Horjuvuus taas

Selitystä vailla

Minulle ei ole vieläkään selvinnyt, mitä kielenhuoltajat tarkoittavat termillä "horjuvuus". Voisiko joku auttaa? Kaipaisin ihan perusteellista selitysät, koska en yksinkertaisesti ymmärrä, mitä eroa sillä on vaihtelu-termin kanssa.

Olisiko olemassa lyhyttä esimerkkiä, jossa näkisi, minkälaisella analyysillä tai päättelyllä osoitetaan, että jossain esiintyy horjuvuutta, ja milloinka jossakin esiintyy (vain) vaihtelua? Tai tarkkaa määritelmää, josta tämän eron ymmärtäisi?

Kaikki apu on tervetullutta. Olisihan toki kiva ymmärtää edes jollain tasolla, mistä ne kielenhuoltajat teoksissaan ym. yrittävät puhua!

-- A

8

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raitis ja reilu, ei horju e...
      • Minäpähän

Onko Korpelalla jo (Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen) kielitoimiston status?

Asettamatta miehen pätevyyttä ja hänen yksityisen sivustonsa antia mitenkään kyseenalaiseksi sinänsä totean, ettei hänen käyttämänsä sana "horjuvuus" häiritse minua linkkien mukaisissa yhteyksissä lainkaan. Käypä termi.

• Vaan Korpelan

Minulle Google kyllä kertoi tekijäksi Jukka K. Korpelan. Hän ei tietääkseni ole kielitoimiston virallinen edustaja.

Esimerkeistä ei sanan merkitys selvinnyt. Tietysti voisin esittää uuden arvauksen:

Horjuvuus on vaihtelua, josta kirjoittaja haluaa epäsuorasti esittää paheksuntansa.

Jos näin todella olisi, suoraan ja nasevaan ilmaisuun pyrkivä kielenhuoltaja varmasti sanoisi sen suoraan. Voisi sanoa vaikka "tässä on häiritsevää (tai turhaa) vaihtelua". Arvaukseni taitaa olla väärä.

Mutta onko kellään oikeaa tietoa? Kielitoimistoa en viitsisi vaivata kysymyksilläni, ja kyllähän näistä käsitteistä pitäisi selvä saada ilman erillisiä kysymyksiä. Vai onko kielenhuoltotoiminta niin hankala asia, että siihen ei tavallisen kielenkäyttäjän parane sotkeutua - riittää kun tottelee ylhäältä tulevia sääntöjä? Tosin silloin herää kysymys mitä muuta jää ymmärtämättä, jos edes yleinen perustermi ei selviä.

Ei tämäkään kuulosta hyvältä. Jään odottamaan, että joku selittää asioiden todellisen laidan.

• Jos luen sen vaihteluksi
        Minäpähän kirjoitti:

Onko Korpelalla jo (Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen) kielitoimiston status?

Asettamatta miehen pätevyyttä ja hänen yksityisen sivustonsa antia mitenkään kyseenalaiseksi sinänsä totean, ettei hänen käyttämänsä sana "horjuvuus" häiritse minua linkkien mukaisissa yhteyksissä lainkaan. Käypä termi.

Kyllä se käy minullekin, jos luen sen niin, että hän tarkoittaa sillä vaihtelua. Ihmettelen vain, miksi on kaksi erillistä termiä: vaihtelu ja horjuvuus.

Täytynee uskoa, että näillä ei ole oikeasti eroa ollenkaan. Horjuvuus vaan kuulostaa pelottavammalta :-)

• Sanonkokuka

"Are our words wobbling?"
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=22000000015220017

Minulle "wobbling" ei ole ensisijaisesti horjumista vaan vaappumista (esimerkkinä vaapputyyppisen uistimen liike) tai huojumista (esimerkkinä äänenkorkeuden vaihtelu).

Horjuvuudella on (ainakin minulle) vahvasti merkitys "päättämättömyys" tai "epäröinti" (engl. "indecision"). Horjuminen ei ole (minulle) aivan samaa kuin horjuvuus – sen mieltää jo paljonkin helpommin epävakaaksi kävelyksi tai vastaavaksi.

Kielenhuoltajilta pyydän anteeksi heidän puolestaan antamaani vastausta. Minussa ei ole kunnolla miestä huoltamaan edes omaa kieltäni. Kun avaan suuni, sieltä hyppääkin usein kielen asemesta esiin horjahteleva sammakko.

• Ja näin tämän

Katsoin horjua-verbin merkitystä suomi-englanti-sanakirjasta. Se oli seuraavantapainen, jos muistan oikein

käyttö horjuu: usage varies

Samaa käännöstä käyttäisin myös ilmaisusta käyttö vaihtelee, joka on minusta luontevampi. Tästä ei siis selvinnyt mitään merkityseroa sanojen "horjuvuus" ja "vaihtelu" välillä. Ihmettelinkin siksi, olisiko ilmaisu "wobbling" yhtä hyvä englannissa. Sekään kun ei oikein tarkoita mitään selkeää tässä yhteydessä.

Kyse oli siis vitsistä. Käsittääkseni kielenhuoltajat eivät kuitenkaan vitsaile käyttäessään sanaa "horjuvuus", joten jätetään leikinteko siihen, kun se ei kerran ole hauskaa.

Jos horjuvuus-sanalla on sittenkin selkeä merkitys suomessa, se varmasti tulee pian selville. Odotan innolla.

• Ei "horjuvuus" ole termi vaan yleiskielen sana. Sama koskee sanaa "vaihtelu". Ei kannata etsiä termimerkityksiä sanoilla, joita ei ole termeiksi määritelty ja joita ei termeinä käytetä.

En tiedä, miten sellaisia perussanoja kuin "horjua" ja "vaihdella" voisi selittää. Ehkäpä niin, että horjuminen tarkoittaa epävarmuutta ja epäjohdonmukaisuutta, usein sellaista, jossa sana tai muu ilmaus on milloin norminmukaisessa muodossa, milloin jossakin muussa muodossa. Usein horjuvuus johtuu ihan tietämättömyydestä. (Hiljattain sattui eräästä lehdestä silmään, miten yhdessä artikkelissa kirjoitetaan "ubiqitous" ja toisessa "ubiquitous". Ei tässä ole muusta kysymys kuin siitä, että toinen kirjoittaja kirjoitti väärin ja toinen oikein eikä toimittaja tarkistanut tekstiä tarpeeksi huolellisesti.)

Jos esimerkiksi saman kirjoittajan tekstissä on välillä "kirjoittaa", välillä "kirjottaa", niin tällaista vaihtelua sopinee kutsua horjuvuudeksi. Kirjoittaja horjahtelee koulussa oppimansa kirjakielisen muodon ja puheessa käyttämänsä muodon välillä, lähes aina tahattomasti.

Muuta vaihtelua taas on vaikkapa se, että yksi kirjoittaa "vasta" ja toinen "vihta".

• Vastahousu

Vastaus oli hyvä. Sieluni sai rauhan ainakin tällä erää. Kiitän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1147
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      867
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      561
    6. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      500
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      50
      494
    10. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      492
    Aihe