marokkolainen astia

Tagine

Hakusessa olis aito marokkolainen saviastia.
Malliltaanhan se on lautanen jossa kartiomainen
korkea piippumainen kansi.Ruoka kypsennetään hitaasti muhimalla.Sen pitäis olla tulenkestävää
materiaalia.Olisikohan helsingin lähiympäristössä
esim erikoismyymälää tai vastaavaa josta tälläinen
löytys?

16

7787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asafoetida

      Enpä voi sanoa nähneeni. Savisia voi olla turha etsiä, mutta Le Creuset -firmalla on valurautainen, emaloitu tagine, jossa on lasitettu savikansi.

      Kyselepä täältä: http://www.viinilehti.fi/palvelut/decanter/le_creuset.htm

      Itse teen taginen (! se on siis sekä astia että ruoka - taitaa sana tarkoittaa 'pata') ihan tavallisessa valurautapadassa ja hyvää tulee. Römertopf-tyyppinen savipata varmaan myös toimisi.

      Kivahan sellainen 'oikea' olisi - niinkuin olisi aito, messinkinen couscoussierkin...

      • tagine

        Aito tagine olisi ilmeisesti tuotava alkuperämaasta.Tuli käytyä vuosia sitten marokkossa,mutta en uskaltanut slloin tuoda pataa
        koska pelkäsin että se rikkoutuisi matkalla.
        Kesämökkeilijänä olen kiinnostunnut tästä ruuanvalmistus tavasta sen vaivattomuuden ja maukkaan lopputuloksen takia.Olet ilmeisesti vihkiytynyt asiaan,joten heitäppä parillä vinkillä
        esim pääraakaaine ja siihen lisukkeet ja mausteet.terv.neuvoistasi kiitollinen


      • Asafoetida
        tagine kirjoitti:

        Aito tagine olisi ilmeisesti tuotava alkuperämaasta.Tuli käytyä vuosia sitten marokkossa,mutta en uskaltanut slloin tuoda pataa
        koska pelkäsin että se rikkoutuisi matkalla.
        Kesämökkeilijänä olen kiinnostunnut tästä ruuanvalmistus tavasta sen vaivattomuuden ja maukkaan lopputuloksen takia.Olet ilmeisesti vihkiytynyt asiaan,joten heitäppä parillä vinkillä
        esim pääraakaaine ja siihen lisukkeet ja mausteet.terv.neuvoistasi kiitollinen

        Marokossa tagine tietysti tehdään lampaasta (EI karitsasta), mutta uskoakseni kana ja nauta käyvät myös. Vegetaarisiakin versioita on, erittäin herkullisia, itse asiassa, ja useimmiten taginessa on joka tapauksessa paljon kasviksia: porkkanaa, palsternakkaa, sipulia, tomaatteja jne, sekä tietysti sitruunaa, joka voi olla tuoretta tai marinoitua, ja oliiveja.

        Mausteina on tyypillisesti valkosipulia, paprikaa, korianterinsiemeniä, kassiaa, maustepippuria, chiliä, neilikkaa ja kardemummaa. Reseptejä on niin monta kuin Marokossa kokkeja! Itse käytän aika rohkeasti kassiaa ja neilikkaa, joista tulee hurmaava aromi.

        Kasvisten ja nesteen määrästä riippuen, tarjoilen taginen joko ilman lisukkeita tai couscousin kanssa.


      • zaatar

        kotikäytössä varmasti paljon käytännöllisempi kuin telttamainen ja 'kömpelö' tagine.
        Eipä sitä nykyään nää marokkolaisissa perheissäkään kuin oikein juhlallisilla aterioilla ja silloinkin lähinnä tarjoiluastiana.
        Enpä sellaiseen ainakaan itse satsaisi, sillä hintavia varmasti ovat, jos ei sitten satu löytämään käytettyä kappaletta joltakin marokkolaiselta kirpputorilta.


    • sorkkis

      Stockmanilla olen nähnyt tagine-astioita myynnissä. Itse asiassa ostin sellaisen toukokuussa ystävälleni häälahjaksi Itäkeskuksen Stockalta.

    • Tampereelta

      saa stokkan lisäksi myös kodin ykkösestä. mutta onko couscoussiereitä myynnissä missäänpäin ?

    • lappitar

      tilasin Hoppy Hallista Tagine padan, ja nyt etsin reseptejä.tänään olis tarkoitus kokeilla.

    • Fani pala

      Tietääkseni Ikeasta ja joistakin Prismoista saa tagien kulhoja, joitka eivät tietenkään ole niin hienoja ja aitoja,mutta kuitenkin... Itse olen ostanut ihan sieltä marokosta, valitettavasti toinen kulhoista meni rikki matkalla ;(

    • diyali

      kannattaa tosiaan tangine tuoda marokosta..
      mutta,voi tehdä ruokaa myös tavallisella pannulla,sen nimi tosin on sitten gamila.
      tangine/gamila tehdään kanasta,lampaasta,naudasta tai joskus kalasta.

      Reseptit vaihtelee paljon oman mielen mukaan,mutta tässä muutama suuntaa antava!
      määrät riippuu paljolti syöjien määrästä.nämä siis kahdelle

      1/2 pussia herneitä
      1 pussi (200g) pitkiä vihreitä papuja
      pilko sipuli suht isoiksi kuutioiksi
      hienonna 2 valkosipulinkynttä

      laita aineet pannulle tilkkaan öljyä tomaattimurskan kanssa(1rkl)
      lisää mausteet : suola,juustokumina(runsaasti),chili/cayennepippuri,inkivääri ja jos on,
      ras el hanout-mausteseosta (määrät voi päättää itse).

      anna sipulien ruskistua hiukan,sitten lisää vesi (n.500-750ml)

      tiputa joukkoon puolitettu kanankoipi,kansi päälle ja anna hautua miedolla lämmöllä 45-60min.
      neste kiehuu kasaan.

      siitä vain sitten isolle lautaselle koko komeus ja kuuluu syödä käsin leivän kanssa ;)

      ja toinen hyvä on lampaan lihasta sipulin,valkosipulin ja luumujen kera ;)
      sama systeemi.......tosin vaatii hiukan pidemmän ajan kypsymiseen... =)

      • Pinja85

      • fragolina

        Mä käytän taginea oikeastaan kaikkien pataruokien tekoon, koska mulla ei edes ole muuta keraamista vuokaa (paitsi lasisia). Ihan perinteinen karjalanpaistikin tulee hyvin siinä :) Asun Italiassa ja tää vuoka on kai ranskalaisvalmisteinen, merkki Emile Henry.

        Tämä Tinan keittiön broileriohje on herkkua: http://www.yle.fi/ulkomaiset/sarjat_ao2.php?id=905
        Lammas kypsyy kans mukavasti vihennesten kera hiljaa uunissa.

        Periaatteessahan siinä vois kai tehdä myös kalaa tai jälkkäreitä (uuniomenia tms.), mutta en ole uskaltanut kumpaakaan kokeilla, josko maku ja haju tarttuu?


      • ei huolta
        fragolina kirjoitti:

        Mä käytän taginea oikeastaan kaikkien pataruokien tekoon, koska mulla ei edes ole muuta keraamista vuokaa (paitsi lasisia). Ihan perinteinen karjalanpaistikin tulee hyvin siinä :) Asun Italiassa ja tää vuoka on kai ranskalaisvalmisteinen, merkki Emile Henry.

        Tämä Tinan keittiön broileriohje on herkkua: http://www.yle.fi/ulkomaiset/sarjat_ao2.php?id=905
        Lammas kypsyy kans mukavasti vihennesten kera hiljaa uunissa.

        Periaatteessahan siinä vois kai tehdä myös kalaa tai jälkkäreitä (uuniomenia tms.), mutta en ole uskaltanut kumpaakaan kokeilla, josko maku ja haju tarttuu?

        Google-kääntäjällä eteenpäin
        http://www.dedemed.com/index.php/Table/Other-Recipes/#axzz1EXaYuGQA

        http://birchie2.vuodatus.net/blog/category/Tajine

        Olenhan käyttänyt Römertopfin savista haudutusvuokaa vuoskymmenet eri ruokien hauduttamiseen, eikä maku tartu. Sekä ennen , että jälkeen vesiliotus.


      • kuvineen

    • Pataan tyytyväinen

      Sisko Sutinen (www.tuliaistupa.fi) Kontiolahdella tekee aitoja vastaavia tagine-keramiikkapatoja. Tehdään yleensä tilaustyönä jolloin padan kanteen voi saada halutessaan nimen tai muun lyhyen tekstin. Kysy puh. 0505709025.

    • Tajiinimiini

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      195
      7687
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4412
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2089
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1905
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1726
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1659
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe