Pizzapohja vhh-tyyliin

Kie80

Eli jos jollain on tietoa miten saa hyvän mut vhh-pizzapohjan tehtyä, niin nyt tietoa tarvitaan. Haluaisin jonkun muun kuin munakas-tyypisen pohjan,joka olisi vähän enemmän "perinteisen" pohjan kaltainen. -Kiitosta!-

45

45538

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • namipitsa

      nimenomaan kananmunilla saat pitsamaisen ja herkullisen pitsapohjan. eikä muuten maistu kananmuna yhtään!

      pohjaan tartteet vaan 5 kananmunaa (tulee pellillinen)

      voitele leivinpaperi.
      erota valkuaiset ja keltuaiset eri kuppeihin.
      sit vaan valkuaiset sähkövatkaimella kiinteäksi vaahdoksi. sekaan hieman sekoitetut keltuaiset ja hieman suolaa. "taikina" pellille ja uuniin 200 asteessa n. 10 - 15 min. sit pohja pois, täytteet päälle ja vielä 20 minuutiks uuniin.

      ai että kun tulee hjyvää!

      (tämä resepti muuten löytyy karppifoorumeista, ei ole minun keksintöni, mutta on niin hyvä resepti että oli pakko jakaa tänne!)

      • höpöti höpö

        vai ei kananmuna maistu. Tuohan on kuin munakas!


      • Kie80

        ...vaan lähinnä rakenne. Oon ajatellu tehä mantelijauheesta mut tulee aika kalliiks jos tekee useamman pellillisen. No, ehkä teen sit munakasta enkä pizzaa! :-)


      • Nimetön
        höpöti höpö kirjoitti:

        vai ei kananmuna maistu. Tuohan on kuin munakas!

        ai jos vaahdotat kananmunat niin tulee munakasta? mitäs jos tutkisit asiaa hieman tarkemmin. Munakasta et varmaan ole nähnytkään.

        Tällä reseptillä tulee nimenomaan kivan rapea pitsamainen/piirasmainen pohja.


      • ei kauas ei lähelle
        Nimetön kirjoitti:

        ai jos vaahdotat kananmunat niin tulee munakasta? mitäs jos tutkisit asiaa hieman tarkemmin. Munakasta et varmaan ole nähnytkään.

        Tällä reseptillä tulee nimenomaan kivan rapea pitsamainen/piirasmainen pohja.

        vaahdotetusta munasta tulee munakohokas. Otappas isoäidin reseptikirja kouraan ja katso sieltä.

        Lopultaa ei se munan maku vaahdottamalla mansikaksi muutu ja piste.


      • namipitsa
        ei kauas ei lähelle kirjoitti:

        vaahdotetusta munasta tulee munakohokas. Otappas isoäidin reseptikirja kouraan ja katso sieltä.

        Lopultaa ei se munan maku vaahdottamalla mansikaksi muutu ja piste.

        omat ovat mielipiteenne. tiedän, että kyseinen pohja ei kananmunalta maistu, pohjasta tulee kivan rapea ja piirasmainen.

        Monesti olen tätä tehnyt, enkä kertaakaan ole munakohokasta tai munakasta pohjasta saanut. Jännä juttu että tulet tänne inttämään vaikka et ole kyseistä 5 munan pohjaa koskaan kokeillutkaan. Olen kokeillut ja tiedän minkälaista tulee. kokeilkaa ja ihastukaa VHH ihmiset;)


      • namipitsa
        namipitsa kirjoitti:

        omat ovat mielipiteenne. tiedän, että kyseinen pohja ei kananmunalta maistu, pohjasta tulee kivan rapea ja piirasmainen.

        Monesti olen tätä tehnyt, enkä kertaakaan ole munakohokasta tai munakasta pohjasta saanut. Jännä juttu että tulet tänne inttämään vaikka et ole kyseistä 5 munan pohjaa koskaan kokeillutkaan. Olen kokeillut ja tiedän minkälaista tulee. kokeilkaa ja ihastukaa VHH ihmiset;)

        tässäpä epäilijöille vielä linkki kuvineen.

        http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=14798


      • herkkusuu2

        ja sopii myös suolaiseen piirakkaan. Noin puolet menee semmoiseen pyöreeseen piirakka vuokaan ja loput voi sekoittaa täytteeseen.

        Ja myös makeaan piirakkaan kun laittaa pohjaan maketusainetta.


      • PowerForward

        Lopputulos oli yllättävä. Kananmuna ei maistu lainkaan itseltään ja pohja oli tosiaankin rapea. Tätä pohjareseptiä voi kyllä suositella muillekin hiilihydraattitietoisille.


      • vaahdotetusta
        Nimetön kirjoitti:

        ai jos vaahdotat kananmunat niin tulee munakasta? mitäs jos tutkisit asiaa hieman tarkemmin. Munakasta et varmaan ole nähnytkään.

        Tällä reseptillä tulee nimenomaan kivan rapea pitsamainen/piirasmainen pohja.

        Enpä ole kokeillut pohjaa (vielä) mutta ihmettelijöille muistutettakoon, että vaahdotetusta kananmunan valkuaisesta (ja sokerista) on myös tehty perinteinen marenki, eikä sekään munalle maistu.


      • yes pizzaa

        että voi kiesus. Ei maistunut kananmunalle pätkääkään. Hieman jäi pohja veteläks, mutta johtuu tomaattisoseesta. seuraavaksi koitan paseerattua tomaattia, pyreestä en tykkää. Kyllä oli oivallinen ohje. Tää karppaus ruuan laitto on joskus niin yksinkertaista, että ei sen takia keksi mitä tekis. :D


      • lumie3

        todella hyvä.kokeilin.Parhaillaan kun kerran kunnolla jäähtynyt.Kannattaa kokeilla.ei maistu kananmunalle.


      • überkulinaristi
        namipitsa kirjoitti:

        tässäpä epäilijöille vielä linkki kuvineen.

        http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?t=14798

        Tuosta tuli paras VHH-pizzapoha, mitä olen koskaan syönyt. Aiemmin olen kokeillut juusto ja mantelijauhotsydeemejä, ne ovat olleet aika ällön makuisia. Mielluummin teen perheelle tavallisen pizzapohjan, jonka itse jätän sitten vaikka syömättä ja syön pelkät päälliset. ;)
        Tuota peruna/maissijauhoilla vuoan kuorruttamista, mitä linkin ohjeessa sanotaan, en kyllä suosittele, se ei oikein VHH:on istu, mutta onneksi meillä on Suomessa leivinpaperia.


      • Aanum

        Etsin hiilaritonta pizza/piirakkapohjaa, tätä kokeilin ja on paras mahdollinen! Käytin silikonivuokaa ja sitä ei tarvinnut rasvatakaan. Vuokani on halkaisijaltaan n. 26 cm. Piirakkapohjaan käytin 3 munaa ja pizzaan 2. Toimii hyvin. Syön itse surutta hiilareitakin, tein näitä karppaaville ystävilleni, mutta palaan tähän varmasti vielä itseänikin varten. Mielestäni parempaa kuin jauhopohja!


    • Mariett

      Se on tuo spelttijauho aika metka.
      Kannattaa koklata, maku on vieläpä ihanan pähkinäinen, oma suosikkini.

      • Kiril

        vhh ruokavalioon. Hiilihydraatteja 67,5 grammaa/100g.


    • ainakin

      kevyt ja maistuva pizzapohja.. Pellillinen 2,5dl vesi,suola,hiiva/leivinjauho ja vehnäjauhoja..
      Ennemmin tekisin tommosen perinteisen kun jonkun muna pohjan.. tossa on kolestrolia ihan törkynä..
      Jauhelihaan ei tarvi piastaessa rasvaa lainkaan.. Juustot saa vähärasvasina jne.
      Ja kun pohjaan ei laita öljyä niin ainoa missä rasvaa saattaa olla on jauheliha, muuten ei lisättyä rasvaa

      • Kiril

        eivät sovi vhh (vähähiilihydraattinen) ruokavalioon Jauhoissa on epäterveellisiä hiilareita ihan törkynä. Kananmunia voi syödä ihan huoletta pari päivässä eikä se vaikuta kolesteroliarvoihin. Jauhelihaan ei välttämättä tarvitse rasvaa kun valitsee sika-nautaa sopivassa suhteessa, että rasvaakin on mukana. Vähärasvaiset juustot maistuu pahvilta. Itse laitan munakkaaseen mustaleimaemmentalia. Siinä on makua ja hiilihydraatteja 0.


      • justiinamuori

        Katsoitko mikä on palstan nimi?

        Kolesterolista en nyt ei jaksaisi ..hohhoijaa.
        No, ok: Ihmisen elimistö tuottaa 80-90 prosenttia, ja vain siihen loppuun 10 prossaan voi - yrittää! - vaikuttaa.

        Mutta, miksi pitäisi? Ellei se sitten hivo taivaita.
        Perinnöllistä korkeaa kolesterolia sairastavat ovat luku sinänsä, eikä heitä ole suinkaan enemmistö.
        Ei kolesteroli ole maailman pahin asia.

        Kolesterolipeikko on yksi keino myydä kaikkea kolesterolivapaata (ja tietysti lääkkeet luku sinänsä), jenkeissä ainakin kuulema vettäkin.

        Paljo rasva ei ole vhh:lla pointti mutta ei myöskään peikko. Eipä ole tarpeen tämän enempää.


      • ihmetteleepi
        Kiril kirjoitti:

        eivät sovi vhh (vähähiilihydraattinen) ruokavalioon Jauhoissa on epäterveellisiä hiilareita ihan törkynä. Kananmunia voi syödä ihan huoletta pari päivässä eikä se vaikuta kolesteroliarvoihin. Jauhelihaan ei välttämättä tarvitse rasvaa kun valitsee sika-nautaa sopivassa suhteessa, että rasvaakin on mukana. Vähärasvaiset juustot maistuu pahvilta. Itse laitan munakkaaseen mustaleimaemmentalia. Siinä on makua ja hiilihydraatteja 0.

        miksi leivinjauho ei sovi VHH ruokavalioon? Vaikka siinä onkin paljon hiilareita, niin eihän sitä laiteta pellilliseen kuin teelusikallinen eli grammoina ei juuri mitään.


    • tällä ohjeella

      Onnistuisikohan tällä ohjeella pizzapohja, uskaltaisiko joku kokeilla?

      VÄHÄHIILIHYDRAATTINEN RIESKA
      (UUNIPELLILLINEN)
      1 dl pähkinöitä kokonaisina tai valmiina jauheena
      (hasselpähkinä, manteli, cashewpähkinä, parapähkinä, auringonkukan- tai seesaminsiemen, ym)
      1 dl sokerijuurikaskuitua (fibrex)
      ½ dl pellavarouhetta
      n. 1 tl merisuolaa hienoa
      3 luomumunaa (isoa)
      2,5 – 3 dl täysmaitoa tai kermavettä
      50 – 100 g voita sulatettuna

      Laita pähkinät tehosekoittimeen ja sekoita hienoksi, lisää sokerijuurikaskuitu ja pellavarouhe ja sekoita kaikkia vielä hetki. Lisää suola, munat ja maito, sekoita tasaiseksi, jonka jälkeen lisätään sulatettu voi ja sekoitetaan n. 10 sekuntia. Kaada valmis taikina leivinpaperilla vuorattuun syvään uunipeltiin. Päälle voi sirotella auringonkukan- ja seesaminsiemeniä. Paista uunin keskitasossa 175 asteessa noin 20 – 30 min. Peitä lämmin leipä leivinliinalla ja laita päälle vielä muovipussi. Näin leivästä tulee pehmeämpi ja sitä on helpompi leikata.

    • Möller

      Hyväkarpiksi siirtyessäni (alakarpin kautta) palautin kaipaamani pizzan ruokavaliooni tällä ohjeella.

      Pohjan ohjeen bongasin Varpu Tavin kirjasta: "Laihdu ilman nälkää" ja tykkään ainaki itse todella paljon.

      Puoli purkkia rahkaa
      1 muna
      2 rkl vehnä- tai ruisleseitä
      3 rkl ruisjauhoja

      Sekoita ainekset ja levitä lastan avulla pellille (uunipaperi). Esipaista 10 min 200 asteessa. Nosta uunista, asettele täytteet ja paista vielä noin 10 minuuttia.

      Itse laitan taikinaan vielä korkillisen oliiviöljyä ja ripottelen sekaan hieman pizzamaustetta.

      Tuplaamalla taikinan ainekset tulee iso pohja usealle syöjälle.

      Eikun herkuttelemaan silloin tällöin ;-)

      • se melkeen

        niin on että korvikkeet ovat aina korvikkeita ja kyllä niistä aika munakkaita ja munan makuisia tulee kun kananmunista sen vääntää oli kyse sitten vaikka pelkistä valkuaisista (nimim, kaiken kokeillut ;)

        Itse kokeilisin (ja meinaa kokeillakkin) Möllerin reseptiä...sen verran voi kerran pari kuukaudessa "repsahtaa".


      • omamaamustikka

        kertoma resepti on hyvä ! Mie ite oo lisänny vielä näijen lisäksi 75 g juustoraastetta.

        Sitte tomaattipyreen sijasta, mie olen valuttanut säilyketomattimurskasta mehut pois, sen esipaiston aikana. Sitten ensimmäiseks täytteeksi olen laittanut sen murskan.

        Mie tykkään, jotta se mehevoittää pizaa ja ei tee siitä sellasta munakkaan tai pannukakun olosta.


      • karppaaja
        omamaamustikka kirjoitti:

        kertoma resepti on hyvä ! Mie ite oo lisänny vielä näijen lisäksi 75 g juustoraastetta.

        Sitte tomaattipyreen sijasta, mie olen valuttanut säilyketomattimurskasta mehut pois, sen esipaiston aikana. Sitten ensimmäiseks täytteeksi olen laittanut sen murskan.

        Mie tykkään, jotta se mehevoittää pizaa ja ei tee siitä sellasta munakkaan tai pannukakun olosta.

        Kokeilkaapa tätä minkä kerran yhtenä päivänä keksin. Eli:
        Leikkaa suoraan lautaselle esim.Oltermannijuustoa,että pohja peittyy,levitä halutessasi tomaattipyrettä,lisää paistettua jauhelihaa tai tonnikalaa,tomaattiviipaleita,juustoraastetta ja oreganoa ja laita hetkeksi mikroon ja nauti. Tämä pizza valmistuu aika nopeastikin. Niin ja jos haluaa voi myös jauhelihapaiston aikana lisätä Creme Bonjourin herkullista juustoa. Tästä versiosta saa myös muokattua nolla hiilihydraattisenkin herkun.


      • omamaamustikka
        karppaaja kirjoitti:

        Kokeilkaapa tätä minkä kerran yhtenä päivänä keksin. Eli:
        Leikkaa suoraan lautaselle esim.Oltermannijuustoa,että pohja peittyy,levitä halutessasi tomaattipyrettä,lisää paistettua jauhelihaa tai tonnikalaa,tomaattiviipaleita,juustoraastetta ja oreganoa ja laita hetkeksi mikroon ja nauti. Tämä pizza valmistuu aika nopeastikin. Niin ja jos haluaa voi myös jauhelihapaiston aikana lisätä Creme Bonjourin herkullista juustoa. Tästä versiosta saa myös muokattua nolla hiilihydraattisenkin herkun.

        ... on kuuulkkaas ihan pakko kokkeilla. Kyllä kuulosti siltä, jotta taitaapi kieli mennä mukana. Miepä taijan het huomenissa paistaakin tällaisen ihan Juhannuksen kunniaksi.
        Kiitos vinkistä =)


      • oooodsf
        omamaamustikka kirjoitti:

        ... on kuuulkkaas ihan pakko kokkeilla. Kyllä kuulosti siltä, jotta taitaapi kieli mennä mukana. Miepä taijan het huomenissa paistaakin tällaisen ihan Juhannuksen kunniaksi.
        Kiitos vinkistä =)

        Mistä aiot saada foolihappoa Kiril? Vai tiedätkö mitä se on? Ihminen on aina käyttänyt hiivaa, mikset halua sitä käytettävän?


      • lukutaidossa
        oooodsf kirjoitti:

        Mistä aiot saada foolihappoa Kiril? Vai tiedätkö mitä se on? Ihminen on aina käyttänyt hiivaa, mikset halua sitä käytettävän?

        Tämä on RESEPTI palsta, ja VHH-keskustelu palsta on omansa.

        Mutta kun kerran listaa haluat, niin tässä tulee:
        http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2273&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=fi
        Huomaa että sisäelimet ovat parhaita lähteitä, eikä hiiva. Ellet syö sitä 100g päivässä.

        Ja miksi hiiva ei kaikille ihmisille sovi, niin meneppä tutkimaan asiaa VHH-KESKUSTELU palstalle.


      • Sarimo

        Mä tein ekan kerra kananmunapohjaista pizzaa en kertonut miehelleni ja tykkäs. ..siis uudelleen teen sitä huomenna vieraille.


    • Tepi.

      Onkin poistettu, mutta laitetaan uuden kerran.

      Eli kunnon possunsilavaa sulatetaan puoli kiloa. Pitsataäytteet (pekoni, rasvainen kinkku, pepperoni) pellille ja kaadetaan sula ihra päälle. Annetaan hyytyä ja popsitaan. Opin tämän ystavältäni Kirililtä.

      • mutta

        sianrasva on tuhan pehmeää. Kannattaa käyttää naudanrasvaa ainakin seassa. Täytteet kannattaa suikaloida pitkänomaisiksi, jolloin ne toimivat "raudoituksena" ja estävät lohkeilua.


    • ...

      Ihana pitsapohja, mielestäni samankaltainen ja makuinen kuin tavallinenkin. karppiforumeilta otettu. 16hh/pellillinen:

      1prk rahkaa
      2 munaa
      vajaa 1dl vehnälesettä
      vajaa 1dl soijajauhoa
      1,5 tl leivinjauhetta
      0,5tl psylliumia tmv.
      1tl suolaa

      Muna ja rahka sekasin, kuivat aineet sekaisin ja joukkoon. Anna turvota hetki. Lusikalla ohueksi pohjaksi pellille leivinpaperin päälle. Esipaista muutamia minuutteja. Visko täytteet päälle ja takasin uuniin paistumaan hetkeksi.

      • mousssaka

        Tässä reseptissä on kyllä enemmän hiilihydraatteja kuin 16g. Noin 26g, rahkassa on yllättävän paljon hiilareita. Ilman tuota rahkaa tuo tekisi sen 16. Millä tuon rahkan voisi korvata, missä ois vähemmän hiilareita?


    • JoinZki

      5dl vettä
      2tl suola
      3rl öljy
      12dl vehnäjauhoa

      Tossaa helppo yksin kertanen pitsa pohjan ohje...
      Jos haluaa voi laitaa myös 2,5 vettä ja 2,5 vichy..
      Tulee tavallaan kuohkeampi...

    • Herkkusuu2

      Hei,

      tässä vielä linkki karppaus-sivulle, josta löydät erinomaisia reseptejä. Alla oleva pizzapohja on ehdottomasti paras, mitä koskaan oon tehnyt (ja oon suositellut kaikille tutuillekin)!

      http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=83

      • seljahk

        http://adamsbrot.fi/pizza.html

        Itse olen tehnyt kahdesti kyseisestä aineksesta pizzapohjan ja hyvin on onnistunut. Todella helppo valmistaa, kuiva-aineet sekaisin ja vettä joukkoon.


      • paras löytyi

        Vehnälesettä ja ruisjauhoa?
        Kyllä parempi pohja on se mihin tulee creme fraichea ja ksantaania ym ym. On ohut ja joustava pohja eikä mikään sienimäinen. Ei myöskään maistu munalta vaikka pari munaa siihen tuleekin muiden ainesten lisäksi. Sopii keliaakikolle, eikä ole kova kuten gluteenittomat pohjat helposti ovat.


    • herkkua

      400g vähärasvaista naudan paistijauhelihaa, sekaan suolaa ja mustapippuria, vaivataan tehokkaasti ja pitkään. Jauhelihataikina uunipellille, painellaan ja levitetään ohueksi pyöreäksi kiekoksi (niin isoksi mitä pellille mahtuu). Päälle vähän tomaattimurskaa, suolaa, tuoretta mozzarellaa ja muutama basilikanlehti. Paistetaan uunissa 20 min/225C.

      Siis ihan kuin normaalipizza mutta vehnäjauho vain korvataan jauhelihalla.

    • Raudt

      Anteeksi vain, mutta "perinteiset pitsapohjareseptit" ei kuulu tänne, oli ne kuinka hyviä tahansa. Pohja, jossa on 12 dl venhäjauhoa, ei ole VHH-pohja.

      En tarkoita, etteikö esim. hyväkarppi voisi hyvinkin perinteistä venhäjauhopitsaa syödä, mutta se onkin eri asia. Itsekin tykkään ihan siitä "oikeasta" pohjasta karppimuunnelmia enemän... Juu, mut täytyykin kokeilla tota 5 munan pohjaa kommenttien rohkaisemana!

    • Petteri Karppinen

      Alussa esitetty pizzapohja pelkästä munasta toimi aivan järkyttävän hyvin - Kiitos!

    • Didn't like...

      Itse en tykännyt tuosta muna-pizzapohjasta. Ei maistunut hyvälle ja oli kovin haurasta ja hajoilevaa :( Onneksi on sen verran täytettä päällä ettei se munan maku puske sieltä läpi. Seuraavaksi testissä tämä http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=83

    • Okanagan Jäntti

      Miksi karppaajat kutsuvat munakasta pizzaksi?

      • Kanamurppaaja

        Jotta sinun maailmankuvasi menisi sekaisin.


    • Sekasotkua

      Sinulla kananmurppaaja ja muilla karppaajilla on tainnut mennä maailmankuva sekaisin vai kuinka? Munakas on munakas ja pizza on pizza, mitään pizzapohjaa vhh-tyyliin ei ole olemassakaan ja jos on niin, se ei ole mitään oikeaa pizzaa.

    • Anonyymi

      Tein tänään tuon kananmuna pizzapohjan...Todella yököttävän makunen.En tykkää

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe