Uusi Golf, Focus vai Megane

farkkuna?

Mikä näistä olisi fiksun valinta 4 hengen perheen maksukyvyn rajoissa, kriteerinä uusi auto? Megane Break 1,6, Golf 1,6 Varant vai Focus 1,6 wagon? Kaverit vaan koettaa puhua minut jyrkästi Golfin kannalle varmuussyystä. Omasta mielestä tuo Golffin farkku on vähän pökkelön ja tylsän näköinen, toki jämerä ajaa.

32

2537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Itse katselen autoa lähinnä sisäpuolelta, joten ulkonäkö ei ollut minulle niin suuri kynnys... :)

      Etsiskelin itselleni farkkua alkuvuodesta (diesel). Koeajoin meganen, golffin ja skodan. Focus tippui heikon tavaratilan johdosta pois listoilta alkumetreillä.

      Megane oli teknisesti edistynein. Siinä määrin että jo koeajoyksilö sekoili... Rellun omistaneena en muutenkaan ollut hirvittävän innostunut laitteesta.

      Käytännön vaihtoehdoiksi jäivät sitten skodan ocu tai golffin variant. Ocussa oli tavaratilaa huomattavasti enemmän, mutta ajomukavuus ei minusta ollut kohdallaan (tähän saattoi vaikuttaa se että pääsin koeajamaan vain nelivetomallia).

      Loppupeleissä itselläni ratkaisi hinta. Golffi maksoi noin 3000 egeä vähemmän kuin skoda haluamillani lisävarusteilla (sähköikkunat x4, lohkolämmitin, sisäpistoke, vetokoukku).

      Takapenkillä on tilaa hieman vähänlaisesti, mutta kyllä ainakin meidän lapsemme sinne mahtuvat (1,9v ja 2 vko). Varmaan mahtuvat seuraavat kymmenen vuotta, mikä on suurin piirtein maksimi jonka tuota autoa tulen pitämään (5-8v oli suunnitelmissa).

      Bonuksena täysikorkuinen tavaratila. Siis ei näitä järkyttäviä laskeutuvia periä joita joissain autoissa näkee... Farkun pointti on juuri tavaratilan korkeus ja "kuutioimaisuus". Mitä nyt olen duunikaverin uutta Focusta katsellut, niin eipä sinne oikein meidän lastenvaunumme sisään menisi (sisaristuin kiinni siis). :)

      • The Rat

        Meganesta ajoin bensaversion. Kyse ei ollut varsinaisesta koeajosta, vaan viikonlopusta jonka oma relluni oli huollossa (kolmatta kertaa samasta vaivasta).

        Ei tullut kuntoon, mutta eipä ole minun ongelmani enää.


      • mahdut
        The Rat kirjoitti:

        Meganesta ajoin bensaversion. Kyse ei ollut varsinaisesta koeajosta, vaan viikonlopusta jonka oma relluni oli huollossa (kolmatta kertaa samasta vaivasta).

        Ei tullut kuntoon, mutta eipä ole minun ongelmani enää.

        Miten mahdut golfin etupenkille istumaan, kun takapenkillä on lapsi turvaistuimessa? Mä yritin sovittaa pientä kaukaloa golfin takapenkille, niin en mahtunut etupenkille edes siedettävästi istumaan. (Olen 187 cm pitkä)


      • The Rat
        mahdut kirjoitti:

        Miten mahdut golfin etupenkille istumaan, kun takapenkillä on lapsi turvaistuimessa? Mä yritin sovittaa pientä kaukaloa golfin takapenkille, niin en mahtunut etupenkille edes siedettävästi istumaan. (Olen 187 cm pitkä)

        Itselläni pituutta on vain 178 senttiä. Kuskinpenkin takana on turvaistuin jossa muksu mahtuu ihan ok (täysin nukkuvaan asentoon jos vääntää niin ottavat jalat ikävästi kuskin selkänojaan, mutta enpä ole vielä tuota asentoa tarvinnut).

        Kannattaa kokeilla. Jos ei mahdu niin ei kannata ostaa. :D

        Skodan ocussa sitten enemmän tilaa joka mielessä. Skodistit tykkäävät kai kovastikin, mutta itselle jäi vähän muovinen maku. :)


      • Korolla
        mahdut kirjoitti:

        Miten mahdut golfin etupenkille istumaan, kun takapenkillä on lapsi turvaistuimessa? Mä yritin sovittaa pientä kaukaloa golfin takapenkille, niin en mahtunut etupenkille edes siedettävästi istumaan. (Olen 187 cm pitkä)

        Parikymmentä vuotta sitten viisi henkinen perhe mahtui mainiosti kolmioviseen Nissan Cherryyn tai For Escortiin.


      • gorillallako
        Korolla kirjoitti:

        Parikymmentä vuotta sitten viisi henkinen perhe mahtui mainiosti kolmioviseen Nissan Cherryyn tai For Escortiin.

        30 vuotta sitten viisihenkinen perhe mahtui telttailukamoineen mainiosti sellaisiin tila-autoin kuin Fiat 600 tai VW kupla.

        On se hirveää kun nykyään pitäisi olla tilaakin autossa ja jopa jotain turvakoria jonka ansiosta perhe ei kuole kerrasta yli 40km/h nopeudella ajetussa kolarissa. Jarrutkin on kuulemma nykyään sellaisia että niillä pystyy lukitsemaan renkaat yli kävelynopeudesta kun kerran jotain lukkiutumattomia jarruja piti kehittää.

        Kyllä ennen oli vaan niin paljon paremmin, on se ihme kun tehdään parempia ja isompia autoja kaiken aikaa. Kyllä sen kuplan tai IV kolhvin pitäisi riittää lapsiperheelle maailman tappiin.


    • jatta

      se golfin farkkumalli muutu lähiaikoina? Vanhassa mallissa tosin lastentaudit vähissä ja varustelu runsas, mutta sittenkin nelos-golffiin perustuva rakenne = pienet takatilat. Itse noista valitsisin rellun ihan vain tyylin vuoksi, muuten ei kokemusta paitsi ulkonäköä on tullut ihailtua. Mielestäni rellulla ollut ihan hyviä tarjouksiakin viime aikoina.
      Ei kai se fokuskaan hassumpi vaihtoehto, melko uusi malli ja varmaankin tilava. Hinta/laatu-suhteesta en osaa sanoa, mutta rellun noista kyllä valitsisin ihan vain maun perusteella.

      • The Rat

        Myyjän mukaan uusi golffin variantti tulee abuut vuoden kuluttua.

        Neloskoppanen on kyllä minusta paremman näköinen kuin vitonen, johon voi tutustua muissa golffin malleissa... Ja tavaratila on ainakin paremman mallinen, tilavuudesta en tiedä (se ei todellakaan golffissa ole siitä parhaasta päästä).


    • ei mikään

      Siis fiksun valinta. Renaultin suurin ongelma on surkea laatu ja luotettavuus. Siitä seuraa myös heikko jälleenmyyntiarvo. Golf on luotettavaksi hioutunutta tekniikkaa. Valitettavasti vain väärältä vuosituhannelta. Focusta vaivaa sama laadun heikkous kuin Renaultia. Heikkous kohdistuu vähän erilaisesti mutta näkyy myös jälleenmyyntiarvossa joka on Golfilla paras uuden mallin tuloon saakka.
      Silti tuosta kolmikosta ottaisin Focuksen. Mutta en ota koska parempaakin on tarjolla.

      • esson nurkkapöytä

        taas sarjassamme "enolla oli rellu joskus 1960-luvulla, paska se on kyllä minä tiedän. Vai oliko se sitenkin sitikka?"

        Lagunaan, samoin kuin ylipäätänsä kaikkiin isompiin ranskalaisiin pätee tuo väite surkeasta jälleenmyyntiarvosta ja Lagunaan myös väite heikosta laadusta. Sen sijaan turvallisuuden ja ruosteeneston suhteen Laguna ja C5 ovat tutkimusten mukaan parasta mitä markkinoilta tällä hetkellä löytyy.

        Meganeen tai ylipäätänsäkään pieniin ranskalaisiin ei tuota heikkoa jälleenmyyntiarvoa eikä edes laatua voi yleistää. ADAC:in tutkimuksessa megane II on selvästi keskitason yläpuolella kun taas Laguna aivan perällä samoin kuin se pieni muinaisjäänne, twingoko se oli?


    • Breakki

      Itse ajan Megane II 2.0 Breakilla ja tyytyväinen olen ollut. Auto on nyt vuoden vanha ja 30tkm ajettu eikä ole kyllä mitään vikoja ainakaan vielä ollut.

      Golf kannattaa ehdottomasti jättää kauppaan, se on ominaisuuksiltaan niin paljon kilpailijoita jäljessä, ettei sen hankintaa voi perustella oikein mitenkään. Tilanne on tietysti aivan toinen heti kun tämä uusin korimalli tulee farkkuna markkinoille.

      Focus on varsin hyvä auto (koeajon perusteella arvioiden), ajettavuus on mielestäni luokan parhaimmistoa ja etenkin ohjaus on todella täsmällinen. Omalta listaltani Focus putosi kuitenkin heti kättelyssä sen suuren sisämelun ja kehnon vakiovarustelun vuoksi.

      Megane on kokonaisuutena varsin hyvä valinta, sisämelu on ehdottomasti luokkansa hiljaisin ja ajettavuus on erinomainen tietyin varauksin. Auto siis kulkee suoraan kuin juna tuulesta yms olosuhteista riippumatta, mutta ohjausta vaivaa tietty tunnottomuus mutkateillä ajettaessa. Siihen kyllä tottuu nopeasti, mutta ekalla kerralla tuntuu hieman oudolta. Varustelupuollella Megane on myös varsin vahva, mm. esp on vakiona kaikissa malleissa.

      Sun kannattaa käydä nuo vaihtoehdot läpi ja valita se joka sopii itselle parhaiten, ehkä lisäisin tohon listaan myös uuden Opel Astra 1.6 Wagonin joka myös on hyvä autoa. Ongelmana on ainoastaan käsittämättömän tehoton moottori ja suht kova rengasmelu, muilta osin auto on erinomainen.

      • jeh

        Noista jos pitäisi valita niin megane.. Astrasta on muuten hyvä tarjous, 1.8 ykskutosen hinnalla, on jo voimaa erilailla. On kyllä toki hieman janoinen kone tuo vanha 1.8 jota tarjoavat verrattuna uudempaan 140 hv versioon.


      • Järkijätkä

        Taitaa sitten suomalaiset olla harvinaisen pösilöä kansaa kun kerta ostavat Golffia (vaikka farmari on suorastaan antiikkinen) paljon enemmän kuin jotakin Rellua? Lienee niin että suurin osa tuosta kokoluokasta ostetaan nykyään farmareina?
        Golf on edelleen Atlantic varustuksella oikein pätevä käyttäauto (vaikka sinulla selvästi jotain hampaankolossa sitä vastaan onkin)!


    • vanha se on.

      Eihän uudesta Golfista ole mitään farkkua, Golf Plussa kylläkin jos sitä tarkoitit.

      Se Golf farkkuhan on mooseksenaikainen meluisa pikkuauto jota ei 4 hengen perheelle kannata harkitakaan kun parempia on konsernin vaikka muille jakaa. Jos psyyke ei kestä voortin tai rellun ostoa, niin osta sitten Octavia II.

      Muuten suosittelen Megane II farkkua siitä syystä että se on edelleen tuon hintaluokan autoista ainoa jossa on äänieristys ja ajomukavuus vakiovarusteena ja vieläpä mahtava tavaratila (520/1600l) sekä täydet NCAP-tähdet.

      Uusi focus on kyllä parempi ajaa jos pääosin nautiskelet yksinään isoa kovaa mutkatiellä mutta uskoisin että tässä tapauksessa katselisit jotain ihan muuta kuin 1.6l perusfarkkua.

    • ykkönen....

      Golf ehdottomasti. Se on auto isolla A:lla, muut jäljittelijöitä. Kokonaisuus niin varman päälle, että: ajettavuus hyvä, tilat sopivat, varustelu Atlantassa huippu, ruostumattomuus, halvat yllöpitokulut, ketään ärsyttämätön yksinkertainen tyylikkyys, ja huippu jälleenmyyntiarvo (kelpaa kelle tahansa käytettynä proffasta sekatyömieheen). Työpaikallani useita Golfeja sekä variantina että hatchbackina, kaikki tykkää omistaan kuin hullu puurosta, nauravat pirullisesti muille merkeille tietäen että shittiähän sieltä löytyisi.

      • Jamppa1

        se on. Ne jotka tollaisella kassakaapilla ajaa voi antaa muiden selittää rauhassa.


      • ihme huurupää

        ihan vihjeenä jatkoa ajatellen: niitä firman omia tuotteita ei kannata syödä kuin leipää vaikka ilmaiseksi saisikin prozac-linjalta popsia pitkin päivää.

        Kaksi IV-golf farkun omistanutta leasing-autoilijaa tunnen ja itsekin kävin pari vuotta sitten tuollaista kokeilemassa ja tulin samaan tulokseen kuin moista kolme vuotta pitäneet: ei sovellu lapsiperheelle tai hiljaista autoa kaipaavalle.

        Molemmat liisarin omistajat vaihtoivat autonsa suurempaan ja toisen merkkiseen heti toisen lapsen synnyttyä koska tuollaiseen meluiseen pikkuatoon ei viitsi väksiin perhettä sulloa jos isompiakin on markkinoilla. Myös vanhentunut turvakori karkoitti lapsiperheet kun uutuuksissa on järjestään täydet NCAP-pisteet.

        Eivät olleet kolhvista mitenkään haltioissaan mutta uuteen Passatiin kyllä olisivat siirtyneet jollei hintaluokka olisi täysin väärä.


      • hoh
        Jamppa1 kirjoitti:

        se on. Ne jotka tollaisella kassakaapilla ajaa voi antaa muiden selittää rauhassa.

        Kassakaappi-termillä ymmärretään yleensä jotakin hyvin tukevaa, raskasta, turvallista. Autoista puhuttaessa tähän termiin liitetään yleensä myös alhainen melutaso.

        Golf, sekä IV että V ovat aivan törkeän meluisia. V-koppainen on todella kehnosti kasattu, ja selvästi halvemmalla tehty kuin edellinen. IV-mallin turvallisuus ei yllä rapeiden ranskisten tasolle, ei edes lähelle.

        Ja kyllä, olen tuollaisia itse ostanut ja hakenut asiakkaille Saksasta asti, mutta itselleni en ota.


      • metallinharmaa golffi

        Golf on tyypillinen alemman keskiluokan ("tuulipukujen") hajuton ja mauton valinta, joka takuuvarmasti sulautuu harmaaseen massaan, varsinkin kun ottaa sen hiirenharmaan värin mitä noissa paljon näkee. Todella TYLSÄ auto tylsille ihmisille, isolla T:llä !


      • annat ?
        metallinharmaa golffi kirjoitti:

        Golf on tyypillinen alemman keskiluokan ("tuulipukujen") hajuton ja mauton valinta, joka takuuvarmasti sulautuu harmaaseen massaan, varsinkin kun ottaa sen hiirenharmaan värin mitä noissa paljon näkee. Todella TYLSÄ auto tylsille ihmisille, isolla T:llä !

        Turhaa leukojen läksätystä antamatta mitään vaihtoehtoa tilalle.

        Tylsän ihmisen tylsä kommentti...isolla T:llä !


      • meni..
        metallinharmaa golffi kirjoitti:

        Golf on tyypillinen alemman keskiluokan ("tuulipukujen") hajuton ja mauton valinta, joka takuuvarmasti sulautuu harmaaseen massaan, varsinkin kun ottaa sen hiirenharmaan värin mitä noissa paljon näkee. Todella TYLSÄ auto tylsille ihmisille, isolla T:llä !

        Saksassa tutkittua asiaa Golf siellä luokaton
        auto,omistajina siirtotyöläisestä Professoriin.
        Sama asia Kuplalla aikanaan...

        Et pysty liikennevaloissa sanomaan,onko Golffin
        kuljettaja työtön pummi vai konsernijohtaja kolmosautollaan
        liikenteessä.

        Astra,Focus,Megane,307,Almera,Corolla,Stilo selvästi
        työläisen ja alemman keskiluokan autoja Saksassa.

        Muuten ostiko joku tuttusi farkkugolffin,kun noin
        korventaa...:)


      • joopajooo
        meni.. kirjoitti:

        Saksassa tutkittua asiaa Golf siellä luokaton
        auto,omistajina siirtotyöläisestä Professoriin.
        Sama asia Kuplalla aikanaan...

        Et pysty liikennevaloissa sanomaan,onko Golffin
        kuljettaja työtön pummi vai konsernijohtaja kolmosautollaan
        liikenteessä.

        Astra,Focus,Megane,307,Almera,Corolla,Stilo selvästi
        työläisen ja alemman keskiluokan autoja Saksassa.

        Muuten ostiko joku tuttusi farkkugolffin,kun noin
        korventaa...:)

        Heh heh, vai farkkugolffi korventaisi... tuo on just se huvittava asia, kun tuulipuvut kuvittelee että ajamalla jollain hiton GOLFILLA joku voi luulla paremmaksikin menestyjäksi HAHAHAHHAAAAAAAAAA

        "Et pysty liikennevaloissa sanomaan..." HAHAHHAHHAAA


      • korventaa
        joopajooo kirjoitti:

        Heh heh, vai farkkugolffi korventaisi... tuo on just se huvittava asia, kun tuulipuvut kuvittelee että ajamalla jollain hiton GOLFILLA joku voi luulla paremmaksikin menestyjäksi HAHAHAHHAAAAAAAAAA

        "Et pysty liikennevaloissa sanomaan..." HAHAHHAHHAAA

        ota Samarinia...

        Aika uskottavaa tuo mielipuolinen jokeltelu.


      • valitettavasti
        joopajooo kirjoitti:

        Heh heh, vai farkkugolffi korventaisi... tuo on just se huvittava asia, kun tuulipuvut kuvittelee että ajamalla jollain hiton GOLFILLA joku voi luulla paremmaksikin menestyjäksi HAHAHAHHAAAAAAAAAA

        "Et pysty liikennevaloissa sanomaan..." HAHAHHAHHAAA

        on.Halvoista autoista voi VW Golf mallia pitää
        ainoana luokattomana mallina Euroopassa eli autoa
        ostetaan kaikissa yhteiskuntaluokissa.

        Onhan tästä ollut juttua autolehdissäkin.

        Samaa "vika" oli aikanaan VW Käfer eli "kupla"
        mallissa.


      • päde...
        valitettavasti kirjoitti:

        on.Halvoista autoista voi VW Golf mallia pitää
        ainoana luokattomana mallina Euroopassa eli autoa
        ostetaan kaikissa yhteiskuntaluokissa.

        Onhan tästä ollut juttua autolehdissäkin.

        Samaa "vika" oli aikanaan VW Käfer eli "kupla"
        mallissa.

        Suomeen,
        täällä yleensä ostetaan niin kallis auto kuin on
        varaa,eli näillä alle 30 000e autoilla Suomessa
        ajavat työläiset merkistä riippumatta.

        Euroopassa auto valitaan tarpeen mukaan ei hinnan,
        Golffilla tai Pololla työmatkansa kaupungissa ajavalla Bossilla
        on kotona tallissa esimerkiksi Porsche 997 ja Mercedes S joilla
        ei ole mitään järkeä lähteä kaupungille kärsimään.


    • ranskalaisista mulla on semmonen käsitys että yleisesti heikkolaatuisia, jälleenmyyntiarvo 6v päästä. MUTTA varmaksi en sano kun en yhtään rellua oo lähipiirissä ollut.

      Volkkarita oon ajanut entisen työn puolesta paljon, ja laatu oli heikko, autoit huollossa vähän väliä takuun piikkiin. tosin olivat Transporttereita, Golffista en oo vastaavaa kuullut, yleisesti hyvälaatuisiksi ovat kehuneet.

      Fordi mulla on ollu ittelläni, tosin 12v vanha, ja se oli rikki kokoajan, uuempaa Focus farmaria oon ajanut aika paljon ja ainakaan siinä ei oo ollu yhtään vikaa vielä (70tkm ajettu).

      ota tohon listaas mukaan vielä Astra, ja Octavia, joista tulikin tuossa jo hyviä puolia mainituksi, sekä Mitsun Lancer on samaa kokoluokkaa, ja japanilaisena vois olettaa sen olevan luotettava, (en väitä että muut ei olisi) vaikkakin ehkä hiukan muovinen paketti.

    • tieto luo tuskaa

      Se on tukevin, laadukkain eikä se ruostu.

      Säilyttää arvonsa ylivoimaisesti parhaimmin.

      Ajettavuudeltaan erittäin hyvä

    • Homer Simpson

      Tuossa kokoluokassa on vain kaksi todellista vaihtoehtoa. Corolla ja Golf. Malleilla jo toki ikää mutta turhat lastentauditkin (jos niitä Corollassa koskaan on ollutkaan) ovat historiaa. Kumpainenkin kelpaa hyvin vaihdossa mihin liikkeeseen tahansa ja äskettäin oli (muistaakseni TeeÄmmässä) juttua että pitävät hintansa kokoluokassaan selvästi parhaiten.

      • näkökulma

        Raha on vain yksi näkökulma. Toinen näkökulma on vastine rahalle, kolmas ovat puhtaasti auton ominaisuudet rahasta riippumatta.


    • Opelisti

      Parhaat farkut tuossa luokassa ovat Focus, Astra ja Octavia. Golf kannattaa unohtaa ensimmäisenä, vanhentunut, ahdas ja ominaisuuksiltaan pahasti kilpailijoitaan jäljessä. Meganesta ei ole ajokokemusta, mutta sisältä se oli ikävän muovisen oloinen.

    • loppuu

      Toukokuun lopussa...
      RIP.

    • Peugeot 307

      Itse en ottaisi noista mitään, vaan valintani olisi joko Megane Break tai 307 mieluiten SW-mallina. Velipojalla on ollut vajaat 3 vuotta Megane 1,6 eikä pahaa sanaa, erittäin hiljainen ja jämäkkä auto, farkkuna todella tilava ja ison auton oloinen/näköinen sekä varusteltu. Myös faceliftattu Peugeot 307 erittäin tyylikäs, lujakorinen ja varusteltu, SW:ssä upea ylellinen panoraamakatto ja lisäpenkitkin, ja ne alkuajan lastentaudit karsittu pois.

      Totuus on se, että nykypäivän ranskalaiset ovat laadullisesti parempia kuin wanhalla maineella ratsastavat saksalaiset kansanmerkit kuten VW ja Ford. Ne eivät ruostu herkästi, ovat sopivalla tavalla jämäköitä ja toistaalta suhteellisien mukavia ja vakiovarustelu erinomainen. Ja sitä elektroniikkaa/sähkölaitteita on turha moittia: samoja komponentteja kuinmuissakin (mm. Bosch). Opelkin on parantanut laatuaan rajusti parin vuoden aikana, ohittaen jo Volkkarin. Ja VAG:n konsernista Skodan laatu on piirun verran parempi kuin emomerkki VW:n. Silti, ei teitenkään se Volkkari tai Fordkaan ole luotettavuudeltaan huonoja; se on niin että teknisesti nykyään ei huonoja autoja olekaan Ladaa lukuunottamatta, on vain hyviä ja erinomaisia.

      Minun kriteerini on luotettavuus, varustelu, ajettavuus sekä tyylikkyys, siksi noista Renault tai Peugeot. Golf pärjäisi sisustuksen tyylissä, mutta ulkoisesti saippualaatikkolinjainen palikka ja ahtaat takajalkatilat paljastaen mallin olevan elinkaarensa lopussa (kesäksi valmistus päättyy ja syksyllä uuis malli). Ford taas ulkoa suht menevä, sisältä ei niin laadukas kuin edeltäjämalli, eikä sen tavaratila vedä vertoja Meganelle tai Peugeotille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      107
      1692
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      170
      1113
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1077
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      155
      880
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      782
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      749
    7. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      680
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      35
      675
    9. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      640
    Aihe