Tuli tuosta "Häh?"-ketjusta mieleen joitain sanoja, joita itse inhoan yli kaiken. Onko teillä sellaisia? Siis sanoja, jotka eivät (välttämättä) tarkoita mitään kauheaa mutta kuulostavat ihan hirveiltä.
Äitini sanoi pahimpina murrosikävuosinani minulle usein että "Älä jaurua siinä". Tuo jauruaminen saa minut edelleen näkemään punaista, onneksi sitä ei kukaan muu käytä ja äitikin lopetti, kun valitin (JAURUSIN) aiheesta tarpeeksi.
Nykyään nettifoorumeilla törmää tosi usein ääliöihin, jotka valittavat toisille, että "mitä säki yrität pätee siinä". Tuossa yhteydessä sana päteä ärsyttää mua ihan tavattomasti.
Kertokaa omista inhokkisanoistanne, ja miksei erityisen ihanistakin. (Nemissäkin käsiteltiin tätä joskus: smegma sai Nemin niskavillat pystyyn.)
Inhottavat sanat
30
1471
Vastaukset
- kuulostaa hölmöltä
"ketä tietää meneekö junia sysmää"
"ketä katsoi aikataulut väärin"
KETÄ HEMMETTI ON TUON SANAN KUKA SANAN TILALLE KEKSINYT LAITTAA??- Runttu
Ketä on kieliopillisesti väärin, sillä se on objekti. Vaasassa ja Turussa sanotaan ainakin ketä.
- On kosolti
Tein mokan. Tarkoitukseni oli vastata sinulle, mutta avasin uuden keskustelun. Voi p..
- Hector
Monetkin sanat kuulostavat varsin vastenmielisiltä, kuten "hektinen" ja "säätäminen", vain pari mainitakseni.
- Kana
Helsingin seudulla sanotaan nykyisin "kaa", kun pitäisi sanoa kanssa. Se kuulostaa ihan kanan kaakatukselta.
- oikeaopillisesti
Elikkä kyllä se suomenkin kieleen hiipii. Eivät kielenhuoltajatkaan sille mitään voi, että vähän päästä kaikki alkavat jopa kirjoittaa sinunka, sinunkaa tai sunkaa.
Elikkä on yksi inhoamistani sanoista. Pitäisi kai olla inhoamatta, mutta en voi. - Takametsien Mies
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen. Hirvein sana on tuo lastenkielestä aikuisten puheeseen lainattu "kaa"!
Hyi helvetti!!! - muuan mies
oikeaopillisesti kirjoitti:
Elikkä kyllä se suomenkin kieleen hiipii. Eivät kielenhuoltajatkaan sille mitään voi, että vähän päästä kaikki alkavat jopa kirjoittaa sinunka, sinunkaa tai sunkaa.
Elikkä on yksi inhoamistani sanoista. Pitäisi kai olla inhoamatta, mutta en voi.Inhottavia sanoja ovat kumpikin - elikkä ja niinku!
Kuva elikästä: http://www.hattijahunen.com/elikka.htm - Dilemma?
Takametsien Mies kirjoitti:
Yhdyn edelliseen mielipiteeseen. Hirvein sana on tuo lastenkielestä aikuisten puheeseen lainattu "kaa"!
Hyi helvetti!!!Nykysuomeksi lapset sanovat: "Leikitsä mun kaa?"
Ouluksi tuo sama kuuluu: "Alakkonää mua?"
Kumpi kauniimpi? - Ape
Dilemma? kirjoitti:
Nykysuomeksi lapset sanovat: "Leikitsä mun kaa?"
Ouluksi tuo sama kuuluu: "Alakkonää mua?"
Kumpi kauniimpi?Tunnen jotain sympatiaa oulunmurteelle, oma alkuperäinen murre on Kokkolasta
- Hapanimelä
Ape kirjoitti:
Tunnen jotain sympatiaa oulunmurteelle, oma alkuperäinen murre on Kokkolasta
Lapseni kummitäti on Oulusta. Ilman muuta minun täytyy tuntea lukkarinrakkautta Oulua kohtaan.
- usein näillä palstoilla
"Hanki/hankkikaa elämä"
- Hankmo
Toinen ilmaisu, joka on yleistynyt mielipidepalstoillakin, on sanonta "elämä on". Ensin joku kirjoittaa pitkästi jostain ongelmastaan ja siihen sitten vastataan, että "elämä on".
Kyseistä sanontaa voisi vielä jotenkin käyttää, jos keskustelu menisi näin:
- Kyllä tämä opiskelu on tylsää.
- Elämä on.
Mutta kun sitä käytetään näinkin:
- Olen sitä mieltä, että opiskeluun täytyisi saada vaihtelua.
- Elämä on.
Aaargh. - Tienaripoika
Hankmo kirjoitti:
Toinen ilmaisu, joka on yleistynyt mielipidepalstoillakin, on sanonta "elämä on". Ensin joku kirjoittaa pitkästi jostain ongelmastaan ja siihen sitten vastataan, että "elämä on".
Kyseistä sanontaa voisi vielä jotenkin käyttää, jos keskustelu menisi näin:
- Kyllä tämä opiskelu on tylsää.
- Elämä on.
Mutta kun sitä käytetään näinkin:
- Olen sitä mieltä, että opiskeluun täytyisi saada vaihtelua.
- Elämä on.
Aaargh.>Mutta kun sitä käytetään näinkin:
>- Olen sitä mieltä, että opiskeluun täytyisi saada vaihtelua.
>- Elämä on.
Miksikäs ei! Hyvinhän tuo tuohon passaa: - Elämä on [sitä vaihtelua]. - Hankmo
Tienaripoika kirjoitti:
>Mutta kun sitä käytetään näinkin:
>- Elämä on.
Miksikäs ei! Hyvinhän tuo tuohon passaa: - Elämä on [sitä vaihtelua].Voihan sen noinkin ajatella. Tarkoitin kuitenkin, että tuota sanontaa käytetään jonkinlaisena yleispätevänä vastauksena melkein mihin tahansa, miettimättä lainkaan, sopiiko se kielellisesti johonkin yhteyteen.
Joku saattaa pitkästikin kirjoittaa ajatuksiaan ja mielipiteitään ja töksäyttää sitten loppuun: "Elämä on." - etten sanoisi
sana 'mikä' sellaisen relatiivilauseen alussa, jonka pitäisi alkaa sanalla 'joka'.
ei siis näin:
sana 'mikä' sellaisen relatiivilauseen alussa, minkä pitäisi alkaa sanalla 'joka'. - eteen
etten sanoisi kirjoitti:
sana 'mikä' sellaisen relatiivilauseen alussa, jonka pitäisi alkaa sanalla 'joka'.
ei siis näin:
sana 'mikä' sellaisen relatiivilauseen alussa, minkä pitäisi alkaa sanalla 'joka'.joka kerta tulee sama virhe, mikä siihen auttaisi?
Ketä tietää ;) - ihmisten!"
Hankmo kirjoitti:
Voihan sen noinkin ajatella. Tarkoitin kuitenkin, että tuota sanontaa käytetään jonkinlaisena yleispätevänä vastauksena melkein mihin tahansa, miettimättä lainkaan, sopiiko se kielellisesti johonkin yhteyteen.
Joku saattaa pitkästikin kirjoittaa ajatuksiaan ja mielipiteitään ja töksäyttää sitten loppuun: "Elämä on."TJSP
- Mihin se kantaa?
Tienaripoika kirjoitti:
>Mutta kun sitä käytetään näinkin:
>- Elämä on.
Miksikäs ei! Hyvinhän tuo tuohon passaa: - Elämä on [sitä vaihtelua].Hautaan ainakin.
- Kia
"Itse asiassa". Tätä sanaparia hoetaan nykyään joka käänteessä, yöööööööööööööööööök!
- Kia
Juuri äsken taas kuulin sanottavan poliitikkoa politiikoksi. Raivostuttavaa!
- Kiitos!
väärässä paikassa lausuttuna/kirjoitettuna.
- Neea
Kokoomuksen puheenjohtajaa ei kovin pitkään jaksa kuunnella, kun kaikki on niin positiivista, niin positiivista.
Inhoamani sanat ovat ketjussa jo mainitun "elikkän" lisäksi "positiivinen" ja "negatiivinen". Testi voi olla positiivinen, mutta millainen on positiivinen ihminen? Sekä positiiviselle että negatiiviselle on ihan suomenkielinen vastine ("myönteinen" ja "kielteinen"), jota useimmiten voi käyttää.- Motvall
Mutta vielä kamalampaa on Yhdysvalloissa - siellä poliitikot käyttävät mielellään sanaa "proactive". Hiton myönteistä touhua...
- Hapanimelä
Nykyisillä työmarkkinoilla täytyy jokaisen väittää olevansa positiivinen, mikä on luonnotonta. Ainaiseen positiivisuuteen pystyy vain näyttelijä tai psykopaatti - ja se kostautuu jossain muualla ulos.
- sarkasti~
Hapanimelä kirjoitti:
Nykyisillä työmarkkinoilla täytyy jokaisen väittää olevansa positiivinen, mikä on luonnotonta. Ainaiseen positiivisuuteen pystyy vain näyttelijä tai psykopaatti - ja se kostautuu jossain muualla ulos.
Onhan niitä hiv-positiivisia. Ja pohjoisessa kerrotaan olevan L-positiivisiakin...
- Makaberisti
sarkasti~ kirjoitti:
Onhan niitä hiv-positiivisia. Ja pohjoisessa kerrotaan olevan L-positiivisiakin...
Tämä oli hyvä :DDDD
- Neea
sarkasti~ kirjoitti:
Kun kuulee jonkun ihmisen mainostavan itseään positiiviseksi, minulle tulee ensimmäisenä mieleen juuri hiv-positiivisuus, muulla tavalla kun ihmisen on tosiaan aika vaikea olla positiivinen.
- ja ylläolevat
olivat myös niitä kiukustuttavia.
1)pitkässä juoksussa
2)lähtökohtaisesti
3)henkilökohtaisesti (turha itsestäänselvyys puheessa)
4)ongelmatiikka (suomenkielessä ei ole tällaista sanaa,eikä taivutusmuotoa ongelmaattinen)
5)freesi
6)loppupeleissä ..höhö
7)) ihan kuunneltavaa...grrr - ovat
kaikki hokemana käytetyt sanat. suuremmissa kaupungeissa varsinkin leviää usein näitä 'muotisanoja', vaihtuvat uusiksi kun levikki on tarpeeksi laaja(lue:tahverotkin toistelevat). aiheuttaa itsessäni vaan sisäisiä hymähdyksiä jos jaanaajana ovat nuoret, mutta ohimoiden kiristystä jos vanhemmat ja toivon mukaan viisaammat niitä jakelevat. pohjoisen suunnalla ärsyttää 'justtiisa' ja 'niijjusttiisa'.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu463516- 1362525
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti172494Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151973- 161436
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731337- 1061324
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531043- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21969