pneumonia kysymys !!

vastatkaa ken tietää - pian

Menin sunnuntaina päivystykseen kun ajattelin että mulla on keuhkoputkentulehdus tai keuhkokuume varmaan.
Kamala yskä oireena, ei muuta.

Kandi otatti kuvan. Sillä ei ollut merkitystä sitten kuitenkaan, kun ei ollut mihin verrata.

Verikoetta ei otettu.

Sanoi, että no onhan keuhkoissa juosteita, ja että no hänpä kirjoittaa antibioottia. Että voihan se olla pneumonia tai sitten ei...

En hakenut kuuria, vaan olen ottanut yskänlääkettä, codesania.

Voiko tämä tästä pahentua ja olla keuhkis? Olen syönyt, nukkunutkin joskaan ei hirmu hyvin, ollut ulkona. Eilen tuli otettua viiniäkin, ja yhtä aikaa en sitten tietenkään yskänlääkettä ottanut..

Haenko vai en kuuria? Olisi kahta vieläpä yhtä aikaa kuulema, sanoi kandi. Eli Kefexin 750 mg ja Roxithromycin 150 mg.

Ja viikko sitten loppui Amoxin 500 mg kuuri korvaan, ja sitä ennen oli Amorion 750 mg korvaan joka ei tehonnut !!!?!

Että hirveetä lääkkeensyöntiä?

Ja kun edellisistä kuureista selvisi ilman hiivatulehdustakin. Mutta kefexinistä se hiiva on aiemmin kyllä tullut ja todella sitkeä hiiva olikin.

Sanokaa nyt jotka tiedätte (ei vain lääkkeiden puolustusta) että leikinkö tulella?

Eli miten on: tietääkö ihminen onko tauti paha ja menee ohi vai eikö välttämättä tiedä?

Mulla on ollut penikkana 2 kertaa keuhkis, kuumeinen ja paha, vaati sairaalassaolon.
Ja aikuisiällä yksi kuumeeton keuhkis, josta on jo vuosia, en muista, parani antibiooteilla kotona. Ei ollut muistaakseni kovin sairas olo, kova yskä kylläkin.

Nytkin on yskänkohtauksia kun menen makuuasentoon, mutta muuten olo suht ok.

6

9136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.n.

Voi olla tai ei. Jos olisi kuumetta, niin sitten todenäköisempää. Tunteehan sen keuhkoputkissa miten syvältä riipii kun yskii (ja kuumottaa yskimisen jälkeen). Tosin vain keuhkoputkissa on tunto. Röntgenistä kyllä näkyisi jos olisi paha tulehdus (näin omat kuvani aikanaan ja olin ihan samaa mieltä lääkärin kanssa: että ei vielä kotiin).

Hinkuyskässä ei ollut ainakaan minulla kuumetta, mutta sellaista kuivaa yskää jatkuu 2-3 kuukautta (siis aikuisilla). Lähtee alussa antibiooteilla, mutta myöhemmin ei toimi. Hinkuyskä on yleisempi kuin kuvitellaan.

Ornitoosi (papukaijakuume). Aiheuttaa paikallisen tulehduksen keuhkoissa, joka pitäisi myös näkyä kuvissa. Armeijassa oli myös minulla (varpusia ruokalassa ja byrokratia esti verkkojen asentamisen ilmanvaihtoon joten siellä oli 4-5 miestä aina sairaana). Antibiootit eivät tepsi, pitää olla sulffaa. Kuumetta oli muistaakseni tässäkin.

Voihan se olla viruskin.

Yleensä on syytä syödä määrätyt lääkkeet, varsinkin nyt koska olet jo vasta syönyt antibiootteja joten luontaiset kantasi ovat muutenkin sekaisin vielä pitkään.

Canestenia hivaan (tai pyydä lääkäriltä tablettiresepti).

Syytä olisi pysyä paikallaan, sillä vaikka tauti ei olisi kovin paha, mm. urheilijoille tulee helposti sydänlihaksen tulehdus jos harjoittelevat sairaana (kaverilla oli (luuta ja nahkaa taudin jälkeen, tosi pahan näköinen))

Voisit jatkossa hankkia pneumovaks-rokotuksen jos sinulla on taipumusta keuhkokuumeisiin.

Antibioottikuuri muuten altistaa uusille tulehduksille hoidon jälkeen (koska tosiaan omat kannat toimivat suojana). Olin armeijassa lähes jatkuvalla kuurilla ja kun ei ehtinyt toipua, niin uusi tauti iski aina heti kuurin loputtua. Mutta kyllä se kuuri kannattaa kuitenkin, mutta pitää vain olla varovaisempi sen jälkeen (lepoa ja käsien pesua ym.)

Toipumista

• pelleriina

Ehdottaisin, että soittaisit sinne päivystykseen ja kysyisit, onko röntgenlääkäri katsonut keuhkokuvan ja lausunut sen. Yleensä röntgenlääkäri katsoo kuvat. Saisit asianmukaisen tiedon, mitä siellä keuhkoissa oli ja kannattaako antibiootit hankkia. Usein keuhkokuumeessa on jonkinlaista "piston" tunnetta keuhko(i)ssa. Onko sinulla? Tärkeintä olisi saada tietää mitä siellä keuhkoissa näkyi ja, jos kandi ei osannut sanoa, on varmaan röntgenlääkäri ne katsonut. Että sinne vain, ota yhteyttä päivystykseen saadaksesi vastauksen!

• myös

kuumeetonta muotoa.Itselläni ollut sekä kuumeetonta että kuumeista muotoa.Yksi kuumeeton muoto alkoi kivuliailla yskänkohtauksilla,kuvioihin tulivat mukaan kivut hengitettäessä ja hengitysvaikeudet vasta muutaman päivän kuluttua antibiootin aloituksen jälkeen.Oma lääkärini on todennut asian aina ensin keuhkoja kuuntelemalla,asia on aina varmistettu rtg-kuvilla.Verikoe,CRP,on aina ollut kohollaan kun keuhkis on ollut päällä.Kuumeetonkin muoto on nostanut tulehdusarvot korkealle.Keuhkokuume ei parane itsestään,vaan vaatii aina antibioottikuurin parantuakseen.
      Kun kerran noin epäileväinen olet,soita ihmeessä lääkärille,älä leiki terveydelläsi,eri asia on jos välttämättä haluat päästä tilastoihin!

ps.vaikka olisit syönyt kuinka monta antibioottikuuria johonkin muuhun vaivaan,ne eivät tehoa "ennakkolääkityksenä" pneumoniaan,eivätkä muihinkaan uuden antibioottikuurin vaativiin sairauksiin.
      Totean sinulle saman asian joka oma lääkärini sanoi minulle,"vielä nykyaikanakin keuhkokuume tappaa työikäisiä ihmisiä myös Suomessa".

• MITEN ON?

no entäpä virusperäinen keuhkokuume ??
        siihenhän ei lääke sitten tepsi eli =? silloi paranee itsestään sitten - vai?

ja toinen kysymys; onko pika serppi luotettava ja näyttää tulehduksen? aina?

jos pika crp on ok, eikai silloin voi olla mikään tappava tauti, siis keuhkokuume ainakaan esim? entä keuhkoputkentulehdus?

ja vielä yks; paljonko crp voi olla jos on ihan kauhea, paljonko yli sadan? paljonko on alimmillaan?

• pelleriina
        MITEN ON? kirjoitti:

no entäpä virusperäinen keuhkokuume ??
        siihenhän ei lääke sitten tepsi eli =? silloi paranee itsestään sitten - vai?

ja toinen kysymys; onko pika serppi luotettava ja näyttää tulehduksen? aina?

jos pika crp on ok, eikai silloin voi olla mikään tappava tauti, siis keuhkokuume ainakaan esim? entä keuhkoputkentulehdus?

ja vielä yks; paljonko crp voi olla jos on ihan kauhea, paljonko yli sadan? paljonko on alimmillaan?

CRP:n normaali vaihteluväli on 0-10. CRP voi olla vaikka yli 400, jos on todella pahasta tulehduksesta kyse, esim. sepsis.

Virusperäinen keuhkokuume paranee ilman lääkkeitä, mutta se ei tarkoita, että voi tulla ja mennä miten mielii, vaan sekin on hoidettava kunnolla, ettei tule niitä ikäviä jälkitauteja, jotka voivat olla pahempia kuin alkuperäinen tauti!

Kyllä "pikaserppi" on luotettava, suuntaa antava ja voidaan kontrolloida tavallisella CRP-tutkimuksella, joka on tarkempi ja jos on tarpeen.

CRP nousee monissa bakteeritulehduksissa ja esim. reumassa yms. CRP on La:ta eli senkkaa parempi akuutin bakt.tulehduksen toteamisessa, koska se nousee nopeasti ja taudin hellittäessä myös laskee nopeammin. Senkka on "hidas" eli nousee hitaasti ja jo kun on parantunut, senkka on vielä koholla.

• justiiina

voiko olla keukokuume jos keuhkojen äänet ok, pika CRP 30, kuumetta alle 38C (väliillä kuumeeton) yskittää kyllä mutta rintaan ei satu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe