miksi ruumiinlämpöni on aina alle 36 astetta?

tuulen tyttö

Useimmiten 35.4-35.6 astetta. Välillä kun olo tuntuu kuumeiselta, niin lämpö vaan laskee, eikä suinkaan nouse. Mistä tälläinen ilmiö voisi johtua?

22

19548

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhapoika..

Ehkä se johtuu iästäsi. Minullakin on sama lämpö ja olen 71 vuotias.
      Hehee...se on normaalilämpö.

• ap.lisää

joten, enpä tiedä..

• justiinamuori

Hei.
      Itselläni on ollut iän kaiken melko alhainen ruumiinlämpö, nippa nappa 36.
      Kävin joku aika sitten tri Arstilan luennolla ja hän puhui Wilsonin oireyhtymästä; kyseessä lievä kilpirauhasen vajaatoiminta.

Usein pannaan sitten kaikki selittämättömät vaivat fibromyalgian piikkiin.
      (Joka taas on hauska lääketieteen roskakori, kun sitä ei voi mitata oikein mitenkään)

Oireina Wilsonin syndroomassa mm joitain seuraavista; aloitekyvyn puute, masennus, "kun mikää ei auta"-lihavuus, alavatsan turvotustilat, ummetus, ihovaivat, kynnet ei kasva kunnolla/tai huonot, samoin hiukset huonot/lähtee, iltapäivisin palelee lähinnä selästä (jossa ruskea rasvakerros, ns lämpöpatteri)..

Kertoi että jos 2 vkon seurannassa ruumiinlämpö aamuisin alle 36 (34-35) vähintään 50 %:sti, niin voi epäillä tuota oireyhtymää.

Lievä kilpirauhasen vajaatoiminta hänen mukaansa hankala, kun ei voi oikein mitata kilpirauhashormoonia; vain hormonin esiasteita voi mitata, joten tulos epäluotettava.

Syynä hän piti melko yleistä seleenivajausta (arvo 2,5 hyvä). Suomen maaperässä ei ole tarpeeksi seleeniä. Miehillä on yleensä paremmat arvot kuin naisilla (possunliha;).
      Suositteli siis seleenilisää.

Seleenin puutoksen on osoitettu liittyvän myös lisääntyneeseen sydän- ja verisuonitautien vaaraan. (artikkeli Lancetissa 82)

• alkup.

Mielenkiintoista asiaa, kiitos. Täytyypä perehtyä paremmin.

• minullakin

tuo? Normaali lämpöni on 35,6. Yli 20 vuotta sitten kurkkuani kuristeli ja tuntui kuin olisi pala kurkussa. Lääkäri määräsi kilpirauhaskokeet ja todettiin kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kesän mittaan otettiin monetkin kokeet ja aina vain näytti samaa. Syksyn tullen minut sitten lähetettiin Kuopion Yliopistolliseen Sairaalaan tarkempiin tutkimuksiin. Silloinpa ei enää ollutkaan vajaatoimintaa, mutta arvot olivat lähellä sitä. Mitään ei sitten tehty sen jälkeen, en minä eikä lääkärikään ymmärtänyt mistä kesän arvot johtuivat. Sen jälkeen minulle on puhjennut 2-tyypin diabetes ja olen joskus pyytänyt ottamaan myös kilpisrauhakokeen. Arvot ovat aina olleet siinä ja siinä vajaatoiminnan rajalla.

• vai juuei

Aika hauskasti sanottu fibromyalgiasta, että kun sitä ei voi mitenkään mitata ja sitten kerrot tästä 'wilsonnin-oireryhmästä' jota sitäkään ei voi luotettavasti mitata, vähän ristiriitainen.

Minulla on kipu-uupumusoireryhmä ja kyllä sen oireet ovat aivan selkeät. Samoin sen diagnoosin tekeminenkin oli varsin yksinkertaista.

Mutta voihan olla niinkin että jos ei keksitä (osata tehdä diagnoosia) mitä sairastaa, niin sitten sanotaan esimerkiksi fibromyalgia tai Wilsonin-tauti.

• justiinamuori
        vai juuei kirjoitti:

Aika hauskasti sanottu fibromyalgiasta, että kun sitä ei voi mitenkään mitata ja sitten kerrot tästä 'wilsonnin-oireryhmästä' jota sitäkään ei voi luotettavasti mitata, vähän ristiriitainen.

Minulla on kipu-uupumusoireryhmä ja kyllä sen oireet ovat aivan selkeät. Samoin sen diagnoosin tekeminenkin oli varsin yksinkertaista.

Mutta voihan olla niinkin että jos ei keksitä (osata tehdä diagnoosia) mitä sairastaa, niin sitten sanotaan esimerkiksi fibromyalgia tai Wilsonin-tauti.

Tuo oli suora Arstilan siteeraus; käytti nimitystä "lääketieteen roskakori." "Koputellaan vähän sieltä ja painellaan vähän täältä ja kun sitten ähkäisee, niin avot pannaan fibromyalgian piikkiin."

Mikä tietenkään estää kokeilemasta seleenilisää. Tuloksia voi odottaa kuukauden parin seurannalla, sanoi hän. Kaikkein selvintähän olisi tietysti mittauttaa arvonsa, mikä on kyllä aika arvokasta noin rahallisesti..

• Killirauhanen

Esimerkiksi kilpparin vajaatoiminta aiheuttaa alhaista lämpöä.

• alkup.

kilpirauhasarvo 10.8, ei lääkitystä. Kai ihan ok.

• Killirauhanen
        alkup. kirjoitti:

kilpirauhasarvo 10.8, ei lääkitystä. Kai ihan ok.

Jos toi 10.8 on Tsh niin ei se kyllä silloin ole ihan ok. Pitäisi tietää tsh ja t4v ja joku vasta-ainetestikin olisi hyvä, milloin sulta on otettu kilpirauhasarvo mistä kirjotit? Kannattaisi käydä lääkärillä jos oikeasti tsh oli noin korkea.

• pulssisi

Minulla on ruumiinlämpö 36 asteen pinnassa ja pulssi 40 luokkaa. Oma diagnoosini oli, että niillä oli yhteys.

Kun oli flunssainen olo niin sekä pulssi ja lämpö laskivat, oli keljumainen olo oli kuin olisi "lihamyllyn" läpi käytetty. Työ elämässä olo aikana ei sairauslomaa saanut kun ei ollut kuumetta.

• alkup.

rasituksessa 70-80

• Kylmäkalle

Kysymys ruumiinlämmöstä on sinänsä jo mielenkiintoinen.

Tietääkö kukaan mitenkä on määritelty mikä on 'normaali' ruumiinlämpö, miten se on määritelty?

Uskoisin että yksilöllisiä eroja on huomattavast, että kyseessä on ominaisuus joka ei suinkaan tarkoita että olisi sairas. Oma ruumiinlämpöni on aina ollut alla 36 asteen. 35,4-35,9 ja ihan hyvin olen pärjännyt, paitsi että kun kuume nousee 37 asteeseen olen jo todella kipeä ja jos kuumetta on 38,5 alan jo hourailla. Keskivertosairaanhoitajalle tämän asian selittäminen on joskus vähän hankalaa. Heillä kun ei ole tapana kuunnella potilasta, saati että heidän mielestään potilas edes tietäisi jotain omasta tilastaan.

• justiinamuori

Sanopa toisaalta muuta. Kenellä on se "normaali" 37? Itseänikään ei viluta koskaan, ennemmin toisinpäin. Todella harvoin nousee enää kuume, ja jos sitten nousee vähänkin yli 37 niin tunnen itseni todella sairaaksi.

• täällä..
        justiinamuori kirjoitti:

Sanopa toisaalta muuta. Kenellä on se "normaali" 37? Itseänikään ei viluta koskaan, ennemmin toisinpäin. Todella harvoin nousee enää kuume, ja jos sitten nousee vähänkin yli 37 niin tunnen itseni todella sairaaksi.

siis,sama täällä.
        Olen iältäni jo 58-vuotta VANHA.
        Muuten olen todellakin hyväkuntoinen,
        harrastan liikuntaa vähintäänkin 50 min viisi kertaa viikossa ja
        ehkäpä juuri sen vuoksi olen n.s.hyväkuntoinen.
        MUTTA minäkin olen alalämpöinen,
        jos sitä niin voi sanoa.
        En ole käynyt lääkärissä tämän vuoksi koskaan,
        mutta olen huomannut sairastaessani flunssaa tai muuta vastaavaa,
        että mittarilla mitattuani kuumeeni ollessa 37 astetta,olen jo todella sairas.
        Jäsenteni kipu on jo todella kovaa,
        särkylääke auttaa siihen kylläkin.
        Nuorena siis 15-16 vuotiaana murrosikäisenä minulla oli kylläkin kilpirauhasen vajaatoimintaa
        ja söinkin silloin noin vuoden verran jotain muistaakseni thyroksin tai sinnepäin nimi kai oli,nimistä lääkettä,
        mutta sitten arvot kai normalisoituivat ja
        sain lopettaa lääkityksen.
        Ummetusta minulla on edelleenkin,
        joka onkin pahin vaivani,
        sitäkin olen yrittänyt hoitaa leseiden ja pellavansiementen syönnillä päivittäin piimään sekoitettuna.
        Sekään ei kyllä aina auta.
        Vettäkin yritän väkisinkin juoda pari litraa päivässä muut kahvi,tee,y.m..

• mutta kuitenkin
        täällä.. kirjoitti:

siis,sama täällä.
        jos sitä niin voi sanoa.
        Nuorena siis 15-16 vuotiaana murrosikäisenä minulla oli kylläkin kilpirauhasen vajaatoimintaa
        ja söinkin silloin noin vuoden verran jotain muistaakseni thyroksin tai sinnepäin nimi kai oli,nimistä lääkettä,
        sitäkin olen yrittänyt hoitaa leseiden ja pellavansiementen syönnillä päivittäin piimään sekoitettuna.

Muusta en osaa sanoa sen enempää, mutta tosta suolentoiminnasta; oma preseptini on piimä PELLAVAROUHE n.3 rkl soijarouhe n.3 rkl, etenkin kun annan 'pöperön' turvota muutaman tunnin ennen nautintaa. Toimii mulla ainakin luistavsti, sanoisin.

• Zivago
        justiinamuori kirjoitti:

olen pitänyt vastaanottoa ja n 80% potilaista kertoo tuon saman alilämpöjutun.Meillä ei kotona ole edes kuumemittaria, turhaa teknologiaa näin himasssa.

• tuulen tyttö
        Zivago kirjoitti:

olen pitänyt vastaanottoa ja n 80% potilaista kertoo tuon saman alilämpöjutun.Meillä ei kotona ole edes kuumemittaria, turhaa teknologiaa näin himasssa.

kuumeenmittauksesta. Itse mittaan itseltäni hyvin harvoin kuumeen, nyt tiheämmin kun on ollut kummallisen kuumeinen ja sairas olo, mutta ei sit kuitenkaan ole ollut kuumetta vaan päinvastoin. Lapsiltakaan en juuri mittaa, sillä kuumeen kyllä tuntee ja särkylääkettäkin annan lähinnä kipuun, en kuumeeseen(paitsi kuumekouristelijalle:).
        En siis ole niitä, jotka neuroottisesti tarkkailevat itseään.. Muutaman kerran olen käynyt elämässäni lääkärissäkin, keuhkokuumeen ja munuaistulehduksen vuoksi. Terveenä olen siis saanut olla.

• justiinamuori
        täällä.. kirjoitti:

siis,sama täällä.
        jos sitä niin voi sanoa.

Viis tuosta numeraalisesta iästä, itse olen keski-iässä mutta mieleltäni (ja peilin kertomaa) kyllä nuorempi.
        Samoin käyn lenkillä pari kertaa päivässä, ja pilatesta siihen ja puntteja.

Nyt on menellään kokeilu tuon seleenin suhteen, ihan uteliaisuudesta. Olen sellainen, että kokeilen mielelläni asioita. Liian vähänhän sitä oletettavasti tulee monillakin.

Sama täällä, eli ollut enimmäkseen aina kova vatsa. Kunnes tuossa kohta kolme vuotta sitten jotain tapahtui.., ja enää ei vaivaa koskaan.
        Enkä nyt tarkoita pelkästään vhh-dieettiä jonka aloitin sitten myöhemmin.

Psyllium huskia, yrttejä, kuituja, marjoja, kasviksia, vettä, liikuntaa, stressi hiiteen..
        Tietyt lääkkeet kovettavat vatsaa. Itselläni ei ole mitään onneksi käytössä.
        Suolen toiminta on kaiken a ja o.

• diagnoosi tiukassa

Wilsonin syndrooman voi todentaa nykyisin ottamalla t3- ja rT3-verikokeet, jos jälkimmäistä on veressä suhteessa liikaa ensimmäiseen, on kyseessä kyseinen syndrooma. Tällöin "normaalit" kilpirauhaskokeet ovat viitteiden sisällä, tosin usein hieman alakantissa jos ei syödä tyroksiinia, mutta henkilöllä on vajaatoiminnan oireita.

• Alilämpö/immuunipuol

Alilämpö kertoo terveys-tieteelle paljon immuunipuolustus-järjestelmän kunnosta, jota eivät lääke-tiede/lääkärit tunne!

""........................jatkuu. Immuunipuolustuksen mittari: Elimistön lämpö kainalosta mitattuna:
      Kuume on osoitus siitä että immuunipuolustus toimii, mutta onko immuunipuolustus täysin kunnossa voidaan päätellä vartalon lämmöstä. Normaalilämpönä voidaan pitää 36,4-36,8 C-astetta, joka perustuu vähintään(!) viiteen 2-3 tunnin välein tehtyjen mittausten keskiarvoon.
      Esimerkiksi: 35,9 36,6 36,5 37,1 36,3 jaettu 5 on 36,48 C-astetta.
      36,40 – 36,80C-astetta: immuunipuolustus toimii normaalisti.
      36,00 – 36,40C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on lievä.
      35,50 – 36,00C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on keskivaikea.
      35,00 – 35,50C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on vaikea.
      alle 35,00C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on huolestuttava!
      alle 34,00C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen on todella huolestuttava!
      alle 33,00C-astetta: immuunipuolustuksen heikkeneminen voi olla kohtalokas!
      Huomioi nämä:
      - Mittaus on tehtävä samalla mittarilla kainalosta.
      - Mittaustulos voi olla virheellinen, jos potilaalla on mittauspäivänä ”näkyvä” tulehdustila!

Immuunipuolustustuksen vahvistamiseksi tarvitaan prikulleen nämä määrätyt kolme tärkeintä probiootti bakteeria:
      1.(1.)Lactobacillus asidophilus, jonka saantisuos..............................................""
      Jatkuu/Kokonaan linkissä:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=17#Immuunipuolustuksen_mittari_Elimiston_lampo_kainalosta_mitattuna_

• suuhun tulloo sylki

Kylmäkkö-Kyllikin kylmä kylki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      17
      2373
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      907
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      135
      838
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      831
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      797
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      766
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      735
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      164
      722
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      684
    Aihe