Hei!
Kysyisin että miten pohjanmaalla sanaa onnea sanotaan? siis väännetäänkö sitäkin jotenkin murteella. Olisin kiitollinen jos joku tietää ja viitsii vastata. koitin katsoa muutamasta sanakirjasta mitä löysin netistä, mutta en löytäny..
Kiittäen Minde
onnea
5
7088
Vastaukset 5
- Emli
Kyllä olen ainakin joidenkin kuullut sanovan "onnia". Olen ruotsinkieliseltä alueelta, joten en ihan varmaksi osaa sanoa.
- arvo
Mitä tarkotat "Pohjanmaalla"? Etelä-, Keski-, vai Pohojois-Pohojammaata, vaiko kenties ruohtinkielistä Vaasan rannikkoseutua? Ihte sanosin esim. synttärikortisa: "Palio onnee". Ennoo kuullu "onnia"-muotoo, vaikka periaatteesa se vois noin ollakki: sanotaanhan me esim. "karkia" vs. "karkea". Josaki päin laajaa Pohojammaata joku saattasi sanua kans, että "Palijo onneva", mutta älä nyt tuota vaan ala korttihis rustaamaan!
- ?
onneks olokoho ?
- ?
Toivottavasti ei tuu myöhäs tää vastaus :D
- ilmajoen mumman poik
No onneksi olokohon!
Näin sen sanoos jalasjärveläänen, EP:n eteläosassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo2022142Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1591429Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset2271071- 71917
- 58908
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus72831- 47823
- 93787
Martina avaa suhdettaan
IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt200697Hyvinvointitalo, mitä sanoo Korkein hallinto-oikeus . Mikä on kansalaisten oikeusturva?!
Onpa mielenkiintoisessa vaiheessa Pyhäjärven hyvinvointitalon kohalo; Saako rakentaa, vai eikö? Kaupungin tekninen johta109697