Tämä on uutispommi.
USA:ssa 56 Babtistijohtajaa on allekirjoittanut kirjeen, jossa se puolustaa nykyistä koulu-opetusta ja tuomitsee neokreationismin(ID-kreationismin) tuomisen kouluihin. Allekirjoittajien määrä kasvaa koko ajan..
---------------------------------------------
http://www.ethicsdaily.com/article_detail.cfm?AID=7255
"Fifty-six Baptist pastors and organizational leaders have signed the letter so far. Other signatures will be added later."
..
"It calls on Baptists to recommit themselves to the separation of church and state, in order to "keep public schools free from coercive pressure to promote sectarian faith, such as state-written school prayers and the teaching of neo-creationism (intelligent design)."
( iso liuta nimiä)
--------------------------------------
Kirjeen alkup. julkaisija on
"The Baptist Center for Ethics"
Heillä taitaa olla etiikka kohdallaan.
Babtistijohtajat ID-opetusta vastaan (!)
5
783
Vastaukset
Sen paremmin jenkkilän touhuja tuntematta uutinen on minullekin yllätys. Babtistit lienevät jakaantuneet konservatiivisempaan "Southern Babtists" joukkoon ja sitten liberaalimpaan jengiin. Olisko nämä nyt noita jälkimmäisiä?
Tästä se juontunee:
"Baptists who were imprisoned or died for their beliefs have played an important role in the historical struggle for freedom of religion and separation of church and state in England, the United States, and other countries. In 1612 John Smyth wrote, "the magistrate is not by virtue of his office to meddle with religion, or matters of conscience". That same year, Thomas Helwys wrote that the King of England could "command what of man he will, and we are to obey it," but, concerning the church, "with this Kingdom, our lord the King hath nothing to do." "
http://en.wikipedia.org/wiki/Baptist
Eli taivaan kunkulla ei ole (pitäisi olla) mitään tekemistä ton maallisen kunkun kanssa.. ja .. valtion on tiukasti oltava erillään kirkosta, babtistit ajattelivat ja vaikuttivat myös USA:n valtion ja kirkon eroon itsenäisyysjulistusta myöten.
Kreationismi on tuota heidän 1600-luvun doktriiniansa vastaan. Voi tavallaan sanoa että Southern babtististit on tässä mielessä liberaalimpia, jos haluavat kreationismia valtion kouluun.. ;)- tämä..
MrKAT kirjoitti:
Tästä se juontunee:
"Baptists who were imprisoned or died for their beliefs have played an important role in the historical struggle for freedom of religion and separation of church and state in England, the United States, and other countries. In 1612 John Smyth wrote, "the magistrate is not by virtue of his office to meddle with religion, or matters of conscience". That same year, Thomas Helwys wrote that the King of England could "command what of man he will, and we are to obey it," but, concerning the church, "with this Kingdom, our lord the King hath nothing to do." "
http://en.wikipedia.org/wiki/Baptist
Eli taivaan kunkulla ei ole (pitäisi olla) mitään tekemistä ton maallisen kunkun kanssa.. ja .. valtion on tiukasti oltava erillään kirkosta, babtistit ajattelivat ja vaikuttivat myös USA:n valtion ja kirkon eroon itsenäisyysjulistusta myöten.
Kreationismi on tuota heidän 1600-luvun doktriiniansa vastaan. Voi tavallaan sanoa että Southern babtististit on tässä mielessä liberaalimpia, jos haluavat kreationismia valtion kouluun.. ;)Babtistit haluaa kirkon olevan erossa valtiosta, mutta perinteisesti babtistit ovat sitten itse eläneet erossa valtiosta, kouluttaneet lapsensa kotonaan tai babtistikouluissa jne.
Valtion kouluihin heitä ei ole kauheasti lähetelty, joissa opetetaan darwinismia jne. Nyt jotkut babtistit ovat ottaneet kannan, että lapsia voisikin lähettää valtion kouluihin. Se on tuon kannanoton aihe.
- pilkunviilaaja
Mikähän siinä on noin viksuillekin noin vaikeaa? BaPtisti, ei babtisti!
En tiedä tarkempaa syytä tuohon vetoomukseen mutta yksi syy lienee se että tämä "neo-kreationismi" (eli ID-teoria) ei todellakaan ole kristillistä eikä suoraan mainitse raamatun jumalaa missään vaiheessa maailman luojaksi, olettaa vain että "joku" on suunnitellut maailman systeemit. Totta kai jos kiihkokristillinen järjestö on kyseessä niin he vastustavat tätä. Kuvitelkaapa jos lapsille kouluissa opetettaisiin puhdasta raamatullista kreationismia niin voisi muuttua ääni kellossa.
Toinen syy siihen voi todellakin olla tuo että baptistit haluavat kirkon pysyvän irti valtiosta. Mikä on ihan terve ajattelutapa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä681969- 1281394
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1321353- 1431082
- 103932
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten348868Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82754Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67654