Uinnin vaikutuksista lihaksiin

Aloitteleva uija

Ajattelin tuossa kysyä, että kertokaas te ihmiset jotka tiedätte, miten uinti vaikuttaa lihaksiin, millä tavalla ja mihin kaikkiin lihaksiin? Ylä vai ala vai keskikroppaan jne? Tieto olisi rautaa, kun tässä laihdutusta pyöräillen aloittelen, niin kesällä sitten voisi myös uidakin :) Kiitti vastanneille etukäteen :)

13

10273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      No uinti vaikuttaa tietysti käsilihaksiin,vatsalihaksiin ja pohje lihaksiin. en ole aivan varma mihin muuhun mut ainaki noihin. :D

      • lifeguard72

        Uinti vaikuttaa kaikki lihaksiin.

        Potkut lähtevät vatsalihaksista.

        Kaikkia lihaksia käytät uidessa ja varsinkin monipuolisuutta eri uintimuotoja vaihdellen ja potkuharjoituksia.

        Rauhassa kannattaa edetä ja unohtaa ajan kulku.
        Jos muut menevät ohi anna mennä vuoden päästä menet kaikkien ohi kunhan muistat rauhallisesti edetä ja todellakin monipuolisuutta.

        hiihto on toinen urheilumuoto missä käytät paljon samoja lihaksia joten siinä pieni vertailukohde mihin kaikkiin lihaksiin vaikuttaa.

        Monet näyttävät ns kehuvan itseään täällä, että ui niin ja niin paljon.
        Kiire ja aika ensimmäisenä pois ja rauhassa edeten eikä hosumalla.

        Voidaan ottaa pieni vertailukohde ja itse uin viikossa vieläkin 8-10krt ja 6-10km kerralla joten siitä voi nopeasti laskea missä kunnossa vanhalla iällä vieläkin ja uinti aina ollut oma lajini.


      • Uimarikhvjhvjhv
        lifeguard72 kirjoitti:

        Uinti vaikuttaa kaikki lihaksiin.

        Potkut lähtevät vatsalihaksista.

        Kaikkia lihaksia käytät uidessa ja varsinkin monipuolisuutta eri uintimuotoja vaihdellen ja potkuharjoituksia.

        Rauhassa kannattaa edetä ja unohtaa ajan kulku.
        Jos muut menevät ohi anna mennä vuoden päästä menet kaikkien ohi kunhan muistat rauhallisesti edetä ja todellakin monipuolisuutta.

        hiihto on toinen urheilumuoto missä käytät paljon samoja lihaksia joten siinä pieni vertailukohde mihin kaikkiin lihaksiin vaikuttaa.

        Monet näyttävät ns kehuvan itseään täällä, että ui niin ja niin paljon.
        Kiire ja aika ensimmäisenä pois ja rauhassa edeten eikä hosumalla.

        Voidaan ottaa pieni vertailukohde ja itse uin viikossa vieläkin 8-10krt ja 6-10km kerralla joten siitä voi nopeasti laskea missä kunnossa vanhalla iällä vieläkin ja uinti aina ollut oma lajini.

        Eli uit 48-100km viikossa? Luulenpa ettei kenenkään aika ja kroppa riitä uimaan niin paljon, ellei ole ammattiuimari. 10 km uinti vie keskiverto uimarilta vähintään 4 tuntia, joten parhaimmillaan 8 tunnin päiväuinti ei kyllä ole palautumisenkaan kannalta mahdollista.


    • lihaksiin vaikuttaa

      mutta riippuu niin paljon uintilajista, tehoista kestoista ym. Telkkarista voi nähdä, ettei useimmilla uimareilla lihasmassaa niin hirveästi ole. Alkuvaiheessa lihasten kehittymisen myötä paino voi tosin aluksi kasvaa vaikka rasva vähenesikin, mutta riittävillä määrillä (esim. 3-4krt/vko 2 t päivässä) paino alkaa kyllä laskea.

      Uimalaji (esim. rinta- vs. vapaauinti) ja miten sitä teknisesti toteuttaa vaikuttaa paljon siihen mitä erityiset lihakset kehittyvät. Rinta-, käsi-, pohje- ja vatsalihakset nyt ainakin, mutta muutkin ja niin monesta eri tekijästä riippuen.

      Kysymyksesi on varsin yleisluontoinen, mutta ymmärsin, että painonpudottaminen on tärkein tavoitteesi. Määrä ja tehokkuus (siis kalorien pollaminen) suhteessa nautittuun energiamäärään ratkaisevat.

      • Boombastic

        Ui 150 km puolessa vuodessa, niin paino-ongelmat ovat kadonneet ja muoto alkaa muutenkin muuttumaan. Mieluiten vaparia, mutta aluksi voi uida rintauintiakin, ellei vaparia jaksa koko matkaa. Näin ainakin minulla lähti 20 kg.


    • Te oikein

      kulutatte aikaa uimahallilla? Meilläpäin uintiaika on 90 minuuttia siitä kun olet maksanut kassalla ja poistut hallista. Eli tuossa ajassa on riisuttava, peseydyttävä, uitava, peseydyttävä ja pukeuduttava - jotkut jopa saunovatkin. Millään en saa kahta tuntia uitua tuossa ajassa - kertokaas millä paikkakunnalla ja uimahallissa tuollaiset kahden tunnin uimasessiot ovat mahdollisia ja siihen vielä nuo pukeutumiset ja peseytymiset päälle? Pliis!!!

      • Never heard

        Siis en ole koskaan kuullutkaan että olisi joku aikaraja, jonka uimahallissa saa viettää! Eiköhän näillä uimahalleilla ole jotkut EU-säädöksetkin käytössä, joiden mukaan tehdään järjestyssäännöt? Meillä päin ei ainakaan tuollaisia aikarajoja tunneta. Toiseksi kukapa valvoja ilkeää mennä sanomaan, kun toinen on liikunnan hurmassa ja ei häiritse ketään, et olet ollut 5 minsaa liian kaunan, lähde meneen tai maksa uusi maksu? Aika sika hommaa mun mielestä!


      • lifeguard72
        Never heard kirjoitti:

        Siis en ole koskaan kuullutkaan että olisi joku aikaraja, jonka uimahallissa saa viettää! Eiköhän näillä uimahalleilla ole jotkut EU-säädöksetkin käytössä, joiden mukaan tehdään järjestyssäännöt? Meillä päin ei ainakaan tuollaisia aikarajoja tunneta. Toiseksi kukapa valvoja ilkeää mennä sanomaan, kun toinen on liikunnan hurmassa ja ei häiritse ketään, et olet ollut 5 minsaa liian kaunan, lähde meneen tai maksa uusi maksu? Aika sika hommaa mun mielestä!

        ei viiden minsan takia ja muutenkaan aleta hätistelemään kesken treenien.

        Yleinen aikaraja on 2,5h ja nykyään monissa halleissa on portit joiden kautta ja johon kertakortit lähdettäessä tipautetaan.
        Toisilla halleilla on ollut porteissa aikaraja mutta tietääkseni se on poistettu näistäkin.

        Ei valvojilla ole todellakaan ensisijaisena tehtävä valvoa, että hei sulla aika ummessa.
        Noup siihen ei ryhdytä.

        Kyllä aika tiukkapipoista jos jossain ns pidetään silmällä, ettei vain tuo mainitsemasi 90min ylity.


    • Täysivitsikokoviestini

      7 entiteettiä roiski
      tähän pelkkää uhoa hohoo niinpä uhoan minäkin. Suamiuinti on maailman parasta. Tekniikkavirheitä ei oo. Massa kasvaa. Lihasket turpoo ja mussun mussun - ruokatavaraaki kehutaa 247 - nällytys kuuluu ulos asti! Meil o nii pal kehuttavaa. Lol. Suomipoika ei keisarimeininkiä itsessään aina havaitse, mutta silloin kun näin onkin, se on niin että.. #keksi-ite

      #pelkkääörvellystä
      #autismionkovatässätätenwhocaers

    • Tekniikka kannattaa opetella kunnolla. Hyvä olis saada jostain apua,jos mahdollista. Seurat tai hallin ohjaajat,ovat kyllä kunnan virkamiehiä joten heidän asiaan suhtautuminen voi olla kyseenalaista. "Ei kuulu toimenkuvaan"

    • aikarajansyy

      Aikarajat ovat ihan yleisiä halleilla. Yksi kerta on esimerkiksi 1,5 tuntia. Aikaraja on hyvä, jotta mahdollisimman moni halukas mahtuu uimaan. Välillä hallissa kuulutetaan, että uintiaikansa ylittäneet lähtisivät pois, kun halliin on jonoa.

    • upeatvartalot

      Uimareilla on upeat vartalot. Lihasta on, mutta ei liikaa. Lihas on sopusuhtaisesti kaikkialla.

    • munatonmieseioomies

      Munat ainakin surkastuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe