Mikä alue tämä on?

Unohtanut

Etsin Googlen kartalta Karthagoa ja huomasin että Tunisian koilliskulma, tasan Gibraltaria vastapäätä, oli tosi epätunisialainen. Sellainen 100 neliökilometriä tms. Jossakin muistin kolkassa on muisto jostakin Ranskan ja Tunisian välisestä kahakasta ehkä 40 - 45 vuotta sitten.

Onkohan tämä juuri se Ranskan hallinnoima alue, josta aikoinaan syntyi joku riita? Minkähän niminen tämä alue on, ja mitä ranskalaiset siellä tekevät edelleenkin?

4

1369

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sama

Nyt kävi niin kuin suomalaisturisteille joskus käy. Olin kokonaan "väärässä maassa", kysehän olikin Marokosta (ei ihme ettei Karthagoa löytynyt). Olisikohan kyseessä brittien Gibraltar-viritykseen kuuluva alue?

• se on

Espanjalle kuuluva Ceutan alue.

• se on

Tutkin Karthagoa Google Earthista, ja täytyy sanoa, ettei näy paljon mitään, erottelutarkkuus on niin huono.

Olen käynyt paikan päällä. Karthago on Sidi Bou Saidin rantakaupungissa pääkaupunki Tunisin kupeessa. Jäljelläoleva raunioalue on kooltaan pieni, vain pari hehtaaria. Googlen satelliittikuvissa raunioalue ja sitä mpäröivät puistot ovat likimain samannnäköisiä.

• alue on
        se on kirjoitti:

Tutkin Karthagoa Google Earthista, ja täytyy sanoa, ettei näy paljon mitään, erottelutarkkuus on niin huono.

Olen käynyt paikan päällä. Karthago on Sidi Bou Saidin rantakaupungissa pääkaupunki Tunisin kupeessa. Jäljelläoleva raunioalue on kooltaan pieni, vain pari hehtaaria. Googlen satelliittikuvissa raunioalue ja sitä mpäröivät puistot ovat likimain samannnäköisiä.

Sen verran lisäisin että karthgon alueeseen kuuluu myös läheiset Roomalais kylän rauniot sekä kohtuullisen hyvin säilynyt amfiteatteri lähistöllä ja muutama muu kohde, joissa ei tullut käytyä. Jos sinne menee jollain järjestetyllä retkellä, jää kyllä paljon näkemättä.

nim: Soussesta Tunisiin junalla jne jne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      271
      3376
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      103
      1673
    3. 66
      1223
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1067
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      56
      1024
    6. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      50
      976
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      961
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      807
    9. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      782
    10. Olet hirviö

Eikä kukaan saa mua muuttamaan mieltäni.
      Ikävä
      114
      748
    Aihe