Peurareseptejä kaivataan

pakastin tyhjäksi

Pakastin on täynnä peuraa, peuraa ja peuraa (valkohäntä). Suurelta osalta sellaista pitkää haudutusta kaipaavaa lihaa. Lähinnä meillä on tehty käristystä, jauhelihakastiketta ja palakastiketta sipulin kera. Kaipaan kipeästi vaihtelua. Ennen pitkää on taas syksy ja sitä tulee taas lisää... Herkullisia ja yksinkertaisia reseptejä kaivataan.

12

14551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peuraa ja hirveä pullollaan

      No valkohäntä on minusta parempaa kuin hirvi joka on aika mautonta. Peuraa käytän pääosin seuraavasti. Satulasta leikkaan kyljyksiä, vuorokausi marinaadissa, punkkua,öljyä,timjamia,laakerinlehteä,katajanmarjaa,sipulia,porkkanaa ja persiljaa. Paista kyljykset kirkastetussa voissa, saa jäädä vähän punertavaksi, ja luista keitetystä riistaliemestä olen tehnyt kastikkeen.
      Pastit taas on hyvää muutenkin, mutta olen usein savustanut niitä noin 15-20min. ennen normaalia uunikypsennystä. Se sopii nimenomaan valkohännälle, tulee hyvää. Jauhelihasta teen joskus Wallenbergin pihvejä, myös hyvää vh-peurasta. Ja myös peuravorsmackia teen jauhelihasta kerralla annoksia pakkaseen.
      Jos nyt joku eritoten kiinnostaa, voi antaa lisäohjetta.

    • * * *

      Liekitä valmistamasi peura kolmen tähden Jallulla. Siinä se.

    • Ahvena33M

      Sain kaverilta kaksi lapaa ja valmistin se siten että ensin marinoin reilun vuorokauden (melkeimpä samat ainekset kuin tuossa satulassa). Sitten leikkasin lihat irti ja käärin pekonipedille rullaksi & sidoin kiinni. Lopputulos näyttää siis jokseenkin kuin makkarapötkö. Sitten pannulla väri pintaan ja 100 asteiseen uuniin mittarin kanssa muhimaan kunnes lihan lämpötila on 60. Sittan liha folioon 20 minuutiksi ja siinä samalla paistinliemestä kastike. Kyllä on hyvää ;)

    • Koskikara

      tuolla Laukon ympäristössä neljä päivää sitten yhdeksän jälkeen illalla.Olin erittäin yllättynyt valkohäntäpeurojen määristä.Ainakin sillä alueella oli peurakanta huomattavasti tiheämpi kuin kauriskanta Ruotsissa yleensä.Jos ongelma olisikin miten valmistaa ruokaa peurasta.Ongelma on miten saada peura pakastimeen.Katselin vähän Kinnarin mökkien,sekä Laukon kartanon kotisivuja.Ei ollut mainintoja metsästysmahdollisuuksista,sen enempää kuin mistä voisi ostaa valkohännän lihaa.Tuli automaattisesti kysymys:Metsästetäänkö siellä yleensäkään näitä eläimiä.Olen joskus maistanut.Hyvää se on,valmistipa miten tahansa.

      Liha alumiinifolioon,mausteet mukaan.Uuni 120 celsiusta,aika 6-9 tuntiin.Ei voi epäonnistua.

    • kotikokkina

      En tiedä millasta lihaa peuran liha on, mutta porosta (jauheliha)olen tehnyt poropiirkkaa jota olen soveltanut ihan normaali naudanjauhelihankin kanssa.

      Eli piiraspohja...ja päälle paistettua poronlihaa juustoleipää kuutioina...mustapippuria suolaa. Kermaa kananmunaa päälle. Tulee ruokaisa piiras.
      Pohjan voi tietty tehdä itsekin, mutta minä olen käyttänyt kaupan valmispohjia.

      googlesta löytyy paljon erilaisia ohjeita, kokeilehan sitäkin kautta.

    • Lapin poika

      Peura ja poro ovat maultaan sen verran saman tapaisia, että kokeile pororeseptejä. Niitä löytyy runsaasti esimerkiksi sivuilta www.deliporo.fi.

    • herkkusuut

      Peuran fileitä olen pitänyt 3päivää marinointi-
      kastikkeessa (saarioisten) ja sitten grillaamaan.
      Kypsyvät nopeasti ja ovat tosiaan herkullisia .
      Lisukkeet maun mukaan ja juomat ,nammm...
      Huippu hyvää LUOMULIHAA !!

      • ...

        "Peuran fileitä olen pitänyt 3päivää marinointi-
        kastikkeessa (saarioisten)"

        Ehkä ei kannattais pilata ehkä maailman parasta lihaa jollain teollisuus-natriumglutamaatilla. Fileet vaatii vain suolaa ja pippuria


      • peuraa usein syövä
        ... kirjoitti:

        "Peuran fileitä olen pitänyt 3päivää marinointi-
        kastikkeessa (saarioisten)"

        Ehkä ei kannattais pilata ehkä maailman parasta lihaa jollain teollisuus-natriumglutamaatilla. Fileet vaatii vain suolaa ja pippuria

        Ei tarttisi kuitenkaan sättiä!


      • Aapo
        ... kirjoitti:

        "Peuran fileitä olen pitänyt 3päivää marinointi-
        kastikkeessa (saarioisten)"

        Ehkä ei kannattais pilata ehkä maailman parasta lihaa jollain teollisuus-natriumglutamaatilla. Fileet vaatii vain suolaa ja pippuria

        Aamen


    • Jaska S Jokunen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe