Tarvitsisin apua tämmöseen käytännönläheiseen kemian juttuun. Tarkoituksena olisi siis kokeilla lyijyn valamista; ja lyijyähän löytyy tuolta teiden varsilta (vanhoja autonakkuja). ongelma tässä on se että akuissa lyijy on ilmeisesti lyijyoksidina (tai jotain..?) ja se pitäisi pelkistää "metalliseksi lyijyksi".
onnistuuko pelkistäminen jollain yleisesti saatavilla olevalla aineella?
ja kuinka se käytännössä suoritetaan?
Lyijyoksidin pelkistäminen
4
568
Vastaukset
- TuomasT
Itse kävin kysymässä rengasliikkeestä vanhoja pyörän tasapainoituspaloja. Sain ilmaiseksi n. 10 kg, joista valoin syvätakilapainoja vetouisteluun.
- jouko
no saitpas halvalla. heh mua taidettiinkin rahastaa oikeen kunnolla, kerran kun olen rengasliikkeestä hakenut niin jouduin maksamaan puol euroo/kilo.
siksi kiinnostaa akkulyijy kun sitä ainakin löytyy ilmaiseksi.
..mutta mutta, niin se pelkistäminen? osaisko joku neuvoa. - fghjkl
jouko kirjoitti:
no saitpas halvalla. heh mua taidettiinkin rahastaa oikeen kunnolla, kerran kun olen rengasliikkeestä hakenut niin jouduin maksamaan puol euroo/kilo.
siksi kiinnostaa akkulyijy kun sitä ainakin löytyy ilmaiseksi.
..mutta mutta, niin se pelkistäminen? osaisko joku neuvoa.Onhan akussa kennoelementit ja välijohtimet ihan metallista lyijyä. Ennen kun johtimet olivat näkyvissä, oli helppo napata ne pinnalta poikki ja pistää akku sitten keräykseen.
Kyllä akusta vieläkin saa ne osat näkyviin kun vähän purkaa. Itse kennoja en viitsisi sulatella, kun sieltä tulee muruina sitä täytettä. Muistaakseni purkautuneessa akussa on kyllä lyijysulfaattia, eikä oksidia.
On se kuitenkin helpon nykyään soitella niihin rengasliikkeisiin. Kyllä sieltä joltain kuitenkin saa halvimmalla ja helpoimmalla. - ..lyijyä
fghjkl kirjoitti:
Onhan akussa kennoelementit ja välijohtimet ihan metallista lyijyä. Ennen kun johtimet olivat näkyvissä, oli helppo napata ne pinnalta poikki ja pistää akku sitten keräykseen.
Kyllä akusta vieläkin saa ne osat näkyviin kun vähän purkaa. Itse kennoja en viitsisi sulatella, kun sieltä tulee muruina sitä täytettä. Muistaakseni purkautuneessa akussa on kyllä lyijysulfaattia, eikä oksidia.
On se kuitenkin helpon nykyään soitella niihin rengasliikkeisiin. Kyllä sieltä joltain kuitenkin saa halvimmalla ja helpoimmalla.nyt riittää lyijyt hetkeksi aikaa. eikä tartte enään "kemistellä" niitten akkujen kanssa.
kävin hakemas rengasliikkeestä n.40-50kg sangollisen ja ei ollut kilohintakaan paha..murto-osa lyijyn maailmanmarkkinahinnasta..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2564682Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii793128- 472493
- 312033
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 961544
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851305PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143975- 69968
- 98902