apua gluteiiniton jouluruoka!!

höpö

minä tarvitsisin apua.olen pitämässä pikkujoulujuhlat jonne on tulossa yksi henkilö jolla on keliakia.haluaisin tehdä hänelle kaikkea samaa jouluruokaa kuin kaikille muillekin.eli perinteiset jouluherkut.voisitteko auttaa minua ja laittaa niitä reseptejä jouluruoista tänne joita voin tehdä keliakikolle.

15

7778

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4:n lapsen äiti

      Hei!

      Käy vilkaisemassa www.keliakia.com

      Siellä on ohjeita makeisiin / suolaisiin...

      Kävisikö niistä kenties joku......

      Toivottavasti on edes jotain apua!

    • Hanna

      gluteenittomia ohjeita www.marttaliitto.fi ja sieltä sain ne viimejouluna itselleni

    • jori

      Täältä löytyy myös apua: www.Keliakia.org.
      Keliaakikko syö ihan samaa ruokaa kuin sinäkin, jos se on tehty ilman ohraa, vehnää tai ruista. Myöskään ohrakas ei nykyään käy suurustamiseen vaan siihen pitää käyttää maizenaa. Jos asut Helsingissä, niin makeita pullia voit käydä ostamassa Hakaniemen hallista, Keliapuodista. Samoin leipää ja muita gluteenittomia tuotteita.
      www.keliapuoti.com

      • höpö

        kiitos paljon.toivoisin vielä lisää vinkkejä/ohjeita jos viitsisitte laittaa=)


      • jori
        höpö kirjoitti:

        kiitos paljon.toivoisin vielä lisää vinkkejä/ohjeita jos viitsisitte laittaa=)

        Kannattaa tutkia sivusto www.keliakia.org. Sieltä löytyy niin paljon ruoka- ja muita reseptejä, ettei niiden kopioiminen tänne oikein kannata.


    • Kinkku

      Kinkussa ei oo gluteenia, joten se käy.

      • höpö

        sen tiesinkin,kiitos


      • sirpa2
        höpö kirjoitti:

        sen tiesinkin,kiitos

        käytetään mannaryynejä (useasti) ja niissä on gluteiinia, eikö mannikset tehäkkin vehnästä.
        Sinapista en tiedä..
        Mutta huomioi tämä: edes samalla veitsellä ei saa leikata tavallista leipää ja sitten keliaakikon.. samaa rasvaa ei voi käytää (tai sitten keliaakikko ottaa ensin).. eli keliaakikko ei saa
        saada pienintäkään murenetta gluteiinia sisältävää tuotetta.. näin kuulin vanhainkodissa jossa olin harjoittelijana.. Heillä oli eri leikkuulaudat, veitset ja rasvat keliaakikoille.
        Kaupoista muuten saa paljon erilaisia raakapakasteita ja keksihyllyistäkin löytyy jo aika monta tuotetta joka sopii keliaakikolle.. ehkä voisit myös miettiä niitä tarjoiluvaihtoehdoiksi..
        tuoteselosteet kannattaa lukea hyvin.. aika moneen aineeseen/ruokaan on ympätty jauhoja


      • höpö
        sirpa2 kirjoitti:

        käytetään mannaryynejä (useasti) ja niissä on gluteiinia, eikö mannikset tehäkkin vehnästä.
        Sinapista en tiedä..
        Mutta huomioi tämä: edes samalla veitsellä ei saa leikata tavallista leipää ja sitten keliaakikon.. samaa rasvaa ei voi käytää (tai sitten keliaakikko ottaa ensin).. eli keliaakikko ei saa
        saada pienintäkään murenetta gluteiinia sisältävää tuotetta.. näin kuulin vanhainkodissa jossa olin harjoittelijana.. Heillä oli eri leikkuulaudat, veitset ja rasvat keliaakikoille.
        Kaupoista muuten saa paljon erilaisia raakapakasteita ja keksihyllyistäkin löytyy jo aika monta tuotetta joka sopii keliaakikolle.. ehkä voisit myös miettiä niitä tarjoiluvaihtoehdoiksi..
        tuoteselosteet kannattaa lukea hyvin.. aika moneen aineeseen/ruokaan on ympätty jauhoja

        nuo olivatkin hyviä neuvoja!!


    • minä vaan

      jos et vielä ole löytänyt apua niin:

      Lanttulaatikko, lisää lanttusurvokseen siirappia,suolaa,maustepippuria,valkopippuria,suolaa ja soijakermaa (lanttusurvoksen voit ostaa kaupasta esim.kesäpöytä) ja jos haluat tehdä itse niin pitkän kaavan kautta, kuori,paloittele ja keitä lantut n. 1 1/2 tuntia ja soseuta niin sinulla on lanttusurvos.
      Paista miedossa uuninlämmössä ( 150 C) n. 2 t.
      Voisit mielestäni lanttulootan tehdä koko porukalle samalla reseptillä, ettei tarvitse tehdä vain yhtä annosta.
      Porkkanalootaan tulee vain porkkanasurvosta riisipuuroa eli jos kaverisi voi syödä soijaa, voisit keittää puuron soijamaitoon.
      Eli porkkanasurvosta (katso ed.), riisipuuroa(riisi on Glut.)siirappia, suolaa, maustepippuria ja jauhettua muskottia. Paista kuin edellä.
      Tämänkin voisit tehdä koko porukalle samanlaisen...
      Imellettyä perunallatikkoa en ole kokeillut ilman vehnäjauhoja, mutta uskoisin että kaverillesi kelpaa keitetyt perunat voit keittää niitä myös muille.
      Perunasalaatti(suolakurkkua,perunaa,sipulia ((omenaa joss ei allerg) voit hänelle tehdä kuivana. siis ilman majoneesia. itse asiassa majoneesi on lakt. jos teet sen itse eli öljy,kanam.
      Rosollissa ei ole luontaista gluteiinia eli porK., peruna,punaj.omena, sipuli,suolak.
      Rosollin kastikkeen eli meillä vaahdotettu kerma maustettunan sokerilla ja suolalla ja etikalla voi ystäväsi varmasti jättää väliin.
      Kinkussa ei ole gluteiinia....

      Uskoisin että näillä selviät, nim kokemusta on

      • höpö

        tuo oli suuri apu..kiitos!!juhliin on vielä aikaa joten jos jollain olisi vielä hyviä neuvoja minulle niin olisin enemmän kuin kiitollinen!
        leivonnaisten reseptejä myös..


      • sirpa2
        höpö kirjoitti:

        tuo oli suuri apu..kiitos!!juhliin on vielä aikaa joten jos jollain olisi vielä hyviä neuvoja minulle niin olisin enemmän kuin kiitollinen!
        leivonnaisten reseptejä myös..

        sanoilla gluteiiniton joulu.. vastauksena oli ruokalinja.net ja sitten http://jussila adsl.netsonic.fi/~~reseptirlista.php
        en katsonut sisältöjä tarkemmin mutta tuo jussilan näytti hyvältä.. siihen sai rastia tarvittavat tiedot ja kone hakee reseptit


      • sirpa
        sirpa2 kirjoitti:

        sanoilla gluteiiniton joulu.. vastauksena oli ruokalinja.net ja sitten http://jussila adsl.netsonic.fi/~~reseptirlista.php
        en katsonut sisältöjä tarkemmin mutta tuo jussilan näytti hyvältä.. siihen sai rastia tarvittavat tiedot ja kone hakee reseptit

        näytä tuosta suoraan.. mutta käytä sitä gluteeiniton joulu hakua ja mene sit sinne jussilaan..
        googlestakin voisi tuolla haulla löytyä en kokeillut (tuo oli mns:n haku)


      • höpö
        sirpa kirjoitti:

        näytä tuosta suoraan.. mutta käytä sitä gluteeiniton joulu hakua ja mene sit sinne jussilaan..
        googlestakin voisi tuolla haulla löytyä en kokeillut (tuo oli mns:n haku)

        joo kokeilin se ei toimi tosta.täytyykin noilla sanoilla hakea ..kiitos


      • Sirjo Pupuli
        höpö kirjoitti:

        joo kokeilin se ei toimi tosta.täytyykin noilla sanoilla hakea ..kiitos

        Lanttulaatikkoa parempi vaihtoehto; Ruskista lanttukuutiot pannussa rasvassa, lorauta joukkoon siirappia, mausta suolalla, lisää tilkka vettä ja anna hautua kannen alla pehmeiksi. Jos neste haihtuu liiaksi voit lisätä vettä. Minusta tämä on herkullisempaa kuin lanttulaatikko.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3744
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1843
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1394
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      933
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      50
      844
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe