Sian ohutsuoli lienee aika samanlainen kuin ihmisen, ja sitähän käytetään makkaran kuorena.
Mitä kerrosta se makkarasuoli oikein on, kun en ole itse ainakaan havainnut mitään villuksia makkaroissa? Miten lihaskerrokset poistetaan? Tehdäänkö limakalvolle jotain?
Makkaran suolikuori
10
2890
Vastaukset
- vain pestään
ja täytetään makkaramössöllä - ei sen ihmeellisempää.
- kumman
"villuksia" niissä pitäisi näkyä?
- r-tab
Mikrovilluksia siellä ohutsuolen sisäpinnalla on. Mutta niitä ei paljain silmin voi nähdä.
- Nanna*
r-tab kirjoitti:
Mikrovilluksia siellä ohutsuolen sisäpinnalla on. Mutta niitä ei paljain silmin voi nähdä.
Kyllä suolinukan itseasiassa näkee paljaallakin silmällä. Riippuu tietysti vähän minkä eläimen suolesta on kyse. Esim. rotalla ja hiirellä on niin pienet suolet, ettei sisäpinnalla paljon mitään erota, mutta sian suolet ovat sen verran kookkaat, että kyllä sisäpinnan nukan voi erottaa paljain silmin.
- vanha akka
Makkaraan käytettävät suolet puhdistetaan. Tässä eräs kertomus, miten se tehtiin ennen vanhaan:
"Siantappopäivänä työtä teetti myös
suolien puhdistus. Siihenkin oli monta konstia.
Joku hankasi suolet puhtaiksi lumihangessa.
Joku puhalsi ilmaa suoleen, jotta nukat saatiin
raavittua pois. Onpa joku pessyt suolet
puhtaiksi pulsaattorikoneella ja pyykki-
pulverilla, vaikka pyykkipulveri ei kuulukaan
elintarvikkeisiin.
Suolet oli makkarantekoa varten irrotettu
suoliliepeestä puukolla tai käsin. Suoli kään-
nettiin ja tällöin rasvakerrosta jäi suolen sisä-
puolelle antamaan mehevyyttä ja makua."
Teurastamoissa on varmaan modernimmat konstit.- sitroen.
mukaan Suomeen tuodaan sian suolia ainakin Kiinasta.
Lienevätkö hyvässäkin suolassa matkan ajan?
- makkaroija
Ainakin meidän tehtaalle tulevat siansuolet pääasiassa Tanskasta, Norjasta ja Puolasta. Osa on säilöttynä suolaan ja osa toisenlaiseen liuokseen, joka estää bakteeritoiminnan. Tuntuu oudolta, että siansuolia pitäisi roudata ihan Kiinasta asti, kun possuja nyt on Euroopassakin.
- sitroen.
tietoa tuo Kiinasta tuonti. En muista milloin, mutta lehdistä sen joskus luin.
Samoten muualla sian nahasta tehdään erilaisia nahkatuotteita, meillä ne jauhetaan lenkkimakkaraan luuemulsion ym yhtä "arvokkaan" ravinnon sekaan...
Mitä olen lukenut paketista, niin kyse on luonnonsuolesta.
Tässä tietenkin on mahdollisuus muutamiin johtopäätöksiin:
1) Luonto on ainakin joskus ollut elävä, koskapa sillä on suolikin.
2) Liiallinen luonnonsuolen käyttö johtanee luonnon kuolemaan, kun se loppuu se suoli.
3) Ilman asianmukaista teurastusta otettu luonnonsuoli on luonnonsuojelurkos.
(Antakaa anteeksi, oli tästä luonnonsuolesta ihan pakko päästä sanomaan ;-)- Tietäjä Lippis
ei makkarassa käytetä mitään helkutin siansuolta!
Makkaran kuori on naudansuolta... ja ohutsuolta tieteski....
Kysykää vastaisuudessakin Lippikseltä lisää tämän ammatista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241546- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691217- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18952Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855