Luin jostain että kuivatut hedelmät olisivat hyviä " karkinkorvikkeita". Tietääkö kukaan voiko hedelmiä kuivattaa itse ja miten se tapahtuu? esim. omenoita, banaania, ananasta yms.
KUIVATTUJA HEDELMIÄ?
5
12143
Vastaukset
- tuoreet on
hedelmät täytyy syödä tuoreina ei kuivattuina.
Tuoreina ne on karkin korvikkeita samoin
makeat vihannekset kuten porkkana ja
nyt on marjoja mansikat, kirsikat jne.. - Syksy
Kotona kuivattaminen on melko helppoa ainakin omenoiden ja marjojen ollessa kyseessä. Kuivattaa voi uunissa miedolla lämmöllä (~75 asteessa) luukku auki, kuivauskaapissa, tai varsinaisessa kuivurissa. Uunissa kuivatus syö eniten energiaa, kuivauskaappi toimii hyvin jos sellaisen omistaa, kuivuri on helpoin ja sillä saa vaativampiakin hedelmiä kuivattua.
Itse olen kuivattanut lähinnä omenoita ja yrttejä (kuivauskaapissa, silloin kun asui vanhempien luona). Omenoita voi kuivattaa joko naruihin ripustettuna, karanpoistajalla reikä keskelle ja leikataan n. millin paksuisiksi suikaleiksi jotka pujotetaan narun läpi ja ripustetaan vaakatasoon kuivauskaappiin. Kuivurissa ja uunissa kannattaa leikata omena säteittäisesti ohuiksi viipaleiksi, jotka levitellään tasaisesti ritilän/paperin päälle.
Banaanien ja ananaksen kuivatusta en ole kokeillut, ainakin kaupan kuivatuissa on yleensä sokerinen "kuori" hedelmän päällä... vaatinevat jonkin lisäkäsittelyn ennen kuivatusta, tosin ilmankin onnistunee, kannattaa tehdä ensin pieni koesatsi.
Kotona kuivatuissa hedelmissä ei ole säilöntäaineita, joten kannattaa säilyttää ne mahdollisimman kuivassa paikassa. - IIK!
että kaupan kuivatuissa hedelmissä on lähes yhtä paljon kaloreita kuin karkissa...
- Eräs vaan
Ainakin omenoiden ja banaaneiden kuivattaminen onnistuu ilman uuneja ja kuivureita.
Leikkaa kuoritut hedelmät ohuiksi viipaleiksi ja laita pelille tms. leivinpaperin päälle. Laita pellit ilmavaan ja lämpimään (normaali huoneenlämpö riittää) paikkaan. Itse laitoin pellit saunan lauteille ja saunat ilmanvaihtoventtiilin auki asentoon. Käännä hedelmän palat esim. kerran päivässä. Ovat kuivia paksuudesta riippuen n. 4-7 päivässä. Banaani tummuu reunoiltaan vähän kuivatuksen aikana. Omenat taas säilyttää hyvin värinsä.
Kotona (vanhempien luona) olen kuivannut hedelmiä muutoin samoin, mutta laittanut pellit leivinuunin päälle. Kuivuvat parissa päivässä, kun leivinuunia lämmitetään päivittäin. - on paljon
energiaa suhteessa tuoreisiin. Kuten joku jo sanoikin, kaupan kuivahedelmissä on sikana kaloreita. Kuivatuissa hedelmissä ei myöskään ole jäljellä juuri c-vitamiinia, en kyllä itse kovin usein söisi edes itse kuivatettuja. Mielummin teen pikkupaloja tuoreista ja napostelen niitä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849