Nastakielto pk-

seudulle!

Katupöly ja teiden urat riivaavat joka ikinen kevät pk-seutua ja tietysti muutakin osaa maata. Hiekoituksella on oma osuutensa asiaan, se on selvää, sitä on kylvetty täysin tolkuttomasti (suolasta nyt puhumattakaan), eikä puhdistusta enää osata/viitsitä tehdä kunnolla. Tänäkin aamuna oli taas ajettu suolavettä mm. Pitäjänmäen-Etelä-Haagan kohdille niin että pesty auto taas suolakurassa, keli aurinkoinen ja liki toukokuun puoliväli! Tämä touhu on kuin hölmöläisen yritys saada auringonvaloa pimeään ikkunattomaan torppaan kantamalla auringonvaloa säkissä sisään.

Toinen tärkeä katupölyn nostattaja sitten onkin nastarenkaat. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen VTT:n mukaan nykyaikaiset kevytnastatkin kuluttavat asfaltin ainesta noin 9 grammaa/kilometri/auto. Jos ajetaan sadan kilsan lenkki, niin yksi auto jauhaa asfaltista pois vajaan kilon! Jos autolla ajetaan talven aikana vaikkapa 5000 km niin jo silloin on kulutettu vajaa 50 kiloa per auto, se on jo aikamoinen luku. Mihin tämä kiviaines kulkeutuu? Nastojen puolustajat tietenkin voisivat väittää että rengas imee sen sisäänsä eli pölyongelmaa ei nastoista tule. Noh, sehän tietysti leviää ilmaan ja laskeutuu kadulle ja kulkeutuu ihmisten hengityselimistöön. Jokainen tervesilmäinen voi myös nähdä tämän tienkulumisen joka kevät mahtavista asfalttiurista, ne ovat raideleveydeltään juuri henkilöautojen mukaisia.

Hirivttää myös nykyajan uusi ilmiö: nastarenkaiden käyttö on edelleen toukokuun puolessavälissä Helsingissä uskomattoman yleistä! Eilen näkyi Kalliossa uudehko musta E-sarjan taksimersu jossa rapisivat nastat, viime lauantaina VR:n makasiineille ajoi logollinen poliisi-Mondeo nastoilla (!!!) ja huomattavan kalliissa ja uudehkoissa 5-sarjan Bemareissa on ropissut viime päivinä edelleen piikkirenkaat alla. Jos tämä ei ole välinpitämättömyyttä ja laiskuutta niin ei sitten mikään! Ja jos poliisi näyttää esimerkkiä, niin ei voi todeta kovin suurta järjellistä rikkautta päänupeissa.

Itse ajelin aiemmin myös nastoilla, ja huomasin joka kerta auton pestyäni että se pölyyntyy kuivallakin kelillä todella nopeasti etenkin takaluukustaan (farmari). Vaihdoin viime talveksi kitkarenkaisiin ja luukun pölyyntyminen väheni oleellisesti. Kitkoilla on menty ongelmitta kaikilla keleillä, sekä kaupungissa että maaseudulla. Nykyajan ihmisillä tuntuu olevan ajotaito hukassa, olipa alla nastat tai ei, olipa ESP:it ja ABS:it tai ei.

Nastojen puolustajat vetoavat myös iihen seikkaan, että jos nastat kielletään, suolaus lisääntyy nykyisestään. Mihin se enää voi lisääntyä? Nythän suolataan pienimmästäkin syystä, jopa ennakkoon (sääennuste lupaa vuorokauden päästä mahdollisesti yöpakkasta niin levitetään sitten jo suolaliuos kadulle). Eli tämä on aivan turha syy vedota. Itse en kylläkään panisi pahakseni vaikka suolaus lopetettaisiin lähes kokonaan kitkarenkaista huolimatta.

Siis: pk-seudulle tulisi pikaisesti säätää laki nastarengaskiellosta -terveyden ja siisteyden sekä katujen säilymisen takia!

22

1070

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voihan..

      Unohda koko juttu, kuka tienpinnan sinullekkin raapii sitten kovemmilla pakkasilla, kun suola ei tehoa.

      Joo, lisää hiekkaa tielle ja kivisuihkut konepellille ja tuulilasiin, kunnollinen hiekkapuhallus.

      Suosittelen, että muutat takaisin lappiin tai muualle maalle, mistä lienetkin tänne tullut, jos elämä täälä etelässä näin rassaa!

      • Kitkakalle

        Voi teitä nastanahjuksia. Enemmistöllä pk-seudulla ajavista on nastarenkaat, uudet turvavarustellut autot. Silti valtavia kolarisumia ajetaan joka ikinen kerta kun vähänkin sataa lunta. Missä ihmeen fantasiamaailmassa te elätte autolla ajaessanne, vai keskitytteko ollenkaan siihen ajoon?

        Joka ikinen autoilija pitäisi pistää pakollisena juttuna luonnonjääradalle talvella ajamaan ja tekemään neuvotut ajotemput ja opettelemaan auton käyttäytymisen huonoissa pito-oloissa. Nykyajan nasta-aibaggi-abs-esp-pellet ei osaa muuta kuin painaa suorilla kaasua tehokkaisssa perehfarkuissaan ja kuvitella itsensä Räikkösiksi pelattuaan vuosikausia Play-Station-formulapelejä.

        Kitkarenkailla ajaminen ei tarkoita sitä kuules, että sitä suolapaskaa tai hiekkaa pitäisi maahan kylvää. Päinvastoin! Kitkarengas toimii näet erinomaisen hyvin talvisella tienpinnalla. Kunnon auraaminen ja kitkarengas riittää maassamme talvella, olisi puhdas keli ajella, näkyvyyskin säilyisi, porukat oppisivat talviajotaitoa ja ennakointia ja välttyisimme jokakeväiseltä katupölyhelvetiltä.


    • Kitkarengas

      Olen ihan samaa mieltä kanssasi-Täällä-ainakaan pääkaupunkiseudulla ei tarvita mitään nastarenkaita. On se kummaa kun ei enää osata tosiaankaan ajaa,oli keli mikä hyvänsä. Kyllä se on tosiasia,että nastat syö tienpintaa-ja vielä enemmän kun siinä on suolaa. Olen itse ajanut 12 vuotta kitkarenkailla täällä pääkaupunkiseudulla ja hyvin olen pärjännyt-Ajanut keskustahesan kautta töihin espoosta. Yhtään en vaikeuksia ole kohdannut. Alussa tietenkin piti ottaa ajotyyliin erilainen-rauhallisempi ote. Nyt kuljettajat on tuuditettu siihen uskoon,että aina on kuin kesäkeli,suolaa kun on jokapaikka täynnä. Sitten kun tulee yhtäkkiä kova-esim.lumisade,niin heti satoja kolareita. Kun sitten vielä luotetaan näihin nykyajan auton.luiston est.-ajovakav.hallintalait.-abs.-sun muihin vempaimiin ja ikäänkuin kuvitellaan,että autoa ei enää "tarvitse ajaa"- ABS on kyllä näistä keksinnöistä järkevä,muut on mitä on. EIKUN KITKARENGASPAKKO PÄÄKAUPUNKISEUDULLE ! JA SUOLAT POIS-Niin oppisi ihmiset ajamaan autolla niinkuin pitäisi

      • insinööri ?

        ai kitkapakko pk-seudulle.... ja kun lähden mökille tai sukulaisiin vaihdan viikonlopuksi nastat ? mahdatte elää fantasiamaailmassa.


    • ....

      Faktoja :

      - Jos nastat kielletään , kuolonuhrit liikenteessä kutakuinkin nelinkertaistuvat vähintään

      - Uusimpien tutkimusten mukaan juuri kitkarenkaat ovat niitä pahimpia pienhiukkasten ja muiden tien epäpuhtauksien ilmaan nostajia ns. imukuppimaisen pintakuvioinnin ja kumiseoksen johdosta

      - Kitkarenkaat on 13% autoilijoista , kitkoja myydään alun lukemista entistä vähemmän per vuosi

      - Suolauksen raju vuotuinen kasvu on johtunut vain ja ainoastaan kitkarenkaiden tulosta markkinoille

      - Suola on pahiten teitämme rapeuttava tekijä , se syö asfaltin haperoksi jonka jälkeen on ihan sama millä renkaalla sitä kuormitetaan ... se kuluu


      Pankaas lisää FAKTOJA pöytään

      • sulle sitä faktaa

        Faktoja :

        - Jos nastat kielletään , kuolonuhrit liikenteessä kutakuinkin nelinkertaistuvat vähintään ---- tämähän oli täyttä Faktaa, "kutakuinkin..."

        - Uusimpien tutkimusten mukaan juuri kitkarenkaat ovat niitä pahimpia pienhiukkasten ja muiden tien epäpuhtauksien ilmaan nostajia ns. imukuppimaisen pintakuvioinnin ja kumiseoksen johdosta --- aivan, mutta talviaikaan. Mikähän muuten ne pienhiukkaset on alunperin irroittanut, jotta kitka voisi sen ilmaan heittää???

        - Kitkarenkaat on 13% autoilijoista , kitkoja myydään alun lukemista entistä vähemmän per vuosi --- ja tähän sitten sitä faktaa, kitkojen myynti on viime vuodet jatkanut tasaista n. 3% kasvua arvossa

        - Suolauksen raju vuotuinen kasvu on johtunut vain ja ainoastaan kitkarenkaiden tulosta markkinoille --- tämäkin ihan täyttä sitä faktaa. Kitkarengas toimii parhaiten rehellisessä talvikelissä, ilman mitään suoloja tai liouksia

        - Suola on pahiten teitämme rapeuttava tekijä , se syö asfaltin haperoksi jonka jälkeen on ihan sama millä renkaalla sitä kuormitetaan ... se kuluu --- ks. edellinen vastaus. Urat ovat muuten henkilöauton levyiset, ei esim. kuorma-, rekka,- tai linja-autojen levyisiä. Mikähän niitä uria tekee ja missä pyörii nastarenkaat alla????


        Pankaas lisää FAKTOJA pöytään --- tutkittuasi asioita voisit itsekin palata mututuntumasta kylmien faktojen ääreen.


      • nasta
        sulle sitä faktaa kirjoitti:

        Faktoja :

        - Jos nastat kielletään , kuolonuhrit liikenteessä kutakuinkin nelinkertaistuvat vähintään ---- tämähän oli täyttä Faktaa, "kutakuinkin..."

        - Uusimpien tutkimusten mukaan juuri kitkarenkaat ovat niitä pahimpia pienhiukkasten ja muiden tien epäpuhtauksien ilmaan nostajia ns. imukuppimaisen pintakuvioinnin ja kumiseoksen johdosta --- aivan, mutta talviaikaan. Mikähän muuten ne pienhiukkaset on alunperin irroittanut, jotta kitka voisi sen ilmaan heittää???

        - Kitkarenkaat on 13% autoilijoista , kitkoja myydään alun lukemista entistä vähemmän per vuosi --- ja tähän sitten sitä faktaa, kitkojen myynti on viime vuodet jatkanut tasaista n. 3% kasvua arvossa

        - Suolauksen raju vuotuinen kasvu on johtunut vain ja ainoastaan kitkarenkaiden tulosta markkinoille --- tämäkin ihan täyttä sitä faktaa. Kitkarengas toimii parhaiten rehellisessä talvikelissä, ilman mitään suoloja tai liouksia

        - Suola on pahiten teitämme rapeuttava tekijä , se syö asfaltin haperoksi jonka jälkeen on ihan sama millä renkaalla sitä kuormitetaan ... se kuluu --- ks. edellinen vastaus. Urat ovat muuten henkilöauton levyiset, ei esim. kuorma-, rekka,- tai linja-autojen levyisiä. Mikähän niitä uria tekee ja missä pyörii nastarenkaat alla????


        Pankaas lisää FAKTOJA pöytään --- tutkittuasi asioita voisit itsekin palata mututuntumasta kylmien faktojen ääreen.

        menkää nyt kitkapellet tuonne ulos ja ajakaa niillä autoillanne kun teillä kerrankin on pitoa renkaan alla kun nyt ei ole talvi! Kaikenmaailman selityksiä te jaksatte yrittää suoltaa aina yhä uudestaan ja uudestaan mutta kun ne selitykset ovat selityksiä eivätkä FAKTOJA!!! Niin muuten teille kitkapelleille voin valaista sellaisenkin asian jota varmasti ette tiedä: Maapallo EI ole litteä vaan pyöreä. (ennen luultiin että maapallo on litteä kunnes käytännössä todettiin että eihän se pirulauta olekkaan kuin pyöreä) Sama koskee teidän kuvitelmaanne että kitkarengas olisi talvirengas mutta pirulauta käytännössä ollaan todettu että eihän se olekkaan!!!


      • koiraspuolinen
        nasta kirjoitti:

        menkää nyt kitkapellet tuonne ulos ja ajakaa niillä autoillanne kun teillä kerrankin on pitoa renkaan alla kun nyt ei ole talvi! Kaikenmaailman selityksiä te jaksatte yrittää suoltaa aina yhä uudestaan ja uudestaan mutta kun ne selitykset ovat selityksiä eivätkä FAKTOJA!!! Niin muuten teille kitkapelleille voin valaista sellaisenkin asian jota varmasti ette tiedä: Maapallo EI ole litteä vaan pyöreä. (ennen luultiin että maapallo on litteä kunnes käytännössä todettiin että eihän se pirulauta olekkaan kuin pyöreä) Sama koskee teidän kuvitelmaanne että kitkarengas olisi talvirengas mutta pirulauta käytännössä ollaan todettu että eihän se olekkaan!!!

        Kyllä pitäis opetella ajamaan autoa jos ei osaa muuta kuin nastarenkailla huristella talvella. Kyllä se toki alussa on malttia kysyvämpää kuin nastarenkailla ajo,mutta sitä ei enää huomaakkaan eroa ,ajettuaan n.tuhat km. Nykyäänhän ei ajetakkaan maltilla,vaan kauheella kiireellä ja ylinopeuksilla,sekä kiilaamalla toisten eteen. Kitkarenkailla en kylläkään ole ajanut kun n.miljoona kilometriä,enkä ole vielä kolaria aiheuttanut,enkä ylämäkeen jäänyt kiinni sen takia. Joku nastarenkainen joskus perään paukauttanut. Ajanut tällä pk-alueella tuosta matkastani n.neljäsosan. Enkä tientukkona ole ollut jos ajatellaan nop.rajoituksia.Tällä kokemuksellani MINÄ suosin ja EHDOTTOMASTI- KITKOJA. Suosikoot muut nastoja!


      • vaihdettiin
        koiraspuolinen kirjoitti:

        Kyllä pitäis opetella ajamaan autoa jos ei osaa muuta kuin nastarenkailla huristella talvella. Kyllä se toki alussa on malttia kysyvämpää kuin nastarenkailla ajo,mutta sitä ei enää huomaakkaan eroa ,ajettuaan n.tuhat km. Nykyäänhän ei ajetakkaan maltilla,vaan kauheella kiireellä ja ylinopeuksilla,sekä kiilaamalla toisten eteen. Kitkarenkailla en kylläkään ole ajanut kun n.miljoona kilometriä,enkä ole vielä kolaria aiheuttanut,enkä ylämäkeen jäänyt kiinni sen takia. Joku nastarenkainen joskus perään paukauttanut. Ajanut tällä pk-alueella tuosta matkastani n.neljäsosan. Enkä tientukkona ole ollut jos ajatellaan nop.rajoituksia.Tällä kokemuksellani MINÄ suosin ja EHDOTTOMASTI- KITKOJA. Suosikoot muut nastoja!

        olosuhteiden pakosta (hänelle sattunut keski-euroopan reissu joulu-tammikuussa) kitkat. Tähän mennessä hän on kieltäytynyt ajamasta talvella autoani, koska siinä on kitkat. Nooh - vaimo ajeli sitten lopputalven tyytyväisenä uusilla Rsi:llä ja totesi vain keväällä, ettei enää ikinä nastarenkaita. Ajatelkaa hyvät miehet - vaimonikin pärjää kitkoilla, ja hän ei todellakaan ole maailman paras autoilija!


      • isä joka
        vaihdettiin kirjoitti:

        olosuhteiden pakosta (hänelle sattunut keski-euroopan reissu joulu-tammikuussa) kitkat. Tähän mennessä hän on kieltäytynyt ajamasta talvella autoani, koska siinä on kitkat. Nooh - vaimo ajeli sitten lopputalven tyytyväisenä uusilla Rsi:llä ja totesi vain keväällä, ettei enää ikinä nastarenkaita. Ajatelkaa hyvät miehet - vaimonikin pärjää kitkoilla, ja hän ei todellakaan ole maailman paras autoilija!

        oli himokselta palaamassa perheensä kera lomareissulta ja siin jämsän ja lahden välillä karautti ns. pääkallokelillä hallitsemattomassa luisussa volvollansa vastaantulleen keulaan kylkiedellä , jäi itse , tämä uusien kitkojen omistaja henkiin mut takana istunut teinityttö menehtyi välittömästi , paikalla ollut palomestari totesi kelin olleen KITKARENKAILLE vaarallinen ?


      • nastarenkitten
        isä joka kirjoitti:

        oli himokselta palaamassa perheensä kera lomareissulta ja siin jämsän ja lahden välillä karautti ns. pääkallokelillä hallitsemattomassa luisussa volvollansa vastaantulleen keulaan kylkiedellä , jäi itse , tämä uusien kitkojen omistaja henkiin mut takana istunut teinityttö menehtyi välittömästi , paikalla ollut palomestari totesi kelin olleen KITKARENKAILLE vaarallinen ?

        suosija.


    • nasta

      Lopeta jo toi sun iänikuinen säälittävä selittelys! Aihe on kaluttu loppuun jo aikoja sitten ja loppuyhteenveto on aina ollut se että nimenomaan nastattomien renkaiden takia sitä suolahiekkapaskaa on tiet täynnä ja sen aiheuttaman korroosion vuoksi tiestö menee huonoon kuntoon. Niin kauan kun niillä kitkoilla annetaan liukastella joudutaan sitä hiekkasuolapaskaa nielemään, ilman sitä hiekoitusta ja suolaustahan liikenne olisi täysin kaaoksessa kitkakuskien aiheuttamien kolarien vuoksi.
      Näin se vaan kylmä totuus on joten lopetetaan tämä keskustelu heti alkuunsa ja hyppää sinäkin nyt sen autos rattiin ja nauti nämä vähäiset kesäkuukaudet siitä kun auton ja tien välissä on sitä pitoa sillä syksy ja liukkaat kelit tulevat yllättävän pian jolloin olet taas matkustajana omassa autossa.

      • autoMies40

        Kunhan räksytät. Mistä luulet tuon julmetun pölymäärän nosevan ja tien urien tulevan? Kitkarenkaista vai? Idiootti pitää olla jos ei fysiikkaa sen verran tajua että teräspiikki, nasta, olkoot sitten kuinka "kevytnasta" tahansa, jauhaa asfaltin pinnasta ainetta, ihan sama kun aikaasi asti raaputat katua haarukalla niin lähtee siitä ainesta.

        Suola sitten: ketä varten suolaa laitetaan? a) kolaroivien ajotaidottmien törppöjen sekä b) raskaan liikenteen takia (rekat, bussit), siitä saa muutkin kärsiä. Se että syyllistät kitkakuskeja henkilöautoissa supersuolauksesta niin menet metsään väitteelläsi. Itse ajan kitkoilla ja en todellakaan halua suolaa teille ripaustakaan. Suola sitten viimeistelee tien tuhoutumisen, koska suolainen märkä tie syöpyy vauhdilla lisättynä raskaalla liikenteellä ja nastarenkailla.

        Näistä toukokuussa nastarenkailla autoilevista vielä: olen ilmoittanut asiasta pk-seudun poliisilaitoksille ja Liikkuvaan poliisiin, että kyttäisivät ja sakottaisivat nyt kunnolla nastakuskeja toukokuussa sen iänikuisen nopeuskyttäämisen sijaan. Kyse on terveyshaitan tekemisestä ja kansallisomaisuuden tuhoamisesta (tiet).


      • ???????

        Kitkarengas saattaa irroittaa pölyä tiestä enemmän kuin nasta mutta mistä se on peräisin??? Nastoista. Vero niille. Olisi todella mukavaa jos nämä nastamiehet edes joskus kokeilisivat pidemmän aikaa kitkoja ja kunnon sellaisia. Uskallan väittää, että lähes kaikki kitkaheput ovat ajaneet ainakin muutaman talven nastoilla joten tietävät huomattavasti paremmin mistä puhuvat. Minulla on esimerkiksi kohta miljoona km täynnä ja 15 talvea takana ja näistä vasta 2 kitkoilla. Uskallan väittää, että tiedän mistä puhun. Voitko sinä, nim. nasta?

        Itävallassa käytetään suolaa varmasti enemmän kuin Suomessa mutta en ole siellä huomannut suolan vaikuttaneen millään lailla itse asfaltin kuntoon. Mistä tämä korroosiojuttu on peräisin? Puppua.

        Ja vielä kerran, kukaan kitkamies ei tule väittämään, että kitka pitää jäällä paremmin kuin nasta, ei vaan pidä. Esim. viime talvena ei ainakaan PK-seudulla minulle sattunut tällaista keliä. Toissatalvena oli nastoja ikävä kahtena päivänä. Sen takia en viitsi teitä raiskata ja napina kuunnella. Piste.


    • ja kitkojen kannattaja, mutta olen myös sitä mieltä että on hyvä kun täällä pyörii jonkunverran autoja joissa nastat, repimässä tiukkaan tamppaantuneen lumen pintaa vähän karheemmaksi, jolloin pito aavistuksen paranee.

      Tosin olen myös sitä mieltä, että jos autolla ajetaan tämmösillä keleillä ni siinä ei tosiaankaan pitäisi olla nastarenkaat alla, kumit pitäis puhkoo semmosista.

    • pölystä

      Katu pölystä n. 95% aiheutuu hiekoitushiekasta.

      • antinasta

        Nykyisin ainakin Espoon ja Helsingin kaduille laitetaan kaupungin toimesta pestyä hiekkaa, eli siis pölyävä aines eroteltu pois. Silti tuo pöly vaivaa helvetillenä; mistähän se vaan tulee? Ettei vaan nyt kuitenkin niistä nastoilla kaapimisesta...

        Ajat muuttuvat ja tekniikkakin kehittyy, vaan nämä jääräpäät nastafanit vaan rouskuttavat kaupunkialueella nastapyörillä, aivan hirivttävää teiden raiskausta ja pölyn aiheuttamista.


      • nasta
        antinasta kirjoitti:

        Nykyisin ainakin Espoon ja Helsingin kaduille laitetaan kaupungin toimesta pestyä hiekkaa, eli siis pölyävä aines eroteltu pois. Silti tuo pöly vaivaa helvetillenä; mistähän se vaan tulee? Ettei vaan nyt kuitenkin niistä nastoilla kaapimisesta...

        Ajat muuttuvat ja tekniikkakin kehittyy, vaan nämä jääräpäät nastafanit vaan rouskuttavat kaupunkialueella nastapyörillä, aivan hirivttävää teiden raiskausta ja pölyn aiheuttamista.

        pidät yksin yllä kitkapellejen puolustusta sen seitsemällä eri kirjoituksella ja nicillä mutta säälittävää on kun se näkyy läpi noin todella pahasti!

        ps. se pestykin hiekka jauhautuu siellä KAIKKIEN renkaiden alla hienojakoiseksi pölyksi joten se siitä sun pölyttömästä pestystä hiekasta TOLLO!!!!


      • kitkamies Suomessa
        nasta kirjoitti:

        pidät yksin yllä kitkapellejen puolustusta sen seitsemällä eri kirjoituksella ja nicillä mutta säälittävää on kun se näkyy läpi noin todella pahasti!

        ps. se pestykin hiekka jauhautuu siellä KAIKKIEN renkaiden alla hienojakoiseksi pölyksi joten se siitä sun pölyttömästä pestystä hiekasta TOLLO!!!!

        Kunhan olet ammattikoulumies joskus kokeillut kitkarenkaita koko vuoden rohkeasti niin palataan asiaan. Minäkin lähdin hiki otsalla niillä ajamaan kuivaa asfalttia pitkin Lokakuun lopulla 2004. Kunnes huomasin, että kuivaa asfalttia pitkin tuli ajetttua PK-seudulla seuraavien 5 kk:n aikana lähes tulkoon ainoastaan. Hitto, että tuli oltua idiootti ja varauduttua pahimpaan aiemmin nastarenkailla 120 vuorokautta vuodesta. Olihan esim. viime talvena 1 tai 2 päivää kun oli liukasta jään puolesta. Lumella kitka pitää jo melkein vai kuinka? Jos vielä joutuisin ajamaan nykyiset 30 tkm talvirengasajoa nastoilla niin pää hajoaisi. Tehdäänkö niin, että nastamiehet ajavat sitten vaikka hiki otsalla pari kuukautta kitkoilla (esim RSi tai CVC3) ja sitten vasta kommentoivat noita ikivanhoja fraasejaan. Olen aikalailla varma, että suurin osa kitkapojista ovat ajaneet nastoilla jossain vaiheessa. Onkohan nastapojat miettineet mitä tapahtuu nastarenkaalle kun siitä on talven jälkeen lähtenyt suurin osa nastoista. Pitääkö?

        On se muuten taivaan ihme, miten Saksan eteläosissa ja Itävallassa pärjättiin viime talvena ilman nastoja, olihan talvi siellä vastaava kuin meillä potenssiin kaksi, eli alkuperäiselle kirjoittajalle = erittäin kova talvi.


      • Mosse
        kitkamies Suomessa kirjoitti:

        Kunhan olet ammattikoulumies joskus kokeillut kitkarenkaita koko vuoden rohkeasti niin palataan asiaan. Minäkin lähdin hiki otsalla niillä ajamaan kuivaa asfalttia pitkin Lokakuun lopulla 2004. Kunnes huomasin, että kuivaa asfalttia pitkin tuli ajetttua PK-seudulla seuraavien 5 kk:n aikana lähes tulkoon ainoastaan. Hitto, että tuli oltua idiootti ja varauduttua pahimpaan aiemmin nastarenkailla 120 vuorokautta vuodesta. Olihan esim. viime talvena 1 tai 2 päivää kun oli liukasta jään puolesta. Lumella kitka pitää jo melkein vai kuinka? Jos vielä joutuisin ajamaan nykyiset 30 tkm talvirengasajoa nastoilla niin pää hajoaisi. Tehdäänkö niin, että nastamiehet ajavat sitten vaikka hiki otsalla pari kuukautta kitkoilla (esim RSi tai CVC3) ja sitten vasta kommentoivat noita ikivanhoja fraasejaan. Olen aikalailla varma, että suurin osa kitkapojista ovat ajaneet nastoilla jossain vaiheessa. Onkohan nastapojat miettineet mitä tapahtuu nastarenkaalle kun siitä on talven jälkeen lähtenyt suurin osa nastoista. Pitääkö?

        On se muuten taivaan ihme, miten Saksan eteläosissa ja Itävallassa pärjättiin viime talvena ilman nastoja, olihan talvi siellä vastaava kuin meillä potenssiin kaksi, eli alkuperäiselle kirjoittajalle = erittäin kova talvi.

        Ensin kommentoit kun ei nastan puolustajat ole ajaneet kitkoilla ja sitten paljastat tietämättömyytesi nykyisistä nastarenkaista eli et ole moisilla ajanutkaan :)

        Nastarenkaat ovat nykyisin nastoitettuja kitkarenkaita eli nastojen mahdollisesti irrottua nastarengas on käytännössä kitkarengas (itsellä ei ole viimeisien nastarenkaiden kanssa ollut ongelmia nastojen suhteen 2 vuoden ja reilun 60tkm jälkeen nastoista on irronnut vain muutama yhdestä renkaasta). Ja jos tarkoituksesi on väittää että pito on silloin kadonnut niin miten voit väittää että kitkarenkassa on sitten pitoa lainkaan :)

        Kukin ajaa niillä renkailla mitkä itse katsoo parhaimmiksi, ei kannata jatkuvasti fanaattisesti arvostella muiden valintoja.

        Tällä hetkellä ajelen talvet nastarenkailla koska asun yksityistien varrella joka on lähes koko talven jäinen. Espoossa kun aiemmin asuin niin pärjäsin hyvin kitkoilla.


    • pölyttäjä on

      Meinaan että sen minkä nastat jauhaa vie tuuli mennessään saman tien. Kyllä se kivi hienonee kumin allakin melko tehokkaasti, pitäisikö renkaat kieltää?

      Teiden siivous on velttoa, siinä se syy. Siihen pitäisi panostaa enemmän ja hiekkoja voi alkaa poistamaan jo paljon aikaisemmin kuin mitä nykyään on. Päätiet, isot tiet lakaistava ajoissa eikä sitten hirveellä kiireellä hosuta kun jo kaikki pölisee.

      Itse ajan aika paljon sisäilmankierto päällä ainakin näin keväällä, sitten kun pääsee pois pölystä ja saasteesta niin voi taas avata.

    • Per Saukko

      Nastarenkaat ja kitkarenkaat (siis laadukkaat sellaiset), ovat yhtä hyviä talvirenkaita molemmat, paitsi:

      Jäisellä pinnalla kitkarengas on selvästi huonompi kuin nastarengas!

      Tätä tuskin kukaan järkevä ihminen enää viitsii kiistää.

      Vaikka käytetään "pestyä" (no sitähän ei pestä!) hiekoitushiekkaa, niin se jauhautuu autojen alla hienojakoisemmaksi pölyäväksi paskaksi, olkoon alla sitten kitkat tai nastat, saman ne tekee molemmat. Hiekka sitten keväisin pölisee, jos sitä ei pestä runsaalla vedellä pois tai kunnollinen vesisade tekee myös saman homman.

      Asfaltti kuluu nopeammin kun siihen kylvetään suola-hiekka paskaa, sitä kuluttaa raskasliikenne (painonsa takia) ja henklöautoliikenne.

      Pääkaupunkiseudulla, missä kelivaihtelut ovat voimakkaammat, on syytä käyttää nastarenkaita - vähentää suolausta, jotta em. haitoilta vältytään.

      Mutta kun liikenteessä on mukana raskasta liikennettä ja kitkailijoita, suolausta joudutaan valitettavasti lisäämään, eikä vähentämään.

      Kitkarengas soveltuu sinne, missä on kunnollinen talvi ja kelivaihtelut vähäisemmät, sinne sopisi pelkkä hiekotus ja kunnollinen auraus.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1680
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1113
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1067
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      155
      870
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      782
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      749
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      680
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      35
      675
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      630
    Aihe