Lite-On ajurit

Linuxiin

Mistähän saisi polttavaan DVD-asemaan "Lite-On SHW 1635s:een" Linux Ubuntuun sopivat ajurit?
Ei jaksa enää hakee. Tulee jo uni simmuun...zzzzzz...

7

1504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmeen ajurit?
      Viimeksi olen CD:n ajureihin törmännyt vuonna miekka ja kivi, kun ne olivat esim. äänikorttiin integroidun ohjaimen päässä!

    • minä

      Linux kernelissä on itsessään ajurit polttaville asemille. Ei siihen erillistä asemakohtasta ajuria tarvita.

      • Linuxiin

        Ajattelin vaan kun kaikki ei ole aivan kohdallaan, jos ajureita tarvis päivitellä.

        Ongelmana on se mm. kun romput (ainakaan joku lasten rakastama muumi-peli) ei suostu toistumaan, eikä avaudu Wintoosan tapaan automaattisesti. Mutta kait tätä automaattikäynnistystä voinee säätää..(Vai tarvinneekohan ko. peli jonkun emulaattorin?).
        Tai saattaahan olla joitakin codekkeja asentamatta Winissä ainakin "fddshow".Entäs "DivX"?
        Muttä toisaalta; eihän pelit kait vaadi näitä?

        Niin ja romppuaseman levyn poistaminen ei toimi aseman omalla nappulalla vaan täytyy poistaa se työpöydältä ("poista levy asemasta").

        En tiedä paljoakaan vielä Linux-jutuista. Opettelen vasta. Siksi näitä "newbie-ongelmia"...

        Kiitoksia neuvoista


      • winettäjä
        Linuxiin kirjoitti:

        Ajattelin vaan kun kaikki ei ole aivan kohdallaan, jos ajureita tarvis päivitellä.

        Ongelmana on se mm. kun romput (ainakaan joku lasten rakastama muumi-peli) ei suostu toistumaan, eikä avaudu Wintoosan tapaan automaattisesti. Mutta kait tätä automaattikäynnistystä voinee säätää..(Vai tarvinneekohan ko. peli jonkun emulaattorin?).
        Tai saattaahan olla joitakin codekkeja asentamatta Winissä ainakin "fddshow".Entäs "DivX"?
        Muttä toisaalta; eihän pelit kait vaadi näitä?

        Niin ja romppuaseman levyn poistaminen ei toimi aseman omalla nappulalla vaan täytyy poistaa se työpöydältä ("poista levy asemasta").

        En tiedä paljoakaan vielä Linux-jutuista. Opettelen vasta. Siksi näitä "newbie-ongelmia"...

        Kiitoksia neuvoista

        Se Muumipeli on tehty Windowsille ja tarvitsee emulaattorin toimiakseen Linuxissa. Winellä voi kokeilla, jos lähtisi toimimaan.

        Tuon Winen asetusten säätäminen voi olla hieman työlästä ja puuttuvia dll-kirjastoja joutuu asentelemaan, mutta yllättävän moni ohjelma sillä suostuu pyörimään. Sellainen ohjelma kuin winetools auttaa noiden perus dll:ien asennuksessa, vaikkakaan sitä ei muistaakseni suositella käytettäväksi uudempien wine-versioiden kanssa. Itselläni toimi kuitenkin riittävän hyvin.

        Wine löytynee varmaan Ubuntun omista paketeista, eli kokeile konsolissa apt-get wine ja winetools.


      • Linuxiin
        winettäjä kirjoitti:

        Se Muumipeli on tehty Windowsille ja tarvitsee emulaattorin toimiakseen Linuxissa. Winellä voi kokeilla, jos lähtisi toimimaan.

        Tuon Winen asetusten säätäminen voi olla hieman työlästä ja puuttuvia dll-kirjastoja joutuu asentelemaan, mutta yllättävän moni ohjelma sillä suostuu pyörimään. Sellainen ohjelma kuin winetools auttaa noiden perus dll:ien asennuksessa, vaikkakaan sitä ei muistaakseni suositella käytettäväksi uudempien wine-versioiden kanssa. Itselläni toimi kuitenkin riittävän hyvin.

        Wine löytynee varmaan Ubuntun omista paketeista, eli kokeile konsolissa apt-get wine ja winetools.

        Joo..Tässä tulee koko ajan haastetta eteen ja ihan perusteellisiakin juttuja. Ihan tulee mieleen kun eka kone tuli hommattua ja piti saada ohjelmia toimiin. Oli jos minkälaista käynnistysvalikkoa, autoexec.bat:iä, config.sys:iä...Kaikki piti opetella..Ja nyt taas..Ainoo, että nyt lapset nykii hihasta ja kyselee pelien toimimattomuudesta..Taitaa olla paras pistää Linuxi ja wintoosa molemmat koneelle. Saa kummatkin harrastaa. Lapset ja minä. Kun vaan aika riittäis..


        Komento, "apt-get wine", ei tuonut tulosta tai sitten en kirjoittanut sitä oikeaan paikkaan. Mikä muuten on "konsoli"?
        Sen sijaan löysin pakettivarastosta ohjelmat:Microsoft Windows Compatibility Layer (Binary Emulator and Library)"sekä "Windows Emulator (Configuration and Setup Tool)"Lienetkö tarkoittanut näitä?


      • on virhe..
        Linuxiin kirjoitti:

        Joo..Tässä tulee koko ajan haastetta eteen ja ihan perusteellisiakin juttuja. Ihan tulee mieleen kun eka kone tuli hommattua ja piti saada ohjelmia toimiin. Oli jos minkälaista käynnistysvalikkoa, autoexec.bat:iä, config.sys:iä...Kaikki piti opetella..Ja nyt taas..Ainoo, että nyt lapset nykii hihasta ja kyselee pelien toimimattomuudesta..Taitaa olla paras pistää Linuxi ja wintoosa molemmat koneelle. Saa kummatkin harrastaa. Lapset ja minä. Kun vaan aika riittäis..


        Komento, "apt-get wine", ei tuonut tulosta tai sitten en kirjoittanut sitä oikeaan paikkaan. Mikä muuten on "konsoli"?
        Sen sijaan löysin pakettivarastosta ohjelmat:Microsoft Windows Compatibility Layer (Binary Emulator and Library)"sekä "Windows Emulator (Configuration and Setup Tool)"Lienetkö tarkoittanut näitä?

        eli
        apt-get install wine
        on se miten se ubuntussa asennetaan.

        mutta kannattaa tosiaan se windows laittaa windows-ohjelmia varten. paljon paremmin windows-ohjelmat toimii aidossa windowsissa kuin winessä.


      • virhe..
        on virhe.. kirjoitti:

        eli
        apt-get install wine
        on se miten se ubuntussa asennetaan.

        mutta kannattaa tosiaan se windows laittaa windows-ohjelmia varten. paljon paremmin windows-ohjelmat toimii aidossa windowsissa kuin winessä.

        pääkäyttäjän oikeudet tietysti tarvitaan..

        sudo apt-get install wine


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      14
      557
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      521
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      486
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      23
      443
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      46
      407
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      29
      405
    Aihe