amerikanlahkoille kullekin tulisi olla omat palstat "Uskonnot ja uskomukset" otsikon alla.
Kristinuskon alla "Herätysliikkeet" tarkoittaa Suomessa Luteriasen kirkon piirissä toimivaa 5 herätysliikettä.
Amerikanlahkot ei ole herätysliikkeitä
90
1340
Vastaukset
- kuhilas
Uskonpuhdistus levitti vaikutustaan Sveitsistä ja Saksasta Englantiin. Englannista puritaanit vievät uskonpuhdistuksen vaikutuksen Amerikkaan. Varsinkin Yhdysvaltain itärannikolla, missä puritanismi vaikutti, esiintyi herätystä, josta mm. adventistit saavat alkunsa. Sama se on, että puhutaanko Sveitsin, Saksan tai Yhdysvaltain lahkoista. Parjataan samalla kaikkia. Silloin kohtelu olisi oikeudenmukaista.
- taivaanportilla
Ja niitä selityksiä riittää vielä taivaanportille asti...
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. - perheitä
Eihän sellaisia uskonsuuntauksia ja kultteja pidetä edes kritittyinä, joiden lapsiakaan ei ole kastettu kristityiksi.
- kuhilas
taivaanportilla kirjoitti:
Ja niitä selityksiä riittää vielä taivaanportille asti...
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.Haluan vastata sinulle ihan nöyrästi. En ole koskaan väittänyt olevani Kristus. Siinä meni ensimmäinen syytöksesi. En ole koskaan yrittänyt tehdä ihmeitä. Katson, että Kristus jätti seurakunnalleen evankeliumin julistamaisen eikä ihmeiden tekkemistä eli shown järjestämistä. Siinä meni toinen väitteesi. Se mihin tekstisi myös viittaa ei ole tekemisissä niinkään puhtaan opin kuin eletyn kristillisyyden eli lähimmäisen rakkauden kanssa. Jeesus nimenomaan sanoo, että kun minä olin orpo, sairas, vanki jne. ne, jotka hän tunnustaa omakseen, huomioivat näitä hänen vähimpiä veljiään. Jeesus korostaa uskon elämistä eikä vain puhtaasta opista kiistelemistä. Kiistely ja riita opin puhtaudesta kertoo vain farisealaisuudesta eikä Kristuksen opetuslapseudesta. Jos olemme opissa muita edellä, mutta rakkaudessa heikkoja, niin se ei valitettavasti riitä. Kristus odottaa meiltä rakkautta enemmän kuin puhdasta oppia. Molemmatkin ovat sinänsä tärkeitä, mutta toinen ei korvaa toista. Vielä ymmärtäisin opillisen vähyyden, jos aitoa kristillistä rakkautta on runsaasti.
- kuhilas
perheitä kirjoitti:
Eihän sellaisia uskonsuuntauksia ja kultteja pidetä edes kritittyinä, joiden lapsiakaan ei ole kastettu kristityiksi.
Lasten kastaminen tuli kristillisen kirkon piiriin vähitellen kolmannella ja neljännellä vuosisadalla. Siihen vaikuttivat perisysnti ja lapsen viattomuus. Kristillisessä maailmassa hyväksytään kaksi kristillistä kastetoimitusta: upotuskaste eli uskoon tulleiden kastaminen ja valelukaste eli pikkulasten kastaminen.
- Jeesuksen sanat
kuhilas kirjoitti:
Lasten kastaminen tuli kristillisen kirkon piiriin vähitellen kolmannella ja neljännellä vuosisadalla. Siihen vaikuttivat perisysnti ja lapsen viattomuus. Kristillisessä maailmassa hyväksytään kaksi kristillistä kastetoimitusta: upotuskaste eli uskoon tulleiden kastaminen ja valelukaste eli pikkulasten kastaminen.
Ateistien, satanistien ja lahkouskoisten kastamattomilta lapsiltahan puuttuu Kristuksen henki.
8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha (=LAPSI); ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. - han.... jär.........
kuhilas kirjoitti:
Lasten kastaminen tapahtui alusta lähtien perhekuntien mukana.
Alaikäiset yhtäaikaa täysi-ikäisten kanssa.
Kun myöhemmin kastamattomien osuus laski , kastetavia olivat ainoastaan Kristittyjen lapset.
Adventtikirkko kuuluu niihin lahkoihin joiden julistukseen kuuluu EPÄUSKON kautta saalistaminen.
He opettavat siten saadakseen syyllistettyä Luterilaisia joka opinkysymyksellä joka on heidän lahkonsa opissa toisin.
LAHKO ON SIIS EPÄUSKOA TAVOITTELEVA ERILLINEN RYHMÄ. Se pyrkii erottamaan epäuskon avulla ihmiset pois entisistä yhteisöistään ja sitten korjaamaan sadon.
LAHKON SAALIISIIN KUULUVAT KAIKKI MUUT USKONTOJEN IHMISET
KYLLÄ SUOMEN POIKA TIETÄÄ. - kuhilas
Jeesuksen sanat kirjoitti:
Ateistien, satanistien ja lahkouskoisten kastamattomilta lapsiltahan puuttuu Kristuksen henki.
9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha (=LAPSI); ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.Kastamattomista lapsista en sanoisi noin kuten sinä, koska he ovat uskovien vanhempien lapsia. Heidät on Jeesuksen nimeen siunattu. Vaikenisin tässä kohtaa. Jeesuksen luo tuotiin lapsia, että hän koskettaisi ja siunaisi heitä. Niin hän tekikin. Lähetyskäskyssään Jeesus sanoo: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu: mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:15-16). Ensin usko ja sitten kaste. Ymmärrätkö? Miten perustelet lapsikasteen Uuden testamentin avulla? Miksi tuomitset toisen kastekäytännön? Heillä on kuitenkin Kristuksen sana tukenaan.
Lihan vallassa tarvitsevat Jumalan Hengen apua, nöyrtymistä ja katumusta ja Jumalalta armoa ja anteeksiantamusta.
Joilla ei ole Kristuksen Henkeä, he eivät voi olla hänen omansa. Tämä on hyväksyttävä väite.
Joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei voi päästä Jumalan valtakuntaa. Tämä on Kristuksen sana. - kuhilas
han.... jär......... kirjoitti:
Lasten kastaminen tapahtui alusta lähtien perhekuntien mukana.
Alaikäiset yhtäaikaa täysi-ikäisten kanssa.
Kun myöhemmin kastamattomien osuus laski , kastetavia olivat ainoastaan Kristittyjen lapset.
Adventtikirkko kuuluu niihin lahkoihin joiden julistukseen kuuluu EPÄUSKON kautta saalistaminen.
He opettavat siten saadakseen syyllistettyä Luterilaisia joka opinkysymyksellä joka on heidän lahkonsa opissa toisin.
LAHKO ON SIIS EPÄUSKOA TAVOITTELEVA ERILLINEN RYHMÄ. Se pyrkii erottamaan epäuskon avulla ihmiset pois entisistä yhteisöistään ja sitten korjaamaan sadon.
LAHKON SAALIISIIN KUULUVAT KAIKKI MUUT USKONTOJEN IHMISET
KYLLÄ SUOMEN POIKA TIETÄÄ.tuli kirkon piiriin vähitellen muutama vuosisata Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen. Siihen vaikuttivat perisynti ja lapsen viattomuus. KYLLÄ TOHTORI TIETÄÄ.
- Uusi liitto
kuhilas kirjoitti:
Kastamattomista lapsista en sanoisi noin kuten sinä, koska he ovat uskovien vanhempien lapsia. Heidät on Jeesuksen nimeen siunattu. Vaikenisin tässä kohtaa. Jeesuksen luo tuotiin lapsia, että hän koskettaisi ja siunaisi heitä. Niin hän tekikin. Lähetyskäskyssään Jeesus sanoo: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu: mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen" (Mark. 16:15-16). Ensin usko ja sitten kaste. Ymmärrätkö? Miten perustelet lapsikasteen Uuden testamentin avulla? Miksi tuomitset toisen kastekäytännön? Heillä on kuitenkin Kristuksen sana tukenaan.
Lihan vallassa tarvitsevat Jumalan Hengen apua, nöyrtymistä ja katumusta ja Jumalalta armoa ja anteeksiantamusta.
Joilla ei ole Kristuksen Henkeä, he eivät voi olla hänen omansa. Tämä on hyväksyttävä väite.
Joka ei synny vedestä ja Hengestä, ei voi päästä Jumalan valtakuntaa. Tämä on Kristuksen sana.Vanhan liiton aikana oli käytössä vain aikuisille tarkoitettu Johanneksen parannuksen vesikaste, jolla Jeesus ei kastanut sen enempää aikuisia kuin lapsiakaan (Joh.4:2). Johannes mestattiin. Johanneksen vesikaste lakkasi jo 2000 v. sitten.
Vanhemmat veidät lapsiaan saamaan Jeesuksen parantavaa, pelastavaa ja siunaavaa kosketusta vanhan liiton aikana. Vanhemmat tunsivat kirjoitukset ja tiesivät lapsiensa aseman Jumalan edessä, jos mitään ei tehtäisi: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt jo äitini kohtuun." Ps.51:7
Jeesus valmisti Uuden liiton kasteen vasta Getsemanessa ja Golgatalla ja antoi kastekäskyn kuolemansa jälkeen. Kaste on teille ja teidän lapsille, perhekunnittain. Syntienne anteeksisaamiseksi, kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja.
Mark.16-luku päättyy alkuperäisissä Raamatun käsikirjoituksissa jakeeseen 8.
Jeesuksen alkuperäinen kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa. Opetuslapsettakaa (mateeteuseette) kastamalla ja opettamalla.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Kastetta verrataan Nooan arkkiin, koska viattomuus ei ole koskaan vielä lapsia pelastanut.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22] - kuten Jeesuksen veli
kuhilas kirjoitti:
tuli kirkon piiriin vähitellen muutama vuosisata Kristuksen ylösnousemuksen jälkeen. Siihen vaikuttivat perisynti ja lapsen viattomuus. KYLLÄ TOHTORI TIETÄÄ.
Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit kuten Jeesuken veli kastoivat ensimmäisten kirkkoisien vanhempia ja isovanhempia lapsina. (Origenes)
Kristittyjen toimintaa on dokumentoituna muuallakin kuin Raamattuun valituissa kirjoituksissa.
Raamatussa mainitaan erikseen 5 perheen kaste.
Kaikki perheenjäsenet mainitaan kastetun.
Kastettu perhekunta käsitti tuon ajan mukaisesti myös palvelijoiden, orjien perheet lapsineen, jotka siis kastettiin isäntäväen mukana uuteen uskoon välittömästi samanaikaisesti kaikki perheenjäsenet. - kuhilas
Uusi liitto kirjoitti:
Vanhan liiton aikana oli käytössä vain aikuisille tarkoitettu Johanneksen parannuksen vesikaste, jolla Jeesus ei kastanut sen enempää aikuisia kuin lapsiakaan (Joh.4:2). Johannes mestattiin. Johanneksen vesikaste lakkasi jo 2000 v. sitten.
Vanhemmat veidät lapsiaan saamaan Jeesuksen parantavaa, pelastavaa ja siunaavaa kosketusta vanhan liiton aikana. Vanhemmat tunsivat kirjoitukset ja tiesivät lapsiensa aseman Jumalan edessä, jos mitään ei tehtäisi: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt jo äitini kohtuun." Ps.51:7
Jeesus valmisti Uuden liiton kasteen vasta Getsemanessa ja Golgatalla ja antoi kastekäskyn kuolemansa jälkeen. Kaste on teille ja teidän lapsille, perhekunnittain. Syntienne anteeksisaamiseksi, kasteessa saadaan Pyhän Hengen lahja.
Mark.16-luku päättyy alkuperäisissä Raamatun käsikirjoituksissa jakeeseen 8.
Jeesuksen alkuperäinen kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa. Opetuslapsettakaa (mateeteuseette) kastamalla ja opettamalla.
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Kastetta verrataan Nooan arkkiin, koska viattomuus ei ole koskaan vielä lapsia pelastanut.
1. Piet. 3:21
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]Niinhän se on, kun käytäntöä muutetaan, niin pakko on lähteä selittelyjen tielle. Minä en lapsikastekäytäntöä olisi lähtenyt ruotimaan, mutta minut pakotettiin vastaamaan.
- kuhilas
kuten Jeesuksen veli kirjoitti:
Jeesuksen seurassa kulkeneet apostolit kuten Jeesuken veli kastoivat ensimmäisten kirkkoisien vanhempia ja isovanhempia lapsina. (Origenes)
Kristittyjen toimintaa on dokumentoituna muuallakin kuin Raamattuun valituissa kirjoituksissa.
Raamatussa mainitaan erikseen 5 perheen kaste.
Kaikki perheenjäsenet mainitaan kastetun.
Kastettu perhekunta käsitti tuon ajan mukaisesti myös palvelijoiden, orjien perheet lapsineen, jotka siis kastettiin isäntäväen mukana uuteen uskoon välittömästi samanaikaisesti kaikki perheenjäsenet.Kristus kastettiin jo varttuneena aikuisena ja upottamalla. Kun äitini meni uskovien kasteelle, niin entinen pyhäkoulun opettaja tuli tiellä äitiäni vastaan ja pahoitteli hänelle sanoen, että "voi Sohvi kulta, sinä menit häpäisemään lapsikasteen." Äitini vastasi pyhäkoulun opettajalleni: "Pääasia on se, että en mennyt Kristusta häpäisemään." Jeesus antoi meille esimerkin: upotuskaste ja varttuneemmalla iällä eli sitten, kun itse on vastuullisessa iässä ja kykenee ratkaisemaan oman suhteensa Jumalaan.
- nousi vedestä rannalle
kuhilas kirjoitti:
Kristus kastettiin jo varttuneena aikuisena ja upottamalla. Kun äitini meni uskovien kasteelle, niin entinen pyhäkoulun opettaja tuli tiellä äitiäni vastaan ja pahoitteli hänelle sanoen, että "voi Sohvi kulta, sinä menit häpäisemään lapsikasteen." Äitini vastasi pyhäkoulun opettajalleni: "Pääasia on se, että en mennyt Kristusta häpäisemään." Jeesus antoi meille esimerkin: upotuskaste ja varttuneemmalla iällä eli sitten, kun itse on vastuullisessa iässä ja kykenee ratkaisemaan oman suhteensa Jumalaan.
Raamatussa ei missään sanota, että joku olisi kastettu kokonaan veden alle upottamalla. Ei missään. Jos sellaisen kohdan löydät, niin olet ensimmäisen, joka sen löytää.
Vedeen astuttiin ottamaan vettä, jota kasteessa tarvittiin. Vedestä astuttiin ja noustiin pois takaisin joen rannalle, joka oli juutalaisuuden mukaan puhdas paikka. Vain joen ranta oli puhdas pakkosiirtolaisuuden ajan käsityksen mukaan. Siksi mentiin rukoilemaankin joen rantaan.
Vanhimmat katakombeissa säilyneet Jeesuksen kastetta kuvaavat mosaiikkipiirustukset, jotka vainotut kritityt tekivät, kuvaavat Jeesuksen valelukastetta Jordanilla. Kastettava on kumartuneena eteenpäin kun Johannes valelee vettä kastettavan päälle.
Apostolien Raamattu oli Vanha Testamentti, joss kasteen esikuvat ovat veden vihmonta ja pirkoitus. - Ei ne meille kuulu
kuhilas kirjoitti:
Niinhän se on, kun käytäntöä muutetaan, niin pakko on lähteä selittelyjen tielle. Minä en lapsikastekäytäntöä olisi lähtenyt ruotimaan, mutta minut pakotettiin vastaamaan.
Asiasi ei kuulu meille.
Miksi sitten niitä tarjoilet?
Sinulla on kasteoppisi ja meillä omamme. Puhu niiden joukossa jotka ovat samaa itsesi kanssa.
Miksi tulet vieraaseen pöytään jos et siitä pöydästä huoli syötäviäsi, vaan syötät meitäkin omasta repustasi? - kuhilas
Ei ne meille kuulu kirjoitti:
Asiasi ei kuulu meille.
Miksi sitten niitä tarjoilet?
Sinulla on kasteoppisi ja meillä omamme. Puhu niiden joukossa jotka ovat samaa itsesi kanssa.
Miksi tulet vieraaseen pöytään jos et siitä pöydästä huoli syötäviäsi, vaan syötät meitäkin omasta repustasi?Minua on neuvottu, että eri näkökulmat tulee esittää ja antaa ihmisille oikeus tehdä omat valintansa. Teillä on yleensä ihan hyviä eväitä pöydällänne tarjottavana. En minä teidän vieraanvarfaisuuttanne ole aliarvioinut. Olen saanut olla melko paljon luterilaisten kanssa tekemisissä sekä Suomessa että Ruotsissa. Lisäksi minulla on useita hyviä ystäviä keskuudessanne. He edustavat kirkon tärkeitä tehtäviä. En ole niin etäinen enkä vieras kuten saatat ajatella.
- käyppä katsomassa itse
kuhilas kirjoitti:
Kristus kastettiin jo varttuneena aikuisena ja upottamalla. Kun äitini meni uskovien kasteelle, niin entinen pyhäkoulun opettaja tuli tiellä äitiäni vastaan ja pahoitteli hänelle sanoen, että "voi Sohvi kulta, sinä menit häpäisemään lapsikasteen." Äitini vastasi pyhäkoulun opettajalleni: "Pääasia on se, että en mennyt Kristusta häpäisemään." Jeesus antoi meille esimerkin: upotuskaste ja varttuneemmalla iällä eli sitten, kun itse on vastuullisessa iässä ja kykenee ratkaisemaan oman suhteensa Jumalaan.
Et näköjään tiedä edes miten vettä Jordanissa liikkuu.
Sen yli mennään kävelemällä.
Muutenkin niilä seuduilla on kastamiseen soveltuvat paikat tosi vähissä, mikäli kaikki olisi aikoinaan kastettu upottamalla.
Ei siellä ole vettä niinkuin täällä, ja täälläkin kastaminen luonnonvesissä on vuodenaikaan sidottua. - Närästää tuollainen.
kuhilas kirjoitti:
Minua on neuvottu, että eri näkökulmat tulee esittää ja antaa ihmisille oikeus tehdä omat valintansa. Teillä on yleensä ihan hyviä eväitä pöydällänne tarjottavana. En minä teidän vieraanvarfaisuuttanne ole aliarvioinut. Olen saanut olla melko paljon luterilaisten kanssa tekemisissä sekä Suomessa että Ruotsissa. Lisäksi minulla on useita hyviä ystäviä keskuudessanne. He edustavat kirkon tärkeitä tehtäviä. En ole niin etäinen enkä vieras kuten saatat ajatella.
Meillä ei ole tarvetta.
Tarve on sinulla päin.
Mitä ihmettä meille kuuluu sinun tarpeesi?
Et ole esittänyt yhtään perustetta vielä käytäytymisenne perusteeksi.
Teidän joukkonne on täällä ollut häiriöksi eikä rakennukseksi.
Te mittaatte asioita vain ulkopuolisten edun silmälaseilla . - kuhilas
nousi vedestä rannalle kirjoitti:
Raamatussa ei missään sanota, että joku olisi kastettu kokonaan veden alle upottamalla. Ei missään. Jos sellaisen kohdan löydät, niin olet ensimmäisen, joka sen löytää.
Vedeen astuttiin ottamaan vettä, jota kasteessa tarvittiin. Vedestä astuttiin ja noustiin pois takaisin joen rannalle, joka oli juutalaisuuden mukaan puhdas paikka. Vain joen ranta oli puhdas pakkosiirtolaisuuden ajan käsityksen mukaan. Siksi mentiin rukoilemaankin joen rantaan.
Vanhimmat katakombeissa säilyneet Jeesuksen kastetta kuvaavat mosaiikkipiirustukset, jotka vainotut kritityt tekivät, kuvaavat Jeesuksen valelukastetta Jordanilla. Kastettava on kumartuneena eteenpäin kun Johannes valelee vettä kastettavan päälle.
Apostolien Raamattu oli Vanha Testamentti, joss kasteen esikuvat ovat veden vihmonta ja pirkoitus.Klassisen kreikan sanaa kastaa (baptoo) käytettiin silloin kun haluttiin värjätä kangas tai kun seppä halusi karkaista raudan. Ei siinä vettä valeltu tai ripoteltu hehkuvan raudan päälle eikä värillistä vesiliuosta ripoteltu tai valeltu valkoisen vaatteen päälle. Molemmatkin upotettiin veteen. Uuden testamentin kreikassa verbi kastaa (baptizein) tarkoitta upottaa veteen. Kun luet Room. 6:1-6, niin kielikuva siinä paljastaa sinulle, että kasteveteen upottaminen ja siitä nouseminen kuvaavat Kristuksen kanssa kuolemista, hautaamista ja ylösnousemista uuteen elämään. Ei ruumista haudata riputtelemalla vähän multaa päälle ja jättämällä ruumis kokonaan maan pinnalle. Kuollut haudataan, samoin kaste kuvaa tätä hautaamista. Upotuskaste on uustestamentillinen ja alkuperäinen kaste. Siitä ei pääse mihinkään.
- mikä mies, mikä tehtävä?
kuhilas kirjoitti:
Klassisen kreikan sanaa kastaa (baptoo) käytettiin silloin kun haluttiin värjätä kangas tai kun seppä halusi karkaista raudan. Ei siinä vettä valeltu tai ripoteltu hehkuvan raudan päälle eikä värillistä vesiliuosta ripoteltu tai valeltu valkoisen vaatteen päälle. Molemmatkin upotettiin veteen. Uuden testamentin kreikassa verbi kastaa (baptizein) tarkoitta upottaa veteen. Kun luet Room. 6:1-6, niin kielikuva siinä paljastaa sinulle, että kasteveteen upottaminen ja siitä nouseminen kuvaavat Kristuksen kanssa kuolemista, hautaamista ja ylösnousemista uuteen elämään. Ei ruumista haudata riputtelemalla vähän multaa päälle ja jättämällä ruumis kokonaan maan pinnalle. Kuollut haudataan, samoin kaste kuvaa tätä hautaamista. Upotuskaste on uustestamentillinen ja alkuperäinen kaste. Siitä ei pääse mihinkään.
Jos sinä osoitat syylää minun sormestasi niin minä näytän paiseen sinun nenästäsi.
Sinulla on perusteesi oaan oppiisi ja meillä omamme.
Teillä in vaikka kuinka monta epäkohtaa omassa opissanne. Haluatko että ne puidaan täällä? - kuhilas
käyppä katsomassa itse kirjoitti:
Et näköjään tiedä edes miten vettä Jordanissa liikkuu.
Sen yli mennään kävelemällä.
Muutenkin niilä seuduilla on kastamiseen soveltuvat paikat tosi vähissä, mikäli kaikki olisi aikoinaan kastettu upottamalla.
Ei siellä ole vettä niinkuin täällä, ja täälläkin kastaminen luonnonvesissä on vuodenaikaan sidottua.koska siellä oli lrunsaasti vettä. Upotuskaste vaatii vettä lähes vyötäröön asti. "Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi" (Joh. 3:23). Siellä on mahdollista toimittaa upotuskaste silloisen käytännön mukaan.
- kuhilas
mikä mies, mikä tehtävä? kirjoitti:
Jos sinä osoitat syylää minun sormestasi niin minä näytän paiseen sinun nenästäsi.
Sinulla on perusteesi oaan oppiisi ja meillä omamme.
Teillä in vaikka kuinka monta epäkohtaa omassa opissanne. Haluatko että ne puidaan täällä?pahempi paise? Meillä on yhteinen syylän hoitaja ja paiseen parantaja, Jeesus Kristus! Hänen vastaanotolleen, eikö niin?
- käyppä katsomassa itse
kuhilas kirjoitti:
koska siellä oli lrunsaasti vettä. Upotuskaste vaatii vettä lähes vyötäröön asti. "Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi" (Joh. 3:23). Siellä on mahdollista toimittaa upotuskaste silloisen käytännön mukaan.
Juuri sitä tarkoitin.
Jordanissa kyllä vettäkin piisaa, mutta kastamiseen on vähän soveltuvia paikkoja.
Monin paikoin ei pääse edes veden partaalle vaikka vesi onkin näkyvissä.
Joki kulkee vuoristoon kaivautuneena suurimman osan matkasta.
Johanneksen kaste oli eri kaste muutenkin kuin kristittyjen kaste. - kuhilas
käyppä katsomassa itse kirjoitti:
Juuri sitä tarkoitin.
Jordanissa kyllä vettäkin piisaa, mutta kastamiseen on vähän soveltuvia paikkoja.
Monin paikoin ei pääse edes veden partaalle vaikka vesi onkin näkyvissä.
Joki kulkee vuoristoon kaivautuneena suurimman osan matkasta.
Johanneksen kaste oli eri kaste muutenkin kuin kristittyjen kaste.eli Johanneksen kasteella. Sen jälkeen kastettiin Jeesuksen nimeen ja sitten vähän myöhemmin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kastetapa ulkoisesti säilyi pitkään samana, mutta sen merkitys muuttui. Tämä lienee oikea tulkinta.
Vettä on todennäköisesti pitkään ollut niukasti Jordanissa. Olen käynyt paikalla. Vierailin Tiberiaksessa. Yövyin Ganei Hamat Hotellissa. Vierailin monissa paikoissa Galileassa ja ympäristössä ja sieltä etelään päin aina Eilattiin ja Siinaille. Siinailla yövyin Santa Katariinan luostarissa ja kiipesin ylös Hoorebille. Matka oli rikas ja antoisa. - bapditzoo
kuhilas kirjoitti:
Klassisen kreikan sanaa kastaa (baptoo) käytettiin silloin kun haluttiin värjätä kangas tai kun seppä halusi karkaista raudan. Ei siinä vettä valeltu tai ripoteltu hehkuvan raudan päälle eikä värillistä vesiliuosta ripoteltu tai valeltu valkoisen vaatteen päälle. Molemmatkin upotettiin veteen. Uuden testamentin kreikassa verbi kastaa (baptizein) tarkoitta upottaa veteen. Kun luet Room. 6:1-6, niin kielikuva siinä paljastaa sinulle, että kasteveteen upottaminen ja siitä nouseminen kuvaavat Kristuksen kanssa kuolemista, hautaamista ja ylösnousemista uuteen elämään. Ei ruumista haudata riputtelemalla vähän multaa päälle ja jättämällä ruumis kokonaan maan pinnalle. Kuollut haudataan, samoin kaste kuvaa tätä hautaamista. Upotuskaste on uustestamentillinen ja alkuperäinen kaste. Siitä ei pääse mihinkään.
Israelin 2,5 miljoonainen kansa sylilapset mukaan lukien saivat tuon kasteen"bapditzoon"ylittäessään kuivin jaloin Punaisen Meren pilvessä ja meressä. Ei heitä mihinkään upotettu.
Upotusharha on osa uudestikastajien eksytystä, jolla annetaan ymmärtää että aikaisemmin toisella tavalla kastetun kaste ei olisi pätevä ja nyt pitäisi ottaa uusi kaste lahkosta ja liittyä lahkoon.
kavahtakaa uudestikastajalahkoja - nostettiin
kuhilas kirjoitti:
Jeesuksen hautaamistapa nostamalla ylöspäin käsivarsilla uuteen kalliohautaa ei tue upotustekniikkaasi.
Jos Jeesuksen hautaamista haluttaisiin matkia, niin silloin sinun tulisi olla kasteessakin näköesteen takana tuo samat 3 pv. - bapditzoo
kuhilas kirjoitti:
koska siellä oli lrunsaasti vettä. Upotuskaste vaatii vettä lähes vyötäröön asti. "Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi" (Joh. 3:23). Siellä on mahdollista toimittaa upotuskaste silloisen käytännön mukaan.
Israelin 2,5 milj.kansa sylilapset mukaan lukien saivat bapditzoon kasteen ja Kristuksen hengen myös lapset, mutta ei heitä mihinkään upotettu, vaikka oli runsaasti vettä
- sisällä
kuhilas kirjoitti:
Kasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa. Ei ihmisiä mihinkään upotettu.
Perhekunnittain, valelu tai pirskoitus. Paavali Juudaan talossa, vanginvartijan perhe jne. kodeissa.
Lasten kastaminen oli Jeesuksen ajan juutalaisuudessa oli jatkui proselyyttikasteen käytäntöä kastaa koko perhe uuteen uskoon ja uskontoon samanaikaisesti viivytyksettä. - monta perhettä
kuhilas kirjoitti:
Edes teoriassa 3000 tuhannen upottaminen puhtaaseen veteen helluntaina sen ajan Jerusalemissa oli mahdottomuus, eikä sellaista kukaan tehnyt.
Apostolien Raamattu oli VT.
Hesekiel sanoo helluntain tapahtumista näin.
25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne. - kuhilas
monta perhettä kirjoitti:
Edes teoriassa 3000 tuhannen upottaminen puhtaaseen veteen helluntaina sen ajan Jerusalemissa oli mahdottomuus, eikä sellaista kukaan tehnyt.
Apostolien Raamattu oli VT.
Hesekiel sanoo helluntain tapahtumista näin.
25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.Herra uudistaa kansansa ja puhdistaa sen luopumuksestaan ja synneistään. Herra on hyvä ja armollinen.
- Jordanilla
kuhilas kirjoitti:
eli Johanneksen kasteella. Sen jälkeen kastettiin Jeesuksen nimeen ja sitten vähän myöhemmin Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kastetapa ulkoisesti säilyi pitkään samana, mutta sen merkitys muuttui. Tämä lienee oikea tulkinta.
Vettä on todennäköisesti pitkään ollut niukasti Jordanissa. Olen käynyt paikalla. Vierailin Tiberiaksessa. Yövyin Ganei Hamat Hotellissa. Vierailin monissa paikoissa Galileassa ja ympäristössä ja sieltä etelään päin aina Eilattiin ja Siinaille. Siinailla yövyin Santa Katariinan luostarissa ja kiipesin ylös Hoorebille. Matka oli rikas ja antoisa.Jeesus vihittiin Ms.lain mukaan 30 v. iässä ylimmäisen papin julkiseen tehtävään Jordanilla kasteessa, jossa Jumala sanoo:
Hepr. 5:5
Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
26 Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,
27 jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä. - kuhilas
sisällä kirjoitti:
Kasteita tehtiin paljon ihmisten kodeissa. Ei ihmisiä mihinkään upotettu.
Perhekunnittain, valelu tai pirskoitus. Paavali Juudaan talossa, vanginvartijan perhe jne. kodeissa.
Lasten kastaminen oli Jeesuksen ajan juutalaisuudessa oli jatkui proselyyttikasteen käytäntöä kastaa koko perhe uuteen uskoon ja uskontoon samanaikaisesti viivytyksettä.Juutalaisille oli ominaista se, että moraalisesti ja uskonnollisesti vastuulliseksi tulivat tytöt 12 ja pojat 13 vuotiaana (bat mitzwa ja bar mitzwa). Nuorista tuli ns. lain eli käskyn tyttöjä ja poikia.
Perhekuntien kastaminen ei välttämättä todista sitä, että alle 12 vuotiaita tyttöjä tai alle 13 vuotiaita poikia olisi kastettu. Tällä kohtaa meiltä puuttuu yksityiskohtainen tieto. Eikö asia näin ole? - kuhilas
bapditzoo kirjoitti:
Israelin 2,5 milj.kansa sylilapset mukaan lukien saivat bapditzoon kasteen ja Kristuksen hengen myös lapset, mutta ei heitä mihinkään upotettu, vaikka oli runsaasti vettä
Se oli Jumalan suuri ihmeteko. Joskus tuohon tapahtumaan viitataan ja annetaan ymmärtää se, että se kuvaisi kastetta.
- toista evankeliumia
kuhilas kirjoitti:
Herra uudistaa kansansa ja puhdistaa sen luopumuksestaan ja synneistään. Herra on hyvä ja armollinen.
Uudestikaste on toista evankeliumia, joka tuo toisen kasteen ja toisen hengen, joka ei ole alkuperäinen Kristuksen henki, vaan sitä muistuttava lahohenki. Lahkojen uudestikasteet vie vieraan hengen alle.
2. Kor. 11:4
Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte. [1. Kor. 3:11; Gal. 1:6,7] - kaikki kastettiin
kuhilas kirjoitti:
Juutalaisille oli ominaista se, että moraalisesti ja uskonnollisesti vastuulliseksi tulivat tytöt 12 ja pojat 13 vuotiaana (bat mitzwa ja bar mitzwa). Nuorista tuli ns. lain eli käskyn tyttöjä ja poikia.
Perhekuntien kastaminen ei välttämättä todista sitä, että alle 12 vuotiaita tyttöjä tai alle 13 vuotiaita poikia olisi kastettu. Tällä kohtaa meiltä puuttuu yksityiskohtainen tieto. Eikö asia näin ole?Ketään mainituista 5 perheestä ei jätetty kastamatta.
Kyse oli Kristinuskoon kastamisesta, ei juutalaisuudesta.
"kaste syntienne anteeksisaamiseksi"
"miehet/veljet parannus"
"lapset heti kasteelle"
"teille ja teidän lapsille"
"Pietarin sukupolvi ensin kasteelle" (jae 40)
"niin te saatte Pyhän Hengen lahjan"
"perhekunnittain" - kuhilas
nostettiin kirjoitti:
Jeesuksen hautaamistapa nostamalla ylöspäin käsivarsilla uuteen kalliohautaa ei tue upotustekniikkaasi.
Jos Jeesuksen hautaamista haluttaisiin matkia, niin silloin sinun tulisi olla kasteessakin näköesteen takana tuo samat 3 pv.Kummankin kristillisen kastekäytännön seuraajat viittaavat samaan tekstiin, jolla kuvataan kasteeen hengellistä merkitystä eli Room. 6:1-6.
- pilvessä ja meressä
kuhilas kirjoitti:
Se oli Jumalan suuri ihmeteko. Joskus tuohon tapahtumaan viitataan ja annetaan ymmärtää se, että se kuvaisi kastetta.
Jumala kulki ukkospilven peitossa. vesi tuli pilvessä ja meressä. myös sylilapset saivat saman kasteen "bapditzoon" kuin aikuisetkin. Kasteen jälkeen koko kansa (2,5 MILJ.) uskoi Herraan.
1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio OLI KRISTUS.
2. Moos. 14:31
Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi Herraa ja USKOI Herraan ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.
Joel. 2:16
Kootkaa KANSA, pitäkää pyhä seurakuntakokous, kerätkää vanhukset, kootkaa lapset ja rintoja imeväiset; lähteköön ylkä huoneestansa ja morsian kammiostansa. - kuhilas
bapditzoo kirjoitti:
Israelin 2,5 miljoonainen kansa sylilapset mukaan lukien saivat tuon kasteen"bapditzoon"ylittäessään kuivin jaloin Punaisen Meren pilvessä ja meressä. Ei heitä mihinkään upotettu.
Upotusharha on osa uudestikastajien eksytystä, jolla annetaan ymmärtää että aikaisemmin toisella tavalla kastetun kaste ei olisi pätevä ja nyt pitäisi ottaa uusi kaste lahkosta ja liittyä lahkoon.
kavahtakaa uudestikastajalahkojaValelukaste eli lapsen kastaminen kuuden viikon vanhana on myöhempi käytäntö, joka hyväksyttiin yleisesti kristillisen kirkon toimintaan. Upotus- eli uskovien kaste on aina jatkunut kristillisen kirkon historiassa aina meidän päiviimme asti. Upotuskaste ei tule kastetoimituksena epäraamatulliseksi, vaikka sitä kuinka vänkäisit. Se on ja pysyy raamatullisena kasteeena. En tällä halua heittää varjoa valelukasteen ylle ja kieltää siltä sen kristillistä merkitystä kastetoimituksena. Siinä ovat kuitenkin mukana vesi ja Henki sekä kaste toimitetaan pyhän kolminaisuuden nimeen.
- päinvastoin
kuhilas kirjoitti:
Juutalaisille oli ominaista se, että moraalisesti ja uskonnollisesti vastuulliseksi tulivat tytöt 12 ja pojat 13 vuotiaana (bat mitzwa ja bar mitzwa). Nuorista tuli ns. lain eli käskyn tyttöjä ja poikia.
Perhekuntien kastaminen ei välttämättä todista sitä, että alle 12 vuotiaita tyttöjä tai alle 13 vuotiaita poikia olisi kastettu. Tällä kohtaa meiltä puuttuu yksityiskohtainen tieto. Eikö asia näin ole?Perhekuntaa olivat kaikki isännän "alamaisuuteen" kuuluneet .
Alaikäisyyden päättyminen erotti tuosta "alamaisuudesta" ja lapsi tuli itsestään vastaava henkilö.
Perhekuntaa olivat kastettaessa ensisijaisesti siis juurikin alaikäiset ja heidän puolestaan isäntä perheessä teki päätökset alaikäisten puolesta oman vakaumuksensa mukaisesti.
Juutalaisuudessa tämä oli perinteinen kätäntö ja se jatkui kristinuskoon.
Raamatussa kerrotaan kastetun perhekunnat ja sen mukaan me uskomme.Mikäli perhekuntiin kuuluvia ei olisi kastettu niin eihän olisi kerrottu päinvastoin.
Asetat sinun sanasi Raammatun sanaa vastaan meille valittavaksi ja pahoitat mielesi kun heitämme sinun mielipiteesi pois. Samalla teit itsesi silmissämme harhaopin levittäjäksi.
Harhaoppista karta sanotaan jo Raamatussakin.
Mutta täällä ei sitä kotoa pois lähdetä vaan on tehtävä kuin toisessa kohdassa neuvotaan;"" Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
Sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa."" - kuhilas
toista evankeliumia kirjoitti:
Uudestikaste on toista evankeliumia, joka tuo toisen kasteen ja toisen hengen, joka ei ole alkuperäinen Kristuksen henki, vaan sitä muistuttava lahohenki. Lahkojen uudestikasteet vie vieraan hengen alle.
2. Kor. 11:4
Jos joku tulee luoksenne ja julistaa toista Jeesusta kuin me olemme julistaneet, jos te saatte jonkin toisen hengen kuin sen, jonka olette jo saaneet, tai toisen evankeliumin kuin sen, jonka olette jo ottaneet vastaan, niin sellaista te kyllä hyvin siedätte. [1. Kor. 3:11; Gal. 1:6,7]Ensin oli upotuskaste eli uskoon tulleiden kastaminen. Vähitellen eli pikkuhiljaa hiipi kritillisen kirkon piiriin valelukaste. Se tuli yleiseksi kolmannella neljännellä vuosisadalla. Siihen vaikuttivat lapsen viattomuus ja perisynti. Sunnuntaikin lepopäivänä tuli samoihin aikoihin kristillisen kirkon piiriin. Jos nyt toinen kastetapa on tuomittava ja edustaa poikkeavaa käytäntöä, niin se ei ole ainakaan upotuskaste.
- kuhilas
Jordanilla kirjoitti:
Jeesus vihittiin Ms.lain mukaan 30 v. iässä ylimmäisen papin julkiseen tehtävään Jordanilla kasteessa, jossa Jumala sanoo:
Hepr. 5:5
Niinpä Kristuskaan ei itse korottanut itseänsä ylimmäisen papin kunniaan, vaan hän, joka sanoi hänelle: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin";
26 Senkaltainen ylimmäinen pappi meille sopikin: pyhä, viaton, tahraton, syntisistä erotettu ja taivaita korkeammaksi tullut,
27 jonka ei joka päivä ole tarvis, niinkuin ylimmäisten pappien, ensiksi uhrata omien syntiensä edestä ja sitten kansan; sillä tämän hän teki kerta kaikkiaan, uhratessaan itsensä.ja näin ollen hänellä ei olisi pitänyt olla oikeutta papin tai ylipapin tehtävään juutalaisten ajattelun mukaan. Nyt hän onkin pappi uuden järjestelmän eli Melkizedekin mukaan (Hepr. 7. luku). Jeesus on meidän ylimmäinen pappimme. Hän edustaa meitä Isän tykönä.Asiamme ovat hänen hoidossaan. Kiitos siitä hänelle.
- kuhilas
päinvastoin kirjoitti:
Perhekuntaa olivat kaikki isännän "alamaisuuteen" kuuluneet .
Alaikäisyyden päättyminen erotti tuosta "alamaisuudesta" ja lapsi tuli itsestään vastaava henkilö.
Perhekuntaa olivat kastettaessa ensisijaisesti siis juurikin alaikäiset ja heidän puolestaan isäntä perheessä teki päätökset alaikäisten puolesta oman vakaumuksensa mukaisesti.
Juutalaisuudessa tämä oli perinteinen kätäntö ja se jatkui kristinuskoon.
Raamatussa kerrotaan kastetun perhekunnat ja sen mukaan me uskomme.Mikäli perhekuntiin kuuluvia ei olisi kastettu niin eihän olisi kerrottu päinvastoin.
Asetat sinun sanasi Raammatun sanaa vastaan meille valittavaksi ja pahoitat mielesi kun heitämme sinun mielipiteesi pois. Samalla teit itsesi silmissämme harhaopin levittäjäksi.
Harhaoppista karta sanotaan jo Raamatussakin.
Mutta täällä ei sitä kotoa pois lähdetä vaan on tehtävä kuin toisessa kohdassa neuvotaan;"" Jos joku tulee teidän luoksenne eikä tuo mukanaan tätä oppia, niin älkää ottako häntä huoneeseenne älkääkä sanoko häntä tervetulleeksi;
Sillä joka sanoo hänet tervetulleeksi, joutuu osalliseksi hänen pahoihin tekoihinsa.""kuin Raamattu. Minä olen vain Jumalan sanan lukija. Lukijana minun ei tule ottaa vakavasti kirkon myöhemmin Jumalan selvään ja pysyvään sanaan tekemiä muutoksia! kumpaako sinä arvostat enemmän Jumalan sanaa vai Jumalan sanaan kirkon myöhemmin tekemiä muutoksia ja uusia tulkintoja?
- eri tavoite kuin meidän.
kuhilas kirjoitti:
Herra uudistaa kansansa ja puhdistaa sen luopumuksestaan ja synneistään. Herra on hyvä ja armollinen.
Teillä on selkeästi erilainen tavoite täällä keskustellessanne kuin meillä.
Me haluamme keskustelun olevan rakentavaa.
Olet ehkä samaa mieltä käyttämästäni sanasta "rakentavaa", mutta sinulle "rakentavakin " merkitsee eri asiaa ja tavoitetta kuin minä sillä tarkoitin.
Te tahdotte keskustelunne kautta siirtää meidän sietotoleranssiamme teihin päin.
Minun "rakentavalla" ei ole se päämääränä.
Päämääränä on oppia ymmärtämään Raamattua eikä adventistia.
Syntyy ristitiita kahden eri tavoitteseen pyrkivän pyrkimyksen välille.
Nuo mainitsemani pyrkimykset ovat teidän ja meidän kesken ristiriidassa keskenään.
Olet toisaalla kertonut halustasi esittää mielipiteitäsi yksityisenä ihmisenä.
Vistiesi sisältö ja esittämäsi asiat ovat kuitenkin kiiteästi liittämässä sinut eri joukkoon meidän kanssamme.
Ovathan esittämäsi mielipiteet useinkin juuri keskustelujen kiistakysymyksistä.Ja niistä juuri vastakkaisen osapuolen omia.
Yksi punapaitainen on valkopaitaisten joukossa aina eri ryhmää.
Erityisesti silloin kun paitojen värillä on ryhmän merkkaamista tarkoittava syy. - käyt
kuhilas kirjoitti:
puhumassa luterilaisessa kirkossa saarnalupasi suojissa?
- Ei Moosekselle!
kuhilas kirjoitti:
ja näin ollen hänellä ei olisi pitänyt olla oikeutta papin tai ylipapin tehtävään juutalaisten ajattelun mukaan. Nyt hän onkin pappi uuden järjestelmän eli Melkizedekin mukaan (Hepr. 7. luku). Jeesus on meidän ylimmäinen pappimme. Hän edustaa meitä Isän tykönä.Asiamme ovat hänen hoidossaan. Kiitos siitä hänelle.
Kyllä Messiaalle!
Hebrealaiskirje:
7:12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Te uskotte eri järjestykseen ja sen kautta eri lakiin joten meillä ei ole teidän kanssanne mitään opillista yhteyttä.
Ei niin ,että me tahtoisimme teitä siitä moittia; teillä on moittijanne, Mooses, johon te panette toivonne.
Me asetamme toivomme Messiaaseen, joka on ylösnoussyt Jeesus Kristus, ja jonka sovitusteolla on uskoissamme täysin toisistaan poikkeavat merkitykset. - peso.
kuhilas kirjoitti:
Valelukaste eli lapsen kastaminen kuuden viikon vanhana on myöhempi käytäntö, joka hyväksyttiin yleisesti kristillisen kirkon toimintaan. Upotus- eli uskovien kaste on aina jatkunut kristillisen kirkon historiassa aina meidän päiviimme asti. Upotuskaste ei tule kastetoimituksena epäraamatulliseksi, vaikka sitä kuinka vänkäisit. Se on ja pysyy raamatullisena kasteeena. En tällä halua heittää varjoa valelukasteen ylle ja kieltää siltä sen kristillistä merkitystä kastetoimituksena. Siinä ovat kuitenkin mukana vesi ja Henki sekä kaste toimitetaan pyhän kolminaisuuden nimeen.
Yleensä peseminen aloitetaan päästä.
Kasteen esikuva on peseminen.
Kaste on vedellä valelua ja Hengellä voitelua.
Vainotut kristityt kuvasivat Jeesuksen valelukastetta Jordanille mosaiikkikuvin.
Ihmisä ei sanota upotetun kokonaan veden alle missään kohtaa Raamatussa.
Etiopialaisen hoviherran kastepaikkakin on vain pieni kevätpuro, jonka monet ovat nähneet. Upotus ei ole mahdollista.
Valelu ja veden vihmonta/pirskoitus on vanhimpia kastetapoja, jotka juontaa jo VT:stä.
4. Moos. 8:7
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, - maailmaan
kuhilas kirjoitti:
ja näin ollen hänellä ei olisi pitänyt olla oikeutta papin tai ylipapin tehtävään juutalaisten ajattelun mukaan. Nyt hän onkin pappi uuden järjestelmän eli Melkizedekin mukaan (Hepr. 7. luku). Jeesus on meidän ylimmäinen pappimme. Hän edustaa meitä Isän tykönä.Asiamme ovat hänen hoidossaan. Kiitos siitä hänelle.
Jeesus edusti Isää maan päällä. Hän uhrasi ylimmäisenä pappina itsensä ihmisten syntien edestä.
Vain antikristuksen henki kieltää Jeesuksen Jumaluuden ja Herrauden lihan maailmassa (1.Joh.4:1-3) - kuhilas
maailmaan kirjoitti:
Jeesus edusti Isää maan päällä. Hän uhrasi ylimmäisenä pappina itsensä ihmisten syntien edestä.
Vain antikristuksen henki kieltää Jeesuksen Jumaluuden ja Herrauden lihan maailmassa (1.Joh.4:1-3)Miksi Herrani ja Vapahtajani kieltäisin. Toivon ja rukoilen, että en häntä koskaan kiellä. Haluan pysyä hänen omanaan elämäni loppuun asti.
- kastaa
kuhilas kirjoitti:
bapditzoo tarkoittaa veden, veren ja öljyn kosketusta, ei suinkaan pelkkää upottamista, kuten annat tarkoituksella väärin ymmärtää ja houkutella toisella tavalla kastettuja lahkoosi uudestikastattamaan itseään, uudestikaste on synti, mutta onko se samalla myös se pelättävä kuoleman sysnti, Pyhän Hengen pilkkakin?
- kuhilas
peso. kirjoitti:
Yleensä peseminen aloitetaan päästä.
Kasteen esikuva on peseminen.
Kaste on vedellä valelua ja Hengellä voitelua.
Vainotut kristityt kuvasivat Jeesuksen valelukastetta Jordanille mosaiikkikuvin.
Ihmisä ei sanota upotetun kokonaan veden alle missään kohtaa Raamatussa.
Etiopialaisen hoviherran kastepaikkakin on vain pieni kevätpuro, jonka monet ovat nähneet. Upotus ei ole mahdollista.
Valelu ja veden vihmonta/pirskoitus on vanhimpia kastetapoja, jotka juontaa jo VT:stä.
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä,"Filippos sanoi hänelle: 'Jos koko sydämestäsi uskot(usko edeltää kastetta), se on mahdollista.' Hoviherra vastasi: 'Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.' Hän käski pysäyttää vainut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat VETEEN, JA FILIPPOS KASTOI (baptizoo eli upotuskaste)HÄNET. Kun he olivat NOUSSEET VEDESTÄ, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloiten matkaansa" (Apt. 8:37-39).
- Näen taustallasi
kuhilas kirjoitti:
kuin Raamattu. Minä olen vain Jumalan sanan lukija. Lukijana minun ei tule ottaa vakavasti kirkon myöhemmin Jumalan selvään ja pysyvään sanaan tekemiä muutoksia! kumpaako sinä arvostat enemmän Jumalan sanaa vai Jumalan sanaan kirkon myöhemmin tekemiä muutoksia ja uusia tulkintoja?
Ei olisi konsti eikä mikään ottaa uutta kastetta mikäli entisen olisi löytänyt vääräksi.
Sinä adventistina puhut kaiken puolustaaksesi kirkkosi perinnettä.
Toisaalla kirkkosi on erehtynyt sinunkin tieten, ja vaikenet kuin muuri niistä kysymyksistä puhuttaessa.
Ottamasi näkökanta niihin kysymyksiin on mielestäsi riittävä; vaikenet ja hiljaa hyväksyt käytäntöjä jotka on todettu aivan vääriksi kirkossasi.
Vaihtoehdot olisivat liian radikaaleja.
Niissä näet sen ongelman joka tulee liiasta oppikeskeisyydestä kirkossasi.
Oppiansasta on joku kertonutkin tuolla jossain viestissä. - kuhilas
Ei Moosekselle! kirjoitti:
Kyllä Messiaalle!
Hebrealaiskirje:
7:12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Te uskotte eri järjestykseen ja sen kautta eri lakiin joten meillä ei ole teidän kanssanne mitään opillista yhteyttä.
Ei niin ,että me tahtoisimme teitä siitä moittia; teillä on moittijanne, Mooses, johon te panette toivonne.
Me asetamme toivomme Messiaaseen, joka on ylösnoussyt Jeesus Kristus, ja jonka sovitusteolla on uskoissamme täysin toisistaan poikkeavat merkitykset.Kristus on sekä uhrikaritsa että ylimmäinen pappi. Nyt ei enää tarvita leeviläisiä pappeja eikä eläinuhreja. Laki säilyy ja evankeliumi säilyy. Nyt me elämme Pyhän Hengen, kirkon ja lähetyksen aikaa.
- kuhilas
käyt kirjoitti:
puhumassa luterilaisessa kirkossa saarnalupasi suojissa?
Kun saarnaan kirkossa, niin en koskaan halua loukata ketään enkä käyttää hyväksi sitä etuoikeutta ja tilaisuuta, joka on minulle uskottu. Evankeliumi ja Kristus ovat meille yhteisiä. Olen ollut yhdessä prof. K.T:n kanssa pitämässä sanan hiljaisia päiviä. Hän esiintyi laulajana ja minä pidin paljolti huolta sanan selityksistä. Muitakin oli. Olemme vierailleet toistemme luona, palvelleet toistemme kirkoissa ja kunnioitamme toistemme vakaumusta.
- kuhilas
eri tavoite kuin meidän. kirjoitti:
Teillä on selkeästi erilainen tavoite täällä keskustellessanne kuin meillä.
Me haluamme keskustelun olevan rakentavaa.
Olet ehkä samaa mieltä käyttämästäni sanasta "rakentavaa", mutta sinulle "rakentavakin " merkitsee eri asiaa ja tavoitetta kuin minä sillä tarkoitin.
Te tahdotte keskustelunne kautta siirtää meidän sietotoleranssiamme teihin päin.
Minun "rakentavalla" ei ole se päämääränä.
Päämääränä on oppia ymmärtämään Raamattua eikä adventistia.
Syntyy ristitiita kahden eri tavoitteseen pyrkivän pyrkimyksen välille.
Nuo mainitsemani pyrkimykset ovat teidän ja meidän kesken ristiriidassa keskenään.
Olet toisaalla kertonut halustasi esittää mielipiteitäsi yksityisenä ihmisenä.
Vistiesi sisältö ja esittämäsi asiat ovat kuitenkin kiiteästi liittämässä sinut eri joukkoon meidän kanssamme.
Ovathan esittämäsi mielipiteet useinkin juuri keskustelujen kiistakysymyksistä.Ja niistä juuri vastakkaisen osapuolen omia.
Yksi punapaitainen on valkopaitaisten joukossa aina eri ryhmää.
Erityisesti silloin kun paitojen värillä on ryhmän merkkaamista tarkoittava syy.koska minulla on etuna se, että tunnen alkutekstin erityisesti U.t:n suhteen. Tänäänkään en ole voinut muuta listan hyväksi tehdä kuin vastata teidän minulle tekemiinne kysymyksiin. En ole litse aloitteita tehnyt. Jos en vastaisi, niin sitten sanoisitte, että ukko kiertelee eikä vastaa, kun kysytään. Nyt on valitettavasti lopetettava. Vieraat tulevat ihan heti.
- Filippos.
kuhilas kirjoitti:
"Filippos sanoi hänelle: 'Jos koko sydämestäsi uskot(usko edeltää kastetta), se on mahdollista.' Hoviherra vastasi: 'Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika.' Hän käski pysäyttää vainut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat VETEEN, JA FILIPPOS KASTOI (baptizoo eli upotuskaste)HÄNET. Kun he olivat NOUSSEET VEDESTÄ, Herran Henki tempasi Filippoksen pois. Hoviherra ei enää nähnyt häntä mutta jatkoi iloiten matkaansa" (Apt. 8:37-39).
Astuivat veteen (siis yksi askel)
Astuivat pois vedestä rannalle (yksi askel)
Nousta pois vedestä rannalle.
ei siinä mistään upottamisesta puhuta.
sana "Bapditzoo" tarkoittaa kaikenlaista veden, veren ja öljyn kosketusta.
Eikä etiopialaisen uskomista koskevaa jaetta edes löydy kaikkein vanhimmista Raamatun käsikirjoituksista, jotka on löytyneet nyt viimeksi. siitä on maininta -92 Raamatussa.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1147002635444&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3= - kuhilas
kastaa kirjoitti:
bapditzoo tarkoittaa veden, veren ja öljyn kosketusta, ei suinkaan pelkkää upottamista, kuten annat tarkoituksella väärin ymmärtää ja houkutella toisella tavalla kastettuja lahkoosi uudestikastattamaan itseään, uudestikaste on synti, mutta onko se samalla myös se pelättävä kuoleman sysnti, Pyhän Hengen pilkkakin?
Lähde: The Analytical Greek Lexicon: Grammatical Analysis of Each Word, Harper 6 Brothers Publishers.
Baptisma = immersion; baptism
Baptismos = an act of dipping or immersion,
a baptism - sama sana
kuhilas kirjoitti:
Lähde: The Analytical Greek Lexicon: Grammatical Analysis of Each Word, Harper 6 Brothers Publishers.
Baptisma = immersion; baptism
Baptismos = an act of dipping or immersion,
a baptismbapditzoo sanaa käytetään esim. Israelin kansan kasteessa Punaisessa Meressä. ei heitä mihinkään upotettu. sana tarkottaa kaikenlaista veden, veren ja öljyn kosketusta, ei suinkaa pelkkää veden alle upottamista, kuten usein sanan merkitys annetaan tarkoituksella väärin ymmärtää yrittäen sulkea pois muita kastetapoja, joita oli vihmota, valelu ja veden pirskoitus
egyptiläiset sotajoukot upotettiin veden alle - niimpä
Filippos. kirjoitti:
Astuivat veteen (siis yksi askel)
Astuivat pois vedestä rannalle (yksi askel)
Nousta pois vedestä rannalle.
ei siinä mistään upottamisesta puhuta.
sana "Bapditzoo" tarkoittaa kaikenlaista veden, veren ja öljyn kosketusta.
Eikä etiopialaisen uskomista koskevaa jaetta edes löydy kaikkein vanhimmista Raamatun käsikirjoituksista, jotka on löytyneet nyt viimeksi. siitä on maininta -92 Raamatussa.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?formname=search&formrnd=1147002635444&search=&rng=0&submit1=Hae&ref=apt8:37&ctx=0&mod1=FinRaam&mod2=&mod3=Tässä sitä nähdään.
Lapsen kastaminen on yhtä vähän kastettavan oppikysymysten hallitsemista kuin tuossa hoviherralla.
Adventtikirkolla on 28 kohtaa hyväksyttävänä ja sen kautta liitetään heidän oman kirkkokuntansa tunnustukseen ja valvontaan.
EPÄKRISTILLINEN JA VAILLA ESIMERKKIÄ RAAMATUSTA.
upotuksen kanssa saivarrellaan ja syyllistetään.
Syyllistetään sitten "paisenenäisiäkinkin."
Joku tasapuolisuushan on asioissa oltava.
Me alistuimme tenttiin kasteen muotoseikoista.
Nyt on adventistien vuoro perustella omaa käytäntöään seurakuntaan liittymisehdoissa. - opetuslapseuttakaa
niimpä kirjoitti:
Tässä sitä nähdään.
Lapsen kastaminen on yhtä vähän kastettavan oppikysymysten hallitsemista kuin tuossa hoviherralla.
Adventtikirkolla on 28 kohtaa hyväksyttävänä ja sen kautta liitetään heidän oman kirkkokuntansa tunnustukseen ja valvontaan.
EPÄKRISTILLINEN JA VAILLA ESIMERKKIÄ RAAMATUSTA.
upotuksen kanssa saivarrellaan ja syyllistetään.
Syyllistetään sitten "paisenenäisiäkinkin."
Joku tasapuolisuushan on asioissa oltava.
Me alistuimme tenttiin kasteen muotoseikoista.
Nyt on adventistien vuoro perustella omaa käytäntöään seurakuntaan liittymisehdoissa.Jeesushan antoi kastekäskyn kastajille tehdä hänelle opetuslapsia kastamalla ja opettamalla.
"opetuslapseuttakaa kastamalla ja opettamalla"alkukielen mukaan; mateuteeseette
Matt.28:19-20 - Jopajotahiii
opetuslapseuttakaa kirjoitti:
Jeesushan antoi kastekäskyn kastajille tehdä hänelle opetuslapsia kastamalla ja opettamalla.
"opetuslapseuttakaa kastamalla ja opettamalla"alkukielen mukaan; mateuteeseette
Matt.28:19-20Kemppainenkin puolustautui papin edessä Raamattuun vedoten kun pappi sanoi 16:n lapsen kastettuaan että eiköhän perheessä ole jo tarpeeksi kokoa ja vamonkin terveys on vaakalaudalla
Kemppainen kysyi papilta etä eikö Jumala käskenyt ihmisiä täyttämään koko maan.
Pappi myönsi että näin Jumala oli käskyn antanut, mutta ei sillä kuitenkaan tarkoittanut että maailma täytettäisiin Kemppaisilla.
Matt.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Selvää tekstiä.
Eikä tuossa kehoiteta opettamaan kaikkia kansoja adventistien opetuksen mukaisiksi.
Jeesus käski opettaa aivan eri asioita kuin adventistit opettavat.
Kastekäskystä voidaan löytää monta eri asiaa eikä niitä tehdä adventtikirkossa oikein. - Henki itse selittää meidän ...
kuhilas kirjoitti:
koska minulla on etuna se, että tunnen alkutekstin erityisesti U.t:n suhteen. Tänäänkään en ole voinut muuta listan hyväksi tehdä kuin vastata teidän minulle tekemiinne kysymyksiin. En ole litse aloitteita tehnyt. Jos en vastaisi, niin sitten sanoisitte, että ukko kiertelee eikä vastaa, kun kysytään. Nyt on valitettavasti lopetettava. Vieraat tulevat ihan heti.
############################
Kirjoittanut: kristinusko eri asia 7.5.2006 klo 08.23
amerikanlahkoille kullekin tulisi olla omat palstat "Uskonnot ja uskomukset" otsikon alla.
Kristinuskon alla "Herätysliikkeet" tarkoittaa Suomessa Luteriasen kirkon piirissä toimivaa 5 herätysliikettä.#################
En näe tuossa mitään viitteitä kutsua teitä mukaan keskusteluun.Aloitus oli tehty muiden kuin adventistien toimesta.
Kuten monasti ennenkin, juttu tuli teidän mukaantulon vuoksi puheeksi läsnäolevasta kirkkokunnasta.
Olet puheenvuoroissasi tuonut esiinvedettyinä joitakin opinkohia itseltänne ja nälvinyt meitä.
Jatko meneekin sitten vuorottaisessa nälvimiskilpailussa.
Te ette ole vuoden aikana, jonka olette täällä olleet, missään kohdin olleet meidän väkemme kanssa samaa mieltä.
Jako on ollut Lutrilaiset herätysliikkeiden ihmiset toisella puolen ja vastustajana ovat olleet palstalle kuulumattomat(adventistit)
Niinkuin näet, ei teidän läsnäolonne ole ollut kuin repivää ja erimielisyyden ilmentymää.
Ainoat asiat joissa olemme yhtä mieltä ovat suorat Raamatunlainaukset, mutta kaikkien niidenkin sisältämän sanoman ymmärrämme erilailla kuin te.
Te ette ole yhtä meidän kanssamme edes 5%ssa merkityksistä, ja se on yhtä vähän kuin ateistien kanssa. - ja...
kuhilas kirjoitti:
Kun saarnaan kirkossa, niin en koskaan halua loukata ketään enkä käyttää hyväksi sitä etuoikeutta ja tilaisuuta, joka on minulle uskottu. Evankeliumi ja Kristus ovat meille yhteisiä. Olen ollut yhdessä prof. K.T:n kanssa pitämässä sanan hiljaisia päiviä. Hän esiintyi laulajana ja minä pidin paljolti huolta sanan selityksistä. Muitakin oli. Olemme vierailleet toistemme luona, palvelleet toistemme kirkoissa ja kunnioitamme toistemme vakaumusta.
arvonimetkö ovat elämäsi sisältö?
- kuhilas
Henki itse selittää meidän ... kirjoitti:
############################
Kirjoittanut: kristinusko eri asia 7.5.2006 klo 08.23
Kristinuskon alla "Herätysliikkeet" tarkoittaa Suomessa Luteriasen kirkon piirissä toimivaa 5 herätysliikettä.#################
En näe tuossa mitään viitteitä kutsua teitä mukaan keskusteluun.Aloitus oli tehty muiden kuin adventistien toimesta.
Kuten monasti ennenkin, juttu tuli teidän mukaantulon vuoksi puheeksi läsnäolevasta kirkkokunnasta.
Olet puheenvuoroissasi tuonut esiinvedettyinä joitakin opinkohia itseltänne ja nälvinyt meitä.
Jatko meneekin sitten vuorottaisessa nälvimiskilpailussa.
Te ette ole vuoden aikana, jonka olette täällä olleet, missään kohdin olleet meidän väkemme kanssa samaa mieltä.
Jako on ollut Lutrilaiset herätysliikkeiden ihmiset toisella puolen ja vastustajana ovat olleet palstalle kuulumattomat(adventistit)
Niinkuin näet, ei teidän läsnäolonne ole ollut kuin repivää ja erimielisyyden ilmentymää.
Ainoat asiat joissa olemme yhtä mieltä ovat suorat Raamatunlainaukset, mutta kaikkien niidenkin sisältämän sanoman ymmärrämme erilailla kuin te.
Te ette ole yhtä meidän kanssamme edes 5%ssa merkityksistä, ja se on yhtä vähän kuin ateistien kanssa.Olisiko hän kykenevä olemaan kanssanne samaa mieltä lepopäivän ja kasteen suhteen? Mitäs luulet? Lapsikaste tuli Paavalin jälkeen! Samoin sunnuntain pyhittäminen tuli paljon hänen jälkeensä! Hän pani merkille sen, että laittomuus oli jo vaikuttamassa. "Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä, silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa kirkkaudella" ( 2. Tess. 2:7-8). Apostolien valpas silmä pidätteli vääryyden vaikutusta. Mutta heidän jälkeensä laittomuus ja luopumus pääsivät valtaan ja muutoksia tuli lepopäivään ja kastekäytäntöön. Tämänhän me jo tiedämme.
- kuhilas
ja... kirjoitti:
arvonimetkö ovat elämäsi sisältö?
arvonimet elämäni sisältö. Toisilla niitä on, mutta toisilta sellaiset puuttuvat. Yhdellä on yhtä ja toisella on toista.
- Hel.srk.kastettu!
Jeesuksen sanat kirjoitti:
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut!
Ensin usko,ja sitten kaste.
SE on uskovien kaste!
Upotus kaste kuvaa syntien pois pesemistä.
Ja uudenluomuksen nousemista,kaikki vanha upotetaan.
Pieni lapsi on vailla tietoisilla ratkaisuillansa tekemiään syntejä,
niimpä lapsi on puhdas myöskin Jumalan edessä.
Hän tarvitsee ainoastaan siunauksen,
siinä samassa yhteydessä voidaan myöskin antaa nimi lapselle.
Sitten kun hän itse ymmärtää ja haluaa antaa elämänsä Jeesukselle,
hänet voidaan kastaa.
Näin toimitaan Helluntai seurakunnassa,
Vapaakirkossa,
Adventtikirkossa,
Baptistikirkossa,
Ym.Kristillisissä seurakunnissa ja yhteisöissä.
Lapsikaste on Luterilainen tapa,
en tiedä onkohan se myöskin katollisilla?
Luulen kyllä niin! - mereen
Hel.srk.kastettu! kirjoitti:
Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut!
Ensin usko,ja sitten kaste.
SE on uskovien kaste!
Upotus kaste kuvaa syntien pois pesemistä.
Ja uudenluomuksen nousemista,kaikki vanha upotetaan.
Pieni lapsi on vailla tietoisilla ratkaisuillansa tekemiään syntejä,
niimpä lapsi on puhdas myöskin Jumalan edessä.
Hän tarvitsee ainoastaan siunauksen,
siinä samassa yhteydessä voidaan myöskin antaa nimi lapselle.
Sitten kun hän itse ymmärtää ja haluaa antaa elämänsä Jeesukselle,
hänet voidaan kastaa.
Näin toimitaan Helluntai seurakunnassa,
Vapaakirkossa,
Adventtikirkossa,
Baptistikirkossa,
Ym.Kristillisissä seurakunnissa ja yhteisöissä.
Lapsikaste on Luterilainen tapa,
en tiedä onkohan se myöskin katollisilla?
Luulen kyllä niin!Upotus kaste kuvaa syntien pois pesemistä. Hel.srk.kastettu! 7.5.2006 klo 17.17
--------------------------------------------
Matt. 18:6
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
-------------------------------------------
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä,
Peseminen yleensä aloitetaan ylhäältäpäin. Päästä.
Katakombien mosaiikkupiirustuksetkin kuvaavat Jeesuksen valelukastetta Jordanilla, jossa Johannes valelee vettä kastettavan päälle tämän ollessa kumartuneena eteenpäin. - professori
kuhilas kirjoitti:
Olisiko hän kykenevä olemaan kanssanne samaa mieltä lepopäivän ja kasteen suhteen? Mitäs luulet? Lapsikaste tuli Paavalin jälkeen! Samoin sunnuntain pyhittäminen tuli paljon hänen jälkeensä! Hän pani merkille sen, että laittomuus oli jo vaikuttamassa. "Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä, silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa kirkkaudella" ( 2. Tess. 2:7-8). Apostolien valpas silmä pidätteli vääryyden vaikutusta. Mutta heidän jälkeensä laittomuus ja luopumus pääsivät valtaan ja muutoksia tuli lepopäivään ja kastekäytäntöön. Tämänhän me jo tiedämme.
kauvan viihtynyt
- luuletko,tiedätkö mitä?
kuhilas kirjoitti:
Olisiko hän kykenevä olemaan kanssanne samaa mieltä lepopäivän ja kasteen suhteen? Mitäs luulet? Lapsikaste tuli Paavalin jälkeen! Samoin sunnuntain pyhittäminen tuli paljon hänen jälkeensä! Hän pani merkille sen, että laittomuus oli jo vaikuttamassa. "Vääryyden salainen vaikutus on jo olemassa. Sen, joka sitä on vielä pidättämässä, on vain ensin poistuttava tieltä, silloin ilmestyy tuo vääryyden ihminen, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa kirkkaudella" ( 2. Tess. 2:7-8). Apostolien valpas silmä pidätteli vääryyden vaikutusta. Mutta heidän jälkeensä laittomuus ja luopumus pääsivät valtaan ja muutoksia tuli lepopäivään ja kastekäytäntöön. Tämänhän me jo tiedämme.
Olisiko Paavali sinun kanssasi samaa mieltä hänen sanomisestaan tässä;32. Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;
33. sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala. Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa,
34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.
36. Vai teistäkö Jumalan sana on lähtenyt? Vai ainoastaan teidänkö tykönne se on tullut?
37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.
Mikäli pidät Paavalin sanaa totena on kirkkosi vääryyden pesä.
Mikäli olet sitä mieltä että kirkkosi ei ole vääryyden pesä teet Paavalin tuosta sanomiseesta ;"37. Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky.""-teet tuosta valhetta.
Paavali kertoo tuon sille joka kuvittelee olevansa profeetta--Teidän profeettanne olisi pitänyt ottaa tuosta sanasta itselleen oppi, mutta hänen tekonsa osoittaa piittaamattomuutta "Herran Käskyä" kohtaan ja niin ovat mukana kaikki jotka tuon sanan näkevät eikä sitä noudata.
Samanlainen koe oli Daavidilla ja kohtalokkain seurauksin;
TOINEN SAMUELIN KIRJA 24
1. Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti
Daavidin heitä vastaan, sanoen: "Mene ja laske Israel ja Juuda".
2. Niin kuningas sanoi Jooabille, sotajoukon päällikölle, joka oli hänen luonaan: "Kiertele kaikki Israelin sukukunnat Daanista Beersebaan asti, ja pitäkää kansan katselmus, että minä saisin tietää kansan lukumäärän".
3. Jooab vastasi kuninkaalle: "Herra, sinun Jumalasi, lisätköön kansan, olkoon se kuinka suuri tahansa, satakertaiseksi, ja saakoon herrani, kuningas, nähdä sen omin silmin. Mutta miksi herrani, kuningas, haluaa sellaista?"
4. Kuitenkin kuninkaan sana velvoitti Jooabia ja sotapäällikköjä; niin Jooab ja sotapäälliköt lähtivät kuninkaan luota pitämään Israelin kansan katselmusta.
5. Ja he menivät Jordanin yli ja leiriytyivät Aroeriin, oikealle puolelle jokilaakson keskikohdalla olevaa kaupunkia, Gaadiin ja Jaeseriin päin.
6. Sitten he tulivat Gileadiin ja Tahtim-Hodsin maahan; sitten he tulivat Daan-Jaaniin ja sieltä ympäri Siidoniin.
7. Sitten he tulivat Tyyron linnoitukseen ja kaikkiin hivviläisten ja kanaanilaisten kaupunkeihin ja menivät sieltä Juudan Etelämaahan Beersebaan asti.
8. Ja kun he olivat kierrelleet koko maan, tulivat he yhdeksän kuukauden ja kahdenkymmenen päivän kuluttua takaisin Jerusalemiin.
9. Ja Jooab ilmoitti kuninkaalle kansan lasketun lukumäärän: Israelissa oli kahdeksansataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudassa oli viisisataa tuhatta miestä.
10. Mutta Daavidin omatunto soimasi häntä, sittenkuin hän oli laskenut kansan, ja Daavid sanoi Herralle: "Minä olen tehnyt suuren synnin tehdessäni tämän; mutta anna nyt, Herra, anteeksi palvelijasi rikos, sillä minä olen menetellyt ylen tyhmästi".
11. Ja kun Daavid aamulla nousi, oli profeetta Gaadille, Daavidin näkijälle, tullut tämä Herran sana:
12. "Mene ja puhu Daavidille: Näin sanoo Herra: Kolme ehtoa minä asetan sinun eteesi; valitse yksi niistä, niin minä teen sen sinulle".
13. Niin Gaad meni Daavidin tykö, ilmoitti ja sanoi hänelle: "Tuleeko nälkä seitsemäksi vuodeksi sinun maahasi, vai pakenetko sinä kolme kuukautta vihollisiasi, jotka ajavat sinua takaa, vai tuleeko rutto sinun maahasi kolmeksi päiväksi? Mieti nyt ja katso, mitä minä vastaan hänelle, joka minut lähetti."
14. Daavid vastasi Gaadille: "Minä olen suuressa hädässä. Me tahdomme langeta Herran käsiin, sillä hänen laupeutensa on suuri; ihmisten käsiin minä en tahdo langeta."
15. Niin Herra antoi ruton tulla Israeliin, aamusta alkaen määrättyyn aikaan asti; ja kansaa kuoli Daanista Beersebaan asti seitsemänkymmentä tuhatta miestä.
16. Mutta kun enkeli ojensi kätensä Jerusalemia kohti tuhotaksensa sen, katui Herra sitä pahaa ja sanoi enkelille, joka kansaa tuhosi: "Jo riittää; laske kätesi alas". Ja Herran enkeli oli silloin jebusilaisen Araunan puimatantereen luona.
17. Mutta nähdessään enkelin surmaavan kansaa sanoi Daavid Herralle: "Katso, minä olen tehnyt syntiä, minä olen tehnyt väärin; mutta nämä minun lampaani, mitä he ovat tehneet? Sattukoon sinun kätesi minuun ja minun isäni perheeseen."
18. Ja Gaad tuli Daavidin tykö samana päivänä ja sanoi hänelle: "Mene ja pystytä Herralle alttari jebusilaisen Araunan puimatantereelle".
19. Niin Daavid meni, Gaadin sanan ja Herran käskyn mukaan.
20. Mutta kun Arauna katsahti ulos ja näki kuninkaan palvelijoineen tulevan luoksensa, meni hän ulos ja kumartui kasvoillensa maahan kuninkaan eteen.
21. Ja Arauna sanoi: "Miksi herrani, kuningas, tulee palvelijansa luo?" Daavid vastasi: "Ostamaan sinulta puimatantereen, rakentaakseni Herralle alttarin, että vitsaus taukoaisi kansasta".
22. Arauna sanoi Daavidille: "Herrani, kuningas, ottakoon ja uhratkoon, mitä hyväksi näkee. Katso, tässä on härät polttouhriksi ja puimaäkeet sekä härkien valjaat haloiksi.
23. Tämän kaiken, kuningas, Arauna antaa kuninkaalle." Ja Arauna sanoi kuninkaalle: "Olkoon Herra, sinun Jumalasi, sinulle suosiollinen".
24. Mutta kuningas sanoi Araunalle: "Ei niin, vaan minä ostan ne sinulta täydestä hinnasta, sillä minä en uhraa Herralleni, Jumalalleni, ilmaiseksi saatuja polttouhreja". Niin Daavid osti puimatantereen ja härät viidelläkymmenellä hopeasekelillä.
25. Ja Daavid rakensi sinne alttarin Herralle ja uhrasi polttouhreja ja yhteysuhreja. Niin Herra leppyi maalle, ja vitsaus taukosi Israelista - kuhilas
professori kirjoitti:
kauvan viihtynyt
Professori istui llvaimonsa kanssa meillä kl0 15-18.45 välisen ajan. He juuri äsken lähtivät. Olin hänen kanssaan koneella ja vastasin yhteen tai kahteen viestiin samalla, kun hän teki minulle joitakin korjauksia ohjelmiini. Se, että vastasin johonkin viestiin ei tarkoittanut sitä, että he olisivat lähtennet meiltä. Olemme hyviä ystäviä. Hänen luonaan osallistuin tutkijakoulutsessa olevien koulutukseen opettajana. Eikö riittänyt, että saimme pitää heitä luonamme lähes neljä tuntia.
- kuhilas
kuhilas kirjoitti:
Professori istui llvaimonsa kanssa meillä kl0 15-18.45 välisen ajan. He juuri äsken lähtivät. Olin hänen kanssaan koneella ja vastasin yhteen tai kahteen viestiin samalla, kun hän teki minulle joitakin korjauksia ohjelmiini. Se, että vastasin johonkin viestiin ei tarkoittanut sitä, että he olisivat lähtennet meiltä. Olemme hyviä ystäviä. Hänen luonaan osallistuin tutkijakoulutsessa olevien koulutukseen opettajana. Eikö riittänyt, että saimme pitää heitä luonamme lähes neljä tuntia.
Professori istui vaimonsa kanssa meillä klo 15-18.45 välisen ajan.... Hänen luonaan osallistuin tutkijakoulutuksessa olevien koulutukseen opettajana...(Nämä lauseet sisälsivät korjaukset)
- Simul iustus et peccator
mereen kirjoitti:
Upotus kaste kuvaa syntien pois pesemistä. Hel.srk.kastettu! 7.5.2006 klo 17.17
--------------------------------------------
Matt. 18:6
Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.
-------------------------------------------
Peseminen yleensä aloitetaan ylhäältäpäin. Päästä.
Katakombien mosaiikkupiirustuksetkin kuvaavat Jeesuksen valelukastetta Jordanilla, jossa Johannes valelee vettä kastettavan päälle tämän ollessa kumartuneena eteenpäin.Luther, vaikkakin puolusti lapsikastetta, sanoi, että kaste tulisi oikeastaan toteuttaa upottamalla, koska se kuvasi hänen mukaansa paremmin synnistä kuolemista ja uudestisyntymistä.
- kasteessa
Simul iustus et peccator kirjoitti:
Luther, vaikkakin puolusti lapsikastetta, sanoi, että kaste tulisi oikeastaan toteuttaa upottamalla, koska se kuvasi hänen mukaansa paremmin synnistä kuolemista ja uudestisyntymistä.
Jeesus ei antanut mitään määräyksiä kasteen muodosta eikä veden määrästä.Piti kastaa nimeen Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen.
Hesekiel sanoo,että vihmotaan puhtaalla vedellä.
Kasteessa on synneistä puhdistavaa vettä.
Israelin kansa 2,5 milj.ihmistä sai kasteen kuivin jaloin pilvessä ja meressä.
- Mereen takaisin
Yhteinen piirre amerikanlahkoille on niiden löysä suhde Raamatun sanaan.
Hetin oppinsa ovat tunnepohjalle Rakennettuja ihmisjärjen uskontoja.
Ne ei kuulu meidän tarkoittamiin herätysliikkeisiin.
Tämän palstankin keskustelut ovat olleet osoittamassa tämän ristiriidan.
Kun suomalainen uskova ymmärtää Sanan niinkuin se on kirjoitettu tulee ammottava ristiita jos toinen ei kuulukaan Raamattuun perustuvaan uskontoon.
Eri päivän viettämisellä lepopäivänään viesti on selvää.
Sillä jo kerrotaan se että "me emme kuulu teihin".
Kun jo tämä erileisuuteen opettaminen on uskonnon peruste niin pysyköönkin erossa!
Näillä lahkoina pidetyillä on myös amerikkalaiseen uskonnollisuuteen kuuluva laumasta houkutteleminen uskontonsa eräs tavoite.
Siinäkin he eroavat Raamatullisuudessaan.Hehän tulevat osoittamaan muille juuri meidän olevan Baabelin uskossa, ja heidän uskonsa olevan se ainoa oikeaa.- yes.
voisiko sellaisen lahkolandian perustaa jonnekin vaikka Grand kanjoniin?
- Timo Flink
Haluaisin huomauttaa, että historiallisesti sanalla "lahko" tarkoitetaan mitä tahansa liikettä, joka on eriytynyt emoyhteisöstä tai toimii sen sisällä omilla ehdoillaan.
Tästä syystä kaikki luterilaiset herätysliikkeet ovat luterilaisia lahkoja. Luterilainen kirkko itsessään on katolisuudesta eriytynyt lahko.
Sanalla "lahko" on nykyisin pejoratiivinen sävy ja ehdotan, että sen käytöstä luovuttaisiin kokonaan, koska sen käytöllä halutaan ainoastaan halventaa niitä, jotka ovat eri mieltä. Tästä syystä en ole itse käyttänyt sanaa lahko, vaikka voisin sen tehdä, jos käyttäisin sanaa sen historiallisella merkityksellä.
Timo Flink- lahkot
Tämän ajan lahkoista Raamattu sanoo, että ne eivät peri Jumalan valtakuntaa.(Gal.5:20-21)
13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.
14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.
15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.
pakene lahkosta henkesi edestä perhekunnittain - Suomen poika
Kyllä sinun pitäisi ymmärtää, että kun te haluatte erottautua, niin se joka erottautuu muista tekee sen lahkohengen kutsusta.
Älä huutele olkasi yli takaisi neuvojasi sinne mistä olet paukauttanut portin selkäsi takan kiinni.
Jähmetyt vielä sinäkin kakkapatsaaksi. - Timo Flink
Suomen poika kirjoitti:
Kyllä sinun pitäisi ymmärtää, että kun te haluatte erottautua, niin se joka erottautuu muista tekee sen lahkohengen kutsusta.
Älä huutele olkasi yli takaisi neuvojasi sinne mistä olet paukauttanut portin selkäsi takan kiinni.
Jähmetyt vielä sinäkin kakkapatsaaksi.Logiikallasi sinun tulisi sitten anteeksipyytäen palata takaisin katoliseen kirkkoon, josta luterilainen lahko erosi.
Kaikki erottautuminen ei ole lahkolaisuutta. Jeesus sanoo "Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan." (Ilm. 18:4-5)
Ottamatta kantaa siihen, mikä on Babylon, ulos on tultava ja erottauduttava. Onko Jumala siis logiikkasi mukaan lahkohenki?
Timo Flink - koeteltu
Timo Flink kirjoitti:
Logiikallasi sinun tulisi sitten anteeksipyytäen palata takaisin katoliseen kirkkoon, josta luterilainen lahko erosi.
Kaikki erottautuminen ei ole lahkolaisuutta. Jeesus sanoo "Lähtekää pois, jättäkää hänet, te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään. Hänen syntiensä röykkiö ulottuu jo taivaaseen asti, eikä Jumala unohda hänen pahoja tekojaan." (Ilm. 18:4-5)
Ottamatta kantaa siihen, mikä on Babylon, ulos on tultava ja erottauduttava. Onko Jumala siis logiikkasi mukaan lahkohenki?
Timo FlinkVanhoissa kirkoissa, joissa on kasteessa ja ehtollisessa mukana Kristuksen veri ne ovat oikeita kristittyjen paikkoja.
Uudestikastajalahkoja pitää varoa. Niissä on vain kristillistä symboliikkaa ja rekvisiittaa. - eikö niin
Timo Flink kirjoitti:
Logiikallasi sinun tulisi sitten anteeksipyytäen palata takaisin katoliseen kirkkoon, josta luterilainen lahko erosi.
Timo FlinkKuka sinut on asettanut minua ojentamaan?
Miten se meille molemmille kuuluu mihin uskoni perusttu.
Vai kuuluuko vastavuoroisuutta periaatteisiisi lainkaan?
Teillä on mätää omssa pesäässänne yli oman tarpeen ja vielä liikaa muillekin jaettavaksi. Miksi tulet tänne sorkkimaan? Ari Haavion mukaan {"Evankelinen liike herätysliikkeenä" (1963)} voidaan tehdä ero kirkon siäisen protestiliikkeen eli herätysliikkeen ja lahkon välillä. Herätyksen järjestäytyessä kirkon sisälle, siitä tulee herätysliike kun taas kirkon ulkopuolelle järjestäytyneestä herätyksestä tulee lahko jolle on tyypillistä maailmasta pakeneminen, vapaaehtoinen jasenyys ja jäsenten tiukka kontrolli.
Joskin lahkon ja kirkon raja on "veteen piirretty viiva", yksimielisiä tutkijat kuitenkin lienevät siitä seikasta, että lahko on aina suhteessa johonkin sen vastustamaan suurempaan uskonnolliseen yhteisöön.- hese
Epiktetos kirjoitti:
Ari Haavion mukaan {"Evankelinen liike herätysliikkeenä" (1963)} voidaan tehdä ero kirkon siäisen protestiliikkeen eli herätysliikkeen ja lahkon välillä. Herätyksen järjestäytyessä kirkon sisälle, siitä tulee herätysliike kun taas kirkon ulkopuolelle järjestäytyneestä herätyksestä tulee lahko jolle on tyypillistä maailmasta pakeneminen, vapaaehtoinen jasenyys ja jäsenten tiukka kontrolli.
Joskin lahkon ja kirkon raja on "veteen piirretty viiva", yksimielisiä tutkijat kuitenkin lienevät siitä seikasta, että lahko on aina suhteessa johonkin sen vastustamaan suurempaan uskonnolliseen yhteisöön.tarkoitit,- haluatko tehdä luettelon?
- selvä asia
hese kirjoitti:
tarkoitit,- haluatko tehdä luettelon?
tyhmempikin tietää mikä on kirkko. kirkko on kirkko.
ja lahko on lahko. kyllä kansa tietää. hese kirjoitti:
tarkoitit,- haluatko tehdä luettelon?
Kuten aiemmin esitin, kirkon ja lahkon ero on vähän kuin "veteen piirretty viiva". Kuitenkin voidaan mainita joitakin piirteitä, kotka ovat ehkä enemmän tyypillisi kirkolle kuin lahkolle.
Kirkko käyttää hyväkseen valtiota ja/tai johtavia luokkia päämääriensä saavuttamiseksi. Kirkon hallinto on yleensä laitosluonteista ja hierarkkista. Se pyrkii suurten joukkojen saavuttamiseen sekä korostaa sakramenttien merkitystä ja armon ojektiivista luonnetta.
Ystävä hyvä
a) Olemme kaikki "lahkoja."
Kukaan ei seuraa alkuseurakuntaa suoraan.
Kaikki olemme uskonpuhdistusken tulosta.
Amerikasta monet, koska uskovaiset pakenivat sinne Euroopan uskonpuhdistuksen mainingeissa, koska Amerikassa oli uskonnonvapaus.
Siellä missä on uskovia, on uskon toimintaa ja ryhmiä.
Omassa kirkossani vain 8 % asuu Amerikassa.
kaikessa maailmassa muut. (Matt 28:18-20)
b)
Lahkolaisuuden synti tarkoittaa kirkon jakaantumista.
Herätysliikkeet ovat yksi esimerkki kirkon jakaantumista eri seuroihin eli lahkoihin.
Kuitenkin näen paljon hyvää herätysliikkeiden toiminnassa, ja siellä on tosi Jeesuksen seuraajia.
Onpa Jeesuksen seuraajia isossakin kirkossa.
c)
Adventtiliike on maailmanlajuinen herätysliike, ja herännyt julistamaan Jeesuksen paluuta ja parannusta.
Adventtiliike on kaikkein lähimpänä alkuseurakuntaa syntynsä vuoksi, sillä se jatkoi suoraan alkuseurakunnan perinnettä Jeesuksen odotuksessa.
Alkuseurakuntahan odotti Jeesusta jo omana aikanaan.
Jumalan kansaa-, todellisia Jeesuksen seuraajia on kaikissa kristillisissä piireissä, ja Jumala on siunannut näitä uskonpuhdistuksen liikkeitä kaikkialla maailmassa, koska ne ovat puhdistaneet uskoa lähemmäksi Raamatun totuutta.
Yksi toisensa jälkeen ne löysivät uutta valoa Raamatusta pimeän keskiajan jälkeen.
Uskonpuhdistajia oli muutama kymmenen.
Luther yksi, ja Adventtikirkko kunnioittaa Lutherin työtä erittäin paljon.
Luther ei ehtinyt kaikkea, ja Adventtikirkko on jatkanut Lutherinkin työtä.
Jumalan siunausta
ja hyvää kesää
jari laurila
LAHKOT. MITÄ TARKOITTAA "LAHKOLAISUUS"?
Kristittyjä pidettiin lahkona, koska he poikkesivat juutalaisuudesta, ja vallalla olevasta sen ajan uskonnollisten johtajien opetuksesta. (Apt 24:5) Kristityjenkin keskuuteen kuitenkin syntyi lahkoja kuten "judaismi, gnostilaisuus ja nikolaiittain" oppi.
Apostoli Paavalia nimitettiin lahkolaiseksi. Hän puolustautui kertomalla että hän palvelee Jumalaa, ja uskoo mitä laissa ja profeetoissa on sanottu. (Apt 24:14-16) Elävän Jumalan seurakunta on tietysti totuuden pylväs ja perustus. (1 Tim 3:5, Ef 2:20) Totuutta noudattavana se kasvaa rakkaudessa kiinni Kristukseen joka on seurakunnan perusta. (Ef 4:15-16, 1:22, 4:15, 1 Kor 3:11) Seurakunta on "yksi ruumis" Kristuksessa ja (1 Kor 10:17, Gal 3:28) kristilliseen seurakuntaan kuuluvat eivät ole erilaisten opintuulten heiteltävänä, vaan yhdessä uskossa. (Ef 4:13-16)
Kuitenkin kristillisen seurakunnan sisälläkin saattoi ilmetä lahkolaisuuden syntiä, kun seurakuntalaiset jakaantuivat eri mielipiteiden taakse, vaikkakin kyseessä olisivat olleet arvostetutkin eri mielipiteiden esittäjät ja puhujat. (1 Kor 1:11-13) Paavali sanoi tällaisen olevan osoitus lihallisesta mielestä ja kypsymättömyydestä. (3:1-3)Lahkolaisuuden synnissä on siis kysymys seurakunnan sisäisistä mieliä jakavista riidoista. Joissakin seurakunnissa on nykyisin tapahtunut jakaantumista, seurakunta on saattanut jakaantua kahtia, tai useampiin eri protestiliikkeisiin, joita joskus myös herätysliikkeiksi kutsutaan. Kuitenkin näissä liikkeissä on usein varsin hyviä pyrkimyksiä, ja ne ovat tahtoneet palvella innokkaampaa hengellistä toimintaa, ja puhtaampaa Raamatun opetustakin usein.
Protestanttisia kirkkoja kutsutaan usein lahkoiksi. Mikään seurakunta ei kuitenkaan suoraan seuraa alkuseurakuntaa. Alkuseurakunnasta jäi vain rippeet jäljelle kun se lankesi pois totuudesta tekemällä sovitteluja maallisen vallan kanssa. (2 Tess 2:3-4) Alkuseurakunnan jäännöksen historiaa tunnemme huonosti, eikä yksikään seurakunta voi väittää olevansa suoraan alkuseurakunnan seuraaja. Jumalan sana kuitenkin säilyi pienten pienten ryhmien keskuudessa (mm. valdolaiset) keskiajan kristittyjen vainoista huolimatta joita katolinen maailma harjoitti. Näin ajatellen olisimme kaikki lahkojen jäseniä? Uskonpuhdistuksen myötä syntyivät protestanttiset kirkot. Jumala on siunannut näitä seurakuntia, koska ne tahtoivat pois keskiajan katolisesta pimeydestä puhtaampaan Raamatun oppiin. Uskonpuhdistajia oli monia, ja heidän ympärilleen syntyi aina uusi kristillinen yhdyskunta, kun he löysivät Raamatusta uutta valoa. Sekä Luterilainen kirkko että Adventtikirkko mm. ovat näitä uskonpuhdistusliikkeitä alunperin. Adventtikirkon rooli ja merkitys uskonpuhdistajana säilyy aikamme loppuun asti. (Ilm 14:12, 12:17, 19:10)
Poikkeaminen oikean seurakunnan opista on "lihan teko" jossa ihmisen oma tahto vetää halunsa mukaiseen oppiin. (Gal 5:19-20, Room 8:4-8) Lihan tahto ei alistu Jumalan lakiin. (7) (Luuk 16:17, Matt 5:17-18, Jaak 2:10-12, 1 Joh 2:3-5, 3:4, 5:3)
Kristityllä tänään on turvanaan Raamatun kirjoitettu sana, sekä Jumalan Pyhä Henki. (Apt 9:31, 2 Piet 1:21, 2 Tim 3:16, Hebr 8:10, 1 Kor 12) Oikea kristillisyys rakastaa, ja on kiinnostunut mitä kirjoitettu on. (Matt 4:10, Luuk 4:8, Room 1:17, Ilm 1:3) Oikea kristillisyys ei pyri määräämään omantunnon asioita, vaan kysyy vapaaehtoisuutta kuten Jumalakin pyytää ihmisen vapaaehtoista rakkautta itseään kohtaan. Niinpä oikea kristittykin rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäisiään kuten itseään. (Matt 22:36-40) Kysymys oikeasta opista ei ole kirkkojen välinen kamppailu, vaan Henkien taistelu sieluista. (1 Piet 5:8) Kristitty taistelee Raamatun Jeesuksen uskonnon puolesta rakkauden keinoin pyrkien voittamaan sieluja elämän Herralle pelastukseen totuudessa.
Jumalan kansa onkin tänään (v.2005) vielä jakaantunut eri kristillisiin piireihin yksilöinä. Näiden yksilöiden tuntomerkkinä on että he ovat vilpittömiä sille valolle minkä ovat saaneet. (Luuk 12:47-48)
Jumala kuitenkin kutsuu kansaansa pois totuudesta luopuneista uskonnollisista yhdyskunnista sinne missä ilmenevät lopun ajan seurakunnan tuntomerkit. Ilm 14:12, opettaa ketkä lopun aikana ovat pyhiä ihmisiä. "He noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen." Heidän keskuudessaan toimii profetian Hengen lahja, (Ilm 19:10, 12:17) ja tämä seurakunta tekee lähetystyötä tietysti koko maailmassa! (Matt 28:18-20, Mark 16:15-16) He palvelevat yhdessä Herraa lähimmäistensä hyväksi, ja välttyvät lahkolaisuuden synniltä pysymällä yhdessä. (Room 12:5, 1 Kor 12:12, Ef 4:16)
MIKSI ON MONIA SEURAKUNTIA?
Kaikki kristilliset kirkot perustavat opetuksensa Raamattuun. Kirkkojen ja seurakuntien opilliset käsitykset poikkeavat kuitenkin toisistaan. Kaikki sanovat opettavansa Raamattua. Miksi on niin monia seurakuntia?
Syy löytyy lähinnä ihmisen omasta tahdosta. Jo osa alkuseurakunnasta luopui pois alkuperäisestä totuudesta. (1 Tim 3:15) Luopumus tapahtui tekemällä sovitteluja ja kompromisseja maallisen vallan kanssa. Paavali varoitti tästä etukäteen. (2 Tess 2:3-12, Apt 20:28-30) (Snl 16:25)
Kautta aikojen ihminen on halunnut olla viisas, jopa Luojaansakin viisaampi. Tämänkin päivän uskonnon opetukseen asti sisältyy antiikin kreikan filosofian opetusta, mm. opissa sielun kuolemattomuudesta. (Platon, filosofikoulun rehtori 387 ekr) Ihmisen oma “viisaus” ottaa paikkaansa Raamatun totuudelta.
Ihminen ajautui, ja ajautuu tänäänkin usein yhä kauemmaksi pois Raamatun totuudesta. Pimeä keskiaika (538-1798=1260 vuotta) oli ihmiskunnan historian varmasti surullisin aika. (Matt 24:15, 21-22, 9-12, Ilm 11:2-3, 12:14, Dan 7:25) Silloin uskontoa opetettiin väkisin. Maallinen ja kirkollinen valta määräsivät ihmisen omantunnon kysymyksistä miten oli pakko uskoa. Ne jotka olivat uskollisia Jumalalle maallisien kumarrettavien sijaan, joutuivat inkvisitiolaitoksen kidutuspenkkeihin. Näissä kidutusvälineissä oli saatanan ja ihmisen mielikuvitus valloillaan keinoissa miten kiduttaa ihmistä julmimmin ja pidempään. (Joh 13:34-35, Matt 7:16-2) Syntyi myös oppi ihmisen ikuisesta kidutuksen tuskista helvetin loppumattomassa tulessa. Vastaavanlainen pakkovaltainen luopumus ja uskonnollinen eksytys tulee tapahtumaan Raamatun mukaan ajan lopullakin. (Ilm 13)
Uskonpuhdistus toi helpotuksen, ja mahdollisti Raamatunkäännökset latinasta eri kielille. Kun joku vilpitön totuuden tutkija löysi Raamatusta uutta valoa, hänen ympärilleen syntyi kuulijajoukko. Näin syntyi uusia seurakuntia. Uskonpuhdistajia oli useita. (mm. Pierre Valdes, Hieronymus, John Wycliff, Jan Hus, Martin Luther, Calvin Jean, Knox, Latimer, Melancthon, Zwingli, Ellen G. White) Uskonpuhdistajien perustamat seurakunnat jäivät kuitenkin siihen tiedon tasoon, mihin perustajat ne veivät ja jättivät. Hetken kuluttua tuli uusi uskonpuhdistaja, joka löysi Raamatusta uutta valoa aina lisää. Adventtikirkko oli uskonpuhdistusliikkeistä viimeisiä tai viimeisin. Adventtikirkolla olikin heti käytettävissään kaikki uskonpuhdistajien aikaisemmin löytämä totuuden valo. Profetian Hengen valo toi lisää tietoa Raamatusta. (2 Piet 1:19-21, 1 Kor 14:1,3-5) Jumala on siunannut kaikkia uskonpuhdistusliikkeitä niiden hyvän pyrkimyksen vuoksi. Uskonpuhdistajat kaipasivat, ja etsivät totuutta ja puhdasta Raamatun oppia.
Monet seurakunnat ovat syntyneet Amerikassa. Miksi?
- Euroopassa uskonpuhdistuksen aikoihin kristittyjä vainottiin ankarasti. Uskonpuhdistajat kuolivatkin tavallisesti roviolla kieltäydyttyään inkvisitiolaitoksen vaatimista myönnytyksistä uskonsa suhteen. Martin Luther piileskeli hyväntekijänsä luona Wartburgin linnassa, ja kaiketi näin vältti polttorovion.
Amerikassa oli maan perustuslain mukaan uskonnon vapaus, ja tässä on syy monien kirkkojen maailmanvalloitukseen Amerikasta käsin. Sankoin joukoin kristityt pakenivat Euroopasta Amerikkaan. Tietenkin missä on uskovia ja totuuden etsijöitä paljon, perustetaan myös uskovien ryhmiä.
Adventtiliike uskonpuhdistusliikkeenä on jo lähes kaikissa maailman maissa. Vain 8% Adventtikirkon jäsenistä asuu Amerikassa. (Matt 28:18-20) Vain muslimimaiden rajoilla on tungosta, kun kristityt odottavat maihin pääsyä vielä toistaiseksi.
Erilaisia opinkäsityksiä syntyy kun ihmiset ovat eri mieltä. Jo alkuseurakunnassa syyllistyttiin lahkolaisuuden syntiin.(1 Kor 1:10-13, 3:3-9) Yksikään kirkko tai seurakunta ei ole alkuseurakunnan seuraaja, ja siksi kaikki kirkot ovat karkeasti ajatellen “lahkoja.” Lahkolaisuuden synti kuitenkin tarkoittaa seurakunnan sisäistä jakaantumista. Monet kirkot ovatkin jakaantuneet useiksi erilaisiksi liikkeiksi.
Alkuseurakunnassa osa jäi totuudelle uskollisiksi, mutta heidät vainottiin ensimmäisellä vuosisadalla lähes sukupuuttoon. Kuitenkin pieniä ryhmiä on aina ollut läpi maailmanhistorian, jotka säilyttivät ankeidenkin vainojen ja olojen keskellä Raamatun totuuden. (mm. valdolaisliike v. 1176 lähtien)
Jeesus Kristus on kristinuskon perustaja ja koko Raamatun ydin ja keskushenkilö. Kaikki Jeesuksen lampaat eivät ole yhdessä laumassa. (Joh 10:16, Ilm 14:6-12)
Ajan lopulla kristikunta jakaantuu kahteen osaan. (Ilm 13) Jeesus kokoaa lampaansa yhteen laumaansa. Tässä laumassa julistetaan lopunajan sanomaa, jossa on profetian Henki. (Ilm 19:10, 12:17, 18:4)
Lisää aiheeseen liittyvää:
http://www.netikka.net/jarinraamattuhotelli
- “Ristillä kumoutuneet käskyt ja lopunajan harha-oppi” Osasto 4
- “Ihmisten tekemät filosofiat ja todellinen elämänviisaus” Os.5
- “Mitä usko on?” Os.5
- “Pyhitys maailmassa” Os.5
- “Miten Jumalan kansa yhdistyy yhdeksi laumaksi? Jeesuksen muut lampaat” Os.7
- “Mikä on oikea uskonto?” Os. 7
- “Adventtikirkon synty” Os.7
- “Lahkot. Mitä tarkoittaa lahkolaisuus?” Os.7
- “Seurakuntayhteyden tarpeellisuus” Os. 7
- “Evankeliumin oikea opetus” Os. 7
- “Pilkkaajat lopun aikana” Os. 9
- “Aikamme nyt, mitä Jeesus ajastamme sanoi?” Os. 9
- “Ajan merkit ja maailman lopun lähestyminen” Os. 9
- “Antikristus” Os.10
- “Hyvien ja pahojen voimien taistelu” Os.10
- “Uusi ja vanha liitto” Os.15
ADVENTTIKIRKON SYNTY
Maailmassa on tuhansia kirkkoja. Monet ovat uskonpuhdistuksen seurausta ja Jumala on vilpittömän totuuden pyrkimyksen vuoksi siunannut näitä seurakuntia jotka pyrkivät pois pimeän keskiajan lankeemuksesta kohti valoa. Raamattu oli keskiajalla kansalta salattu kirja.
Kun vilpitön totuudenetsijä ja Raamatuntutkija löysi Raamatusta uutta valoa, hänen ympärilleen syntyi liike ja liikeen kasvaessa kirkko tai seurakunta. Martti Luther oli vain yksi heistä. Näin päästiin vähitellen yhä lähemmäksi Raamatun totuutta. Seitsemännen päivän Adventtikirkko on näistä uskonpuhdistusliikkeistä viimeisimpiä. Adventtikirkkokin löysi Raamatusta uutta valoa jota edeltäjillä ei ollut. Mm. Taivaallinen pyhäkkö (Hepr 8 luku), kolmen enkelin sanomat (Ilm 14:6-13) ja Ilm 13 luvun tapahtumat selkiytyivät myös Ellen G. Whiten kautta jonka välityksellä seurakunnassa toimi profetian Hengen lahja. Adventtikirkossa hyödynnettiin myös edeltävien uskonpuhdistajien löytämä kaikki valo joka johti pois pimeästä keskiajasta lähemmäksi puhdasta Raamatun oppia. Adventistit ymmärsivät myös Raamatun opetuksen että Jumalan laki on voimassa kaikkina maailmanaikoina (Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Ilm 14:12) ja haluavat olla uskollisia Raamatulliselle viikon seitsemännelle päivälle joka on Jumalan itsensä säätämä lepopäivänä. Adventistit tahtovat tunnustaa kaikki lain 10 käskyä, ei vain 9 käskyä. (Jaak 2:10-12)
On puhuttu että adventistit odottivat Jeesuksen paluuta vuosina 1843 ja 1844. Tuohon aikaan ei Adventtikirkkoa vielä ollut olemassa! Ennen Adventtikirkon syntyä William Miller tutki Raamattua vilpittömästi ja hän löysi opin taivaallisesta pyhäköstä. (Dan 8:13-14) VT:n pyhäkköpalvelus vertauskuvasi tätä oikeaa Jeesuksen taivaallista pyhäkköpalvelua. (3 Moos 16:16,19,30) Oppi on vuorenvarma Raamatun opetus, mutta "Milleristit" erehtyivät ajattelemaan "pyhäkön puhdistamisen" tarkoittavan maan puhdistamista ja vetivät johtopäätöksen että Jeesus tulisi tuolloin. Kun aika meni ohi kaksi kolmannesta Jeesuksen odottajista luopui uskostaan, mutta komannes jatkoi varman Raamatun opetuksen miettimistä. Selvisi että kysymys olikin pyhäkön puhdistamisesta taivaassa, ja Kristus astuisi tuolloin pyhäkön kaikkein pyhimpään suorittamaan viimeistä ylimmäispapillista palvelustaan taivaan pyhäkössä. Nämä Jeesuksen odottajat 1843 ja 1844 koostuivat useiden seurakuntien mm. babtistien, metodistien ja presbyteerien jäsenistä. Seitsemännen päivän Adventtikirkko perustettiin myöhemmin 1860 luvulla. Adventistit ymmärsivät myös että kirkon tärkein tehtävä on Jeesuksen pelastustyöstä huolehtiminen (Matt 28:18-20, Mark 16:15-16) ja niinpä kirkko toimiikin jo lähes kaikissa maailman valtioissa suorittaen Ilmestyskirjan 14 luvun julistukseen kuuluvaa työtä. (Matt 24:14, Mark 13:10)
Seitsemännen päivän adventtikirkko on edelleenkin uskonpuhdistusliike ja kirkontoiminta-ajatus perustuu ehdottomaan uskollisuuteen Raamatun sanalle. Koska Adventtikirkon oppi perustuu yksin Raamattuun ja Raamatun ymmärtämiseen oli käytettävissä Jumalan profetian Hengen lahja, löysi kirkko heti perustamisestaan lähtien Raamatun totuuden eikä opetuksia ole tarvinnut vuosien saatossa tarkastaa. Adventtikirkon opit ovat kestäneet miljoonien vilpittömien Raamatulla tarkastelun ja koettelun ja täyttävät kaikki lopun ajan seurakunnalta edellytettävät vaatimukset.Aivan ilmeisesti ainakin osa uskonnollisista erimielisyyksistä johtuu pelkästään siksi ettei ole yhteisesti sovittuja termejä ja käsitteitä. Koska tällaisia sopimuksia ei ole, samat termit ja käsitteet merkitsevät eri kirjoittajille erilaisia asioita ja sisältöjä. - Ilmeisenä esimerkkinä tässäkin ketjussa toistuvat käsitteet: herätysliike ja lahko.
- erot
mikä on lahko ja miksi niitä pitää karttaa kuin ruttoa sillä siellä lahkoissa se belsebuuli asustaa
- kuhilas
Lahkolla voidaan ymmärtää ryhmää toisinajattelijoita, joka eroaa äitikirkosta, elää ensin jonkin aikaa ns. lahkovaihetta. Tuolle vaiheelle on ominaista aggressiivisuus ja jonkin kapean alueen korostaminen. Tuona aikana lahko kasvaa eli saa kannattajia. Vähitellen joukon kasvaessa aletaan laitostua ja perustetaan omia laitoksia ja kiinnitetään huomiota suhdetoimintaan. Vähitellen lahkomainen aggressiivisuus hiipuu ja ryhmä eli seurakunta alkaa hoitaa suhteitaan ulkopuolisiin. Näin lahko vähitellen muuttuu uskonnolliseksi yhdyskunnaksi ja vähitellen rekisteröityy kirkkokunnaksi. Tällaisen prosessin läpi ovat monet kirkkokunnat kulkeneet.
Se, mitä te tällä palstalla kutsutte lahkoksi ei enää sosiologisesti ole lahko, vaan rekisteröity kirkkokunta.- oikolukija(toim.vir. apul.)
Raamatussa pakanakin tarkoittaai asiaa kuin me sen ymmärrämme.
Samoin Raamatun lahkokäsite on eri asia kuin sinun esittämäsi määritelmä.
Aina voi lukuisista vastaavista kaksoismerkitysent saaneistä määritelmistä valita sopivan merkityksen.
Adventtikirkko on esimerkillinen muuttamaan joka ainoan kristillsen merkityksen.
Näin he voivat puhua kristittyjen kanssa sulavasti kaikista asioista.
Heidän sanoillaan on heille itselleen kuitenkin eri merkitys kuin muilla.
Siksihän mekin täällä olemme heidän kanssaan eri mieltä kun olemme oppineet teidän piilomerkityksenne käyttämiinne ilmaisuihin.
Nämä piilomerkitykset Raamattua luettaessa tekevät adventistien opin erilaiseksi kuin kristityillä on. - kuhilas
oikolukija(toim.vir. apul.) kirjoitti:
Raamatussa pakanakin tarkoittaai asiaa kuin me sen ymmärrämme.
Samoin Raamatun lahkokäsite on eri asia kuin sinun esittämäsi määritelmä.
Aina voi lukuisista vastaavista kaksoismerkitysent saaneistä määritelmistä valita sopivan merkityksen.
Adventtikirkko on esimerkillinen muuttamaan joka ainoan kristillsen merkityksen.
Näin he voivat puhua kristittyjen kanssa sulavasti kaikista asioista.
Heidän sanoillaan on heille itselleen kuitenkin eri merkitys kuin muilla.
Siksihän mekin täällä olemme heidän kanssaan eri mieltä kun olemme oppineet teidän piilomerkityksenne käyttämiinne ilmaisuihin.
Nämä piilomerkitykset Raamattua luettaessa tekevät adventistien opin erilaiseksi kuin kristityillä on.Väitätkö, että prosessi lahkosta kirkkokunnaksi ei muka mene ssuurin piirtein kuvaamaani reittiä pitkin? Näin Martti Lutherkin ryhtyi vastustamaan katolista kirkkoa ja vähitellen sai kannattajia ja nyt meillä on ev. lut. kirkko. Eikös prosessi ole näin kulkenut? Otapa selvää asiasta, esittikö kuhilas prosessin oikein vai väärin? Minua kiinnostaa kuunnella löytösi. Dokumentoi vastauksesi. Käytä hyviä ja arvostettuja lähteitä. Esitä käyttämäsi lähteet, jotta toinen tutkija voi tarkistaa asian.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905177
- 534066
- 252179
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271887Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161795- 151434
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281250Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201036T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21980