Miksi keitetyn kananmunan kuori jää joskus kuorittaessa kiinni sisältöön? Menee sekä kananmunaa hukkaan että hermot:/
Kananmunan keittäminen
14
21889
Vastaukset
- Eiermann
Keittovesi pitää kaataa pois ja munien pinnan pitää antaa kuivua ja vasta sitten jäähdyttää kylmällä vedellä. Harjoittelun jälkeen temppu onnistuu niin, että yhtään munaa ei tipu altaaseen...
- Anonyymi
Myydään trumpille munia oikein kovaan hintaan. Saa maistaa omaa lääkettään jeeeeeeeee
- ´´´´´´´´´´´´´´´
Ihan tuoreiden munien kanssa käy monesti noin. Itse kaadan heti kuuman veden pois ja tilalle kylmää vettä, harvoin jää muna kiinni kuoreen ;)
- jolla kuoret lähtee helposti
eli kovaksi keitettyjen kananmunien kuoret rikotaan ravistelemalla niitä kattilassa, ja sitten vasta huuhdotaan kylmällä vedellä. Kuoret lähtee tosi hyvin, mutta mielestäni toimii vain kovaksi keitettyjen munien kohdalla.
- satunnainen lukija
siksi jää munaan kuori kiinni, kun on "liian" tuore muna, eikä se vanhempi kananmuna tarkoita silti mitään yli-ikäistä! Eli jos ostt pieniä pakkauskia ja tiedät keittäväsi heti, niin ei kannata tuijottaa parasta ennen päiväystä niin turhan tarkkaan... !
- Munapiä
Kananmunan ikä on tosiaan yksi tekijä. Toinen on jäähdyttäminen, eli ilman nopeaa jäähdytystä kuori on melkein mahdotonta saada irti (jos esim. ajatelit antaa huoneilman jäähdyttää). Kolmas ja oman kokemuksen mukaan tärkein syy on keittoaika. Järjestään lähes kaikki ohjeet antavat liian pitkän keittoajan. Itse keitän kananmunat kovaksi 7-8 minuutissa ja laitan ne suoraan kiehuvaan veteen.
- oon kuullut ja kokeillut
Silloin irtoaa eikä sisältö lähde kuorien mukana, paitsi ehkä silloin tulee kuorien mukana jos on huono/vanha kananmuna??
- jatkoa.....
jos ei oo suolaa laitettu veteen, mutta kukapa huonoa tai vanhaa munaa haluaa syödä, joten uuteen kananmunaan suolaa keitinveteen. Oon laittannut silloin kun se kiehuu niin samaan aikaa
- ~KaJo~
Kananmuna, josta ei kuori irtoa keittämisen jälkeen, vaikka se on "säikäytetty" kylmällä vedellä, on liian tuore. Kananmunan pH ja hiilidioksidipitoisuus muuttuvat kananmunan vanhetessa, mikä vaikuttaa tuohon kuoren irtoamiseen. Muna, josta kuori irtoaa ei silti ole vanhentunut. Pilaantunut muna kelluu vedessä.
- pilaantumisesta
Vaikka kananmuna hieman kelluisikin (eli esim. toinen pää nousee pohjasta kun sen laittaa veteen), niin ei se välttämättä ole pilalla.
Pilaantuneen kananmunan tunnistaa kyllä kammottavasta hajusta ihan varmasti, kun kuoren rikkoo. Tosin tämän tuoreustestin jälkeen keitettyjen kananmunien valmistus ei enää oikein onnistu, mutta munakokkelia niistä voi silti tehdä, tai käyttää vaikka leipomiseen.
Itse säilytän kananmunat jääkaapissa ja käytän rohkeasti ihan reilusti 'parasta ennen' -päivän jälkeenkin. Enkä vielä ikinä ole joutunut parikymmenvuotisen "kokkausurani" heittämään pois yhtäkään kananmunaa siksi, että se olisi mennyt huonoksi.
- .............
Itse tuskailin aiemmin saman ongelman kanssa. Joku neuvoi kaatamaan kuuman veden pois ja antaa kananmunien pinnan kuivahtaa muutama sekunti ennen kylmän veden laskemista. Tämä kikka todella toimii.
- Kyseli kananmunan
Keittämisestä taannoin. Neuvoin häntä keittämään kuten perunat, eli vettä ripaus suolaa ja potut veteen. Antaa kiehua kunnes ovat pehmeitä. No kaveri soitti myöhään illalla ja kysyi, kuinka kauan luulisit vielä menevän, ennenkuin pehmenevät, olen nyt keittänyt niitä melkein kahdeksan tuntia.
Vk. - ilman kuivattamista
Itse olen laitan aina kylmän veden suoraan kaadettuani kuuman pois, tosin vaihdan sen veden saman tien pari kertaa, että jäähdyttääkin (kattila ja kananmunat ovat kuitenkin kuumia). Kuori lähtee helposti, kuorimiseen auttaa myös Jamie Oliverin kikka pyöräyttää kananmunaa kädellä tasoa vasten, että kuoret 'rullaantuvat' hajalle samalla. Voimankäyttö tietysti kypsyystason mukaan, ettei liiskaannu.
- Anonyymi
Joku neuvoo heittämään kuuman keittoveden pois. Nykyisillä energianhinnoilla se on typeryyttä, antaa sen veden jäähtyä huoneen lämpötilaan ja luovuttaa se lämpö huonetilaan jne.
Otta ne munat vaikka lusikalla pois vedestä, antaa jäähtyä esim. ihan tiskipöydän kannella tms. ja kuorii sitten kun kuorii tai laskee vähän kylmää vettä toiseen astiaan jos haluaa niitä nopeammin jäähdytellä...
Munissa on kuoren alla se kalvo joka siinä jumittaa, se tuntuu olevan vähän munakohtaistakin, joistakin saman erän kypsennetyistäkin lähtee kalvo ja siis kuori samalla helpommin tai huonommin kuin toisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1401767
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir270907- 34789
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.65687Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik29661Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta5654Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?44651Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse48636Mun veikkaus
On se, että jos/kun tavataan ja aletaan juttelemaan, tajutaan, että ollaan jotain muuta kuin kuviteltiin. Ja kupla puhke53602- 43600