Miksi palvotte pahaa?

Ajatuskulku

Tuolla toisella palstalla törmäsimme tällaiseen ajatuskulkuun joka osoittaa teidän palvovan pahaa. Kukaan ei siellä löytänyt siitä vikaa, löytäisitteköhän te. Toisaalta, ketään ei saatu ajattelemaan edes sitä mitä te palvotte, saataisiinkohan täällä aikaiseksi jotain liikettä aivoissa?

Eli:
-jumala on kaikkivaltias
-maailmassa on pahuutta
-sinä palvot jumalaa

Tästähän edellinen väitökseni seuraa. Maailmassa on pahuutta jota kaikkivaltias jumala ei poista -> hän sallii sen olla. Sinä palvot jumalaa -> pidät hänen tekojaan ja tapojaan hyvinä juttuina -> pidät pahuuden olemassaoloa (tai ainakin sen sallimista) hyvänä juttuna.

14

688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paha poistetaan aikanaan tämän maailman loputtua mutta sitä ennen on ihmisten aika elää valintojensa kanssa.

• Sallitaan

Mutta miksi sinä palvot heppua joka sallii pahaa tapahtuvan? Sallii pikkulastenkin kuolla ja ja sotien olla käynnissä kun yhdellä käden heilautuksella kaikilla olisi mukavaa?

Sinä olet vähän kuin avunantaja rikokseen nyt tässä.

• OUmy God
        Sallitaan kirjoitti:

Mutta miksi sinä palvot heppua joka sallii pahaa tapahtuvan? Sallii pikkulastenkin kuolla ja ja sotien olla käynnissä kun yhdellä käden heilautuksella kaikilla olisi mukavaa?

Sinä olet vähän kuin avunantaja rikokseen nyt tässä.

Jos minä olisin jumala ja toiset marisis mulle et haluan hyvää hyvää hyvää, haluaa pois pahan. Olisin minäkin jo sen aikoja sitten jättänyt sen työn. Ei marisijoita jaksa kuunnella jokka haluaa aina jotain. Eikä se jumalakaan voi antaa mitään sellaista mitä se ei jaksa, onhan se jo hirveeeeän vanha niin vanhaa ukkoa vielä jaksatte kiusata.

Jättäkää se vanhus rauhaan, se haluaa elää rauhassa. Mitä sitten vaikka loikin meidät maapallolle huvikseen ajankuluks. Niin minäkin olisin tehnyt jos mullakin tekeminen loppuisi. Se on vähän kuin tamagotchi mutta se vain seuraa vierestä mitä tapahtuu.

Ei siinä muu auta teidän kuin jättää vanhus rauhaan ja lopettakaa ikuinen marina. Se voi teidän takia lopettaa työn ja saada sydänkohtauksen ja kuolla.

Se joka tekee toiselle pahaa on se paha. Ja mitäs pahaa jumala on sitten tehnyt. Mehän pahaa kylvetään maanpäällä. Ei jumala vaan me me me me me. Ihmiset on niin alkeellista lajia ettei se tajua rauhaa. Silti osa meistä yrittää valistaa jumalan sanalla kun uskotte siihen täydellä voimalla niin ette tee pahaa. No ei se uskokaan auta etteikö tekis pahaa. Ja elämäkin olisi tylsempää kun pitäisi varoa ihmisiä että ne tekis jotain, kuolis aikasemminkin tylsyyteen.

Jotku ovat sitten ottaneet kannan että auttamalla muut pärjää, namibia ja muut niin sielläkään niille ei tarjota kuin pahanmakuista velliä. Eikö meillä ole niillekkään mitään tarjottavaa. Ei auttaminenkaan auta jos ei ole oikein mitään tarjottavaa. Vellit ja pullat ei auta.

Miksi siis kiusata vanhaa ukkia, joka heitti hiidenkiven maapallolle, lol komeetta.
        Ja mitäs jos se jumala onkin niin perskuleen ruman näkönen paljastaessaan oman oikean muodon, niin uskotteko enää sen jälkeen jumalaan, vai muuttuuko se sitten piruksi sen jälkeen??? Tahtoo kysyä.

• Sisiliskon sisko
        OUmy God kirjoitti:

Jos minä olisin jumala ja toiset marisis mulle et haluan hyvää hyvää hyvää, haluaa pois pahan. Olisin minäkin jo sen aikoja sitten jättänyt sen työn. Ei marisijoita jaksa kuunnella jokka haluaa aina jotain. Eikä se jumalakaan voi antaa mitään sellaista mitä se ei jaksa, onhan se jo hirveeeeän vanha niin vanhaa ukkoa vielä jaksatte kiusata.

Jättäkää se vanhus rauhaan, se haluaa elää rauhassa. Mitä sitten vaikka loikin meidät maapallolle huvikseen ajankuluks. Niin minäkin olisin tehnyt jos mullakin tekeminen loppuisi. Se on vähän kuin tamagotchi mutta se vain seuraa vierestä mitä tapahtuu.

Ei siinä muu auta teidän kuin jättää vanhus rauhaan ja lopettakaa ikuinen marina. Se voi teidän takia lopettaa työn ja saada sydänkohtauksen ja kuolla.

Se joka tekee toiselle pahaa on se paha. Ja mitäs pahaa jumala on sitten tehnyt. Mehän pahaa kylvetään maanpäällä. Ei jumala vaan me me me me me. Ihmiset on niin alkeellista lajia ettei se tajua rauhaa. Silti osa meistä yrittää valistaa jumalan sanalla kun uskotte siihen täydellä voimalla niin ette tee pahaa. No ei se uskokaan auta etteikö tekis pahaa. Ja elämäkin olisi tylsempää kun pitäisi varoa ihmisiä että ne tekis jotain, kuolis aikasemminkin tylsyyteen.

Jotku ovat sitten ottaneet kannan että auttamalla muut pärjää, namibia ja muut niin sielläkään niille ei tarjota kuin pahanmakuista velliä. Eikö meillä ole niillekkään mitään tarjottavaa. Ei auttaminenkaan auta jos ei ole oikein mitään tarjottavaa. Vellit ja pullat ei auta.

Miksi siis kiusata vanhaa ukkia, joka heitti hiidenkiven maapallolle, lol komeetta.
        Ja mitäs jos se jumala onkin niin perskuleen ruman näkönen paljastaessaan oman oikean muodon, niin uskotteko enää sen jälkeen jumalaan, vai muuttuuko se sitten piruksi sen jälkeen??? Tahtoo kysyä.

> Eikä se jumalakaan voi antaa mitään sellaista mitä se ei jaksa

Jumala on kaikkivoipa, eli kaikkijaksava.

> onhan se jo hirveeeeän vanha

Iätönhän tuon kai pitäisi olla?

> Mehän pahaa kylvetään maanpäällä. Ei jumala vaan me

Jumala kuitenkin sallii tämän pahan eikä estä meitä tekemästä sitä, eikö?

• Minä vaan

Lue sellainen kirja kuin Enkelit ja Demonit, Brownia... Siltä Da Vinci koodi kirjailijalta... Siinä sanotaan aika hyvin miksi maailmassa on pahaa, en jaksa tähän kopsata :D

• Kirjoita

> Siinä sanotaan aika hyvin miksi maailmassa on pahaa, en jaksa tähän kopsata

No kirjoita edes tiivistelmä kun noin hyvin vielä muistissa on?

• minä vaan
        Kirjoita kirjoitti:

> Siinä sanotaan aika hyvin miksi maailmassa on pahaa, en jaksa tähän kopsata

No kirjoita edes tiivistelmä kun noin hyvin vielä muistissa on?

Eli lyhesti käyty keskustelu kirjasta.

Väite siis oli: Jos maailmassa on pahaa niin eikö Jumala ole kykenemätön estämään pahaa tai sitten välinpitämätön ja kykenevä

johon aloittaa paavin kamreeri...

Onko sinulla lapsia?
        Ei signore
        Jos sinulla olisi lapsi, rakastaisitko häntä?
        Rakastaisin.
        Haluaisitko suojella häntä kaikelta ja yrittäisitkö?
        Yrittäisin.
        Antaisitko hänen rullalautailla?
        Antaisin. Mutta antaisin ensin ohjeita ettei hän loukkaantuisi.
        Entä jos hän silti loukkaisi itsensä?
        Oppisi ainakin varomaan.
        Eli annan hänen rullalautailla vaikka hän voi satuttaa itsensä? Varustat hänet vain muutamalla neuvolla ja ´päästät menemään?
        Juuri niin, sillä kipu kuuluu kasvamiseen
        Aivan.

Eli tuossa on siis se idea...

• Lyhennyksestä
        minä vaan kirjoitti:

Eli lyhesti käyty keskustelu kirjasta.

Väite siis oli: Jos maailmassa on pahaa niin eikö Jumala ole kykenemätön estämään pahaa tai sitten välinpitämätön ja kykenevä

johon aloittaa paavin kamreeri...

Onko sinulla lapsia?
        Ei signore
        Jos sinulla olisi lapsi, rakastaisitko häntä?
        Rakastaisin.
        Haluaisitko suojella häntä kaikelta ja yrittäisitkö?
        Yrittäisin.
        Antaisitko hänen rullalautailla?
        Antaisin. Mutta antaisin ensin ohjeita ettei hän loukkaantuisi.
        Entä jos hän silti loukkaisi itsensä?
        Oppisi ainakin varomaan.
        Eli annan hänen rullalautailla vaikka hän voi satuttaa itsensä? Varustat hänet vain muutamalla neuvolla ja ´päästät menemään?
        Juuri niin, sillä kipu kuuluu kasvamiseen
        Aivan.

Eli tuossa on siis se idea...

Kiitos kun viitsit lyhentää.

> Juuri niin, sillä kipu kuuluu kasvamiseen

Täytyy kuitenkin mielestäni ihmetellä miten se auttaa ihmistä kasvamaan jos tämä vaikka saa syövän? Tai joutuu hakatuksi, niin että imeskelee pari kuukautta pillillä ruokaa kun naama on täysin tohjona? Täytyykin tällöinkin todeta että "no, opit ainakin varomaan"? Tosin se syöpäpotilas ei ainakaan voi "varoa" mitenkään syövän saantia.

Nämäkin jumala pystyisi estämään ja mielestäni nämä ovat melko kaukana sellaisesta "rapatessa roiskuu" jutusta. Varmaan yksikään rakastava isä ei antaisi lapselleen näin käydä vaikka kuinka "kipu kuuluu kasvamiseen".

• Minä vaan
        Lyhennyksestä kirjoitti:

Kiitos kun viitsit lyhentää.

> Juuri niin, sillä kipu kuuluu kasvamiseen

Täytyy kuitenkin mielestäni ihmetellä miten se auttaa ihmistä kasvamaan jos tämä vaikka saa syövän? Tai joutuu hakatuksi, niin että imeskelee pari kuukautta pillillä ruokaa kun naama on täysin tohjona? Täytyykin tällöinkin todeta että "no, opit ainakin varomaan"? Tosin se syöpäpotilas ei ainakaan voi "varoa" mitenkään syövän saantia.

Nämäkin jumala pystyisi estämään ja mielestäni nämä ovat melko kaukana sellaisesta "rapatessa roiskuu" jutusta. Varmaan yksikään rakastava isä ei antaisi lapselleen näin käydä vaikka kuinka "kipu kuuluu kasvamiseen".

Siinä olet oikeassa että maailmassa tapahtuu paljon asioita joille ei ole mitään oikeutusta. Miksi joku kuolee syöpään, miksi toinen hakataan, miksei Jumala tee mitään?

Nuo ovat kysymyksiä joiden kanssa itsekin uskovaisena joudun kamppailemaan. Miksi juuri minun läheisistäni on viime vuosina kuollut monia, sairastunut alcheimeriin jne. Miksi juuri minun perheeni kohtaa tämän?

Itse olen päätynyt siihen tulokseen että vaikka moni asia on ihmisen aiheuttamaa (miksi Jumala antoi vapaan tahdon eikä vain tahtoa tehdä hyvää?) mutta syöpä taas on tauti muiden joukossa jonka saa kuka tahansa iästä ja tavoista riippumatta. Mietin joskus että olisiko maapallolla varoja elättää kaikki ihmiset jos taudit eivät verottaisi? Jos nyt jo on nälkää ja juomavedestä pulaa, niin olisiko ilman tauteja kaikille ruokaa ja vettä?

Eli onko sittenkin niin että tautien tarkoitus on vain pitää ihmispopulaatio hieman pienempänä?

Tämähän on täysin vielä tieteellinen kysymys. Miksi on tauteja, mikä niiden tarkoitus on?

• Ketju
        Minä vaan kirjoitti:

Siinä olet oikeassa että maailmassa tapahtuu paljon asioita joille ei ole mitään oikeutusta. Miksi joku kuolee syöpään, miksi toinen hakataan, miksei Jumala tee mitään?

Nuo ovat kysymyksiä joiden kanssa itsekin uskovaisena joudun kamppailemaan. Miksi juuri minun läheisistäni on viime vuosina kuollut monia, sairastunut alcheimeriin jne. Miksi juuri minun perheeni kohtaa tämän?

Itse olen päätynyt siihen tulokseen että vaikka moni asia on ihmisen aiheuttamaa (miksi Jumala antoi vapaan tahdon eikä vain tahtoa tehdä hyvää?) mutta syöpä taas on tauti muiden joukossa jonka saa kuka tahansa iästä ja tavoista riippumatta. Mietin joskus että olisiko maapallolla varoja elättää kaikki ihmiset jos taudit eivät verottaisi? Jos nyt jo on nälkää ja juomavedestä pulaa, niin olisiko ilman tauteja kaikille ruokaa ja vettä?

Eli onko sittenkin niin että tautien tarkoitus on vain pitää ihmispopulaatio hieman pienempänä?

Tämähän on täysin vielä tieteellinen kysymys. Miksi on tauteja, mikä niiden tarkoitus on?

> Miksi on tauteja, mikä niiden tarkoitus on?

Ei taudeilla ole mitään tarkoitusta. Ei sen enempää kuin vaikka kivellä. Se vain on. Taudinaiheuttajillakaan ei ole muuta tarkoitusta kuin "lisääntyä ja täyttää maa".

Alkuperäinen ajatusketju kuitenkin päätyi siihen että sinäkin tuet pahaa. Eli niin että jumala sallii nämäkin taudit ja sinä tuet jumalaa, joten sinä tuet pahan sallimista, jollet peräti pahaa itsessään. Miten tähän kommentoisit?

• Sami R
        Ketju kirjoitti:

> Miksi on tauteja, mikä niiden tarkoitus on?

Ei taudeilla ole mitään tarkoitusta. Ei sen enempää kuin vaikka kivellä. Se vain on. Taudinaiheuttajillakaan ei ole muuta tarkoitusta kuin "lisääntyä ja täyttää maa".

Alkuperäinen ajatusketju kuitenkin päätyi siihen että sinäkin tuet pahaa. Eli niin että jumala sallii nämäkin taudit ja sinä tuet jumalaa, joten sinä tuet pahan sallimista, jollet peräti pahaa itsessään. Miten tähän kommentoisit?

Siis ihminenhän itse lankesi syntiin, jos näin ei olisi käynyt, eläisivät ihmiset Paratiisissa. Jumala tahtoo että ihmiset ymmärtävät tehneensä väärin ja palaisivat hänen luoksensa, Jumalahan antoi oman Poikansakin jotta me käsittäisimme miten Hän rakastaa meitä ihmisiä. Ja kaikki taudit ja maanjäristykset ym. ovat Jumalan vitsauksia ja puhetta, jotta ajattelisimme näitä asioita ja etsisimme totuutta.

• Noxi
        Sami R kirjoitti:

Siis ihminenhän itse lankesi syntiin, jos näin ei olisi käynyt, eläisivät ihmiset Paratiisissa. Jumala tahtoo että ihmiset ymmärtävät tehneensä väärin ja palaisivat hänen luoksensa, Jumalahan antoi oman Poikansakin jotta me käsittäisimme miten Hän rakastaa meitä ihmisiä. Ja kaikki taudit ja maanjäristykset ym. ovat Jumalan vitsauksia ja puhetta, jotta ajattelisimme näitä asioita ja etsisimme totuutta.

> Siis ihminenhän itse lankesi syntiin, jos näin ei olisi käynyt, eläisivät ihmiset Paratiisissa

Niin, tämän lankeamisenkin jumala tiesi tapahtuvan. Onhan hän sentään kaikkivaltias.

> Jumalahan antoi oman Poikansakin jotta me käsittäisimme miten Hän rakastaa meitä ihmisiä.

Minä olisin mieluummin ottanut maailman ilman pahuutta. Hänhän olisi kyennyt sen tekemään ihan hyvin.

> Jumalan vitsauksia ja puhetta, jotta ajattelisimme näitä asioita ja etsisimme totuutta.

Eli jumala tappaa pikkulapsia vain jotta me katuisimme? Aika ns. vittumainen heppu. Tulisiko hänenkin katua näitä tappamisiaan?

• Jon
        Noxi kirjoitti:

> Siis ihminenhän itse lankesi syntiin, jos näin ei olisi käynyt, eläisivät ihmiset Paratiisissa

Niin, tämän lankeamisenkin jumala tiesi tapahtuvan. Onhan hän sentään kaikkivaltias.

> Jumalahan antoi oman Poikansakin jotta me käsittäisimme miten Hän rakastaa meitä ihmisiä.

Minä olisin mieluummin ottanut maailman ilman pahuutta. Hänhän olisi kyennyt sen tekemään ihan hyvin.

> Jumalan vitsauksia ja puhetta, jotta ajattelisimme näitä asioita ja etsisimme totuutta.

Eli jumala tappaa pikkulapsia vain jotta me katuisimme? Aika ns. vittumainen heppu. Tulisiko hänenkin katua näitä tappamisiaan?

Minun on nyt pakko avata suuni:

Mitä me olemme syyttämään Herraa siitä että ihmiset kuolevat? Hän antaa elämän, ja Hän ottaa sen pois kun tahtoo. Mitä me valitamme siitä että lapsia kuolee? He menevät Herran luo, niinkuin kaikki jotka kuolevat.

On naurettavaa inistä jostain tuollaisista asioista.

Koska Herra on hyvä ja täydellinen, pahuus on siis Häntä vastaan rikkomista, tottelemattomuutta ym.

Poikansa tähden hän antaa synnit anteeksi niille, jotka ottavat hänet vastaan.

• Ehkä mielestäsi
        Jon kirjoitti:

Minun on nyt pakko avata suuni:

Mitä me olemme syyttämään Herraa siitä että ihmiset kuolevat? Hän antaa elämän, ja Hän ottaa sen pois kun tahtoo. Mitä me valitamme siitä että lapsia kuolee? He menevät Herran luo, niinkuin kaikki jotka kuolevat.

On naurettavaa inistä jostain tuollaisista asioista.

Koska Herra on hyvä ja täydellinen, pahuus on siis Häntä vastaan rikkomista, tottelemattomuutta ym.

Poikansa tähden hän antaa synnit anteeksi niille, jotka ottavat hänet vastaan.

> Mitä me olemme syyttämään Herraa siitä että ihmiset kuolevat?

No eikös meillä ole vapaa tahto? Emmekö silloin voi kyseenalaistaa jumalan toimet kun kerran selvää on ettei hän tee asioista niin helppoja kuin voisi. Vittumaisuuttaan ilmeisesti.

> He menevät Herran luo, niinkuin kaikki jotka kuolevat.

Mihinkäs se vanha kunnon pelottelukoneisto, eli helvetti, meni?

> Koska Herra on hyvä ja täydellinen

Miksi sanot näin? Ei jumala ole lähellekään niin hyvä ja täydellinen kun voisi. Hän _voisi_ poistaa maailmasta kaiken pahan jos haluaisi. Hän _voisi_ päästää ihmiset taivaaseen suoraan ja kaikilla _olisi_ kivaa, mutta hän mieluummin vittuilee ja antaa meidän ensin hortoilla maan päällä.

Onkos sinulla muuten tuohon aloitusviestin ajatuskulkuun jotain sanottavaa vai jatkatko saarnaamista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saisinpa halata sinua joka päivä

ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a
      Ikävä
      67
      7560
    2. Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?

Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�
      Ikävä
      242
      6468
    3. Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä

SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,
      Maailman menoa
      87
      4624
    4. Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki

Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K
      Maailman menoa
      109
      3838
    5. Eikö tunnukin kamalalta, kun en

anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut
      Ikävä
      67
      3141
    6. Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin

Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii
      Maailman menoa
      74
      2976
    7. Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne

Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja
      Maailman menoa
      129
      2672
    8. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      34
      2118
    9. Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"

Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan
      Maailman menoa
      62
      1957
    10. Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä

Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii
      Maailman menoa
      259
      1892
    Aihe