Ovatko Newtonin ja Fourierin laki P=U*A*dT sama asia ja pätevätkö ne konvektiolle yleensä. Tuleeko rajapinnan lämmönsiirtymistarkastelussa hk hs eli konvektion lämmönsiirtokerroin ja säteilyn lämmönsiirtokerroin. Voiko pakotettua konvektiota johtaa jostain peruskaavasta tai onko jotain tällaista kokoelmaa huoneen seinille.
Pakotettu konvektio
5
1785
Vastaukset
- Jonsson.
Tarkista kyseisten herrojen teksteistä se, mitä he ovat kaavoillaan tarkoittaneet. Kun en paremminkaan tiedä.
- Jarkko78
Kaava kyllä pätee mutta se ei ole Fourierin eikä Newtonin laki.
Jos haluat laskea lämmönsiirtymistä pinnalta laita hk hs U:n paikalle. Pakotetun konvektion lämmönsiirtokerroin on verrainnollinen virtausnoeputeen. Kokeellisesti määritettyjä kaavoja lämmönsiirtokertoimen laskentaan tietyille erikoistapauksille löytyy lämmönsiirron tai virtauslaskennan kirjoista. Ilmavirtaukset ovat yleensä aika monimutkaisia ja vapaamuotoisen tehtävän aukotonta fysiikan lakeihin ja määritelmiin perustuvia käsinlaskentaa ei pystytä tekemään. Virtaussimuloinnin tekemisessä tietokoneella käytetään menetelmiä joissa kaikkia ilmapyörteitä ei oteta huomioon ja siltikin laskenta vaati tietokoneelta rutosti tehoja, eikä tietokoneet osaa itse tehtävää muotoilla vaan tietokoneelle pitää osata muotoilla tehtävä järkevästi. Kokeellisilla kaavoilla pääsee kuitenkin jo aika pitkälle.
Mitä muuten yrität laskea?Lämpötiloja ja lämpötehoja eri ainevahvuuksilla. Pintalt:t ja konvektio kiinnostaa ja seur. säteily josta en tiedä kovinkaan paljoa mutta U on kokonaisarvo seinämälle ja siinä on kaikki. Fourierin laki on väliaineelle ja newtonin pinnoilta ymp. tap. lämmönsiirrossa.
- Jarkko78
Pandolo kirjoitti:
Lämpötiloja ja lämpötehoja eri ainevahvuuksilla. Pintalt:t ja konvektio kiinnostaa ja seur. säteily josta en tiedä kovinkaan paljoa mutta U on kokonaisarvo seinämälle ja siinä on kaikki. Fourierin laki on väliaineelle ja newtonin pinnoilta ymp. tap. lämmönsiirrossa.
Eli siis rakenteiden toiminnan kannalta ajattelet. Rakennustekniikan kannalta kyseisiä asioita sohaistaan ainakin rakennusinsinööriliiton oppaassa 155 (RIL-155). Ja siinä Prof. Antero Aittomäen kirjoittamassa osuudessa.
- Isac Furyer
Jarkko78 kirjoitti:
Eli siis rakenteiden toiminnan kannalta ajattelet. Rakennustekniikan kannalta kyseisiä asioita sohaistaan ainakin rakennusinsinööriliiton oppaassa 155 (RIL-155). Ja siinä Prof. Antero Aittomäen kirjoittamassa osuudessa.
Kysytään usein lt eri pinnoilla kun on us. aineita ja ne pitääs saada u ja Rs sekä peruskaavoilla. Pintalämmönjohtavuuksilla ja läpäisykertoimilla lasketaan eri lailla vaikka kaavat muistuttaa toisiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082