Muutama ajatus "informaatiosta"

squirrel

Olemme myös havainneet, että aina kun semanttinen informaatio siirtyy paikasta toisen, informaatio siirtyy materiaalista toiseen, esimerkiksi paperilta tietokoneelle, tai aivoihin. Informaatio myös aina on materiaalissa, esimerkiksi paperilla. Kaikki "semanttinen informaatio", jossa kaikki vaikuttavat tasot (myös lähettäjä ja vastaanottaja) ovat olleet läsnä, informaatio on syntynyt mekanistisfysikaalisesti toimivissa aivoissa ja siirtynyt "naturalistisesti" ja tallentunut "naturalistisesti":
esimerkiksi aivosta lainomaisessa muodossa ilmanpainevaihteluihin koodattuna korvaan, josta sähköiseen hermoimpulssiin digitoimalla siirtynyt aivoihin.
->emme voi olettaa "einaturalistista" informaatiota tai sen lähdettä tai kantajaa. Informaatio on aina jossain fyysisessä rakenteessa.

12

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kreationistien suut menee mutruun (Ojala ym) kun ensin ovat kehuneet (luodun) biologisen elämän DNA-informaation valtavuutta (databankit ym) ja
      sitten kerron heille miten Marsin kaaoksellisesta maantieteestä, geologiasta ym satelliittidataa, kuvainfoa tulee tänne Ouluunkin tähtit. laitokselle (sopimus NASAn kanssa) niin hirviät gigatavu määrät että kovalevyt valittaa ja CD:t loppuu kesken (50 000 CD:llistä muistaakseni heitetty arviona).

      Semanttista tai ei (pikemmin ei), mutta sille infolle annetaan tulkinnoilla merkityksiä..

      Valtavan "Informaatio"n lähde Marsissa on.. kuka (kreationistit hei) ?

      • tää on niin yleistä

        Yrität selittää, että marsista, jossa on vaan kaaosta, eikä informaatiota, pystyy kuitenkin ottamaan valokuvia, ja sieltä voidaan löytää kaiken näköistä jänskää? Häh?
        Tottakai voin sanoa, että kaaos on kaaosta, "olen tulkinnut informaatiota". Mutta se informaatio on muodostunut minun päässäni. Kaaoksessa ei lukenut, että se on kaaosta. Se vain näkyi siitä, se ei ollut järjestäytynyttä. Jos löydän vaikka ruostuneen rautapalan, niin minun päässäni voisi muodostua lause: "onpas tämä esine päässyt pahasti hajoamaan ja menettämään siinä ollutta informaatiota!"

        On olemassa oikeastaan kahdenlaista informaatiota. Sellaista, jota voi syntyä sattumalta ja sellaista, joka ei voi syntyä sattumalta. Nämä marsin kraaterit ym jutut on sitä sattumainformaatiota. Sitä voidaan tulkita, mutta ei lukea.

        Jos asiassa on tarpeeks monta vaikuttavaa tekijää, niin sitä ruvetaan kutsumaan sattumaksi.


      • satunnainen kulkija
        tää on niin yleistä kirjoitti:

        Yrität selittää, että marsista, jossa on vaan kaaosta, eikä informaatiota, pystyy kuitenkin ottamaan valokuvia, ja sieltä voidaan löytää kaiken näköistä jänskää? Häh?
        Tottakai voin sanoa, että kaaos on kaaosta, "olen tulkinnut informaatiota". Mutta se informaatio on muodostunut minun päässäni. Kaaoksessa ei lukenut, että se on kaaosta. Se vain näkyi siitä, se ei ollut järjestäytynyttä. Jos löydän vaikka ruostuneen rautapalan, niin minun päässäni voisi muodostua lause: "onpas tämä esine päässyt pahasti hajoamaan ja menettämään siinä ollutta informaatiota!"

        On olemassa oikeastaan kahdenlaista informaatiota. Sellaista, jota voi syntyä sattumalta ja sellaista, joka ei voi syntyä sattumalta. Nämä marsin kraaterit ym jutut on sitä sattumainformaatiota. Sitä voidaan tulkita, mutta ei lukea.

        Jos asiassa on tarpeeks monta vaikuttavaa tekijää, niin sitä ruvetaan kutsumaan sattumaksi.

        "On olemassa oikeastaan kahdenlaista informaatiota. Sellaista, jota voi syntyä sattumalta ja sellaista, joka ei voi syntyä sattumalta."

        Sattumalle ei jää sijaa jos kaikki informaatio on ollut ajan alusta lähtien, ja jollei päädy singulariteettiin, säilyykin ikuisesti.


      • enemmän

        kuin niitä katsot elokuvina - monelle on käynyt valitetavasti samoin.
        Ihmettelen ,ettet oivalla omien ajatustesi kestämättömyttä.


      • tää on niin yleistä
        enemmän kirjoitti:

        kuin niitä katsot elokuvina - monelle on käynyt valitetavasti samoin.
        Ihmettelen ,ettet oivalla omien ajatustesi kestämättömyttä.

        En oo kyllä noin pöhlöjä ajatuskuvioita nähny vähään aikaan missään. (sori vaan) Se on eräänlaista feikki-infoa, kun puhutaan vaikka meteoriitin tekemästä kraaterista.

        (Tästä Suomen kielestä rupee sanat loppumaan, kun yrittää selittää teille.)

        Siitä voidaan päätellä, että meteoriitti on siihen läsähtänyt, mutta ei se lue siinä. Eikä tämän päätelmän tekemiseen tarvita mitään tulkintakoneistoa. Se vaan on siellä ja se on kraateri. Kraaterissa ei lue sanaa "kraateri". Vaan kraateri-sana tulee Suomen kielestä. Vaikka niitä kraatereita olis siellä miljoona, niin ei ne muuttuis miksikään muuks, ne olis vaan kraatereita, jonka takia sitä ei voida kunnolla sanoa informaatioksi, eikä tämä kraaterijuttu muutenkaan mitenkään selitä DNA:n olemassaoloa.

        Päättely ja lukeminen on eri asioita nyt ja for ever.

        Se taas on oikeaa informaatiota, jota voidaan tulkita jonkun tulkintakoneiston avulla. Esimerkiksi tätä tekstiä voidaan tulkita Suomen kielen antamilla avaimilla. Tämä on sitä Suomen kieltä.


      • squirrel
        tää on niin yleistä kirjoitti:

        Yrität selittää, että marsista, jossa on vaan kaaosta, eikä informaatiota, pystyy kuitenkin ottamaan valokuvia, ja sieltä voidaan löytää kaiken näköistä jänskää? Häh?
        Tottakai voin sanoa, että kaaos on kaaosta, "olen tulkinnut informaatiota". Mutta se informaatio on muodostunut minun päässäni. Kaaoksessa ei lukenut, että se on kaaosta. Se vain näkyi siitä, se ei ollut järjestäytynyttä. Jos löydän vaikka ruostuneen rautapalan, niin minun päässäni voisi muodostua lause: "onpas tämä esine päässyt pahasti hajoamaan ja menettämään siinä ollutta informaatiota!"

        On olemassa oikeastaan kahdenlaista informaatiota. Sellaista, jota voi syntyä sattumalta ja sellaista, joka ei voi syntyä sattumalta. Nämä marsin kraaterit ym jutut on sitä sattumainformaatiota. Sitä voidaan tulkita, mutta ei lukea.

        Jos asiassa on tarpeeks monta vaikuttavaa tekijää, niin sitä ruvetaan kutsumaan sattumaksi.

        Ensin,että perimä on sellaista informaatiota,joka ei voi syntyä sattumalta.
        Onko DNA sellaista,jonka merkityssuhteet luomme päässämme vaikka loppupeleissä kyse on kemiasta?


      • Epäilijä
        tää on niin yleistä kirjoitti:

        En oo kyllä noin pöhlöjä ajatuskuvioita nähny vähään aikaan missään. (sori vaan) Se on eräänlaista feikki-infoa, kun puhutaan vaikka meteoriitin tekemästä kraaterista.

        (Tästä Suomen kielestä rupee sanat loppumaan, kun yrittää selittää teille.)

        Siitä voidaan päätellä, että meteoriitti on siihen läsähtänyt, mutta ei se lue siinä. Eikä tämän päätelmän tekemiseen tarvita mitään tulkintakoneistoa. Se vaan on siellä ja se on kraateri. Kraaterissa ei lue sanaa "kraateri". Vaan kraateri-sana tulee Suomen kielestä. Vaikka niitä kraatereita olis siellä miljoona, niin ei ne muuttuis miksikään muuks, ne olis vaan kraatereita, jonka takia sitä ei voida kunnolla sanoa informaatioksi, eikä tämä kraaterijuttu muutenkaan mitenkään selitä DNA:n olemassaoloa.

        Päättely ja lukeminen on eri asioita nyt ja for ever.

        Se taas on oikeaa informaatiota, jota voidaan tulkita jonkun tulkintakoneiston avulla. Esimerkiksi tätä tekstiä voidaan tulkita Suomen kielen antamilla avaimilla. Tämä on sitä Suomen kieltä.

        "Siitä voidaan päätellä, että meteoriitti on siihen läsähtänyt, mutta ei se lue siinä. Eikä tämän päätelmän tekemiseen tarvita mitään tulkintakoneistoa. Se vaan on siellä ja se on kraateri. Kraaterissa ei lue sanaa "kraateri"."

        Eihän sillä sanalla olisi siinä mitään informaatioarvoa. Vai olisiko? Joku katsoo kraateriin, ja huomaa sanan "Ai, se on kraateri!"


      • squirrel
        Epäilijä kirjoitti:

        "Siitä voidaan päätellä, että meteoriitti on siihen läsähtänyt, mutta ei se lue siinä. Eikä tämän päätelmän tekemiseen tarvita mitään tulkintakoneistoa. Se vaan on siellä ja se on kraateri. Kraaterissa ei lue sanaa "kraateri"."

        Eihän sillä sanalla olisi siinä mitään informaatioarvoa. Vai olisiko? Joku katsoo kraateriin, ja huomaa sanan "Ai, se on kraateri!"

        Tuossa on kokoelma kiviä: Juuri tuollaisen kivikokoelman kasaan saaminen sattumalta on "äärimmäisen epätodennäköistä"
        -Voin jopa testata väitteeni heittelemällä kourallisen soraa asfaltille.
        -Muodostunut kuvio täyttää mielessäni olevan "spesifiointipatternin", ympyrän, erittäin hyvin jopa.
        ->Kraatterin on Suunnitellut joku.

        Jos ei auennut,opiskele.
        http://www.geocities.com/evonkeliumi/TMI.html


      • tää on niin yleistä
        squirrel kirjoitti:

        Tuossa on kokoelma kiviä: Juuri tuollaisen kivikokoelman kasaan saaminen sattumalta on "äärimmäisen epätodennäköistä"
        -Voin jopa testata väitteeni heittelemällä kourallisen soraa asfaltille.
        -Muodostunut kuvio täyttää mielessäni olevan "spesifiointipatternin", ympyrän, erittäin hyvin jopa.
        ->Kraatterin on Suunnitellut joku.

        Jos ei auennut,opiskele.
        http://www.geocities.com/evonkeliumi/TMI.html

        Jos sä heittäisitkin hiekkakasan sijasta yhden kiven sinne hiekkakasaan, niin muodostuisi se sun ympyräs. Kyseessä on ihan normaalista fysiikan laeista johtuvasta ilmiöstä. Kivi syrjäyttää tieltänsä maata.
        Ei ne hiekat mitenkään sattumalta sitä ympyrää tee, ne ei vaan jotenkin "leiju" millilleen paikallensa sattumalta, vaan kaikki tapahtuu pelkästään siksi, että kivi tippui siihen.

        Sillä on siis aiheuttaja, joka ei ole sattuma, vaan se meteoriittikivi. Mm. kiven nopeus, kulma, muoto ja koko vaikuttaa siihen syntyvään kraateriin ja sen muotoon.


      • squirrel
        tää on niin yleistä kirjoitti:

        Jos sä heittäisitkin hiekkakasan sijasta yhden kiven sinne hiekkakasaan, niin muodostuisi se sun ympyräs. Kyseessä on ihan normaalista fysiikan laeista johtuvasta ilmiöstä. Kivi syrjäyttää tieltänsä maata.
        Ei ne hiekat mitenkään sattumalta sitä ympyrää tee, ne ei vaan jotenkin "leiju" millilleen paikallensa sattumalta, vaan kaikki tapahtuu pelkästään siksi, että kivi tippui siihen.

        Sillä on siis aiheuttaja, joka ei ole sattuma, vaan se meteoriittikivi. Mm. kiven nopeus, kulma, muoto ja koko vaikuttaa siihen syntyvään kraateriin ja sen muotoon.

        Mutta eihän ID: kään tiedä mekanismia jolla perimän DNA muotoutunut, joten tilanne on sama, uin kraattereissa ei otettaisi huomioon sen törmäämisen aikaansaamaa ympyrää -jonka aktuaalinen todennäköisyys on siis alle sen "kuuluisan rajan".
        - mutta jos mekanismia ei tunneta ei voida "aktuaalista todennäköisyyttäkään" laskea...


      • tää on niin yleistä
        squirrel kirjoitti:

        Mutta eihän ID: kään tiedä mekanismia jolla perimän DNA muotoutunut, joten tilanne on sama, uin kraattereissa ei otettaisi huomioon sen törmäämisen aikaansaamaa ympyrää -jonka aktuaalinen todennäköisyys on siis alle sen "kuuluisan rajan".
        - mutta jos mekanismia ei tunneta ei voida "aktuaalista todennäköisyyttäkään" laskea...

        Totta: ID ei tiedä mitenkä DNA on syntynyt, ID:n avulla ei voida sanoa, että Jumala olis luonut jotakin, voidaan vaan arvailla epätieteellisesti, koska Jumalan olemassaoloa ei oo todistettu.

        ID:stä ei siis voida laskea todennäköisyyslaskuja.
        ID on pelkästään suunnitelmallisuuden etsimistä luonnosta. Samanlaisia metodeita käytetään monissa muissakin sovelluksissa, mutta ainoastaan ID käyttää niitä samoja metodeita luontoon.

        Eli siis todennäköisyys lasketaan siitä, että onko se voinut syntyä sattumalta, ja jos ei ole, niin silloin se sopii yhteen tämän suunitelmallisuuden etsintäjutun kanssa. :)


      • squirrel
        tää on niin yleistä kirjoitti:

        Totta: ID ei tiedä mitenkä DNA on syntynyt, ID:n avulla ei voida sanoa, että Jumala olis luonut jotakin, voidaan vaan arvailla epätieteellisesti, koska Jumalan olemassaoloa ei oo todistettu.

        ID:stä ei siis voida laskea todennäköisyyslaskuja.
        ID on pelkästään suunnitelmallisuuden etsimistä luonnosta. Samanlaisia metodeita käytetään monissa muissakin sovelluksissa, mutta ainoastaan ID käyttää niitä samoja metodeita luontoon.

        Eli siis todennäköisyys lasketaan siitä, että onko se voinut syntyä sattumalta, ja jos ei ole, niin silloin se sopii yhteen tämän suunitelmallisuuden etsintäjutun kanssa. :)

        Koska ei tiedetä tapahtuman aktuaalista todennäköisyyttä. Ei ole mitään syytä uskoa,että ID olisi loppupelissä jotain muuta,kuin meteoriittikraatereiden selittämistä Jumalan merkeiksi ennen kuin lentävien kivien tuotoksia tunnettiin..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe