Refluksi tauti, mikä ruokavalio

Lianha

Onko refluksi vaivaan olemassa ruokavaliota?
Olen itse huomannut että maidon pois jättäminen ruokavaliosta olisi auttanut.Olisiko muita ruoka-aineita joita olisi syytä varoa?

21

30066

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Itse kärsin samasta vaivasta ja olen antanut itseni ymmärtää lukemistani jutuista, että useiden pienten aterioiden syöminen on parempi kuin isojen annosten ahtaminen kerralla. Itse syön kyllä vain yhden lämpimän ruuan päivässä, joten se siitä teoriasta :)

Eri ihmisillä varmaan eri ruoka-aineet vaikuttaa eri tavalla, esim. suklaa, tomaatti, sitrushedelmät ja virvoitusjuomat voivat pahentaa oloa, samoin hyvin rasvaiset ruoat. Kannattaa testata ja tunnustella omaa oloa mikä tuntuu sopivan. Kuitenkaan mitään selkeää ruokavaliohoitoa ei ole olemassa, joten ainakaan minä en ole jättänyt mitään ruokavaliosta pois taudin takia, suklaatakin on pakko välillä syödä, edes vähän :)

Lääkäriltä sain ohjeeksi, että tupakoida ei kannata (löystyttää mahanporttia entisestään) eikä alkoholiakaan kannattaisi älyttömästi kiskoa. Itselle tämä ei ole ongelma kun en kumpaakaan käyttänyt ennen diagnoosiakaan. Ja tarpeen mukaan kannattaa tietty käyttää lääkkeitä oloa helpottamaan, auttaa enemmän kuin ruokavalion kanssa säätäminen.

• hyvä olo

Hei!

Kannattaa kokeilla veriryhmän mukaista ruokavaliota. Ensin pitää selvittää oma veriryhmä, jos sitä ei tiedä. Kirjastosta voi lanata D'Adamon kirjan aiheesta. Toimii hyvin minulla 0-tyypillä, jolle käy liha, kala, monet kasvikset ja vihannekset. Maitotuotteet ja vilja eivät taasen käy ollenkaan. Oppikaa terveellisestä ruokavaliosta läpi elämän. Sen eteen kannattaa nähdä vaivaa, lukemalla, etsimällä tietoa ja kokeilemalla itse. D'Adamon kirja on hyvä!

• ei sovi
        hyvä olo kirjoitti:

Hei!

Kannattaa kokeilla veriryhmän mukaista ruokavaliota. Ensin pitää selvittää oma veriryhmä, jos sitä ei tiedä. Kirjastosta voi lanata D'Adamon kirjan aiheesta. Toimii hyvin minulla 0-tyypillä, jolle käy liha, kala, monet kasvikset ja vihannekset. Maitotuotteet ja vilja eivät taasen käy ollenkaan. Oppikaa terveellisestä ruokavaliosta läpi elämän. Sen eteen kannattaa nähdä vaivaa, lukemalla, etsimällä tietoa ja kokeilemalla itse. D'Adamon kirja on hyvä!

Edellämainittujen lisäksi ylipäätään hyvin happamat asiat kannattaa jättää pois. Kahvia säännöstellen jos ollenkaan. Rasvaiset ruoat myös pahentavat usein oloa.

• Taina
        ei sovi kirjoitti:

Edellämainittujen lisäksi ylipäätään hyvin happamat asiat kannattaa jättää pois. Kahvia säännöstellen jos ollenkaan. Rasvaiset ruoat myös pahentavat usein oloa.

Mulla on refluksitauti epäily ja oon nyt välttänyt lääkärin mainitsemia ruoka-aineita muutaman viikon. Voiko refluksin kanssa ajatella voivansa piristää juhlia jollain alkoholilla vai onko ne täysin pannassa? Mikäköhän voisi olla tällainen juoma:) Onko joku tehokas lääke mitä otetaan tarvittaessa vai pitääkö koko ajan olla pidempikestoisella lääkekuurilla. Nyt mulla on menossa kuukauden Omeprazol-lääkekuuri. Kauan vaivat kestää, kun ne esim. väärästä ruoasta tulee?

• rhesus
        hyvä olo kirjoitti:

Hei!

Vuosia sitten kysyin verikokeen yhteydessä saisinko tietää veriryhmän. Vastaus oli, ettei niitä tietoja anneta, kun ei sillä tiedolla mitään tee.

Ne jotka käyvät verenluvutuksessa, saavat veriryhmänsä tietää rhesuksineen. Toista se on ihmisillä, jotka eivät voi esim. painon riittämättömyyden vuoksi luovuttaa verta tai muusta syystä.

• kokeilla

Mitkä ruoat sopivat ja mitkä eivät. Itselläni närästystä ja pahaoloa lisäävät mm.rasvaiset ruoat, alkoholi, hiilihappoiset juomat, suklaa, paprika, kahvi, voimakkaat mausteet, omena, minttu yms..

• jatkuva närästys

Hei,

Kuten varmaan olet voinut netistä lukea asiantuntijoiden neuvoja, niin ainakin kahvi ja sitrushedelmien välttäminen auttaa refluksitaudin oireiden vähenemiseen.Päätin itse lopettaa kahvinjuonnin kokonaan. Myös se, että ei syö illalla ennen nukkumaanmenoa auttaa asiaa.Reflukistaudin hoito vaatii itsekuria.

• kurkku07

Lista vakiovinkkejä, joita voipi kokeilla
        ruokavalion lisäksi ... vaikutuksia varten
        näitä tietenkin tarvii kokeilla pitkäaikaisesti
        (=viikkoja)

- sängyn pääty ylös kirjojen,puhelinluetteloiden avulla 10 -15 cm (nukkuminen yhtä valumista
        mutta pitää nesteet alhaalla), älä kohota
        pelkästään tyynyjen avulla, moottorisänkyjäkään
        ei toisissa tutkimuksissa suositeltu

- ei vaakatasoon ruoan jälkeen, syömisen ja
        nukkumaan menemisen väli 2-3 tuntia, toisilla
        jopa 4,

- vältä kumarteluita varsinkin ruoan jälkeen(kengiä laittaessa kyykisty, älä kumarru), ei tiukkoja vaatteita, jotka lisää painetta mahan alueella, älä harrasta liikuntaa pariin tuntiin
        syömisen jälkeen

- p-i-e-n-e-t annokset HITAASTI syöden (lue samalla tai näperrä jotain muuta jos mahdollista), varaa ruokailuun kunnolla aikaa
        (vaatii suunnittelua etukäteen), hidas syöminen pienentää myös röyhtäilyä, joka rasittaa turhaan sulkijalihaksia ja saattaa aiheuttaa takasinvirtausta

- ruokailu n. 5 krt päivässä pienin annoksin
        (julkisissa pakoissa syötäessä pieni määrä aiheuttaa lähes vakituisesti kommentit "otitpa vähäsen, sulla ei taida olla
        nälkä, oletko laihdutuskuurilla"), suunnittele
        etukäteen mitä ja missä syöt, pidä tarkkaa ruoka/kehopäiväkirjaa (huomioi röyhtäisyt, ruoan
        jälk. yskimiset/röhinät, vatsanväänteet, ilmavaivat ym)

-ei nesteitä ruoan kanssa jottei hapot laimennu
        (varsinkin jos jo syö Nexiumia ym.)

- syö mahdollisimman hienojakoista ruokaa,
        joka sulaa nopeammin (eli soseuta, muusaa, raasta, höyrytä)

- etsi kokeilemalla oma annoskokosi "kaasunaiheuttajista" (esim. pavut, kaalit, maitotuotteet), itsellä n. 50-75 gr kaalia
        ok, isompi määrä aiheuttaa röyhtäilyjä

- jos sulla on perinteistä närästystä, voit
        kokeilla eri aineilla, jos sulla on toista nk. "hiljaista
        refluksia" (eli happojen nousuja kurkun lähettyville), joka ei välttämättä tunnu samoilla
        oireilla ollenkaan (esim. pelkkä äänen käheys, pala kurkussa jne), ruokavalion laajentaminen
        on huomattavasti hankalampaa

- lisää tietoa (jos englanti sujuu) löytyy
        hyvin esim Amerikan Närästysyhdistyksestä
        (American Heartburn Alliance tai jotain) sekä
        muista vastaavista ulkomailta,
        englanninkielisiä julkaisuja alanärästyksestä googlaamalla "GERD"
        ja ylänärästyksestä "LPR" (=laryngophar... reflux)

- alussa "sääntöjä" tuntuu olevan miljoona, mutta niihin tottuu vähitellen ... toisilla vaikutusten
        näkymiseen menee aikaa (!!) joten kärsivällisyyttä
        ja voimia. Valitettavasti tauti suht yksilöllinen joten edelliset eivät toisilla tunnu mitenkään auttavan :-(

• näinkin

Refluksitauti olikin keliakian oire.

• löpinää...

No ei ole. Happo-emästaspaino on sekaisin ja ruokatorvi falskaa, nostaa siis sappinestteet kurkkuun. Keliakiassa puuttuu nukka ohutsuolesta.
        Aivan eri asia. Mikään ei nouse ohutsuolesta asti ylös vatsalaukun läpi. Kurkku07 tietää tän sairauden perusteet.
        Syitä tähän ei tarkalleen ottaen tiedetä, joillekkin se tulee joillekkin ei.
        Hoitona on lääkitys, ruoka pieninä annoksina, pystyasento ruokailun jälkeen ja neutraalit ruoat. Ei siihen kuole vaikka onkin inhottavaa.

• oireettomaksi

Voidaan hoitaa leikkauksella.

• Vieras

Itsellä paha refluksitauti ja närästys pitkään, kunnes muutin ruokavaliota. Jätin viljat, sokerin ja muut tärkkelykset pois. Viidessä päivässä olin oireeton. Mahahapot kävivät ylikierroksilla, kun saivat "sokereita". Minäkin luulin että rasva ja kahvinjuonti on syyllisiä, mutta toisin oli!

• Viikko ja kilo pois

Vastauksesi viittaa Antti Heikkilän ohjeisiin "vähähiilihyrdaattiseen" ruokavalioon ja ehkä vielä luomutuotteiden käyttämiseen erityisesti maitotuotteissa. Heikkilä myös kertoo mitä p**** meille syötetään teollisuuden markkinoimana ja lääkkeitä perään.

• oireen mukainen hoit

Tuo keliaakikko voi juoda nykyisin kahvia ja siideriäkin ja syö myös sokeria. Refluksi jäi siihen kun ruokavalio vaihdettiin keliakian mukaiseksi.

• no alcohol

Lopeta ryyppääminen. Oireet paranee heti.

• Uttes

Monella on perinöllinen palleatyrä. Siinä osa vatsakaklvosta nousee ylös ohi vatsan yläportin eli sulkijalihaksen. Tällöin sulkijalihas ei jaksa sulkea vatsaporttia ja estämään ylösvirtausta. Nykyisin leikkaushoitoa käytetään harvoin. Lääkkeet ovat kehittyneet esim. estämään haponkehitystä. Hoitamattomana tällainen tyräpohjainen refluksitauti aiheuttaa ruokatorven alaosan haavauman. Oireena on raju kipu rintalastan kohdalla ja seurauksena saattaa olla jatkuva tulehdus ja siitä johtuva anemia. Tällöin on hakeuduttava vatsan tähystykseen, jolloin tauti todentuu ja muutkin vatsan sairaudet selviävät. Kohdallani Nexium tabletit ovat kolmen kuukauden käytön jälkeen parantaneet haavat. Nyt kokeilen ruokavaliota eli niitä hyviä neuvoja, joita tällä palstalla on. Kuitenkin tärkeintä on jättää rasva ja suklaa pois ja tietenikin tupakka ja viina.

• helppo kokeilu

refruluksiin sopiva ruoka on kirnupiimä-j piimäkokkeli,ne eivät ärsytä vatsaa.aloita ensin käyttämällä pienillä annoksilla-ja nostaen parin viikon päästä jo 3.l.piimää-ja 3.l.kokkelia päivässä.
      kiinteänä ruokana et tarvi,kuin juustoa-ja lauantai makkaraa,kyllä tepsii.
      ajastaan n.vuoden päätä saat jo käyttää normaalia ruokaa-tai uusi se heti,jos oireet tulevat takaisin.

• HH

Suosittelen mahdollisimman puhdasta ruokaa, luomuna mahd. paljon. Itselläni tämä on ainakin auttanut. Esim. tavallista suklaata en kovin paljoa pysty kerralla syömään, mutta tumman luomusuklaan kanssa ei ongelmaa.

Alkoholi on ihan kirosana. Nyt olen huomannut, että juon paljon luomu kevytmaitoa ennen ja jälkeen, niin se vähän auttaa, mutta mielummin jätän koko alkoholin pois, koska pahentaa tilannetta. Kaikki joilla refluksiepäily tai jo todettu, niin jättäkää nyt ihmeessä tupakka ensimmäisenä pois.

Tsemppiä kaikille kohtalontovereille! Ei oo kiva tauti, mutta ruokavaliolla 99%:n vaikutus

• VauvA OKSENTAJA

Mulla on ollu refluksi vauvasta asti,oon 13wee ja oon aina ollu alipainonen sen takia, mulla tulee piimä ja maitoituotteet helposti ylös, ja oksentelen koulussaki joskus:P jos syön liikaa oksennan.

• Oinas2

Ei kannata hötkyillä. Minulla reflux on ollut kurissa kahdeksan vuotta Nexmiunin avulla,mutta nyt yllättäen palasi,yskä on inhottava ja kokoaikainen,pala kurkussa, ei ruokavalio paljon auta,mutta lääkekkään ei nyt auta,syön kaksinkertaisia annoksia,ja ruokatorvi tulehtui ja se saamarin yskä palasi. Taas uusi käynti lääkärille,josko on uusia lääkkeitä keksitty. Muuta vaivaa ei ole kuin ruokatorven tulehdus ja piinaava yskä.
      Godesan yskänlääke alkuun auttoi heti,mutta nyt on taas alkulähteissä. Tsemppiä muille sairastuneille.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      81
      3065
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1746
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      83
      1596
    4. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      137
      1452
    5. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      65
      1438
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      157
      1344
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      159
      1273
    8. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      82
      1217
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      98
      1207
    10. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      83
      1192
    Aihe