Arvelluttaa ?

Jeeves

Mistä on mahdollista saada tietoa kaikista vitamiineista muista tärkeistä aineista jota ihminen tarvitsee päivittäin jos syö pelkästään elävää ravintoa , tuntuu näin aluksi aika työläältä ja vaikealta ja entäpä valmistaminen / valmistus ? ?

13

1428

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peppiina

      Kansanterveyslaitoksen sivuilta saa tarkat tiedot eri ruoka-aineiden koostumuksesta ja päivittäisestä vitamiinien ja hivenaineiden ym. tarpeesta.

      http://www.fineli.fi/

    • Peppiina

      Oho, edellinen viesti lähti kesken kirjoituksen :)

      Elävan ravinnon yhdistys ERY on kattava tietopankki näissä asioissa, mm. ruokaohjeita ja valmistusmenetelmiä
      http://www.kolumbus.fi/ery/

    • A ja O

      Elävän ravinnon syöjiä on tutkittukin, mm. Kuopion yliopistossa. Elävän ravinnon syöjien kannattaisi kiinnittää huomiota erityisesti B2:n B12:n, D-vitamiinin, sinkin ja kalsiumin saantiin. B2:ta on esimerkiksi manteleissa (liota ensin). B12:n luotettava lähde on ainoastaan apteekin vitamiinipilleri. D-vitamiinia tulee talviaikaan ottaa riittävästi korvaamaan puuttuvaa auringonvaloa - itse otan 25 mikrogrammaa päivässä talviaikaan, mutta enempäänkin saattaisi olla syytä. Sinkkiä saa syömällä riittävästi siemeniä, esim. liotettuja auringonkukan siemeniä. Kalsiumia saa mm. parsakaalista, seesaminsiemenistä ja manteleista.

      Katso myös:
      http://www.rawfoods.com/articles/scientificliterature.html

      • Ö ja Y

        Itse olen syönyt 8-vuotta ja nyt olen 18 ja ihan terve olen vaikka pillerin pilleriä ole syönyt.


      • A ja O
        Ö ja Y kirjoitti:

        Itse olen syönyt 8-vuotta ja nyt olen 18 ja ihan terve olen vaikka pillerin pilleriä ole syönyt.

        Osteoporoosi ja dementia kehittyvät vähitellen. Pitkään niitä ennen voi mennä ihan hyvin.


      • meirami
        A ja O kirjoitti:

        Osteoporoosi ja dementia kehittyvät vähitellen. Pitkään niitä ennen voi mennä ihan hyvin.

        Itse epäilen kovasti noiden vitamiinipillereiden syömisen tarpeellisuutta. Ja ihmettelen että ERY:kin suosittelee elävän ravinnon syöjille D- ja B12-vitamiinipillereitä.

        Kyllähän sitä voi käydä mittauttamassa omien vitamiinipitoisuuksien määrän ja siten varmistaa saako niitä riittävästi. B-12 vitamiiniahan ei saa sen enempää kasviksista kuin lihastakaan vaan sitä valmistavat eri mikro-organismit ja bakteerit kuten maitohappobakteeri. Mielestäni oleellista on että suoliston bakteeristo on kunnossa, jotta B-12 vitamiinia saisi tarpeeksi. D-vitamiinin suhteen en vetäis suoraa yhteyttä osteoporoosiin. Esim. liian happovoittoinen ruoka on mielestäni suurempi syy osteoporoosiin, jota yllättäen on eniten juuri niissä maissa joissa eniten käytetään maitotaloustuotteita.


      • A ja O
        meirami kirjoitti:

        Itse epäilen kovasti noiden vitamiinipillereiden syömisen tarpeellisuutta. Ja ihmettelen että ERY:kin suosittelee elävän ravinnon syöjille D- ja B12-vitamiinipillereitä.

        Kyllähän sitä voi käydä mittauttamassa omien vitamiinipitoisuuksien määrän ja siten varmistaa saako niitä riittävästi. B-12 vitamiiniahan ei saa sen enempää kasviksista kuin lihastakaan vaan sitä valmistavat eri mikro-organismit ja bakteerit kuten maitohappobakteeri. Mielestäni oleellista on että suoliston bakteeristo on kunnossa, jotta B-12 vitamiinia saisi tarpeeksi. D-vitamiinin suhteen en vetäis suoraa yhteyttä osteoporoosiin. Esim. liian happovoittoinen ruoka on mielestäni suurempi syy osteoporoosiin, jota yllättäen on eniten juuri niissä maissa joissa eniten käytetään maitotaloustuotteita.

        Alla suomalainen tutkimus, joka osoittaa, että vegaanien luuntiheys on heikompi kuin sekaruoan syöjien ja vegaanien johtuen pääasiassa vegaanien riittämättömästä talviaikaisesta D-vitamiinin saannista. Lisäksi vegaanien lisäravinteena käyttämä D2-vitamiini on tehottomampaa kuin D3-vitamiini.

        http://tinyurl.com/o9lcs

        B12-vitamiinin puute taas voi aiheuttaa vakavia hermostovaurioita ja dementiaa.


      • meirami
        A ja O kirjoitti:

        Alla suomalainen tutkimus, joka osoittaa, että vegaanien luuntiheys on heikompi kuin sekaruoan syöjien ja vegaanien johtuen pääasiassa vegaanien riittämättömästä talviaikaisesta D-vitamiinin saannista. Lisäksi vegaanien lisäravinteena käyttämä D2-vitamiini on tehottomampaa kuin D3-vitamiini.

        http://tinyurl.com/o9lcs

        B12-vitamiinin puute taas voi aiheuttaa vakavia hermostovaurioita ja dementiaa.

        Noita tutkimuksia on jos jonkinlaisin tuloksin. Kukahan tuonkin tutkimuksen teettäjä on. Monesti noita tutkimuksia ostetaan jotta saadaan ihmisille uskoteltua asioista tietynlainen kuva. Ja samalla tutkimuksen teettäjä sanelee tietenkin toivomansa tutkimustuloksen.

        Suomalaisista suurin osa on sekaruokailijoita. Miksi kuitenkin naisista jopa joka kolmas sairastuu elämänsä aikana osteoporoosiin? Maitoa ja maitotaloustuotteita syödään erittäin paljon, mutta sekään ei vaikuta pelastavan osteoporoosilta.

        Mielestäni noilla tutkimuksilla ei ole siinä vaiheessa mitään merkitystä jos käy hivenaine ja vitamiinimittauksissa, joissa todetaan että kasvisruoasta huolimatta elimistössä on riittävästi d- ja b12 vitamiineja.

        Itse uskon edelleen että syypää osteoporoosiin kuin niin moneen muuhunkin sairauteen löytyy liian happovoittoisesta ruokavaliosta jota perinteinen suomalainen ruokavalio edustaa.


      • on...
        meirami kirjoitti:

        Noita tutkimuksia on jos jonkinlaisin tuloksin. Kukahan tuonkin tutkimuksen teettäjä on. Monesti noita tutkimuksia ostetaan jotta saadaan ihmisille uskoteltua asioista tietynlainen kuva. Ja samalla tutkimuksen teettäjä sanelee tietenkin toivomansa tutkimustuloksen.

        Suomalaisista suurin osa on sekaruokailijoita. Miksi kuitenkin naisista jopa joka kolmas sairastuu elämänsä aikana osteoporoosiin? Maitoa ja maitotaloustuotteita syödään erittäin paljon, mutta sekään ei vaikuta pelastavan osteoporoosilta.

        Mielestäni noilla tutkimuksilla ei ole siinä vaiheessa mitään merkitystä jos käy hivenaine ja vitamiinimittauksissa, joissa todetaan että kasvisruoasta huolimatta elimistössä on riittävästi d- ja b12 vitamiineja.

        Itse uskon edelleen että syypää osteoporoosiin kuin niin moneen muuhunkin sairauteen löytyy liian happovoittoisesta ruokavaliosta jota perinteinen suomalainen ruokavalio edustaa.

        Jopas on salaliittoteorioihin taipuvaista porukkaa täällä, kun kaikki normaalit ravitsemustieteelliset tutkimukset ovat tekaistuja.


      • himmee223
        on... kirjoitti:

        Jopas on salaliittoteorioihin taipuvaista porukkaa täällä, kun kaikki normaalit ravitsemustieteelliset tutkimukset ovat tekaistuja.

        Tuossa tutkimuksessa kylläkin todettiin kasvissyöjien luiden olevan yhtä vahvat ja tiheät kuin sekasyöjien, mutta luut olivat pienemmät johtuen siitä ettei vegaaneissa ole ylipainoisia niin kuin sekasyöjissä.
        Vegaanit ovat pienempiä.


      • A ja O
        himmee223 kirjoitti:

        Tuossa tutkimuksessa kylläkin todettiin kasvissyöjien luiden olevan yhtä vahvat ja tiheät kuin sekasyöjien, mutta luut olivat pienemmät johtuen siitä ettei vegaaneissa ole ylipainoisia niin kuin sekasyöjissä.
        Vegaanit ovat pienempiä.

        Ei. Tutkimuksessa puhuttiin nimenomaan siitä, että vegaanien luun mineraalitiheys (engl. bone mineral density, BMD) oli vegaaneilla heikompi.


    • Kokki

      Kirjastosta

    • pekoniaaaa

      Ihminen saa kaiken tarpeellisen kun syö monipuolisesti tavallista ruokaa ja pysyy terveenä kun välttää huuhaa hömpötyksiä, joihin olet juuri sortunut. Syö kohtuudessa kaikkea ja liiku mahdollisuuksien mukaan riittävästi. Ja tärkeintä on pysyä erossa lisäravinto-, eläväravinto,- homeopatia-, yms satikutipatiapoppaukkojen ja ennen kaikkea -akkojen hömpötyksistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe