AUTOMAATTIVAIHTEISTO

Jäbä -85

Kumpi kestää pidempään normaalissa käytössä, Automaattivaihteisto vai manuaali? Itselläni on almera -96 manuaali, ajelin n. viikko sitten Kaverini automaatti rellulla ja olen miettiny että seuraava auto jonka ostan voisi olla automaatti. Onko automaattivaihteistossa jokin "heikko kohta" mikä menee helposti hajalle? Thanks vastauksista =)

16

12188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • molemmat.

      sekä manuaali- että automaattivaihteisto kestävät oikein mitoitettuina, käytettyinä ja huollettuina auton iän joten tuohon kysymykseen on aika paha vastata.

      Kyse on ihan siitä onko sama valmistaja päättänyt hieman oikaista jomman kumman vaihteiston suunnittelun tai valinnan yhteydessä vai ei.

      Automaattivaihteistoa on tietenkin paljon vaikeampi käyttää väärin kuin manuaalia mutta tomaatti vaatii ammattitaitoista huoltoa toisin kuin manuaali jolle riittää periaatteessa öljyn pinnan korkeuden tarkistus silloin tällöin.

      Yleensä automaatin yhteydessä moottori ja vetarit pysyvät paremmassa kunnossa koska vaihteiden missaamiset ja terävät nykäykset vaihdon yhteydessä jäävät pois mutta kyllähän nätisti ajamalla manuaalillakin päästään samaan.

      Yleisesti "ikuisessa" maineessa ovat automaateista melkein kaikkien jenkkien V8-koneisten laatikot ja manuaaleista Volvon takavetoisten lootat.

      PS rellun bensakoneissa käyttämät firman omaa suunnittelua olevat automaatit eivät ole kaksisessa maineessa mutta dieseleiden ja V6:n yhteydessä käytetyt B&W:n laatikot ovat yhtä kestäviä kuin muissakin autoissa.

    • matikka

      Bensa-autoissa kestävät automaatit yleensä paremmin kuin kovempivääntöisissä Dieseleissä. Vanhemissa Aisin ja AL4 automaateissa on esiintynyt joillain ongelmia. Tuulilasin mukaan myös Ford Mondeoiden automaateissa on esiintynyt paljon vikoja, (valmistajasta ei tietoa)

      Automaatteja kuitenkin kehitellään ja parannellaan kestämään entistä paremmin uusien moottoreiden kasvanutta vääntöä. Riski automaatin totaalihajoamiseen on kuitenkin todella pieni verrattuna myytyjen automaattien määrään.

      Moni automaattiin päätynyt ei enää manuaalia itselleen sen jälkeen huolikkaan.

      • tomaattilaatikko

        kaikkein kovavääntöisimpiin turbodieseleihin ei edes saa manuaalivaihteistoja kuin sitten taas ammattikäyttöön.

        Kyllä manuaalilaatikot saadaan kestämään vaikka rekka-autoissa mutta henkilöautopuolella isoimmat laitteet ovat aina automaatteja koska raskaimmatkaan manuaalit eivät kestä sitä että joku tohelo menee missaamaan vaihteen täyskaasu päällä.


      • -seurailija-
        tomaattilaatikko kirjoitti:

        kaikkein kovavääntöisimpiin turbodieseleihin ei edes saa manuaalivaihteistoja kuin sitten taas ammattikäyttöön.

        Kyllä manuaalilaatikot saadaan kestämään vaikka rekka-autoissa mutta henkilöautopuolella isoimmat laitteet ovat aina automaatteja koska raskaimmatkaan manuaalit eivät kestä sitä että joku tohelo menee missaamaan vaihteen täyskaasu päällä.

        Olen aina luullut että laatikon kesto on vain mitoituskysymys, ja minkä hyvänsä laitteen saa kyllä väärällä käytöllä tuhottua.

        Se, miksi isompien moottoreiden yhteydessä, siis henkilöautoissa, on yleensä päädytty automaattiin, on käyttömukavuus.

        Edustusluokan kulkineisiin ei saa kuulua ominaisuus, että vaihtaessa tuntuu nykäys tai että se olisi edes mahdollista huolimattomasti vaihtaessa.

        Joku taituri tietysti heittää että voi sitä vaihtaa isompaakin laitetta käsin, kun vain osaa.

        Totta, mutta se on hieman hankalampaa kun pikkuautossa.
        Kytkinvoimat on eri luokkaa, ja vaika poljin voidaan tehostaa liikkeen lyhentämiseksi, niin tuntumassa hävitään ja moottorin pyörivien massojen suhde kokonaispainoon on eri luokkaa kuin 1.6 l perheautossa.

        Yleensä ostajakunta, joka päätyy näihin suurimmilla koneilla varustettuihin huippumalleihin edellyttävät rahalleen vastineeksi moitteetonta ja mahdollisimman helppokäyttöistä toimintaa, joten voi olla todennäköistä että käsivalintaiselle ei riittäisi kysyntää lainkaan.

        Kääntöpuoli on sitten suorituskyky.
        Näitä samoja isoja moottoreita tehostetaan vielä aikalailla sporttimalleihin tai kilpakäyttöön ja perään laitetaan kova laatikko välittämättä vähääkään jäykästä kytkimestä tai vaihtonykäyksistä, kunhan vain saadaan vetopyörille mahdollisimman häviöttömästi voimaa.

        Yksinkertaistettuna autotehtaat kartoittavat aika tarkasti potentiaalisen ostajan mieltymykset ja yrittävät tehdä tuotteestaan sellaisen josta asiakas olisi valmis maksamaan pyydetyn hinnan.


      • väärälläkään käytöllä
        -seurailija- kirjoitti:

        Olen aina luullut että laatikon kesto on vain mitoituskysymys, ja minkä hyvänsä laitteen saa kyllä väärällä käytöllä tuhottua.

        Se, miksi isompien moottoreiden yhteydessä, siis henkilöautoissa, on yleensä päädytty automaattiin, on käyttömukavuus.

        Edustusluokan kulkineisiin ei saa kuulua ominaisuus, että vaihtaessa tuntuu nykäys tai että se olisi edes mahdollista huolimattomasti vaihtaessa.

        Joku taituri tietysti heittää että voi sitä vaihtaa isompaakin laitetta käsin, kun vain osaa.

        Totta, mutta se on hieman hankalampaa kun pikkuautossa.
        Kytkinvoimat on eri luokkaa, ja vaika poljin voidaan tehostaa liikkeen lyhentämiseksi, niin tuntumassa hävitään ja moottorin pyörivien massojen suhde kokonaispainoon on eri luokkaa kuin 1.6 l perheautossa.

        Yleensä ostajakunta, joka päätyy näihin suurimmilla koneilla varustettuihin huippumalleihin edellyttävät rahalleen vastineeksi moitteetonta ja mahdollisimman helppokäyttöistä toimintaa, joten voi olla todennäköistä että käsivalintaiselle ei riittäisi kysyntää lainkaan.

        Kääntöpuoli on sitten suorituskyky.
        Näitä samoja isoja moottoreita tehostetaan vielä aikalailla sporttimalleihin tai kilpakäyttöön ja perään laitetaan kova laatikko välittämättä vähääkään jäykästä kytkimestä tai vaihtonykäyksistä, kunhan vain saadaan vetopyörille mahdollisimman häviöttömästi voimaa.

        Yksinkertaistettuna autotehtaat kartoittavat aika tarkasti potentiaalisen ostajan mieltymykset ja yrittävät tehdä tuotteestaan sellaisen josta asiakas olisi valmis maksamaan pyydetyn hinnan.

        nykyaikaista tietokoneohjattua automaattia on vaikea saada tuhottua väärällä käytöllä koska se ei suostu tottelemaan komentoja jotka tietokoneen mukaan eivät ole sallittuja.

        Huollon puutteessa sellaisen tietenkin saa rikki.

        Riittävän suuren ja vääntävän turbodieselin perään laitetun manuaalin saa tuhottua kerrasta missaamalla vaihteen tai kiskomalla väärän sisään täysi veto päällä. Manuaalin mitoituksen täytyisi olla aivan järjettömän tukeva että päästäisiin samaan kestävyyteen väärällä käytöllä kuin automaateilla.

        Kyllähän rekoissa on maanualeja mutta ne onkin tarkoitettu ammattikuljettajien ajettavaksi toisin kuin henkilöautot joita ajaa mikä tahansa urpo. Siinä olet kyllä oikeassa ettei kalliiseen edustusautoon sovi enää mikään vaihdekepin heiluttelu ja nykäykset joka vaihdossa. Tehoakin noissa on sen verran ettei kiihtyvyydessä saada eroa ainakaan manuaalin hyväksi ja kulutuskin on vähän toisarvoinen juttu.


      • väärälläkään käytöllä kirjoitti:

        nykyaikaista tietokoneohjattua automaattia on vaikea saada tuhottua väärällä käytöllä koska se ei suostu tottelemaan komentoja jotka tietokoneen mukaan eivät ole sallittuja.

        Huollon puutteessa sellaisen tietenkin saa rikki.

        Riittävän suuren ja vääntävän turbodieselin perään laitetun manuaalin saa tuhottua kerrasta missaamalla vaihteen tai kiskomalla väärän sisään täysi veto päällä. Manuaalin mitoituksen täytyisi olla aivan järjettömän tukeva että päästäisiin samaan kestävyyteen väärällä käytöllä kuin automaateilla.

        Kyllähän rekoissa on maanualeja mutta ne onkin tarkoitettu ammattikuljettajien ajettavaksi toisin kuin henkilöautot joita ajaa mikä tahansa urpo. Siinä olet kyllä oikeassa ettei kalliiseen edustusautoon sovi enää mikään vaihdekepin heiluttelu ja nykäykset joka vaihdossa. Tehoakin noissa on sen verran ettei kiihtyvyydessä saada eroa ainakaan manuaalin hyväksi ja kulutuskin on vähän toisarvoinen juttu.

        oli rover aikoinaan p6 3500 ,laatikko borg-warner 3 lovinen.malli 1970.siinä oli jo estetty että jos liian kovassa nopeudessa kytki kakkos tai ykkös alueen,niin se ei kytkeytynyt ennen kuin nopeus laski riiittävästi.Nykyaikojen sähkölaatikoissa on sähkövikoja paljon enemmän kuin kulumisvikoja.


      • uudistuja1
        väärälläkään käytöllä kirjoitti:

        nykyaikaista tietokoneohjattua automaattia on vaikea saada tuhottua väärällä käytöllä koska se ei suostu tottelemaan komentoja jotka tietokoneen mukaan eivät ole sallittuja.

        Huollon puutteessa sellaisen tietenkin saa rikki.

        Riittävän suuren ja vääntävän turbodieselin perään laitetun manuaalin saa tuhottua kerrasta missaamalla vaihteen tai kiskomalla väärän sisään täysi veto päällä. Manuaalin mitoituksen täytyisi olla aivan järjettömän tukeva että päästäisiin samaan kestävyyteen väärällä käytöllä kuin automaateilla.

        Kyllähän rekoissa on maanualeja mutta ne onkin tarkoitettu ammattikuljettajien ajettavaksi toisin kuin henkilöautot joita ajaa mikä tahansa urpo. Siinä olet kyllä oikeassa ettei kalliiseen edustusautoon sovi enää mikään vaihdekepin heiluttelu ja nykäykset joka vaihdossa. Tehoakin noissa on sen verran ettei kiihtyvyydessä saada eroa ainakaan manuaalin hyväksi ja kulutuskin on vähän toisarvoinen juttu.

        Nykyajan rekoissakin on automaattilootia. Ollut jo tovin. Ja kulutuksesta: uudet automaatit ovat pienempiruokaisia kuin saman mallin manuaalit useilla autonvalmistajilla. Tarkistapa teknisistä tiedoista.


      • Kuluttaja.
        uudistuja1 kirjoitti:

        Nykyajan rekoissakin on automaattilootia. Ollut jo tovin. Ja kulutuksesta: uudet automaatit ovat pienempiruokaisia kuin saman mallin manuaalit useilla autonvalmistajilla. Tarkistapa teknisistä tiedoista.

        Automaattilaatikko hukkaa aina enemmän tehoa kuin kova laatikko, vai onko osunut joskus esim laatikon öljynjäähdyttimiä muihin kuin automaatteihin.

        Valmistajien ilmoittamiin normikulutuksiin on aivan turha tukeutua, ne eivät kerro mitään mistään yksittäisestä ominaisuudesta.


      • enää
        Kuluttaja. kirjoitti:

        Automaattilaatikko hukkaa aina enemmän tehoa kuin kova laatikko, vai onko osunut joskus esim laatikon öljynjäähdyttimiä muihin kuin automaatteihin.

        Valmistajien ilmoittamiin normikulutuksiin on aivan turha tukeutua, ne eivät kerro mitään mistään yksittäisestä ominaisuudesta.

        nykylaatikko tehoja! Tutkippa asiaa ennen kuin tuommoisia väität!


      • Kuluttaja.
        enää kirjoitti:

        nykylaatikko tehoja! Tutkippa asiaa ennen kuin tuommoisia väität!

        Planeettapyörästön kitkahäviöt on selvästi suuremmat kuin yksinkertaisen hammasrattaan häviöt, suoralla näitä ei ole, mutta automaatissa ölkypumppu pitää painetta koko ajan, ja vanhojen laatikoiden erona nykyisiin on turbiinin lukitus isommilla vaihteilla kuten ehkä tiedätkin.

        Jos kuitenkin olet siinä uskossa, että kova laatikko hukkaa tehoa enemmän, niin joku selitys olisi toki hauska kuulla, tai ainakin oletus, mihin sitä tehoa sitten kuluu edes yhtä paljon.


      • just noinko
        Kuluttaja. kirjoitti:

        Planeettapyörästön kitkahäviöt on selvästi suuremmat kuin yksinkertaisen hammasrattaan häviöt, suoralla näitä ei ole, mutta automaatissa ölkypumppu pitää painetta koko ajan, ja vanhojen laatikoiden erona nykyisiin on turbiinin lukitus isommilla vaihteilla kuten ehkä tiedätkin.

        Jos kuitenkin olet siinä uskossa, että kova laatikko hukkaa tehoa enemmän, niin joku selitys olisi toki hauska kuulla, tai ainakin oletus, mihin sitä tehoa sitten kuluu edes yhtä paljon.

        Itselläni on automaatti doch 2.0i perässä ja kulutus normaaliajossa 6,3litraa satasella vankkuri on Sierra -92 kaakit kaikki tallella kerro bensavehje joka vie vähemmän neljän hengen lastilla kajakki katolla.


      • Se joka korjaa niitä

        Tosi asiahan on niin, että vanhemmissa autoissa manuaali vie vähemmän bensaa kuin automaatti. Rikki molemmat saa väärällä käytöllä helposti, paitsi uusimpia automaatteja. Vääntöä automaatti laatikot kestää enemmän, koska voima kulkee vähempien akseleiden ja rattaiden kautta kuin manuaalissa. Mitä korjaukseen tulee, niin vaikka automaattilaatikko kuluisi helpommin normaalissa ajossa kuin manuaali, on se helpompi korjata, ja tietysti halvempi. Manuaalin mennessä rikki se lähes aina joudutaan korvaamaan uudella vaihteistolla. Automaatit saa lähes tulkoon aina korjattua, jos runko on ehjä.


    • uponnut

      Mihinkähän on kadonnut yksinkertaisin automaattivaihde eli DAF:n systeemi. Sehän oli rakenteeltaan sama kuin puimureissa eli voimaa vaativissa koneissa. Ehkä tällainen kiilahihna ei sovi nopeaan liikenteeseen. DAF:han oli pieni auto 60- luvulla.

      • vaikka kuinka

        eli CVT:ssä on sama toimintaperiaate, mutta on vain yksi kiilahihna eikä kahta kummallekin vetävälle pyörälle kuten DAF:issa. Olet varmaan nähnyt telkussa uuden Dodge Caliberin mainoksen. Siinä on CVT, samoin muutamissa nissanin malleissa on CVT. DAF:in ja volvon hihnasta en tiedä oliko kumia vai metallia, mutta uusissa on metallia.


      • Jäbä -85
        vaikka kuinka kirjoitti:

        eli CVT:ssä on sama toimintaperiaate, mutta on vain yksi kiilahihna eikä kahta kummallekin vetävälle pyörälle kuten DAF:issa. Olet varmaan nähnyt telkussa uuden Dodge Caliberin mainoksen. Siinä on CVT, samoin muutamissa nissanin malleissa on CVT. DAF:in ja volvon hihnasta en tiedä oliko kumia vai metallia, mutta uusissa on metallia.

        Kyllä seuraava auto taitaa olla automaatti näitten vastausten perusteella ;)


    • uudistuja2

      Samanmoisia kyselyjä olisi tullut sähkölasit/veivit?, ilmastointi/luukkuauki?, aluvanteet/peltivanteet?, abs-jarrut/sutijarrut?...jne.
      Pääsääntö on: KAIKKI VOI MENNÄ JA MENEE RIKKI. Mutta tuosta automaattilootasta: Kysykää japseilta ja jenkeiltä, joissa ajetaan paljon, että mikä loota? Enimmäkseen automaatti myös pienissä kinnereissä. Miksi? Saa puhua puhelimeen ja lyödä vasemmalla jalalla tahtia ja ottaa muutenkin vähän rennommin, kun ratin punomisessa on ihan tarpeeksi tekemistä. Itselläni on ollut automaatti lähes aina ja nykyään vakkari pitää huolen kaasusta taajamissakin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      414
      9136
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3740
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2203
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1383
    5. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1135
    6. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      113
      1128
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1105
    9. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1100
    10. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1063
    Aihe