Tilastotietoa maidoista

Kiril

Löysin tietoa maidon kulutuksesta kouluissa. Rasvattoman maidon suosio kouluissa on kasvanut tasaisesti. Rasvattoman osuus koulumaidosta on nyt 42 prosenttia ja kevytmaidon 44 prosenttia.
Ykkös- ja täysmaidon osuudet ovat pysyneet tasaisina useita vuosia. Ykkösmaidon osuus on 11 prosenttia ja täysmaidon kolme prosenttia koulumaidosta.

Niin se vaan terveellisten eläinrasvojen kulutus vähenee myös kouluissa kun erilaiset keinotekoiset levitteet ovat syrjäyttäneet terveellisen voin kokonaan. Se hyvä puoli tässä on, että ei ainakaan eläinrasvoja voi syyttää lasten ylipaino-ongelmista. Puhukoon Pekka Puska mitä tahansa eläinrasvojen vaarallisuudesta, mutta eihän niitä kohta syö enää kukaan ja silti kansa lihoo ja sairastuu.

31

2025

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ketään

      Ei ketään kiinnosta kiril-rukka. Ei me uskota sun hypetystä kuitenkaan.


      terv. veden juoja

    • Tepi.

      Hyvä juttu, kansa käyttää vähärasvaisempia tuotteita, on toivoa että sydän ja verisuonisairaudet vähenee, kun ei epäterveellistä rasvaa nautita niin paljoa.

    • R.T

      On se saatana ihme,että ihmiset ei käytä aivojaan ajatteluun.Kirilistä on tullut jonkinlainen yleinen sylkykuppi ,vaikka paljon on asiaa.
      Toki tietty fanaattisuus,ja saman asian tahkoaminen ilman uusia perusteluita tuo "vihollisia".
      Esimerkiksi tämä,että parikymmentä vuotta meille on tarjottu jos jonkinmoista keinotekoista,silti kansa sairastaa,ja pahempaa ennustetaan.
      Jonkinlainen kultainen keskitie olisi varmaan ihan hyvä asia itse kullekkin.Tuntuu että sitä hypetetään aina uuden perässä,kunnes tilanne taas rauhoittaa ja valmistuu ottamaan vastaan seuraavaa "lääketieteellistä läpimurtoa".

      En tiedä miten kävisi,jos Sinä Kiril kirjoittaisit pirun kurilla eri nimimerkillä jonkin aikaa,saattaisi moni lukea sen tekstinkin,ja jopa herätä ajattelemaan jotain,ennenkuin valmistautuu kirjoittamaan henkilöön kohdistuvaa kritiikkiä pursuavan vastauksen.

      Ja keskenkasvuisille tiedoksi,en ole Kiril eri nimimerkillä,en edes VHH-tyyppi.Itselleni sopii hiilihydraatit,täysjyväpastaa menee paljon,leipää jonkin verran,ja perunalastuja kassikaupalla kaljan kera.Ruokani ovat suht rasvaisia,voita ja kylmäpuristettua rypsiöljyä tulee käytettyä valmistuksessa paaaljon.Myös kasvikset kuuluu ruokavalioon.Ja maitona menee yksinomaan SE punainen.
      olen hoikka kuin perkele,kolesterolit hyvät,verenpaineet vastasyntyneen.

      Mutta siis,kannattaa lukea oikeasti ja vähän miettiä,kaikki ei ole aina niin,kuten elintarviketuottajat meidän haluaa uskovan.Se,että Kirilin omat käytännöt sotivat teidän omia vastaan,ei tarkoita sitä,että Oululainen on meidän jokaisen pienen ihmisen asialla.Tai ruokaympyrän koostajat.

      • Kiril

        kirjoittaa jollain muulla nimimerkillä, koska en voi muuttaa kirjoitustyyliäni ja asioita, joista haluan kirjoittaa. Luulisin, että tämä paistaa läpi. Kieltämättä tässä on vähän samojen asioiden toistoa, mutta niinhän täällä muillakin on tapana ottaa samoja asioita esille uudelleen ja uudelleen ja kun minä kommentoin niitä niin väkisinkin samat asiat tulee esille.

        Mitä tulee Sinun ruokavalioosi, niin johan jo lääkäri Antti Heikkilä ruokakirjoissaan korostaa, että ihmisten aineenvaihdunta on erilainen ja siksi ei voi suositella täsmälleen samanlaista ruokavaliota kaikille. Sinulla näyttäisi olevan parempi hiilihydraattien sietokyky kuin esim minulla, jolla paino nousee toiselle sadalle helposti hiilihydraattien avulla.

        Kaikki ei vain näytä ymmärtävän mitä on keskustelutaito. En ole koskaan väittänyt, että edustamani mielipiteet olisivat ainoita oikeita, enkä ole koskaan kehottanut ketään pitämään suutaan kiinni. Minuahan nyt suorastaan kehotetaan poistumaan täältä.


      • R.T
        Kiril kirjoitti:

        kirjoittaa jollain muulla nimimerkillä, koska en voi muuttaa kirjoitustyyliäni ja asioita, joista haluan kirjoittaa. Luulisin, että tämä paistaa läpi. Kieltämättä tässä on vähän samojen asioiden toistoa, mutta niinhän täällä muillakin on tapana ottaa samoja asioita esille uudelleen ja uudelleen ja kun minä kommentoin niitä niin väkisinkin samat asiat tulee esille.

        Mitä tulee Sinun ruokavalioosi, niin johan jo lääkäri Antti Heikkilä ruokakirjoissaan korostaa, että ihmisten aineenvaihdunta on erilainen ja siksi ei voi suositella täsmälleen samanlaista ruokavaliota kaikille. Sinulla näyttäisi olevan parempi hiilihydraattien sietokyky kuin esim minulla, jolla paino nousee toiselle sadalle helposti hiilihydraattien avulla.

        Kaikki ei vain näytä ymmärtävän mitä on keskustelutaito. En ole koskaan väittänyt, että edustamani mielipiteet olisivat ainoita oikeita, enkä ole koskaan kehottanut ketään pitämään suutaan kiinni. Minuahan nyt suorastaan kehotetaan poistumaan täältä.

        Joo.Minun mielestäni sinun jutuissa on hyvinkin paljon järkeä.Ihan jo tuokin useasti luettu "kansa silti vaan sairastuu..."-huomautus.

        Ja vaikka itselläni ei ole intohimoja totaalisen VHH:n suuntaan,niin sen suunnan juttuja lukiessa useasti huomaa,että Luonnollisuus,ja keinotekoisen välttäminen ovat tärkeässä roolissa.Minun mielestäni tuon pitäisi olla perus juttu kaikeassa ravitsemuksessa,koostui energia sisältö sitten missä tahansa suhteessa proteiineista,hiilihydraaateista ja rasvoista.

        Mutta totta tosiaan.Sinun viestiesi varsin ajatuksia herättävä sisältö kärsii ihmisten ennakkoasenteista nimimerkkiä Kiril kohtaan.

        Ja tärkeintähän on,että itse tulee toimeen omien valintojensa kautta.


      • en ajattele itseäni

        Minä ajattelen omilla aivoillani. Minä tunnen omalla sydämelläni. Minä en ajattele itseäni ruokavalinnoissani. Minä ajattelen eläimiä ruokavalinnoissani. Sen takia en syö voita, en juo maitoa, en syö juustoa, jogurtteja, lihaa, kanaa, kalaa...en mitään niistä mitä teidän mielestä ihmisen pitäisi syödä.

        Hoikka olen minäkin (paino tällä hetkellä 48 kiloa, pituutta 160). Veriarvot ovat loistavat ja yleiskunto hyvä. Rauta-arvot paremmat kuin useimmilla lihaa syövillä tutuillani.

        Ainoa ero tässä on se, että minä ymmärrän että tämä minun oma valintani sopii MINULLE, se ei välttämättä sopisi sinulle tai Kirilille. Minä en myöskään kirjoita joka ainoaan eläinperäistä ainetta käsittelevään viestiin, että älkää hemmetissä syökö eläinperäisiä aineita.

        Kirilin ja muiden pitäisi ihan oikeasta antaa joskus ihmisten ajatella omilla aivoillaan, sen sijaan että tuputtaa yksioikoisesti sitä yhtä sanomaa. Sanomaa, joka ei sovi kaikille.


      • Kiril
        R.T kirjoitti:

        Joo.Minun mielestäni sinun jutuissa on hyvinkin paljon järkeä.Ihan jo tuokin useasti luettu "kansa silti vaan sairastuu..."-huomautus.

        Ja vaikka itselläni ei ole intohimoja totaalisen VHH:n suuntaan,niin sen suunnan juttuja lukiessa useasti huomaa,että Luonnollisuus,ja keinotekoisen välttäminen ovat tärkeässä roolissa.Minun mielestäni tuon pitäisi olla perus juttu kaikeassa ravitsemuksessa,koostui energia sisältö sitten missä tahansa suhteessa proteiineista,hiilihydraaateista ja rasvoista.

        Mutta totta tosiaan.Sinun viestiesi varsin ajatuksia herättävä sisältö kärsii ihmisten ennakkoasenteista nimimerkkiä Kiril kohtaan.

        Ja tärkeintähän on,että itse tulee toimeen omien valintojensa kautta.

        se toinen tärkeä elementti minullakin ruokavalion ohella vaikka siitä olen vähemmän kirjoittanut, mutta kieltäydyn niin pitkälle kuin mahdollista kaikista E-lisäaineista ja happamuudenesto ym säilyvyyttä parantavista aineista, samoin kuin aromivahventeista. Vaikka ne yksinään ovat muka sallittujen listalla, niin kuka tietää ja onko missään tutkittu, kun samassa tuotteessa voi olla 12 erilaista E ainetta, niiden yhteisvaikutuksia. Runebergin tortusta löytyi tuo 12.

        Onhan se selvää, että kun Ktl määrittää ravintosuositukset tässä maassa ja elintarviketeollisuus saa syytää mitä tahansa markkinoille niin näitä asiota vastaan kirjoittaminen on vastavirtaan uimista. Ihmiset uskovat mieluimmin virallisia suosituksia kuin toisinajattelijoita.

        Sillä kritiikillä, jota minua vastaan esitetään, ei ole mitään merkitystä, koska itse joudun elämään tämän kroppani kanssa ja jos nyt olen syömällä saanut terveeksi niin oma kokemus on kuitenkin se tärkein totuus. Minulle saa tulla esittämään mitä tahansa tieteellisiä tutkimuksia mutta koska tiede ei ole mikään totuus vaan yksi keino tutkia todellisuutta, niin suhtaudun niihin aina kriittisesti.


      • Kiril
        en ajattele itseäni kirjoitti:

        Minä ajattelen omilla aivoillani. Minä tunnen omalla sydämelläni. Minä en ajattele itseäni ruokavalinnoissani. Minä ajattelen eläimiä ruokavalinnoissani. Sen takia en syö voita, en juo maitoa, en syö juustoa, jogurtteja, lihaa, kanaa, kalaa...en mitään niistä mitä teidän mielestä ihmisen pitäisi syödä.

        Hoikka olen minäkin (paino tällä hetkellä 48 kiloa, pituutta 160). Veriarvot ovat loistavat ja yleiskunto hyvä. Rauta-arvot paremmat kuin useimmilla lihaa syövillä tutuillani.

        Ainoa ero tässä on se, että minä ymmärrän että tämä minun oma valintani sopii MINULLE, se ei välttämättä sopisi sinulle tai Kirilille. Minä en myöskään kirjoita joka ainoaan eläinperäistä ainetta käsittelevään viestiin, että älkää hemmetissä syökö eläinperäisiä aineita.

        Kirilin ja muiden pitäisi ihan oikeasta antaa joskus ihmisten ajatella omilla aivoillaan, sen sijaan että tuputtaa yksioikoisesti sitä yhtä sanomaa. Sanomaa, joka ei sovi kaikille.

        omilla aivoillaan ja jokainen, joka täällä kirjoittaa, kirjoittaa omia näkemyksiään ja ajatuksiaan, jotka perustuvat siihen tietoon mitä kullakin on. On väärin ajatella ja kokea, että oman mielipiteen vastainen kirjoitus olisi jotenkin tuputtamista. Pitää ymmärtää, että tämä on keskustelupalsta, jossa jokainen saa esittää mielipiteitään vapaasti, kuten tekevät myös ne jotka kieltäytyvät eläinperäisestä ravinnosta. Kyllähän ne minun mielestäni tuputtavat yksioikoisesti sitä yhtä samaa sanomaa, joka ei sovi kaikille.


      • R.T
        en ajattele itseäni kirjoitti:

        Minä ajattelen omilla aivoillani. Minä tunnen omalla sydämelläni. Minä en ajattele itseäni ruokavalinnoissani. Minä ajattelen eläimiä ruokavalinnoissani. Sen takia en syö voita, en juo maitoa, en syö juustoa, jogurtteja, lihaa, kanaa, kalaa...en mitään niistä mitä teidän mielestä ihmisen pitäisi syödä.

        Hoikka olen minäkin (paino tällä hetkellä 48 kiloa, pituutta 160). Veriarvot ovat loistavat ja yleiskunto hyvä. Rauta-arvot paremmat kuin useimmilla lihaa syövillä tutuillani.

        Ainoa ero tässä on se, että minä ymmärrän että tämä minun oma valintani sopii MINULLE, se ei välttämättä sopisi sinulle tai Kirilille. Minä en myöskään kirjoita joka ainoaan eläinperäistä ainetta käsittelevään viestiin, että älkää hemmetissä syökö eläinperäisiä aineita.

        Kirilin ja muiden pitäisi ihan oikeasta antaa joskus ihmisten ajatella omilla aivoillaan, sen sijaan että tuputtaa yksioikoisesti sitä yhtä sanomaa. Sanomaa, joka ei sovi kaikille.

        "Minä en ajattele itseäni ruokavalinnoissani. Minä ajattelen eläimiä ruokavalinnoissani. Sen takia en syö voita, en juo maitoa, en syö juustoa, jogurtteja, lihaa, kanaa, kalaa...en mitään niistä mitä teidän mielestä ihmisen pitäisi syödä."
        -Ensinnäkin!Missä minä olen maininnut,että ihmisen PITÄISI syödä kalaa,lihaa,voita,juustoa jne?En missään.
        Ja toisekseen.Olen kovasti itsekin tehotuotantoa vastaan.On aivan käsittämätöntä,että eläimiä tuotetaan teollisesti kuolemaan ihmisen tarpeita varten.Mutta toisaalta,itseä tässä elämässä on ajateltava.Tilanteessa kuin tilanteessa;en ole maidon juoja,mutta silloin tällöin tulee napattua tölkki punaista täysmaitoa.Voi on ainut käyttökelpoinen rasva paistettaessa.En tunne omantunnon pistoksia juurikaan esimerkiksi ko.tuotteita harvakseltaan käyttäessäni.Ns.Lihaa en juurikaan kuluta.
        Ja kananmunia harvoin ostaessani,pyrin valitsemaan mahdollisimman eettisesti tuotettuja,joskin oma rahatilanne ratkaisee enemmän,kuin kennossa lukeva merkintä.


      • tupakanpoltto
        Kiril kirjoitti:

        se toinen tärkeä elementti minullakin ruokavalion ohella vaikka siitä olen vähemmän kirjoittanut, mutta kieltäydyn niin pitkälle kuin mahdollista kaikista E-lisäaineista ja happamuudenesto ym säilyvyyttä parantavista aineista, samoin kuin aromivahventeista. Vaikka ne yksinään ovat muka sallittujen listalla, niin kuka tietää ja onko missään tutkittu, kun samassa tuotteessa voi olla 12 erilaista E ainetta, niiden yhteisvaikutuksia. Runebergin tortusta löytyi tuo 12.

        Onhan se selvää, että kun Ktl määrittää ravintosuositukset tässä maassa ja elintarviketeollisuus saa syytää mitä tahansa markkinoille niin näitä asiota vastaan kirjoittaminen on vastavirtaan uimista. Ihmiset uskovat mieluimmin virallisia suosituksia kuin toisinajattelijoita.

        Sillä kritiikillä, jota minua vastaan esitetään, ei ole mitään merkitystä, koska itse joudun elämään tämän kroppani kanssa ja jos nyt olen syömällä saanut terveeksi niin oma kokemus on kuitenkin se tärkein totuus. Minulle saa tulla esittämään mitä tahansa tieteellisiä tutkimuksia mutta koska tiede ei ole mikään totuus vaan yksi keino tutkia todellisuutta, niin suhtaudun niihin aina kriittisesti.

        se ei tuossa iässä tee hyvää elimistöllesi, eikä edes VHH vähennä sen haittoja.


      • en ajattele itseäni
        R.T kirjoitti:

        "Minä en ajattele itseäni ruokavalinnoissani. Minä ajattelen eläimiä ruokavalinnoissani. Sen takia en syö voita, en juo maitoa, en syö juustoa, jogurtteja, lihaa, kanaa, kalaa...en mitään niistä mitä teidän mielestä ihmisen pitäisi syödä."
        -Ensinnäkin!Missä minä olen maininnut,että ihmisen PITÄISI syödä kalaa,lihaa,voita,juustoa jne?En missään.
        Ja toisekseen.Olen kovasti itsekin tehotuotantoa vastaan.On aivan käsittämätöntä,että eläimiä tuotetaan teollisesti kuolemaan ihmisen tarpeita varten.Mutta toisaalta,itseä tässä elämässä on ajateltava.Tilanteessa kuin tilanteessa;en ole maidon juoja,mutta silloin tällöin tulee napattua tölkki punaista täysmaitoa.Voi on ainut käyttökelpoinen rasva paistettaessa.En tunne omantunnon pistoksia juurikaan esimerkiksi ko.tuotteita harvakseltaan käyttäessäni.Ns.Lihaa en juurikaan kuluta.
        Ja kananmunia harvoin ostaessani,pyrin valitsemaan mahdollisimman eettisesti tuotettuja,joskin oma rahatilanne ratkaisee enemmän,kuin kennossa lukeva merkintä.

        En tarkoittanutkaan että sinä olisit sanonut että ihmisen pitäisi syödä lihaa tai maitotuotteita, tms. vaan, että siitä nämä VHH-dieettien puolestapuhujat puhuvat, eikä siis Kiril heistä ole ainoa.

        Huomautin vain, että ei se, että on eri mieltä näistä yllämainituista "ravintosuosituksista" tarkoita että vastustaisi vain vastustamisen ilosta, tai koska haluaa ärsyttää Kiriliä tms. vaan koska ihan oikeasti Se Juttu ei vaan sovi kaikille, ja se sopimattomuus voi johtua monista eri syistä ja perustelin oman syyni "vastustaa" tuota elämäntapaa (vaikka en sitä tosiasiassa mitenkään aktiivisesti vastustakaan, jokainen syököön miten haluaa :))

        Siinä kaikki. Sen enempää sanottavaa minulla ei tästä asiasta ole.


      • R.T
        en ajattele itseäni kirjoitti:

        En tarkoittanutkaan että sinä olisit sanonut että ihmisen pitäisi syödä lihaa tai maitotuotteita, tms. vaan, että siitä nämä VHH-dieettien puolestapuhujat puhuvat, eikä siis Kiril heistä ole ainoa.

        Huomautin vain, että ei se, että on eri mieltä näistä yllämainituista "ravintosuosituksista" tarkoita että vastustaisi vain vastustamisen ilosta, tai koska haluaa ärsyttää Kiriliä tms. vaan koska ihan oikeasti Se Juttu ei vaan sovi kaikille, ja se sopimattomuus voi johtua monista eri syistä ja perustelin oman syyni "vastustaa" tuota elämäntapaa (vaikka en sitä tosiasiassa mitenkään aktiivisesti vastustakaan, jokainen syököön miten haluaa :))

        Siinä kaikki. Sen enempää sanottavaa minulla ei tästä asiasta ole.

        Toki mielipide ero on ihan oikea syy vastustaa,mutta kukaan tuskin kiistää,etteikö lukijoilla nousisi heti defenssit pintaan,kun näkevät nimimerkin Kiril?
        Ennakkoluuloisuus on inhimmillistä,mutta valitettavaa,että paljon asiaa menee hukkaan,kun lukijat keskittyvät nimimerkille vittuiluun.


      • Asafoetida
        R.T kirjoitti:

        Toki mielipide ero on ihan oikea syy vastustaa,mutta kukaan tuskin kiistää,etteikö lukijoilla nousisi heti defenssit pintaan,kun näkevät nimimerkin Kiril?
        Ennakkoluuloisuus on inhimmillistä,mutta valitettavaa,että paljon asiaa menee hukkaan,kun lukijat keskittyvät nimimerkille vittuiluun.

        Tyypillisesti joku kysyy jotain ja, vastaamisen sijaan, Kiril alkaa julistaa uskontoaan.

        Lisäksi Kiril on vainoharhoissaan esim. moneen kertaan ja pitkään jankuttanut sitä, että esim. allekirjoittanut olisi myös joidenkin muiden nimimerkkien takana.

        Ei tietysti pitäisi olla ilkeä jollekin, jonka pää on pahasti pipi, mutta...


      • Kiril
        Asafoetida kirjoitti:

        Tyypillisesti joku kysyy jotain ja, vastaamisen sijaan, Kiril alkaa julistaa uskontoaan.

        Lisäksi Kiril on vainoharhoissaan esim. moneen kertaan ja pitkään jankuttanut sitä, että esim. allekirjoittanut olisi myös joidenkin muiden nimimerkkien takana.

        Ei tietysti pitäisi olla ilkeä jollekin, jonka pää on pahasti pipi, mutta...

        kouluruokapalsta. Aikaisemmin olin mielisairas ja hullu. Nyt uskonnon julistaja, vainoharhainen ja pipi. Miten sun vittuilut liittyy kouluruokailuun? Onhan se halpaa huvia vittuilla muille varsinkin jos siitä saa tyydytyksen. Asiaahan sulla ei sitten ollutkaan.


      • Kaikki vaikuttaa

      • Kiitos monen puolesta!
        Kiril kirjoitti:

        se toinen tärkeä elementti minullakin ruokavalion ohella vaikka siitä olen vähemmän kirjoittanut, mutta kieltäydyn niin pitkälle kuin mahdollista kaikista E-lisäaineista ja happamuudenesto ym säilyvyyttä parantavista aineista, samoin kuin aromivahventeista. Vaikka ne yksinään ovat muka sallittujen listalla, niin kuka tietää ja onko missään tutkittu, kun samassa tuotteessa voi olla 12 erilaista E ainetta, niiden yhteisvaikutuksia. Runebergin tortusta löytyi tuo 12.

        Onhan se selvää, että kun Ktl määrittää ravintosuositukset tässä maassa ja elintarviketeollisuus saa syytää mitä tahansa markkinoille niin näitä asiota vastaan kirjoittaminen on vastavirtaan uimista. Ihmiset uskovat mieluimmin virallisia suosituksia kuin toisinajattelijoita.

        Sillä kritiikillä, jota minua vastaan esitetään, ei ole mitään merkitystä, koska itse joudun elämään tämän kroppani kanssa ja jos nyt olen syömällä saanut terveeksi niin oma kokemus on kuitenkin se tärkein totuus. Minulle saa tulla esittämään mitä tahansa tieteellisiä tutkimuksia mutta koska tiede ei ole mikään totuus vaan yksi keino tutkia todellisuutta, niin suhtaudun niihin aina kriittisesti.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000144&posting=22000000016886427


      • R:T
        Asafoetida kirjoitti:

        Tyypillisesti joku kysyy jotain ja, vastaamisen sijaan, Kiril alkaa julistaa uskontoaan.

        Lisäksi Kiril on vainoharhoissaan esim. moneen kertaan ja pitkään jankuttanut sitä, että esim. allekirjoittanut olisi myös joidenkin muiden nimimerkkien takana.

        Ei tietysti pitäisi olla ilkeä jollekin, jonka pää on pahasti pipi, mutta...

        En puutu nyt kirilin mielenterveyteen,koska minulla ei ole minkäänlaista valtuutusta sitä lähteä arvailemaan,mutta silti asia on niin,että JOS siellä Kirilin tekstissä sattuisikin olemaan jotain järkeä,tai miettimisen arvoista,niin sitä ei huomata,kun keskitytään vittuiluun,koska kirjoittaja on kiril.


      • kroonisesta sairaudesta

      • bamboocha
        Kiril kirjoitti:

        se toinen tärkeä elementti minullakin ruokavalion ohella vaikka siitä olen vähemmän kirjoittanut, mutta kieltäydyn niin pitkälle kuin mahdollista kaikista E-lisäaineista ja happamuudenesto ym säilyvyyttä parantavista aineista, samoin kuin aromivahventeista. Vaikka ne yksinään ovat muka sallittujen listalla, niin kuka tietää ja onko missään tutkittu, kun samassa tuotteessa voi olla 12 erilaista E ainetta, niiden yhteisvaikutuksia. Runebergin tortusta löytyi tuo 12.

        Onhan se selvää, että kun Ktl määrittää ravintosuositukset tässä maassa ja elintarviketeollisuus saa syytää mitä tahansa markkinoille niin näitä asiota vastaan kirjoittaminen on vastavirtaan uimista. Ihmiset uskovat mieluimmin virallisia suosituksia kuin toisinajattelijoita.

        Sillä kritiikillä, jota minua vastaan esitetään, ei ole mitään merkitystä, koska itse joudun elämään tämän kroppani kanssa ja jos nyt olen syömällä saanut terveeksi niin oma kokemus on kuitenkin se tärkein totuus. Minulle saa tulla esittämään mitä tahansa tieteellisiä tutkimuksia mutta koska tiede ei ole mikään totuus vaan yksi keino tutkia todellisuutta, niin suhtaudun niihin aina kriittisesti.

        Tästä aiheesta olen viimeinkin samaa mieltä kirilin kanssa: Itsekin välttelen E-koodeja, varsinkin jos niiden eläinperäisyydestä ei ole varmaa tietoa. Ja se maidon käsittely edistää juuri laktoosi-intoleranssia ja maitoproteiiniallergiaa siksi, koska jo (aikuisen) ihmiskehoon kuulumattomasta aineesta tehdään vielä luonnottomampaa. Harva ajattelee laktoosi-intoleranssin(tai keliakian) olevan luonnollinen reaktio. Maidon tarkoitus on antaa ravintoa pienelle jälkeläiselle, ei aikuiselle tai jo vanhemmalle lapselle: jos saisin itse päättää, niin kouluissa tarjottaisiin kaura -ja riisimaitoja:D


    • tulee rasvattomasta

      maidosta. Ainakin rasvaton maito altistaa enemmän laktoosi-intoleranssille. Useinkaan lapset eivät saa valita mitä maitoa juovat. Kun koko lapsuusiän juotetaan rasvatonta maitoa,niin tulos voi olla laktoosi-intoleranssi. Paras vaihtoehto olisi se,että kuoluissa saisi ihan oikeaa maitoa. itselleni tuli laktoosi-intoleranssi rasvattoman maidon takia. Suvussa muilla ei ole tätä ongelmaa. Saa nähdä miten paljon nuorimmille serkuille käy,jos he joutuvat kouluissa tätä ns. maitoa juomaan.

      • Kiril

        muuallakin. Aitomaito, ilman käsittelyä ei aiheuta mitään ongelmia. Pitäisikin hakea EU:lta suojaa maidolle, ettei sen nimissä myytäisi tuotteita, jotka eivät ole maitoa. Rasvaton maito? Mikähän meteli nousisi jos Alkossa myytäisiin alkoholitonta Koskenkorvaa?


      • Sergio_Leone

        yleensäkkään maalla ei tunneta tuota tautia, eikä juoda tonkanpesuvettä. Toinen tärkee pointti on mielestäni ÄIDINMAITO. Mitä kaemmin tissiä saa sitä vähemmän allergioita. Ja eläinten koskettelu muut terveet pöpöt niin johan sujuu.

        "HYLA" ei ole terveille ihmisille tarkoitettu.
        Se on bisnestä jolla ensin pilataan mahat ja sitten myydään kalliimmalla jotain ihmeen asidofiluksia, jotka yllätykseksi ovat jo valmiina oikeassa maidossa!


    • Sergio_Leone

      Onneksi kaikki valveutuneet vanhemmat antavat kotona tarpeeksi eläirasvaa lapsilleen. Muutenhan ne nääntyy jo nälkään! Säälittää katsella noita anorektikon näköisiä lapsia jotka sitten salaa käyvät tuhlaamassa viikkorahansa karkkiin ja jätskiin. Kouluruoka on syvältä.

    • Hermea

      Ainakin meidän koulusta lopetettiin kevytmaidon tarjonta ja ainoa vaihtoehto on joulusta lähtien ollut rasvaton maito. Jollei halua vettä jouda vaan haluaa juoda maitoa, niin on pakko valita rasvaton maito, vaikka joisin mielellä kevytmaitoa.

    • mika,

      ei maistu millekkään

      • mauton voi olla

        pahaa, koska mikä ei maistu millekään, ei maistu hyvälle, eikä pahalle...

        Tietysti veden kohdalla voidaan käyttää määreenä mauttomutta, joka tarkoittaa hyvää;)


      • mika,
        mauton voi olla kirjoitti:

        pahaa, koska mikä ei maistu millekään, ei maistu hyvälle, eikä pahalle...

        Tietysti veden kohdalla voidaan käyttää määreenä mauttomutta, joka tarkoittaa hyvää;)

        vettä juo kuin hätätilassa, koska se on mautonta


    • Sergio_Leone

      moniko teistä joisi esim. teetä tai kahvia rasvattoman maidon kanssa?

      • sulle sergio...

        En juo teetä tai kahvia rasvattoman maidon kanssa. En myöskään kevytmaidon tai täysmaidon kanssa. Juon sen soijamaidon kanssa. Parasta.


      • koska en pidä sen mausta
        sulle sergio... kirjoitti:

        En juo teetä tai kahvia rasvattoman maidon kanssa. En myöskään kevytmaidon tai täysmaidon kanssa. Juon sen soijamaidon kanssa. Parasta.

        En pidä sen enempää "punaisesta" maidosta kuin kurristakaan. Maito maistuu vastenmieliselta: en yksinkertaisesti kykene kulauttamaan sitä kurkusta alas, koska siitä seuraa oksennusreaktio. En ole ikinä pitänyt maidosta. Pienenä (0-6-vuotiaana) join sitä varmaankin olosuhteiden pakosta jonkin verran, mutta esimerkiksi äidinmaitoakaan en juonut kuin vähän aikaa. Minulla ei ole mitään allergioita tms, eli kyllä olen maidottakin pärjännyt. Mielestäni maito kuuluu vasikoille.

        Ajatelkaapa vaikkapa Japania: juodaanko siellä maitoa? Ei. Juodaanko Suomessa maitoa? Kyllä. Kummassa maassa on enemmän luukatosairauksia? Suomessa!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1223
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe