Aina kun teen jauheliasta jotain niin minun tulee ylitsepääsemätön himo syödä raakaa jauhelihaa. Haluaisin pistellä poskeen koko 400g:n rasian. Kuitenkin kesken herkuttelun muistuvat mieleeni äidin kiellot raakaan jauhelihaan liittyen. Onko siis raa'an jauhelihan syömisestä jotain haitaa??
raakaa jauhelihaa?
12
2871
Vastaukset
- sanoa
VOIKO siitä olla haittaa. Itse olen syönyt paljon raakaa paistijauhelihaa, jopa sen 400g. Eipä siitä ole haittaa ollut. 100% tuoreudesta kannattaa tietysti pitää kiinni, eli syöt sen samana päivänä etkä osta mitään "viimeinen käyttöpäivä tänään" lihaa.
- haitaa mutta riskejä
voi olla. Esim. tartarpihvi on rakaa lihaa, se toki tehdään kokolihasta kahdella veitsellä leikaten juuri ennen syömistä. Jauhelihan raakana syönnin riskit liittyvät lihan puhtauteen. Jauheliha on hyvä alusta bakteeritoiminnalle. Jos liha on tuoretta vastikää jauhettua nautaa ei syömiselle ole estettä, porsaanlihassa on aikanaan ollut trikiiniriski, mitä Suomessa ei sikaloissa kylläkään ole. Mikäli nyt osaa tunnistaa lihan tuoreuden ei käytännössä tuossa mitään estettä ole. Minä jauhan lihat aina itse, ja usein teen pienen herkun, eli laitan raakaliha leivän.
- Yök
Juu, mutta ootteko ottanu huomioon matojen saannin kun syötte raakaa lihaa..taitaapi olla päässä vikaa. Hyi Saatana(lapa,heisi ym)!!! Haloo!
- lihaa
Yök kirjoitti:
Juu, mutta ootteko ottanu huomioon matojen saannin kun syötte raakaa lihaa..taitaapi olla päässä vikaa. Hyi Saatana(lapa,heisi ym)!!! Haloo!
Matoja lihassa ja vielä lapa- ja heisimatoja? Minkähänlaisessa lihassa ne teiollä päin asustelevat? Olisi kiva tietää.
- kuullut
raakapihvistä?Sivistyneessä maailmassa se on vaikka kuinka tavallinen ruoka.Itse joskus laitan tekemällä jauhelihataikinan sipulin,suolan ja valkopippurin kanssa.Keltasipulin voi joko hakata sekaan tai leikata vain pihvin viereen.Pihvin keskelle monttu ja siihen munan keltuainen.En tidä voisko jauhelihasta saada sen parempaa.Sitruunastakaan ei ole haittaa.
Bakteerien tuottamista epämukavuuksista ei pääse eroon niitä vältellen.Oman tulevaisuutemme takia niihin on paras määrätyssä mittakaavassa totutella ennenkuin se on auttamattomasti liian myöhäistä.Sillä suvulla joka niitä fanaattisesti välttelee ei ole tulevaisuutta jos ei saa avuksi toista suvunjatkajaosapuolta jostakin järkevämmin ajattelevasta.
Kaksi bakteerikauhuista suvunjatkajaa on huono yhdistelmä.Tietenkin on paras ainakin aloittaa vähän pienemmällä paketilla kuin tuo mainitsemasi. - Mene Japaniin
Siellä syödään länsimaisen lintuhysterian keskellä raa`asta kananlihasta tehtyä tartaria...
- zaatar
Voit valmistaa raakoja kibbepyöryköitä libanonilaiseen tabaan:
http://cyberbuzz.gatech.edu/lebanon/food/kibbeh.htm
http://www.fabulousfoods.com/recipes/main/lamb/kibbehnayee.html- huono englanti
Siis mitä noi Kibbepöyrykät ovat ?? Entä onko kebab liha nautaa vai lammasta ?? Kummasta se valmistetaan. Kertoisiko joku viisaampi kiitos.
- lihan
huono englanti kirjoitti:
Siis mitä noi Kibbepöyrykät ovat ?? Entä onko kebab liha nautaa vai lammasta ?? Kummasta se valmistetaan. Kertoisiko joku viisaampi kiitos.
pitäisi olla lammasta.On sitten eri asia onko se sitä.Jossain päin Suomea ehkä on jossain ei.Kysymällähän se selviää.
- Miisa
siitä todella haittaa ole. Kyllähän jotkut pihvitkin ovat herkullisempia medium paistettuna.
- en suosittele
TOKSOPLASMOOSI
Ihminen voi saada toksoplasmatartunnan joko suoraan ookystia erittävän kissan ulosteista tai kissan ulosteiden saastuttamien kasvisten tai maaperän välityksellä. Tartunnan voi saada myös syömällä huonosti kypsennettyä, kudoskystia sisältävää lihaa.
Toksoplasmatartunta on ihmisillä tavallinen, vaikka itse kliinistä sairautta tavataan harvemmin. Ihmisessä toksoplasma leviää verenkierron välityksellä kudoksiin. Alkuun infektio on oireeton, mutta vastustuskyvyn heikentyessä se aktivoituu aiheuttaen esimerkiksi aivokuumeen, silmän verkkokalvon tulehduksen, keuhkokuumeen ja muita elinvaurioita. Raskauden aikana toksoplasma voi läpäistä istukan aiheuttaen syntyvän lapsen synnynnäisen toksoplasmoosin. Synnynnäistä toksoplasmoosia sairastaville ilmaantuu näkö-, kuulo- ja aivovaurioita 10 - 20 vuoden kuluessa. Suomessa arvioidaan syntyvän vuosittain noin 50 synnynnäisen toksoplasmatartunnan saanutta lasta.
http://www.mmm.fi/el/art/taudit/tau/tokpla.html - anouk
Itse teen aina jauhelihaleivän jauhelihaa muuhun tarkoitukseen paistaessani. Leivälle raakaa jauhelihaa, sipulia, suolaa ja pippuria...aah. Täydellinen nautinto. Olen harrastanut tätä koko pinene ikäni (42 v) enkä ole koskaan mitään sairauksia saanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt414628Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.532514Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391014Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611005Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh68879- 113868
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok70844- 137795
- 48780
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,48736