Apuvirtaa voi antaa jos osaa

Virta Virtanen

Väite, että apuvirtaa ei voi antaa on vahvasti liioiteltu.

Totta on kuitenkin se, että jos ei ole lainkaan sähköteknillistä teoriatietoa niin lienee kuitenkin parasta olla antamatta apuvirtaa. Teoriatiedoksi riittää peruskoulussa opittu fysiikka.

Tilanteessa, jossa akun huono kunto pääsee yllättämään tavanomaisessa käyttötilanteessa (esim. hetken valot päällä moottorin käymättä)niin usein riittää hyvin vähäinen apuvirta-apu. Ja jos se ei riitä niin silloin onkin jo isommasta ongelmasta kyse ja kannattaa harkita onko autolla järkevää pyrkiä ajamaan lainkaan lisävaurioiden takia.

Nykyajan autolle parhaiten sopivat apuvirtakaapelit ovat melko ohuet (samaa luokkaa kuin laturin ja akun välinen latausjohto). Niissä on hyvälaatuiset hauenleuat päissä turvaamassa katkottoman kontaktin.

Em. kaltaisia kaapeleita käytetään ensisijaisesti akun lataamiseen toisella ajoneuvolla. Kaapelin ohut rakenne estää suurempien virtapiikkien muodostumisen. Akkua ladataan tällä tavalla muutama minuutti. Samalla seurataan ettei kaalit lämpene liikaa. Lyhyen latauksen jälkeen 95 % todennäköisyydellä auto lähtee käyntiin vaikka kaapelit olisivat auki käynnistyksen aikana. Erityistä varovaisuutta ja harkintaa käyttäen kaaapelit voivat olla kiinni lyhyen startin aikana.

59

22677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12qwerty

      Näinkö on ?
      Kerrrotko viel et missä järjestyksessä ne kaapelit pitää laittaa niihin napoihin, kuinka kuumaksi ne kaapelit saa lämmetä, missä järjestyksessä ne kaapelit voi irroittaa navoista. Laitetaanko se musta maadoitus johto suoraan akun napaan vai auton runkoon ?

      "Erityistä varovaisuutta ja harkintaa käyttäen kaaapelit voivat olla kiinni lyhyen startin aikana"

      siis mitäse harkinta ja varovaisuus auttaa siinä että laitteet pysyy ehjänä ? vaikka kuinka varovasti harkitset ja varovasti käännät sitä avainta siellä virtalukossa niin jos jotain on hajotakseen niin se myös hajoaa.

      Nykysissä autoissa voi hajota elektroniikkaa molemmista autoista apuvirtaa antaessa ja käynnistäessä molemmilta osapuolilta. usein jo ohjekirjassa kielletään apuvirran antaminen tai ottaminen ja käynnistäminen työntämällä.

      Jos akku simahtaa niin suosittelen joko suoraan uuden vaihtamista tai akun irroittamista ennen vesitystä ja lataamista.

      Itse en anna virtaa kuin kakkosautolla joka on vanha pommi. Vastapuolella jos on uusi auto niin varotan kyllä sitä ja käsken miettiä kahdesti.

      • Virta Virtanen

        Älä tee asiasta vaikempaa kuin se on. Nykyaikaisessa autossa on suuria virrankuluttajia useita esim. Webasto, penkinlämmittimet, auton omia sähköisiä suuria vastuksia pitämässä moottoria käyntilämmössä, takalasin lämmitin jne.

        Pitäähän em. laitteetkin voida kytkeä päälle, useissa tapauksissa kymmeniä amppeereja yhdellä kerralla esim. käynnistettäessä. Laturi itsessään lataa esim. omassa autossani 150 amppeerin virralla hetkellisesti (nimellisvirta 120 A).


        Ei ole mitään eroa kytketäänkö em. laitteet auton omien kytkimien tai releiden avulla verrattuna apukaapelien kytkentään.

        Kytkentäjärjestyksestä löytyy yhtä paljon mielipiteitä kuin on puhujiakin. Ei ole mitään pakottavaa syytä käyttää mitään kaavamaista kytkentäjärjestystä. Jokainen voi itse päätellä millä kytkentäjärjestyksellä saavutetaan pienin vedyn räjähtämisriski kun viimeisen kytkennän pieni kipinä syntyy kytkentähetkellä. Kaapelien oikosulku on ainoa konkreettinen asia, jota ei saa syntyä. Laitetaanko kaapeli akun kenkään tai esim. runkoon pitää ajatella tilanteen mukaan. Toisinaan kytkentä pitää tehdä mahdollisimman vähin vastuksin ja toisinaan vastuksista on apua, riippuu ihan tilanteesta.


        Varovaisuus ja harkinta auttaa siinä, että jos virta kaapeleissa pidetään pienenä niin millä tavalla akku tai muut sähkölaitteet voisivat joutua normaalia suurempaan rasitukseen? Siis jos autosi kestää vetää normaalia 750 kg:n perävaunua niin miksei se kestäisi vetää 750 kg autoa? Älä yritä vetää henkilöautolla rekkaa, sillä silloin rasitat autoasi liikaa.


      • sun käydä
        Virta Virtanen kirjoitti:

        Älä tee asiasta vaikempaa kuin se on. Nykyaikaisessa autossa on suuria virrankuluttajia useita esim. Webasto, penkinlämmittimet, auton omia sähköisiä suuria vastuksia pitämässä moottoria käyntilämmössä, takalasin lämmitin jne.

        Pitäähän em. laitteetkin voida kytkeä päälle, useissa tapauksissa kymmeniä amppeereja yhdellä kerralla esim. käynnistettäessä. Laturi itsessään lataa esim. omassa autossani 150 amppeerin virralla hetkellisesti (nimellisvirta 120 A).


        Ei ole mitään eroa kytketäänkö em. laitteet auton omien kytkimien tai releiden avulla verrattuna apukaapelien kytkentään.

        Kytkentäjärjestyksestä löytyy yhtä paljon mielipiteitä kuin on puhujiakin. Ei ole mitään pakottavaa syytä käyttää mitään kaavamaista kytkentäjärjestystä. Jokainen voi itse päätellä millä kytkentäjärjestyksellä saavutetaan pienin vedyn räjähtämisriski kun viimeisen kytkennän pieni kipinä syntyy kytkentähetkellä. Kaapelien oikosulku on ainoa konkreettinen asia, jota ei saa syntyä. Laitetaanko kaapeli akun kenkään tai esim. runkoon pitää ajatella tilanteen mukaan. Toisinaan kytkentä pitää tehdä mahdollisimman vähin vastuksin ja toisinaan vastuksista on apua, riippuu ihan tilanteesta.


        Varovaisuus ja harkinta auttaa siinä, että jos virta kaapeleissa pidetään pienenä niin millä tavalla akku tai muut sähkölaitteet voisivat joutua normaalia suurempaan rasitukseen? Siis jos autosi kestää vetää normaalia 750 kg:n perävaunua niin miksei se kestäisi vetää 750 kg autoa? Älä yritä vetää henkilöautolla rekkaa, sillä silloin rasitat autoasi liikaa.

        autosähköliikkeessä kysymässä asioita niin vähän viisastuisit.


      • Autosähkömies
        sun käydä kirjoitti:

        autosähköliikkeessä kysymässä asioita niin vähän viisastuisit.

        Ei apuvirran antamiseen ole esteitä. Apuvirtaa annettaessa plus-navat ensin kiinni ja sitten maakaapelit. Mieluiten runkoon tai jos on litteä maakaapeli, jossa ei ole eristeitä, niin siihen.

        Muistettava vain, että antaa tyhjentyneen akun latautua hetken. Ei vaurioita silloin kumpaakaan autoa. Sitten voi kokeilla käynnistystä kaapelit kytkettyinä, mutta ei mitään puolen minuutin starttauksia, vaan muutaman sekunnin.

        Normaalistihan auto lähte käyntiin parin sekunnin starttauksen jälkeen


      • 12qwerty
        Virta Virtanen kirjoitti:

        Älä tee asiasta vaikempaa kuin se on. Nykyaikaisessa autossa on suuria virrankuluttajia useita esim. Webasto, penkinlämmittimet, auton omia sähköisiä suuria vastuksia pitämässä moottoria käyntilämmössä, takalasin lämmitin jne.

        Pitäähän em. laitteetkin voida kytkeä päälle, useissa tapauksissa kymmeniä amppeereja yhdellä kerralla esim. käynnistettäessä. Laturi itsessään lataa esim. omassa autossani 150 amppeerin virralla hetkellisesti (nimellisvirta 120 A).


        Ei ole mitään eroa kytketäänkö em. laitteet auton omien kytkimien tai releiden avulla verrattuna apukaapelien kytkentään.

        Kytkentäjärjestyksestä löytyy yhtä paljon mielipiteitä kuin on puhujiakin. Ei ole mitään pakottavaa syytä käyttää mitään kaavamaista kytkentäjärjestystä. Jokainen voi itse päätellä millä kytkentäjärjestyksellä saavutetaan pienin vedyn räjähtämisriski kun viimeisen kytkennän pieni kipinä syntyy kytkentähetkellä. Kaapelien oikosulku on ainoa konkreettinen asia, jota ei saa syntyä. Laitetaanko kaapeli akun kenkään tai esim. runkoon pitää ajatella tilanteen mukaan. Toisinaan kytkentä pitää tehdä mahdollisimman vähin vastuksin ja toisinaan vastuksista on apua, riippuu ihan tilanteesta.


        Varovaisuus ja harkinta auttaa siinä, että jos virta kaapeleissa pidetään pienenä niin millä tavalla akku tai muut sähkölaitteet voisivat joutua normaalia suurempaan rasitukseen? Siis jos autosi kestää vetää normaalia 750 kg:n perävaunua niin miksei se kestäisi vetää 750 kg autoa? Älä yritä vetää henkilöautolla rekkaa, sillä silloin rasitat autoasi liikaa.

        Silti noudatan ohjekirjan antamaa käskyä ja pidän autoni takuun kunnossa ennemmin kun kuuntlen tämän palstan neuvoja.


      • Charles
        12qwerty kirjoitti:

        Silti noudatan ohjekirjan antamaa käskyä ja pidän autoni takuun kunnossa ennemmin kun kuuntlen tämän palstan neuvoja.

        Mikä auto sinulla oikein on? Minä olen lähiaikoina tutkaillut kolmen erimerkkisen uudehkon (alle 2-vuotiaan) auton ohjekirjaa. Jokaisessa on neuvottu, miten apuvirtaa annetaan. Kahta autoa ollaan tänä talvena ladattukin. Mikään ei poksahtanut.


      • 12qwerty
        Charles kirjoitti:

        Mikä auto sinulla oikein on? Minä olen lähiaikoina tutkaillut kolmen erimerkkisen uudehkon (alle 2-vuotiaan) auton ohjekirjaa. Jokaisessa on neuvottu, miten apuvirtaa annetaan. Kahta autoa ollaan tänä talvena ladattukin. Mikään ei poksahtanut.

        En viitsi merkkii sanoo kun tulee heti vittuilua aina mut sanotaa että eurooppalainen ns. laatu-auton maineessa oleva merkki joka on hinta/laatusuhteeltaan mielestäni aivan yli hinnoiteltu.


      • Jaska

        Kerropa, minkä auton ohjekirjassa kielletään apuvirran antaminen tai vastaanottaminen ?

        Ainakin niissä ohjekirjoissa, joita minä olen lukenut, suorastaan kehoitetaan käyttämään apuvirtaa, jos auto ei muuten käynnisty. Työntämällä käynnistäminen sen sijaan kielletään.

        Autojen elektroniikka on suunniteltu siten, että se kestää apuvirran antamisen ja vastaanottamisen.


      • Ainakaan
        12qwerty kirjoitti:

        En viitsi merkkii sanoo kun tulee heti vittuilua aina mut sanotaa että eurooppalainen ns. laatu-auton maineessa oleva merkki joka on hinta/laatusuhteeltaan mielestäni aivan yli hinnoiteltu.

        BMW ole. Oma 2005 530 Diesel on toiminut moitteetta, vaikka annettukin kauppakassi Avensikseen kovilla pakkasilla virtaa. Avessa vanha akku, ei pitänyt virtaa yli 30 asteen pakkasessa


      • eriasia
        Virta Virtanen kirjoitti:

        Älä tee asiasta vaikempaa kuin se on. Nykyaikaisessa autossa on suuria virrankuluttajia useita esim. Webasto, penkinlämmittimet, auton omia sähköisiä suuria vastuksia pitämässä moottoria käyntilämmössä, takalasin lämmitin jne.

        Pitäähän em. laitteetkin voida kytkeä päälle, useissa tapauksissa kymmeniä amppeereja yhdellä kerralla esim. käynnistettäessä. Laturi itsessään lataa esim. omassa autossani 150 amppeerin virralla hetkellisesti (nimellisvirta 120 A).


        Ei ole mitään eroa kytketäänkö em. laitteet auton omien kytkimien tai releiden avulla verrattuna apukaapelien kytkentään.

        Kytkentäjärjestyksestä löytyy yhtä paljon mielipiteitä kuin on puhujiakin. Ei ole mitään pakottavaa syytä käyttää mitään kaavamaista kytkentäjärjestystä. Jokainen voi itse päätellä millä kytkentäjärjestyksellä saavutetaan pienin vedyn räjähtämisriski kun viimeisen kytkennän pieni kipinä syntyy kytkentähetkellä. Kaapelien oikosulku on ainoa konkreettinen asia, jota ei saa syntyä. Laitetaanko kaapeli akun kenkään tai esim. runkoon pitää ajatella tilanteen mukaan. Toisinaan kytkentä pitää tehdä mahdollisimman vähin vastuksin ja toisinaan vastuksista on apua, riippuu ihan tilanteesta.


        Varovaisuus ja harkinta auttaa siinä, että jos virta kaapeleissa pidetään pienenä niin millä tavalla akku tai muut sähkölaitteet voisivat joutua normaalia suurempaan rasitukseen? Siis jos autosi kestää vetää normaalia 750 kg:n perävaunua niin miksei se kestäisi vetää 750 kg autoa? Älä yritä vetää henkilöautolla rekkaa, sillä silloin rasitat autoasi liikaa.

        On aivan eriasia antaa apuvirtaa kuin laittaa auton omia sähkölaitteita päälle. Esim Fordeista on mennyt paljon latureita ja yleensä aina noilla autoilla on annettu apuvirtaa.


      • myyjä
        Jaska kirjoitti:

        Kerropa, minkä auton ohjekirjassa kielletään apuvirran antaminen tai vastaanottaminen ?

        Ainakin niissä ohjekirjoissa, joita minä olen lukenut, suorastaan kehoitetaan käyttämään apuvirtaa, jos auto ei muuten käynnisty. Työntämällä käynnistäminen sen sijaan kielletään.

        Autojen elektroniikka on suunniteltu siten, että se kestää apuvirran antamisen ja vastaanottamisen.

        Fordin myyjä nimenomaan kielsi autoa luovuttaessa että älä anna apuvirtaa, jos ei ole ihan pakko. Ja jos annat apuvirtaa, niin käytä autoasi vain toisen akunlataamisen ja sammuta oma auto silloin, kun autotettavaa autoa startataan. On mennyt kuulemma enemmänkin latureita apuvirran antamisen jälkeen.


      • 12qwerty
        Ainakaan kirjoitti:

        BMW ole. Oma 2005 530 Diesel on toiminut moitteetta, vaikka annettukin kauppakassi Avensikseen kovilla pakkasilla virtaa. Avessa vanha akku, ei pitänyt virtaa yli 30 asteen pakkasessa

        Ei se ole sama kosla kun sulla. enkä mä sano että se auto 100 prosentin varmuudella räjähtää kun laitat kaapelit siihen kiinni. Mutta jos ohjekirja sanoo että näin ei tehdä niin sillon ei niin tehdä. Takuun haluun pitää autossani ilman riskejä. Siitä en tiedä mitä sun autos ohjekirjassa sanotaa.


      • Focuisti
        myyjä kirjoitti:

        Fordin myyjä nimenomaan kielsi autoa luovuttaessa että älä anna apuvirtaa, jos ei ole ihan pakko. Ja jos annat apuvirtaa, niin käytä autoasi vain toisen akunlataamisen ja sammuta oma auto silloin, kun autotettavaa autoa startataan. On mennyt kuulemma enemmänkin latureita apuvirran antamisen jälkeen.

        Uuden Focuksen käyttöohjekirjassa neuvotaan, miten akkukaapelit pitää kytkeä, kun annetaan tai vastaanotetaan virtaa. Auto pitää käynnistää apuvirralla jollei muuten käynnisty. Auton käynnistäminen hinaamalla on kielletty. Se siitä Ford-myyjän asiantuntemuksesta. Minä ainakin luotan tehtaan painettuihin ohjeisiin enemmän kuin yksittäisen automyyjän sanaan.


      • Joo.

        "Nykysissä autoissa voi hajota elektroniikkaa molemmista autoista apuvirtaa antaessa ja käynnistäessä molemmilta osapuolilta. usein jo ohjekirjassa kielletään apuvirran antaminen tai ottaminen ja käynnistäminen työntämällä.

        Jos akku simahtaa niin suosittelen joko suoraan uuden vaihtamista tai akun irroittamista ennen vesitystä ja lataamista."
        ................................
        Älä juma tee tuollaista,kun kytket sen akun takaisin kiinni autoon siitä kytkemisestä tulee sellainen virtapiikki että se rikkoo kaiken.

        Apivirran antaminen ei ole mitään sen rinnalla.

        Ehdottomasti tulee hinauttaa auto merkkiliikkeeseen akun kytkemiseksi takaisin,ei passaa moisia tehdä ominpäin;)


      • särkyi
        Focuisti kirjoitti:

        Uuden Focuksen käyttöohjekirjassa neuvotaan, miten akkukaapelit pitää kytkeä, kun annetaan tai vastaanotetaan virtaa. Auto pitää käynnistää apuvirralla jollei muuten käynnisty. Auton käynnistäminen hinaamalla on kielletty. Se siitä Ford-myyjän asiantuntemuksesta. Minä ainakin luotan tehtaan painettuihin ohjeisiin enemmän kuin yksittäisen automyyjän sanaan.

        laturi kun annoin apuvirtaa pari talvea sitten. Tojotasta särkyi myös 90-luvulla. Enää en anna virtaa.


      • Joo.
        särkyi kirjoitti:

        laturi kun annoin apuvirtaa pari talvea sitten. Tojotasta särkyi myös 90-luvulla. Enää en anna virtaa.

        Ostaa oikea auto eikä Fordia.

        Hyvin on omassa laturit kestäneet vaikka olen antanutkin virtaa.


      • Focuisti
        särkyi kirjoitti:

        laturi kun annoin apuvirtaa pari talvea sitten. Tojotasta särkyi myös 90-luvulla. Enää en anna virtaa.

        Kuinka vanha auto oli ja mikä malli ? Ettei vaan ollut vanha auto, mistä laturi oli jo muutenkin huonossa kunnossa.


      • Muu merkki
        Joo. kirjoitti:

        Ostaa oikea auto eikä Fordia.

        Hyvin on omassa laturit kestäneet vaikka olen antanutkin virtaa.

        auto. Oli hyvä ajaa ja huoleton. Tosin vaihtui toiseen saksalaisen merkkiin. Merkillä ei ole sen rikkoutumisen kanssa mitään tekemistä. Olen minäkin antanut virtaa kai kymmeniä kertoja 80-luvulla eikä mitään särkynyt. Korjaamolla lähinnä kielsivät. Voi kuulemma särkyä muutakin kuin laturi.


      • enemmän
        Focuisti kirjoitti:

        Uuden Focuksen käyttöohjekirjassa neuvotaan, miten akkukaapelit pitää kytkeä, kun annetaan tai vastaanotetaan virtaa. Auto pitää käynnistää apuvirralla jollei muuten käynnisty. Auton käynnistäminen hinaamalla on kielletty. Se siitä Ford-myyjän asiantuntemuksesta. Minä ainakin luotan tehtaan painettuihin ohjeisiin enemmän kuin yksittäisen automyyjän sanaan.

        Mä luotan enemmän myyjän puheeseen, jolla oli kokemusta vuosien ajalta USEISTA hajonneista latureista ja hyvin useasti särkyneen laturin omistaja oli antanut apuvirtaa. Toki ohjekirja neuvoo apuvirran antamisen, mutta kannattaako, se on aivan eri asia. Onhan ohjekirjassa neuvottu, että renkaita pitäisi vaihtaa ristiin, jotta ne kuluu tasaisesti. Tuskimpa nastarengasta kannattaa vaihtaa ristiin (eri puolelle autoa, jolloin pyörimissuunta muuttuu)


      • oli malliltaan
        Focuisti kirjoitti:

        Kuinka vanha auto oli ja mikä malli ? Ettei vaan ollut vanha auto, mistä laturi oli jo muutenkin huonossa kunnossa.

        Mondeo -98 2.0 bensa. Ajettu vähän vajaa 200 tkm. Toyota oli Carina E 1.6, ajettu jotain 150 tkm.


      • Charles
        särkyi kirjoitti:

        laturi kun annoin apuvirtaa pari talvea sitten. Tojotasta särkyi myös 90-luvulla. Enää en anna virtaa.

        Virtaa annettaessa kannattaa pistää plussa plussaan ja miinus miinukseen. Eräs tuttu nainen pisti toisinpäin ja särki laturin. Ettei sinullakin ollut samasta kysymys?


      • ...niin tiedetään välttää

        "Nykyisissä autoissa voi hajota elektroniikkaa molemmista autoista apuvirtaa antaessa ja käynnistäessä molemmilta osapuolilta. Usein jo ohjekirjassa kielletään apuvirran antaminen..."


      • Fiesta & Mondeo
        eriasia kirjoitti:

        On aivan eriasia antaa apuvirtaa kuin laittaa auton omia sähkölaitteita päälle. Esim Fordeista on mennyt paljon latureita ja yleensä aina noilla autoilla on annettu apuvirtaa.

        Virtaa on saatu ja annettu uudemmilla ja vanhemmilla Foordeilla - ja ohjekirjan mukaan. Jos ei näissä muuta hyvää ole, niin ainakin se, ettei mikään mene rikki apuvirtaa annettaessa.


      • Focuisti
        oli malliltaan kirjoitti:

        Mondeo -98 2.0 bensa. Ajettu vähän vajaa 200 tkm. Toyota oli Carina E 1.6, ajettu jotain 150 tkm.

        Auto, jolla on ajettu 200 tkm, ei enää ole lähellekään uusi. Laturi voi mennä rikki muistakin syistä kuin apuvirran antamisesta. Tässä puhuttiin apuvirran antamisesta uudella autolla.


      • eikö ole sama
        Autosähkömies kirjoitti:

        Ei apuvirran antamiseen ole esteitä. Apuvirtaa annettaessa plus-navat ensin kiinni ja sitten maakaapelit. Mieluiten runkoon tai jos on litteä maakaapeli, jossa ei ole eristeitä, niin siihen.

        Muistettava vain, että antaa tyhjentyneen akun latautua hetken. Ei vaurioita silloin kumpaakaan autoa. Sitten voi kokeilla käynnistystä kaapelit kytkettyinä, mutta ei mitään puolen minuutin starttauksia, vaan muutaman sekunnin.

        Normaalistihan auto lähte käyntiin parin sekunnin starttauksen jälkeen

        vaikka toisinpäin


      • kauas akusta
        eikö ole sama kirjoitti:

        vaikka toisinpäin

        ettei ole teoreettistakaan mahdollisuutta akun räjähdykseen. Jos kytket plussan viimeiseksi, niin se on pakko kytkeä akkuun. Miinuksenhan voi kytkeä runkoon kauas akusta.


      • linkkiä
        Autosähkömies kirjoitti:

        Ei apuvirran antamiseen ole esteitä. Apuvirtaa annettaessa plus-navat ensin kiinni ja sitten maakaapelit. Mieluiten runkoon tai jos on litteä maakaapeli, jossa ei ole eristeitä, niin siihen.

        Muistettava vain, että antaa tyhjentyneen akun latautua hetken. Ei vaurioita silloin kumpaakaan autoa. Sitten voi kokeilla käynnistystä kaapelit kytkettyinä, mutta ei mitään puolen minuutin starttauksia, vaan muutaman sekunnin.

        Normaalistihan auto lähte käyntiin parin sekunnin starttauksen jälkeen

        http://tekniikkatalous.talentum.com/doc.te?f_id=593881


      • Niin....

      • autonostovaatimus
        Niin.... kirjoitti:

        Tietäisi kiertää kaukaa...jos ei kärsi antaa apuvirtaa

        sillä pitää kärsiä antaa apuvirtaa, heh.


      • monet avittanut
        enemmän kirjoitti:

        Mä luotan enemmän myyjän puheeseen, jolla oli kokemusta vuosien ajalta USEISTA hajonneista latureista ja hyvin useasti särkyneen laturin omistaja oli antanut apuvirtaa. Toki ohjekirja neuvoo apuvirran antamisen, mutta kannattaako, se on aivan eri asia. Onhan ohjekirjassa neuvottu, että renkaita pitäisi vaihtaa ristiin, jotta ne kuluu tasaisesti. Tuskimpa nastarengasta kannattaa vaihtaa ristiin (eri puolelle autoa, jolloin pyörimissuunta muuttuu)

        Laita vaan se rengas edestä taakse ja päinvastoin ilman mitään puolenvaihtoja niin homma pelittää. Luulisi tuon jokaisen ymmärtävän.
        Ei kai vaan laturin hajottajat antaneet autonsa olla käynnissä kun antoivat virtaa ?
        Saattaa silloin syntyä kovia kuormia laturille.
        Jos antaa vaan kaapeleilla akusta akkuun tai miinus akusta runkoon , niin ei se avustettavan auton sähkölaite tiedä, mistä se sähkö tulee. Lähtee käyntiin jos auto on muutoin kunnossa eikä kaapeli ole vain 4 mm2:n narut.


    • pers....le

      mutta kun on kiire ja ruiskukin voi hajota, naisautoilija totesi että EI VOI ANTAA KUN MIES EI OLE MUKANA mutta enhan pyytänytkään muuta kuin apuvirtaa....

    • Tiepalvelu hoitaa.

      Tuo virranmankuja ei takuulla osallistu kustannuksiin jos auttajan ajotietokone tai jokin muu elektronikkalaite vioittuu virtaa annettaessa. Hyväntekeväisyys voi koitua auttajalle kalliiksi, varsinkin jos kyseessä on uusi paljon elektroniikkaa sisältävä auto.

      Sitä varten on tiepalvelu, että he antavat virtaa tai muuta apua. Omaa uutta autoa ei kannata rikkoa sen takia, että persaukinen naapuri kantaa vanhaa kapaloitua akkuaan kuin, jeesus-lasta saunan ja parkkipaikan väliä, sen sijaan, että ostaisi uuden akun.

      • pers....le

        aika harvalla oli uutta autoa, eikä omakaan ole kun 5 vuotta vanha TDi Golf.

        jos esimerkiksi 90luvun alkupuolella valmistetulla opel vectralla ajeleva mies kieltäytyy antamasta apuvirtaa koska on kiire ja sitten alkaa selitellä että ruiskukin voi hajota, niin mistähän todella on kyse ?


      • Joo.

        Kannata naapurin kyllä tulla mitään muutakaan tuon jälkeen kyselemään jos virran antamisesta kieltäytyy.

        -voi alkaa naapurin lohkolämppärin piuha mystisesti irtoilemaan pakkasilla;)


      • Hans välimäki
        Joo. kirjoitti:

        Kannata naapurin kyllä tulla mitään muutakaan tuon jälkeen kyselemään jos virran antamisesta kieltäytyy.

        -voi alkaa naapurin lohkolämppärin piuha mystisesti irtoilemaan pakkasilla;)

        Alkaa sen joka niitä piuhoja nykii nenä alkaa vuotamaan mystisesti ja polvessa saattaa tuntua pientä kipua kävellessä.


    • ohjekirjasta

      ellei moottori käynnisty akun purkautumisen vuoksi, voidaan toisen auton akusta ottaa virtaa apukaapelien avulla. silloin tulee noudattaa seuraavia ohjeita:

      kummankin akun nimellisjänniteen pitää olla 12v. virtaa antava akku ei saa olla varauskyvyltään (AH) paljon purkautunutta akkua suurempi.

      autojen välillä ei saa olla sähköä johtavaa yhteyttä. muuten virta voi kulkea jo kun akkujen plusnavat yhdistetään.

      virtaa antavan auton moottori PIDETÄÄN KÄYNNISSÄ.

      älä yhdistä miinuskaapelia purkautuneen akun miinusnapaan.
      muuten voi kipinöinti sytyttää akusta virtaavan kaasun. vaan yhdistä käynnistettävän moottorin sylinterinlohkoon tai siinä kiinni olevaan metalliosaan.

      ellei moottori käynnisty 10 sekunnissa, keskeytä käynnistäminen ja toista se noin puolen minuutin kuluttua.

      kun moottori käy irrota apukaapelit päinvastaisessa järjestyksessä.

      • Focuisti

        Samantapainen ohje löytyy uuden Focuksen ohjekirjasta. Focuksessa on jopa maadoituskenkä lokasuojan päällä tätä tarkoitusta varten.

        Taitaisi olla myytinmurtajille töitä.


    • hevosmies

      Toyotan sähköt sulaa heti, kun menee kaapeleita kiinnittämään. Samoin Nissanin ja Rellun. Niin ja Mersun. Ja tietysti Audin/VW:n/Skodan/Seatin. Puhumattakaan Peugeot/Citroenista ja italialaisista. Ruotsalaiset kärähtää heti ja virtapiikki tuhoaa Opelin ja Fordin, Roverin ja Jaggen myös. Amerikkalaiset eivät kestä sitäkään vähää, eikä Lada. Korealaiset ovat huonoimpia tässä suhteessa. Hekoheko.

      • Kumit sulaa takaa

        Bemmarissa kestää joka paikka kaikkee. Omassa 316/325 E30:ssä apuvirtaa meni joka paikasta läpi miljaaardi kilovolttia ja tuhannen wattia kymmeniä kertoja ja kone kehräsi kuin 25 vuotta vanhan Mersun dieseli kylmäkäynnistyksen jälkeen sydäntalvella.


      • 24volttia

        Ei muuten kestä hevonenkaa lisävirtaa. Koitin joskus antaa Scania 142:sen akusta hevosen kasseille 24volttia mutta hevonen otti vain yhden voltin ja se siitä sitte.. Scanialla piti lähteä hakemaan maitoa.


    • urpo4

      mitä kärähtää jos vahingos kytkee kaapelit väärin.

    • taunouuu

      luultavasti kaapelin laittaja ja hänen hermot kun juopuneena häröilee silmät solmussa kaapeleita ja viimein polisiisetä tulee ja käräyttää

    • eimuuta.

      Ylläpitolaturi.

      • 16+18

        pojjaat löysi kuusi vuotta vanhan ketjun.


    • dagfadgfadgadf

      Kaikkia uusia autoja yhdistää se että niitä kannattaa ja täytyy tehdä välillä ylläpitolataus jotta akku säilyy hyvässä iskussa. Autokohtaisia rajoituksia voi olla apuvirran antamiseen yms. Mutta sieltä ohjekirjasta löytyy oikeat säännöt. Myyjien puheisiin ei kannata luottaa koska SE EI OLE TEHTAAN/Maahantuojan antama kirjallinen suositus. Toisinsanoen valmistaja kävelee myyjän sanan ylitse.

    • johtomies..

      mä en ainakaan ikinä muista missä järjestyksessä kaapelit
      kannattaa kytkeä :)

      • 2006.232

        Eikö teillä ole yöllä muuta tekemistä, kun kaivella ikivanhoja ketjuja?


      • cwcxww
        2006.232 kirjoitti:

        Eikö teillä ole yöllä muuta tekemistä, kun kaivella ikivanhoja ketjuja?

        Tuskin niitä' kukaan kaivelee, niitä tulee google haulla ja suoli24:n
        omalla haulla joihin sitten vastaillaan.


    • 35v-vanha

      Mitä väliä onko ketju päivän vai 6vuotta vanha? Ajankohtainen asia kun pakkaset kiristyy. Ainut vika että jokainen ihan hyväkin ketju pilataan "hyvällä" huumorilla ja muulla shaissella.

      • Kerran talveen

        Aivan, ei tämä aihe ole vanhentunut. Itse ainakin meinaan tänäkin talvena käyttää auton akun kerran Eberillä tyhjäksi :)

        Viimeksi tarvin virtaa kun kävimme vaimon kanssa kaupassa ja tytär jäi autoon odottamaan. No hänelle oli tullut kuuma, joten oli laittanut autoon virrat päälle jotta saa ikkunat auki, no se virta sitten jäli päälle, joka tarkoitti sitä että myös valot ja ilmastoinnin puhallin oli päällä. Arvatkaas oliko akku puolessa tunnissa tyhjä?

        Auttaisikohan jos laittaisi autoon jännitemittarin? Voisiko sen avaulla huomata milloin auton akku olisi syytä ladata, jos se on päässyt huonoon varaukseen pätkäajossa?


    • Kuukeli² 69

      Tänään annoin apuvirtaa frendille jonka megane sport -07 oli seissyt tallissa jo monta kuukautta, itelläni on volvo v50 driveE -10.

      Oma auto sammuksissa kaapelit kiini, annettii olla siin n.2min jonka jälkee frendi paino startti painiketta ja auto käynistyi kuin vanha morsian (huom. en pitäny autoani käynissä), kaapelit eivät lämmeneet ja kaikki toimi hyvi, frendin auto otti käynistysvirran mun akusta. Ajeltii siin 30min, mentii käymää kahvil ja auto starttas kui ei olis ollu mitään.

    • Vuoden 2006 asia

      Annoin vuonna 2006 niin paljon apuvirtaa, että olin aivan puhki koko mies. Kehuttiin että osaan antaa.

    • 256

      Herra nm "Vuoden 2006 asia" taitaa ajaa ihan eri menopelillä kuin autolla. Kyllä, nykyäänkin uusista autoista löytyy akku ja kyllä, Suomessa on edelleen pakkasta. Ketju on ihan asiallinen.

      Itellä löytyy -06 Laguna ja hyvin on vastaanottanut ja antanut apuvirtaa. Kerran pitkän seisomisen jälkeen kovilla pakkasilla pitänyt pyytää kaveria autollaan starttailemaan ja mitään ongelmia ei ole ollut (antava auto käynnissä startatessa). Kun itse olen virtaa antanut niin aina on ollut auto käynnissä ja muutama ylimääräinen kierros poljettuna.

      Akku on yhtä vanha kuin auto ja jaksaa kylmänä käynnistää kovillakin pakkasilla aktiivikäytössä edelleen.

    • Kysymys

      Jos akun nupit kytkee oikosulkuun, niin mikä osa kärähtää ja kärähtääkö varmasti?

    • autot käyntiin

      70 luvulla olin huoltoasemalla töissä, syksystä kevääseen, sama rulianssi joka aamu kun vähänkin oli pakkasta, puhelin soi joka päivä, tuutteko antamaan virtaa, ensin annettiin johtajan autosta, sitten hankittiin iso 24v käynnistysakku, sen kanssa mentiin käynnistämään, jopa 6v volkkareihin annettiin virtaa, ne pyöri sillä ilosesti, useimmat lähti käyntiin, loput hinattiin asemalle.
      kaapeleita kytkettiin miten sattui, ei siinä järjestystä kateltu, kunhan tulivat kiinni ja aina akkuihin, ei koskaan peltiin,
      väliin laitettiin ensin käynnistysakkuun ja sit paukautettiin kaapelit yhteen, katottiin onko virtaa, hyvin paukkui ja kipinöi, koskaan ei mikään auto särkyny sen takia, eikä akut, eikä hapot lennelly mihinkään,
      ja virtaa kun annettiin ehkä 5 krt/pv 6 kk vuodessa, eikös se tee 900 krt/v

      näissä uusissa autoissa on kuulemma tärkeää kun on elektroniikkaa, että käynnistys tehdään oikein, niinpä varmaan,
      mutta edelleenkään en ole vieläkään laittanut peltiin miinusta, mistä sitä maalaamatonta peltiä löydät, jollet jotain ruosteista koslaa,
      eipähän ole vaurioita tullut vaikka itsellä 2003 mallin auto, jolla joskus pitäny virtaa antaa ja aina auto käydessä, tottakai,
      että joskus nuo ohjeet aika liioiteltuja, käyttäköön ken haluaa

      • ABC apuvirta

        Niin MIKSI SEN VIRTAA ANTAVAN AUTON PITÄÄ KÄYDÄ? kyllä se virtaa antavan auton pelkkä akku riittää sen toisen auton käynnistykseen. ei se sen enempää virtaa syö kuin oman auton käynnistyskään.

        eikä varmasti hajoa mitään silloin kun virtaa antava auto on pysäytetty. muuten hajoaisi jokaisen käynnistyksen yhteydessä. ja kaapelit kiinni virtaa antavan auton akun napoihin.

        hajoamiset johtuu siitä että virtaa antava auto pidetään käynnissä ja pahimmillaan startataan sitä toista autoa minuuttitolkulla pitäen virtaa antavassa korkeita kierroskai jotta sataisiin viimeisetkin amppeerin rippeet generaattorista.

        silloin alkaa kaapelit lämpenemään, laturi käryää punaisena tuottaessaan nimellisvirtaa suurempaa latausta alijännitteiseen sähköjärjestelmään, sitten kun se viimein käynnistyy toinen auto niin sielläkin lähtee tuottamaan generaattori virtaa ja samalla katkeaa startin kuormitus eli pienen hetken kaksi laturia tuottaa täyttä virtaa eikä ole vastaavaa kuormaa jolloin tulee jännitepiikki ja käräyttää elektroniikka.

        eli voi tehdä niin että virtaa antava käy, kytketään kaapelit ja annetaan vaikka 5 min lataantua ja sitten sammutetaan virtaa antava, käynnistetään tyhjä akkuinen, puretaan kaapelit ja käynnistetään virtaa antava. niin ei hajoa mitään.


      • laddare
        ABC apuvirta kirjoitti:

        Niin MIKSI SEN VIRTAA ANTAVAN AUTON PITÄÄ KÄYDÄ? kyllä se virtaa antavan auton pelkkä akku riittää sen toisen auton käynnistykseen. ei se sen enempää virtaa syö kuin oman auton käynnistyskään.

        eikä varmasti hajoa mitään silloin kun virtaa antava auto on pysäytetty. muuten hajoaisi jokaisen käynnistyksen yhteydessä. ja kaapelit kiinni virtaa antavan auton akun napoihin.

        hajoamiset johtuu siitä että virtaa antava auto pidetään käynnissä ja pahimmillaan startataan sitä toista autoa minuuttitolkulla pitäen virtaa antavassa korkeita kierroskai jotta sataisiin viimeisetkin amppeerin rippeet generaattorista.

        silloin alkaa kaapelit lämpenemään, laturi käryää punaisena tuottaessaan nimellisvirtaa suurempaa latausta alijännitteiseen sähköjärjestelmään, sitten kun se viimein käynnistyy toinen auto niin sielläkin lähtee tuottamaan generaattori virtaa ja samalla katkeaa startin kuormitus eli pienen hetken kaksi laturia tuottaa täyttä virtaa eikä ole vastaavaa kuormaa jolloin tulee jännitepiikki ja käräyttää elektroniikka.

        eli voi tehdä niin että virtaa antava käy, kytketään kaapelit ja annetaan vaikka 5 min lataantua ja sitten sammutetaan virtaa antava, käynnistetään tyhjä akkuinen, puretaan kaapelit ja käynnistetään virtaa antava. niin ei hajoa mitään.

        Juuri noin !


      • kokemuksen kautta
        ABC apuvirta kirjoitti:

        Niin MIKSI SEN VIRTAA ANTAVAN AUTON PITÄÄ KÄYDÄ? kyllä se virtaa antavan auton pelkkä akku riittää sen toisen auton käynnistykseen. ei se sen enempää virtaa syö kuin oman auton käynnistyskään.

        eikä varmasti hajoa mitään silloin kun virtaa antava auto on pysäytetty. muuten hajoaisi jokaisen käynnistyksen yhteydessä. ja kaapelit kiinni virtaa antavan auton akun napoihin.

        hajoamiset johtuu siitä että virtaa antava auto pidetään käynnissä ja pahimmillaan startataan sitä toista autoa minuuttitolkulla pitäen virtaa antavassa korkeita kierroskai jotta sataisiin viimeisetkin amppeerin rippeet generaattorista.

        silloin alkaa kaapelit lämpenemään, laturi käryää punaisena tuottaessaan nimellisvirtaa suurempaa latausta alijännitteiseen sähköjärjestelmään, sitten kun se viimein käynnistyy toinen auto niin sielläkin lähtee tuottamaan generaattori virtaa ja samalla katkeaa startin kuormitus eli pienen hetken kaksi laturia tuottaa täyttä virtaa eikä ole vastaavaa kuormaa jolloin tulee jännitepiikki ja käräyttää elektroniikka.

        eli voi tehdä niin että virtaa antava käy, kytketään kaapelit ja annetaan vaikka 5 min lataantua ja sitten sammutetaan virtaa antava, käynnistetään tyhjä akkuinen, puretaan kaapelit ja käynnistetään virtaa antava. niin ei hajoa mitään.

        No miten sitten jos on vaikka kova pakkanen ja esimerkiksi hehkuvammainen vanha esikammiodiesel mikä ei tule ihan heti käyntiin lähtemään, sitten on ensin veivattu oma akku tyhjäksi ja apuvirralla jatketaan, meinaat että virtaa antava auto pitäisi sammuttaa ja startata sekin tyhjäksi?

        Aina olen antanut moottorin käydä virtaa antavassa korkeilla kierroksilla ja mitään ei ole hajonnut. Ei henkilöautoista eikä linja-autoista, vaikka pakkasen tullen kaapelit pitää kaivaa tallilla esiin melkein joka aamu, erityisesti maanantaisin viikonlopun jälkeen.

        Kyllä se virtaa antavassa täyttä tehoa tuottava laturi auttaa todella paljon starttauksessa. Jos apua tarvitsevassa on pieni bensakone joka lähtee muutaman sekunnin startilla käymään niin kyllähän se pelkällä akullakin käynnistyy.

        Mutta pitkää starttausta tarvitseva diesel niin ei tulisi mieleenkään koittaa ilman että virtaa antavan moottori käy.


    • ohuet kaapelit

      Normaalisti auto startatessa laturi ei kuormitu, jos paksuilla kaapeleilla antaa virtaa jollekin jäätyneelle v8 dieselille niin laturi voi kuormittua enemmän kuin on suunniteltu.
      En pidä mahdottomana että se menisi rikkikin.

      Lataisin autettavan akkua ensin käyntivirralla ja jos haluaisin pelata varmanpäälle niin starttaisin apuauto sammuksissa. Kuolleen akun lataaminen antaa lisää ampeereita startille. Mulla on huonot akut 24v järjestelmässä ja startin rele napsahti heikosti.
      Laitoin 12v akun rinnalle toiseen akkuun ja n. 20min päästä irroitin apuakun ja kokeilin starttia.
      Lähti käyntiin vaikka en olisi ikinä uskonut.

      Useamman kerran olen käynnistänyt lataamalla vuorotellen kumpaakin 24v järjestelmän akkua 12v apuakulla ja silloin käynnistyy varmasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe