Keskiviikkoiltana nuorisoporukka ajoi Muonion keskustassa tieltä ulos pylvääseen. Nuori nainen kuoli.
POLIISI TIEDOTTAA ASIASTA:
"Onnettomuus JOHTUI todennäköisesti rajusta YLINOPEUDESTA..."
Tiedotteen lopussa mainitaan ohimennen:
"Kuljettaja puhalsi 1,57 promillen lukeman..."
Ylinopeus vakavampaa kuin rattijuoppous
20
1504
Vastaukset
Rattijuopoillehan tarjotaan jo alkolukkoa autoon, jotta pääsisi jatkamaan ajamistaan. Liian kovasta, tai monesta ylinopeudesta kiinnijääneelle ei ole tarjolla mitään vastaavaa.
Tai on ehkä sittenkin. Käryn käytyä alkolukon joutuu maksamaan itse, jos haluaa päästä ajamaan ja vehje on laillinen. Tutkanpaljastimen joutuu myös maksamaan itse, jos haluaa vähentää kiinnijäämisriskiään. Kapistus on kylläkin laiton....kuin YLINOPEUS! ....paitse tietysti vielä suurempi YLINOPEUS :-)
- Mitä sitten
Rattijuoppo ajoi niin kovaa, ettei hallinnut autoaan, eli raju ylinopus oli onnettomuuden syynä. Jos hän oli olisi ajanut hitaammin, niin onnettomuutta tuskin olisi sattunut
- Apiina
Nii'in, sitähän minä sanoin. Ja niin sanoi poliisisetäkin.
Ja vaikka ylinopeudesta ei näyttöä ollutkaan, niin TODENNÄKÖISESTI se oli onnettomuuden syynä. - The Rat
Juurikin näin.
Esimerkiksi tässä taannoin kun tuttava (ei siis ystävä) ajeli 3 promillen kännissä ja nukahti auton rattiin... Oli sitten ajanut noin 20 km/h ulos tieltä.
Olisi ajanut hitaammin niin olisi pysynyt tiellä.
- miihkali
Ylinopeutta ajaminen on pahin rikos maailmassa, koska se murentaa yhteiskuntajärjestelmämme perustaa. Lieventävä asiahaara on, jos olet ylinopeutta ajaessasi humalassa.
- toristi
Juuri tämän kaltaista tiedottamista olen ihmetellyt jo aikapäiviä. Rattijuoppo on rattijuoppo. Ylinopeus on näissä aivan toissijainen seikka.
- jos
kännissä ajaa ylinopeutta, kolaroi ja tappaa niin syy on rattijuopumus. Kun selvänä ajaa teinikorollalla ylinopeutta, kolaroi ja tappaa niin syy on korkeasta autoverotuksesta johtuva autokannan turvattomuus. Kun uudella työsuhdebemarilla ajaa ylinopeutta, kolaroi ja tappaa niin syy on ...?
- toristi
jos kirjoitti:
kännissä ajaa ylinopeutta, kolaroi ja tappaa niin syy on rattijuopumus. Kun selvänä ajaa teinikorollalla ylinopeutta, kolaroi ja tappaa niin syy on korkeasta autoverotuksesta johtuva autokannan turvattomuus. Kun uudella työsuhdebemarilla ajaa ylinopeutta, kolaroi ja tappaa niin syy on ...?
Kun selvänä ajaa teinikorollalla ylinopeutta, kolaroi ja tappaa - on syynä kuski ja kuskin kusipäisyys.
Mitä horiset?
- Apiina ei ymmärrä
Poliisi tarkoittaa "tuhojen"(ruumiitten lukumäärän) johtuneen juurikin siitä liiallisesta nopeudesta.
Apiinalle pitää jonkun lukea lehdet ja selittää.
Tiedoksi Apinalle vielä, eivät ne rikolliset oikeasti ole poliisien kavereita, vaikka uutisoinnissa mainitaankin monesti tekijöiden olleen poliisien vanhoja tuttuja.
Lue jatkossakin kaikki rivien välit, pässi!- Apiina
ööliä läikkyy...
Nuo kaksi pientä merkkiä lauseen molemmin puolin tarkoittaa, että teksti on lainattu suoraan lähteestä:
Siinä ei mitenkään viitata tuhoihin (ruumiitten lukumäärään), vaan itse onnettomuuteen, pässi! - Apiina nielee...
Apiina kirjoitti:
ööliä läikkyy...
Nuo kaksi pientä merkkiä lauseen molemmin puolin tarkoittaa, että teksti on lainattu suoraan lähteestä:
Siinä ei mitenkään viitata tuhoihin (ruumiitten lukumäärään), vaan itse onnettomuuteen, pässi!Elelet varmaankin tosi harhaisessa ja yksinäisessä maailmassasi, jos et pysty vähäänkään lukemastasi/kuulemastasi sisäistämään/suodattamaan ja ymmärtämään sisältöä.
Otan osaa. Mutta ei se oikeasti mene niin, että jos esim. lehdessä on asia ilmaistu vaikeaselkoisesti ja mahdollisuus väärään ymmärtämiseen syntyy, niin ei väärä tulkinta tai väärä sanamuoto saa muuttaa sitä tapahtunutta asiaa, tapahtumattomaksi.
Ei ne oo poliisien kavereita! - Apiina
Apiina nielee... kirjoitti:
Elelet varmaankin tosi harhaisessa ja yksinäisessä maailmassasi, jos et pysty vähäänkään lukemastasi/kuulemastasi sisäistämään/suodattamaan ja ymmärtämään sisältöä.
Otan osaa. Mutta ei se oikeasti mene niin, että jos esim. lehdessä on asia ilmaistu vaikeaselkoisesti ja mahdollisuus väärään ymmärtämiseen syntyy, niin ei väärä tulkinta tai väärä sanamuoto saa muuttaa sitä tapahtunutta asiaa, tapahtumattomaksi.
Ei ne oo poliisien kavereita!Sä siis luet ja ymmärrät jutut niinkuin itsellesi sopii! Tiätsä, sun kanssa on hyvä keskustella!
- Ymmärsin väärin
Apiina kirjoitti:
Sä siis luet ja ymmärrät jutut niinkuin itsellesi sopii! Tiätsä, sun kanssa on hyvä keskustella!
Siis,
Sinähän kirjoitit oman tulkintasi otsikossa!
Et kirjoittanut poliisin tiedottaneen ylinopeuden olleen vakavampaa kuin rattijuopumus!
Menin itsekkin tuohon lööppi-ansaan, eli sinun "lööppisi" sai minut luulemaan, sinun olevan mieltä, että poliisikin pitäisi nopeutta paheksuttavampana kuin humalatilaa ko. tapauksessa.
Näinhän ei sinun kirjoituksessa todellakaan väitetty, ei. - Apiina
Ymmärsin väärin kirjoitti:
Siis,
Sinähän kirjoitit oman tulkintasi otsikossa!
Et kirjoittanut poliisin tiedottaneen ylinopeuden olleen vakavampaa kuin rattijuopumus!
Menin itsekkin tuohon lööppi-ansaan, eli sinun "lööppisi" sai minut luulemaan, sinun olevan mieltä, että poliisikin pitäisi nopeutta paheksuttavampana kuin humalatilaa ko. tapauksessa.
Näinhän ei sinun kirjoituksessa todellakaan väitetty, ei.Ettet vain olekin Sohvatiikeri? Tuo saivartelu nimittäin viittaisi hieman siihen, ellei jopa ylitä sitä.
Jokatapauksessa, en minä mitään itse tulkinnut - juttu oli yksiselitteinen: onnettomuuden syy oli todennäköisesti ylinopeus, vaikka siitä ei todisteita ollutkaan. Rattijuoppous oli sivuseikka.
End of conversation. - voi..
Apiina kirjoitti:
Ettet vain olekin Sohvatiikeri? Tuo saivartelu nimittäin viittaisi hieman siihen, ellei jopa ylitä sitä.
Jokatapauksessa, en minä mitään itse tulkinnut - juttu oli yksiselitteinen: onnettomuuden syy oli todennäköisesti ylinopeus, vaikka siitä ei todisteita ollutkaan. Rattijuoppous oli sivuseikka.
End of conversation.yksinkertaisesta asiasta saada noin vaikean.
Eihän rattijuoppo automaattisesti kolaroi. Ylinopeus, kuten tässä tapauksessa oli pääsyy suuriin tuhoihin, vaikka olisi johtunutkin päihtymyksen aiheuttamasta ajattelemattomuudesta ja suorituskyvyn heikkenemisestä ja juuri tälläisiä onnettomuuksia nuorille sattuu selvinkin päin.
Suurin osa ylinopeus onnettomuuksista ajetaan selvin päin ja usein juopuneet ajavat jopa tavallista varovaisemmin. En silti puolustele humalassa ajoa.
Sattui olemaan sukulainen kyydissä ja olen onnellinen, että selvisi hengissä, mutta jokainen humalaisen kyytiin lähtevä on omalta osaltaan vastuussa. Missään tapauksessa ei saisi yllyttää ajamaan kovaa.
- ###########
Onnettomuus ei voi koskaan aiheutua ylinopeudesta! Liian kovasta tilannenopeudesta voi aiheutua onnettomuus.
Kunka joillekin ihmisille voi olla vaikeaa erottaa nämä kaksi asiaa toisistaan.- voi,
mutta sallittua nopeutta ajaminenkaan ei välttämättä estäisi onnettomuutta.
Tilannenopeus taas voi olla liian suuri sallituillakin nopeuksilla.
Ymmärsin kyllä mitä tarkoitat.
- ihmiset..
E = 1/2 * massa * nopeus^2 = kappaleen liike-energia.
Energia kasvaa nopeuden potenssissa. Nopeus kaksinkertaistuu, energia nelinkertaistuu. Suurella vauhdilla törmääminen on tämän vuoksi turmiollista.
Viranomaiset ovat painottaneet nopeutta. On heidän mielestään tärkeämpää kuinka lujaa (tuhoisasti) törmää, kuin se mihin törmää (juovuksissa). Näin siis yleisesti ottaen.- Apiina
Jos se on noinkin vaarallista, siis liikkuminen, niin eikö se pitäisi kieltää kokonaan?
Eikö siis 5km/h ole neljä kertaa vaarallisempi vauhti kuin 2,5 km/h? Ei niin nopeeta saisi kenenkään mennä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60824
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111783- 46660
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla221624- 44559
- 55546
- 76533
- 22516
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k83495Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37490