Saako murrettapuhuvaa vihata

murtaja

Onko toisella oikeus käydä hyökkäykseen sanoin ja teoin,jos puhun paikkakuntani murretta.Näilläkin suomi24 sivuilla jotkut ärsyyntyy hirveästi,jos käytän murretta teksteissäni.
Vae mittei työ outta mieltä,onko se eärettömän pöljjeä kielenkäöttöä?

22

1451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikä

      Jos käyttää murretta,minusta on vain vaikea kirjoittaa.Kirjoitan jopa mä vaikka aina puhun mie.Kiva lukea omaan paikkakunnan murretta ,jos siihen törmää!

    • kun kerran kysyt

      Sana "vihata" on aika paksu. Jonkinasteisen ärsyyntymisen olen ymmärtävinäni.

      Mielestäni murteen käyttäminen arkisessa kirjallisessa viestinnässä on yksiselitteisesti MAUTONTA. Murteella kirjoitetut viestit näilläkin keskustelupalstoilla vaikuttavat varsin teennäisiltä ja ovat sellaisina vastenmielistä luettavaa. Tuntuu kuin kirjoittaja haluaisi väen väkisin antaa itsestään hassahtaneen kuvan.

      Itse pyrin murteella kirjoittamista visusti välttämään – jo siksikin, että murteen oikeaoppinen kuvaaminen kirjoittamalla on hirvittävän vaikea taitolaji! Tuskin kukaan osaa mitään murretta kirjoittaa siten, että tuotos kelpaisi kaikille kyseisen murteen puhujille.

      Toisilla on toki oikeus vastakkaiseenkin mielipiteeseen.

      Mitä kirjoittamiseen sinänsä tulee, niin suosittelisin painokkaasti välilyönnin käyttöä välimerkkien (pilkkujen, pisteiden jne.) jäljessä ennen seuraavan lauseen alkukirjainta! Välilyönnin pois jättäminen kielii armotta, ettei kirjoittaja hallitse välinettään. Katso mallia vaikka sanomalehdistä (täällä netissä on vääriäkin esikuvia haitaksi asti).

      Outko muuten Kuhmolaissie?

      • kun kerran kysyt

        >Outko muuten Kuhmolaissie?

        En minäkään osaa edes yhtä lausetta kirjoittaa oikein Kuhmon murteella! Eiköhän kuhmolainen kirjoittaisi tuon "kuhmolaessie".

        Lipsahti karkea vihre sikälikin, että "kuhmolainen" pitää sääntöjen mukaan kirjoittaa pienellä alkukirjaimella, vaikka "Kuhmo" kirjoitetaankin isolla!


      • kiinnosttaa
        kun kerran kysyt kirjoitti:

        >Outko muuten Kuhmolaissie?

        En minäkään osaa edes yhtä lausetta kirjoittaa oikein Kuhmon murteella! Eiköhän kuhmolainen kirjoittaisi tuon "kuhmolaessie".

        Lipsahti karkea vihre sikälikin, että "kuhmolainen" pitää sääntöjen mukaan kirjoittaa pienellä alkukirjaimella, vaikka "Kuhmo" kirjoitetaankin isolla!

        Kato peilliin!


      • kun kerran kysyt
        kiinnosttaa kirjoitti:

        Kato peilliin!

        En näe peilissä kuhmolaista. En ole koskaan ollut Kuhmossa kirjoilla. Käyn siellä satunnaisesti - ja ihan mielikseni!

        Aloittajan murre vaikutti jostakin syystä kovin kuhmolaisperäiseltä - vain siitä kiinnostukseni. Lienenkö sitten osunut oikeaan?

        Aito kuhmolainen murre ei rassaa korvaani ollenkaan. Paperille tai tietokoneen ruudulle kirjoitettuna tuollainen kieli vain vaikuttaa kovin epäaidolta, ellei sen tarkoituksena ole lainata mahdollisimman tarkasti jonkun suusanallista puhetta.


      • tsuj
        kun kerran kysyt kirjoitti:

        En näe peilissä kuhmolaista. En ole koskaan ollut Kuhmossa kirjoilla. Käyn siellä satunnaisesti - ja ihan mielikseni!

        Aloittajan murre vaikutti jostakin syystä kovin kuhmolaisperäiseltä - vain siitä kiinnostukseni. Lienenkö sitten osunut oikeaan?

        Aito kuhmolainen murre ei rassaa korvaani ollenkaan. Paperille tai tietokoneen ruudulle kirjoitettuna tuollainen kieli vain vaikuttaa kovin epäaidolta, ellei sen tarkoituksena ole lainata mahdollisimman tarkasti jonkun suusanallista puhetta.

        Taidat olla se kuuluisa länsisuomalainen.


      • kun kerran kysyt
        tsuj kirjoitti:

        Taidat olla se kuuluisa länsisuomalainen.

        Olen minä sattunut käväisemään Kuhmo-palstallakin ja huomannut siellä jonkinlaisen sodan "länsisuomalainen kontra kuhmotar". En ole välittänyt osallistua niihin keskusteluihin, olen aivan liian Kuhmo-myönteinen moiseen meininkiin! En tunne noiden keskustelujen Kuhmoa puolustavia argumentteja omikseni, vastustavista puhumattakaan.

        Rönttöstä en suostu suuhuni pistämään - mutta sehän ei ole Kuhmon eikä kuhmolaisten vika vaan vika on lähinnä itsessäni!

        Taisinpahan kuitenkin paikantaa oikein tuon murrenäytteen maantieteellisen alkuperän...

        :•)


      • lopeta
        kun kerran kysyt kirjoitti:

        Olen minä sattunut käväisemään Kuhmo-palstallakin ja huomannut siellä jonkinlaisen sodan "länsisuomalainen kontra kuhmotar". En ole välittänyt osallistua niihin keskusteluihin, olen aivan liian Kuhmo-myönteinen moiseen meininkiin! En tunne noiden keskustelujen Kuhmoa puolustavia argumentteja omikseni, vastustavista puhumattakaan.

        Rönttöstä en suostu suuhuni pistämään - mutta sehän ei ole Kuhmon eikä kuhmolaisten vika vaan vika on lähinnä itsessäni!

        Taisinpahan kuitenkin paikantaa oikein tuon murrenäytteen maantieteellisen alkuperän...

        :•)

        Hehhehooo,miten se kun näyttää, että sinä se sotija oletkin.
        Lopeta nyt se häiriköinti kuhmosivuilla!
        Häeriköenti!


      • lammas,,
        kun kerran kysyt kirjoitti:

        >Outko muuten Kuhmolaissie?

        En minäkään osaa edes yhtä lausetta kirjoittaa oikein Kuhmon murteella! Eiköhän kuhmolainen kirjoittaisi tuon "kuhmolaessie".

        Lipsahti karkea vihre sikälikin, että "kuhmolainen" pitää sääntöjen mukaan kirjoittaa pienellä alkukirjaimella, vaikka "Kuhmo" kirjoitetaankin isolla!

        Taeat olla susi lammasten voatteissa,sano kissa kun emännällä pöytteä pyyhki.


      • tillaessuus
        kun kerran kysyt kirjoitti:

        Olen minä sattunut käväisemään Kuhmo-palstallakin ja huomannut siellä jonkinlaisen sodan "länsisuomalainen kontra kuhmotar". En ole välittänyt osallistua niihin keskusteluihin, olen aivan liian Kuhmo-myönteinen moiseen meininkiin! En tunne noiden keskustelujen Kuhmoa puolustavia argumentteja omikseni, vastustavista puhumattakaan.

        Rönttöstä en suostu suuhuni pistämään - mutta sehän ei ole Kuhmon eikä kuhmolaisten vika vaan vika on lähinnä itsessäni!

        Taisinpahan kuitenkin paikantaa oikein tuon murrenäytteen maantieteellisen alkuperän...

        :•)

        Tämä on Kuhmon murretta,soapiko häerikön nimen paljasttoo tällä palstalla,jos tiettää sen nimen.Sitte varmasti semmonen pöljjyily peättyy länsisuomalaeseltahi' ku nimesä lukkoo teältä.Tämmöstä veäntämistä tiiossa,ymmärsikö kukkaa?
        Rupejjaa sen jäläkkeen murresivuthi kiinnostammaan kaekkia.


      • kun kerran kysyt
        tillaessuus kirjoitti:

        Tämä on Kuhmon murretta,soapiko häerikön nimen paljasttoo tällä palstalla,jos tiettää sen nimen.Sitte varmasti semmonen pöljjyily peättyy länsisuomalaeseltahi' ku nimesä lukkoo teältä.Tämmöstä veäntämistä tiiossa,ymmärsikö kukkaa?
        Rupejjaa sen jäläkkeen murresivuthi kiinnostammaan kaekkia.

        En todellakaan tiedä häiriköineeni koskaan Kuhmo-palstalla enkä tunne Kuhmon/kuhmolaisten mollaamiseen minkäänlaista tarvetta. En myöskään miellä asuvani Länsi-Suomessa.

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että paljastat tuon häirikkösi nimen – jos sen kerran satut tietämään. Asia ei koske minua.


      • on,...
        kun kerran kysyt kirjoitti:

        En todellakaan tiedä häiriköineeni koskaan Kuhmo-palstalla enkä tunne Kuhmon/kuhmolaisten mollaamiseen minkäänlaista tarvetta. En myöskään miellä asuvani Länsi-Suomessa.

        Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että paljastat tuon häirikkösi nimen – jos sen kerran satut tietämään. Asia ei koske minua.

        Jo tehty.


      • kukkuu
        lammas,, kirjoitti:

        Taeat olla susi lammasten voatteissa,sano kissa kun emännällä pöytteä pyyhki.

        *Sitä saa mitä tilaa*


      • muutama sana
        tillaessuus kirjoitti:

        Tämä on Kuhmon murretta,soapiko häerikön nimen paljasttoo tällä palstalla,jos tiettää sen nimen.Sitte varmasti semmonen pöljjyily peättyy länsisuomalaeseltahi' ku nimesä lukkoo teältä.Tämmöstä veäntämistä tiiossa,ymmärsikö kukkaa?
        Rupejjaa sen jäläkkeen murresivuthi kiinnostammaan kaekkia.

        Kuhmolaiset eivät ainakaan takavuosina käyttäneet muotoja "paljasttoo", "tiiossa", "ymmärsikö", vaan "paljasttoa", "tievossa", "ymmärtikö".

        Tekstissä mainitut muodot "paljasttoo" ja "tiiossa" ovat lähempänä savon murretta kuin aitoa kuhmolaista; "ymmärsikö" on yleiskielinen ilmaisu.
        Minulla on tosin aika pitkä matka-ja aikaetäisyys kuhmolaisuuteen, joten voihan olla, että murre siellä on muuttunut.

        Nimen paljastamiseen en ota kantaa. En tunne asiaa. Eksyin vahingossa tälle palstalle.


    • tiitu

      Niin mielestäni kaikilla on oikeus kirjoittaa niin kuin haluavat. Minä kuulun niihin jotka kirjoittaa ihan ulkomuistista jotkut sanat murteella ja en edes huomaa sitä, kun sitä käyttää päivittäin. En koskaan rupea miettimään mitä jokin sana on kirjakielellä, jos joku ei ymmärrä niin sille ei voi mitään. Kirjoitan just niin kuin itsestä tuntuu luontevalta...

      • Vaan älköön unohtuko

        Tietenkin jokaisella on oikeus kirjoittaa periaatteessa niin kuin haluaa. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että yleensä tekstille toivotaan myös lukijoita, ja kun toivotaan lukijoita, toivotaan myös, että he ymmärtäisivät kirjoitetun sanoman. Niinpä kirjoittamisessa, kuten missä tahansa viestinnässä, on pyrittävä esittämään asia siten, että se ymmärretään. Ymmärrettävyys puolestaan koostuu ajatuksen selkeydestä sekä tietyistä kielikohtaisista käytännöistä, jotka ovat riippuvaisia viestintätilanteesta. Samalta seudulta kotoisin olevalle tutulle kaverille voi hyvinkin kirjoittaa murteellista kieltä epävirallisissa yhteyksissä, kun taas yleisessä ja laajapohjaisessa keskustelussa murre harvoin on paras valinta, mikäli tavoitteena on saada viesti perille.

        Mielestäni ei sellaisenaan ole väärää kieltä, on vain tilanteeseen sopimatonta kielenkäyttöä. Virallisissa yhteyksissä oikeakielisyydestä poikkeaminen eli kielivirheet kääntyvät kirjoittajaa vastaan, jolloin myös hänen viestinsä sisällön uskottavuus kärsii. Samoin käy helposti murreta kirjoittavalle. On tunnettava viestintätilanteen vaatimukset ja kirjoitettava sen mukaisesti.


      • murretta
        Vaan älköön unohtuko kirjoitti:

        Tietenkin jokaisella on oikeus kirjoittaa periaatteessa niin kuin haluaa. Ei pidä kuitenkaan unohtaa, että yleensä tekstille toivotaan myös lukijoita, ja kun toivotaan lukijoita, toivotaan myös, että he ymmärtäisivät kirjoitetun sanoman. Niinpä kirjoittamisessa, kuten missä tahansa viestinnässä, on pyrittävä esittämään asia siten, että se ymmärretään. Ymmärrettävyys puolestaan koostuu ajatuksen selkeydestä sekä tietyistä kielikohtaisista käytännöistä, jotka ovat riippuvaisia viestintätilanteesta. Samalta seudulta kotoisin olevalle tutulle kaverille voi hyvinkin kirjoittaa murteellista kieltä epävirallisissa yhteyksissä, kun taas yleisessä ja laajapohjaisessa keskustelussa murre harvoin on paras valinta, mikäli tavoitteena on saada viesti perille.

        Mielestäni ei sellaisenaan ole väärää kieltä, on vain tilanteeseen sopimatonta kielenkäyttöä. Virallisissa yhteyksissä oikeakielisyydestä poikkeaminen eli kielivirheet kääntyvät kirjoittajaa vastaan, jolloin myös hänen viestinsä sisällön uskottavuus kärsii. Samoin käy helposti murreta kirjoittavalle. On tunnettava viestintätilanteen vaatimukset ja kirjoitettava sen mukaisesti.

        Saako murretta puhuvaa vihata ja hyökätä sen päälle.Entä kun puhuu kokonaan vieraita kieliä?


      • otsikon ja muutakin
        murretta kirjoitti:

        Saako murretta puhuvaa vihata ja hyökätä sen päälle.Entä kun puhuu kokonaan vieraita kieliä?

        Luin otsikon ja muutakin. Vastaukseni on osa keskustelun juonnetta.

        Alkuperäisen kysymyksen vastaus vain on itsestäänselvyys, etten viitsinyt siihen vastata: ei tietenkään. Murre kuten muutkin ihmisen persoonallisuuteen liittyvät tekijät ovat heikkoja perusteita vihalle - jos nyt toista ihmistä ylipäätänsä tarvitsee vihata.

        Tarkoitatko todella, että joku vihaa (sanan varsinaisessa merkityksessä), kun puhut murretta?


    • oikeus..

      Jokaisella on oikeus vihata, mitä haluaa. Mutta sinä itse päätät sen, miten hänen vihaansa suhtaudut eli vedätkö siitä hernettä nenään vai jätätkö sen hänen tyhmyydekseen.

    • mr.savolainen

      Murre puhuttuna on ihan o.k
      Mutta kirjoitettuna varsinkin savon murre antaa kirjoittajasta moukkamaisen ja teennäisen vaikutelman(yrittää olla hauska murteen avulla).

      Itse olen savosta enkä voi sietää murretta kirjoitettuna.

    • pipapäässä

      Murteen kirjoittamisen ongelma on todellakin se, että siitä ei tahdo saada selvää. Jouduin tuon lauseesi lukemaan "keskittymällä" ennen kuin se meni jakeluun..

      Ehkä olen hidas, kun olen hämäläinen... tarttee mennä tonne rotvallin lairalle istuu ja miättii...

      • asukas peräkylältä

        etteivät ihmiset voi sietää kirjoitettua murretta.
        Outoa.Itse luen sitä mielelläni, eikä minun ole ollenkaan vaikea ymmärtää tekstin sisältöä.
        Hei, eikö tämä ole murrefoorumi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe