Meneekö usko kaiken edelle?

Haluaisin kysyä palstan uskovaisilta seuraavaa:

Minulle on jäänyt hyvin selkeä käsitys joka iskostui päähäni "uskovaisena" ollessani, että tosiuskovaisen elämän ehdottomasti tärkeimmän asian kuuluu olla usko.

Onko siis edelleenkin vallalla käsitys, että rakkauden Jeesukseen pitäisi uskovaisen elämässä mennä KAIKEN muun edelle. Uskovaisen pitäisi siis rakastaa Jeesusta jopa enemmän kuin puolisoaan ja lapsiaan?

Ja jos näin on, niin miten tämä kuvio vaikuttaa uskovaisen elämään, hänen suhteeseensa erityisesti perheenjäseniinsä, kaikista lähimpiinsä?

6

321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terjaliini

Matt. 22:37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.
      38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
      39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
      40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."

Ehkäpä tämä selventää. Ihmisiä rakastetaan, mutta tekoja voimme vihata!

• ... kysymykseni koski erityisesti suhdetta perheeseen. Ja siinä kuviossa raamattu selvästi osoittaa että kunnon uskovaisen arvomaailmassa Jeesuksen seuraamisen pitäisi mennä kaiken edelle.

Eikö Jeesus itse sano raamatussa että kunnon uskovaisen pitäisi luopua kaikesta, jopa perheestään ja lähteä seuraamaan häntä!

• terjaliini
        PakanaF kirjoitti:

... kysymykseni koski erityisesti suhdetta perheeseen. Ja siinä kuviossa raamattu selvästi osoittaa että kunnon uskovaisen arvomaailmassa Jeesuksen seuraamisen pitäisi mennä kaiken edelle.

Eikö Jeesus itse sano raamatussa että kunnon uskovaisen pitäisi luopua kaikesta, jopa perheestään ja lähteä seuraamaan häntä!

sanoa ja Jeesuksen seuraamista ei saa estää mikään. Mutta Paavali opettaa esim.
        1. Korinttolaiskirje 7:12 Sitten sanon vielä, en Herran sanana vaan omanani: Jos jollakin veljellä on vaimo, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, miehen ei pidä jättää häntä.
        13 Ja jos uskovalla naisella on aviomies, joka ei usko, ja tämä suostuu asumaan hänen kanssaan, vaimon ei pidä jättää miestään.
        14 Mies, joka ei usko, on uskovan vaimonsa pyhittämä, ja vaimo, joka ei usko, on uskovan miehensä pyhittämä. Muutenhan teidän lapsenne olisivat epäpuhtaita; nyt he kuitenkin ovat pyhiä.
        15 Mutta jos se puoliso, joka ei usko, tahtoo erota, niin erotkoon. Uskovaa veljeä tai sisarta ei tällaisessa tapauksessa sido mikään pakko. Jumala on kutsunut teidät elämään rauhassa.

Raamattua tulee lukea kokonaisuutena. Kun siellä sanotaan, että Jeesuksen tähden on kaikki muu heitettävä, se tarkoittaa, että ei saa olla estettä seurata Jeesusta. Me emme hylkää läheisiämme ja perhettä, mutta meidän ratkaisun takia voi perhe hyljätä meidät tai ainakaan he eivät hyväksy ratkaisujamme. Sinä pyrit elämään sovussa ja välttämään riitoja, jos se vain on mahdollista. Ykkösenä on Kristus. Itse jouduin pähkäilemään aikoinaan asian kanssa. Tein ratkaisuni ja odottelin miestäni. Nyt me kaikki olemme uskossa, enkä ketään ole käännyttänyt. Vanhempani ja sisarukseni eivät hyväksy ratkaisuani ja lastenlasten "kastamattomuus" on heitä askarruttanut, mutta hyvin pyyhkii, kun muistaa agape-rakkauden virrata Jumalasta kauttani läheisiini.

• joku vaan

Mitä tarkoittaa Jeesuksen rakastaminen. Se tarkoittaa ihmisten rakastamista! Rakasta siis vaimoasi ja lapsiasi, niin rakastat silloin Jeesusta!

• Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun rakkaus Jeesukseen on kasvanut, samalla on kasvanut rakkaus lähimmäiseen. Tunnen rakkautta jopa ihmisiin, joita ennen olin saattanut vihata. Ihmeellistä huomata miten uskossa kasvaminen on vaikuttanut positiivisesti ihmissuhteisiin.

Eli kuten Terjaliini kirjoittikin, uskovan tulee rakastaa Jumalaa täydestä sydämestä ja lähimmäistä kuin itseään. Rakkaus Jumalaan ei ole koskaan pois rakkaudesta lähimmäiseen, vaan päin vastoin.

• Jos jossain on niin että rakkaus Jeesukseen ei mene muun edelle niin se porukka/henkilö on hakoteillä.
      Kyllä pitää rakastaa enemmän kuin puolisoaan tai lapsiaan.
      Minulla ei tällä haavaa ole lapsia eikä aviopuolisoa mutta vanhemmat on ja rakastan Kristusta enemmän kuin heitä.

Miten vaikuttaa siten, että jos heiltä tulee neuvo ja Kristukselta toinen niin kuuntelen Kristusta, pidän tärkeimpänä asiana elämässäni sitä että voin olla Kristuksen kanssa tekemisissä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      67
      7560
    2. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      242
      6468
    3. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      87
      4624
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      109
      3838
    5. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      67
      3141
    6. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2976
    7. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      129
      2672
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      34
      2118
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1957
    10. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      259
      1892
    Aihe