Kastetavalla ei ole merkitystä. Se voidaan tehdä upottamalla, valelemalla, ottamalla astiasta vettä käteen ja valuttaa päälle, mennä veteen polviin asti ja sitten kastaja ottaa kämmeniin vettä ja valuttaa pään päälle jne. Kaste tulee suorittaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Raamattu opettaa selkeästi näin. Sanaa baptizo käytetään alkukielessä sellaiissa yhteyksissä myös missä puhutaan mm. jonkun peseytymisestä tai pirskottamisesta. Sillä on siis synonyymejä upottamisen ohella. Raamatun kaste kertomukset eivät tue käsitystä jonka mukaan upotus olisi ainoa käytetty kastetapa. Kastetilanteita on ollut sellaisissa paikoissa mm. hoviherran koti jossa ei ole voinut olla niin suurta allasta jossa olisi voinut tehdä upotuksen. Lisäksi Raamattu puhuu suurista kastetuiden lukumääristä esim. se 3000 kastetun tilanne joita ei ole kaikkia voitu JAKSAA upottaa. Upottaminen ON ERITTÄIN RASKASTA FYYSISESTI!!! Lisäksi termit astua veteen , nousi vedestä eivät kerro mitään kastetavasta.
Jeesus kastettiin todennäköisimmin niin että Hän astui veteen polvia myöten ja sitten Johannes otti kämmeniin vettä ja nosti veden pään päälle ja laski veden Jeesuksen pään päälle.
Kaste ei perustu kastettavan uskon varaan tai ymmärryksen määrään vaan Kristuksen sovitustyöhön ja Ylösnousemukseen. Se on Uuden liiton sinetti suoraan Kaikkivaltiaalta Jumalalta, jossa Hän toimii ja antaa uskon lahjana kastettavalle ja samalla myös Pyhän Hengen jota ilman kukaan ei voi uskoa. Jos kastettava on jo ymmärryksen iässä niin kasteen "ehtona" saa olla vain ja ainoastaan kastettavan halu kääntyä Jeesuksen puoleen tai halu huokaista ja huutaa avuksi Herraa. "..huuda avuksesi Herraa ja anna kastattaa itsesi niin sinä pelastut." Riittää siis pelkkä huokaus ja halu kääntyä, kaipaus Jumalasta. Valmista uskoa ei Raamattu edellytä. Sitten kasteessa Jumala toimii niin kuin on luvannut ja antaa pelastavan uskon joka vie kohti taivasta. Kristillinen kaste on Jumalan teko, jossa Hän armossaan antaa synnit anteeksi. "..antakaa Kastattaa itsenne, jotta syntinne pyyhittäisiin pois." Kristillinen kaste EI OLE pelkkä tunnustustoimi seurakunnan edessä eikä se ole kuuliaisuuden teko Jumalalle. Se ei ole lakia vaan armoa suoraan Jumalalta. Sen voima ja vaikutus perustuu Jumalan sanaan ja LUPAUKSEEN siitä että synnit annetaan anteeksi ja kastettava saa iankaikkiseen elämään johtavan uskon ja Pyhän Hengen. Sitten on erikseen vielä ns. Pyhän Hengen kaste joka voi ilmetä mm. kielillä puhumisena tai profetoimisena, mutta se on jo uskovassa olevan Pyhän Hengen aktiivisempaa toimintaa tai ns. heräämistä uskovassa. Kyllä siis jokaisella uskovalla on jo Pyhä Henki.
Kastetavalla ei ole merkitystä!
47
790
Vastaukset
- mathetes
>>Sanot-
>>Raamattu opettaa selkeästi näin. Sanaa baptizo käytetään alkukielessä sellaiissa yhteyksissä myös missä puhutaan mm. jonkun peseytymisestä tai pirskottamisesta.>Sanot-
>>Kristillinen kaste EI OLE pelkkä tunnustustoimi seurakunnan edessä eikä se ole kuuliaisuuden teko Jumalalle.- jakooo
et ymmärrä
siunausta - kastaa
Sana bapditzoo kastaa tarkoittaa Kristuksen kosketusta veden, veren ja Hengen välityksellä sanan lupauksen mukaisesti. Henki, vesi ja veri pitävät yhtä kristittyjen kasteessa. Kristityt kastavat myös lapsensa Kristityiksi ja Kristuksen ruumiin eli seurakunnan jäseniksi (1.Kor.12).
Israelin 2,5 milj.kansa sai saman "bapditzoon" pilvessä ja meressä kulkien kuivin jaloin Punaisen Meren halki. Kasteen jäkeen koko kansa uskoi Herraan ja kaikki myös sylilapset saivat kasteessa Kristuksen Hengen. - mathetes
kastaa kirjoitti:
Sana bapditzoo kastaa tarkoittaa Kristuksen kosketusta veden, veren ja Hengen välityksellä sanan lupauksen mukaisesti. Henki, vesi ja veri pitävät yhtä kristittyjen kasteessa. Kristityt kastavat myös lapsensa Kristityiksi ja Kristuksen ruumiin eli seurakunnan jäseniksi (1.Kor.12).
Israelin 2,5 milj.kansa sai saman "bapditzoon" pilvessä ja meressä kulkien kuivin jaloin Punaisen Meren halki. Kasteen jäkeen koko kansa uskoi Herraan ja kaikki myös sylilapset saivat kasteessa Kristuksen Hengen.Israelin kansa uskoi Jumalaan Mooseksen välityksellä jo vielä Egyptinorjuudessa ollessaan ennenkuin lähtivät pitkälle erämaavaellukselleen!
Jumala käski Mooseksen kertoa Israelin kansalle, että he teurastaisivat uhrilampaan ja sivelisivät oviensa pihtipielet tuolla uhrilampaan verellä jotta Herra ei tuhoaisi heitä kun Hän rankaisee Egyptin kansaa!
>>2 Moos 12:1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen:
2 "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä alottakaa vuoden kuukaudet.
3 Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
4 Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä.
5 Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa.
6 Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.
7 Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät.
8 Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt.
9 Älkää syökö siitä mitään raakana tai vedessä keitettynä, vaan tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen.
10 Älkääkä jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa.
11 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.
12 Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.
13 Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.> 21 Ja Mooses kutsui kaikki Israelin vanhimmat ja sanoi heille: "Menkää ja ottakaa lammas kutakin perhekuntaanne kohti ja teurastakaa pääsiäislammas.
22 Ja ottakaa isoppikimppu, kastakaa se vereen, joka on maljassa, ja sivelkää ovenpäällinen ja molemmat pihtipielet sillä verellä, joka on maljassa. Älköönkä kukaan menkö ulos talonsa ovesta ennen aamua.
23 Sillä Herra kulkee rankaisemassa egyptiläisiä; mutta kun Herra näkee veren ovenpäällisessä ja molemmissa pihtipielissä, menee hän sen oven ohi eikä salli tuhoojan tulla teidän taloihinne teitä vitsauksella lyömään.
24 Noudattakaa tätä; se olkoon ikuinen säädös sinulle ja sinun lapsillesi.
25 Ja kun te tulette siihen maahan, jonka Herra on teille antava, niinkuin hän on sanonut, niin noudattakaa näitä menoja.
26 Kun sitten lapsenne kysyvät teiltä: 'Mitä nämä menot merkitsevät?'
27 niin vastatkaa: 'Tämä on pääsiäisuhri Herralle, joka meni israelilaisten talojen ohi Egyptissä, kun hän rankaisi egyptiläisiä, mutta säästi meidän kotimme'." Silloin kansa kumartui maahan ja rukoili.
28 Ja israelilaiset menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle ja Aaronille käskyn antanut; niin he tekivät.
>>30 Totisesti, te ette pääse siihen maahan, jonka minä olen kättä kohottaen luvannut antaa teille asumasijaksi, ei kukaan teistä, paitsi Kaaleb, Jefunnen poika, ja Joosua, Nuunin poika.
31 Mutta teidän lapsenne, joiden sanoitte joutuvan vihollisen saaliiksi, heidät minä vien sinne, ja he saavat tulla tuntemaan sen maan, jota te halveksitte. - mathetes
kastaa kirjoitti:
Israelin 2,5 milj.kansa sai saman "bapditzoon" pilvessä ja meressä kulkien kuivin jaloin Punaisen Meren halki. Kasteen jäkeen koko kansa uskoi Herraan ja kaikki myös sylilapset saivat kasteessa Kristuksen Hengen.Tuo laittamasi (1 Kor 12:luku) kertoo Pyhän Hengen toiminnasta uskovien keskuudessa! Jae (9) kertoo mitä Pyhä Henki on saanut aikaan, ja siitä kuinka nämä koostuvat yhdeksi seurakunta ruumiiksi tuon jakeen (9) vaikutuksen perusteella! Lue!
- kasteen (bapditzoon) jälkeen
mathetes kirjoitti:
Israelin kansa uskoi Jumalaan Mooseksen välityksellä jo vielä Egyptinorjuudessa ollessaan ennenkuin lähtivät pitkälle erämaavaellukselleen!
Jumala käski Mooseksen kertoa Israelin kansalle, että he teurastaisivat uhrilampaan ja sivelisivät oviensa pihtipielet tuolla uhrilampaan verellä jotta Herra ei tuhoaisi heitä kun Hän rankaisee Egyptin kansaa!
>>2 Moos 12:1 Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille Egyptin maassa sanoen:
2 "Tämä kuukausi olkoon teillä kuukausista ensimmäinen; siitä alottakaa vuoden kuukaudet.
3 Puhukaa koko Israelin kansalle ja sanokaa: Tämän kuun kymmenentenä päivänä ottakoon kukin perheenisäntä itsellensä karitsan, yhden karitsan joka perhekuntaa kohti.
4 Mutta jos perhe on liian pieni koko karitsaa syömään, niin ottakoon lähimmän naapurinsa kanssa yhteisen karitsan, henkilöluvun mukaan. Karitsaa kohti laskekaa niin monta, että voivat sen syödä.
5 Ja karitsanne olkoon virheetön, vuoden vanha urospuoli; lampaista tai vuohista se ottakaa.
6 Ja pitäkää se tallella neljänteentoista päivään tätä kuuta; silloin Israelin koko seurakunta teurastakoon sen iltahämärässä.
7 Ja he ottakoot sen verta ja sivelkööt sillä molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen niissä taloissa, joissa he sitä syövät.
8 Ja he syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerain yrttien kanssa he sen syökööt.
9 Älkää syökö siitä mitään raakana tai vedessä keitettynä, vaan tulessa paistettuna päineen, jalkoineen ja sisälmyksineen.
10 Älkääkä jättäkö siitä mitään huomenaamuksi; mutta jos jotakin siitä jäisi huomenaamuksi, niin polttakaa se tulessa.
11 Ja syökää se näin: kupeet vyötettyinä, kengät jalassanne ja sauva kädessänne; ja syökää se kiiruusti. Tämä on pääsiäinen Herran kunniaksi.
12 Sillä minä kuljen sinä yönä kautta Egyptin maan ja surmaan kaikki esikoiset Egyptin maassa, sekä ihmiset että eläimet, ja panen toimeen rangaistustuomion, jonka minä olen langettanut kaikista Egyptin jumalista. Minä olen Herra.
13 Ja veri on oleva merkki, teille suojelukseksi, taloissa, joissa olette; sillä kun minä näen veren, niin minä menen teidän ohitsenne, eikä rangaistus ole tuhoava teitä, kun minä rankaisen Egyptin maata.> 21 Ja Mooses kutsui kaikki Israelin vanhimmat ja sanoi heille: "Menkää ja ottakaa lammas kutakin perhekuntaanne kohti ja teurastakaa pääsiäislammas.
22 Ja ottakaa isoppikimppu, kastakaa se vereen, joka on maljassa, ja sivelkää ovenpäällinen ja molemmat pihtipielet sillä verellä, joka on maljassa. Älköönkä kukaan menkö ulos talonsa ovesta ennen aamua.
23 Sillä Herra kulkee rankaisemassa egyptiläisiä; mutta kun Herra näkee veren ovenpäällisessä ja molemmissa pihtipielissä, menee hän sen oven ohi eikä salli tuhoojan tulla teidän taloihinne teitä vitsauksella lyömään.
24 Noudattakaa tätä; se olkoon ikuinen säädös sinulle ja sinun lapsillesi.
25 Ja kun te tulette siihen maahan, jonka Herra on teille antava, niinkuin hän on sanonut, niin noudattakaa näitä menoja.
26 Kun sitten lapsenne kysyvät teiltä: 'Mitä nämä menot merkitsevät?'
27 niin vastatkaa: 'Tämä on pääsiäisuhri Herralle, joka meni israelilaisten talojen ohi Egyptissä, kun hän rankaisi egyptiläisiä, mutta säästi meidän kotimme'." Silloin kansa kumartui maahan ja rukoili.
28 Ja israelilaiset menivät ja tekivät, niinkuin Herra oli Moosekselle ja Aaronille käskyn antanut; niin he tekivät.
>>30 Totisesti, te ette pääse siihen maahan, jonka minä olen kättä kohottaen luvannut antaa teille asumasijaksi, ei kukaan teistä, paitsi Kaaleb, Jefunnen poika, ja Joosua, Nuunin poika.
31 Mutta teidän lapsenne, joiden sanoitte joutuvan vihollisen saaliiksi, heidät minä vien sinne, ja he saavat tulla tuntemaan sen maan, jota te halveksitte.1.Kor.10
1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 JA SAIVAT KAIKKI KASTEEN Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; JA SE KALLIO OLI KRISTUS.
2. Moos. 14:31
Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi Herraa JA USKOI HERRAAN ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta. mathetes: "Kasteessa uskova ulkoisesti, eli "vertauskuvallisesti" hautaa anteeksisaadut synnit yhdessä Kristuksen kanssa! -(Room 6:4)! Joka jo itseasiassa "sydämen uskolla" -(Room 10:9-10) on tapahtunut uskoontulemisen yhteydessä"!
---
Puhut kastetapahtuman "vertauskuvallisuudesta", eikä Jumala näin ollen lahjoita uskovalle siinä oikeasti mitään .
Osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Tulemme kasteen kautta oikeasti (ei vertauskuvallisesti)osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6)- mathetes
Tapio522 kirjoitti:
mathetes: "Kasteessa uskova ulkoisesti, eli "vertauskuvallisesti" hautaa anteeksisaadut synnit yhdessä Kristuksen kanssa! -(Room 6:4)! Joka jo itseasiassa "sydämen uskolla" -(Room 10:9-10) on tapahtunut uskoontulemisen yhteydessä"!
---
Puhut kastetapahtuman "vertauskuvallisuudesta", eikä Jumala näin ollen lahjoita uskovalle siinä oikeasti mitään .
Osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Tulemme kasteen kautta oikeasti (ei vertauskuvallisesti)osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6)-sanot-
>>>Osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua. - symbolit
mathetes kirjoitti:
-sanot-
>>>Osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.Etelä-Amerikassa leviää kristillisiä symboleja käyttävä macumbauskonto.
Lahkolaisten kasteen uusimiset ja ehtoollinen ovatkin vain pelkkiä symboleja ja kumisevia kymbaaleja, kuten kirjoituksessasi asian myönnät sanomalla kasteesta sen olevan pelkkää ulkoista ihmisen tekemää "vertauskuvaa". - mathetes
symbolit kirjoitti:
Etelä-Amerikassa leviää kristillisiä symboleja käyttävä macumbauskonto.
Lahkolaisten kasteen uusimiset ja ehtoollinen ovatkin vain pelkkiä symboleja ja kumisevia kymbaaleja, kuten kirjoituksessasi asian myönnät sanomalla kasteesta sen olevan pelkkää ulkoista ihmisen tekemää "vertauskuvaa".Olet hakoteillä lapsikasteinesi!
Lueppas ajatuksella seuraavat jakeet!->
>>Room 10:9 "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut";
10 "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"!
>>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"!
>>1 Kor 12:9
"toinen saa (uskon samassa Hengessä), toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä!
Kannattaa lukea tuo korinttolaisteksti kokonaisuudessaan jakeesta (1-11)!
En ole väittänyt että usko olisi vertauskuvaa!!!
Vaan, että vesikaste on sitä!
Sinä olet kiivailemassa kirkollisen opin puolesta ja minä olen Raamatun sanan ilmoituksen puolesta!
Ymmärrätkö mitä se merkitsee?
Sinä olet "puoluemielinen kirkon opin puolesta", eli olet lahkolainen! Minä kiivailen Raamatun sanan, eli Jumalan ilmoituksen puolesta, eli minä en ole puoluemielinen minkään instituution puolesta, vaan olen Jumalan sanan ilmoituksen mukainen ja näinollen en siis ole puoluemielinen, eli lahkolainen! Ymmärsitkö?
En siis kiivaile helluntaiseurakunnan puolesta, en vapaaseurakunnan puolesta, enkä minkään muunkaan seurakunnan puolesta, vaan pelkästään Raamatun sanan ilmoituksen puolesta kuten sinä kirkollisen harhaopin puolesta, ja siksi sinä olet kirkollisesti puoluemielinen, eli olet lahkolainen, jota minä taasen en ole koska en kiivaile instituutionaalisen lahkon puolesta. Ymmärsitkö?
Tajuatko edes, että kuulut itse jäsenyydelläsi suomen suurimpaan lahkoon jossa koko sakramentaalinen oppi on kirkollista omaa korvasyyhyä vailla Raamatun opetuksen pohjaa!
Mutta toivon Kristusvaloa elämääsi ja tartu häneen uskolla joka voi ymmärrystä antaa! :) - Efesossa
mathetes kirjoitti:
Olet hakoteillä lapsikasteinesi!
Lueppas ajatuksella seuraavat jakeet!->
>>Room 10:9 "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut";
10 "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan"!
>>Room 10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta"!
>>1 Kor 12:9
"toinen saa (uskon samassa Hengessä), toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä!
Kannattaa lukea tuo korinttolaisteksti kokonaisuudessaan jakeesta (1-11)!
En ole väittänyt että usko olisi vertauskuvaa!!!
Vaan, että vesikaste on sitä!
Sinä olet kiivailemassa kirkollisen opin puolesta ja minä olen Raamatun sanan ilmoituksen puolesta!
Ymmärrätkö mitä se merkitsee?
Sinä olet "puoluemielinen kirkon opin puolesta", eli olet lahkolainen! Minä kiivailen Raamatun sanan, eli Jumalan ilmoituksen puolesta, eli minä en ole puoluemielinen minkään instituution puolesta, vaan olen Jumalan sanan ilmoituksen mukainen ja näinollen en siis ole puoluemielinen, eli lahkolainen! Ymmärsitkö?
En siis kiivaile helluntaiseurakunnan puolesta, en vapaaseurakunnan puolesta, enkä minkään muunkaan seurakunnan puolesta, vaan pelkästään Raamatun sanan ilmoituksen puolesta kuten sinä kirkollisen harhaopin puolesta, ja siksi sinä olet kirkollisesti puoluemielinen, eli olet lahkolainen, jota minä taasen en ole koska en kiivaile instituutionaalisen lahkon puolesta. Ymmärsitkö?
Tajuatko edes, että kuulut itse jäsenyydelläsi suomen suurimpaan lahkoon jossa koko sakramentaalinen oppi on kirkollista omaa korvasyyhyä vailla Raamatun opetuksen pohjaa!
Mutta toivon Kristusvaloa elämääsi ja tartu häneen uskolla joka voi ymmärrystä antaa! :)Ensimmäiset kristillisen kirkon piiristä hurmahenkisyyden vuoksi eronneet uudestikasteita tarjoavat uskonlahkot syntyivät vasta 1500-luvulla (anabaptismin synty). Ne eivät ole mitään Nasaretin lahkoja, vaan lopun ajan lahkoja, jotka ei peri Jumalan valtakuntaa (Gal.5:20-21, Matt.7:22-23, Matt.24:24) ihmeistä ja tunnusteoistaan huolimatta.
- mathetes
Efesossa kirjoitti:
Ensimmäiset kristillisen kirkon piiristä hurmahenkisyyden vuoksi eronneet uudestikasteita tarjoavat uskonlahkot syntyivät vasta 1500-luvulla (anabaptismin synty). Ne eivät ole mitään Nasaretin lahkoja, vaan lopun ajan lahkoja, jotka ei peri Jumalan valtakuntaa (Gal.5:20-21, Matt.7:22-23, Matt.24:24) ihmeistä ja tunnusteoistaan huolimatta.
Herra sinua sanallaan ja Hengellään valaiskoon!
Voippa hyvin! :) - Hyvän uskon Jeesus antaaa
Efesossa kirjoitti:
Ensimmäiset kristillisen kirkon piiristä hurmahenkisyyden vuoksi eronneet uudestikasteita tarjoavat uskonlahkot syntyivät vasta 1500-luvulla (anabaptismin synty). Ne eivät ole mitään Nasaretin lahkoja, vaan lopun ajan lahkoja, jotka ei peri Jumalan valtakuntaa (Gal.5:20-21, Matt.7:22-23, Matt.24:24) ihmeistä ja tunnusteoistaan huolimatta.
Viinat ja tupakat lähti. Kirosanat ja paheellinen elämä katos, anna sie hein uskoo Jeesukseen.
- Valen
Kastehan ei kuitenkaan pelasta. Jos ihminen uskoo Jeesukseen Kristukseen omana Herranaan ja syntiensä sovittajana, hän pelastuu. Kaste on sitten vain symbolinen teko, jo saadun pelastuksen yhteyteen.
"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
(Room. 10:9-10, 1933, 38 käännös)
Eli ei kastetta tarvitse pelastuakseen. Kaste ei ole pelastuksen ehto, vaan ainoastaan usko Herraan Jeesukseen pelastajana ,syntien sovittajana, Herrana.
Siunausta!
Valen- jookos,
Kastehan vasta on täydellinen Jumalan pelastusteko ihmisen kohdalla henkilökohtaisesti, hyvän omantunnon liitto. Uskohan vasta johtaa kasteelle. Anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi sanottiin Saulukselle.
Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Perheenpäämiehen usko ja tahto oli viedä koko perhe kasteelle. Kaikki perheenjäsenet kastettiin välittömästi kristityiksi viivytykettä. Ap. t. 16:33
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
1. Piet. 3:21 (kastetta verrataan Nooan arkkiin) viattomuus ei pelastanut lapsia Nooan päivinä.
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22] - myös totuuteen
jookos, kirjoitti:
Kastehan vasta on täydellinen Jumalan pelastusteko ihmisen kohdalla henkilökohtaisesti, hyvän omantunnon liitto. Uskohan vasta johtaa kasteelle. Anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi sanottiin Saulukselle.
Kastaminen tapahtui perhekunnittain. Perheenpäämiehen usko ja tahto oli viedä koko perhe kasteelle. Kaikki perheenjäsenet kastettiin välittömästi kristityiksi viivytykettä. Ap. t. 16:33
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
1. Piet. 3:21 (kastetta verrataan Nooan arkkiin) viattomuus ei pelastanut lapsia Nooan päivinä.
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]niin tulisit vapaaksi kaikesta tuosta ihmisopista jota tarjoilet muka Raamatun totuutena!
- tarkemmin
jookos, kirjoitti:
Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]niin huomaat että kasteen esikuva ei ole Nooan arkki vaan vedenpaisumus.
Nooa arkki on esikuva Kristuksesta, jonka suojaan meidän on ensin mentävä ja vasta sitten tulee kaste jota vedenpaisumus kuvaa.
Siis ensin arkkiin (Kristukseen) sisälle ja sitten vasta kasteelle niin pysytään Raamatun ilmoittamalla tiellä. - mathetes
tarkemmin kirjoitti:
niin huomaat että kasteen esikuva ei ole Nooan arkki vaan vedenpaisumus.
Nooa arkki on esikuva Kristuksesta, jonka suojaan meidän on ensin mentävä ja vasta sitten tulee kaste jota vedenpaisumus kuvaa.
Siis ensin arkkiin (Kristukseen) sisälle ja sitten vasta kasteelle niin pysytään Raamatun ilmoittamalla tiellä.Juuri niin on asia kun kirjoitut!
Siunausta! - kasteessa liitytään
tarkemmin kirjoitti:
niin huomaat että kasteen esikuva ei ole Nooan arkki vaan vedenpaisumus.
Siis ensin arkkiin (Kristukseen) sisälle ja sitten vasta kasteelle niin pysytään Raamatun ilmoittamalla tiellä.Kristittyjen lapset on kasteessa liitetty Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan. Pakanuskoisten ja lahkouskoisten kastamatta jätetyt lapset on seurakunnan ulkopuolella tässä maailmassa (väärällä puolen Jordanin), koska kristillinen kaste on ylenkatsottu. Vie kiireesti kastamattomat lapsesi kristilliseen kirkkoon liitettäväksi kasteessa kristittyjen joukkoon.
Yksi ruumis, monta jäsentä (=seurakunta)
12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä. - vai mitä
mathetes kirjoitti:
Juuri niin on asia kun kirjoitut!
Siunausta!no TaistoRa -ko se siellä siunailee väärää opetusta?
- mathetes
vai mitä kirjoitti:
no TaistoRa -ko se siellä siunailee väärää opetusta?
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu!
Amen! Juu siunataan oikeaa oppia!
Terv, mathetes - kaste
mathetes kirjoitti:
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu!
Amen! Juu siunataan oikeaa oppia!
Terv, mathetesEnsin kehotus uskomaan Kristukseen. Sitten koko perhekunta kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa "syntienne anteeksisaamiseksi" teille ja teidän lapsille (Apt.2:38-40). Pietarin sukupolven lapsiperheet ensin kasteelle (jae 40).
31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."
32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, KUN NYT USKOI Jumalaan. - mathetes
kasteessa liitytään kirjoitti:
Kristittyjen lapset on kasteessa liitetty Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan. Pakanuskoisten ja lahkouskoisten kastamatta jätetyt lapset on seurakunnan ulkopuolella tässä maailmassa (väärällä puolen Jordanin), koska kristillinen kaste on ylenkatsottu. Vie kiireesti kastamattomat lapsesi kristilliseen kirkkoon liitettäväksi kasteessa kristittyjen joukkoon.
Yksi ruumis, monta jäsentä (=seurakunta)
12 Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin.
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.Ei keitten tahansa kastettujen yhteys ole Kristusruumis, vaan Jeesukseen uskovien yhteys on Kristusruumis, eli seurakunta!
-sanot-
Kristittyjen lapset on kasteessa liitetty Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.-
-vastaus-
Väärin! Ihmiset tulevat Kristityiksi Jumalan sanan ja Hengen perusteella uskon kautta!
(Room 10:9-10,17) ja (1 Kor 12:9)!
Kun he siis näin tulevat uskoviksi, niin he myös ottavat itselleen Raamatullisen uskovien upotuskasteen -(Apt 2:40-41)(Apt 8:12) ja juuri tällätavoin toimien he liittyvät uskovien yhteyteen uskonsa ja kasteensa perusteella joista sitten muodostuu tuo "uskovien seurakuntayhteisö" =(ekklesia), eli "Kristusruumis"! - Kristusruumis
mathetes kirjoitti:
Ei keitten tahansa kastettujen yhteys ole Kristusruumis, vaan Jeesukseen uskovien yhteys on Kristusruumis, eli seurakunta!
-sanot-
Kristittyjen lapset on kasteessa liitetty Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.-
-vastaus-
Väärin! Ihmiset tulevat Kristityiksi Jumalan sanan ja Hengen perusteella uskon kautta!
(Room 10:9-10,17) ja (1 Kor 12:9)!
Kun he siis näin tulevat uskoviksi, niin he myös ottavat itselleen Raamatullisen uskovien upotuskasteen -(Apt 2:40-41)(Apt 8:12) ja juuri tällätavoin toimien he liittyvät uskovien yhteyteen uskonsa ja kasteensa perusteella joista sitten muodostuu tuo "uskovien seurakuntayhteisö" =(ekklesia), eli "Kristusruumis"!Yksi ruumis, monta jäsentä
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
LAHKOUSKOISTEN KASTAMATTOMILTA LAPSILTA PUUTTUU KRISTUKSEN HENKI KOSKA HE EIVÄT KUULU KRISTUKSEN RUUMIISEEN. - mathetes
Kristusruumis kirjoitti:
Yksi ruumis, monta jäsentä
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ON KASTETTU YHDEKSI RUUMIIKSI. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
LAHKOUSKOISTEN KASTAMATTOMILTA LAPSILTA PUUTTUU KRISTUKSEN HENKI KOSKA HE EIVÄT KUULU KRISTUKSEN RUUMIISEEN.Lue siis itse tarkemmin keistä koostuu "uskovien seurakunta", ja opi ja usko se myös!
-(Apt 2:40-41)
-(Apt 8:12)
-sanot-
>>LAHKOUSKOISTEN KASTAMATTOMILTA LAPSILTA PUUTTUU KRISTUKSEN HENKI KOSKA HE EIVÄT KUULU KRISTUKSEN RUUMIISEEN. - Kristusruumiissa
mathetes kirjoitti:
Lue siis itse tarkemmin keistä koostuu "uskovien seurakunta", ja opi ja usko se myös!
-(Apt 2:40-41)
-(Apt 8:12)
-sanot-
>>LAHKOUSKOISTEN KASTAMATTOMILTA LAPSILTA PUUTTUU KRISTUKSEN HENKI KOSKA HE EIVÄT KUULU KRISTUKSEN RUUMIISEEN.Kyse oli siitä, että kristityksi kastetulla lapsella on Raamatun mukaan Kristuksen Henki.
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Raamatun mukaan ei-kristityillä ja lahkouskoisten kastamattomilla lapsilla ei ole Kristuksen Henkeä, koska he eivät ole seurakunnan eli Kristuksen ruumiin jäseniä. - olet "tietäväinen"
Kristusruumiissa kirjoitti:
Kyse oli siitä, että kristityksi kastetulla lapsella on Raamatun mukaan Kristuksen Henki.
13 Meidät kaikki, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, on kastettu yhdeksi ruumiiksi. Yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät, kaikki me olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
Raamatun mukaan ei-kristityillä ja lahkouskoisten kastamattomilla lapsilla ei ole Kristuksen Henkeä, koska he eivät ole seurakunnan eli Kristuksen ruumiin jäseniä.niin näytäppä Raamatusta kaksi tai kolme ristiäisistä kertovaa kohtaa ja tietenkin kummit mukana niin tulisi sitten mustaa valkoisella väitteidesi tueksi, ettei sinun havaittaisi olevan väärä todistaja.
- vanginvartijan perheessä
olet "tietäväinen" kirjoitti:
niin näytäppä Raamatusta kaksi tai kolme ristiäisistä kertovaa kohtaa ja tietenkin kummit mukana niin tulisi sitten mustaa valkoisella väitteidesi tueksi, ettei sinun havaittaisi olevan väärä todistaja.
He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."
He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet JA HÄNEN PERHEKUNTANSA KASTETTIIN HETI.
Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, KUN NYT USKOI Jumalaan.
USKOI SIIS PERHEEN KASTEEN JÄLKEEN, KUN OLI ENSIN KEHOTETTU USKOMAAN KRISTUKSEEN ENNEN KASTETTA!
Tuohon aikaan ei käytetty laisinkaan ehkäisyä, kuten nykyiset uudestikastajat tekevät estäessään lapsien syntymisen kastamisen Kristukselle. - perhekunnissa
kaste kirjoitti:
Ensin kehotus uskomaan Kristukseen. Sitten koko perhekunta kasteelle saamaan Pyhän Hengen lahjaa "syntienne anteeksisaamiseksi" teille ja teidän lapsille (Apt.2:38-40). Pietarin sukupolven lapsiperheet ensin kasteelle (jae 40).
31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."
32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, KUN NYT USKOI Jumalaan.Tottakai voitiin kastaa vangjinvartian koko perhe, kun he kaikki olivat siinä iässä, että pystyivät kuulemaan evankeliumin sanaa(Ap.t.16:32) ja uskomaan sen omalle kohdalleen. "Koko hänen perheensä oli tullut JUMALAAN USKOVAKSI." (Ap.t.16:34).
Eräät "sielunpuoskarit" yrittävät lisäillä hänenkin perheeseen ymmärrystä vailla olevia vauvoja, väittäen niitä kastetun. Jumala tiesi jo aikojen alussa nämä "helppoheikit" ja sanaansa niin tarkasti, että lisäilijät jäävät kiinni ja joutuvat tilille Raamatun sanan edessä, tarkoitan heidän roomalaiskatollista vauvojen perinnäissääntö "kastettaan". - 1.Kor.4:6
vanginvartijan perheessä kirjoitti:
He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."
He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet JA HÄNEN PERHEKUNTANSA KASTETTIIN HETI.
Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, KUN NYT USKOI Jumalaan.
USKOI SIIS PERHEEN KASTEEN JÄLKEEN, KUN OLI ENSIN KEHOTETTU USKOMAAN KRISTUKSEEN ENNEN KASTETTA!
Tuohon aikaan ei käytetty laisinkaan ehkäisyä, kuten nykyiset uudestikastajat tekevät estäessään lapsien syntymisen kastamisen Kristukselle.Vauvojen pakkokastajien ongelma on lisäillä omiaan Raamatun kohtaan, tuli taas tämä todistettua.
Tottakai voitiin kastaa vangjinvartian koko perhe, kun he kaikki olivat siinä iässä, että pystyivät kuulemaan evankeliumin sanaa(Ap.t.16:32) ja uskomaan sen omalle kohdalleen. "Koko hänen perheensä oli tullut JUMALAAN USKOVAKSI." (Ap.t.16:34).
Eräät "sielunpuoskarit" yrittävät lisäillä hänenkin perheeseen ymmärrystä vailla olevia vauvoja, väittäen niitä kastetun. Jumala tiesi jo aikojen alussa nämä "helppoheikit" ja sanaansa niin tarkasti, että lisäilijät jäävät kiinni ja joutuvat tilille Raamatun sanan edessä, tarkoitan heidän roomalaiskatollista vauvojen perinnäissääntö "kastettaan".
Häpeä sinulle, joka perättömiä väität.
- jakoooo
Tarvitaan molemmat usko ja kaste!
"..joka uskoo ja kastetaan se pelastuu"
Tämä on lupaus suoraan Kaikkivaltiaalta!
Miksi muuten kirjoitettaisiin:
"..huuda avuksesi Herraa ja ANNA KASTATTAA ITSESI jotta syntisi pyyhittäisiin pois"
Jumala toimii kasteessa!
Usko on asia joka teksteissä sisältää oletuksena Kasteen. Ei voida ohittaa kastetta jonkun yksittäisen Raamatun kohdan perusteella, koska pitää huomioida kokonaisilmoitus Raamatusta. Kaste tarvitaan koska Jumala sanoo niin!!!!! - yks toinen
Mielestäni kirjoituksesi osoittaa suurta piittaamattomuutta Raamatun sanalle ja sanan opetuksille.
Avaus, otsikko: "Kaste tavalla ei merkitystä" antaa jo ymmärtää, että olet väärällä alalla ja väitteesi ei ole lukemisen arvoinen eikä ainakaan Raamatun oppia.
Uskonne ei voi olla pelastavaa, jos se on kirjoituksestasi päätellen on vain USKOA KASTEESEEN eikä JEESUKSEEN (SUURI ero ja VIRHE). Paavali julistaa sinun väärän evankeliumin ja sen julistajat kirotuksi(Gal.1:6-9), koska ei ole Raamatun Jeesukseen uskomista, evankeliumin mukaan, Häneen on ainut tie Isän tykö (Joh.14:6).
Hävettää nähdä näitä kirjoituksia, mitkä ovat täynnä valhetta ja kirjoittajalta puuttuu Jumalan pelko ja kyky mitenkään Raamatulla perustella väitteitään. Olet täynnä epäuskoa, Raamatun sanaa kohtaan, koska se ei sovi omiin roomalaiskatollista alkuperää oleviin vauvakaste oppeihisi.
Sääli ilmankos tulee näitä epäuskon "kuolinkouristuksia" vauvakasteen paljastettua vääräksi, Raamatun valossa.
Onko vauvakaste niin rakas, että siitä ei voi luopua, vaikka Raamattu sen osoittaa ja itse Jumala sinua parannukseen kehoittaa?- peko
Kyllä Jeesukseen pitää uskoa. En sitä tarkoita ja pitää olla molemmat usko että kaste jotta pelastuu! Ja siis nimenomaan Usko Jeesukseen täytyy olla pelastuakseen! Ei kaste yksin pelasta ketään!
Mutta yksi kysymys ja idea koski kastetapaa, joka on aivan selvä asia Raamatun valossa. On ollut monia tapoja kastamiseen Raamatun aikana ja on väärin mitätöidä kaste sen perusteella että kastetapa on erilainen. Toki pitää kastaa Kolmiyhteiseen Jumalan nimeen.
Toinen harha on babtismissa se että itse Kasteeseen ei siinä opissa sisälly mitään muuta arvoa kuin tunnustautuminen. Silloin siitä tulee laki eikä armo niinkuin Raamattu opettaa. Etkö käsitä. Kaste on enemmän! Se sisältää Jumalan anteeksiantamuksen. "..huuda avuksesi Herraa ja anna kastaa itsesi, jotta syntisi pyyhittäisiin pois". Kaste ei perustu pelastavan uskon varaan jonka se itse vasta synnyttää! Jos kaste jää pelkäksi tunnustamiseksi ei kaste ole enää se kristillinen kaste minkä raamattu opettaa!
Kasteeseen sisältyy Jumalan lupaus syntien anteeksiantamuksesta!!!!!!! Siis kaste ei ole lakia vaaan armo joka otetaan vastaan pelastavalla uskolla Kristukseen henkilökohtaisesti. Mikä tarkoittaa kasteen jälkeistä kilvoittelua ja Jumalan Sanan noudattamista armon alla!
Kasteen edellytys ei ole "täydellinen usko" siis sellainen joka vie perille asti taivaaseen vaan ainoastaan halu kääntyä Jumlalan puoleen. Huuto. Niinkuin Raamattu sanoo. Sitten Jumala on luvannut että Kristillisessä kasteessa "huutaja" saa syntien anteeksiantamuksen ja levon ja rauhan ja Pyhän Hengen ja pelastavan uskon siemenen. Siementä täytyy kastella jotta siinä oleva usko kasvaa "kasviksi" ja vie pelastukseen.
Sitten on vielä Pyhä Hnegen armolahjat mutta ne ovat jo uskovassa ja kastetussa olevan Pyhän Hengen lahjan ns. aktivoitumista, jonka Jumala virittää täysin armosta ja niinkuin hän näkee parhaaksi. Seuraa profetoimista, kielillä puhumista, parantamista jne. Etkö käsitä? - bibliassa
Kyllä kouristelut ja kaatamiset liittyy lahkojen uudestikasteisiin ja niihin henkiin, mitä niissä liikkuu (=anabaptistinen voitelu)
Mark. 9:18
Ja missä vain se käy hänen kimppuunsa, riuhtoo se häntä, ja hänestä lähtee vaahto, ja hän kiristelee hampaitaan; ja hän kuihtuu. Ja minä sanoin sinun opetuslapsillesi, että he ajaisivat sen ulos, mutta he eivät kyenneet."
Mark. 9:20
Niin he toivat hänet hänen tykönsä. Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi henki häntä, ja hän kaatui maahan, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto. peko kirjoitti:
Kyllä Jeesukseen pitää uskoa. En sitä tarkoita ja pitää olla molemmat usko että kaste jotta pelastuu! Ja siis nimenomaan Usko Jeesukseen täytyy olla pelastuakseen! Ei kaste yksin pelasta ketään!
Mutta yksi kysymys ja idea koski kastetapaa, joka on aivan selvä asia Raamatun valossa. On ollut monia tapoja kastamiseen Raamatun aikana ja on väärin mitätöidä kaste sen perusteella että kastetapa on erilainen. Toki pitää kastaa Kolmiyhteiseen Jumalan nimeen.
Toinen harha on babtismissa se että itse Kasteeseen ei siinä opissa sisälly mitään muuta arvoa kuin tunnustautuminen. Silloin siitä tulee laki eikä armo niinkuin Raamattu opettaa. Etkö käsitä. Kaste on enemmän! Se sisältää Jumalan anteeksiantamuksen. "..huuda avuksesi Herraa ja anna kastaa itsesi, jotta syntisi pyyhittäisiin pois". Kaste ei perustu pelastavan uskon varaan jonka se itse vasta synnyttää! Jos kaste jää pelkäksi tunnustamiseksi ei kaste ole enää se kristillinen kaste minkä raamattu opettaa!
Kasteeseen sisältyy Jumalan lupaus syntien anteeksiantamuksesta!!!!!!! Siis kaste ei ole lakia vaaan armo joka otetaan vastaan pelastavalla uskolla Kristukseen henkilökohtaisesti. Mikä tarkoittaa kasteen jälkeistä kilvoittelua ja Jumalan Sanan noudattamista armon alla!
Kasteen edellytys ei ole "täydellinen usko" siis sellainen joka vie perille asti taivaaseen vaan ainoastaan halu kääntyä Jumlalan puoleen. Huuto. Niinkuin Raamattu sanoo. Sitten Jumala on luvannut että Kristillisessä kasteessa "huutaja" saa syntien anteeksiantamuksen ja levon ja rauhan ja Pyhän Hengen ja pelastavan uskon siemenen. Siementä täytyy kastella jotta siinä oleva usko kasvaa "kasviksi" ja vie pelastukseen.
Sitten on vielä Pyhä Hnegen armolahjat mutta ne ovat jo uskovassa ja kastetussa olevan Pyhän Hengen lahjan ns. aktivoitumista, jonka Jumala virittää täysin armosta ja niinkuin hän näkee parhaaksi. Seuraa profetoimista, kielillä puhumista, parantamista jne. Etkö käsitä?peko:"On ollut monia tapoja kastamiseen Raamatun aikana ja on väärin mitätöidä kaste sen perusteella että kastetapa on erilainen".
---
Aivan!
Kannatan myös vapaata kasteen muotoa; se voidaan tehdä joko upottamalla, valelemalla tai pirskottelemalla (vihmomalla).
Kirjassa DIDAKHE (kahdentoista apostolin oppi) n. 100-luvulta, sanotaan:
”Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä (tai:virtaavassa vedessä)..
Mutta, jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (DIDAKHE).
Tämä osoittaa sen, miten vapaa alkukirkko oli kastetapaan nähden.
Tärkeintä kasteessa on sen hengellinen merkitys!- upotuskaste uudestisyntyneille
peko kirjoitti:
Sitten on vielä Pyhä Hnegen armolahjat mutta ne ovat jo uskovassa ja kastetussa olevan Pyhän Hengen lahjan ns. aktivoitumista, jonka Jumala virittää täysin armosta ja niinkuin hän näkee parhaaksi. Seuraa profetoimista, kielillä puhumista, parantamista jne. Etkö käsitä?”Jeesus TULI...ja Johannes kastoi Hänet Jordanissa. Ja heti, VEDESTÄ
NOUSTESSAAN, Hän näki taivaan aukeavan....” Mark. 1:9-10 (Jumala hyväksyntä tälle kasteelle
ja Jeesuksen esimerkki) Tämä uudenliiton kaste on Jeesuksen asettama kaste, ja se voidaan antaa
vain uudestisyntyneille. Et varmaan voi vastata hyvällä omallatunnolla, että vauvakaste
täyttää näitä asioita.
Myös Ap.t.8:35-39 ..."He astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra ja Filippus kastoi hänet. Heidän noustuaan vedestä..."
Muuta kastetavasta EI PUHUTA, EIKÄ VAUVOJA KASTETTU LAINKAAN.
Ilmeisesti yritätte miellyttää kaikkia ihmisiä, mikä ei ole Raamatun mukaista, koska on vain "yksi kaste" ja siihen tarkka teko malli: upottamalla kokonaan veden alle kastettava kasteessa. Tämä on Jeesuksen käsky:"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Mark.16:16
Jeesus ei tehnyt kompromisseja ylipappien kanssa eikä käskenyt meidänkään tehdä.
Teette kerran tiliä sekaisesta opetuksistanne. Hebr. 4:12-13
Jeesus sanoi:"joka on vähimmässä väärä, on paljossakin väärä." Luuk.10:18
Taidat kuulua "tapion522" kanssa samaan kerhoon, joka pitää kuuliaisuutta syntinä, vaikka Jumala itse on opetuslapset siihen kutsunut?
"jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen KUULIAISUUTEEN ja Hänen verellänsä vihmottavaksi." 1.Piet.1:2 - joesta
upotuskaste uudestisyntyneille kirjoitti:
”Jeesus TULI...ja Johannes kastoi Hänet Jordanissa. Ja heti, VEDESTÄ
NOUSTESSAAN, Hän näki taivaan aukeavan....” Mark. 1:9-10 (Jumala hyväksyntä tälle kasteelle
ja Jeesuksen esimerkki) Tämä uudenliiton kaste on Jeesuksen asettama kaste, ja se voidaan antaa
vain uudestisyntyneille. Et varmaan voi vastata hyvällä omallatunnolla, että vauvakaste
täyttää näitä asioita.
Myös Ap.t.8:35-39 ..."He astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra ja Filippus kastoi hänet. Heidän noustuaan vedestä..."
Muuta kastetavasta EI PUHUTA, EIKÄ VAUVOJA KASTETTU LAINKAAN.
Ilmeisesti yritätte miellyttää kaikkia ihmisiä, mikä ei ole Raamatun mukaista, koska on vain "yksi kaste" ja siihen tarkka teko malli: upottamalla kokonaan veden alle kastettava kasteessa. Tämä on Jeesuksen käsky:"Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Mark.16:16
Jeesus ei tehnyt kompromisseja ylipappien kanssa eikä käskenyt meidänkään tehdä.
Teette kerran tiliä sekaisesta opetuksistanne. Hebr. 4:12-13
Jeesus sanoi:"joka on vähimmässä väärä, on paljossakin väärä." Luuk.10:18
Taidat kuulua "tapion522" kanssa samaan kerhoon, joka pitää kuuliaisuutta syntinä, vaikka Jumala itse on opetuslapset siihen kutsunut?
"jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen KUULIAISUUTEEN ja Hänen verellänsä vihmottavaksi." 1.Piet.1:2Raamatussa ei missään sanota, että kastettava olisi mennyt kokonaan veden alle. Sellaiset sanonnat kuin paljon vettä, astuivat veteen, nousivat vedestä rannalle, eiväthän ne samaa tarkoita kuin menivät kokonaan veden alle.
Veteen voi astua yhden askeleen ja vedestä voi astua ylös joen rannalle takaisin yhden askeleen.
Vanhimmat katakombeissa säilyneet mosaikkikuvat todistavat,että Jeesus kastettiin valelemalla Jordanilla. Vettä valeltiin kastettavan päälle tämän ollessa kumartuneena eteenpäin.
Tuskin ne uskonsa puolesta vainotut kristityt olisivat valheellisia kuvauksia hakanneet kastetavasta, jolla he kastoivat omatkin lapsensa valelemalla.
Apostolisen ajan kasteen esikuvat haettiin Vanhan Testamentin puolelta, joka oli apostolien Raamattu, koska Uusi Testamentti ei vielä silloin ollut edes kirjoitettu, kun ensimmäisiä kirkkoisiä ja heidän vanhempiaan kastettiin lapsina kristityiksi.
4. Moos. 8:7
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä
Helluntaina kastettiin 3000 ihmistä Hesekielin ennustuksen mukaisesti vihmomalla.
Hes. 36:25
Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. - vauvana kastettuja juoppoja
bibliassa kirjoitti:
Kyllä kouristelut ja kaatamiset liittyy lahkojen uudestikasteisiin ja niihin henkiin, mitä niissä liikkuu (=anabaptistinen voitelu)
Mark. 9:18
Ja missä vain se käy hänen kimppuunsa, riuhtoo se häntä, ja hänestä lähtee vaahto, ja hän kiristelee hampaitaan; ja hän kuihtuu. Ja minä sanoin sinun opetuslapsillesi, että he ajaisivat sen ulos, mutta he eivät kyenneet."
Niin he toivat hänet hänen tykönsä. Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi henki häntä, ja hän kaatui maahan, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto.ALKOHOLISTEJA.. HUUMEHÖRHÖJÄ ...Muuta et voi tarkoittaa.
- lue tarkemmin
vauvana kastettuja juoppoja kirjoitti:
ALKOHOLISTEJA.. HUUMEHÖRHÖJÄ ...Muuta et voi tarkoittaa.
Eihän tämä mitään alkoholisteje ole, vaan vieraan hengen riivaamia ja kaatamia. Tämähän on kuin suoraan uudestikastajien "jatkoilta".
Niin he toivat hänet hänen tykönsä. Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi henki häntä, JA HÄN KAATUI MAAHAN, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto. - elät VT:n aikaa.
joesta kirjoitti:
Raamatussa ei missään sanota, että kastettava olisi mennyt kokonaan veden alle. Sellaiset sanonnat kuin paljon vettä, astuivat veteen, nousivat vedestä rannalle, eiväthän ne samaa tarkoita kuin menivät kokonaan veden alle.
Veteen voi astua yhden askeleen ja vedestä voi astua ylös joen rannalle takaisin yhden askeleen.
Vanhimmat katakombeissa säilyneet mosaikkikuvat todistavat,että Jeesus kastettiin valelemalla Jordanilla. Vettä valeltiin kastettavan päälle tämän ollessa kumartuneena eteenpäin.
Tuskin ne uskonsa puolesta vainotut kristityt olisivat valheellisia kuvauksia hakanneet kastetavasta, jolla he kastoivat omatkin lapsensa valelemalla.
Apostolisen ajan kasteen esikuvat haettiin Vanhan Testamentin puolelta, joka oli apostolien Raamattu, koska Uusi Testamentti ei vielä silloin ollut edes kirjoitettu, kun ensimmäisiä kirkkoisiä ja heidän vanhempiaan kastettiin lapsina kristityiksi.
4. Moos. 8:7
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä
Helluntaina kastettiin 3000 ihmistä Hesekielin ennustuksen mukaisesti vihmomalla.
Hes. 36:25
Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.Mistä metsän kätköstä sinä tänne osasit. Elämme 2006 jkr, osta jo UUSITESTAMENTTI.
- Henki liikkui
elät VT:n aikaa. kirjoitti:
Mistä metsän kätköstä sinä tänne osasit. Elämme 2006 jkr, osta jo UUSITESTAMENTTI.
Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä.
Jos hylkäät VT:n ajan niin hylkäät Sanan. Raamattu on kokonansa Jumalan ilmoitus. Ei vain jokin sen kirja.
Jo Israelin kansa sai Kristuksen Hengen kasteessa pilvessä ja meressä ylittäessään Punaisen Meren. - uudelleen
lue tarkemmin kirjoitti:
Eihän tämä mitään alkoholisteje ole, vaan vieraan hengen riivaamia ja kaatamia. Tämähän on kuin suoraan uudestikastajien "jatkoilta".
Niin he toivat hänet hänen tykönsä. Ja heti kun hän näki Jeesuksen, kouristi henki häntä, JA HÄN KAATUI MAAHAN, kieritteli itseään, ja hänestä lähti vaahto.ensin hätäkaste sitten uudelleen annettaan parempi nimi.
Lopeta se ryypääminen jo, ja tee parannus! - yks toinen
Henki liikkui kirjoitti:
Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä.
Jos hylkäät VT:n ajan niin hylkäät Sanan. Raamattu on kokonansa Jumalan ilmoitus. Ei vain jokin sen kirja.
Jo Israelin kansa sai Kristuksen Hengen kasteessa pilvessä ja meressä ylittäessään Punaisen Meren.NIIN elät siis Vanhan liiton lakiliittoa!
"vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset PESOTKIN, OVAT AINOASTAAN LIHAN SÄÄNTÖJÄ, JOTKA OVAT VOIMASSA UUDEN JÄRJESTYKSEN AIKAAN ASTI." Hebr.9:10
"Pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä MYÖS LAIN MUUTOS." Hebr.7:12
väitit, että on sanatarkkaa:
>>"Jo Israelin kansa sai Kristuksen Hengen kasteessa pilvessä ja meressä ylittäessään Punaisen Meren."
Mutta Raamattu vastaa toisin:
"TÄMÄ, MIKÄ TAPAHTUI HEILLE, ON E S I K U V A L L I S T A " Kor.10:11
En todellakaan tiedä, miten kova pää sinulla on?
"Niin on myös se liitto PAREMPI, JONKA TAKAAJAKSI ON JEESUS TULLUT." Hebr.7:22 - kasteen
yks toinen kirjoitti:
NIIN elät siis Vanhan liiton lakiliittoa!
"vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset PESOTKIN, OVAT AINOASTAAN LIHAN SÄÄNTÖJÄ, JOTKA OVAT VOIMASSA UUDEN JÄRJESTYKSEN AIKAAN ASTI." Hebr.9:10
>>"Jo Israelin kansa sai Kristuksen Hengen kasteessa pilvessä ja meressä ylittäessään Punaisen Meren."
"Niin on myös se liitto PAREMPI, JONKA TAKAAJAKSI ON JEESUS TULLUT." Hebr.7:22väitit, että on sanatarkkaa:
...
Kaste ja siinä saatu Kristuksen Hengen saaminen (myös sylilapset saivat Hengen) oli TODELLINEN HISTORIALLINEN TAPAHTUMA, mistä kirjoitetaan Uudessa Testamentissa 1.Kor.10-luvussa.
1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
3 ja söivät KAIKKI samaa hengellistä ruokaa
4 ja JOIVAT KAIKKI samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio OLI KRISTUS.
...
EI-KRISTITTYJEN JA LAHKOUSKOISTEN KASTAMATTOMILTA LAPSILTA PUUTTUU KRISTUKSEN HENKI. - yks toinen
kasteen kirjoitti:
...
Kaste ja siinä saatu Kristuksen Hengen saaminen (myös sylilapset saivat Hengen) oli TODELLINEN HISTORIALLINEN TAPAHTUMA, mistä kirjoitetaan Uudessa Testamentissa 1.Kor.10-luvussa.
3 ja söivät KAIKKI samaa hengellistä ruokaa
4 ja JOIVAT KAIKKI samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio OLI KRISTUS.
...
EI-KRISTITTYJEN JA LAHKOUSKOISTEN KASTAMATTOMILTA LAPSILTA PUUTTUU KRISTUKSEN HENKI.Toki tämä kohta sopii hyvin vauvakasteen malliksi, koska "he kaikki kuolivat erämaahan". Joh.6:47, 4.Moos. 26:65, 1.Kor.10:11
Raamatussa lukee sana tarkasti:
"Sillä Herra oli heille sanonut, että heidän oli KUOLTAVA erämaassa. Eikä heistä jäänyt KETÄÄN, paitsi Kaaleb, Jefunnen poika, ja Joosua, Nuunin poika."
Jos, edelleen viihdyt Vanhanliiton puolella, ja VT:n omintakeisessa "vauva-kasteellasi" saat aikaan PALJON, MUTTA vain kuolemaa ja epäuskoa ja sitä kansamme onkin täynnä.(sinulle on tapahtunut uskosi mukaan - olisiko syytä vaihtaa UT:n puolelle?)
Ja kaikki neuvot menee kuuroille korville. - Grown up
yks toinen kirjoitti:
NIIN elät siis Vanhan liiton lakiliittoa!
"Niin on myös se liitto PAREMPI, JONKA TAKAAJAKSI ON JEESUS TULLUT." Hebr.7:22Esikuva tarkoittaa esimerkkiä.
Esikuvallisuus on esimerkillisyyttä.
Symboli tarkoittaa vertauskuvaa.
Symbolisuus on vertauskuvallisuutta.
Hebrealaiskirje on tarkoitettu juutalaiskristityille, joilla oli vaarana joutua takaisin juutalaisuuteen (muotomenoihin).
Meillekkin siinä on paljon mielenkiintoista annettavaa.
Kirjeessä on paljon lainauksia Vanhan Testamentin uhreihin ja pappeihin.
Puhutaampa kirjeessä kasteistakin (Hebr. 6:2, huom. monikko) ja puhdistusmenoista eli kristillisen kasteen vanhantestamentillisistä esikuvista.
Usein tämä puoli jää vähemmälle huomiolle miettiessämme kristillisen kasteen hengellistä sisältöä.
Jos sinulla sattuu olemaan Aapeli Saarisalon Raamatun Sanakirja, niin katsoppa sivujen 835-836 Pappeus/Pappi kohdat(varsinkin otsikon "pyhittämismenoja")
Lainaan sitä:
LEEVILÄISTEN PUHDISTAUTUMISTA kuvaa 4. Moos. 8:5s.
Siihen kuului kolminkertainen puhdistusveden pirskotus, koko ruumiin ajaminen partaveitsellä ja vaatteiden pesu.
Leeviläinen oli nyt Herralle puhdistettu.
Sitten kansa lähetti hänet sijaisekseen panemalla kätensä hänen päälleen.
PAPPIEN PYHITTÄMINEN 2. Moos. 29 ja 3. Moos. 8.
Siihen kuului pyhäkön ovella suoritettava pesu ja pukeutuminen valkoiseen papilliseen pukuun (puhtauden vertauskuva).
Sen jälkeen seurasi voitelu erityisellä hyvänhajuisella öljyllä Jumalan Hengen saamisen vertauskuvana.
Tämän jälkeen seurasi erilaiset uhritoimitukset.
--
Kristilliisen kasteen VT:n esikuvat ovat mielenkiintoisia.
Ne antavat hyvä kuvan siitä, mitä kristillinen kaste pitää sisällään ja kenelle se kuuluu.
Jeesuksen opetus (Joh. 3:5) "vedestä ja Hengestä"-syntymisen välttämättömyydestä perustuu juuri näihin VT:n puhdistautumis- ja pyhittäytymismenohin.
Jeesus liittää siis veden ja Hengen saamisen toisiinsa (Samoin Pietari; Apt. 2:38).
Kun tätä ei ymmärretä, niin helposti menemme mestaroimaan ja muuttamaan Jumalan Sanan muuksi; "Vesi ei olekkaan vettä- sillä tarkoitetaan Jumalan sanaa".
Mekin olemme saanet peson (pesty puhtaiksi)ja pyhitetyt Jumalan omiksi kasteessa; 1. Kor. 6:11.
"Käykäämme esiin totisella sydämellä, täydessä uskon varmuudessa, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä” ( Hebr. 10:22).
(Tämäkin jae viittaa VT:n pesoihin).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei573173Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071752- 1061072
- 921032
- 60903
- 42816
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate163810IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57781Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59752Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28715