Mikä saa aikaan mannerlaattojen liikkumisen?

pelleriina

Osaisiko joku selittää, miksi mannerlaatat liikkuu? Johtuuko se jotenkin siitä, että maan ytimessä on sulaa ja kuumaa ja se jotenkin saa mannerlaatat liikkumaan? Tänään tuli mielenkiintoinen ohjelma tsunamien synnystä, mutta ohjelmasta jäi minua vaivaamaan, mikä saa mannerlaatat liikeelle?

Sen ymmärrän, että ne liikkuu, tulee maanjäristyksiä ym., mutta miksi?

5

1809

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • geofyysikko

Liikkeen synty selitetään lämpötilaeroilla, kuten arvelet.

Jos laitat vesikattilan liedelle ja alat kuumentamaan, huomaat veden lähtevän kiertämään keskeltä kattilaa alhaalta ylös ja reunoilta alas. Sama tapahtuu maapallossakin. Ydin on kuumempi kuin mannerlaattojen alla oleva sula pintaosa, ja tässä sulassa aineksessa on kattilaesimerkin kaltaisia konvektiovirtauksia. Laatan alapintaan syntyy sen seurauksena liikuttavia voimia.

Lämpöä syntyy mm. atomien ydinten halkeamisen seurauksena ja liikkeen kitkasta. Lämpö pääsee poistumaan vain maapallon pinnalta, joten ydin pysyy lämpimimpänä.

• pelleriina

Kiitos kovasti tiedosta! Yritin etsiä netistäkin, mutta en löytänyt. Tuo kiehuva kattila oli hyvä esimerkki, se helpotti ymmärtämistä. Nyt, kun sen selitit, se tuntuukin ihan järkeen käyvältä.

• dfg
      • Woodis

Voiko maankuori pettää totaalisesti?
        Nyt kun on ollut maanjäristyksiä useissa paikoissa peräkkäin ja tulossa on nähtävästi lisää.Onko se merkki,että kuoren sisällä antaa jokin periksi,esim.pumpattu öljyhän jättää aukkoja,vaikka sinne korvattaisiin sama puristus,onko se sama (tiheys ym.).Vai onko maan kuori puristumassa sisään tai ulospäin?

• laama

hei!
      Kysyit mannerlaattojen liikkumisesta. Maankuorta voi verrata kanamunan kuoreen. Niin ohut se on muuhun osaan verrattuna. Kuoren alla on paksu kerros sulaa (kuumaa) kiviainesta. Kuumempi kiviaines ytimen läheltä liikkuu erittäin hitaasti kohti Maan kuorta, viilenee ja "uppoaa" takaisin kohti ydintä. Yksinkertaistettuna niin kuin kiuhuva vesi pyörii kattilassa. Tämä "kierto" liikuttaa siis mannerlaattoja.

Tuosta osoitteesta nyt löytyy ainakin jotain esitietoa...
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Mannerliikunnot

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3237
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2947
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2465
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1693
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe