Muistatteko lastenlaulun "Pieni kissanpoikanen, katsoi sillan reikiin, tule hiiri hiironen, tule tänne leikkiin..."
Tiedättekö, mitä "silta" tarkoittaa tässä yhteydessä? Olen lapsesta asti kuvitellut sen tarkoittavan tavallista siltaa, joka menee vaikkapa joen yli. Mutta nyttemmin olen kuullut, että "silta" viittaisi jotenkin tuvan lattiaan, mikä kuulostaisikin järkevämmältä.
Toisaalta, työpaikkani verkkosanakirja ei annan suomen silta-sanalle mitään lattiaan viittavaa merkitystä.
Mikä on "silta"?
5
759
Vastaukset
- juuri
Kielitoimiston sanakirja antaa sen viimeisenä esimerkkinään:
silta
1. rakennelma joka johtaa liikenneväylän jnk esteen (vesistön, notkon t. toisen tien) yli. Sillan arkku, kansi, kaaret. Sillan kannatinpilarit, kaiteet. Sillan jänneväli. Maantie-, rautatiesilta. Läppä-, nosto-, kääntösilta. Riippusilta. Ponttonisilta. Silta, joka yhdistää saaren mantereeseen. Ylittää silta. Mennä sillan yli.
Kuv. Kuunsilta. Aasinsilta. Ilmasilta. Polttaa sillat takanaan ks. polttaa 1. Maamme on ollut siltana idän ja lännen välillä. Rakentaa siltaa eri näkemysten välille.
2. edellä mainittua muistuttavista materiaalinkuljetusteistä ja -rakennelmista. Putkisilta.
3. Silmälasien silta linssejä nenän yläpuolella yhdistävä sankojen kaari.
4. lääk. jäljellä oleviin hampaisiin ankkuroitu kiinteä hammasproteesi.
5. urh. asento jossa vartalo on taivutettuna taakse kaarelle päälaen ja jalkapohjien varaan (painissa) t. kämmenien ja jalkapohjien varaan (voimistelussa). Tehdä silta. Mennä siltaan. Sillan murtaminen.
6. eräiden kulkuneuvojen lavamaisista rakenteista tm. tiloista. Laivan komentosilta. Raitiovaunun takasilta.
7. tavallisemmin: (1.) laituri. Asema-, lastaussilta.
8. murt. lattia.
yks. nom. silta
yks. gen. sillan
yks. part. siltaa
yks. ill. siltaan
mon. nom. sillat
mon. gen. siltojen, (siltain)
mon. part. siltoja
mon. ill. siltoihin - Harmaantuva
Muistan lapsuudestani, että "sillanaluseksi" tai "sillanalukseksi" sanottiin rakennuksen (ok-talon tai vastaavan) alapohjan alle jäävää tuuletettua tilaa (joka maanvaraiselle laatalle rakennetuista nykytaloista tietenkin puuttuu).
Viimeksi kuulin tuon sanan vaimoni suusta kesäkuussa viettäessämme lomaviikkoa vuokramökillä. Kun lieden nestekaasupullo tyhjeni, kehotti vaimoni minua vilkaisemaan "sillan alle", mistä piti löytymän täysinäinen varapullo. Kuten löytyikin.
Kun talo rakennettiin edelläkuvattuun tapaan siten, että alapohjan alle jää tuuletettu tila, jätettiin sokkelin betonivaluun muutamaan kohtaan ehkäpä 15 × 15 cm:n kokoinen reikä (joka usein peitettiin teräslankaverkolla juuri noiden laulussa mainittujen hiirien ja rottien pääsyn estämiseksi). Reikien tehtävänä oli juuri ilmanvaihdon varmistaminen ja täten homevaurioiden estäminen. Luulen vahvasti, että noilla laulun "sillan rei'illä" tarkoitetaan juuri tuollaisia sokkelissa olevia tuuletusaukkoja.- näin...
Sitä se tarkoittaa. Talon alla olevan sokkelin tuuletusaukkoihin katsomisesta siinä puhutaan. Siellähän niitä usein myös hiiriä majaili.
- trossbottn
Nykyään noita alta tuulettuvia lattioita tehdään melko paljon, ja vauhti vaan lisääntyy. Lattialämmitys kun vaatii rossipohjan, ja aina vaan useampaan uuteen makotitaloon laitetaan nykyään sellainen. Meillä päin noita tuuletusluukkuja kusuttiin kissanluukuiksi. Kai siinä oli takana ajatus että kissat pääsivät niiden kautta pyytämään hiiriä ja rottia. Älkää hitossa pitäkö nestekaasupulloja sillan alla vaikka olisi kuinka paljon tahansa kissanluukkuja!
- Toistajakin
Kuten on jo tullut täällä lausutuksi, "silta" on myös 'lattia'. Tuo sana on tuttu (tuttu = partisiippimuoto verbistä "tuta") jo muinaisesta lasten joululaulusta:
"Tonttujoukko silloin varpahillaan, varpahillaan
varovasti hiipii alta sillan, alta sillan.
Tip tap tip tap...
--
Hiljaa hiipii joukko varpahillaan, varpahillaan.
Kotikoloihinsa alle sillan, alle sillan.
Tip tap tip tap..."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809