Osaako joku sanoa, kuinka kauan ja millä teholla munia ja sokeria pitää suunnilleen vatkata sähkövatkaimella, jotta kakkutaikinasta tulee kuohkea? Mistä sen parhaiten näkee, milloin taikina on sopivaa? (monissa ohjeissa puhutaan vaahdosta, mutta en oikein osaa erottaa milloin se on sopivan vaahtoista...)
Vatkaan varmaan liian kauan, koska kakkupohjasta tulee erittäin tiivisrakenteinen ja ohut lettu, jota ei todellakaan ole mukava syödä.
kakkutaikina lässähtää...
9
5690
Vastaukset
- kotikokki..
no sokerikakkupohjaa varten ei munia ja sokeria voi vatkata koskaan liian kauaa! Millaisella ohjeella kakkupohjan teet? Tiivis rakenteisuus viittaisi mahdollisesti liikaan jauhojen käyttöön ja ehkä liian vähäiseen leivinjauheeseen.
- Aloitteleva leipuri
Mulla on kai sitten jostain tullut jokin outo päähänpinttymä, koska pelkään aina vatkaavani liikaa :D
En muista mikä ohje se oli jonka avulla yritin muutamia kertoja tehdä kakkupohjaa, mutta tein mokkapaloja samalla ohjeella kuin äitini, joka aina saa pohjasta kuohkearakenteisen. Itse onnistuin saamaan vain todella ohuen, pahvimaisen pohjan :DD Jauhomäärä täytyi molemmilla olla sama, kun kerran samalla ohjeella teimme.
Voikohan sitten olla niin, että vatkaankin liian vähän aikaa? - Kokkinen
Aloitteleva leipuri kirjoitti:
Mulla on kai sitten jostain tullut jokin outo päähänpinttymä, koska pelkään aina vatkaavani liikaa :D
En muista mikä ohje se oli jonka avulla yritin muutamia kertoja tehdä kakkupohjaa, mutta tein mokkapaloja samalla ohjeella kuin äitini, joka aina saa pohjasta kuohkearakenteisen. Itse onnistuin saamaan vain todella ohuen, pahvimaisen pohjan :DD Jauhomäärä täytyi molemmilla olla sama, kun kerran samalla ohjeella teimme.
Voikohan sitten olla niin, että vatkaankin liian vähän aikaa?Tätä on ihan kokeiltukkin ;) Tosin tällöin puhutaan kymmenien tuntien vatkaamisesta, joten huoletta voit jopa tunninkin vatkata, kyl sen huomaa milloin taikina hyvä.
Jos epäröit niin vatkaa hetki lisää, mielummin liian kauan kuin liian vähän.
- neuvottiin
että sitten kun vatkaimista kahdeksikon malliseksi valutettu kuvio kestää taikinan pinnalla melko kauan, niin sitten on valmista, niin ja väri muuttuu melkein valkoiseksi. Että eikun kokeilemaan, vatkaat ja koitat kuviota ja jos ei kestä, niin lisää vaan vatkausta jne.
- aloitteleva leipuri
Tuopas oli hyvän kuuloinen vinkki, pitänee kokeilla.
- Kokkinen
Älä vatkaa sillee vispilät suorana, vaan laitat vispilät melkein vaakaan kone kulhon reunaan kiinni sillee et taikina lentää hetken ilmas, kyl sit tajuut tällöin kakkutaikinaan saa mahdollisimman paljon ilmaa ja tulee kuohkeeta.
Ja kun jauhot lisätään niin puulastalla tai vastaavalla varovasti sekottaen ei vatkata jolloin ilmat lähtee pois ja kakusta tulee kiinteää.- ja lisäksi
Just näin, munia ja sokeria ei oikeastaan voi vatkata liikaa (munien olisi muuten hyvä olla huoneenlämpöisiä). Mutta kun laitat jauhot, älä enää vatkaa, vaan sekoita jauhot varovasti. Äläkä hakkaa vuoan reunaan lusikalla ja muutenkin kolisittelua hyvä välttää.
Ja yks tärkeä: ÄLÄ aukaise uunin luukkua kesken kaiken, silloin lätsähtää taatusti. vasta kun kakku alkaa olla jo kypsä.
Onnea leivontaan!
kun haluat tietää onko vaahto tarpeeksi kovaa vatkaamisen jälkeen ota lusikka tai joku(itse käytän lusikkaa) ja ota lusikalla vaahtoa ja "piirrä" taikinaan ns.laiska kasi eli ihan tavallinen kasi jos se pysyy siinä vähän aikaa eli ei mene niin että sitä ei erota vaahto on valmista sen kasin pitäisi siis pysyä siinä vähän aikaa..
Kakun lässähtäminen voisu johtua siittä että taikinaahan ei saisi enään vatkata sähkövatkaimella sen jälkeen, kun munat on vaahdotettu vaan ne sekoitetaan varovasti taikinaan nuolijalla.(ITSE kyllä käytän sähkövatkaintakin) Tai sitten jos on liian vähän jauhoja tai olet unohtanut leivinjauheen tai soodan siis jonkun nostonus aineen.
Suosittelen että googletat sanan "sunnuntai" (pitäisin Tulla Sunnuntai-merkkisten jauhojen yms sivu siellä on ainakin ollut ohjeita aloittaville ja hyviä vihjeitä)
Yksi syy vois olla myös jos laitat liikaa jauhoja. vähän vaikeaa sanoa kun ei nää..- tysty--
kaikki edellä mainitut ja vielä että alä kopauta vispilöitä kulhon reunaan kun vaahto on valmis, se voi viedä kuohkeuden...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232