Fundamentalismi tappaa - omatunnon

/VARTIJA 3/1982, Martti Lindqvist, apul.prof., Helsinki: Kristillisyyden
kirpputori - uskonnon rooli amerikkalaisessa yhteiskunnassa, s. 123-128/

[ML vietti 3 kk USA:ssa.., KAT]

s.124:
"Valtapoliittisesti ja julkiselta imageltaan Yhdysvallat on kristillisyyden
tärkein linnake. Missään muualla ei ole niin paljon rahaa, aseita ja
vaikutusvaltaa kristillisen retoriikan takana."

s.125:
"*Show must go on*

Jokin oli myös paljon kamalampaa kuin mitä olin osannut kuvitella.
Elämäni järkyttävimpiin kokemuksiin kuuluu Yhdysvaltojen uskonnollisten
tv-ohjelmia seuraaminen. Noin 70% siitä on meidän näkökulmastamme pelkkää
roskaa. Sen muodot ovat moninaiset: äärimmäistä irrationalismia, hysteriaa
lähentelevää tunnekuohua, poliittista propagandaa, itsekästä eduntavoittelua,
unelmakauppaa, piiloseksiä, uskonnollista viihdettä, rahan, menestyksen ja
terveyden palvontaa, kaikennäköistä harhaoppisuutta jne.
Karmeudessaan kokemus oli myös terveellinen. Se antoi näkökulman eräisiin
asioihin, joita meillä on markkinoitu lievemmässä muodossa. Tämän jälkeen
suhtaudun entistä epäilevämmin erilaisiin puhelinkampanjoihin (sellainen
kuuluu lähes kaikkiin amerikkalaisiin uskonnollisiin show-ohjelmiin),
kreationismiin, julkkisten uskonnollisten kääntymysten markkinointiin,
Israelin sotapolitiikan uskonnolliseen puolusteluun, uskonnnolliseen
antikommunismiin ja maailmanlopulla hekumoitsemiseen - vain muutamia
esimerkkejä mainitakseni. Tämä on sitä lajia joka ei tonkimalla parane.
...

s.126
"*Kaksi variaatiota: ristiretket tiedon ja politiikan alueilla*

Uskonnon agressiivinen hyväksikäyttö nyky-Yhdysvalloissa näkyy lähinnä
kahdella alueella: tieteessa ja politiikassa.
Suomessa kreationismia - joskus myös "luomistieteeksi" kutsuttua -
markkinoitiin keväällä 1981 silkkihansikkaat kädesssä. Tämän vaikutelman
saa, kun vertaa sitä vastaaviin ilmiöihin Yhdysvalloissa.
Fundamentalistisissa uskonnollisissa ryhmissä kreationismi on eräs ase
paljon laajemmassa arsenaalissa, johon kuuluu kaikenlaista irrationalismia
ja epätieteellisyyttä. Tällä alueella vedotaan suoraan ihmisten pelkoihin
ja itsetunnon puutteeseen.
Olin särkeä televisioni seuratessani kerran erästä "klubi 700:n" ohjelmaa.
Siinä juontajan arvostetuksi luonnehtima "tiedemies" esitti monimutkaisia
tilastoja ja kaaviokuvia sodista, maanjäristyksistä, nälänhädistä, onnetto-
muuksista jne. Jokaisen uuden "tietoiskun" jälkeen kuuluttaja otti maireimman
hymynsä, katsoi suoraan TV-kameraan ja totesti tähän tapaan: "Kuulitteko
näitä asiantuntijamme tietoja katastrofien lisääntymisestä ? Miten
ihanaa! Meidän Herramme on tulossa !"

4

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • /VARTIJA 2/1992, pääkirjoitus "Pyhän kirjan siunaukset ja vaarat", Heikki

      Räisänen s. 49-50/
      "Teologialle ei ole kunniaksi, jos pyhän kirjan vaaroista muistuttaminen
      jätetään vain vapaa-ajattelijoiden harteille. Raamatun keskeisiä osia hallitsee
      vastakohta-asettelu "meidän" ja "muiden" välillä, ja monin paikoin kirja
      siunaa hillittömän väkivaltaiset ratkaisut. Israelilaisia vaaditaan tuhoamaan
      Kanaanin asukkaat viimeiseen naiseen ja lapseen; pyhiä rohkaistaan ilkkumaan
      Rooman raunioilla. Tällainen on myös jättänyt jälkensä historiaan. Kun
      puritaanit ottivat haltuunsa Amerikkaa, he käyttäytyivät kuin Israelin
      lapset Joosuan komennossa, ja intiaanit saivat kanaanilaisten osan."

    • anti-bushman

      Laita MrKAT ihmeessä sama teksti tiede.fi -keskustelupalstalle, siellä kun on vielä näitä sokeita Bushin politiikan ihailijoita - varsinkin nuorissa keskustelijoissa (BUSHMAN ym.)

      • välittäjä.

      • Kun minäkin kopsasin ;)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe