Luen Saaristo, Jokisen Sosiologia pääsykoekirjaa ja en todellakaan tajua kappaletta kulttuurin suhde toimijaan ja rakenteisiin. Ei olisi huonommin ja sekavammin voitu enää kirjoittaa. Miksi pitää kirjoittaa sellasta tekstiä ettei Erkkikään tajua..*huokaus* stressi näitten lukujen kanssa. Auttais jos ymmärtäis... Help me!
Kulttuuri, rakenne ja toimija
7
3898
Vastaukset
- muuten yksi selkokielisimmi...
mitä sosiologian saralta löytyy;)
- Sosiili
Sinussa taitaa olla ainesta sosiologiksi, koska ilmennät halua ymmärtää :). Kyselet sosiologisen yhteiskuntateorian (myös antropologian) keskeistä ydintä: kulttuurin ja rakenteiden suhdetta. Älähän anna kahtiajaon liikaa hämätä - kulttuuri/yk - suhteesta on monenlaisia näkemyksiä.
Avain on toiminnassa ja merkityksenannossa. Yritä hahmottaa se, kuinka ihmiset keskenään toiminnallaan tuottavat kulttuurisia rakenteita. Rakenteita ei ole ilman kulttuuria, eikä kulttuuria ilman rakenteita - eikä tietenkään kumpaakaan ilman toimijoita (ajattele toimija monikossa aina, koska rakenteissa kyse on sosiaalisen kanssakäymisen "urautumisesta" ihmisten välisissä toimintasuhteissa).
En ole kyseistä kirjaa nähnyt saati lukenut - ja seuraava suositus saattaa olla ehkä liian kaukana perusjuttujen tajuamisesta,mutta kannattaa silti kokeilla. Etsi Risto Heiskalan Toiminta, tapa ja rakenne (Gaudeamus, Hki, 2000) kenties sen avulla jotain valottuu. Hyvä opus siitä, kuinka "rakenteet" ja "kulttuuri" (näitä käsittelevät eriytyneet teoriaperinteet) voidaankin mieltää yhtenä kokonaisuutena.
Keskity silti ensisijassa tavaamaan sitä käsittämätöntä pääsykoekirjaa, kysymyksiä esittämällä (ja kaavioita piirtelemällä) ne käsitesolmut aukeaa.
Lycka till! - t.i.ruskeepaa
Kukin näistä, kulttuuri, rakenne ja toimija (tai toiminta) selitetään kirjassa siellä täällä vähitellen. Siihen viitataan toisaalta ohimennen eri asioissa ja toisaalta tuo kolmiyhteys muodostetaan yhdessä vaiheessa kaiken puhutun perusteella. Tuohon liittyy muun muassa "sosiologian paradigmaattinen ydin" siitä, että miten subjektiivinen toiminnan mieli (Weber) muuttuu objektiiviseksi tosiasiaksi (Durkheim). Tätä samaa asiaa käsitellään eri tavoin aivan kirjan ensimmäisestä luvusta mahdollisesti loppuun saakka. Tämän verran minä pystyn siitä nyt paneutumatta kertomaan. Toivottavasti tästä on apua. Minusta olisi hienoa, jos voisimme lyödä täällä päämme yhteen, tai vaikkapa kirjastossa joskus!
- t.i.ruskeepaa
kirjan "johdonmukainen eteneminen" kasvokkaisesta vuorovaikutuksesta rakenteisiin, mikrososiologiasta makrososiologiaan, kuuluu tähän .
- Annabanana85
Ah, ihanaa :) Kiitos vastauksista, niistä on varmasti hyötyä, kun vielä menen asiaan ja perehdyn paremmin. Oli jo hyötyä nyt!Yritän olla nostamatta vaan hattua kun seuraavan kerran aihe tulee kohdalle. t.i.ruskeepaa: luet siis myös pääsykokeisiin? haetko kaikkeen kolmeen kaupunkiin, jossa sama kirja? Mua alkanut jo jännittää, 2 viikkoo Hki:n kokeeseen...iik. Haluaisin todella todella sisään...
- t.i.ruskeepaa
Annabanana85 kirjoitti:
Ah, ihanaa :) Kiitos vastauksista, niistä on varmasti hyötyä, kun vielä menen asiaan ja perehdyn paremmin. Oli jo hyötyä nyt!Yritän olla nostamatta vaan hattua kun seuraavan kerran aihe tulee kohdalle. t.i.ruskeepaa: luet siis myös pääsykokeisiin? haetko kaikkeen kolmeen kaupunkiin, jossa sama kirja? Mua alkanut jo jännittää, 2 viikkoo Hki:n kokeeseen...iik. Haluaisin todella todella sisään...
Jeps, olen lukenut kirjan kaksi kertaa läpi, olen tehnyt kerran muistiinpanot ja nyt olen lopettelemassa toista lukua kolmannen kerran. Takakansikin on tarpeen lukea uudestaan. Sosiologian paradigmaattinen ydin on kokonaisuus, joka selitetään vähitellen, ei siis kerralla yhtenä yksinkertaisena yksityiskohtana. Haen neljään isoimpaan kaupunkiin. Olen lukenut Turun pääsykoekirjan kerran osittain läpi. Sosiologisia karttalehtiä on täynnä turhaa selittelyä. Vastaa nopeasti, jos haluat tehdä kanssani yhteistyötä. Asun Espoossa.
- Ann-Marie
t.i.ruskeepaa kirjoitti:
Jeps, olen lukenut kirjan kaksi kertaa läpi, olen tehnyt kerran muistiinpanot ja nyt olen lopettelemassa toista lukua kolmannen kerran. Takakansikin on tarpeen lukea uudestaan. Sosiologian paradigmaattinen ydin on kokonaisuus, joka selitetään vähitellen, ei siis kerralla yhtenä yksinkertaisena yksityiskohtana. Haen neljään isoimpaan kaupunkiin. Olen lukenut Turun pääsykoekirjan kerran osittain läpi. Sosiologisia karttalehtiä on täynnä turhaa selittelyä. Vastaa nopeasti, jos haluat tehdä kanssani yhteistyötä. Asun Espoossa.
... Ruskeapää ole toiminut tämän sivuston sheriffinä? Ja ennimmäkseen ollut äänessä. Ja nyt lukemassa pääsykirjoja!!??
Tuntuu omituselta, varsinkin tuo "yhteistyö"ehdotus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1212642Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J691094Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2101054- 39982
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38931- 47894
- 36876
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123853- 4829
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35812