Hyppääminen hississä

Pohtija

Jos hissistä sattuu katkeamaan vaikka vaijerit ja hissi tipuu, niin onko mahdollista välttää loukkaantuminen, jos hyppää ilmaan juuri ennen hissin osumista maahan?

51

6245

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä voi

      Nimittäin, jos pystyy pidentämään jarrutusmatkaa jotekin niin, että maksimikiihtyvyydet pienenee, niin hyvä!

      Jos taas ponnistaa liian voimakkaasti (olisi super-jalat), voisi voimakas poinnistus aiheuttaa vaikkapa aivovamman tai sisäelimet litistyisivät.

      Siis tarppeeksi aikaisin ajoitettu rauhallinen ponnistus niin, että vauhti alaspäin alkaa hidastua ja toivoa että hissin katto ei tule vastaan. Näin pysähdys ei ole niin raju.

      Idea olisi siinä, että aloittamalla jarrutus aikaisemmin, saadaan pidempi jarrutusmatka (tai aika), joka mahdollistaa pienemmän (maksimi) kiihtyvyyden. Kiihtyvyys (= nopeuden muutos aikayksikössä) on se vaarallinen suure. Tasaisella jarrutuksella kiihtyvyys a=v^2/(2s).

      • jalkojen

        pitää olla tarpeeksi pitkät, jotta niillä saadaan tarpeeksi pitkä jarrutus tai kiihdytys ylöspäin. Muuten joutuu ponkaisemaan liian kovaa (jos nyt olis supervoimat jaloissa), mikä olisi myös vahingollista.
        Tai sitten pitäisi olla jaloissa raketit, suihkumoottorit, propellit tms. Mutta siitähän ei alunperin ollut kysymys.

        Kun halutaan muuttaa nopeutta turvallisesti, tarvitaan aikaa ja matkaa. Riittävä matka on aina välttämätön, pelkkä aika ei riitä, koska ajan mukana kuljetaan myös matkaa!

        Törmäysturvalliseen autoonkin siis tarvittaisiin paksut sisäänpainuvat "törmäysalueet". (Tai auton pitäisi ennustaa törmäys)


    • Hissihyppelijä

      Ensinnä tietenkin, että kuinka korkealta hissi putoo.

      Jos niin korkealta, että normaalisti loukkaantuu, niin:

      Jos hyppäät sellaisella kiihtyvyydellä, että nopeutesi ylöspäin vastaa hissin nopeutta alaspäin, niin ynteisnopeus on 0 eikä loukkaannu.

      Samaan tulokseen ja samalla voimalla pääset, kun joustat jaloillasi alaspäin hissin jymähtäessä maahan.

      Ratkaisu jää sen varaan kumpi lihastoimintasi on voimakkaampi.
      ponkaisuliike vai jarrutusliike.

      • Entäpä

        Miksi jättää toinen käyttämättä?

        Jos hyppy ei riitä, niin voihan hypyn jälkeen vielä joustaa jaloillaan.

        Savor

        :);):)


      • HÄRÄRÄR

        Hissihyppelijä kirjoitti:
        #Jos hyppäät sellaisella kiihtyvyydellä, että nopeutesi ¨
        #ylöspäin vastaa hissin nopeutta alaspäin,
        #niin ynteisnopeus on 0 eikä loukkaannu.
        -------------------------------------------------

        Tällä teorialla hyppääjä taitaa olla lättynä hissin katossa. Paitsi jos hyppääjä on teräsmies tai -nainen jolloin hissi pusähtyy sille sijalleen.


    • ponnistus

      pienentää törmäysnopeutta sillä määrällä, kuin minkä nopeuden saat ponnistettaessa tasamaalta ylöspäin, kun oletetaan hissin massan olevan niin suuri, ettei se anna periksi ponnistaessa merkittävästi.

      Lisäksi jalat ovatkin suorina valmiina joustoliikkeeseen, joka on parasta tehdä maksimaalisesti koko jalkojen koukistusmatkalla.

    • Ilves

      Jos selviät vastapainon putoamisesta päähän (hissi on tarpeeksi ylhäällä) niin siinä vaan odotat että hissikori leijuu alas. Voihan siinä lopussa vähän jalkoja koukistaa, et sinä muutenkaan mistään alas hypää polvet suorina.

    • Joku Vain

      Vaik kaik vaijarit katkeis niin hisseissä on hätäjärrut (kiskoa vasten) jotka menevät päälle jos vauti tai kiihtyvyys ylittää turvallisuus rajat. Joten turvallisin mielin hissis voi matkustaa.

      Periaatteessa hyppääminen auttaa aavistuksen, mutta ongelmaksi muodostuu ajoitus, ja kun hyppää niin täytyy seistä jolloin pään lyöminen on paljon mahdollisempaa. Järkevämpää mennä kyykkyyn tai ihan makuulle kädet pään alle jolloin selviytymismahdollisuudet kasvaa.

      Ja hissi saa tippua aika korkeelta että ihmiselle käy jotain jos on tasaisesti makuulla.

      • kolme merkkiä

        Niin:

        Varmaan olisi parasta olla makuullaan hissin lattialla, joilloin hidastuminen tapahtuisi yhdessä hissin korin kanssa, samaan tapaan kuin jos olisi turvavöissä autossa. Seisoaltaan voi käydä niin, että pääosa kehosta tömöhtää hisin lattiaan, vaiheessa, jossa hissin kori on jo poukkoamassa ylöspäin, jolloin suhteellinen nopeus on suurempi.

        Toinen juttu onkin sitten miten enää hissin pudotessa pääsee asettumaan lattialle, sillä kun sekä hissi että matkustajat ovat vapaassa putoamistilassa, ei painovoima enää vedä matkustajia lattiaa kohden, vaan ollaan ikään kuin painottomassa tilassa.

        Kuitenkin pudottaessa on syytä varoa, että juuri se 150 kiloinen kanssamatkustaja ei vielä lopuksi putoa sinun päällesi. Sen sijaan ihan ilman kokemusta asiasta kehoittaisin kamppailemaan siitä, kuka jää kasan päällimmäiseksi. Tosin vain siinä tapauksessa, että arvostaa enemmän omaa kuin kumppanin henkeä (esim. pottumainen naapuri vastaan lapsi tai muuten rakas).


      • Joku Vain
        kolme merkkiä kirjoitti:

        Niin:

        Varmaan olisi parasta olla makuullaan hissin lattialla, joilloin hidastuminen tapahtuisi yhdessä hissin korin kanssa, samaan tapaan kuin jos olisi turvavöissä autossa. Seisoaltaan voi käydä niin, että pääosa kehosta tömöhtää hisin lattiaan, vaiheessa, jossa hissin kori on jo poukkoamassa ylöspäin, jolloin suhteellinen nopeus on suurempi.

        Toinen juttu onkin sitten miten enää hissin pudotessa pääsee asettumaan lattialle, sillä kun sekä hissi että matkustajat ovat vapaassa putoamistilassa, ei painovoima enää vedä matkustajia lattiaa kohden, vaan ollaan ikään kuin painottomassa tilassa.

        Kuitenkin pudottaessa on syytä varoa, että juuri se 150 kiloinen kanssamatkustaja ei vielä lopuksi putoa sinun päällesi. Sen sijaan ihan ilman kokemusta asiasta kehoittaisin kamppailemaan siitä, kuka jää kasan päällimmäiseksi. Tosin vain siinä tapauksessa, että arvostaa enemmän omaa kuin kumppanin henkeä (esim. pottumainen naapuri vastaan lapsi tai muuten rakas).

        *Toinen juttu onkin sitten miten enää hissin pudotessa pääsee asettumaan lattialle, sillä kun sekä hissi että matkustajat ovat vapaassa putoamistilassa, ei painovoima enää vedä matkustajia lattiaa kohden, vaan ollaan ikään kuin painottomassa tilassa.*

        Periaatteessa olet oikeessa, mutta on syytä muistaa hissikuilu on vähän hissikoria suurempa sekä aika umpinainenkin jolloin hissin työntämä ilmamassa hidastaa sekä kori saattaa poukkoilla seinistä, vaijerit takertuvat korin ja seinän väliin, kiskon kitka jne... hidastaa hissin vauhtia. Tietenkin riippuen mimmonen hissityyppi kyseessä. Mutta kuitenkaan tavallaan vapaastapudotuksesta ei ole kyse.


      • sisällä
        Joku Vain kirjoitti:

        *Toinen juttu onkin sitten miten enää hissin pudotessa pääsee asettumaan lattialle, sillä kun sekä hissi että matkustajat ovat vapaassa putoamistilassa, ei painovoima enää vedä matkustajia lattiaa kohden, vaan ollaan ikään kuin painottomassa tilassa.*

        Periaatteessa olet oikeessa, mutta on syytä muistaa hissikuilu on vähän hissikoria suurempa sekä aika umpinainenkin jolloin hissin työntämä ilmamassa hidastaa sekä kori saattaa poukkoilla seinistä, vaijerit takertuvat korin ja seinän väliin, kiskon kitka jne... hidastaa hissin vauhtia. Tietenkin riippuen mimmonen hissityyppi kyseessä. Mutta kuitenkaan tavallaan vapaastapudotuksesta ei ole kyse.

        ei ilmavirta jarruta kuten se jarruttaa hissiä, joten matkustaja pyrkii tippumaan nopeammin kuin hissin kori.


    • auttaa

      saman verran kuin jos putoaisi 50-100 cm matalammalta (vastaa tyhjössä putoamista, jos pystyy ponnistamaa 50 - 100 cm korkeuteen)

      • erkkisetä

        Jos se hissi nyt tippuu vaikka 10m/s, niin kait sä nyt pystyt hyppämään 10m/s eli n. 36km/h. Tällöinhän nopeus maansuhteen on 0 km/h hetken. Ongelmana on kyllä juurikin se ajoitus. Mistö ihmseestä tiedät milloin hypätä?


      • erkkisetä
        erkkisetä kirjoitti:

        Jos se hissi nyt tippuu vaikka 10m/s, niin kait sä nyt pystyt hyppämään 10m/s eli n. 36km/h. Tällöinhän nopeus maansuhteen on 0 km/h hetken. Ongelmana on kyllä juurikin se ajoitus. Mistö ihmseestä tiedät milloin hypätä?

        Siinä on kuitenkin niin paljon kaikke kitkaa yms. matkalla, että ei se hissin nopeus ihan järjettömäksi nouse. Ottaa joka paikkaan kiinni


      • 36km/h
        erkkisetä kirjoitti:

        Jos se hissi nyt tippuu vaikka 10m/s, niin kait sä nyt pystyt hyppämään 10m/s eli n. 36km/h. Tällöinhän nopeus maansuhteen on 0 km/h hetken. Ongelmana on kyllä juurikin se ajoitus. Mistö ihmseestä tiedät milloin hypätä?

        niin sitten voi auttaa hyppääminen. Mut jos 120 km/h niin ei enään niin paljon.


      • uwdhf
        erkkisetä kirjoitti:

        Jos se hissi nyt tippuu vaikka 10m/s, niin kait sä nyt pystyt hyppämään 10m/s eli n. 36km/h. Tällöinhän nopeus maansuhteen on 0 km/h hetken. Ongelmana on kyllä juurikin se ajoitus. Mistö ihmseestä tiedät milloin hypätä?

        Ei taida erkkisedällä olla oikein käsitystä kuinka "suuri" nopeus tuo 10m/s on.

        Jos ihminen tuon vauhdin pystyisi ponnistamaan jaloillaan ylöspäin, pystyisi hän hyppäämään noin 5m:n korkeudelle.

        Jos ihminen tekee kyykkyhypyn ja ponnistaa jalat suoristaen niin korkeaale kuin pystyy, nousevat jalkapohjat tavallisella ihmisellä maksimissaan 40cm:in korkeuteen lattiasta. Se tarkoittaa että koko ihmisen massan nopeus on lattiasta irrotessaan noin 2,8 m/s eli 10km/h.

        Eli tuon 10km/h siivun ihminen ehkä pystyy täydellisen oikein ajoitetulla hypyllä nopeudesta lohkaisemaan.


      • uwdhf
        uwdhf kirjoitti:

        Ei taida erkkisedällä olla oikein käsitystä kuinka "suuri" nopeus tuo 10m/s on.

        Jos ihminen tuon vauhdin pystyisi ponnistamaan jaloillaan ylöspäin, pystyisi hän hyppäämään noin 5m:n korkeudelle.

        Jos ihminen tekee kyykkyhypyn ja ponnistaa jalat suoristaen niin korkeaale kuin pystyy, nousevat jalkapohjat tavallisella ihmisellä maksimissaan 40cm:in korkeuteen lattiasta. Se tarkoittaa että koko ihmisen massan nopeus on lattiasta irrotessaan noin 2,8 m/s eli 10km/h.

        Eli tuon 10km/h siivun ihminen ehkä pystyy täydellisen oikein ajoitetulla hypyllä nopeudesta lohkaisemaan.

        vielä yksi juttu unohtui. Hissin massa vaikuttaa asiaan myös. Jos hissi olisi oikein kevyt, eli paljon pienempi kuin ihmisen massa (mitä se kylläkään ei koskaan ole) kävisi niin että ihmisen nopeus pysyisi suunnilleen samana, mutta ponnistus lisäisi hissin nopeutta.

        Jos hissi painaa 500kg ja normi-ihminen 80kg, niin ei ihmisen massaa sen rinnalla täysin merkityksettömänä voi pitää.

        Eli se 10km/h on todella optimistinen arvio.


      • erkkisetä
        uwdhf kirjoitti:

        vielä yksi juttu unohtui. Hissin massa vaikuttaa asiaan myös. Jos hissi olisi oikein kevyt, eli paljon pienempi kuin ihmisen massa (mitä se kylläkään ei koskaan ole) kävisi niin että ihmisen nopeus pysyisi suunnilleen samana, mutta ponnistus lisäisi hissin nopeutta.

        Jos hissi painaa 500kg ja normi-ihminen 80kg, niin ei ihmisen massaa sen rinnalla täysin merkityksettömänä voi pitää.

        Eli se 10km/h on todella optimistinen arvio.

        Juuri luin lehdestä kuinka laskuvarjohyppääjä tippui 60km/h nopeudella maahan ja selvisi hengissä. Jos siis meidän hissimme kulkee 36km/h alaspäin ja saamme lohkaistua siitä 10km/h, niin 26km/h ei ole edes paha.

        Ja toiseksi, en ihan usko tuohon sinun mainitsemaasi 10km/h. JOs esim. fillarilla polkee vierellä 10km/h pystyy kevyesti polkaisemaan hetkeksi pidemmälle, ennen kuin pyörä sinut taas tavoittaa. Olkootkin että olen hieman urheilullinen miekkonen, eli ei tuohon nyt tietysti lähseskään kaikki pysty.

        Tästä päästäänkin näppärästi siihen tilanteeseen, että ponnitsuksen alkuvaiheessa nopeus on varmaankin jotain 20km/h, josta se nopeasti laskee 0km/h. Keskinopeus on jotain 20km/h tienoilla. Kun hyppy ajoitetaan täydellisesti, eli aivan sekunnin kymmenesosaa ennen kuin hissi osuu maahan, voi nopeus olla enää n. 16km/h. Ja tämän kestää kyllä varmasti jokainen.


      • gdfdd
        erkkisetä kirjoitti:

        Juuri luin lehdestä kuinka laskuvarjohyppääjä tippui 60km/h nopeudella maahan ja selvisi hengissä. Jos siis meidän hissimme kulkee 36km/h alaspäin ja saamme lohkaistua siitä 10km/h, niin 26km/h ei ole edes paha.

        Ja toiseksi, en ihan usko tuohon sinun mainitsemaasi 10km/h. JOs esim. fillarilla polkee vierellä 10km/h pystyy kevyesti polkaisemaan hetkeksi pidemmälle, ennen kuin pyörä sinut taas tavoittaa. Olkootkin että olen hieman urheilullinen miekkonen, eli ei tuohon nyt tietysti lähseskään kaikki pysty.

        Tästä päästäänkin näppärästi siihen tilanteeseen, että ponnitsuksen alkuvaiheessa nopeus on varmaankin jotain 20km/h, josta se nopeasti laskee 0km/h. Keskinopeus on jotain 20km/h tienoilla. Kun hyppy ajoitetaan täydellisesti, eli aivan sekunnin kymmenesosaa ennen kuin hissi osuu maahan, voi nopeus olla enää n. 16km/h. Ja tämän kestää kyllä varmasti jokainen.

        Se kun vain on niin.

        ½mv² = mgh
        ˙ ˙ ˙ ˙˙ ____
        -> v = √2gh

        Tähän kun sijoittaa g = 9,8m/s² ja h = 0,40m saadaan 2,8m/s = 10,08km/h.

        10km/h nopeus vaaditaan jotta voi kyykkyhypyllä jalat ja vartalo suorana hypätä 40cm:n korkeudelle. Ja tuo 40cm on aika paljon, taitaa 20cm olla monella taviksella lähempänä totuutta. Tällöin puhutaan 7km/h nopeuksista.

        TArkoitin nimenomaan hyppyä ylöspäin. On tietenkin täysin eri asia ponnistaa eteenpäin kuin suoraan ylöspäin. Polkupyörällä ja juoksijalla ei ole juuri mitään tekemistä tämän asian kannsa


    • tehty hissi

      Ei hissi voi TIPPUA. Vain nesteet voivat tippua. Ja hissi on kiinteää ainetta ja se voi ainoastaan PUDOTA.
      Mitä tulee kysymykseen loukkaantumisen estämisestä, niin hyppäämisellä ei ole mitään merkitystä. Myytinmurtajat todistivat tämän jo telkkarissa.

    • murskaajat

      tuon kokeili, kyllä siinä henki lähtee oli se kolaritestinukke sen verran paskana.

    • Pohtija

      Kiitoksia kaikille vastanneille.
      Taas olen astetta viisaampi: Hississä hyppääminen juuri ennen maahan osumista, ei taida paljoakaan helpottaa.

    • Jonsson.

      Hyppääminen oikealla hetkellä auttaa teoriassa ehkä hieman, mutta sen ajoittaminen juuri oikein lienee käytännössä lähes mahdotonta. Hyppäämisestä saatu nopeus vähentyy hissin törmäysnopeudesta ja auttaa juuri sen verran.

      Muita keinoja on laittaa kaikkea mahdollista roinaa iskunvaimentajaksi lattialle (matkalaukkuja, tuoleja yms.). Taitaa useimmissa hissikuiluissa olla kuilun pohjalla törmäysjouset, jotka ajavat samaa asiaa.

      Muita keinoja on asettua selinmakuulle taikka kontilleen, joissa asennoissa saattaa kestää enemmän hidastuvuutta: esimerkiksi matkalaukku mahan ja pään alle sekä kontilleen kaikkia lihaksia jännittäen, jalat ja käsivarret hieman haara-asennossa (ei täysin suorina)....

      • OskuK

        Hyppäämisestä taitaa olla suunnilleen yhtä paljon apua kuin juosta luotia karkuun.


    • Timpe_

      Sitäpä vaan, että pääsetkö käytännössä edes hissin lattialta ponkaisemaan kiihtyvyyden takia..? Nopeudestahan se tietysti on kiinni, mutta mikä mahtaa olla nopeus, että et enää pääse lattiasta irti? Vapaapudotus?

      • tietty.

        sitten kun putoamisvauhti ei enään kiihdy niin voinee hyppiä normaalisti.


      • pudotus ja painottomuus
        tietty. kirjoitti:

        sitten kun putoamisvauhti ei enään kiihdy niin voinee hyppiä normaalisti.

        Jos hissi on vapaassa pudotuksessa niin eikös hissin sisällä silloin vallitse painottomuus?


      • erkkisetä
        pudotus ja painottomuus kirjoitti:

        Jos hissi on vapaassa pudotuksessa niin eikös hissin sisällä silloin vallitse painottomuus?

        Eikös siellä joku tuollainen tila vallitse, mutta kyllä hyppy silti onnistuu. Jos vaikka leijailet hissin puolessa välissä voit silti töniä itsesi lattiaan, ja juuri ennen iskua maahan ponkaista ilmaan.

        Näissä nopeuksissa taitaa silti olla aika turhaa, henki siinä kuitenkin lähtee.


    • Hahaa...

      Liike-energia ei vähene vaikka kuinka hyppelisi.

      • ettei

        liike-energian määrään voi vaikuttaa lihasvoimalla?


      • muuten
        ettei kirjoitti:

        liike-energian määrään voi vaikuttaa lihasvoimalla?

        kun ponnistetaan liikesuuntaa vastaan eli tässä täpauksessa ylöspäin, niin silloinhan tehdään työtä. Silti liikeenergia vähenee, koska kappaleen (hyppääjän) (putoamis)nopeus pienenee. Minne energia menee. Voisi selvyyden vuoksi ajatella hississäolijan alla olleen viritetyn jousen, joka päästetään suoristumaan. Nyt jousen energia vapautuu liike-energiaksi hississäolijaan, jonka putoamisnopeus pienenee, siis liikeenergia vähenee, vaikka sitä piti tulla lisää.


      • kitka.
        muuten kirjoitti:

        kun ponnistetaan liikesuuntaa vastaan eli tässä täpauksessa ylöspäin, niin silloinhan tehdään työtä. Silti liikeenergia vähenee, koska kappaleen (hyppääjän) (putoamis)nopeus pienenee. Minne energia menee. Voisi selvyyden vuoksi ajatella hississäolijan alla olleen viritetyn jousen, joka päästetään suoristumaan. Nyt jousen energia vapautuu liike-energiaksi hississäolijaan, jonka putoamisnopeus pienenee, siis liikeenergia vähenee, vaikka sitä piti tulla lisää.

        Hissin putoamisnopeuttahan jarruttaa ilmanvastus ja kiskojen kitka mutta sisälläolijaa nämä eivät jarruta joten silloinhan sisälläolija seisoo lattialla ja voisi siitä ponnistaa.


    • Kyllä

      Kun hyppäät törmäyshetkellä ylöspäin samalla nopeudella kuin hissi putoaa, niin et edes huomaa hissin putoamista. Tällöin aistit vain maan vetovoiman. Ja olo on mitä parhain.

      • hyppyheikki

        Hississä voisi olla turvalaite joka hyppäyttäisi matkustajia sopivasti ylöspäin törmäyshetkellä.


      • käytännössä:
        hyppyheikki kirjoitti:

        Hississä voisi olla turvalaite joka hyppäyttäisi matkustajia sopivasti ylöspäin törmäyshetkellä.

        laittakaa saavi katolle kiviä täyteen ja mene saaviin seisomaan, kaverit vipuavat saavihissin katolta alas ja sinä seisoa toljotat kivien päällä ja ponnistat juuri ennen maahan jysähdystä tasakäpälää kuin mäkihyppääjä ponnistustestissä.
        voin vakuuttaa että vammoja tulee sitä varmemmin mitä korkeampi pudotus.


      • hississä ja avaruussukkulassa
        hyppyheikki kirjoitti:

        Hississä voisi olla turvalaite joka hyppäyttäisi matkustajia sopivasti ylöspäin törmäyshetkellä.

        Joku ihmisystävä vaati avaruussukkulaan turvalaitetta, joka voisi heittää matkustajat ulos, jos tulee ongelmia. Vika on vain siinä, että jos noissa nopeuksissa ihminen heitetään vaikkapa heittoistuimella ulos, niin ihminen muuttuu soosiksi. Ja eikun syömään.


      • orbiter
        hississä ja avaruussukkulassa kirjoitti:

        Joku ihmisystävä vaati avaruussukkulaan turvalaitetta, joka voisi heittää matkustajat ulos, jos tulee ongelmia. Vika on vain siinä, että jos noissa nopeuksissa ihminen heitetään vaikkapa heittoistuimella ulos, niin ihminen muuttuu soosiksi. Ja eikun syömään.

        Sukkulassa pitäisi olla sisällä sellainen pienikokoinen vanhanaikainen avaruuskapseli jossa miehistö oleilisi laskeuduttaessa ja joka laukaistaisiin irti sukkulasta jos tulee ongelmia. Miehistö laskeutuisi laskuvarjoilla kuten ennenkin.


      • tulee vastaan
        orbiter kirjoitti:

        Sukkulassa pitäisi olla sisällä sellainen pienikokoinen vanhanaikainen avaruuskapseli jossa miehistö oleilisi laskeuduttaessa ja joka laukaistaisiin irti sukkulasta jos tulee ongelmia. Miehistö laskeutuisi laskuvarjoilla kuten ennenkin.

        nämä tylsät fysiikan lait. Jos kapseli ammutaan irti sukkulasta, niin taas syntyy ihmissoosia. Nopeat suunnanmuutokset ja törmäys ympäröivään ilmaan hajottaisi sekä kapselin että miehistön. Lennetään nääs useamman kilometrin sekuntinopeudella.

        Vesikin tuntuu käteen pehmeältä, mutta kun hyppäät siihen laiturilta, niin sehän iskee vastaan.


      • Jonsson.
        käytännössä: kirjoitti:

        laittakaa saavi katolle kiviä täyteen ja mene saaviin seisomaan, kaverit vipuavat saavihissin katolta alas ja sinä seisoa toljotat kivien päällä ja ponnistat juuri ennen maahan jysähdystä tasakäpälää kuin mäkihyppääjä ponnistustestissä.
        voin vakuuttaa että vammoja tulee sitä varmemmin mitä korkeampi pudotus.

        että hissin massa on (yleensä) paljon matkustajan massaa suurempi, jonka johdosta se antaa sopivan pohjan ponnistukselle. Hissin nopeus ei juurikaan muutu siitä, että sen suhteen kevyt ihminen siellä hyppää, joten tässä tapauksessa hyppääminen auttaa. Eri asia on, riittääkkö ihmisen lihasvoima/-nopeus sellaiseen hyppyyn, josta olisi sanottavaa hyötyä.... (pitäis laskea)


      • uwdhf
        Jonsson. kirjoitti:

        että hissin massa on (yleensä) paljon matkustajan massaa suurempi, jonka johdosta se antaa sopivan pohjan ponnistukselle. Hissin nopeus ei juurikaan muutu siitä, että sen suhteen kevyt ihminen siellä hyppää, joten tässä tapauksessa hyppääminen auttaa. Eri asia on, riittääkkö ihmisen lihasvoima/-nopeus sellaiseen hyppyyn, josta olisi sanottavaa hyötyä.... (pitäis laskea)

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=4500000000000543&posting=22000000017945656


    • Hissejä

      Hissikorissa on yleensä kumipinnoitteiset pyörät, joiden ansiosta kitkaa ei kovin paljoa ole, siis tietysti nyt jonkin verran. Jos hissi lähtisi vapaapudotuksella putoamaan ja tarpeeksi korkea rakennus kyseessä, niin kyllä nyt vauhti voisi kiihtyä muutamaankin kymmeneen metriin sekunnissa. Ongelma on siinä, että jos koitat hypätä, pitäisi sinun hypätä ylöspäin muutaman kymmenen metrin sekuntivauhdilla, sillä jos et tähän pysty, niin periaatteessa ollessasi ilmassa hypyn jälkeen, putoat edelleen alaspäin sillä nopeudella, mikä on osapuilleen erotus hissikorin nopeudesta ja hyppynopeudestasi. Tämä tarkoittaa sitä, että putoaisit silti korin lattialle useiden metrejen sekuntivauhdilla. Paine olisi liikaa jaloille ja kävisi huonosti. Mutta kiittäkäämme tarraajia, että tällainen vapaapudotus on erittäin epätodennäköinen.

    • älä_pelkää_hissiä

      Hissit eivät putoa vaikka se vaijeri katkeaisi. Ainakin nykyään hisseissä on jarrut.

    • paukkuhousut

      Hissikammoisen kannattaa hankkia spesiaalihousut joiden takapuolessa on törmäyksessä laukeva airbag.

    • kerrankokenut

      Hississä ei kannata hypellä, koska se vaijerien venyessä alkaa pmppimaan ja pian tulee äkkipysäys kerrosten puoliväliin. Odottelet siinä sitten jotain talon- tai huoltomioestä tunnista nekjään tuntiin ja pidättelet kustasi ja paskaasi 5-6 ihmisen keskellä ahtaanpaikan kammon iskiessä heikompihermpisiin.

      • inteam

        Intiimi tilanne jossa ujoinkin alkaa lopulta avautumaan.


      • hissiasentaja

        Jos hissi jäisi kerrosten väliin niin korjaaja tulee arkipäivänä n.15min kuluessa ja iltaisin ja viikonloppuisin noin 1 tunnissa! Ja hyppääminen hississä ei auta mitään!


    • airfoiljokaeikirj

      Vanha aloitus mutta vastaan silti kun sattui tuota mittausdataa olemaan.
      Joo ihminen hyppää noin 20-35cm korkealle, että ei sillä hypyllä paljoa nopeutta muuteta. Itse hyppäsin 37cm ja oikein urheilullinen kaveri 39cm muuta jäikin sitten jo kauaksi. Tuloksiet on tarkkoja kun mitattiin asiaa laservaloverhon avulla koulutuksen yhteydessä.

      Jos hissi putoaa minun tapauksessa 37cm korkeudelta ja hissin massa on suuri. nollaan juuri jopivasti nopeuden oikea-aikaisella hypyllä. Koska putoaminen on vapaapudotusta kestää hieman korkemmaltakin hypätä mutta metri on jo ihmisjaloille liikaa, saati kerrostolkulla.

      • Myytinmurtajat

    • eiei

      ei koska vauhti ei pysää

    • eikaionnistu

      Pystyykö putoavassa hississä edes hyppäämään? Minusta hyppääminen perustuu siihen, että pystyy ponnistamaan ja vetämään jalat koukkuun ponnistuspintaa vasten. Mutta jos pinta kulkee samalla nopeudella pois kun tiput, niin jalkojen koukistamisen jälkeen sinulla ei ole enää tukipintaa mitä vasten ponnistaa.

      • hississä

        Hissillä on jonkun verran kitkaa ja lisäksi ilmavastus jarruttaa sen putoamista, joten hissin putoamisvauhti olisi hitaampi kuin hissikorissa sisällä olevan matkustajan ja siksi hän pystyisi ponnistamaan hissikorin lattiasta, mutta ponnistukseen ei varmaan saisi yhtä paljon tehoa kuin maasta ponnistaessa koska ponnistus myös lisäisi hieman hissikorin putoamisvauhtia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olit niin lähellä

      Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5181
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2849
    3. Kun me näemme taas

      Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2508
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      23
      1909
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1650
    7. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

      Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    8. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1405
    9. Hukkuu hukkuu

      Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      97
      1397
    10. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1358
    Aihe