Kulttuuri, rakenne ja toimija

Annabanana85

Luen Saaristo, Jokisen Sosiologia pääsykoekirjaa ja en todellakaan tajua kappaletta kulttuurin suhde toimijaan ja rakenteisiin. Ei olisi huonommin ja sekavammin voitu enää kirjoittaa. Miksi pitää kirjoittaa sellasta tekstiä ettei Erkkikään tajua..*huokaus* stressi näitten lukujen kanssa. Auttais jos ymmärtäis... Help me!

7

3844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuten yksi selkokielisimmi...

      mitä sosiologian saralta löytyy;)

    • Sosiili

      Sinussa taitaa olla ainesta sosiologiksi, koska ilmennät halua ymmärtää :). Kyselet sosiologisen yhteiskuntateorian (myös antropologian) keskeistä ydintä: kulttuurin ja rakenteiden suhdetta. Älähän anna kahtiajaon liikaa hämätä - kulttuuri/yk - suhteesta on monenlaisia näkemyksiä.

      Avain on toiminnassa ja merkityksenannossa. Yritä hahmottaa se, kuinka ihmiset keskenään toiminnallaan tuottavat kulttuurisia rakenteita. Rakenteita ei ole ilman kulttuuria, eikä kulttuuria ilman rakenteita - eikä tietenkään kumpaakaan ilman toimijoita (ajattele toimija monikossa aina, koska rakenteissa kyse on sosiaalisen kanssakäymisen "urautumisesta" ihmisten välisissä toimintasuhteissa).

      En ole kyseistä kirjaa nähnyt saati lukenut - ja seuraava suositus saattaa olla ehkä liian kaukana perusjuttujen tajuamisesta,mutta kannattaa silti kokeilla. Etsi Risto Heiskalan Toiminta, tapa ja rakenne (Gaudeamus, Hki, 2000) kenties sen avulla jotain valottuu. Hyvä opus siitä, kuinka "rakenteet" ja "kulttuuri" (näitä käsittelevät eriytyneet teoriaperinteet) voidaankin mieltää yhtenä kokonaisuutena.

      Keskity silti ensisijassa tavaamaan sitä käsittämätöntä pääsykoekirjaa, kysymyksiä esittämällä (ja kaavioita piirtelemällä) ne käsitesolmut aukeaa.

      Lycka till!

    • t.i.ruskeepaa

      Kukin näistä, kulttuuri, rakenne ja toimija (tai toiminta) selitetään kirjassa siellä täällä vähitellen. Siihen viitataan toisaalta ohimennen eri asioissa ja toisaalta tuo kolmiyhteys muodostetaan yhdessä vaiheessa kaiken puhutun perusteella. Tuohon liittyy muun muassa "sosiologian paradigmaattinen ydin" siitä, että miten subjektiivinen toiminnan mieli (Weber) muuttuu objektiiviseksi tosiasiaksi (Durkheim). Tätä samaa asiaa käsitellään eri tavoin aivan kirjan ensimmäisestä luvusta mahdollisesti loppuun saakka. Tämän verran minä pystyn siitä nyt paneutumatta kertomaan. Toivottavasti tästä on apua. Minusta olisi hienoa, jos voisimme lyödä täällä päämme yhteen, tai vaikkapa kirjastossa joskus!

      • t.i.ruskeepaa

        kirjan "johdonmukainen eteneminen" kasvokkaisesta vuorovaikutuksesta rakenteisiin, mikrososiologiasta makrososiologiaan, kuuluu tähän .


      • Annabanana85

        Ah, ihanaa :) Kiitos vastauksista, niistä on varmasti hyötyä, kun vielä menen asiaan ja perehdyn paremmin. Oli jo hyötyä nyt!Yritän olla nostamatta vaan hattua kun seuraavan kerran aihe tulee kohdalle. t.i.ruskeepaa: luet siis myös pääsykokeisiin? haetko kaikkeen kolmeen kaupunkiin, jossa sama kirja? Mua alkanut jo jännittää, 2 viikkoo Hki:n kokeeseen...iik. Haluaisin todella todella sisään...


      • t.i.ruskeepaa
        Annabanana85 kirjoitti:

        Ah, ihanaa :) Kiitos vastauksista, niistä on varmasti hyötyä, kun vielä menen asiaan ja perehdyn paremmin. Oli jo hyötyä nyt!Yritän olla nostamatta vaan hattua kun seuraavan kerran aihe tulee kohdalle. t.i.ruskeepaa: luet siis myös pääsykokeisiin? haetko kaikkeen kolmeen kaupunkiin, jossa sama kirja? Mua alkanut jo jännittää, 2 viikkoo Hki:n kokeeseen...iik. Haluaisin todella todella sisään...

        Jeps, olen lukenut kirjan kaksi kertaa läpi, olen tehnyt kerran muistiinpanot ja nyt olen lopettelemassa toista lukua kolmannen kerran. Takakansikin on tarpeen lukea uudestaan. Sosiologian paradigmaattinen ydin on kokonaisuus, joka selitetään vähitellen, ei siis kerralla yhtenä yksinkertaisena yksityiskohtana. Haen neljään isoimpaan kaupunkiin. Olen lukenut Turun pääsykoekirjan kerran osittain läpi. Sosiologisia karttalehtiä on täynnä turhaa selittelyä. Vastaa nopeasti, jos haluat tehdä kanssani yhteistyötä. Asun Espoossa.


      • Ann-Marie
        t.i.ruskeepaa kirjoitti:

        Jeps, olen lukenut kirjan kaksi kertaa läpi, olen tehnyt kerran muistiinpanot ja nyt olen lopettelemassa toista lukua kolmannen kerran. Takakansikin on tarpeen lukea uudestaan. Sosiologian paradigmaattinen ydin on kokonaisuus, joka selitetään vähitellen, ei siis kerralla yhtenä yksinkertaisena yksityiskohtana. Haen neljään isoimpaan kaupunkiin. Olen lukenut Turun pääsykoekirjan kerran osittain läpi. Sosiologisia karttalehtiä on täynnä turhaa selittelyä. Vastaa nopeasti, jos haluat tehdä kanssani yhteistyötä. Asun Espoossa.

        ... Ruskeapää ole toiminut tämän sivuston sheriffinä? Ja ennimmäkseen ollut äänessä. Ja nyt lukemassa pääsykirjoja!!??
        Tuntuu omituselta, varsinkin tuo "yhteistyö"ehdotus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe