Eikö kuvallinen kela-kortti muka kelpaa henkilöllisyystodistukseksi ravintolassa???
Kelan sivuilla kerrotaan sen käyvän henkkarina pankissa ja postissa. Kummastutti perjantai iltana mennessäni Amarilloon, kun poke ilmoitti ovella ettei kuvallinen kela-kortti kelpaa Amarilloon henkilöllisyystodistukseksi! Olen 22 vee, näytän toki nuoremmalta kuin olen, mutta tähän asti kuvallinen kela-kortti on joka paikassa käynyt henkkareista. Poke kehotti seuraavalla kerralla ottamaan enemmän papereita mukaan (minulla oli vain rahaa taskussa ja kuv.kela-kortti koska en turhaan halunnut kantaa muuta. Hitto, ensi kerrallako pitää ottaa passi ja syntymätodistus mukaan jotta 22vuotias pääsee kymmeneltä illalla sisään Amarilloon? Tosin ensi kertaa tuskin tulee ainakaan Amarilloon lähiaikoina. Ei ollu kiva kokemus!!
Mikä kelpaa henkkariksi
16
4362
Vastaukset
- kokenut
Kuvallinen KELA-kortti ei tosiaankaan käy baareihin ja ravintoloihin mentäessä paitsi erittäin harvoissa paikoissa, sillä niitä pystyy tilata postin kautta ja näin ollen niitä on helppo väärentää. Itse olen samanikäinen kuin sinä ja näytän myös ikäistäni nuoremmalta, ja itselläni oli lisäksi samanlainen tilanne viime kesänä pyrkiessäni Amarilloon :) En siis päässyt sisään. Silloin mulla ei ollut muita virallisempia henkkareita, ja en tosiaankaan tiennyt kuvallisen KELA-kortin "epävirallisuudesta". Sitä tosiaan ihmettelen myös paljon, että kyseinen kortti kelpaa mm. pankissa... Mutta näin asia ikävä kyllä on, ja sen kanssa on vain elettävä. ;)
- sam
ei taida olla 22 vuotta ikää, jos ei tähän päivään asti ole tuota kelakortin kelpaamattomuutta baareihin tienny.
mutta oppia ikä kaikki.
kasvakaa aikuisiksi ja antakaa siskojen pitää kelakorttinsa lompakossaan. =P- tiennyt minäkään
että se ei kelpaa. Amarilloissa taitaa olla aika tiukka linja kun itsellekin kävi ihan vasta niin, etten päässyt sisälle. Oltiin kävelyllä kaverin kanssa ja hän halusi vähän syötävää. No ajateltiin amarilloon poiketa ja mulla ei sattunut olemaan edes lompakkoa mukana. No eipäs päästy iltayhdeksältä sisälle. Ikää on mullakin 26 v. mutta papereita saa näytellä melkein aina esim. alkoissa.
- Leila
tiennyt minäkään kirjoitti:
että se ei kelpaa. Amarilloissa taitaa olla aika tiukka linja kun itsellekin kävi ihan vasta niin, etten päässyt sisälle. Oltiin kävelyllä kaverin kanssa ja hän halusi vähän syötävää. No ajateltiin amarilloon poiketa ja mulla ei sattunut olemaan edes lompakkoa mukana. No eipäs päästy iltayhdeksältä sisälle. Ikää on mullakin 26 v. mutta papereita saa näytellä melkein aina esim. alkoissa.
Liittyikö kelakortti jotenkin tähän sinun käyntiisi?
- eräs vaan
Virallisia henkkareita ovat poliisin myöntämät kuvalliset henkilöllisyystodistukset. Eli käytännössä passi, ajokortti ja kuvallinen henkilökortti. Nämä henkkarit on "pakko" hyväksyä joka ravintolassa (elleivät ole vaurioituneita, vanhentuneita tai varustettu niin vanhalla kuvalla, ettei henkilöä voi tunnistaa).
Kelakortin myöntää kela, joten se ei ole virallinen henkkari, samoin opiskelikortit yms eivät ole virallisia. Niiden kelpaaminen on kiinni pokesta ja tilanteesta.- Jere
Tietääköhän kaikki että on "pakko" hyväksyä henkkarit? Kerran junassa eräs naispuolinen sukulaiseni näytti henkilöllisyystodistustaan tilatessaan olutta, ja vaikka hänellä oli kunnon todistukset henkilökunta sanoi jotakin että "tuo on kyllä siskosi kuva". Sukulaiseni oli 22 vuotta ja ainut lapsi. Hyvä että ravintolavaunun vihamieleiset muijat tietävät ihmisten kadonneista sisaruksista! ;) Hän sai kyllä kaljansa kun riittävän monta paperia oli esittänyt..
- olla
ajokortti tai passi ja lisäksi isän ja äidin kirjallinen suostumus heidän allekirjoituksella sekä kahden läsnäolleen todistajan, jotka eivät saa olla asianomaisille mitään sukua, allekirjoitukset.
- alkuperäinen kirjoittaja
No, en ole ainakaan ainot. Luulin että poke nimenomaan epäili mun huijaavan (mikä sekin on mahdollista sillä 16v. pikkusisarenikin näyttää minua vanhemmalta). Kela korttini kuva on n.5v vanha ja olen siinä reilut 10kg painavampi...
Mutta nyt ymmärrän tilanteen paremmin, jos kerran kela-kortin kanssa ollaan noin tiukkoja. Sitä en aiemmin ollut tiennyt.
Pitänee hankkia poliisilta henkkarit tai sitten uusi ajokortti (vanha T-kortti varastettiin muutama vuosi sitten, mutta kun ei ole tullut viime aikoina traktorilla ajeltua en ole uutta hankkinut)...
- sotilaspassi?
Intistä kotiutuessa kapiaiset väitti, että sotilaspassi on viranomaisen myöntämä, joten se ois virallinen lappu ja käy henilöllisyyden toditamiseen. siis jos siinä on kuva. Miten on? Puhuko kapiaiset paskaa (niinku yleensä)?
- Joku joka tietää
Kyllä he valehtelivat sulle vielä vikana päivänäkin..
Tiedoksi myös pikkuveikoille, joiden isobroidit ovat pokena jossain: myöskään järjestyksenvalvoja-kortti ei ole virallinen ts. hyväksyttävä todistus kuppilan ovella. Sitäkin yritettiin joskus, sääli että tunsin kaverin jonka kortti se oli ja tiesin vielä kokeilijankin hänen pikkuveljekseen:) Mahtoi saada pikkuveli runtua, kun palautin frendille hänen korttinsa ja kerroin mitä tapahtui..:) - Poke
Joku joka tietää kirjoitti:
Kyllä he valehtelivat sulle vielä vikana päivänäkin..
Tiedoksi myös pikkuveikoille, joiden isobroidit ovat pokena jossain: myöskään järjestyksenvalvoja-kortti ei ole virallinen ts. hyväksyttävä todistus kuppilan ovella. Sitäkin yritettiin joskus, sääli että tunsin kaverin jonka kortti se oli ja tiesin vielä kokeilijankin hänen pikkuveljekseen:) Mahtoi saada pikkuveli runtua, kun palautin frendille hänen korttinsa ja kerroin mitä tapahtui..:)JV-kortti kelpaa ja on myös pakko hyväksyä. Sehaän on poliisin myöntämä.
- kelassa duunissa
Poliisin antama on virallinen: siis passi, ajokortti tai 1999 jälkeen myönnetty henkkari.
Kelassa vaaditaan joku edellämainituista ennenkuin kuvallinen kelakortti voidaan myöntää. On tullut myönnettyä noita paljonkin 1990 jälkeen, jolloin kuvallinen kelakortti otettiin käyttöön. Minä en ainakaan ole hyväksynyt muita henkkareita, ellen ole tuntenut kortin hakijaa (esim. pitkä asiakassuhde kela-etuuksien merkeissä).
Kuvallinen kela-kortti ei tietenkään ole virallinen henkkari, koska se ei ole poliisiviranomaisen antama. Ihmettelen kuitenkin suuresti, ettei se ravintolan pokeille kelpaa. Se on kyllä yhtä luotettava kuin poliisinkin antama. Mutta jokainen itse tykönään päättää (myös ravintola), millaisen paperin se hyväksyy henkkariksi. Poliisin antama on kuitenkin pakko hyväksyä.- ............................
ei todellakaan ravintola päätä, vaan ihan laki sen sanoo ettei kelakortti ole kelvollinen.
- unski
Kela-kortti ei myöskään kelpaa alkossa.
- varmistaa
..vain virallisesta kuvallisesta henkilökortista, passista tai ajokortista. (näin sanoo sttv). Ravintolan henkilökunnan tehtävänä ei ole arvailla kenenkään ikää, sitä varten kysytään henkilöllisyystodistusta. Asiakkaan huolehdittavaksi jää hommata asialliset paperit.
Portsari noudatti annettuja ohjeita eikä siinä sen kummempaa, eihän säännöksillä ole mitään merkitystä ellei niitä noudateta.
Kerran kelan sivuilla sanottiin kuvall. kela-kortin käyvän henkkarina pankissa ja postissa, niin sillon se niissä. Amarillo ei ole noista kumpikaan.
Lisäksi vielä, kunhan sinulle tulee kymmenen vuotta ikää lisää, niin se ei ole enää järkyttävää jos henkkareita kysyttäisiin. - Ex-poke
Kyllä tilanne on sellainen, että useiden väärinkäytösten takia kuvallinen kelakortti ei käy enää henkilöllisyystodistuksesta.
Ajokortti
Passi
Poliisin myöntämä kuvallinen (uusi) henkilökortti
Nuo ovat virallisia. Itseasiassa tuo kelakortti ei ole enää vuosiin käynyt, toki se on aina pokesta kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t897259- 353841
- 453440
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402572- 2092433
- 412372
- 1232266
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292179Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241888- 411846