vastaukseksi: Ei ole pelkkä uskonto, vaan juutalaisen kansan uskonto johon voi kääntyä.

        Anteeksi tyhmyyteni mutta en oikein ymmätänyt. Voisitko mahdollisesti selittää jollakin toisella tavalla, niin että minäkin ehkä käsittäisin? Vääntäisit vaikka rautalangasta, niin olisin erittäin kiitollinen.


      • rasismia vastaan
        ottia tuota kirjoitti:

        Kun kysyin: Onko juutalaisuus pelkkä uskonto, niin sain vastaukseksi: Ei ole pelkkä uskonto, vaan juutalaisen kansan uskonto johon voi kääntyä.

        Anteeksi tyhmyyteni mutta en oikein ymmätänyt. Voisitko mahdollisesti selittää jollakin toisella tavalla, niin että minäkin ehkä käsittäisin? Vääntäisit vaikka rautalangasta, niin olisin erittäin kiitollinen.

        ja juutalainen uskonto elävät symbioosissa eikä juutalaisella kansalla ole koskaan ollut muuta uskontoa. Uskonnon juhlat ovat myös kansallisia juhlia, monissa niistä muistetaan tapahtumia kansan varhaisesta menneisyydestä. Uskon perusta on Israelin -kansan- valinta elämään tietyllä tavalla.

        Vaikka perusta on tämä, juutalaisuuteen voi kääntyä, tällöin ajatellaan että kääntyjä liittyy myös juutalaiseen kansaan. Kääntyjien määrä on eri aikoina ja olosuhteissa vaihdellut, nykyään käännytään melko paljon useimmat kuitenkin perhesyistä (avioliitto juutalaisen kanssa). Mahtoiko yhtään selventää?


      • täys nuija
        rasismia vastaan kirjoitti:

        ja juutalainen uskonto elävät symbioosissa eikä juutalaisella kansalla ole koskaan ollut muuta uskontoa. Uskonnon juhlat ovat myös kansallisia juhlia, monissa niistä muistetaan tapahtumia kansan varhaisesta menneisyydestä. Uskon perusta on Israelin -kansan- valinta elämään tietyllä tavalla.

        Vaikka perusta on tämä, juutalaisuuteen voi kääntyä, tällöin ajatellaan että kääntyjä liittyy myös juutalaiseen kansaan. Kääntyjien määrä on eri aikoina ja olosuhteissa vaihdellut, nykyään käännytään melko paljon useimmat kuitenkin perhesyistä (avioliitto juutalaisen kanssa). Mahtoiko yhtään selventää?

        Millä tavalla nuo ihmiset elävät "symbioosissa" tuon ensimmäisen testamentin kanssa, jonka takia heitä kutsutaan juutalaisiksi? Symbioosi tarkoittaa nykysuomen sanakirjan mukaan biol. kahden eliölajin kiinteää elinsuhdetta, josta molemmat hyötyvät.

        Voisitko kääntää tuon juutalaisuuden kristillisyydeksi, niin että kristillisyys toimisi juutalaisuuden vertauskuvana. Jospa sitten jopa minäkin alkaisin käsittää?
        PS. Voit tietenkin käyttää jotakin muutakin vertausta, jos vain keksit paremman. Joku muukin voisi yrittää selittää tätä juutalaisuus-uskoa, jota ilmeisesti kutsutaan myös judaismiksi? Onko judaismi sama asia kuin juutalainen? Jos on, niin miksi ei ensimmäiseen testamenttiin uskovia sitten kutsuta judaisteiksi, vai kutsutaanko heitä myös sillä nimellä? Kakaiskaa ulos kaikki mitä tiedätte ja sellaisella kielellä että nuijakin sen tajuaa, eli minä!


      • rasismia vastaan
        täys nuija kirjoitti:

        Millä tavalla nuo ihmiset elävät "symbioosissa" tuon ensimmäisen testamentin kanssa, jonka takia heitä kutsutaan juutalaisiksi? Symbioosi tarkoittaa nykysuomen sanakirjan mukaan biol. kahden eliölajin kiinteää elinsuhdetta, josta molemmat hyötyvät.

        Voisitko kääntää tuon juutalaisuuden kristillisyydeksi, niin että kristillisyys toimisi juutalaisuuden vertauskuvana. Jospa sitten jopa minäkin alkaisin käsittää?
        PS. Voit tietenkin käyttää jotakin muutakin vertausta, jos vain keksit paremman. Joku muukin voisi yrittää selittää tätä juutalaisuus-uskoa, jota ilmeisesti kutsutaan myös judaismiksi? Onko judaismi sama asia kuin juutalainen? Jos on, niin miksi ei ensimmäiseen testamenttiin uskovia sitten kutsuta judaisteiksi, vai kutsutaanko heitä myös sillä nimellä? Kakaiskaa ulos kaikki mitä tiedätte ja sellaisella kielellä että nuijakin sen tajuaa, eli minä!

        ei ole olemassa "ensimmäistä testamenttia" se on täysin kristillinen käsite. Juutalaisuus perustuu liittoon onka Jumalan uskotaan tehneeen juutalaisten esi-isien kanssa. Kansa ja uskonto syntyivät yhtä aikaa ja ovat olleet yhdessä siitä asti.
        Judaismi on juutalaisuuden (=uskonto, kansa, kulttuuri) englantilaisperäinen nimitys joka jostain syystä on levinnyt suomalaiseenkin käyttöön, tyylin hindulaisuus, hinduismi. Suomalainen sana juutalaisuus on kattavampi ja parempi.
        Kristillisyyttä ei voi pitää peilinä, koska kristinusko on pelkkä uskonto. Juutalaisuus, (aluksi Israelin uskonto), syntyi tietyn etnisen ryhmän piirissä ja on pääosin pysynyt vain saman kansan uskontona vaikka portit ovat olleet muillekin auki.


      • M-LS
        tietääkö täällä kukaan? kirjoitti:

        Eikö juutalaisuus ole siis sittenkään pelkkä uskonto? Onko juutalaisuudessa kysymys jostakin tietystä ihmisrodusta? Jos on, niin mistä? Vai onko niin, että jotkut tietyn rotuiset ihmiset ovat etupäässä juutalaisuskovaisia? Miten natsit varmistivat keskitysleireille joutuvien juutalaisten juutalaisuuden?

        mutta kuten täällä on mainittu, niin joillakin juutalaissuvuilla voi olla jotain tiettyjä geenejä, joita näillä dna-testeillä kai etsitään.

        Keskitysleirille saattoi joutua täysin mielivaltaisesti. Riitti, että ei tykätty. Niissä oli paljon muitakin kuin juutalaisia ja romaneja.


      • M-LS
        rasismia vastaan kirjoitti:

        "Erään uskovan ystäväni(kristitty) juutaisystävät(suomalaisia) ovat mm.teettäneet kyseisen testin, ja ovat saaneet varmistuksen juutalaisuudelleen dna-testillä." millään DNA-testillä ei voi saada varmistusta "juutalaisuudelle ". Ei ole mitään mitattavaa tekijää joka olisi vain juutalaisilla. En kyllä liioin ymmärrä mitä varmistusta juutalainen ylipäänsä juutalaisuudelleen tarvitsee.
        "On olemassa haploryhmiä, jotka ovat huomattavasti yleisimpiä nimenomaan juutalaissuvuilla."
        Tiettyjä yhteisiä tekijöitä on esim suurimmalla osalla juutalaista, mutta samoja monilla muillakin lähi-idän etnisillä ryhmillä. Kaikilla juutalaisilla ei silti ole niitä tekijöitä joita on monilla tai ehkä jopa useimmilla.

        On tietty markkeri joka on tähän mennessä löydetty useimmilta tutkituilta kohaneilta, mutta myös muilta ryhmiltä, esim eräältä afrikkalaisheimolta. Laajasti ei eri väestöjen miehiä ole tämänkään markkerin osalta tietääkseni tukittu, joten sekin voi olla lopulta yleinen eikä välttämättä viittaa kaikkien sen haltijoiden yhteiseen alkuperään.


        Mikä olisi näyttö jonka avulla saisi varmuuden juutalaisesta alkuperästään? Kerro sinä,jos sellaisen tiedät.

        Haluaisin tietää?


      • rasismia vastaan
        M-LS kirjoitti:

        Haluaisin tietää?

        kuuluva, temppelissä palvelleet. Hepreaksi kohen.


      • M-LS
        rasismia vastaan kirjoitti:

        kuuluva, temppelissä palvelleet. Hepreaksi kohen.

        Sanoit, että se on hepreaksi kohen. Olen nähnyt Amerikan juutalaisilla sukunimenä Cohen, se tarkoittanee tätä samaa asiaa? Onko pappeudella nykyjuutalaisuudessa enää mitään merkitystä, pappeushan juutalaisuudessa loppui temppelin hävitykseen?


      • rasismia vastaan
        M-LS kirjoitti:

        Sanoit, että se on hepreaksi kohen. Olen nähnyt Amerikan juutalaisilla sukunimenä Cohen, se tarkoittanee tätä samaa asiaa? Onko pappeudella nykyjuutalaisuudessa enää mitään merkitystä, pappeushan juutalaisuudessa loppui temppelin hävitykseen?

        suvut joiden nimet ovat Kohen/Cohen,Kohan Kagan, Katz jne ovat juuri näitä jotka perimätiedon mukaan ovat pappissukuja. Silti jokainen tämän niminen ei tietysti enää välttämättä ole juutalainenkaan.


      • rasismia vastaan
        M-LS kirjoitti:

        Sanoit, että se on hepreaksi kohen. Olen nähnyt Amerikan juutalaisilla sukunimenä Cohen, se tarkoittanee tätä samaa asiaa? Onko pappeudella nykyjuutalaisuudessa enää mitään merkitystä, pappeushan juutalaisuudessa loppui temppelin hävitykseen?

        sana kohen ei ole jiddishiä vaan hepreaa.


      • voi voi voi
        rasismia vastaan kirjoitti:

        ei ole olemassa "ensimmäistä testamenttia" se on täysin kristillinen käsite. Juutalaisuus perustuu liittoon onka Jumalan uskotaan tehneeen juutalaisten esi-isien kanssa. Kansa ja uskonto syntyivät yhtä aikaa ja ovat olleet yhdessä siitä asti.
        Judaismi on juutalaisuuden (=uskonto, kansa, kulttuuri) englantilaisperäinen nimitys joka jostain syystä on levinnyt suomalaiseenkin käyttöön, tyylin hindulaisuus, hinduismi. Suomalainen sana juutalaisuus on kattavampi ja parempi.
        Kristillisyyttä ei voi pitää peilinä, koska kristinusko on pelkkä uskonto. Juutalaisuus, (aluksi Israelin uskonto), syntyi tietyn etnisen ryhmän piirissä ja on pääosin pysynyt vain saman kansan uskontona vaikka portit ovat olleet muillekin auki.

        En vieläkään valitettavasti oikein ymmärrä? Minusta alkaa kohta tuntumaan että ymmärrätkö itsekkään? Juutalaisia nimitetään myös seemiläisiksi? Mistä tällainen nimitys tulee? En vaan millään käsitä miten juutalaisuus, judaismi tai seemiläisyys poikkeaa muista uskonnoista? Kristinusko perustuu vanhaan ja uuteen testamenttiin? Jotkut kutsuvat vanhaa testamenttia myös vanhaksi liitoksi ja uutta uudeksi liitoksi? Voiko juutalaisista käyttää sanontaa, vanhan liiton mies? Toivottavasti jaksaisit märehtiä tämän aiheen kanssa vielä. Tunnen itseni vähän hölmöksi kun ei meinaa mennä eikä mahtua kaaliin mutta vielä hölmömmäksi tuntisin itseni jos valehtelisin että selvä on vaikka ei olisikaan.


      • Paavo
        rasismia vastaan kirjoitti:

        suvut joiden nimet ovat Kohen/Cohen,Kohan Kagan, Katz jne ovat juuri näitä jotka perimätiedon mukaan ovat pappissukuja. Silti jokainen tämän niminen ei tietysti enää välttämättä ole juutalainenkaan.

        Kysyisin sinulta "rasismia vastaan" tai joltakin jolla on tietoa, kuinka pitkälle nykyiset juutalaissuvut voivat jäljittää sukujuuriaan? Varmaan pidemmälle kuitenkin kuin tälläinen perussuomalainen?


      • muutkin
        voi voi voi kirjoitti:

        En vieläkään valitettavasti oikein ymmärrä? Minusta alkaa kohta tuntumaan että ymmärrätkö itsekkään? Juutalaisia nimitetään myös seemiläisiksi? Mistä tällainen nimitys tulee? En vaan millään käsitä miten juutalaisuus, judaismi tai seemiläisyys poikkeaa muista uskonnoista? Kristinusko perustuu vanhaan ja uuteen testamenttiin? Jotkut kutsuvat vanhaa testamenttia myös vanhaksi liitoksi ja uutta uudeksi liitoksi? Voiko juutalaisista käyttää sanontaa, vanhan liiton mies? Toivottavasti jaksaisit märehtiä tämän aiheen kanssa vielä. Tunnen itseni vähän hölmöksi kun ei meinaa mennä eikä mahtua kaaliin mutta vielä hölmömmäksi tuntisin itseni jos valehtelisin että selvä on vaikka ei olisikaan.

        Myös arabit ovat seemiläisiä. Seem, Haam ja Jaafet olivat Nooan poikia, joiden mukaan tällaiset suvut. Heprea, arabia ja aramea (sekä kika tietää kuuluuko myös amhara? Puhutaan Etiopiassa) kuuluvat seemiläisiin kieliin.


      • Rifkele
        muutkin kirjoitti:

        Myös arabit ovat seemiläisiä. Seem, Haam ja Jaafet olivat Nooan poikia, joiden mukaan tällaiset suvut. Heprea, arabia ja aramea (sekä kika tietää kuuluuko myös amhara? Puhutaan Etiopiassa) kuuluvat seemiläisiin kieliin.

        Moi. Kika tietää vaikka mitä, mutta sen verran tiedän minäkin, että amhara on seemiläinen kieli.


      • M-LS
        rasismia vastaan kirjoitti:

        sana kohen ei ole jiddishiä vaan hepreaa.

        hepreassahan vokaalit vaihtelevat eli samasta sanasta voi olla erivokaalisia muotoja.

        Kysyin, onko sillä jotain merkitystä nykyjuutalaisuudessa, jos joku kuuluu johonkin vanhaan pappissukuun. Osaisitko vastata tähän kysymykseen? Nykyjuutalaisuudessahan ei ole enää pappeja. Olisin kiitollinen tiedosta.


      • M-LS
        muutkin kirjoitti:

        Myös arabit ovat seemiläisiä. Seem, Haam ja Jaafet olivat Nooan poikia, joiden mukaan tällaiset suvut. Heprea, arabia ja aramea (sekä kika tietää kuuluuko myös amhara? Puhutaan Etiopiassa) kuuluvat seemiläisiin kieliin.

        samoin kuin aramea ja syyriakin (syyria oli kristittyjen puhumaa arameaa.)


      • voi voi voi kirjoitti:

        En vieläkään valitettavasti oikein ymmärrä? Minusta alkaa kohta tuntumaan että ymmärrätkö itsekkään? Juutalaisia nimitetään myös seemiläisiksi? Mistä tällainen nimitys tulee? En vaan millään käsitä miten juutalaisuus, judaismi tai seemiläisyys poikkeaa muista uskonnoista? Kristinusko perustuu vanhaan ja uuteen testamenttiin? Jotkut kutsuvat vanhaa testamenttia myös vanhaksi liitoksi ja uutta uudeksi liitoksi? Voiko juutalaisista käyttää sanontaa, vanhan liiton mies? Toivottavasti jaksaisit märehtiä tämän aiheen kanssa vielä. Tunnen itseni vähän hölmöksi kun ei meinaa mennä eikä mahtua kaaliin mutta vielä hölmömmäksi tuntisin itseni jos valehtelisin että selvä on vaikka ei olisikaan.

        .
        Israelin J-la valitsi erään kansan muitten kansojen joukosta tiettyä tehtävää varten.

        Tuon kansan esi-isä on Aabraham Kaldean Uurista. Aabrahamille syntyi poika nimeltä Iisak ja Iisakille pojat: Jaakob ja Eesau.

        Kaikkivaltias J-la muutti Jaakobin nimen nimeksi 'Israel' (suomeksi: 'J-lan kasvot' tai 'hän taisteli') ja antoi tälle ja tämän jälkeläisille (jotka syntyivät Jaakobin poikien 12:sta sukukunnasta) lupauksen erityisasemasta kansana muitten kansojen joukossa: 'pappiskansana' ja 'valittuna kansana', josta oli syntyvä koko maailman Vapahtaja, jonka me jeshualaiset tiedämme jo syntyneenkin ja tunnemme Hänet nimellä 'Yeshua HaMashiach'.

        Tuosta kansasta nimeltä Israel syntyi leeviläiseen sukuun mies nimeltä Mooses Israelin ollessa Egyptin orjuudessa. Israelin J-la ilmestyi Moosekselle tämän ollessa faaraota paossa Midianin maalla ja ilmoitti nimekseen 'Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin J-la' sekä nimen 'Ehjee' (Minä olen). Israelin J-la lähetti Mooseksen ja tämän veljen Aaronin vapauttamaan Israel Egyptin orjuudesta.

        Israelin vapauduttua Egyptistä, Israelin J-la teki liiton Siinain erämaassa olevalla Siinai-nimisellä vuorella Israelin kanssa. Tämä on ns. 'Lakiliitto'.

        Vuosituhanten saatossa on Israelin kansaan liittynyt paljon muista kansoista yksilöitä siinä määrin, että puhdasta juutalaista rotua, jossa ei olisi pakanakansalaisten verta, on perin vaikea löytää ja tunnistaa. Jo kuningas Daavid oli äitinsä puolesta mooabilaista sukua. Tosin on hyvä muistaa, että Mooabin kantaisä oli Loot, joka oli Aabrahamin veljenpoika, mutta kuitenkin eri kansaa kuin jonka kanssa Korkein teki 'Lakiliiton' ja jota on sen perusteella VT:ssa mainittu 'Valituksi kansaksi'.

        Tässä yhteydessä mainittakoon, että Uuden Liiton jäseniä myös nimitetään 'Valituksi kansaksi' ja koko tuo 'Lakiliitto' tähtäsikin siihen, että Korkein tahtoi nimelleen kansan kaikista maanpiirin kansoista. Siksi meitä Yeshuaan Messiaanamme uskovia nimitetään J-lan perheväeksi riippumatta siitä mitkä ovat etniset juuremme. Ennen kaikkea me Yeshuaan uskovat olemme UUSI IHMISROTU. Tästä Jesaja mainitsee jakeessa 53:10 sanoessaan taivaalisen Isämme sanovan Messiaamme korottamisesta seuraavaa sinulle ja muillekin ihmisille:

        "Mutta J-H-W-H Elohim näki hyväksi runnella Häntä (Messiastamme), lyödä Hänet sairaudella. Jos SINÄ (joka tämän luet) panet Hänen sielunsa vikauhriksi, saa Hän nähdä JÄLKELÄISIÄ ja elää kauan, ja J-H-W-H Elohim'in tahto toteutuu Hänen kauttaan."

        - - -

        Tuohon vanhaan liittoon eli 'Lakiliittoon' menneitä kutsutaan nykyään Suomessa 'mooseksenuskoisiksi'. Mooseksenuskoisia voivat olla syntyperältään eli rodultaan Jaakobin jälkeläiset tai siihen kääntyneet taustaltaan pakanallista rotua olevat 'Lakiliittoon' uskovat ja siihen pitäytyvät. He ovat velvolliset ympärileikkauttamaan miespuoliset jäsenet, viettämään shabbat'ia ja noudattamaan kaikkia Mooseksen Lain säädöksiä niiltä osin kuin se on nykyään mahdollista käytännössä.

        Siis oikeastaan nykyisin on maailmassa olemassa ainoastaan yksi täysin tunnistettavissa oleva ROTU, nimittäin Yeshuaan uskovat eli uudestisyntyneitten hengellisten ihmisten rotu riippumatta heidän entisestä etnisestä taustastaan. (Huomaa sanaleikki entinen/etninen... :). Kirjoitan 'entinen' siksi, että - kuten apostoli Paavali (kaimani) opettaa - "Jos joku on Messiaassa, niin hän ON JO UUSI LUOMUS, vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle." (2.Kor.5:17).

        DNA-testit ovat turhia, sillä liha ja veri ei peri J-lan Kuningaskuntaa, vaan ainoastaan hengellisen rodun jäsenet eli me yeshualaiset ja valitut 'Lakiliiton' hengelliset jäsenet ennen Messiaamme syntymää olleelta ajalta.

        Eikö muuten ollutkin selvät ja yksinkertaiset perustelut ? Varmaan ne eivät herätä ainuttakaan kysymystä, vaan voimme siirtyä saman tien muitten asioitten pariin... ;)


        Siunausta Yeshuassa !
        .


      • M-LS
        Paavo kirjoitti:

        Kysyisin sinulta "rasismia vastaan" tai joltakin jolla on tietoa, kuinka pitkälle nykyiset juutalaissuvut voivat jäljittää sukujuuriaan? Varmaan pidemmälle kuitenkin kuin tälläinen perussuomalainen?

        yleisesti vain Isoon Vihaan asti, joka päättyi 1721, sillä kirkonkirjat hävisivät tai paloivat yleisesti tuona miehitysaikana. Poikkeustapauksessa voidaan päästä esim verokirjoja seuraten pitemmällekin menneisyyteen. Omaa sukuani on tutkittu, ja olemme päässeet erästä sukumme haaraa pitkin 13 sukupolvea taaksepäin eli 1600-luvulle. Se ei mielestäni ole kuitenkaan kovin paljon.

        Suomen juutalaiset ovat maahamme asettuneiden venäläisten juutalaisssotilaiden jälkeläisiä. Venäjän armeijassa oli 1800-luvun alkupuolella 25:n vuoden palvelusaika. Tämän ajan palveltuaan sotilas perheineen sai asettua asumaan palvelumaahansa Venäjän imperiumin alueella, esim Suomeen.

        Juutalaiset eivät saaneet Suomessa kuitenkaan kansalaisoikeuksia ennen kuin vuonna 1918 Suomen jo itsenäistyttyä. Alussa ainoa sallittu elinkeino heille oli käytettyjen vaatteiden kauppa. Juutalaisten kauppiaiden myyntikojut sijaitsivat Helsingissä Simon torilla, jota lähelle rakennettiin synagoga.

        Juutalaissuvuista on tietysti olemassa väestökirjatiedot siltä ajalta, kun he ovat asuneet Suomessa, mutta Venäjältä on varmaankin vaikea saada tietoja. Suvuilla voi kuitenkin olla omia sukuluetteloita, joissa mainitaan esi-isät ja ehkä myös heidän kotipaikkansa. Mutta nimimerkki "rasismia vastaan" osaa varmaan kertoa tästä asiasta.


      • rasismia vastaan
        M-LS kirjoitti:

        hepreassahan vokaalit vaihtelevat eli samasta sanasta voi olla erivokaalisia muotoja.

        Kysyin, onko sillä jotain merkitystä nykyjuutalaisuudessa, jos joku kuuluu johonkin vanhaan pappissukuun. Osaisitko vastata tähän kysymykseen? Nykyjuutalaisuudessahan ei ole enää pappeja. Olisin kiitollinen tiedosta.

        yhä tehtäviä ja erikoisasema. Ensimmäinen alijah -nousu- lukemaan Toraa on kohenin, on myös muutama seremonia jonka he suorittavat esim. Herran siunaus (hepr. birkat hakohanim) silloin kun se kuuluu sanoa. Heitä koskevat yhä myös tietyt erikoismääräykset.


      • sanokaa nyt joku!
        voi voi voi kirjoitti:

        En vieläkään valitettavasti oikein ymmärrä? Minusta alkaa kohta tuntumaan että ymmärrätkö itsekkään? Juutalaisia nimitetään myös seemiläisiksi? Mistä tällainen nimitys tulee? En vaan millään käsitä miten juutalaisuus, judaismi tai seemiläisyys poikkeaa muista uskonnoista? Kristinusko perustuu vanhaan ja uuteen testamenttiin? Jotkut kutsuvat vanhaa testamenttia myös vanhaksi liitoksi ja uutta uudeksi liitoksi? Voiko juutalaisista käyttää sanontaa, vanhan liiton mies? Toivottavasti jaksaisit märehtiä tämän aiheen kanssa vielä. Tunnen itseni vähän hölmöksi kun ei meinaa mennä eikä mahtua kaaliin mutta vielä hölmömmäksi tuntisin itseni jos valehtelisin että selvä on vaikka ei olisikaan.

        Juutalaisuutta sanotaan ainakin judaismiksi, semitismiksi ja juutalaisuudeksi. Saattaa olla vielä muitakin nimityksiä, joilla juutalaisia kutsutaan. Mikä niistä sitten on se oikea, sitä en tiedä? En tiedä edes sitä mistä tuo semitisti nimitys tulee? Liekkö tuolla seemiläisyydellä jotakin tekemistä asian kanssa? Lukeeko tätä palstaa joku juutalainen tai asian tuntija, joka voisi selventää tätä asiaa?


      • Paavo
        M-LS kirjoitti:

        yleisesti vain Isoon Vihaan asti, joka päättyi 1721, sillä kirkonkirjat hävisivät tai paloivat yleisesti tuona miehitysaikana. Poikkeustapauksessa voidaan päästä esim verokirjoja seuraten pitemmällekin menneisyyteen. Omaa sukuani on tutkittu, ja olemme päässeet erästä sukumme haaraa pitkin 13 sukupolvea taaksepäin eli 1600-luvulle. Se ei mielestäni ole kuitenkaan kovin paljon.

        Suomen juutalaiset ovat maahamme asettuneiden venäläisten juutalaisssotilaiden jälkeläisiä. Venäjän armeijassa oli 1800-luvun alkupuolella 25:n vuoden palvelusaika. Tämän ajan palveltuaan sotilas perheineen sai asettua asumaan palvelumaahansa Venäjän imperiumin alueella, esim Suomeen.

        Juutalaiset eivät saaneet Suomessa kuitenkaan kansalaisoikeuksia ennen kuin vuonna 1918 Suomen jo itsenäistyttyä. Alussa ainoa sallittu elinkeino heille oli käytettyjen vaatteiden kauppa. Juutalaisten kauppiaiden myyntikojut sijaitsivat Helsingissä Simon torilla, jota lähelle rakennettiin synagoga.

        Juutalaissuvuista on tietysti olemassa väestökirjatiedot siltä ajalta, kun he ovat asuneet Suomessa, mutta Venäjältä on varmaankin vaikea saada tietoja. Suvuilla voi kuitenkin olla omia sukuluetteloita, joissa mainitaan esi-isät ja ehkä myös heidän kotipaikkansa. Mutta nimimerkki "rasismia vastaan" osaa varmaan kertoa tästä asiasta.

        Näin se on. Kysyin koska Jeesuksellakin on paritkin sukuluettelot. Yleinen tapako juutalaisilla?

        "Suvuilla voi kuitenkin olla omia sukuluetteloita, joissa mainitaan esi-isät ja ehkä myös heidän kotipaikkansa."

        Näitä juuri peräänkuulutan. Kuinka pitkälle tämänkaltaiset luettelot voisivat johtaa?


      • muistuttaa
        Rifkele kirjoitti:

        Moi. Kika tietää vaikka mitä, mutta sen verran tiedän minäkin, että amhara on seemiläinen kieli.

        tuo etiopialaisten puhuma amhaara jonkinverran arabiaa, vaikkei kielestä mitään ymmärtäiskään


      • 2345
        täys nuija kirjoitti:

        Millä tavalla nuo ihmiset elävät "symbioosissa" tuon ensimmäisen testamentin kanssa, jonka takia heitä kutsutaan juutalaisiksi? Symbioosi tarkoittaa nykysuomen sanakirjan mukaan biol. kahden eliölajin kiinteää elinsuhdetta, josta molemmat hyötyvät.

        Voisitko kääntää tuon juutalaisuuden kristillisyydeksi, niin että kristillisyys toimisi juutalaisuuden vertauskuvana. Jospa sitten jopa minäkin alkaisin käsittää?
        PS. Voit tietenkin käyttää jotakin muutakin vertausta, jos vain keksit paremman. Joku muukin voisi yrittää selittää tätä juutalaisuus-uskoa, jota ilmeisesti kutsutaan myös judaismiksi? Onko judaismi sama asia kuin juutalainen? Jos on, niin miksi ei ensimmäiseen testamenttiin uskovia sitten kutsuta judaisteiksi, vai kutsutaanko heitä myös sillä nimellä? Kakaiskaa ulos kaikki mitä tiedätte ja sellaisella kielellä että nuijakin sen tajuaa, eli minä!

        Juutalaiset uskovat vain vanhaan testamenttiin. He sanovat, etta uusi testamentti on kristittyjen kirja. Juutalaisille uskonto on erittain tarkea, kaikki heidan juhlansa perustuvat Raamattuun. Israelissa uskonnon opetus kouluissa on tarkealla sijalla.
        Juutalaiset, kuten myos arabit, kuuluvat seemilaisiin kansoihin. Tama seemilaisyys on tunnistettavissa tutkimuksissa. Juutalaiset kuitenkin eroavat arabeista.; Kaytos, puhetyyli ym. Sen eron huomaa henkilo, joka on asunut kauemmin Israelissa.
        Nykyaan lisaantyy uusi ryhma: Messiaaniset juutalaiset. He ovat juutalaisia, jotka ovat tajunneet Jeesuksen messiaanisuuden. Loytaneet Hanet syntiensa sovittajana ja uuden elaman tuojana!


      • Anonyymi
        hämmentynyt kirjoitti:

        Eikö juutalaisuus olekkaan uskonto? Miten uskonto näkyy DNA:ssa?

        Olen lukenut kuinka natsit tarkistivat verikokein jonkun keskitysleireille vietävän vangin juutalaisuutta? Olen ymmärtänyt että juutalaisuus olisi pelkkä uskonto? Olenko sittenkin väärässä? Kertokaa jos tiedätte!

        Juutalaisuus on uskonto ja kyllä siihen voi kääntyä kuten ennenkin, orjia myöten, kaikki jotka vain ympärileikattiin. Kuitenkin sen muodosti alkuperäiset 12 heimoa.. Kyllä DNA:sta löytyisi varmasti apu mutta ongelma onkin millainen on kadonneiden heimojen DNA, sen on myös "kadoksissa". Jos niiden DNA tunnettaisiin ongelma olisi jo ratkaistu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaisuus on uskonto ja kyllä siihen voi kääntyä kuten ennenkin, orjia myöten, kaikki jotka vain ympärileikattiin. Kuitenkin sen muodosti alkuperäiset 12 heimoa.. Kyllä DNA:sta löytyisi varmasti apu mutta ongelma onkin millainen on kadonneiden heimojen DNA, sen on myös "kadoksissa". Jos niiden DNA tunnettaisiin ongelma olisi jo ratkaistu

        Odottakaa kunnes teille kuin selviää totuus valheiden verkostoista.
        Eikä eka tekstiä kannata tehdä ennenkuin on varma niiden luotettavuudesta.
        Olette liina herkkäuskoisia.
        Luulisi että terve pääset tajuaisi ettei juutal esiintyvät ole mitään jumallallista valittuja kansaa yms soopaa. Ette tunne ns juutalaisten todellista elämää jne. Mitä ne ovat tehneet? Unohtakaa koulussa ja mediassa kerrotun jutut.


    • Saddu ;-)

      ...toki tuon häpeäsi kera täys´ päi(väi)sesti,kö ?!?
      Eihän nimi miestä pahenna,ellei mies nimeä...!?!
      Ai niin oletko siis nainen...noo on sinulla silti toivoa elämässäsi...ellet vaan yritä moista sukurasitetta julkituoda,kö ?!?
      Reipasta mieltä ja pääsiäismunaa huuleen,niin kyllä se elo siitä selkenee...toivottavasti ?!?
      lol
      ;-)

      • sari73

        miksi sun piti tolla tavalla kääntää tää koko juttu...että tää ois muka joku häpeä, ett mä oon juutalainen(?!)Ei se tietenkään ole sitä eikä myöskään mikään "sukurasite, jonka haluan julkiseksi", koska jos mun äiti on käsittänyt oikein ja mä olen juutalainen (sukunimen perusteella), niin se on oikeesti hämmentävää.
        Mua ei täällä kukaan tunnista..joten hyötyä tästä ei oo.Ainoo, ett väkisinkin joutuu miettimään Jumalaa(ja Moosesta ja vanhaa ja uutta liittoa ym.), ett mix se valitsi yhden kansan vaan omakseen. Eihän se ole reilua!
        Kyllä musta ois kivempi olla juutalainen ja lähteä siksi käymään Israelissa ja kaikissa juhlissa, mitä ne nyt täällä Suomessa järjestääkin(?!)..Voisin ostaa sieltä sellasen kynttilänjalan, millasta vaan juutalaiset pitää ja jotain muutakin varmaan löytyis...
        Kun sitten ett mä joutuisin oleen vaan tällanen tavallinen Sari...Niin että ei se ihan oikeesti mikään häpeä olis.
        Se vaan, että tuntuu olevan vaan vähän vaikea selvittää, että voiko se muka oikeesti olla totta.
        Uskon, että ei. ..
        Sen verran lisätietoa olen saanut, että sukuni muuttti nimeään vainojen aikana yhden kirjaimen verran ja samaan aikaan luultavasti lopetettiin tavat. Silloin oli se Hitlerin sota.
        Onnex en elänyt silloin...Sillon ois varmaan hävettänyt olla juutalainen.
        Kertoisitko, Kristiity Israelin ystävä mikä taho se oli jolle maksoit 400 euroa siitä dna-selvityksestä ja mitä tietoa sitä vastaan sait?


    • mikaelos71

      muistin eilisestä chatisrtä....kunhan laitoin huvikseen tähän viestin. Oma sukuni tuli 1600 luvulal Venäjältä Kononoff sukuna ja muutti nimensä jostain syystä Kanaseksi.

      En tiedä onko suvussani ollut juutalaisverta, ihmettelen vaan miksi juutalaiset tuntuu olevan ikäänkuin "sukulaisiani" kun siellä olen käynyt ja miksi tuntuu kotimaaltani koko paikka yms. myyös hengellisesti---

      • Rifkele

        Minun sukuni taas tuli Venäjälle eräästä euroopammasta maasta 1600-luvulla ja minun vilkas mielikuvitukseni rakensi mielenkiintoisesta tummatukkaisesta kelloseppäsuvusta juutalaisen, mutta iän myötä olen oppinut hyväksymään sen (tai ei siinä nyt ihmeitä hyväksymisiä tarvittu, kunhan pistin palikat vain huomattavasti todennäköisempään järjestykseen), että taisi olla kangastusta.

        Tulipahan kuitenkin otettua selvää kaikenlaisesta yleishyödyllisestä siinä samalla :)


      • Minni-Matleena
        Rifkele kirjoitti:

        Minun sukuni taas tuli Venäjälle eräästä euroopammasta maasta 1600-luvulla ja minun vilkas mielikuvitukseni rakensi mielenkiintoisesta tummatukkaisesta kelloseppäsuvusta juutalaisen, mutta iän myötä olen oppinut hyväksymään sen (tai ei siinä nyt ihmeitä hyväksymisiä tarvittu, kunhan pistin palikat vain huomattavasti todennäköisempään järjestykseen), että taisi olla kangastusta.

        Tulipahan kuitenkin otettua selvää kaikenlaisesta yleishyödyllisestä siinä samalla :)

        Et kai sinä ole kokonaan mielikuvituksen tuotetta?!


      • Rifkele
        Minni-Matleena kirjoitti:

        Et kai sinä ole kokonaan mielikuvituksen tuotetta?!

        Elän kyllä ihan värikkäästi, mutta toistaiseksi kaikki värit ovat ihan perinteisestä värikartasta löytyviä, ei mitään ulkoavaruuden juttuja...
        Sitä paitsi arkeni SAATTAA silloin tällöin olla myös järisyttävän tavanomaista. Huh. Alkoikin heti järisyttää.


      • kodesman

        Shalom!Ilmeisesti kukaan ei ole ymmärtänyt tutkia oman sukunimensä juutalaistaustaa johtavasta juutalaissukunimitutkimus nettisivustolta;Avotaynu.com. Kun klikkaa sen otsikkoa:Consolidated Jewish surname index, niin pääsee tälle ko. juutalaisnimihakemisto sivulle. Siihen vaan naputtaa nimen mitä haluaa hakea,niin löytyy vastauksia. N.40 Juutalaistietokannasta koostuva hakemisto kattaa reilusti yli miljoona erilaista juutalaisnimeä ja yli 9 miljoonaa nimenkantajaa. Esim.Kononoff löytyy juutalaistietokannasta, ja Kananen ei suoraan, mutta Kananen -nimen perus kantamuodot Kan,Kana -nimet löytyvät 24.stä ja 8.sta juutalaisesta tietokannasta, joten kysymyksessä on hyvin selvä juutalainen sukunimi!Kaikki muut merkittävät juutalaiset suku-ja nimitutkimussivut sisältävät linkin tälle kyseiselle sivustolle. Avotaynu julkaisee omaa lehteäkin jota voi tilata sivustolta. Tutkimuksia ympäri maailmaa on tehty 20 vuoden ajan.Tutkimustulokset ovat monien kymmenien merkittävien tutkijoiden työn tulosta. Moni tulee yllättymään nimensä kohdalla kun sen laittaa sivuston nimihakuun. Koska sivusto on englanninkielinen, niin siitä puuttuvat ääkköset ja öökköset,ja jos joku hakee nimeänsä, jossa on ä ja ö kirjaimia, niin ne ovat korvattu sivustolla a ja o kirjaimilla. Tiedän että moni voi epäillä näitä tämän sivuston tutkimuksia, mutta silloin hän ei ole valmis ottamaan vastaan faktaa eli mustaa valkoisella siitä että oma nimensä sattuisi olemaan juutalainen. Onneksi moni juuriansa etsivä voi saada vahvistusta tätä kautta. Antoisia nimitutkimusretkiä Avotaynu.comissa.


      • haverim

        Jerusalemin yliopistossa on luettelo suomalaissukunimistä, jotka ovat alunperin olleetkin juutalaisia , hyvinkin suomalaisilta tuntuvissa nimissä on paljon sellaisia
        Joillakin ihmisilläkin on Suomessa luetteloja, koska ovat käyneet siellä tutkimassa
        Shalom


      • prihaine

        Usein selitys on lähin ja loogisin. Kononoff on myös vanha rajakarjalainen suku...


      • mikaelos71

        Jos vielä satut lukemaan tätä, olisin halukas kuulemaan mitä sukuhaaraa edustat. Tutkin sukuja mutta 1600 luku jumittui


    • krisu67

      Mistä saisin tietää oliko Pietarin sotilaläänin alueella Juutalaista sotilasta nimeltä Stoltzenber n vuonna 1908? Saattaa olla isoisäni.

      • sari73

        Mä luulen, että jos ei googlen kautta löydy, niin tuskin löytyy ollenkaan. Se on kuollut jo. Ei kai sillä ole enää mitään merkitystä.


      • 2345
        sari73 kirjoitti:

        Mä luulen, että jos ei googlen kautta löydy, niin tuskin löytyy ollenkaan. Se on kuollut jo. Ei kai sillä ole enää mitään merkitystä.

        Avotaynun tutkimuksen mukaan melkein kaikki suomalaisnimet on juutalaisia. tai sitten en ymmarra tutkimusta.


    • Intuitio

      Jumalan Henki voi puhua ihmiselle paljon enemmän näistä sukujuurista kuin yksikään geenitesti.

      • voidaan kutsua myös

        geenimuistiksi.

        DNA-jutut perustuvat geeneihin. Minusta aivan hyvin voi sisäisen tiedon/intuition varmistaa testillä. Sata viisikymmentä dollaria (noin) maksaa testi, jolla saa miespuolinen hlö jo tietää isä- ja äitilinjansa haploryhmän. Ja kun maksaa n. 70 dollaria lisää, niin selviää enemmänkin.

        terv. testannut ja hyväksi asian kokenut (Family Tree DNA-testi, muitakin toki on)


      • kommentilla en siis
        voidaan kutsua myös kirjoitti:

        geenimuistiksi.

        DNA-jutut perustuvat geeneihin. Minusta aivan hyvin voi sisäisen tiedon/intuition varmistaa testillä. Sata viisikymmentä dollaria (noin) maksaa testi, jolla saa miespuolinen hlö jo tietää isä- ja äitilinjansa haploryhmän. Ja kun maksaa n. 70 dollaria lisää, niin selviää enemmänkin.

        terv. testannut ja hyväksi asian kokenut (Family Tree DNA-testi, muitakin toki on)

        kumoa sitäkään tosiasiaa, että Jumalan Pyhä Henki voi kertoa meille sukujuuristamme ja -taustoistamme.
        Mutta, jos meidän tarvitsee todistaa asia muille (useinkaan muut eivät usko elleivät näe) niin silloin on hyvä olla mustaa valkoisella.


      • sillä joku heissä
        kommentilla en siis kirjoitti:

        kumoa sitäkään tosiasiaa, että Jumalan Pyhä Henki voi kertoa meille sukujuuristamme ja -taustoistamme.
        Mutta, jos meidän tarvitsee todistaa asia muille (useinkaan muut eivät usko elleivät näe) niin silloin on hyvä olla mustaa valkoisella.

        vaikuttaa tahtomista ja tekemistä, ja jos ei ole Jumalan armo Pyhän Hengen kautta opettaessa ja pyhittäessä totuudessa, niin on pimeyden henkivallat, sillä vain vedestä ja Hengestä syntyneitä kutsutaan Jumalan lapsiksi ja ovat maailmasta uloskutsuttuja ja Jeesuksessa saaneet luvatun Hengen ja armon ja totuuden.

        Helppo on huomata ihmisten käsityksistä, vaikka eivät olisi asiaa yhtään tutkineet, ymmärtävätkö mitään näistä totuudellisesti vai perustavatko käsityksensä ´mistä lie saaneet´ näkemyksiin. Myös Raamatun suhteen asia on näin vaikka jopa sitä lukeneiden keskuudesta voidaan hyvin huomata se, ketkä uskovat Jumalaa ja tahtovat pyhittyä totuudessa ja ketkä ovat tehneet itsensä viisaammiksi kuin Herra itse Luojana ja Mestarina ja Henkensä kautta opettaessaan ja pyhittäessään.

        Ihmisten selitykset osoittavat aika pitkälle sen, ketä he uskovat Raamatun asioista.

        Geenitutkimuksen tulokset ovat lahjomattomat, mutta tulkinnat ovat vaikeammat, sillä tarvitsemme laajan vertailupohjan ja ymmärryksen. Lisäksi näemme ihmisten selityksista sukupuineen, kuinka valheen isä käyttää myös Luojan antamaa tietoa aivan ymmärtämättömästi ja valheellisesti väittää mielettömiä teorioitaan tuon tiedon todistavan. Ihminen on todella Jumalan armon tarpeessa ja se voidaan saada vain Pyhän Hengen armossa ja totuudessa Isän Jumalan kunniaksi ja kiitokseksi Jeesuksen nimessä, amen.


      • hyvinkin
        sillä joku heissä kirjoitti:

        vaikuttaa tahtomista ja tekemistä, ja jos ei ole Jumalan armo Pyhän Hengen kautta opettaessa ja pyhittäessä totuudessa, niin on pimeyden henkivallat, sillä vain vedestä ja Hengestä syntyneitä kutsutaan Jumalan lapsiksi ja ovat maailmasta uloskutsuttuja ja Jeesuksessa saaneet luvatun Hengen ja armon ja totuuden.

        Helppo on huomata ihmisten käsityksistä, vaikka eivät olisi asiaa yhtään tutkineet, ymmärtävätkö mitään näistä totuudellisesti vai perustavatko käsityksensä ´mistä lie saaneet´ näkemyksiin. Myös Raamatun suhteen asia on näin vaikka jopa sitä lukeneiden keskuudesta voidaan hyvin huomata se, ketkä uskovat Jumalaa ja tahtovat pyhittyä totuudessa ja ketkä ovat tehneet itsensä viisaammiksi kuin Herra itse Luojana ja Mestarina ja Henkensä kautta opettaessaan ja pyhittäessään.

        Ihmisten selitykset osoittavat aika pitkälle sen, ketä he uskovat Raamatun asioista.

        Geenitutkimuksen tulokset ovat lahjomattomat, mutta tulkinnat ovat vaikeammat, sillä tarvitsemme laajan vertailupohjan ja ymmärryksen. Lisäksi näemme ihmisten selityksista sukupuineen, kuinka valheen isä käyttää myös Luojan antamaa tietoa aivan ymmärtämättömästi ja valheellisesti väittää mielettömiä teorioitaan tuon tiedon todistavan. Ihminen on todella Jumalan armon tarpeessa ja se voidaan saada vain Pyhän Hengen armossa ja totuudessa Isän Jumalan kunniaksi ja kiitokseksi Jeesuksen nimessä, amen.

        samaa mieltä.

        Vain Pyhästä Hengestä syntyneet ovat Jumalan lapsia. Seurakunta on uloskutsuttujen pyhien joukko. Amen.

        Jumalan armon tuntemiseen tarvitaan Hänen lalkinsa tuntemista ja noudattamista. Ilman lakia ei voi olla armoakaan. Tarkoitan sitä, että jos ei tunne Hänen Sanansa lakia, niin ei voi olla kasvanut armossa.
        Armossa kasvaneet ovat pitkälti omaksuneet Pyhät Kirjoitukset ja noudattavat niitä rakkaudessa ja totuudessa, yksin kuuliaisuudesta ja rakkaudesta Jumalaan.

        Geenitutkimukset ovat todellakin lahjomattomat.
        Tulkintaan tarvitaankin toisten tekemiä tutkimusten tuloksia, lähinnä Israelissa tehtyjä vuosien työn tuloksia, ainakin mikäli halutaan osoittaa hebrealaisia fyysisiä juuria.


      • Lento-opetusta
        hyvinkin kirjoitti:

        samaa mieltä.

        Vain Pyhästä Hengestä syntyneet ovat Jumalan lapsia. Seurakunta on uloskutsuttujen pyhien joukko. Amen.

        Jumalan armon tuntemiseen tarvitaan Hänen lalkinsa tuntemista ja noudattamista. Ilman lakia ei voi olla armoakaan. Tarkoitan sitä, että jos ei tunne Hänen Sanansa lakia, niin ei voi olla kasvanut armossa.
        Armossa kasvaneet ovat pitkälti omaksuneet Pyhät Kirjoitukset ja noudattavat niitä rakkaudessa ja totuudessa, yksin kuuliaisuudesta ja rakkaudesta Jumalaan.

        Geenitutkimukset ovat todellakin lahjomattomat.
        Tulkintaan tarvitaankin toisten tekemiä tutkimusten tuloksia, lähinnä Israelissa tehtyjä vuosien työn tuloksia, ainakin mikäli halutaan osoittaa hebrealaisia fyysisiä juuria.

        Tällainen geenien perusteella Jumalan erityiseen suosioon pääseminen, sillä sehän tässä pohjalta selvästi paistaa, on jotenkin kieroa touhua.

        Eikö ensin pitäisi etsiä kaikki mahdolliset keinot ja tavat, miten voisi elämässään tehdä Jumalan tahdon, että olisi Hänelle otollinen, saisi Hänen mielisuosionsa ja kaikki muuhan onkin sitten vain extraa extran päälle.

        Tällainen juutalaisten sukujuurien etsiminen kertoo kyllä ihan siitä kuin haluaisi Finnairin lentokoneessa päästä väen vängällä Platina-tasolle ja saada erityiskohtelua ongelmatilanteissa, vaikkei oikeasti ole lentänyt olleskaan.


      • FamilyThree
        Lento-opetusta kirjoitti:

        Tällainen geenien perusteella Jumalan erityiseen suosioon pääseminen, sillä sehän tässä pohjalta selvästi paistaa, on jotenkin kieroa touhua.

        Eikö ensin pitäisi etsiä kaikki mahdolliset keinot ja tavat, miten voisi elämässään tehdä Jumalan tahdon, että olisi Hänelle otollinen, saisi Hänen mielisuosionsa ja kaikki muuhan onkin sitten vain extraa extran päälle.

        Tällainen juutalaisten sukujuurien etsiminen kertoo kyllä ihan siitä kuin haluaisi Finnairin lentokoneessa päästä väen vängällä Platina-tasolle ja saada erityiskohtelua ongelmatilanteissa, vaikkei oikeasti ole lentänyt olleskaan.

        Tämä sana on varma, ja minä tahdon, että sinä näitä teroitat, niin että ne, jotka Jumalaan uskovat, ahkeroisivat hyvien tekojen harjoittamista. Nämä ovat hyviä ja hyödyllisiä ihmisille.

        Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.


      • Herrasta Yeshuasta
        Lento-opetusta kirjoitti:

        Tällainen geenien perusteella Jumalan erityiseen suosioon pääseminen, sillä sehän tässä pohjalta selvästi paistaa, on jotenkin kieroa touhua.

        Eikö ensin pitäisi etsiä kaikki mahdolliset keinot ja tavat, miten voisi elämässään tehdä Jumalan tahdon, että olisi Hänelle otollinen, saisi Hänen mielisuosionsa ja kaikki muuhan onkin sitten vain extraa extran päälle.

        Tällainen juutalaisten sukujuurien etsiminen kertoo kyllä ihan siitä kuin haluaisi Finnairin lentokoneessa päästä väen vängällä Platina-tasolle ja saada erityiskohtelua ongelmatilanteissa, vaikkei oikeasti ole lentänyt olleskaan.

        ja opettaa pyhistä kirjoituksista Isän Jumalan tahdon ja Henki antaa voiman niiden tekemiseen. Usko ja toivo ja rakkaus pysyvät, muut katoavat, myös tieto.

        Toivottavasti voit sinäkin ymmärtää Jumalan tahdon.

        Myös sukuluettelot ovat hyvin edustettuina pyhissä kirjoituksissa, tietysti voit niitäkin pitää turhina, samoin geenitiedettä, mutta kaiken tämän on Jumala ihmisen tutkittavaksi antanut, vaikka tietysti perintötieteestä ei ole erikseen mainittu. Ihmiset saavat vapaasti arvostaa tai halveksia erinäistä tietoa ja tutkimusta, autuaat ne, jotka eivät valheita rakasta ja tee ja esitä. Jeesus on tullut tekemään tyhjäksi valheet ja tahtoo pyhittää totuudessa niinkuin ennenkaikkea pyhissä kirjoituksissa ne on esitetty, mutta tietenkään läheskään kaikkea ei ole esitetty, mitä saamme ja joudumme arvioimaan Jumalan tahtoa etsiessämme ja tuntiessamme ja tehdessämme, sillä ilman sitä langetessamme tai eksyessämme, emme voi tehdä parannusta ja kasvaa vanhurskaudessaan ja pyhittyä totuudessa.

        Toivottavasti sydämen silmänne saavat runsaasti silmävoidetta parantumiseksi ja paremmin Herran Jeesuksen kirkkauden kasvojen näkemiseksi.


      • lento-opetuksena!
        Lento-opetusta kirjoitti:

        Tällainen geenien perusteella Jumalan erityiseen suosioon pääseminen, sillä sehän tässä pohjalta selvästi paistaa, on jotenkin kieroa touhua.

        Eikö ensin pitäisi etsiä kaikki mahdolliset keinot ja tavat, miten voisi elämässään tehdä Jumalan tahdon, että olisi Hänelle otollinen, saisi Hänen mielisuosionsa ja kaikki muuhan onkin sitten vain extraa extran päälle.

        Tällainen juutalaisten sukujuurien etsiminen kertoo kyllä ihan siitä kuin haluaisi Finnairin lentokoneessa päästä väen vängällä Platina-tasolle ja saada erityiskohtelua ongelmatilanteissa, vaikkei oikeasti ole lentänyt olleskaan.

        > Tällainen geenien perusteella Jumalan erityiseen suosioon pääseminen, sillä sehän tässä pohjalta selvästi paistaa, on jotenkin kieroa touhua.

        Varmaa on sen sijaa se tosiasia, että Jumalan armovalinta perustuu mitä ilmeisimmin konkreettiseen geeniperimään, tietenkään kukaan ihminen ei voi kerskata mistään muusta kuin Herran Jeesuksen hyvyydestä totuudellisesti:

        ´Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista: Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.´ (Ilmestyskirja 7:4-)

        Rukoillaan ja valvotaan näiden valittujen puolesta, samoin kaikkien pyhien puolesta, ja esivallan puolesta, ja kaikkien ihmisen puolesta, amen.

        Toivottavasti kukaan ei kadehti ketään missään asiassa, eikä varsinkaan Jumalan armovalinnoista ja suosiosta, sillä Herra on hyvä antaja kaikille, jotka hyvää tahtovat lähimmäistensä parhaaksi, amen.


    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe