Jatkuvasti kovilla ylinopeuksilla ajavien kannattaa jatkossa huomioida, että mahdollisissa kolaritilanteissa voivat vastuukysymykset muuttua totutuista. Nimittäin SVT ( Suomen Vahinkotarkastus) on esitellyt mallinnusmenetelmänsä, jonka perusteella kolaritilanteessa voidaan määritellä osapuolien nopeudet.
Eli jos "vanhaan aikaan" oli kolmion takaa eteen tullut aina syyllinen, ei nyt enää niin ole. Järjestelmä on peräisin Saksasta, se on sovellettu Suomen oloihin ja oikeudellisesti pätevä.
Niinpä jos auton vaurioista lasketut tiedot ja kolaritilanteesta saadut kuvat ja mittausjäljet osoittavat tällaisessa kolarissa etuajo-oikeutettua tietä ajaneen kuljettajan käyttäneen rajua ylinopeutta, onkin syyllinen ja korvausvelvollinen tuo hurjastelija. Eli jos kolmion takaa tullut on olettanut toista tietä kulkevan ajavan rajoituksen mukaisesti, tullut eteen ja sitten on kolahtanut, on syyllinen jatkossa tuo toisen tien hurjastelija.
Tämä uutinen on totta, kannattaa huomioida!
Kaahareille tiedoksi
21
1215
Vastaukset
Jo kymmeniä vuosia sitten poliisi mittaili jarrutusjälkiä saadakseen selville onnettomuusautojen nopeuksia. En tiedä, mutta luulen, että jo silloin katsottiin onnettomuuteen syylliseksi sen huomattavaa ylinopeutta ajaneen. Niin ainakin arvailtiin. Siksipä jo silloin osattiin ennakoida tuollainen mahdollisesti joskus tulevaisuudessa eteen tuleva tilanne ja mietittiin valmiiksi miten toimia. Päädyttiin sellaiseen ratkaisuun, että ensin hiljennetään jarruja lukitsematta siihen nopeuteen mikä rajoitus on ja sitten vasta liinat kiinni ja annetaan paukahtaa. Sama toimii edelleen, vaikka ABS-jarrut autoissa jo ovatkin.
Vielä ei ole tarvinnut käytännössä toteuttaa, yli 30 vuotta jo.- Kyrvänsyrjä
Nythän on niin, että KAIKKIEN nykyautojen moottorin- ja ajonhallinnan tietokoneet tallentavat muistiinsa auton nopeuden ja sen, mitä autolla on tehty vaikkapa ennen törmäystä.
Moottorin ja ESP:n ohjaamiseen tarvittavat ohjelmat kuten myös oppiva automaattivaihteisto tallentaa jatkuvasti dataa nopeudesta, ajotavasta ja muusta.
Tämä data on helposti purettavissa kaikista autoista pistokkeen kautta -tarvitaan vain joku, joka tekee asiasta lakiesityksen.
Mikäs sen mukavampaa kuin "ajokortti, rekisteriote ja vilkaistaanpa sitä testipistoketta"....
Tietenkin tämä kaikki tieto voidaan välittää helposti reaaliaikaisena lisättynä GPS:n nopeus- ja sijaintitiedolla suoraan automaattiseen sakotusjärjestelmään.
Toistuvasti rikolliseen käytökseen syyllistyvät henkilöt voidaan sitten varustaa mikrosirulla ja panoksella, jolla nämä ääliöt voidaan tarpeen tullen kätevästi "peruuttaa".
Tekniikka on olemassa, ja on vain ajan kysymys, milloin. Kyrvänsyrjä kirjoitti:
Nythän on niin, että KAIKKIEN nykyautojen moottorin- ja ajonhallinnan tietokoneet tallentavat muistiinsa auton nopeuden ja sen, mitä autolla on tehty vaikkapa ennen törmäystä.
Moottorin ja ESP:n ohjaamiseen tarvittavat ohjelmat kuten myös oppiva automaattivaihteisto tallentaa jatkuvasti dataa nopeudesta, ajotavasta ja muusta.
Tämä data on helposti purettavissa kaikista autoista pistokkeen kautta -tarvitaan vain joku, joka tekee asiasta lakiesityksen.
Mikäs sen mukavampaa kuin "ajokortti, rekisteriote ja vilkaistaanpa sitä testipistoketta"....
Tietenkin tämä kaikki tieto voidaan välittää helposti reaaliaikaisena lisättynä GPS:n nopeus- ja sijaintitiedolla suoraan automaattiseen sakotusjärjestelmään.
Toistuvasti rikolliseen käytökseen syyllistyvät henkilöt voidaan sitten varustaa mikrosirulla ja panoksella, jolla nämä ääliöt voidaan tarpeen tullen kätevästi "peruuttaa".
Tekniikka on olemassa, ja on vain ajan kysymys, milloin.Noille tallentimille se voi olla vaikkapa Fiskarsin vasara. Voihan ne tallentimet rikkoutua kolarissa, jos vasara on unohtunut konehuoneeseen ja kolarissa poukkoillut hiukan siellä. :-)
- ;-(
Taitaa olla Kairakettukin pelkkä roolipelihahmo tai sitten pahasti luulotautinen. Ennen törmäystä tulee aina paniikki. Tähän ei vaikuta luulo omasta ylivertaisesta ajotaidosta tai edes pitkä ajokokemus. Kokemuksella ja järkevällä liikennekäyttäytymisellä voidaan kyllä estää koko vaaratilanteen syntyminen. On aivan turha kuvitella, että ennen törmäystä kukaan pystyy ensin hidastelemaan vauhtia sallittuun nopeuteen ja sitten polkaisemaan jarrut pohjaan virkavaltaa hämätäkseen. Uskomatonta paskapuhetta.
- miihkali
Kairakettu kirjoitti:
Noille tallentimille se voi olla vaikkapa Fiskarsin vasara. Voihan ne tallentimet rikkoutua kolarissa, jos vasara on unohtunut konehuoneeseen ja kolarissa poukkoillut hiukan siellä. :-)
Jaaha. Pitääpä lähteä tästä Saksaan vanhan kunnon ajan autoja ostamaan. Antaa noiden nörttipellejen leikkiä mikrosiruillaan ja haaveilla natsiyhteiskunnasta.
- ÄIJÄLÄ
;-( kirjoitti:
Taitaa olla Kairakettukin pelkkä roolipelihahmo tai sitten pahasti luulotautinen. Ennen törmäystä tulee aina paniikki. Tähän ei vaikuta luulo omasta ylivertaisesta ajotaidosta tai edes pitkä ajokokemus. Kokemuksella ja järkevällä liikennekäyttäytymisellä voidaan kyllä estää koko vaaratilanteen syntyminen. On aivan turha kuvitella, että ennen törmäystä kukaan pystyy ensin hidastelemaan vauhtia sallittuun nopeuteen ja sitten polkaisemaan jarrut pohjaan virkavaltaa hämätäkseen. Uskomatonta paskapuhetta.
Sinä puhut asiaa, se on myöhäistä katua enää sitten, kun paskat on jo housussa, eli tilanteisiin pitää varautua jo ennen, eikä vasta sitten,kun tilanne on edessä ja ei ehdi tehdä mitään muuta, kuin huudahtaa, APUVA!
Minä olen täällä aina korostanut sitä, että liikenteessä on se kuuluisa vauhti aina avainasemassa. Kun sen vauhdin pitää hillityissä lukemissa ja nopeusrajoitusten mukaisina, kaikki pitäis mennä nappiin.
Ja talvikeli on tietysti oma lukunsa, jolloin pitää ajaa todella ennakoivasti.
Millaista ennakoiva ajo muuta voisi olla, kuin sopiva vauhti.
Esim. pimeällä hirvivaara-alueella vesisateella ja kovalla tuulella ennakoivaa ajotapa ei voi olla sata kilometriä tunnissa tai enemmän. - natsiyhteiskunta?
miihkali kirjoitti:
Jaaha. Pitääpä lähteä tästä Saksaan vanhan kunnon ajan autoja ostamaan. Antaa noiden nörttipellejen leikkiä mikrosiruillaan ja haaveilla natsiyhteiskunnasta.
Miten niin natsiyhteiskunta? Jos ”mustan laatikon” tiedot puretaan vasta jos ja kun tapahtuu jotain, niin hommahan on silloin mielestäni OK.
;-( kirjoitti:
Kuten aiemmin kirjoitin: "Vielä ei ole tarvinnut käytännössä toteuttaa, yli 30 vuotta jo."
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Sinä puhut asiaa, se on myöhäistä katua enää sitten, kun paskat on jo housussa, eli tilanteisiin pitää varautua jo ennen, eikä vasta sitten,kun tilanne on edessä ja ei ehdi tehdä mitään muuta, kuin huudahtaa, APUVA!
Minä olen täällä aina korostanut sitä, että liikenteessä on se kuuluisa vauhti aina avainasemassa. Kun sen vauhdin pitää hillityissä lukemissa ja nopeusrajoitusten mukaisina, kaikki pitäis mennä nappiin.
Ja talvikeli on tietysti oma lukunsa, jolloin pitää ajaa todella ennakoivasti.
Millaista ennakoiva ajo muuta voisi olla, kuin sopiva vauhti.
Esim. pimeällä hirvivaara-alueella vesisateella ja kovalla tuulella ennakoivaa ajotapa ei voi olla sata kilometriä tunnissa tai enemmän....kun tyhmyyttään lähtee heikoille jäille, putoaa avantoon ja ajelee vielä kännissäkin. Ennakoivasta ajosta saarnaava ei itse osaa ennakoida heikkoja jäitä ja pilkinnän päätteeksi tarvittavaa lämmintä mökkiä, eikä vaihtovaatteita osaa varata.
Poistitko itse sen viestisi viimeisimmän vastaukseni jälkeen?- ÄIJÄLÄ
Kairakettu kirjoitti:
...kun tyhmyyttään lähtee heikoille jäille, putoaa avantoon ja ajelee vielä kännissäkin. Ennakoivasta ajosta saarnaava ei itse osaa ennakoida heikkoja jäitä ja pilkinnän päätteeksi tarvittavaa lämmintä mökkiä, eikä vaihtovaatteita osaa varata.
Poistitko itse sen viestisi viimeisimmän vastaukseni jälkeen?Kyllä poistin, sillä tajusin itsekkin, ettei ne olleet lasten luettavaa.
Elämä on kato yllätyksiä täynnä, mutta aina kannattaa silti varautua, eikä tuudittautua herran huomaan. Alkoholi ei sovi minulle, koska silloin minulta häviää viimenenki järkihitunen.
Koin jo nuoruudessani, kuinka alkoholin kanssa tulee toheloitua ja siksipä olen pysytellyt sen kanssa niin kohtuudessa kuin suinkin.
Jos kertoisin alkoholi kohelluksistani nuoruudestani, ne olisi sekä naurettavia että kamalia juttuja.
Haluan valistaa muita, vaikka en itse enkeli olekkaan. - ;-(
Kairakettu kirjoitti:
Kuten aiemmin kirjoitin: "Vielä ei ole tarvinnut käytännössä toteuttaa, yli 30 vuotta jo."
Kommentistasi sai sellaisen käsityksen, että olet joskus kavereiden kanssa pähkäillyt ratkaisun tuohon ylinopeudesta tapahtuvaan paniikkijarrutukseen. Selväähän se on, että et ole ko. tilanteeseen joutunut. Silloin tajuaisit itsekin, että suunnitelma ei toimi.
Jokainen ylinopeutta kaahaileva luulee tietenkin hanskaavansa ajokkinsa. Harmi vain, että monen luulot perustuvat tämän tyyppisiin harhakäsityksiin. - huono auto sulla
Kairakettu kirjoitti:
Noille tallentimille se voi olla vaikkapa Fiskarsin vasara. Voihan ne tallentimet rikkoutua kolarissa, jos vasara on unohtunut konehuoneeseen ja kolarissa poukkoillut hiukan siellä. :-)
Jos nuo osat heti ensimmäisenä hajoo. Tuskin tiedät mistä etsiä.
Kolarin ajettuasi ryntäät etsimään kättäkovempaa ja rupeat murjomaan rutussa olevaa kulkinettasi. HaH. huono auto sulla kirjoitti:
Jos nuo osat heti ensimmäisenä hajoo. Tuskin tiedät mistä etsiä.
Kolarin ajettuasi ryntäät etsimään kättäkovempaa ja rupeat murjomaan rutussa olevaa kulkinettasi. HaH.En minä itseäni ja autoani tarkoittanut, annoinpahan vaan pienen vinkin niille tumpeloille, jotka eivät ajokkiaan hallitse ja aiheuttavat kolareita.
Tiedän kyllä missä autoni kaikki kahdeksan tietokonetta ovat.;-( kirjoitti:
Kommentistasi sai sellaisen käsityksen, että olet joskus kavereiden kanssa pähkäillyt ratkaisun tuohon ylinopeudesta tapahtuvaan paniikkijarrutukseen. Selväähän se on, että et ole ko. tilanteeseen joutunut. Silloin tajuaisit itsekin, että suunnitelma ei toimi.
Jokainen ylinopeutta kaahaileva luulee tietenkin hanskaavansa ajokkinsa. Harmi vain, että monen luulot perustuvat tämän tyyppisiin harhakäsityksiin."Jokainen ylinopeutta kaahaileva luulee tietenkin hanskaavansa ajokkinsa. Harmi vain, että monen luulot perustuvat tämän tyyppisiin harhakäsityksiin."
Minulla se perustuu jo kokemukseen.
- Veijo Esso
Sitä on nykyisinkin käytetty mm. siten että syyttäjä ei nosta syytettä.
Ja se periaatehan on se että jokaisella liikenteessäolijalla on oikeus luottaa siihen että myös toiset noudattavat voimassa olevia lakeja ja säädöksiä.
Hyvin yksinkertainen asia.
Voimme siis luottaa että pimeässä vastaantuleva auto tulee tien oikeata reunaa.
Voimme siis luottaa että 50 km/h rajoitusalueella tietä kulkeva auto kulkee suunnilleen sitä nopeutta eikä 100 km/h tai kenties 200 km/h.
"In God We Trust" lukee jenkkiläisten kolikoissa...- ÄIJÄLÄ
Vai Jumalaan pitäisi luottaa ja toisiin kanssa-autoilijoihin. No ei varmasti täysin saa luottaa.
Olen täällä puhunut aijemmin, kuinka liikenteessä pitää olla sellainen kuudes aisti tai paremminkin ennakkoaavistus.
Kaikenlaisiin yllättäviin tilanteisiin pitää kaikilla elämän aloilla etukäteen varautua.
Yksi sellainen asia on työturvallisuu. Kun itse olen työsuojeluvaltuutettu, tiedän, miten kaikkeen rakennuksilla pitää varautua.
Tampereella kaatui nosturi, Espoossa kivi putosi räjähdelaatikon päälle ja PAM, tuli selvää jälkeä.
Kummassakaan tilanteessa ei osattu ennakkoon varautua ja syy oli työturvallisuuden laiminlyönti.
Konginkankaan rekkakuski ajoi ajopiirturin mukaan yli 90 km/h, mutta vauhti ehti tippua ennen törmäystä alle 80 km/h.
Ajamisessa riskien ennaltaehkäisy on tärkeää.
Vauhti on avainasemassa, ei liukas tienpinta.
Tuo mainittu, kuinka kärkikolmion takaa yllättävän paljon tullaan pääteille, pitäisi päätietä ajavien älytä ottaa huomioon.
Päätietä ajava kun vaan ajattelee, että se on sen vika, jos tulee eteen.
No ei se paljon lohduta, kun ajat sen vanhan houriopariskunan auton kylkeen ja itsellesikin tulee kylliksi harmia.
Minä olen tämän asian tiedostanut jo kauan aikaa sitten ja tarkkailen risteyksiä, pysähtyykö tulija varmasti kolmion eteen, vai tormaako eteen.
Se tietysti häiritsee päätiellä ajavain vauhtia, mutta sitä kun ei voi luottaa siihen, että toinen varmasti pysähtyy. Jumalaan ei tässä asiassa voi luottaa yhtään.
Ihminen on oman itsensä Herra ja hänen kohtalonsa on hyvin pitkälle omissa käsissä.
Liikenteessä pitää olla tilannesilmää, mikä tarkoittaa myös sitä, että varautuu siihen, ettei toinen osapuoli noudatakkaan liikennesääntöjä.
Kun risteyksessä lähden liikkeelle valojen vaihtuessa viheriälle, odotan sekunnin pari varmistuen, että risteys on varmasti tyhjä ja ettei kukaan aja myöhästyneenä tai peräti päin punaisia. On pirun hankalaa todistaa, että ajoin itse vihreillä ja kaveri punaisilla törmäyksen sattuessa, sillä yleensä se punaisia päin ajanut väittää ajaneensa hänkin vihreillä.
Ne todistajat kun katoaa siitä samantien, niin olet puun ja kuoren välissä. Ketä oikeus uskoo, jos kumpikin väittää toisella tavalla.
Siksipä en kiirehdi niinkuin muut valojen vaihtuessa, koska tämmöinen riski piilee.
Ja kokemusta kyllä on, että kun on lähtenyt liikkeelle ja sitten on pitänyt lyödä liinat tiskiin, kun joku ajaa punaisilla yli ja sitten on se hätähousu siellä takana törmännyt perään, kun ei ole pitänyt kaupunkiliikenteessä ollenkaan rakoa.
Mulla olis vaikka kuinka paljon tilannekomiikkaa liikenteen saralta ennalta arvattavuuden tärkeydestä ja sattumuksista.
Täydellinen en minäkään tietenkään ole missään asiassa, mutta minä pyrin koko ajan siihen. - miihkali
ÄIJÄLÄ kirjoitti:
Vai Jumalaan pitäisi luottaa ja toisiin kanssa-autoilijoihin. No ei varmasti täysin saa luottaa.
Olen täällä puhunut aijemmin, kuinka liikenteessä pitää olla sellainen kuudes aisti tai paremminkin ennakkoaavistus.
Kaikenlaisiin yllättäviin tilanteisiin pitää kaikilla elämän aloilla etukäteen varautua.
Yksi sellainen asia on työturvallisuu. Kun itse olen työsuojeluvaltuutettu, tiedän, miten kaikkeen rakennuksilla pitää varautua.
Tampereella kaatui nosturi, Espoossa kivi putosi räjähdelaatikon päälle ja PAM, tuli selvää jälkeä.
Kummassakaan tilanteessa ei osattu ennakkoon varautua ja syy oli työturvallisuuden laiminlyönti.
Konginkankaan rekkakuski ajoi ajopiirturin mukaan yli 90 km/h, mutta vauhti ehti tippua ennen törmäystä alle 80 km/h.
Ajamisessa riskien ennaltaehkäisy on tärkeää.
Vauhti on avainasemassa, ei liukas tienpinta.
Tuo mainittu, kuinka kärkikolmion takaa yllättävän paljon tullaan pääteille, pitäisi päätietä ajavien älytä ottaa huomioon.
Päätietä ajava kun vaan ajattelee, että se on sen vika, jos tulee eteen.
No ei se paljon lohduta, kun ajat sen vanhan houriopariskunan auton kylkeen ja itsellesikin tulee kylliksi harmia.
Minä olen tämän asian tiedostanut jo kauan aikaa sitten ja tarkkailen risteyksiä, pysähtyykö tulija varmasti kolmion eteen, vai tormaako eteen.
Se tietysti häiritsee päätiellä ajavain vauhtia, mutta sitä kun ei voi luottaa siihen, että toinen varmasti pysähtyy. Jumalaan ei tässä asiassa voi luottaa yhtään.
Ihminen on oman itsensä Herra ja hänen kohtalonsa on hyvin pitkälle omissa käsissä.
Liikenteessä pitää olla tilannesilmää, mikä tarkoittaa myös sitä, että varautuu siihen, ettei toinen osapuoli noudatakkaan liikennesääntöjä.
Kun risteyksessä lähden liikkeelle valojen vaihtuessa viheriälle, odotan sekunnin pari varmistuen, että risteys on varmasti tyhjä ja ettei kukaan aja myöhästyneenä tai peräti päin punaisia. On pirun hankalaa todistaa, että ajoin itse vihreillä ja kaveri punaisilla törmäyksen sattuessa, sillä yleensä se punaisia päin ajanut väittää ajaneensa hänkin vihreillä.
Ne todistajat kun katoaa siitä samantien, niin olet puun ja kuoren välissä. Ketä oikeus uskoo, jos kumpikin väittää toisella tavalla.
Siksipä en kiirehdi niinkuin muut valojen vaihtuessa, koska tämmöinen riski piilee.
Ja kokemusta kyllä on, että kun on lähtenyt liikkeelle ja sitten on pitänyt lyödä liinat tiskiin, kun joku ajaa punaisilla yli ja sitten on se hätähousu siellä takana törmännyt perään, kun ei ole pitänyt kaupunkiliikenteessä ollenkaan rakoa.
Mulla olis vaikka kuinka paljon tilannekomiikkaa liikenteen saralta ennalta arvattavuuden tärkeydestä ja sattumuksista.
Täydellinen en minäkään tietenkään ole missään asiassa, mutta minä pyrin koko ajan siihen.Se nyt on vaan tyhmää pitää räjähteitä moninkertainen määrä tarpeeseen nähden työmaalla. No evoluutio karsii...
Konginkankaan tapaturmassa pääsyyllinen oli teitten kunnossapitäjä. Tiellä oli ko. kohdassa kohouma, josta oli huomautettu monta kertaa (tuloksetta). Kuinka moni meistä on joskus ajanut 10 km/h yli nopeusrajoituksen. Varmaan aika moni. Kyse ei ole törkeästä ylinopeudesta. Silminnäkijät kertoivat, ettei edes jalankulkija pysynyt pystyssä tienpinnalla tuolloin. Nyt sitten käynnistetään ajojahti rekkakuskin pään menoksi. Muistuttaa vähän Bodom-oikeudenkäyntiä. No evoluutio karsi, tälläkertaa väärästä paikasta.
Vähän alkaa mennä liian vaikeaksi, jos pitää ruveta koko ajan tarkkailemaan pysähtyykö kärkikolmion takaa tuleva. No evoluutio karsii, toivottavasti tällä kertaa oikein. - joo
miihkali kirjoitti:
Se nyt on vaan tyhmää pitää räjähteitä moninkertainen määrä tarpeeseen nähden työmaalla. No evoluutio karsii...
Konginkankaan tapaturmassa pääsyyllinen oli teitten kunnossapitäjä. Tiellä oli ko. kohdassa kohouma, josta oli huomautettu monta kertaa (tuloksetta). Kuinka moni meistä on joskus ajanut 10 km/h yli nopeusrajoituksen. Varmaan aika moni. Kyse ei ole törkeästä ylinopeudesta. Silminnäkijät kertoivat, ettei edes jalankulkija pysynyt pystyssä tienpinnalla tuolloin. Nyt sitten käynnistetään ajojahti rekkakuskin pään menoksi. Muistuttaa vähän Bodom-oikeudenkäyntiä. No evoluutio karsi, tälläkertaa väärästä paikasta.
Vähän alkaa mennä liian vaikeaksi, jos pitää ruveta koko ajan tarkkailemaan pysähtyykö kärkikolmion takaa tuleva. No evoluutio karsii, toivottavasti tällä kertaa oikein....että aivan normaalia ajaa peilijäisellä tiellä 90km/h? Mielestäni jos tie on niin liukas etteivät jalankulkijatkaan sillä pysy pystyssa 90km/h:n nopeus täysperävaunuyhdistelmällä ei ole mikään pieni ylinopeus, vaan vakava liikenteenvaarantaminen. En silti kannata mitään ajojahtia kuljettajaa vastaan. Ei hän ole ainoa joka on ajanut aivan liian kovaa. Hänellä vain sattui olemaan todella huono onni, kun täysi bussi osui kohdalle juuri kun perävaunu oli väärällä kaistalla. Jos bussi olisi tullu paikalle vasta pari minuuttia myöhemmin, kun täysperävaunuyhdistelmä olisi ollut jo kyljellään pellolla ei kuljettaja todennäköisesti olisi saanut minkäänlaista rangaistusta.
Ja kärkikolmioon nyt ei ainakaan kannata luottaa. Otappa polkypyörä allesi ja koita kuinka monta kymmentä kilometriä ehdit ajaa ennen kuin joku tulee autolla kolmion takaa päälle. - sivusta seurailija
joo kirjoitti:
...että aivan normaalia ajaa peilijäisellä tiellä 90km/h? Mielestäni jos tie on niin liukas etteivät jalankulkijatkaan sillä pysy pystyssa 90km/h:n nopeus täysperävaunuyhdistelmällä ei ole mikään pieni ylinopeus, vaan vakava liikenteenvaarantaminen. En silti kannata mitään ajojahtia kuljettajaa vastaan. Ei hän ole ainoa joka on ajanut aivan liian kovaa. Hänellä vain sattui olemaan todella huono onni, kun täysi bussi osui kohdalle juuri kun perävaunu oli väärällä kaistalla. Jos bussi olisi tullu paikalle vasta pari minuuttia myöhemmin, kun täysperävaunuyhdistelmä olisi ollut jo kyljellään pellolla ei kuljettaja todennäköisesti olisi saanut minkäänlaista rangaistusta.
Ja kärkikolmioon nyt ei ainakaan kannata luottaa. Otappa polkypyörä allesi ja koita kuinka monta kymmentä kilometriä ehdit ajaa ennen kuin joku tulee autolla kolmion takaa päälle.Entäs bussin kuljettaja? Ehkä hänmeki pitää haudan takaa vielä tuomita, kun kehtasi ajaa 100 km/h samaisella tiellä.
Antakaa nyt olla, eiköhän rekkakuskikin ole saanut kärsiä ihan tarpeeksi.
Vai saatko sinä ja monet muut kenties orgastisia kokemuksia, jos rekkakuski saa linnatuomion? Sen jälkeen vielä poksautellaan kuohuviiniä, että olihan ihana asia, kun se paha rekkakuski sai tuomion.
Miettikäähän vähän.
Uskallan väittää, että sillä kuljettajalla ei ollut minkäänlaista aikomusta tappaa ketään, ja asian tulisikin olla sillä hyvä. Antaa kostonhimoisten uhrienomaisten vaatia mitä haluavat.
Mielestäni, jos syyllistä välttämättä halutaan hakea, tulisi etsiä yleisesti teiden hoidosta, ketään sen suuremmin erittelemättä. - sanon minä
miihkali kirjoitti:
Se nyt on vaan tyhmää pitää räjähteitä moninkertainen määrä tarpeeseen nähden työmaalla. No evoluutio karsii...
Vähän alkaa mennä liian vaikeaksi, jos pitää ruveta koko ajan tarkkailemaan pysähtyykö kärkikolmion takaa tuleva. No evoluutio karsii, toivottavasti tällä kertaa oikein.Tilannenopeus kelien nähden on aina kaiken A ja O. Jos keli ja tilanne sen vaatii, ajetaan vaikka 60 km/h. Se on kyllä paskapuhetta että teitten kunnossapitäjä olisi syyllinen.
- ÄIJÄLÄ
sanon minä kirjoitti:
Tilannenopeus kelien nähden on aina kaiken A ja O. Jos keli ja tilanne sen vaatii, ajetaan vaikka 60 km/h. Se on kyllä paskapuhetta että teitten kunnossapitäjä olisi syyllinen.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, ettei syyllinen voi millään Ojalan laskuopilla olla tienpitäjä.
Jos tienpitäjä tuomittaisiin joka kerta rangaistuksiin kaikista liikennevahingoista, se heittäisi tienhoidon pois tuota pikaa ja kukas sitten tuomittaisiin, kun ei olis enää ketään, joka teitä kunnostelee.
Se on sula mahottomuus ehtiä hoitamaan tienpintoja 100 %.sti, joten vastuu kuuluu ilman muuta kuljettajalle.
Kuljettajan pitää osata ajatella, että vaikka hän myöhästyykin liukkauden takia, niin se ei ole iso vahinko siihen nähden, jos yhdistelmä menee päin linja-autoa.
Selviöhän on, että ammattiliikenne ajaa aina yhtä nopeaa, oli keli mikä hyvänsä.
Eikait tuo ole niin vaikeaa lukea tuota tienpintaa.
Rekka-autolla pitää ehdottomasti ajaa talvikelillä normaalia paljon hitaammin, jos aikoo ajaa varman päälle.
Olen melko nakki, että jos kuljettaja konginkankaalla olisi pitänyt vauhtinsa alle kahdeksassa kympissä alun pitäen, hänellä olisi ollut paljon paremmat mahikset selvitä heittelehtimisestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 59778
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111763- 43636
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla212565- 40516
- 76513
- 51508
- 22496
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82473Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37470