Millä tavalla psykologian opiskelu poikkeaa eri yliopistoissa? Mihin yliopistoon suosittelisitte pyrkimään, jos on kiinnostunut asiakasterapiatyöstä?
mikä yliopisto?
19
9145
Vastaukset
- ehdottomasti
Harward
- ap.
Ajattelin ihan Suomessa opiskella. Ja tarkoitatko Harvardia yksöisveellä? Varmaan hyvä mutta aika kallis. No elämä on...
- psykologi
Itse olen opiskellut Tampereella psykologiaa ja valmistunut joitakin vuosia sitten. Tampereella ollaan aika teoriapainotteisia, viime vuosina opetusta on kyllä kehitetty aika paljon (on kiinnitetty huomiota, että ainakin loppuvaiheen opinnot ovat vuorovaikutusta ja opiskelijoiden osallistumista tukevaa). Itse olen tyytyväinen Tampereella opiskeluun. Tampereelle psykologiaa on kyllä vaikeampi päästä opiskelemaan kuin muiden kaupunkien pyskologian laitoksiin.
Suosittelen kyllä Tamperetta opiskelukaupunkina yleensäkin, koska se on aivan mahtava kaupunki opiskelijan kannalta, ihmisiin on helppo tutustua ovat ystävällisiä. Yliopisto on niin lähellä keskustaa, että mikäli haluaa asua yliopiston ja keskustan lähellä, voi vuokrata asunnon esim. Tammelasta, siitä on lyhyt matka kävellä yliopistolle ja keskustaan. Juuri sopivankokoinen kaupunki siis.
Pieni Tampere mainos :-) - psykan laitokset
hei!
psykan laitokset opiskeluineen erottuvat toisistaan aika lailla, näin olen ymmärtänyt. esim. kaikkiin muihin pääsykokeisiin vaaditaan tilastomenetelmien hallinta, paitsi joensuuuhun. Mutta joensuu muuten taitaa painottaa sitten sitäkin enemmän teoriaan, esim. psykologiaan, filosofiaan ja ehkäpä sosiaalipsykologiaan myös. Mistä laitoksesta tahansa valmistut psykologiksi, voit yhtä hyvin asiakasterapiatyöhön painottua - se ei siis ole niinkään riippuvainen laitoksesta. Itse en menisi sanomaan, että Tampereelle olisi kaikkein vaikein päästä - kuten tuo edellinen mainitsi - sillä se riippuu aivan yksilöstä, millainen on pyrkijä; jotkut pääsykokeet pitävät monivalintoja tärkeämpinä, toiset taas esseitä... ja jotkut opiskelijathan eivät osaa kirjoittaa hyvin esseitä! eli se riippuu yksilöstä.
Mutta, siis katso valintaoppaasta jokaisen psykologian laitoksen pääsykoekirjat, ja mene sinne mitkä tuntuvat mielekkäiltä! Eli tällä tavalla varmistat itsellesi paikan... Psykologiaan EI ole helppo päästä, joten tsemppiä hurjasti!- Thalia
Luulisin, että kaikkiin on vaikea päästä, mutta Helsinkiin ehkä on eniten pyrkijöitä. Turussa ja Jyväskylässä on tietääkseni jo opiskeluaikana mahdollisuus perehtyä terapiatyöhön. Ehdotan, että haet useampiin, katso sellaiset yliopistot, joissa pääsykoekirjat ovat ainakin osittain samat, niin selviät vähemmällä lukemisella.
- psykologi
Tilastojen mukaan Tampereelle on jo vuosia ollut vaikein päästä, sinne on viime vuosina päässyt 3-6% pääsykokeissa käyneistä hakijoista. Esim. hesaan pääsee 9-10% pääsykokeissa käyneistä hakijoista. Tilastot löytyvät yliopistojen nettisivuilta. Toki jokaisen hakijan omat vahvuudet vaikuttavat siihen, mihin hänen henkilökohtaisesti on paras mahdollisuus päästä.
Vilkaisin tuota Joensuun yliopiston psykologian opinto-opasta, ei Joensuussa sen mukaan mitenkään filosofiaan painoteta. Oli pakko katsoa, kun tuntui niin oudolta tuo painotus eri tieteenalaan. Mutta siis suosittelen katsomaan yliopiston-opinto oppaita, siitä saat kuvan mitä milläkin psykologian laitoksella on opinnoissa. Löytyy yleensä tiedekuntien nettisivuilta.
Kannattaa toki hakea vaikka useampaan psykologian laitokseen, mikäli on samoja pääsykoekirjoja ja pääsykokeet eri päivinä.
- lukeen
psykoa ,niistä tulee pöljiä,-tyttöystäväni on psyko ja hoitelee mua ko hullua ,-ite olen kauppa ja matkailu soon palon parempi...
- tiedän kokemuksesta!
joensuu kyllä vaan painottaa pääsykokeissa juuri sitä filosofiaa (yksi kirja), yleiseen psykologiaan (yksi kirja) ja sosiaalipsykologiaan (yksi kirja). muistaakseni kun kaverini sinne parhaillaan hakee, on edelleen se sama filosofian kirja pääsykokeissa.
älä hyvä nainen nyt perehdy moniin laitoksiin, valitset yhden ja KESKITYT siihen! eri asia olisi jos samalla pääsykoevaatimuksilla voisi pyrkiä jokaiseen laitokseen, mutta taitavat olla omat pääsykoekirjansa jokaisella laitoksella. Muut vaativat sen tilaston pääsykokeissa paitsi joensuu. SE ON FAKTA. tietty sitten opiskeluissa käydään myös tilastoa.
Ota opinto-opas kauniiseen käteesi ja katso sieltä. Tsemppiä todella paljon lukemiseen, psykologia on hieno ala! :) - psykologi
tiedän kokemuksesta! kirjoitti:
joensuu kyllä vaan painottaa pääsykokeissa juuri sitä filosofiaa (yksi kirja), yleiseen psykologiaan (yksi kirja) ja sosiaalipsykologiaan (yksi kirja). muistaakseni kun kaverini sinne parhaillaan hakee, on edelleen se sama filosofian kirja pääsykokeissa.
älä hyvä nainen nyt perehdy moniin laitoksiin, valitset yhden ja KESKITYT siihen! eri asia olisi jos samalla pääsykoevaatimuksilla voisi pyrkiä jokaiseen laitokseen, mutta taitavat olla omat pääsykoekirjansa jokaisella laitoksella. Muut vaativat sen tilaston pääsykokeissa paitsi joensuu. SE ON FAKTA. tietty sitten opiskeluissa käydään myös tilastoa.
Ota opinto-opas kauniiseen käteesi ja katso sieltä. Tsemppiä todella paljon lukemiseen, psykologia on hieno ala! :)Aivan, kyse olikin siis pääsykokeiden painotuksesta eikä opintojen. Joo, joensuussa pääsykoekirjoina näyttää olevan motivaatiopsykologiaa ja filosofiaa (mikä on kyllä vähän hassua, luulisi että löytyisi kaksi psykologian kirjaa pääsykokeisiin).
Mutta mielestäni opintojen sisältö ja opiskelukaupunki on tärkeämpi valintakriteeri kuin pääsykoekirjat. Mutta jokainen valitsee oman makunsa mukaan, toiset pääsykoekirjojen, toiset opintojen sisällön tai opiskelupaikan sijainnin perusteella.
Tilastot valmiin psykologin täytyy toki hallita, koska täytyy osata arvioida testien luotettavuutta ym. - testeistä
psykologi kirjoitti:
Aivan, kyse olikin siis pääsykokeiden painotuksesta eikä opintojen. Joo, joensuussa pääsykoekirjoina näyttää olevan motivaatiopsykologiaa ja filosofiaa (mikä on kyllä vähän hassua, luulisi että löytyisi kaksi psykologian kirjaa pääsykokeisiin).
Mutta mielestäni opintojen sisältö ja opiskelukaupunki on tärkeämpi valintakriteeri kuin pääsykoekirjat. Mutta jokainen valitsee oman makunsa mukaan, toiset pääsykoekirjojen, toiset opintojen sisällön tai opiskelupaikan sijainnin perusteella.
Tilastot valmiin psykologin täytyy toki hallita, koska täytyy osata arvioida testien luotettavuutta ym.Eiköhän psykologien käyttämien testien luotettavuus ole arvioitu ihan muualla :) Ei niitä jokaisen psykologin tarvitse erikseen arvioida. Psykologien kustannus kai ne tutkimukset ja arvioinnit tekee ja markkinoille pääsee vain tietyt kriteerit täyttävät testit. Ja mitä testitulosten arviointiin tulee, ei siinä tilastotieteen taitoja tarvita. Tilastotieteen opinnot unohtuvat samantien kun gradu on valmis, sen jälkeen ei rivipsykologi niitä tarvitse.
- siihen taas
testeistä kirjoitti:
Eiköhän psykologien käyttämien testien luotettavuus ole arvioitu ihan muualla :) Ei niitä jokaisen psykologin tarvitse erikseen arvioida. Psykologien kustannus kai ne tutkimukset ja arvioinnit tekee ja markkinoille pääsee vain tietyt kriteerit täyttävät testit. Ja mitä testitulosten arviointiin tulee, ei siinä tilastotieteen taitoja tarvita. Tilastotieteen opinnot unohtuvat samantien kun gradu on valmis, sen jälkeen ei rivipsykologi niitä tarvitse.
vaikuttaa se mihin suuntautuu. Neuropsykologiassa tarvitaan paljonkin tilastotiedettä, eikä kemiakaan ole minulle sivuaineena ollut huono valinta. Ehkä lausuntosi selviääkin tuolal rivipsykologi- ilmaisulla. Kerropas mikä se sinun mielestäsi on?
- rivipsykologista :)
siihen taas kirjoitti:
vaikuttaa se mihin suuntautuu. Neuropsykologiassa tarvitaan paljonkin tilastotiedettä, eikä kemiakaan ole minulle sivuaineena ollut huono valinta. Ehkä lausuntosi selviääkin tuolal rivipsykologi- ilmaisulla. Kerropas mikä se sinun mielestäsi on?
Jaa, että mikä mun mielestä on rivipsykologi? Eli kaikki psykologit, jotka tekee perustyötä: psykologin peruskoulutuksen omaavat psykologit eli koulups, penepsy, tkps, ammatinvalintaps, psykologit sairaalamaailmassa, kuntoutuksessa jne. Eli psykologit, jotka tekee perustyötä, mut ei varsinaisesti luo mitään uutta ja ihmeellistä, kuten esim. tutkijat. Ja vaikka olis se lisurikin, voi silti jämähtää rivipsykologiksi ja tehdä vaan sitä perustyötä varsinaisesti luomatta mitään uutta.
Jaa, että neuropsykologiassa tarvitaan hirveästi tilastotiedettä? hmm. Eikös se Nepsy ja Luriakin ole jo muiden toimesta katsottu ihan päteviksi testeiksi, ei niitä tarvi joka psykologin enää erikseen arvioida tilastollisin menetelmin? Ja kemian taidot... Eikö lähinnä bilsa ole hyödyllisempi väline neuropsykassa? - psykologi
rivipsykologista :) kirjoitti:
Jaa, että mikä mun mielestä on rivipsykologi? Eli kaikki psykologit, jotka tekee perustyötä: psykologin peruskoulutuksen omaavat psykologit eli koulups, penepsy, tkps, ammatinvalintaps, psykologit sairaalamaailmassa, kuntoutuksessa jne. Eli psykologit, jotka tekee perustyötä, mut ei varsinaisesti luo mitään uutta ja ihmeellistä, kuten esim. tutkijat. Ja vaikka olis se lisurikin, voi silti jämähtää rivipsykologiksi ja tehdä vaan sitä perustyötä varsinaisesti luomatta mitään uutta.
Jaa, että neuropsykologiassa tarvitaan hirveästi tilastotiedettä? hmm. Eikös se Nepsy ja Luriakin ole jo muiden toimesta katsottu ihan päteviksi testeiksi, ei niitä tarvi joka psykologin enää erikseen arvioida tilastollisin menetelmin? Ja kemian taidot... Eikö lähinnä bilsa ole hyödyllisempi väline neuropsykassa?Kyllä jokaisen psykologin, joka käyttää testejä täytyy osata tarkastaa kuinka luotettava hänen käyttämänsä testi on. Kentällä liikkuu kaikenlaisia testejä. Herää kyllä epäilys, ettet oikeasti ole psykologi, kun et tuollaista perusasiaa tiedä.
- olenko niin väittänyt?
psykologi kirjoitti:
Kyllä jokaisen psykologin, joka käyttää testejä täytyy osata tarkastaa kuinka luotettava hänen käyttämänsä testi on. Kentällä liikkuu kaikenlaisia testejä. Herää kyllä epäilys, ettet oikeasti ole psykologi, kun et tuollaista perusasiaa tiedä.
En ole missään kohtaa väittänytkään olevani psykologi. Sen verran asioista tiedän, että yleensä psykologeilla on ne perustestipatterit, Wisc III tai Wais, Nepsy, Luria, Lukilasse, VMI, Raven jne, jotka on jo kyllä luotettaviksi todettu. Ei todellakaan ole niin, että joka testauskerralla vielä mietitään, onko tämä testi luotettava vai ei.
Vai mietitäänkö...? No, ei ihme, että psykologit ovat niin hitaita tulosten aikaan saamisessa :)
Kaikki testit, mitkä tulee psykologien kustannuksen kautta, on huolella tutkittu ja luotettavaksi todettu. Mitään muita huuhaa testejä ei kannata käyttää kun korkeintaa laadullisen arvioinnin välineenä, eikö sen sano järkikin. - psykologi
olenko niin väittänyt? kirjoitti:
En ole missään kohtaa väittänytkään olevani psykologi. Sen verran asioista tiedän, että yleensä psykologeilla on ne perustestipatterit, Wisc III tai Wais, Nepsy, Luria, Lukilasse, VMI, Raven jne, jotka on jo kyllä luotettaviksi todettu. Ei todellakaan ole niin, että joka testauskerralla vielä mietitään, onko tämä testi luotettava vai ei.
Vai mietitäänkö...? No, ei ihme, että psykologit ovat niin hitaita tulosten aikaan saamisessa :)
Kaikki testit, mitkä tulee psykologien kustannuksen kautta, on huolella tutkittu ja luotettavaksi todettu. Mitään muita huuhaa testejä ei kannata käyttää kun korkeintaa laadullisen arvioinnin välineenä, eikö sen sano järkikin.No, arvasihan sen, ettet psykologi ole. Et toki väittänytkään niin, mutta itselläni ei ole tapana luulla tietävänsä jonkun spesifin ammattikunnan asioita. Ja kuten kirjoittamasi viestisi todistavat, et tiedä näistä asioista paljoakaan. Ikävä vain, että tällä tavalla jaat väärää tietoa toisille ihmisille.
- minä vaan
psykologi kirjoitti:
No, arvasihan sen, ettet psykologi ole. Et toki väittänytkään niin, mutta itselläni ei ole tapana luulla tietävänsä jonkun spesifin ammattikunnan asioita. Ja kuten kirjoittamasi viestisi todistavat, et tiedä näistä asioista paljoakaan. Ikävä vain, että tällä tavalla jaat väärää tietoa toisille ihmisille.
Kyllä nämä tiedot ihan psykologeilta kuultua on, mitä täällä olen kirjoitellut. Psykologeista ja psykologiasta on aika paljon kokemusta. psykologin on kanssa tullut seurusteltua ja asioista puhuttua. Psykologiasta olen suorittanut kaikki opinnot paitsi gradun ja harjoittelun, päätin kuitenkin viime hetkellä lähteä rahakkaammille urille, vaikka psykologia kiinnostikin kovasti.
Psykologi ystäväni on kyllä minun kanssa täysin samaa mieltä näistä kirjoituksistani, mutta ehkä teissä on sitten eroja, miten noiden testien suhteen toimitte. - oli minulle
rivipsykologista :) kirjoitti:
Jaa, että neuropsykologiassa tarvitaan hirveästi tilastotiedettä? hmm. Eikös se Nepsy ja Luriakin ole jo muiden toimesta katsottu ihan päteviksi testeiksi, ei niitä tarvi joka psykologin enää erikseen arvioida tilastollisin menetelmin? Ja kemian taidot... Eikö lähinnä bilsa ole hyödyllisempi väline neuropsykassa?,joten vastaan siihen (joku kyllä sen jo "puolestani" teki). Olen siis psykologi, toisin kuin lopulta osoittautui vastanneen kohdalla asian olevan.
Neuropsykologia on kaikkea muuta kuin vain valmiiden testien taulukoista tuloksen katsomista. Jos ei ole lukenut tilastotiedettä, on erittäin vaikeaa tulkita sitä mikkä on keskitasoinen tulos yms. Persentiilit ja keskihajonnat yms. ei sano mitään ihmiselle, joka katsoo vain, että tämä on näin ja näin paljon normistossa.
Päteviksi testit on toki katsottu/todettu, ei tarvitse aina erikseen sitä tehdä, mutta tulkinta on aika hataraa mututuntumalla. Mitä tulee bilsaan, niin hyödyllistä toki sekin, mutta se vähän riippuu mitä tekee työkseen. Neuropsykologia on kyllä todella kaukana bilsasta, muutoin kuin neurobiologian osalta.
Kommenttiisi rivipsykologeista en kyllä voi yhtyä. Tutkijat edustavat ehkä "epäpuhtainta" psykologia, ainakin mitä tulee psykologista mieleen. Tutkijat voivat olla ihan muun kuin psykologian maisterin papereiden omaavia. Psykologit luovat kuule aika paljon koko ajan uutta ja ihmeellistä, vaikka sitä ei tehtäisikään tilastollisin keinoin tai luotaisi uutta testipatteria. Jämähtäminen taas on lähes mahdottomuus, koko ajan pitää olla ajantasalla siitä mitä tapahtuu ja mitä uutta läydetään esim. välittäjäaineista. - ällistynyt
minä vaan kirjoitti:
Kyllä nämä tiedot ihan psykologeilta kuultua on, mitä täällä olen kirjoitellut. Psykologeista ja psykologiasta on aika paljon kokemusta. psykologin on kanssa tullut seurusteltua ja asioista puhuttua. Psykologiasta olen suorittanut kaikki opinnot paitsi gradun ja harjoittelun, päätin kuitenkin viime hetkellä lähteä rahakkaammille urille, vaikka psykologia kiinnostikin kovasti.
Psykologi ystäväni on kyllä minun kanssa täysin samaa mieltä näistä kirjoituksistani, mutta ehkä teissä on sitten eroja, miten noiden testien suhteen toimitte.Kyllä sinun testiasiantuntemuksesi jo osoitti, ettet ole asioista perillä, esim. WAIS on kymmenien vuosien takainen testi, nykyään on käytössä WAIS-III, välissä oli jo WAIS-R.
No, täällä voi kirjoittaa ihan kuka tahansa ja väittää olevansa ihan mitä tahansa. Psykologin kanssa seurustelu ei tee sinusta alan asiantuntijaa, joten älä viitsi leikkiä olevasi asiantuntija itsellesi vieraalla alalla.
- tietääkseni...
sellainen maine, että painottuisi terapiaopinnot. Ei ole varmaa tietoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225534- 324860
- 292794
- 342354
- 372068
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121611
- 231492
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons271481