Mariaksi. Miten helluntaiväki tämän käsittää?
Kuka on luonnut Jumalan
30
519
Vastaukset
- sillä?
Oletetaan, että löydät joskus vastauksen siihen kysymykseen, kuka on luonut Jumalan. Mitä ajattelit tehdä sillä vastauksella? Paljon käyttöarvoahan sillä ei ole, ja taivaaseen pääsyn kannalta se on merkityksetön.
Jumalan äiti on vain katolilaisten ja ortodoksien käyttämä nimitys neitsyt Mariasta. Sillä he korostavat, että Marian poika Jeesus on paitsi ihminen, myös Jumala. Termi liittyy myös Marian palvonnan kulttiin.- tätä Jumala asiaa
mutta ei mahdu päähän. Niinpä ajattelen, että Jumalan täytyy olla mysteeri. Mutta puhutte jatkuvasti persoonallisesta Jumalasta, Jumalan sanasta, Jumalan ilmoituksesta jota ihmettelen suuresti. Siksi haluaisin ymmärtää helluntaiväen pääkoppaa miten käsittävät Jumalan?
tätä Jumala asiaa kirjoitti:
mutta ei mahdu päähän. Niinpä ajattelen, että Jumalan täytyy olla mysteeri. Mutta puhutte jatkuvasti persoonallisesta Jumalasta, Jumalan sanasta, Jumalan ilmoituksesta jota ihmettelen suuresti. Siksi haluaisin ymmärtää helluntaiväen pääkoppaa miten käsittävät Jumalan?
helluntailaiset näyttävät ottaneen katolisen mariakultin osaksi omaksumiaan uskontunnustuksen dogmeja, jotka katsotaan todistamatta päteviksi. Dogmi merkitsee, että lause on todistamatta pätevä.
Dogmien väitetylle pätevyydelle tosin löytyy pätevää vastaväitettä myös Jeesuksen omiksi puheiksi kirjoitetusta Jumalan sanasta, jonka mukaan mitään "naisesta syntynyttä" ei tarvitse uskoa muuksi kuin lihaksi ja mitään Hengestä syntynyttä ei tarvitse uskoa miksikään muuksi kuin hengeksi, sillä Jeesus opetti:
Joh. 3:6
"Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."
Ja: Mark. 3:35
"Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
Apostolit näyttävät totelleen tätä Jeesuksen opetusta ja jatkoivat opetustaan sen mukaisesti:
Room.1. luku
3. "hänen Pojastansa - joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
4. ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,"
Tässä Paavali selvästi todisti, että on Jeesuksen opetuksen mukaista uskoa Kristus Jumalan pojaksi - ei Mariasta syntymän perusteella - vaan kuolleistanousemisen kautta todistetuksi!
Kirkkoisien tekemät uskontunnustukset ovat vain kääntäneet tämänkin asian nurinkuriseksi ja nurjalle sukupolvelle uskoteltavaksi sekä itsenäisesti ajattelevien suureksi hämmennykseksi.
Uskottelun varmistamiseksi uskontunnustus langettaa vielä kaiken lisäksi ehdottoman kadotustuomion kaikille, jotka eivät heidän tunnustustaan sellaisenaan usko!- tattiaivo
ekivaari kirjoitti:
helluntailaiset näyttävät ottaneen katolisen mariakultin osaksi omaksumiaan uskontunnustuksen dogmeja, jotka katsotaan todistamatta päteviksi. Dogmi merkitsee, että lause on todistamatta pätevä.
Dogmien väitetylle pätevyydelle tosin löytyy pätevää vastaväitettä myös Jeesuksen omiksi puheiksi kirjoitetusta Jumalan sanasta, jonka mukaan mitään "naisesta syntynyttä" ei tarvitse uskoa muuksi kuin lihaksi ja mitään Hengestä syntynyttä ei tarvitse uskoa miksikään muuksi kuin hengeksi, sillä Jeesus opetti:
Joh. 3:6
"Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."
Ja: Mark. 3:35
"Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."
Apostolit näyttävät totelleen tätä Jeesuksen opetusta ja jatkoivat opetustaan sen mukaisesti:
Room.1. luku
3. "hänen Pojastansa - joka lihan puolesta on syntynyt Daavidin siemenestä
4. ja pyhyyden hengen puolesta kuolleistanousemisen kautta asetettu Jumalan Pojaksi voimassa - Jeesuksesta Kristuksesta, meidän Herrastamme,"
Tässä Paavali selvästi todisti, että on Jeesuksen opetuksen mukaista uskoa Kristus Jumalan pojaksi - ei Mariasta syntymän perusteella - vaan kuolleistanousemisen kautta todistetuksi!
Kirkkoisien tekemät uskontunnustukset ovat vain kääntäneet tämänkin asian nurinkuriseksi ja nurjalle sukupolvelle uskoteltavaksi sekä itsenäisesti ajattelevien suureksi hämmennykseksi.
Uskottelun varmistamiseksi uskontunnustus langettaa vielä kaiken lisäksi ehdottoman kadotustuomion kaikille, jotka eivät heidän tunnustustaan sellaisenaan usko!näiden ilmoitusten kanssa pärjää? mikä lie totta, mikä lie ihmisten sepittämää...
- RitariOlevainen
tattiaivo kirjoitti:
näiden ilmoitusten kanssa pärjää? mikä lie totta, mikä lie ihmisten sepittämää...
kaiken tarvittavan,samoin näemme Jumalan luonossa ja luomakunnssa,kaikkialla.
Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmiselle itsestään,Sana on se tärkein tietämisen perusta.
Toiset vaan eivät ole tietävinään,vaikka hyvin tietävät,että Jumala on monesti ja monella tapaa ilmoittanut itsestään,ja näinä viimeisinä päivinä Jumala on ilmoittanut itsensä Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
Opettele tuntemaan Jeesus,opit tuntemaan Jumalan. - luonnossa ja kaikkialla?
RitariOlevainen kirjoitti:
kaiken tarvittavan,samoin näemme Jumalan luonossa ja luomakunnssa,kaikkialla.
Raamattu on Jumalan ilmoitus ihmiselle itsestään,Sana on se tärkein tietämisen perusta.
Toiset vaan eivät ole tietävinään,vaikka hyvin tietävät,että Jumala on monesti ja monella tapaa ilmoittanut itsestään,ja näinä viimeisinä päivinä Jumala on ilmoittanut itsensä Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
Opettele tuntemaan Jeesus,opit tuntemaan Jumalan...."monesti ja monella tapaa ilmoittanut itsestään.." kuinka, miten on ilmoittanut.
T. tattiaivo - vain.
tätä Jumala asiaa kirjoitti:
mutta ei mahdu päähän. Niinpä ajattelen, että Jumalan täytyy olla mysteeri. Mutta puhutte jatkuvasti persoonallisesta Jumalasta, Jumalan sanasta, Jumalan ilmoituksesta jota ihmettelen suuresti. Siksi haluaisin ymmärtää helluntaiväen pääkoppaa miten käsittävät Jumalan?
Tuon Eki-vaarin ajattelu ei edusta keskivertohelluntailaisuutta. Hänellä on joitakin ajatuksia, joita helluntailaiset ja enemmistö muistakaan kristityistä eivät hyväksy, koskien mm. Jeesuksen olemusta ihmisenä ja Jumalana.
- ...
tattiaivo kirjoitti:
näiden ilmoitusten kanssa pärjää? mikä lie totta, mikä lie ihmisten sepittämää...
Jumalaa ei ole kukaan luonut. Ei ole Jumalaa Jumalan takana. Jos sille linjalle lähdetään, että Luojallakin on Luojansa, päädytään loputtomaan Jumalien jonoon. Jumala on yksi ja ikuinen persoona. Hän on kaiken perimmäinen liikuttaja, olemassaolon kantava voima.
- RitariOlevainen
luonnossa ja kaikkialla? kirjoitti:
..."monesti ja monella tapaa ilmoittanut itsestään.." kuinka, miten on ilmoittanut.
T. tattiaivojos osaat,siitä on hyvä aloittaa,ja miettimään,miten kuu pysyy tyhjän päällä,miten maaplaneetta kiertää rataansa atomisekunnin tarkkuudella,miten vuodenajat seuraa toinen toistaan ajallaan.
Miten kaikki tuolla avaruuden kaaoksessa kuitenkin pysyy järjestyksessä?
Ei voi olla sattumanvaraista,eihän?
Ja katso nyt luontoa,varsinkin juuri nyt,kun kaikki puhkee uuteen kauneuteen ja kukoistukseen jään ja lumen alta,eikö se jo kerro Jumalasta aika paljon?
Ota vaikka yksi kukkanen käteesi,tutki sitä,ihaile sen kauneutta,kuka muu voisi sen takana olla,kuin Luojansa,Jumala,joka on kaiken luonut kauniiksi,ja suureksi.
Entä elämä sitten,mistä luulet sen tulleen,täytyy olla joltain,jolla on elämä hallussaan,ja Jumala on elämä itsessään,Jumala saa elämään,ja syntymään elämää,ei mikään muu,eihän ?
Jumala puhui kansalleen moninaisin eri tavoin,jotka voi lukea Raamatusta,otappa ja lue Raamattu,ihan vaan niikuin tavallinen kirja,alusta koppuun,opit tuntemaan Jumalaa,varsinkin,jos let ilman kritiikkä ja arvostelua,ja ennenkaikkea ilman epäilystä ja epäuskoa,saat löytää aarteita sieltä.
Joista suurin on Jeesus Kristus. - taivaankappale ehkä...
... kirjoitti:
Jumalaa ei ole kukaan luonut. Ei ole Jumalaa Jumalan takana. Jos sille linjalle lähdetään, että Luojallakin on Luojansa, päädytään loputtomaan Jumalien jonoon. Jumala on yksi ja ikuinen persoona. Hän on kaiken perimmäinen liikuttaja, olemassaolon kantava voima.
"Hän on kaiken perimmäinen liikuttaja, olemassaolon kantava voima. "
Olemassa olon kantava voima hmmm, hmmm...
Ja ilman tätä perimmäisen liikuttajaa, olemassa olon kantavaa voimaa, ei olisi elämää?
Silloinhan Jumala on käsitteellinen ilmiö, joka vain esiintyy eri nimillä riippuen maanpallon osista, aikakausisista,kulttuureista jne.
Voiko sitten ajatella niin, että luonnonkansoilla jotka eivät tienneet tästä Jumalasta (nyk.Jumalasta mitään)jumalana toimi esim.aurinko.
Aurinko on myös maailmankaikkeuden perimmäinen liikuttaja... vain. kirjoitti:
Tuon Eki-vaarin ajattelu ei edusta keskivertohelluntailaisuutta. Hänellä on joitakin ajatuksia, joita helluntailaiset ja enemmistö muistakaan kristityistä eivät hyväksy, koskien mm. Jeesuksen olemusta ihmisenä ja Jumalana.
ihmisten hyväksyntää vaan Jumalan tahtoa ja hyväksyntää.
- vaivaa
... kirjoitti:
Jumalaa ei ole kukaan luonut. Ei ole Jumalaa Jumalan takana. Jos sille linjalle lähdetään, että Luojallakin on Luojansa, päädytään loputtomaan Jumalien jonoon. Jumala on yksi ja ikuinen persoona. Hän on kaiken perimmäinen liikuttaja, olemassaolon kantava voima.
muuten hyvä kommenti.
Persoonan ymmärrän oliona jolla on muoto. Vai tarkoittaako tässä persoona hengellistä persoonaa? vaivaa kirjoitti:
muuten hyvä kommenti.
Persoonan ymmärrän oliona jolla on muoto. Vai tarkoittaako tässä persoona hengellistä persoonaa?Jes. 40:18 ja 25 jakeissa Jumala puhuu siihen tyyliin, ettei löydy mitään sellaista, mihin Jumalaa voisi verrata:
18. "Keneenkä siis te vertaatte Jumalan, ja minkä muotoiseksi te hänet teette? ...
25. Keneenkä siis te vertaatte minut, jonka kaltainen minä olisin", sanoo Pyhä."
Kirkkoisät omasta mielestään ovat sellaiseksi löytäneet persoonan, jolla yleisesti ymmärretään kuolevaista ihmistä. Jumalan persoonallistaminen on mielestäni yksi pahimpia eksytyksiä, sillä Jumala on persoonamuotojen lisäksi myös »se», ja »joka», eli "kaikki kaikissa." (2.Moos. 3:14)- luulet?
taivaankappale ehkä... kirjoitti:
"Hän on kaiken perimmäinen liikuttaja, olemassaolon kantava voima. "
Olemassa olon kantava voima hmmm, hmmm...
Ja ilman tätä perimmäisen liikuttajaa, olemassa olon kantavaa voimaa, ei olisi elämää?
Silloinhan Jumala on käsitteellinen ilmiö, joka vain esiintyy eri nimillä riippuen maanpallon osista, aikakausisista,kulttuureista jne.
Voiko sitten ajatella niin, että luonnonkansoilla jotka eivät tienneet tästä Jumalasta (nyk.Jumalasta mitään)jumalana toimi esim.aurinko.
Aurinko on myös maailmankaikkeuden perimmäinen liikuttaja...Jumalan virkaahan voi toimittaa vaikka aurinko, mutta sekö on koko maailmankaikkeutta koossapitävä ja liikuttava voima, joka saa luonnonlait toimimaan ja hallitsee kaikkea atomiselta ja aliatomiselta tasolta galaktisiin mittasuhteisiin asti?
- ja muoto.
vaivaa kirjoitti:
muuten hyvä kommenti.
Persoonan ymmärrän oliona jolla on muoto. Vai tarkoittaako tässä persoona hengellistä persoonaa?Persoona ei ole sitoutunut muotoon, se on asia, joka ei ole muodon vaikutuspiirissä. Jumalalla ei ole muotoa, mutta Hän voi manifestoitua muotoon kun haluaa: Mooses näki Jumalan 'selkäpuolen', vaikka Jumalaa ei voi nähdä; Jaakob näki kasvoista kasvoihin Hänet, jota ei kenkään taida kuolematta katsoa; Jeesus sanoi, että joka on nähnyt hänet, on nähnyt Isän. Tässä on salaisuus, jonka taidolliset ymmärtävät.
Persoona -sanan alkuperäinen merkitys muuten avaa hyvin mielenkiintoisia ajatuksia - se merkitsee teatterin naamaria. - on esitetty jo muutakin
RitariOlevainen kirjoitti:
jos osaat,siitä on hyvä aloittaa,ja miettimään,miten kuu pysyy tyhjän päällä,miten maaplaneetta kiertää rataansa atomisekunnin tarkkuudella,miten vuodenajat seuraa toinen toistaan ajallaan.
Miten kaikki tuolla avaruuden kaaoksessa kuitenkin pysyy järjestyksessä?
Ei voi olla sattumanvaraista,eihän?
Ja katso nyt luontoa,varsinkin juuri nyt,kun kaikki puhkee uuteen kauneuteen ja kukoistukseen jään ja lumen alta,eikö se jo kerro Jumalasta aika paljon?
Ota vaikka yksi kukkanen käteesi,tutki sitä,ihaile sen kauneutta,kuka muu voisi sen takana olla,kuin Luojansa,Jumala,joka on kaiken luonut kauniiksi,ja suureksi.
Entä elämä sitten,mistä luulet sen tulleen,täytyy olla joltain,jolla on elämä hallussaan,ja Jumala on elämä itsessään,Jumala saa elämään,ja syntymään elämää,ei mikään muu,eihän ?
Jumala puhui kansalleen moninaisin eri tavoin,jotka voi lukea Raamatusta,otappa ja lue Raamattu,ihan vaan niikuin tavallinen kirja,alusta koppuun,opit tuntemaan Jumalaa,varsinkin,jos let ilman kritiikkä ja arvostelua,ja ennenkaikkea ilman epäilystä ja epäuskoa,saat löytää aarteita sieltä.
Joista suurin on Jeesus Kristus.selitystä kuin Jumalan luomistyö.
Sul näyttäs olevan vähän sellainen yliolkainen ote niille, jotka eivät uskonasioita ymmärrä.
Et pärjäisi evankelistana, jos noin suhtaudut ihmisiin jotka pimeydessä vaeltavat.
T:tattiaivo
Lainaan "suuta suurempaa: " - - Jumalaksi kutsutaan sitä, jolta tulee odottaa kaikkea hyvää ja johon on turvauduttava kaikessa hädässä. Jonkun Jumala on juuri se, mihin hän sydämen pohjasta luottaa ja uskoo. Näinhän olen usein sanonut: pelkkä sydämen luottamus ja usko l u o v a t sekä Jumalan että epäjumalan. Mikäli usko ja luottamus ovat oikeita, on myös jumalasi oikea. Missä sitä vastoin luottamus on valheellista ja väärää, siellä ei myöskään ole oikeaa Jumalaa. Nämä kaksi nimittäin kuuluvat yhteen, usko ja Jumala. Sinun jumalasi on oikeastaan - näin sanon - se, mihin sydämesi kiintyy ja minkä varaan sen uskot." (Lutherin Vähä- ja Isokatekismus sekä Schmalkaldenin opinkohdat, s.68-69, Jyväskylä, 1984)
--------
VT:n profeetta (olikohan se Jesaja?) ei puhu neitseestä joka synnyttäisi vaan nuoresta naisesta, joka synnyttää pojan. Neitsyen "atribuutti" Jeesuksen äitiin, Mariaan, on (luultavasti) liitetty antiikin ns. pakanauskontojen kreikkalais-hellenistisestä maailmasta.
Kristillinen kirkko on myös vanhastaan ymmärtänyt Marian itsensä eli kirkon vertauskuvaksi.
( Mielestäni mielenkiintoista on, että Ortodoksit käyttävät Mariasta (myös) nimitystä ´Sanan synnyttäjä´. Sic!)- ...
Kun luet kokonaan tuon Lutherin 1. käskyn selityksen, ymmärrät, ettei Luther tässä puhu siitä, miten Jumala ensin olisi olematon ja sitten uskon voimasta ilmestyisi olevaksi. Hän ei myöskään nykytavan mukaan puhu siitä, että ihmiset kuvittelevat Jumalan.
Sanojen merkitys on syvempi. Hän puhuu siitä, miten elävä Jumala saa ottaa hallitsijan statuksen, joka hänelle kuuluukin, uskovan elämässä: vasta uskon ja luottamuksen myötä Jumala todellisesti saa tulla hallitsijaksi uskovan elämässä. - kun Luther ei ole ns.
... kirjoitti:
Kun luet kokonaan tuon Lutherin 1. käskyn selityksen, ymmärrät, ettei Luther tässä puhu siitä, miten Jumala ensin olisi olematon ja sitten uskon voimasta ilmestyisi olevaksi. Hän ei myöskään nykytavan mukaan puhu siitä, että ihmiset kuvittelevat Jumalan.
Sanojen merkitys on syvempi. Hän puhuu siitä, miten elävä Jumala saa ottaa hallitsijan statuksen, joka hänelle kuuluukin, uskovan elämässä: vasta uskon ja luottamuksen myötä Jumala todellisesti saa tulla hallitsijaksi uskovan elämässä.puhdasoppinen.
Haluasin syvempää käsitystä vajavaiselle tajulleni kuin miten helluntaiväki käsittää Jumalan.
Olen tietämätön, mistä löytyy tämä Lutherin käsky nro 1?. eihän se ole kymmenestä käskystä se eka? Miten se meni? - sori tietämättömyyteni
kun Luther ei ole ns. kirjoitti:
puhdasoppinen.
Haluasin syvempää käsitystä vajavaiselle tajulleni kuin miten helluntaiväki käsittää Jumalan.
Olen tietämätön, mistä löytyy tämä Lutherin käsky nro 1?. eihän se ole kymmenestä käskystä se eka? Miten se meni?menen nyt ja luen sen googlesta.
... kirjoitti:
Kun luet kokonaan tuon Lutherin 1. käskyn selityksen, ymmärrät, ettei Luther tässä puhu siitä, miten Jumala ensin olisi olematon ja sitten uskon voimasta ilmestyisi olevaksi. Hän ei myöskään nykytavan mukaan puhu siitä, että ihmiset kuvittelevat Jumalan.
Sanojen merkitys on syvempi. Hän puhuu siitä, miten elävä Jumala saa ottaa hallitsijan statuksen, joka hänelle kuuluukin, uskovan elämässä: vasta uskon ja luottamuksen myötä Jumala todellisesti saa tulla hallitsijaksi uskovan elämässä.Totta kai luen Lutheria "kuin piru Lutheria" mutta ei se vielä pahinta! Luen Raamattuakin "kuin piru Raamattua"!
- ei ota aivo vastaan seuraavaa
Epiktetos kirjoitti:
Totta kai luen Lutheria "kuin piru Lutheria" mutta ei se vielä pahinta! Luen Raamattuakin "kuin piru Raamattua"!
seikkaa:"Jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää toivonsa"
Minä en ole mielestäni etsinyt mitään tai yrittänyt kiinnittää toivoani johonkin.
Noh, kyllähän minä nyt etsinkin Jumalan perimmäistä olemusta ja Jumalan tarkoitusperiä.
En ole kaivannut näitä jumaluusasioita enkä tiedä kaipaanko vieläkään.
Haluan vain yrittää ymmärtää Jumalan olomuotoa ja onko sellaista olemassakaan. ei ota aivo vastaan seuraavaa kirjoitti:
seikkaa:"Jokainen etsii jotakin, johon voi kiinnittää toivonsa"
Minä en ole mielestäni etsinyt mitään tai yrittänyt kiinnittää toivoani johonkin.
Noh, kyllähän minä nyt etsinkin Jumalan perimmäistä olemusta ja Jumalan tarkoitusperiä.
En ole kaivannut näitä jumaluusasioita enkä tiedä kaipaanko vieläkään.
Haluan vain yrittää ymmärtää Jumalan olomuotoa ja onko sellaista olemassakaan.vain ja ainoastaan puhtaalla sydämellä, sillä:
"Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan", (Matt.5:8).
Ja: 1. Tim. 6:16
"jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen"
5. Moos. 4:15
"Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa"
Muotojumalisuus on epäjumalan palvelusta.- että palvelet oikeaa Jumalaa
ekivaari kirjoitti:
vain ja ainoastaan puhtaalla sydämellä, sillä:
"Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan", (Matt.5:8).
Ja: 1. Tim. 6:16
"jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen"
5. Moos. 4:15
"Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa"
Muotojumalisuus on epäjumalan palvelusta.etkä muotojumalaa, onko sinulla ja mistä päättelet puhdasoppinen sydän. Mistä nämä 2 Jumalaa erottaa toisistaan. Onko lutherilaisilla muotojumala?
että palvelet oikeaa Jumalaa kirjoitti:
etkä muotojumalaa, onko sinulla ja mistä päättelet puhdasoppinen sydän. Mistä nämä 2 Jumalaa erottaa toisistaan. Onko lutherilaisilla muotojumala?
vastauksia:
1. Joh. 4:7
"Rakkaani, rakastakaamme toinen toistamme, sillä rakkaus on Jumalasta; ja jokainen, joka rakastaa, on Jumalasta syntynyt ja tuntee Jumalan.
20. Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21. Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä."
1. Joh. 5:1
"Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt."- ...
kun Luther ei ole ns. kirjoitti:
puhdasoppinen.
Haluasin syvempää käsitystä vajavaiselle tajulleni kuin miten helluntaiväki käsittää Jumalan.
Olen tietämätön, mistä löytyy tämä Lutherin käsky nro 1?. eihän se ole kymmenestä käskystä se eka? Miten se meni?Jumalan 10 käskyä löytyvät Raamatusta, Mooseksen kirjoista. Martti Luther kirjoitti monia kirjoja, mm. Vähän katekismuksen ja Ison katekismuksen. Näissä hän selittää Jumalan käskyjä, mitä ne tarkoittavat. Niissä on tuon 1. käskyn selityskin.
käsitteeseen pyhästä kolminaisuudesta, joka taas mahdoton käsitettävä uskovaisillekin. Pyhän kolminaisuuden perusteella Jeesus on Jumalan poika ja itsekin Jumala. Kuitenkaan jumalia ei ole kuin yksi! Jumala antoi naulita itsensä ristiin. Pyhä Henki on myös Jumala mutta ei ole kuitenkaan sama asia kuin Jumala, joita siis ei ole kuin yksi!
Pyhässä kolminaisuudessa on kyse opista, joka ei toimi. Asia on helppo sivuuttaa väittämällä, ettei uskon asioita voikaan ymmärtää tai että Pyhä Henki antaa ymmärryksen vain tosiuskoville. Uskonnolliset opit ovat kuitenkin tarkoitettu antamaan niihin uskoville jonkinlainen selitys asioille, joihin ihmisen ymmärrys ei todellisuudessa riitä. Periaatteessa kyse on samasta asiasta, kuin piirrettäessä paperille kolmiulotteista rakennetta kuvaava piirros: yrityksestä ilmaista asiaa, joka on käytettävissä olevilla keinoilla mahdotonta. Pyhä kolminaisuus ei oppina palvele tehtäväänsä, koska sitä ei voida ymmärtää edes ihmisen käytettävissä olevilla resursseilla.- toimintaa.
Kolminaisuus -sanaa ei ole Raamatussa, mutta itse oppi voidaan sieltä löytää. Tämä onkin mielenkiintoinen asia: kun muinaisissa kirkolliskokouksissa määriteltiin Raamattua käyttäen dogmi kolminaisuudesta, kristinuskoon saatiin opinkappale, jota kukaan ei ymmärrä. Jos minä perustaisin uskonnon, en taatusti tekisi siitä käsittämätöntä, vaan mahdollisimman selkeän.
Kirkkoisät eivät voineet muuta kuin dogmia määritellessään todeta, että näin asia Raamatussa on. He eivät voineet hyvin omintunnoin vain hylätä kolminaisuutta, koska se kuitenkin on siellä vaikka kukaan ei sitä voi selittää. Miksi ottaa oppiin jotain käsittämätöntä? Miksi olla epäjohdonmukainen? Ihmiselle sellainen ei ole luonnollista käyttäytymistä. Olisiko Jumalalle? - todé
toimintaa. kirjoitti:
Kolminaisuus -sanaa ei ole Raamatussa, mutta itse oppi voidaan sieltä löytää. Tämä onkin mielenkiintoinen asia: kun muinaisissa kirkolliskokouksissa määriteltiin Raamattua käyttäen dogmi kolminaisuudesta, kristinuskoon saatiin opinkappale, jota kukaan ei ymmärrä. Jos minä perustaisin uskonnon, en taatusti tekisi siitä käsittämätöntä, vaan mahdollisimman selkeän.
Kirkkoisät eivät voineet muuta kuin dogmia määritellessään todeta, että näin asia Raamatussa on. He eivät voineet hyvin omintunnoin vain hylätä kolminaisuutta, koska se kuitenkin on siellä vaikka kukaan ei sitä voi selittää. Miksi ottaa oppiin jotain käsittämätöntä? Miksi olla epäjohdonmukainen? Ihmiselle sellainen ei ole luonnollista käyttäytymistä. Olisiko Jumalalle?olisivat hylänneet kolminaisuuden opistaan, he eivät olisi olleet kauaakaan kristittyjä kirkkoisiämme. so simple.
tuo johdonmukaisuus on hyvä ilmaisu, kun katsellaan Jumalaa, joka on kolminaisuus.
ei Raamattu mainitse yhtikäs mitään. Sen sijaan se useissakin kohdissa sanoo, että "Jumala on yksi" ja että "aikojen täyttymiseen mennessä on yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa, maan päällä ja maan alla", (Ef.1:10).
Jeesus tunnustautui yhdeksi Isän kanssa ja sanoi kaikkien siihen kuuluvan, (Joh.10:30, 17:21-23). Raamatun parhaita yhteysvertauksia Isän ja Pojan yhteydestä on
Hep.1. luku
2. "on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
3. ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,"
Jeesus sanoi Isän olevan häntä suurempi niin kuin aurinko on suurempi kuin sen säteily. Ilmestyskirja kuvaa Isää myös öljylähteeksi, Poikaa öljylampuksi ja Pyhää Henkeä öljypuusta öljyä lamppuun kuljettavaksi putkeksi. Ne ovat selventäviä vertauksia ymmärtäväisille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 905177
- 534066
- 252179
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271887Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161795- 151434
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281250Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201036T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43981- 21980